اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

السلام عليكم

اخواني فى المنتدي الكريم

انا مقبل على زيارة لدولة الإمارات العربية لمدة 14 يوم

حتي الان لم اعرف الامارة ( دبي ام ابوظبي ) ولي بعض الاستفسارات كالتالي :

1- إجراءات و تكلفة التآشيرة ( فى الغالب سوف تكون سياحية )

2- تكلفة الإقامة ( سواء شقق فندقية او استديو ) ( حاجة مناسبة ( مش غالية ولا رخيصة ) )

3- ظروف المعيشة اليومية كـ الانتقالات والأكل والتليفون والمياه ( خاصة اني الخليج بيعتمدوا على المياه المعدنية ) و الانترنت ، أخري ......... الخ متوسط فى اليوم الواحد

4- تذكرة الطيران ( انا بالفعل عرفت تكلفتها )

ارجوا ابلاغي باي نصائح اضافية

جزاءكم الله خيرا على الرد مسبقا

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

اخواني فى المنتدي الكريم

انا مقبل على زيارة لدولة الإمارات العربية لمدة 14 يوم

حتي الان لم اعرف الامارة ( دبي ام ابوظبي ) ولي بعض الاستفسارات كالتالي :

1- إجراءات و تكلفة التآشيرة ( فى الغالب سوف تكون سياحية )

2- تكلفة الإقامة ( سواء شقق فندقية او استديو ) ( حاجة مناسبة ( مش غالية ولا رخيصة ) )

3- ظروف المعيشة اليومية كـ الانتقالات والأكل والتليفون والمياه ( خاصة اني الخليج بيعتمدوا على المياه المعدنية ) و الانترنت ، أخري ......... الخ متوسط فى اليوم الواحد

4- تذكرة الطيران ( انا بالفعل عرفت تكلفتها )

ارجوا ابلاغي باي نصائح اضافية

جزاءكم الله خيرا على الرد مسبقا

هو حضرتك تخصص ايه .. وخريج سنة كام ...... وناوى تدور على شغل ... ولا بتسأل على اسا ان انت جاى سياحة ؟؟؟

نعيب زماننا والعيب فينا .... وما لزماننا عيب سوانا

ونهجوا الزمان بغير حق .... ولو نطق الزمان لنا هجانا

رابط هذا التعليق

خريج تجارة جامعة عين شمس

واتممت بفضل الله دراسات فى الجامعة الامريكية فى المحاسبة والتمويل

جاي سياحة وهدور على شغل

اولا : ربنا يرزقك من حيث لا تحتسب

ثانيا بقى : بخصوص ان انت تيجى تدور على شغل هنا عن طريق فيزا سياحية ... انا اصلا ماعرفش هل ينفع الفيزا السياحه انها تنقلب لفيزا عمل ولا لاه ... ده اولا

وبصرف النظر عن هل ينفع ولا لاه ........ احب اقولك الصورة الشبه واقعية

الدنيا هنا مش وردية قوى .. الشغل بقى قليل نسبيا ... بس بدأت الامور تنتعش حبتين ... وانت ورزقك بقى

فى نقطة مهمة جداااا جدااا جدااا .... ان انت هاتصرف مصاريف بالهبل ...... لان انت مش هايكون معاك سياره .. وده بند يخليك تصرف فى اليوم مش اقل من 100 درهم بالميت ... اونت راجل عاوز تلف وتشوف الشركات ... والتكسيات هنا نااااار

ده غير السكن ... وده بند كارثة ... انا بصراحة ماعرفش موضوع الشقق الفندقية ايه لانى ماتعرضتش انى اسكن فيها .. بس الى اعرفه هو اسعار الاستديوهات .... لو فى ابو ظبى ... يبقى نهارك ابيض ... مش اقل من 2500 فى الشهر .. ده لو المنطقه مش حيوية ... اما بقى لو فى دبى .... يبقى نهارك ابيض برضوا .... انا ماعرفش بقى هناك يبقى بكام ... بس الى اعرفه .. ان دبى اغلى من ابو ظبى بمرااااحل

طبعا موضوع الاتصالات ده مش هايكون حلو قوى ... لان انت داخل سياحه ... يعنى لا يحق ليك الا ان انت تشترى خط مؤقت من اتصالات مخصوص لزوار الامارات ......... تقريبا ب 75 درهم الخط .... والمكالمات المحلية مش غاليه ... 30 فلس للدقيقة .. بس الدولى -- اوعى وشك --

الانترنت طبعا طبعا طبعا غااااااااالى جدااا مقارنة بمصر .... بس اسرع بكتير ... يعنى ال 256 هنا زى ال 1 ميجا فى مصر وماتسألنيش ازاى ............... انت ممكن السكن الى هاتسكن فيه يكون فيه انترنت شامل مع الايجار ... اى خدمة

بالنسبة بقى للنثريات التانية زى المياه والاكل وكده ... بسيطة مقارنة بالكوارث الى انا قولتلك عليها فوق دى

نصيحة لوجه الله ..... حاول تدور على الشغل فى الامارات من مصر ... وماتغلطتش غلطة ناس كتير .... بيندموا عليها لحد دلوقتى

احسب الموضوع صح .... وشوف التكلفة المبدئية ... وشوف العائد المتوقع .... وشوف ... انت هاتطلع من الموضوع كسبان ولا محبوس - قصدى خسران -

وربنا يارب يهديك للخير ويرزقك من رزقه الواسع

فى حفظ الله

رابط هذا التعليق

نسيت اقولك انى رايح لسبب تاني مش ده السبب الرئيسي

تاني حاجة انا هدور على شغل زي ما بتقول كده من مصر وهبقي رايح على مواعيد مقابلات بوقت محدد

انا مش هكمل شهر مجرد 14 يوم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاخوه الاعزاء اللي في المنتدي بصراحه انا بشكركم جداجداجداجداجدا لان في معلومات استفادت بيها كتيررر هنا بس انا با ستسمحكم بس في نصيحه لاخوكم المغترب الجدبد ان شاء الله انا حجزت وان شاء الله الطياره هتطلع من مصر يوم الجمعه

نصيحه لاخوكم اسلام اللي هو انا يعني

يعني اي جد يحب يديني شويه نصايح قبل ما اجي ان شاء الله وتكونوا عملتوا فيه جميله

وجزاكم الله الف خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخوه الاعزاء اللي في المنتدي بصراحه انا بشكركم جداجداجداجداجدا لان في معلومات استفادت بيها كتيررر هنا بس انا با ستسمحكم بس في نصيحه لاخوكم المغترب الجدبد ان شاء الله انا حجزت وان شاء الله الطياره هتطلع من مصر يوم الجمعه

وجزاكم الله الف خير

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

اسلام

إن شاء الله توصل بالسلامة

كان نفسي اقدملك نصائح بس انا لسه في مصر منتظر التـأشيرة الجملي من شهر ديسمبر

مش عارف التأخير ده طبيعي ولا لا؟

انت تأشيرتك وصلتك أمتي؟

وعمل ولا زيارة؟ ومسافر علي مطار دبي ولا ابو ظبي؟

رابط هذا التعليق

ممكن يا دكتورة الدخول على منتدى طب مصر باب وظائف خارج مصر وهتلاقى باب فيه كل ما يخص العمل بالامارات لصاحبته د/sponge bob

http://www.dha.gov.ae/EN/Pages/default.aspx

http://www.haad.ae/haad/tabid/36/Default.aspx

ودول لينكات لهيئة الصحة بدبى وابو ظبى

http://www.moh.gov.ae/ar/Pages/default.aspx

ودة لوزارة الصحة

بالتوفيق

شكرا جزيلا على اللينكات المهمة دي, ربنا يخليك يا استاذنا العزيز و يوفقنا جميعا للخير :)

انا اسفه و الله اتى مقرتش اسئلة حضرتك قبل كده ...انا نفس ظروفك تقريبا و ممكن اساعدك على الاقل فى التقديم لل

MOH

و على فكرة التقديم اونلاين كانت شروطه و مواعيده مختلفة عن لما رحت ..يعنى كانوا طالبين سنتين بعد الماجستير و انا لسه مخلصه ..بس قبلوا الورق و عرفت انا ممكن يبقى اخصائى ب ...تانى حاجه مكانش فى جداول و لا كلام من ده هما ادونى ظرفين لدكتورين اروحلهم يمتحنونى بس ربنا يستر علشان اللى فاضلى ده بيسقط كل اللى بيروحولوا ... هو حضرتك ايه تخصصك؟....لو حابة تقدمى فى ال

MOH

ممكن اقولك الخطوات لتصديق الورق و الورق المطلوب و تبعتيه و اقدمهولك لما اروح..لو نجحت طبعا دعواتك..

بالنسبة لل

HAAD

او امتحان ابوظبى فانا كنت قريت انه ممكن تمتحنيه فى مصر اعتقد فى اميد ايست بس ده امتحان ال ممارس..بس مدورتش ورا الكلام ده...

رخصة دبى بقى سهلة ف تخصصات و صعبة ف تخصصات يعنى مثلا دكاترة السنان بيعيشوا ازهى عصورهم بس قصاد كده بين كل دكتور سنان و دكتور سنان فى دبى دكتورين سنان تانيين...

موضوع المقارنه بين البلاد مش منطقى من غير المقارنة بين العقود...التعميم مش هيساعدك تخدى قرار...بس هو سياسيا الكويت على الاقل اكدت انها مش هتوقف فيز المصريين بسبرده ده مش سبب تبنى عليه قرارك...

فى مواقع انترنت زى

Dubizzle

Nakurigulf

و كتير قدمى فيهم و حطى

CV

محترم هتلاقيهم بيكلموكى...الوسيط بقى بيطلب الناس اللى معاها رخصة على طول...بس ده ان العقد بيكون افضل...و دى نقطة تانيه...لو جيتى من غير ترخيص و صاحب العمل هو اللى عملك الترخيص بيكون العقد يمكن نص لو عملتى الترخيص و حطيتى رجل على رجل و اتعاقدتى بعدها

تم تعديل بواسطة Rosea
رابط هذا التعليق

انا اسفه و الله اتى مقرتش اسئلة حضرتك قبل كده ...انا نفس ظروفك تقريبا و ممكن اساعدك على الاقل فى التقديم لل

MOH

و على فكرة التقديم اونلاين كانت شروطه و مواعيده مختلفة عن لما رحت ..يعنى كانوا طالبين سنتين بعد الماجستير و انا لسه مخلصه ..بس قبلوا الورق و عرفت انا ممكن يبقى اخصائى ب ...تانى حاجه مكانش فى جداول و لا كلام من ده هما ادونى ظرفين لدكتورين اروحلهم يمتحنونى بس ربنا يستر علشان اللى فاضلى ده بيسقط كل اللى بيروحولوا ... هو حضرتك ايه تخصصك؟....لو حابة تقدمى فى ال

MOH

ممكن اقولك الخطوات لتصديق الورق و الورق المطلوب و تبعتيه و اقدمهولك لما اروح..لو نجحت طبعا دعواتك..

بالنسبة لل

HAAD

او امتحان ابوظبى فانا كنت قريت انه ممكن تمتحنيه فى مصر اعتقد فى اميد ايست بس ده امتحان ال ممارس..بس مدورتش ورا الكلام ده...

رخصة دبى بقى سهلة ف تخصصات و صعبة ف تخصصات يعنى مثلا دكاترة السنان بيعيشوا ازهى عصورهم بس قصاد كده بين كل دكتور سنان و دكتور سنان فى دبى دكتورين سنان تانيين...

موضوع المقارنه بين البلاد مش منطقى من غير المقارنة بين العقود...التعميم مش هيساعدك تخدى قرار...بس هو سياسيا الكويت على الاقل اكدت انها مش هتوقف فيز المصريين بسبرده ده مش سبب تبنى عليه قرارك...

فى مواقع انترنت زى

Dubizzle

Nakurigulf

و كتير قدمى فيهم و حطى

CV

محترم هتلاقيهم بيكلموكى...الوسيط بقى بيطلب الناس اللى معاها رخصة على طول...بس ده ان العقد بيكون افضل...و دى نقطة تانيه...لو جيتى من غير ترخيص و صاحب العمل هو اللى عملك الترخيص بيكون العقد يمكن نص لو عملتى الترخيص و حطيتى رجل على رجل و اتعاقدتى بعدها

الف شكر يا دكتورة على ردك, والله انا اتبسطت جدا و كلامك في منتهى الاهمية بالنسبالي, انا معنديش صلاحية ارسال رسائل خاصة لسة, لو ممكن حضرتك تبعتيلي ايميلك نتواصل على الماسنجر اسهل لو يناسب حضرتك في اي وقت باذن الله

كل الشكر و الاحترام و التقدير يا دكتورة :)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وجزاكم الله الف خير

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

اسلام

إن شاء الله توصل بالسلامة

كان نفسي اقدملك نصائح بس انا لسه في مصر منتظر التـأشيرة الجملي من شهر ديسمبر

مش عارف التأخير ده طبيعي ولا لا؟

انت تأشيرتك وصلتك أمتي؟

وعمل ولا زيارة؟ ومسافر علي مطار دبي ولا ابو ظبي؟

ههههههههههه حلوه التاشيره الجملي دي انا برضوه صبرت كتيرر كده بس مش من شهر ديسمبر انا اهدت شهرين بس

بس ان شاء الله تاشيرتك تطلع باذن الله عن قريب انا اسمع ان التاشيره بتاخد وقت حسب الشركه

علي العموم انا تاشيرتي هي تاشيره عمل (( مهندس كهربا ))

وبالنسبه للتذكره هي مطار دبي ان شاء الله ربنا ييسرنا لي ولك .

رابط هذا التعليق

االسلام عليكم

قرات ان زياره دكتور عصام شرف للامارات هتكون ان شاء الله يوم الاثنين طب ياترى حد يعرف اذا هيكون ضمنها لقاء مع الجاليه المصريه ولا لا

يعنى فى ترتيب لندوه او كده ولا مش هيكون

ولا هيعملوا زى معملوا فى السعوديه والسفير ميسمحش الا لبعض الناس الحبايب من اعضاء الحزب السابق فقط

ولا هيمنعوا مقابلته من الاصل

ياريت لو حد عنده اى معلومه يبلغناegyflag.gif

تم تعديل بواسطة الرويناء
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

هل يوجد احد من الاطباء اللى اتعاقدوا مع وزارة الصحة الاماراتية عن طريق شركة بيونير

لمعرفة اخبار صدور ترخيص وزارة الصحة او تاشيرة السفر واماكن العمل

اوجوا التواصل

وجزاكم الله خيرااااااااااااااااا

رابط هذا التعليق

ما الذي يحدث تحديداً..؟

تتقدم للعمل في أي كيان تابع للحكومة الإماراتية: وزارة، هيئة، مؤسسة، جهاز.. الخ.. ويتم إجراء إمتحان لك، ثم القبول، ثم الاتفاق على العقد.. بعدها طبيعي أن تتقدم باستقالتك من عملك الحالي، ثم تتوجه بكل أوراقك إلى دائرة الجنسية والإقامة.. لكن المفاجأة أن يتم رفض أوراقك عند بدء استخراج بطاقة الإقامة الجديدة لك، أياً كانت المؤسسة التي ستعمل فيها..

ما السبب..؟

هناك كلام كثير.. لكن الأسباب الرئيسية تتمثل فيما يلي:

1- الادعاء بأن مصر لا يوجد فيها جهاز أمني مستقر يمكن منه الاستعلام عن المتقدمين للوظائف (حادث إمبابة أكيد عزز هذه الفرضية)

2- اعتراض الإمارات الشديد على محاكمة مبارك، خصوصاً من جانب العائلة الحاكمة في العاصمة أبوظبي، لأنه كان صديقاً حميماً لهم..

3- قضايا الفساد الخطيرة المتورطة فيها شركات إماراتية مملوكة للكبار في الإمارات، منها الفطيم وإعمار ودبي العالمية.. الخ الخ.. وقيام المحققين المصررين حالياً بإمساك خيوط تدل على معلومات مرعبة.. منها مثلاً حصول شركة إعمار على أرض مشروع "أب تاون كايرو" بـ 8 جنيه للمتر من الفاسدين السابقين.. ثم بيعه للمصريين بـ 8 آلاف جنيه كاش للمتر الواحد!

4- علاقة مصر الجديدة بإيران..

إذن ما الواجب عليك فعله..؟

1- لو كنت في الإمارات حالياً.. البقاء في عملك الحالي حتى نرى إلى أين ستتجه هذه الأزمة.. والحذر ثم الحذر من تقديم استقالتك حتى لو أُجريت لك مقابلة ونجحت فيها في أي هيئة حكومية.. لأن موظفي الموارد البشرية في هذه الهيئات لا علم لهم بالسياسة الجديدة..

2- لو كنت قادم من مصر أو من إحدى الدول العربية الأخرى.. فالرجاء أخي لا تترك عملك هناك، واصبر حتى تتضح الأمور..

منذ يومين حدثني زميل لي - يعمل في شركة استرالية متعاقدة مع جهاز حكومي كبير في أبوظبي - عن مهندس مصري يعمل في السعودية طلبته هذه الشركة وعرضت عليه عرضاً جيداً فقدم استقالته من السعودية ثم لما بدأت الشركة الاسترالية في إجراءات تعيينه في الإمارات (الكفالة على ذلك الجهاز الحكومي).. تم رفض ورقه، واتصلوا الاستراليين به وأبلغوه.. فكانت صدمة كبيرة وقال لهم إنه قدم استقالته بالفعل من عمله.. قالوا له: ليس بأيدينا..

لا يفوتني أن أكرر.. العمل في القطاع الخاص يسير بصورة طبيعية..

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

ما الذي يحدث تحديداً..؟

تتقدم للعمل في أي كيان تابع للحكومة الإماراتية: وزارة، هيئة، مؤسسة، جهاز.. الخ.. ويتم إجراء إمتحان لك، ثم القبول، ثم الاتفاق على العقد.. بعدها طبيعي أن تتقدم باستقالتك من عملك الحالي، ثم تتوجه بكل أوراقك إلى دائرة الجنسية والإقامة.. لكن المفاجأة أن يتم رفض أوراقك عند بدء استخراج بطاقة الإقامة الجديدة لك، أياً كانت المؤسسة التي ستعمل فيها..

ما السبب..؟

هناك كلام كثير.. لكن الأسباب الرئيسية تتمثل فيما يلي:

1- الادعاء بأن مصر لا يوجد فيها جهاز أمني مستقر يمكن منه الاستعلام عن المتقدمين للوظائف (حادث إمبابة أكيد عزز هذه الفرضية)

2- اعتراض الإمارات الشديد على محاكمة مبارك، خصوصاً من جانب العائلة الحاكمة في العاصمة أبوظبي، لأنه كان صديقاً حميماً لهم..

3- قضايا الفساد الخطيرة المتورطة فيها شركات إماراتية مملوكة للكبار في الإمارات، منها الفطيم وإعمار ودبي العالمية.. الخ الخ.. وقيام المحققين المصررين حالياً بإمساك خيوط تدل على معلومات مرعبة.. منها مثلاً حصول شركة إعمار على أرض مشروع "أب تاون كايرو" بـ 8 جنيه للمتر من الفاسدين السابقين.. ثم بيعه للمصريين بـ 8 آلاف جنيه كاش للمتر الواحد!

4- علاقة مصر الجديدة بإيران..

إذن ما الواجب عليك فعله..؟

1- لو كنت في الإمارات حالياً.. البقاء في عملك الحالي حتى نرى إلى أين ستتجه هذه الأزمة.. والحذر ثم الحذر من تقديم استقالتك حتى لو أُجريت لك مقابلة ونجحت فيها في أي هيئة حكومية.. لأن موظفي الموارد البشرية في هذه الهيئات لا علم لهم بالسياسة الجديدة..

2- لو كنت قادم من مصر أو من إحدى الدول العربية الأخرى.. فالرجاء أخي لا تترك عملك هناك، واصبر حتى تتضح الأمور..

منذ يومين حدثني زميل لي - يعمل في شركة استرالية متعاقدة مع جهاز حكومي كبير في أبوظبي - عن مهندس مصري يعمل في السعودية طلبته هذه الشركة وعرضت عليه عرضاً جيداً فقدم استقالته من السعودية ثم لما بدأت الشركة الاسترالية في إجراءات تعيينه في الإمارات (الكفالة على ذلك الجهاز الحكومي).. تم رفض ورقه، واتصلوا الاستراليين به وأبلغوه.. فكانت صدمة كبيرة وقال لهم إنه قدم استقالته بالفعل من عمله.. قالوا له: ليس بأيدينا..

لا يفوتني أن أكرر.. العمل في القطاع الخاص يسير بصورة طبيعية..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزاكم الله خيرا علي هده المعلومات القيمة التي ستجعلنا ناخد احتياطتنا قبل اي خطوة

وتحية طيبه لكل الاعضاء الكرام

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

mohamed abd el hamid

ازيك يا باشمهندس؟

اية الاخبار؟

اية موضوع الاقامة ده؟

في الطبيعي يتأخذ وقت ولا علشان الظروف الحالية؟

ياريت تكتب لنا اخبارك اول باول

انا زميلي اللي إن شاء الله مسافرين معايا

اتصلوا بي وعايزنا نروح نسحب فلوسنا من مكتب التوظيف

بس انا مش مؤيد كده طالما التأخير والعطلة مش من عندهم

ولا انت اية رأيك؟

وإن شاء الله ربنا ييسرك أمورك سريعا

رابط هذا التعليق

بشري لكل وافد جديد .. طال الإنتظار وجئت لكم بالخبر اليقين

اليوم تم التأكد من إدارة الجوازات والهجرة ومن مصادرنا الخـــاصة أنه تم فتح وقبول جميع المعاملات الخاصة بالمصريين

واليوم طلع تأشيرات كتير جدا ً ونقل كفالة وغيرة وغيرة لكل المصريين ..

والناس اللي في مصر ومقدمة علي تأشيرات أبشرهم قريبا ً ستحصل علي التأشيرة وتنوروا الإمارات بلدكم الثاني ،،

بالتوفيــــــــــق والســـــــــــداد ،،

اللهم أرزقنا الإخلاص في القول والعمل

أســـالكم بالله الدعاء بظهر الغيب لي ولوالديّ

۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞

عماد حمــــدي

عمدة المصريين بدول مجلس التعاون

منقول

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

فعلا يا د محمد خبر فتح التأشيرات الإماراتيه مضبوط فعلا . لإن خلاص الواحد تعب من الإنتظار

أبو عادل

أنا ناقل الخبر

لكن صاحبه يؤكد صحته

ودعواتك انه يكون صحيح

وبالتوفيق إن شاء الله

رابط هذا التعليق

إلي إدارة المنتدي

في كذا مشاركة في صفحة 103 اختفوا

هو فى ايه ...........!!!؟؟؟

ممكن نعرف من ادارة منتدانا الجميل ده .... سبب حذف المشاركات السابقة للاعضاء !!!؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...