اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أستئذنكم يا شباب

سأغيب عنكم شهرين تقريباً.. ابتداءً من قدوم شهر رمضان الكريم حتى منتصف أو آخر شهر أكتوبر

كل عام وأنتم بخير

يااااااه شهرين والله هنفتقدك ..ويارب تكون الغيبه دى سببها خير ان شاء الله..دعواتك لينا

وكل سنه وانت طيب

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم ورحمة الله

ازاي حالكم يا محاوراتية الإمارات..؟ والله إني أحبكم جميعاً في الله.. وأتمنى لكم جميعاً الخير والسعادة في الدارين..

حاولت أدخل المنتدى أكتر من 10 مرات ومش بيرضى يفتح.. أحياناً بيكون "معترس".. ودماغه "مقفلة" قوي قوي قوي يا أبوي.. هعنعمل ايه.. بنحبه ولازم نستحمله!

يا رب يا شباب تكونوا بخير وصحة وسلامة دائماً.. ومستعدين لشهر القرآن..

هغيب شهرين عنكم لأني أولاً عزمت أعتزل النت والتلفزيون في رمضان.. وأحاول أعوض تقصيري السنة الماضية.. كنت بعمل دوام مسائي، وما كنت بقدر أحافظ على قراءة الورد اليومي أو صلاة التراويح، غير يومي الجمعة والسبت، لأول مرة في حياتي من أيام ما كان عمري 6 سنين..

كنت برجع متأخر ومرهق جداً.. يدوبك أتسحر وأبص للسرير وأقول في سري: يا حبيبي تعال امتى الدنيا تصفالي وتملي قلبي الخالي وألاقيك جنبي حبيبي تواسيني وتفرّحني بيك!!.. إن شاء الله السنة دي هخلص شغل الساعة 3 قبل العصر.. يعني هعوض كل اللي فاتني إن شاء المولى عز وجل..

وثانياً.. تاني يوم العيد.. على مصر طواااااالي.. هقضي الأجازة السنوية واحتمال أمدها شهر كمان.. علشان عايز أدّور على بنت الحلال وأرجع وأنا مشغول البال!.. ادعولي بقى ألاقيها علشان أنا متشوق لدخول القفص!.. طبعاً قفص المودة والرحمة..

ها هتدعولي ولا لأ..؟ اللي مش هيدعيلي ذنبه على جنبه

رابط هذا التعليق

وثانياً.. تاني يوم العيد.. على مصر طواااااالي.. هقضي الأجازة السنوية واحتمال أمدها شهر كمان.. علشان عايز أدّور على بنت الحلال وأرجع وأنا مشغول البال!.. ادعولي بقى ألاقيها علشان أنا متشوق لدخول القفص!.. طبعاً قفص المودة والرحمة..

هوا دا الكلام

ربنا يوفقك وتلاقيها

بس ماتدورلى معاك الله يكرمك

انا عايز واحدة دفيانة :lol:

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

ازاي حالكم يا محاوراتية الإمارات..؟ والله إني أحبكم جميعاً في الله.. وأتمنى لكم جميعاً الخير والسعادة في الدارين..

حاولت أدخل المنتدى أكتر من 10 مرات ومش بيرضى يفتح.. أحياناً بيكون "معترس".. ودماغه "مقفلة" قوي قوي قوي يا أبوي.. هعنعمل ايه.. بنحبه ولازم نستحمله!

يا رب يا شباب تكونوا بخير وصحة وسلامة دائماً.. ومستعدين لشهر القرآن..

هغيب شهرين عنكم لأني أولاً عزمت أعتزل النت والتلفزيون في رمضان.. وأحاول أعوض تقصيري السنة الماضية.. كنت بعمل دوام مسائي، وما كنت بقدر أحافظ على قراءة الورد اليومي أو صلاة التراويح، غير يومي الجمعة والسبت، لأول مرة في حياتي من أيام ما كان عمري 6 سنين..

كنت برجع متأخر ومرهق جداً.. يدوبك أتسحر وأبص للسرير وأقول في سري: يا حبيبي تعال امتى الدنيا تصفالي وتملي قلبي الخالي وألاقيك جنبي حبيبي تواسيني وتفرّحني بيك!!.. إن شاء الله السنة دي هخلص شغل الساعة 3 قبل العصر.. يعني هعوض كل اللي فاتني إن شاء المولى عز وجل..

ها هتدعولي ولا لأ..؟ اللي مش هيدعيلي ذنبه على جنبه

لا ازاى هندعيلك طبعا..يارب ارزقه بواحده بنت حلال..

تصدق انى اتخدعت فيك ..لسه بتدور على عروسه..والله انا من اول ما كلمتك وبقول ده راجل كباره وكنت مديك مثلا مش اقل من 50 سنه

ده كده هغير كل اللى كنت متخيله عنك

ورمضان كريم..وصيام وقيام مقبولين ان شاء الله

رابط هذا التعليق

ربنا يرزقك يا شريف أكثر مما تتمنى.. رزقاً حلالاً مباركاً فيه.. وزوجة صالحة، هيّنة، ليّنة.. مرفوع ذكرها في السماء

رحم الله الشيخ الألباني حين قال

أمر النبي بذات دينٍ زوجـة *** فاظفر بذات الدين هن الحور

المال يفنى والجمـال وديعـة *** والجاه يبلى كل ذاك غرور

الباقيات الصالحـات ذخيـرة *** مذخورة ونعيمها موفور

حكيم

أنا عندي 26 سنة.. خريج عام 2007 وجيت الإمارات زي انهارده بالضبط من سنتين، يوم 8/8/2008، يوم مونديال بكين.. كان يوم جمعة

عايز أحكيلكم أد ايه تعلمت واستفدت معنوياً ومهنياً ومادياً من السفر إلى الإمارات.. خلال العامين الماضيين

رحم الله الإمام الشافعي حين قال

تغرَّبْ عنِ الأوطانِ في طلبِ العلى وسافرْ ففي الأسفارِ خمسُ فوائدِ

تَفَرُّج همٍّ ، واكتسابُ معيشةٍ وعلمٌ ، وآدابٌ، وصحبةُ ماجدِ

فإن قـيل في الأسفار ذُلٌّ ومحنـة وقطع الفيافي وارتكاب الشدائد

فـموت الـفتى خير له من قيامه بدار هوان بين واشٍ وحـاسد

يسّر الله لك أمرك يا حكيم ورزقك من حيث لا تحتسب وكل الشباب والشابّات

رابط هذا التعليق

في هذه الأيام المباركة نفتقد أخوة أعزاء على قلوبنا

أبو العز

أبو حبيبة

زعلان

عماد

لماضة

جميلة الكون

أبو حميد

اسلام

كل عام وأنتم جميعاً بخير وصحة وسلامة

رابط هذا التعليق

حكيم

أنا عندي 26 سنة.. خريج عام 2007 وجيت الإمارات زي انهارده بالضبط من سنتين، يوم 8/8/2008، يوم مونديال بكين.. كان يوم جمعة

عايز أحكيلكم أد ايه تعلمت واستفدت معنوياً ومهنياً ومادياً من السفر إلى الإمارات.. خلال العامين الماضيين

رحم الله الإمام الشافعي حين قال

تغرَّبْ عنِ الأوطانِ في طلبِ العلى وسافرْ ففي الأسفارِ خمسُ فوائدِ

تَفَرُّج همٍّ ، واكتسابُ معيشةٍ وعلمٌ ، وآدابٌ، وصحبةُ ماجدِ

فإن قـيل في الأسفار ذُلٌّ ومحنـة وقطع الفيافي وارتكاب الشدائد

فـموت الـفتى خير له من قيامه بدار هوان بين واشٍ وحـاسد

يسّر الله لك أمرك يا حكيم ورزقك من حيث لا تحتسب وكل الشباب والشابّات[/يمين]

2

6 سنه دى فرقت معايا كتير اوى وكده لازم اعمل نضاره..وفاكر كمان يوم ما جيت بالتاريخ والاحداث ..

اه ياريت تحكيلنا على اللى استفدته من سفرك مهنيا ومعنويا..لان اكتر الناس ممكن بتستفيد مهنيا انما معنويا دى كله بيشتكى منها وكله كاره الغربه ونفسه يرجع..اما موضوع الاستفاده الماديه ده فسيبك منه لان دى ارزاق وكل واحد له رزق غير التانى..

وشكرا على دعوتك الحلوه دى وربنا يرزقك بواحده بنت حلال زيك كده..وكل سنه وانت طيب

رابط هذا التعليق

شكرا استاذ عبيد الله واستاذ حكيم على مساعدتكم

بالنسبة لمعهد ipa

دا موقعه

http://www.ipaorg.com/

مكنش شغال من فترة لانهم كانوا بيعملوا تعديلات فيه وحاليا شغال تمام

للاسف الشهادات البريطانية ملهاش مكان فى مصر

انا راسلت الاماكن دى لحد مازهقت

مفيش غير caat وبيدرسوا 4 مواد فقط من اصل 12 مادة

ياله اللى فيه الخير يقدمه ربنا

واضح ان شهادة aca فى بعض دول الخليج فقط

:roseop:

خد يا شريف الموقع ده يمكن يفيدك فى الشهادات البريطانيه

http://www.abahe.co.uk/index.html

رابط هذا التعليق

أبو العز

أبو حبيبة

زعلان

عماد

لماضة

جميلة الكون

أبو حميد

اسلام

كل عام وأنتم بخير رمضان كريم أعانكم الله على صيامه وقيامه

أشكرك اخى عبيد الله على سؤالك أنا متواجد ومتابع أخباركم بس استعد لعمرة رمضان ان شاء الله السفر بعد غد

عقبالكم جميعا بالاضافة الى انى غير معتاد الشكل الجديد للمنتدى

كل عام وأنتم بخير

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

كل عام وانتم بخير واعاده الله علينا بالخير والعافيه وتقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال

أبو العز

أبو حبيبة

زعلان

عماد

لماضة

جميلة الكون

أبو حميد

اسلام

كل عام وأنتم بخير رمضان كريم أعانكم الله على صيامه وقيامه

أشكرك اخى عبيد الله على سؤالك أنا متواجد ومتابع أخباركم بس استعد لعمرة رمضان ان شاء الله السفر بعد غد

عقبالكم جميعا بالاضافة الى انى غير معتاد الشكل الجديد للمنتدى

كل عام وأنتم بخير

رابط هذا التعليق

الاخوه الكرام في دوله الامارات

ممكن استفسار

ازي ادخل الامارات في دوره وانا في مصر لمده عشرايام

اخد التاشيره من فين ده سؤال من احدي الاصدقاء من مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكمالاخوة الاعزا ء

كل سنة انتم طيبين

انا محاسب جالى عرض ابو ظبى - ش حمدان

كالتالى

2000 اساسى

1500 بدل سكن

500 بدل مواصلات

+ تأمين صحى

+مكافأه سنوية

بصراحة انا لفيت لما عميت فى المنتديات ابتغا النصيحة الناس للاسف بتشتتنى ناس تقلى كويس ناس تقولى ممكن تشحت ناس تقولى يادوب يكفوك

انا بصراحة مش عارف اعمل اية

ياريت اللى عندة المعلومة النصيحة لوجه الله يقلها لى

من ناحية السكن المواصلات الاكل المصاريف النثرية

وامكانية التوفير فى حدد كام لشاب غير مدخن

رابط هذا التعليق

اولا كل عام وانتم بخير

ثانيا انا سعيد قوى بروح التعاون اللى بينكم وبين اى شخص جديد

ثالثا حبيت احكى حكايتى علشان انا لاحظت ان فى ناس متردده من السفر بمرتب قليل فاقولت احكى يمكن حد يستفاد منها انا خريج تجارة القاهرة 2006 بعد رحلة عذاب لمدة 6 سنوات مع المحاسبة منها للله وبعد العمل لمدة سنة فى مجال المحاسبة( وانا بدرس ) قررت انى ممكن اشتغل اى حاجه فى الدنيا غير انى اشتغل محاسب واتجهت للمبيعات على اعتبار انها اكتر حاجه محترمة فى مصر بتجيب فلوس اشتغلت فى راديوشاك لمدة سنه ونص كان اقصى طموحى انى اقبض 1200 جنية غبر طبعا المديرين المحترمين وعقدة النقص اللى موجودة عند الكتير منهم ولو مش عاجبك قدم استقالتك وبعد كده جالى فرصة فى السعودية فى شركة اكسترا ب 2200 ريال مع وعد بالترقية بعد 6 شهور ومحصلش وبالرغم من ان الناس بتروح تحوش فى السعودية انا صرفت اللى كنت مسافر بيهم واللى كان معايا فى مصر وبعد سنه من عدم التغيير فى اى شئ قررت الرجوع الى مصر وعدم السفر تانى نهائى وبعد 4 شهور اشتغلت ب 800 جنية لانى مكنتش لاقى شغل وسيبتها بعد 20 يوم لان بعد 15 يوم من الشغل كنت صرفت اكتر من ال 800 جنية مواصلات وفطار بس وقعدت شهرين ويعد كده اشتغلت فى بنك سيلز اوت دور ب 2600 جنية وبرضه مش مكفيينى فى مصر بعد مصاريف المواصلات والتليفونات الخاصة بالشغل والاكل وبعد 12 ساعة شغل فى كل انحاء القاهرة و جالى دلوقتى شغل فى الامارات ب 2000 درهم بس لاحظ انى فى السعودية 2200 قبل سنتين ومع ذلك قررت ونهائيا السفر ان شاء الله للامارات وبلا رجعة

اسف للاطالة بس حبيت ابين للاساتذة مع احترامى طبعا لرأيهم المحترم ان اى فرصه بره مصر بشرط المحافظه طبعا على الكرامه وتكون وظيفة محترمة بصرف النظر عن المرتب اللى مش محترم افضل كتييييييييييييييييييير من العمل فى مصر

وطبعا بما انى لازم استغل الموقف :P واسأل على شركة emax لو حد يعرف حد شغال فيها يقددر يفيدنى عن الشركة انا عرفت تقريبا كل حاجه رسمية عن الشركة بس ما خفى كان اعظم.

شكرا و اسف مرة تانية على الاطالة رغاى صح ؟ سيلز بقى :P :P :P :P

رابط هذا التعليق

كل سنة انتم طيبين

كالتالى

2000 اساسى

1500 بدل سكن

500 بدل مواصلات

+ تأمين صحى

+مكافأه سنوية

بصراحة انا لفيت لما عميت فى المنتديات ابتغا النصيحة الناس للاسف بتشتتنى ناس تقلى كويس ناس تقولى ممكن تشحت ناس تقولى يادوب يكفوك

خبرتك كام سنة

ومعاك دورات وللا لا

رابط هذا التعليق

كل سنة انتم طيبين

كالتالى

2000 اساسى

1500 بدل سكن

500 بدل مواصلات

+ تأمين صحى

+مكافأه سنوية

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

استاذنا الفاضل

جميل انك بتفكر معانا بصوت عالي و بتحاول توازن ما طرح عليك من معطيات بما يفرضه الواقع

وجهة نظري المتواضعة ان مرتب حضرتك الاساسي قليل...يمكن دلوقتي حضرتك بتحسبها بمقياس مصر و اسعار مصر لكن فيه عامل تاني و هو الغربة لازم تحطه في اعتبار حضرتك

اعتذر عن عدم الاستفاضة في الموضوع لان مجال حضرتك مختلف عن مجالي بالاضافة الي ان ظروف تواجدي بالامارات مختلفة عن معطيات حضرتك

بس ممكن ترجع لمداخلات قديمة من الاخوة في هذا التويبك و كانوا تحدثوا عن الجزيئة دي باستفاضة في حالات مشابهة

لك مني كل الدعاء

و داوم علي صلاة الاستخارة و كن علي يقين ان الله سيفتح لك ابواب الرزق اينما تكون

اعتذر ايضا عن عدم الرد علي اي استفسارات علي الخاص...فانا اري ان المساحة هنا تتسع لنا جميعا لنضع استفسارتنا و خواطرنا و تاملاتنا في الغربة.....حتي و ان كانت في بعض الاحيان فضفضة بني آدمين بتجمعهم ظروف مشابهة

لك مني كل الاحترام

تحياتي

رابط هذا التعليق

ارجو من الاخوة الكرام الرد على استفسارى السابق ولكم جزيل الشكر

وكل عام وانتم بخير

ياأخى ماانا قولتلك ايه خبراتك

على العموم حظك كدا عبيد الله خبير الامارات للأسف مبيدخلش فى رمضان

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

الحمد لله أدينا عمرة رمضان ورجعنا بسلامة الله الى ابوظبى

طبعا مستخبى فى البيت لانى حلقت شعرى زيرو

ربنا يكتبها لكم جميعا

اجواء رائعة الصلاة فى مسجد الرسول بالمدينة وخاصة فى الروضة الشريفة

ما اجمل صلاة التراويح فى الحرم امام الكعبة وبصوت السديس أو الشريم او المعيقلى

والبكاء فى الدعاء

اجواء رائعة اتمنى ان اسافر مرة اخرى

ربنا يكتبها لكم جميعا

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

عمرة مقبولة بأذن الله استاذ ابو العز

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...