اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

يا استاذ كريم انت منور المنتدى..وربنا يكرمك على المعلومات..وطالما انك حابب تساعد اطمن مش هتلاحق اساله من الناس هنا..

سؤال بئا مطلوب الاجابه عليه حالا..وصاحب السؤال طالب الاجابة عليه من الفاضل عبيد الله شخصيا..وبردوا مفيش مانع اللى عنده معلومات موثوق فيها يفيدنا بيها

اللي بيطلع من الكشف الطبي في الإمارات غير لائق

فيروس سي ولا الأجسام المضادة

بمعني هل لو واحد عندة أجسام مضادة بيبقي غير لائق

وكذلك الفيروس

ومستنينى ردك فى اسرع وقت..بس انا كان عندى سؤال كمان..هى مش الامارات مكنتش بتطلب الحاجات دى الا فى وظايف معينه ولا النظام اتغير..

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اخ عبيد الله شكرا لسرعة تفاعلك مع سؤالى وانا اصلا هنا فى زيارة لمدة شهر وفات اسبوع لحد دلوقتى ويارب يكرمنى بشغل كويس لانى منتظر مقابلة فى شركة بس مش ضامن والله هانجح ولا لا

رابط هذا التعليق

يا استاذ كريم انت منور المنتدى..وربنا يكرمك على المعلومات..وطالما انك حابب تساعد اطمن مش هتلاحق اساله من الناس هنا..

سؤال بئا مطلوب الاجابه عليه حالا..وصاحب السؤال طالب الاجابة عليه من الفاضل عبيد الله شخصيا..وبردوا مفيش مانع اللى عنده معلومات موثوق فيها يفيدنا بيها

اللي بيطلع من الكشف الطبي في الإمارات غير لائق

فيروس سي ولا الأجسام المضادة

بمعني هل لو واحد عندة أجسام مضادة بيبقي غير لائق

وكذلك الفيروس

ومستنينى ردك فى اسرع وقت..بس انا كان عندى سؤال كمان..هى مش الامارات مكنتش بتطلب الحاجات دى الا فى وظايف معينه ولا النظام اتغير..

أخى الفاضل اسمح لى بالرد عليك فى اول مشاركةلى فى هذا المنتدى الكريم...يقتصر فحص اللياقة الطبية فى الامارات للحصول على الاقامة على الفحوصات التالية: الايدز , الزهرى , السل الرئوى.. «والتعديل الجديد يقصر فحص الالتهاب الكبدي (ب) على ست فئات،و هى التى تعمل في مجال تربية الأطفال، والخدمة في المنازل وصالونات الحلاقة وتقديم الأغذية والمطاعم»، «حيث كان هذا الفحص كان الزامياً على جميع الوافدين، للحصول على الإقامة».وقد تم الغاء الفحوصات الخاصةبالالتهاب الكبدى سي...

مع ملاحظة ان بعض جهات العمل سواء خاصة او حكومية تضيف كشف الالتهاب الكبدى البائى عند الفحص الطبى العام قبل بدء اجراءات التعيين بها..و تمنياتى بالتوفيق.

تم تعديل بواسطة حسين ماهر
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

بالنسبة لفحص فيروس سي.. أحب أن أضيف يا إخوان أني سألت في مركز الطب الوقائي في أبوظبي – الجهة المسؤولة عن إجراءات الفحص الطبي – لما كنت هناك من فترة قريبة..

فقيل لي: القادمين لأول مرة من خارج الإمارات يتم إخضاعهم لفحص فيروس سي، والذين يجددون إقاماتهم وهم داخل الدولة يتم فحصهم لفيروس بي فقط..

على كلٍ: من يرغب في التأكد أكثر فعليه الاتصال بمركز الطب الوقائي وهذا هو رقم هاتفهم: 026331300

أنا اتصلت بهم الآن قبل كتابة هذه المشاركة وتم تحويلي إلى الاستعلامات لكن للأسف لم يرد علي أحد بسبب انشغالهم الشديد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا كنت مشترك فى الموقع ده من زماااااان عشان اسال الناس قبل ماجى الامارات هنا واخد رايهم وبصراحة عرفت حجات كتير من ناس مبخلتش بالنصيحة وانا دلوقتى الحمد لله بعد الظروف والكوارث اللى مرت بيها فى البلد دى اقدر اساعد اى حد محتاج يسال على اى حاجة بخصوص قوانين العمل او ظروف المعيشه ان شاء الله اقدر افيده وطبعا المنتدى مليان ناس محترمه تساعد اى حد بصراحه

وعلى العموم اسمى عبدالرحمن ومن سكان دبى

رابط هذا التعليق

وكل عام وانتم بخير هلت خير ايام الدنيا اوصيكم ونفسى بالصيام والاستغفار والصدقات وايضاء احياء السنن المهجوره للاسف من التكبير والتهليل طوال الايام الاولى من ذو الحجه رزقنى الله وكل مشتاق تكبيره مقبوله بأذن الله مع الحجاج فى عرفات

وايضا عاوزه استفسر اذا السفاره مجهزه اى برنامج لاحتفال بالعيد ولا لاه لو اى حد وصلت اخبار يبلغنا لانها فرصه كويس نحس بطعم العيد فى اجواء مصريه ادام مش هننزل مصر

وشكرا

السلام عليكم

انا كنت مشترك فى الموقع ده من زماااااان عشان اسال الناس قبل ماجى الامارات هنا واخد رايهم وبصراحة عرفت حجات كتير من ناس مبخلتش بالنصيحة وانا دلوقتى الحمد لله بعد الظروف والكوارث اللى مرت بيها فى البلد دى اقدر اساعد اى حد محتاج يسال على اى حاجة بخصوص قوانين العمل او ظروف المعيشه ان شاء الله اقدر افيده وطبعا المنتدى مليان ناس محترمه تساعد اى حد بصراحه

وعلى العموم اسمى عبدالرحمن ومن سكان دبى

رابط هذا التعليق

يا جماعة بارك الله فيكم

أريد أن أعرف هل المغترب المصري يحق له إلحاق أبنائه بالمدارس الحكومية فى الامارات ؟

وهل لها اشتراطات معينة ؟ كوظيفة الأب مثلاً وما هي قيمتها ؟

طبعا انا اسال لأن المدارس الخاصة اكيد نار نار ( مفيش مانع اعرف اسعارها )

ثم هل فعلا ان الحكومة اوقفت اجراءات التأشيرة مؤقتا الفترة السابقة

لأنها ألزمت الشركات بنقل موظفيها الى سكن جديد بنته الحكومة ( الشركة فى ابو ظبي )

فتعاود تسهيل اجراءات التأشيرة الجديدة بعد توفيق الشركات للأوضاع السكنية للعمال فيها ؟

تم تعديل بواسطة أبو حميد المسافر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

"سبحان الذي يسبح الرعد بحمده و الملائكة من خيفته"

البرق في السما تووووووووحفة سبحانك يا الهي ما اعظمك

هتمطر الليلة دي.....و هتبقي عيشة في البلكونة

مراسل قطاع الارصاد الجوية

من تحت الشمسية

لماضة

ع جنب بقي

استاذ ابو حميد....اسفة معنديش معلومة اقدر افيد بيها حضرتك

استاذة الرويناء....هغطس و اقب و اشوف اخبار الجالية ايه

كل سنة و انتم دايما في طاعة

نسألكم صالح الدعوات

صحيح...لو هي بتمطر تبقي ابواب السما مفتوحة.....يااااااااااااااااااااااارب

مسااااااكم دعاء و يقين بالاجابة

رابط هذا التعليق

شكرا يا اخى عبيد الله ولكن عايزيين شويه توضيحات لان كده المعلومات مش راكبه معايا..

يعنى دلوقتى فحص فيرس بى قاصر على العاملين فى 6 وظايف وهى..تربية الأطفال، والخدمة في المنازل وصالونات الحلاقة وتقديم الأغذية والمطاعم..صح كده؟

القادمين الجدد بئا ومش هيشتغلوا فى الوظايف ال6 المذكورة..فحوص امراض نقص المناعة المكتسبة (الإيدز) والدرن الرئوي (السل) والجذام..

فيرس سى اتلغى بئا الفحص بتاعه خالص ولا ايه..؟لان قريب فى حد سمعت ان اقامته متجددتش علشان فيرس سى..وعلشان كده سالتك قبل كده..

ياريت بئا توضيح الصوره فيما يخص فيرس سى واجسامه المضاده...

وكل سنه وانت طيب يا عبيد الله..وكل سنه وكل المسلمين طيبين وبخير

رابط هذا التعليق

يا جماعة بارك الله فيكم

أريد أن أعرف هل المغترب المصري يحق له إلحاق أبنائه بالمدارس الحكومية فى الامارات ؟

وهل لها اشتراطات معينة ؟ كوظيفة الأب مثلاً وما هي قيمتها ؟

طبعا انا اسال لأن المدارس الخاصة اكيد نار نار ( مفيش مانع اعرف اسعارها )

ثم هل فعلا ان الحكومة اوقفت اجراءات التأشيرة مؤقتا الفترة السابقة

لأنها ألزمت الشركات بنقل موظفيها الى سكن جديد بنته الحكومة ( الشركة فى ابو ظبي )

فتعاود تسهيل اجراءات التأشيرة الجديدة بعد توفيق الشركات للأوضاع السكنية للعمال فيها ؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله و بركاتهأنا مبرمج خبرة 7 سنواتأنا عندي استفسار لو حد من الاخوة يقدر يفيدني فيهأنا جايلي عقد في دبي تفاصيله كما يلي:أساسي 10000بدل سكن 300010% بونس سنوي على حسب الأداءاجازة 30 يوم كل سنة مع تذاكر الطيرانمش عارف العرض ده كويس في دبي ولا لأوشكرا مقدما على الرد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله و بركاتهأنا مبرمج خبرة 7 سنواتأنا عندي استفسار لو حد من الاخوة يقدر يفيدني فيهأنا جايلي عقد في دبي تفاصيله كما يلي:أساسي 10000بدل سكن 300010% بونس سنوي على حسب الأداءاجازة 30 يوم كل سنة مع تذاكر الطيرانمش عارف العرض ده كويس في دبي ولا لأوشكرا مقدما على الرد

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

اولا كل عام و انتم بخير و بصحه و عافيه على جميع الاخوة في هذا المنتدي الرائع

ثانيا ردا على الاستاذ خالد اسكندرية هو الراتب اللى انت قايل عليه معقول الى حدا ما بس المهم انت بمبرج بلغه ايه يعني لو جافا مثلا يبقا قليل عليك 13 بعد سبع سنين خبرة اما لو فيجول بيسك مثلا يبقا كويس و كمان فيه حاجه تانيه مهمه هي الشركة دية شركة كبيرة خاصة و لا حكوميه بتعمل تأمين صحي لك و الاسرة و لا لك فقط ( ده اذا كنت متزوج) و كمان موضوع الشركة في دبي فانت غالبا هتسكن في الشارقه و ده الطبيعي و اسعار السكن الان بقيت معقوله كتير عن السابق

و السلام ختام

رابط هذا التعليق

إلى أختنا إلهام الزغبي

هل أخذتي قرار السفر أم لا..؟

ياريت تدخلي تطمنينا لأن لي تعليق على استفسارك

حفظكِ الله ورعاكِ

اولا شكرا على اهتمامك واسفه لم استطع ادخول المنتدى لان الانترنت بطى جدا من النت كافيه ولا املك اشتراك بدبى حتى الان

ثانيا مبروك الخطبه ربنا يتتمم لك بخير

ثالثا استلمت العمل بدبى وانا الان بمصر لقضاء العيد مع عائلتى وفى انتظار تعليقك على استفسارى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

اولا كل عام و انتم بخير و بصحه و عافيه على جميع الاخوة في هذا المنتدي الرائع

ثانيا ردا على الاستاذ خالد اسكندرية هو الراتب اللى انت قايل عليه معقول الى حدا ما بس المهم انت بمبرج بلغه ايه يعني لو جافا مثلا يبقا قليل عليك 13 بعد سبع سنين خبرة اما لو فيجول بيسك مثلا يبقا كويس و كمان فيه حاجه تانيه مهمه هي الشركة دية شركة كبيرة خاصة و لا حكوميه بتعمل تأمين صحي لك و الاسرة و لا لك فقط ( ده اذا كنت متزوج) و كمان موضوع الشركة في دبي فانت غالبا هتسكن في الشارقه و ده الطبيعي و اسعار السكن الان بقيت معقوله كتير عن السابق

و السلام ختام

شكرا جزيلا ليك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كل سنة....و حضراتكم طيبين

ياللي في الامارات متغربين

و السنة الجاية مع حبايبكم متجمعين

يا رب يهنيكم و يسعد أيامك قولوا آمين

و يا ريت ما تبقوش في الريش و الضاني غرقانين

صباااااحم ورد و فل و ياسمين

ع جنب بقي

هتصلوا العيد باذن الله فين....في مسجد زايد و لا مصلي العيد....(طبعا بتكلم علي شعب أبو ظبي)

صبااااااااحكم رضا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...