اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مش عارفة فيه حد من المغتربين هنا و لا لا

من فضلكم هنتجمع كجالية مصرية

في ابو ظبي

دبي

وقفة سلمية قدام القنصلية...قدام السفارة

هنرفع بس العلم

مافيش هتاف....مافيش شعارات

وقفة تضامنية مع اهالينا اللي بيتسحلوا دلوقتي في مصر

اتفضلوا خشوا الموقع دوت علي الفيس

عشان نتجمع و نتواصل من خلاله

http://www.facebook.com/pages/msry-yhb-msr/122355077837934?ref=sgm&v=wall

هاتوا معاكوا العلم....و بطاقة الهوية

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

في ابو ظبي

دبي

هنرفع بس العلم

عشان تكون الصورة كاملة

الجالية المصرية هنا اصدرت التعميم التالي

للأهمية وحفاظا على سلامة الناس

يرجي من أى مصري فى الإمارات عدم المشاركة فى أى وقفة احتجاجية أو تضامنية مهما كانت سلميتها على أرض الإمارات لحين استصدار التصريح الأمني .

وبإذن الله فى القريب العاجل سأوافيكم بأماكن الوقفات التضامنية التى ستتم بإشراف السلطات الإماراتية وستكون فى أكثر من إمارة

و في انتظار مزيد من الاخبار و هوافيكم بيها باذن الله

رابط هذا التعليق

في ابو ظبي

دبي

هنرفع بس العلم

عشان تكون الصورة كاملة

الجالية المصرية هنا اصدرت التعميم التالي

للأهمية وحفاظا على سلامة الناس

يرجي من أى مصري فى الإمارات عدم المشاركة فى أى وقفة احتجاجية أو تضامنية مهما كانت سلميتها على أرض الإمارات لحين استصدار التصريح الأمني .

وبإذن الله فى القريب العاجل سأوافيكم بأماكن الوقفات التضامنية التى ستتم بإشراف السلطات الإماراتية وستكون فى أكثر من إمارة

و في انتظار مزيد من الاخبار و هوافيكم بيها باذن الله

التصريح جه....هنتواصل من خلال موقع الجالية المصرية علي الفيس بوك

كده احنا صح.....كده احنا هنقدر نقول ان شبابك يا مصر جوه...بره بخير

تابعونا هناك

مساااااكم لمة مصرية......جدا

رابط هذا التعليق

الله عليكى يالماضه

ايوه كده احنا مش اقل منهم كلهم

احنا سألنا وقالوا مافيش تصريح الامارات محايده

احنا عاوزين التفاصيل امتى والساعه كام بالضبط

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

الله عليكى يالماضه

ايوه كده احنا مش اقل منهم كلهم

احنا سألنا وقالوا مافيش تصريح الامارات محايده

احنا عاوزين التفاصيل امتى والساعه كام بالضبط

ايه ده ...... هو الناس راحت و مارجعتش تانى ولا ايه ؟؟؟!!!!

انتوا فين يارداله .....!!!؟؟؟

نعيب زماننا والعيب فينا .... وما لزماننا عيب سوانا

ونهجوا الزمان بغير حق .... ولو نطق الزمان لنا هجانا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لعلكم بخير أحبّتي مغتربي الإمارات..

أكيد عيونكم مشدودة هذا الأيام التاريخية لمصر المحروسة، وقلوبكم تخفق مستبشرة بالخير، ومتمنية النهضة والانطلاقة الكبرى التي طال انتظارها لهذا البلد العظيم..

نحن كمغتربين أفضل ما يمكننا فعله هو المساهمة في دعم الاقتصاد من خلال:

1- تحويل المدخرات لمصر: إما للأهل، أو دفع أقساط قبل موعدها، أو فتح حساب في بنك مصري والتحويل إلى هناك شهرياً..

2- الاستثمار في أذون الخزانة المصرية التي يصل عائدها السنوي إلى أكثر من 12% ويقبل عليها الأجانب بشغف هذه الأيام.. يمكن شراؤها بسهولة ويسر من أي فرع للبنوك المصرية في الإمارات..

وها هو بنك مصر يضيف مساهمة ممتازة من خلال إتاحة التحويل لمصر مجاناً حتى 15 مارس..؟

بنك مصر يلغي الرسوم على التحويلات بالجنيه من الامارات

Mar 2, 2011 - 06:08 -

بنك مصر / رسوم / الغاء

أبوظبي في 2 مارس / وام / أعلن حسن البحيري المدير الإقليمي لفروع بنك مصر بالإمارات أنه تقرر إلغاء كافة الرسوم على التحويلات بالجنيه المصري من الامارات عبر فروع البنك الى مصر حتى منتصف شهر مارس الحالي.

وقال البحيري ان هذه الخطوة تهدف إلى دعم الاقتصاد المصري في المرحلة الراهنة عن طريق تشجيع المصريين العاملين بالخارج خصوصا في منطقة الخليج على تحويل مدخراتهم الى بلدهم .. مشيرا الى أن تحويلات العاملين بالخارج تشكل جزءا مهما من موارد الاقتصاد المصري ولذلك حرص بنك مصر باعتباره من البنوك الوطنية الرئيسية على لعب دور فاعل في هذه المرحلة للمساعدة في عودة الانتعاش للاقتصاد المصري.

وأضاف ان البنك حرص على أن تكون اسعار التحويل مناسبة ومنافسة في الوقت نفسه .. مشيرا الى ان التحويلات تتم مجانا بصرف النظر عما اذا كان للعميل حساب بالبنك ام لا .. وأوضح أن لبنك مصر خمسة أفرع بالامارات موزعة في ابوظبي والعين ودبي والشارقة ورأس الخيمة .. مؤكدا ان التحويلات يمكن استلامها من مصر في نفس لحظة التحويل.

وأضاف المدير الإقليمي لفروع بنك مصر بالإمارات انه يمكن من خلال افرع البنك بالدولة فتح حسابات لشراء أذون الخزانة التي تصدرها وزارة المالية المصرية والتي يتراوح العائد عليها بين 11 و12 في المئة حسب فترات الاستحقاق وكذلك وثائق الصناديق التي يصدرها بنك مصر ومنها صندوق مصر الخير الذي أطلقه البنك مؤخرا بهدف رعاية أسر شهداء ثورة 25 يناير ومصابي الثورة .

وأشار الى ان صناديق بنك مصر التي يمكن الاستثمار بها من خلال فروع البنك بالامارات تشمل الصندوق الاول ذا العائد الربع سنوي والصندوق الثاني ذا النمو الرأسمالي والصندوق الثالث "صندوق بنك مصر أكستيريور "وصندوق الحصن المتوافق مع الشريعة الاسلامية اضافة الى صندوق استثمار بنك مصر النقدي " حساب يوم بيوم" الذي يضاف عائده يوميا.

وقال حسن البحيري ان تحويلات العاملين بالدولة عاودت التحسن والنمو خلال الايام الاخيرة بعد عودة الاستقرار النسبي وعودة عمل البنوك في مصر .. مشيرا الى ان الادارة الاقليمية لبنك مصر أجرت اتصالات بالسفارة المصرية بأبوظبي والقنصلية والنادي المصري بدبي وتم احاطتها علما بالغاء الرسوم على التحويلات كما قام البنك بارسال رسائل نصية الى العملاء لابلاغهم بهذه الخطوة.

وأوضح أن البنك قام بتدعيم فترة العمل المسائية بأفرع البنك ليكون متاحا فتح حسابات جديدة للعملاء اضافة الى اجراء عمليات التحويل اليومية

رابط هذا التعليق

السفارة المصرية في ابو ظبي

عملت موقع علي الفيس بوك و بيتواصلوا مع الجالية فيما يتعلق بقوانين العمل و الكفالة و حقوق المغتربين السياسية مثل التصويت

ممكن تتفضلوا هنا

سفارة جمهورية مصر العربية ابو ظبي

النشاط الحالي هو دعوة التسجيل في المكتب القنصلي بالسفارة المصرية لانها بصدد عمل حصر بالمصريين للمطالبة بحقهم في التصويت من الخارج

طبعا بنتكلم عن السفارة اللي محدوفة في ابو ظبي....محدش يروح المكتب الثقافي اللي في شارع الجوازات

و طبعا خد الجواز معاك

صباحكم....مصري جدا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

صفحه النادى المصرى على الفيس بوك يارب يحكون حلقه وصل بينا وبين بعض وبينا وبين بلدنا

(نادى جمهوريه مصر العربيه-الامارات)

وهيكون فيه تجمع يوم25 مارس بأذن الله

ومطلوب متطوعين للعمل على تنظيم التجمع وان شاء الله يطلع حاجه كويسه

وكمان في صفحه اسمها

انا مصرى بالامارات) للى يحب تواصل مع اهله بلده)

مع طبعا الاعتزاز والتقدير لمحاورات المصريين ومغتربى الامارات

تم تعديل بواسطة الرويناء
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

صفحه النادى المصرى على الفيس بوك يارب يحكون حلقه وصل بينا وبين بعض وبينا وبين بلدنا

(نادى جمهوريه مصر العربيه-الامارات)

وهيكون فيه تجمع يوم25 مارس بأذن الله

ومطلوب متطوعين للعمل على تنظيم التجمع وان شاء الله يطلع حاجه كويسه

وكمان في صفحه اسمها

انا مصرى بالامارات) للى يحب تواصل مع اهله بلده)

مع طبعا الاعتزاز والتقدير لمحاورات المصريين ومغتربى الامارات

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

برافو يا فندم تسلم ايديكي

بس علي جنب بقي

انا جالي حول من الجروبات اللي ع الفيس

الاول جروب الجالية المصرية بالامارات

و بعدين وقت الثورة راحوا انقسموا لجروم انا مصري بالامارات

و دلوقتي حاسة ان احنا كل امارة هتعمل فريق كرة قدم للناشئين لوحديها برضه

و الله بجد

عايزين نتجمع....ان شاء الله مثلا مثلا مثلا.....في اي جونينة و في وسطيها نافورة....انا موافقة...(وش واحدة شايلة شنطة الرحلات و ماسكة اوكرة الباب و مستعدية للانطلاق)

رابط هذا التعليق

خلاص يالماضه باذن الله موعدنا عند شروق الشمس

سورىclosedeyes.gif فى النادى المصرى يوم 25 مارس من بدرى اهوه فضى مكان فى الاجنده

ولا بلاش الاجنده

والمهم اشوفك بقى وصفحه انا مصرى بالامارات شغاله تمام اهيه وبينظموا فعاليات

ليوم التجمع عاوزين الهمه بقىwaving.gif

ومافيش حجه ده هيكون اول يوم فى اجازه الترم للى عندهم اولاد فى المدارس فرصه يلعبوا ويتجمعوا مع مصريين زيهم يحسوا انها حاجه بتاعتهم هما بس

انا ابنى لما بيشوف فى الحدائق تجمعات هنود كتيره ولا فلبينين يقولى هو مافيش مصريين بيتجمعوا ويلعبوا مع بعض ويعملوا حفله ليه

واذكر ان يوم الاحتفاليه اللى فاتت كان هو معزوم فى عيد ميلاد

واحنا مروحين بيقولى وانا اتبسطت اوى وانتوا عماتوا ايه قلتلوا رحنا النادى المصرى كانوا عاملين حفله علشان الثوره قاعد يعيط ويقولى ليه مرحتش معاكم protest.gifهو انا مش مصرى ولا ايه

وبنتى كانت مبسوطه اوى وبتقولى ارسميلى علم علشان مبارك مشى

المهم عاوزين الهمه بقى

رابط هذا التعليق

شكراً للأخت لماضة على وضع رابط لصفحة السفارة المصرية في أبوظبي على الفيس بوك.. قرأت عليها الكثير من المناقشات الرائعة، وأشعر أننا بحق أمام مرحلة مختلفة كلياً..

إن شاء الله سأكون معكم في أي تجمع مستقبلي هنا في أبوظبي.. وفي هذه المناسبة، أتمنى لو أعرف منك - إذا كانت لديك فكرة – عن المعايير التي تقوم السفارة على أساسها باختيار "وجوه الجالية المصرية في الإمارات"..؟

بمناسبة رابط السفارة على الفيس بوك.. أهديك هذا الرابط أيضاً لكن على اليوتيوب.. لأغنية جميلة أهداها العالمي كات ستيفنز (يوسف أكا) لثورة مصر.. لعله يعجبك..

http://www.youtube.com/watch?v=64YQqFdLHr4

رابط هذا التعليق

باركولى يا جماعه الخير ......... انا خلاص ان شاء الله هادخل عالم المغتربين قريب جدا

خلاص .... الفيزا وصلت ......... والحمد لله

بس فى كام حاجه كده عاملة قلق ....... انا لحد دلوقت لم يتم التوقيع على عقد عمل !!؟؟

ثانيا ... انا مش عارف اطلع تصريح العمل ازاى وانا مش معايا اصل الفيزا او عقد العمل اصلا ...!!!؟؟

ثالثا بقى وده المهم ... ايه افضل شركة طيران فى سعرها لمطار ابو ظبى!!؟؟

وكمان المناخ العام فى الامارات دلوقت محتاج لبس ايه .... شتوى ولا صيفى!!!؟؟

يلا .... الى عنده اى معلومة ممكن تفيدنى .... بالله عليكم مش يبخل بيها ...!!!

فى انتظار سيل النصائح ... :cheer:

فى حفظ الله

رابط هذا التعليق

مبروك أخي mohamed abd el hamid

علي التأشيرة وعقبالي احتمال خلال أيام ربنا يسهل

بالنسبة لتصريح العمل أنا قرأت في المنتديات انه أتلغي

بس مش عرف هل الكلام ده صحيح ولا لا

ارجو من الاخوة اللي عندهم خبرة يقولوا رأيهم

ومبروك كمان مرة

رابط هذا التعليق

مبروك أخي mohamed abd el hamid

علي التأشيرة وعقبالي احتمال خلال أيام ربنا يسهل

بالنسبة لتصريح العمل أنا قرأت في المنتديات انه أتلغي

بس مش عرف هل الكلام ده صحيح ولا لا

ارجو من الاخوة اللي عندهم خبرة يقولوا رأيهم

ومبروك كمان مرة

اهلا بيك يا د/ محمد ....... وربنا يبارك فيك... وعقبالك ان شاء الله

اولا ... انا مستغرب على ان الناس كل ده ماردتش على سؤال واحد من الى انا سألته !!!

ثانيا ... انا اول مرة اسمع ان تصريح العمل اتلغى!! ياريت حد يجيب لنا الخبر اليقين.

ثالثا .... انت لو مسافر على آخر الشهر ... قولى ونرتب ان احنا نسافر مع بعض ... انت مش مسافر على مطار ابو ظبى؟؟؟؟؟!!!!!

سلاموووووز

رابط هذا التعليق

تحياتي للجهد المبذول في هذا الموقع

سؤالي باختصار

هل تم إيقاف إصدار التأشيرات للمصريين في الإمارات بسبب الأحداث الراهنة أم أن هذه إشاعة ؟

رابط هذا التعليق

أرجو من إدراة الموقع أو المسؤوليين عن هذه الصفحة حذف جميع ردودي السابقة

وجزيتم خيراً على التبادل المفيد للمعلومات

تم تعديل بواسطة علي ابراهيم
رابط هذا التعليق

تحياتي للجهد المبذول في هذا الموقع

سؤالي باختصار

هل تم إيقاف إصدار التأشيرات للمصريين في الإمارات بسبب الأحداث الراهنة أم أن هذه إشاعة ؟

الاخ الفاضل على ابراهيم

احب ان أؤكد لك ان هذا الكلام ليس له اساس من الصحة وانه مجرد تخاريف..... حيث انى تقدمت بأوراقى لمكتب العمل والعمال والقنصلية لطلب التأشيرة

وتم بفضل الله الحصول عليها وذلك فى الفترة من حوالى 15 يوم ........... اى بعد الثورة بكثيييير

يارب ييسر لك الحال

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...