اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

أهلا حكيم

فينك مختفي منذ أكثر من أسبوعين؟ لعلك بخير وصحة وسلامة..

تعليقك أثار نقطة مهمة تحتاج لتوضيح

أولاً: المرتبات في الإمارات، أبوظبي تحديداً، لا علاقتها لها من قريب أو بعيد بجنسية طالب الوظيفة.. إذا كنت متمميز في مجال عملك، وكانت جهة العمل واحدة من الأربع فئات التالية: هيئة حكومية، مؤسسة دولية، شركة عالمية متعددة الجنسيات، شركة خاصة كبيرة.. ذلك لأن الرواتب في الغالب تكون محددة سلفاً وفق درجات وظيفية معينة، ولها أسس في الزيادة حسب الخبرة والتحصيل الأكاديمي..

أما إذا كان مكتب صغير، أو شركة متوسطة صاحبها عربي.. فيا ويلك منه.. في الغالب سيعمل بكل طاقته على إعطائك أقل راتب ممكن، وبدون بدلات، ويعتقلك عنده أكثر قدر ممكن، في الغالب ليس أقل من 3 سنوات هي مدة العقد.. أضف إلى ذلك عملك يوم السبت، وربما بعد صلاة الجمعة في بعض المحال، أي 4 ساعات أجازة فقط في الأسبوع.. وقد رأيت ذلك بأم عيني في بعض محال الموبايل والكمبيوتر..

ثانياً: بالنسبة لقولك أن الفتاة أخذت ذلك الراتب لأنها غير مصرية.. فهو كلام غير دقيق وفيه من التعميم الكثير.. لعلمك المصريين بالذات في الإمارات الجزء الأكبر منهم يشغل وظائف مرموقة، ومواقع جيدة جداً.. فبسبب غلاء المعيشة الشديد، لا يقوى على العيش هنا إلا ذوي المداخيل المرتفعة.. اذهب إلى شركات العمالة العادية وستجد أكثريتهم عمال أسيويين.. لن أطيل النفس هنا عن نماذج المصريين المشرفين، مثل أن 90% من قضاة الإمارات مصريين.. وكذلك المحاميين، وكثير من المهن الأخرى المتميزة..أو المسؤولين الكبار الذين رأيت بعضهم في وزارة الدفاع الإماراتية..

بالمناسبة، أعرف مهندساً مصرياً مدير مشروعات في شركة إماراتية هنا راتبه الأساسي 180 ألف درهم في الشهر، بالإضافة إلى شقة فندقية ووو.. لذلك تحويلات ربع مليون مصري في الإمارات أكثر بكثير من تحويلات مليون ونص مليون مصري في السعودية..

إذن التميز هو الفيصل في ارتقاءك مهنياً واجتماعياً ومادياً.. وليس جنسيتك أو بلدك

ثالثاً: بالنسبة لشهادة السكرتيرة وراتبها: بغض النظر عن جنسيتها.. هي ولدت وتربت وتعلمت هنا في الإمارات.. والحكومة الإماراتية تعتبر شهادة الثانوية مرحلة قائمة بذاتها، ويحق لحاملها الالتحاق بكثير من الوظائف.. وهو الشيء الذي تريد أن تطبقه الحكومة المصرية قريباً لتخفيف أعداد الملتحقين بالجامعات في المحروسة..

رابعاً: منذ 7 أشهر تقريباً.. كنت أريد سكرتيرة تنظم لي بعض الأعمال، وخصوصاً المكتبية منها بسبب انشغالي الشديد وربكة العمل.. أجريت مقابلات مع 5 فتيات تقريباً.. وفعلاً اخترت فتاة مصرية متميزة مقيمة مع أهلها هنا.. إلا أن ظروف عملها الحالي حالت دون انضمامها للعمل معي.. كثير من الكفلاء العرب يرفضون إعطاء بدل ممانعة لموظفيهم قبل مرور 3 سنوات على العقد... انتظرتها شهرين لكن دون جدوى..

ثم اخترت فتاة سورية ثم يمنية.. ثم كندية من أصل عربي.. وكان لقسم الموارد البشرية تحفظاته.. الأخيرة مثلاً طلبت راتب بالدولار، لأنها تحمل الجواز الكندي.. وجاءت هذه الفلسطينية في الآخر بعد أن مللت.. ولحسن الحظ عندها خبرة 6 سنوات كاملة في السكرتارية والأعمال المكتبية، ودورة في إدارة الأعمال من أحد المعاهد هنا، وتتحدث الإنجليزية بشكل جيد..

الراتب عندنا لفريقد الدعم أو ما يسمونه "سبّورت تيم" بين 6 و13 ألف درهم حسب سنين الخبرة والدرجة الجامعية.. فأعطوها 8500 درهم.. وهي تطالب بالزيادة، بسبب ما تراه من غلاء المعيشة..

هذه هي القصة كلها يا عم حكيم، وعذراً على الإطالة

انا موجود ..بس بدخل الاقى المنتدى بقا شكله غريب كده ومش عاجبنى اوى التعامل معاه

المهم بقا من كلام حضرتك اتضح بردوا ان السكرتيره تعتبر من اهل البلد عايشه ومتعلمه فى الامارات ...وده يدينا برده نفس النتيجه

معاك اه ان فى مصريين واخدين وضعهم بره ..انت عارف مشكلتنا ايه ..؟انك تبتدى صح ..ابتديت صح هتوصل للمكانه اللى حضرتك بتكلمنا عنها ..ابتديت غلط ...؟هيحصلك زى اللى حاصل لمعظمنا حاليا..زى حلاتى مثلا راح يدور على سفر قام ربنا بعتله شغلانه ولا كان يسمع عنها اصلا وياريتها كملت....!بس الحمد لله

انما ازاى نبتدى صح فى مكان زى اللى حضرتك بتقول عليهم دول ..شركه عالميه ولا مؤسسه حكوميه..واحنا مش كلنا يعنى بتكلم عن نفسى مؤهلاتنا تعتبر عاديه زى ما الناس هنا قالوا..؟

ومعلشى فى استفسار خاص كده عايز اسالك فيه ..هل لو كلمت مكتب العمل فى الامارات وسالت على التأشيرات اللى الشركه معلقانا عليها دى ممكن يفيدونى ولا لا ....؟

وشكرا ليك سيدى الفاضل

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

كلام الاستاذ عبيد الله هنا صحيح مائة بالمائة ولاغبار عليه ، معيار تحديد الراتب هو الكفاءة وليس الجنسية

الاخ ابو حميد راتب 2500 ضعيف جدا على الوظيفة التى ذكرتها واعتقد ان هذا المبلغ غير مقبول العمل به حتى فى مصر اذا كان لديك على الاقل 3-5 سنوات خبرة

الامارات مستوى المعيشة فيها مرتفع وتحتاج لدخل كبير حتى يمكنك ان تعيش عيشة كريمة وتستطيع الادخار

لا اعتقد ان مبلغ 2500 درهم يمكنك الادخار منه خصوصا ان هناك مصروفات خفية كثيرة نعانى منها ولم تكون فى الحسبان عن اعداد الموازنة الشهرية للاسرة

للعلم سائق شاحنة المواد البترولية لدينا يتحصل فى المتوسط على 8000 درهم شهريا

اذا امكنك حاول تفاوض كفيلك على الراتب او البحث عن وظيفة براتب افضل

تحياتى

هو حضرتك لازم تكون شاحنه مواد بتروليه..؟اصلا اى حد بيشتغل فى قطاع البترول بيكون راتبه عالى لانه من القطاعات المتميزه كده

انما لو اى سائق هياخد 8000 درهم انا معنديش مانع انى اتعلم الشغلانه دى.... :D

حضراتكم ياريت تسمعوا المرتبات اللى بتتعرض على المصريين وهم مسافرين ..الامارات مثلا المحاسب وخبره مثلا سنتين تلاته 2500 +السكن +المواصلات او 4000 درهم وعيش مع نفسك ولا سكن ولا مواصلات

ياريت يا جماعه حد يقولنا ايه مثلا المواصفات اللى تخلى الشخص يكون فى شغل من اللى حضراتكم بتحكوا عليه ده ونبدا طبعا مع المهنه الشعبيه المحاسب ...

وياريت محدش يدخلنى فى سكك الشهادات

cma ..cpa

ليه بقا ..؟علشان انا اصلا من هبقا شغال بكام مليم هنا او حتى مش شغال واروح اخد شهاده تتكلف كام الف ..

وشكرا

رابط هذا التعليق

وياريت محدش يدخلنى فى سكك الشهادات

cma ..cpa

ليه بقا ..؟علشان انا اصلا من هبقا شغال بكام مليم هنا او حتى مش شغال واروح اخد شهاده تتكلف كام الف ..

للأسف مافيش سكة ثانيه ... التعليم المجاني هيجيبلك شغل بملاليم ... أي شركة محترمة من اللي بتدي المرتبات العالية بتبقى كاتبة في إعلان الوظيفة إن المتقدم لازم يكون معاه شهادة من دول ... وبالتالي فرصتك في الحصول على الوظيفة بدونها بتكون شبه معدومة

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

الاخ ابو حميد

طالما انك مقتنع بفكرة السفر انا مش عاوز احبطك وان شاء الله ربنا يوفقك ويكتب لك الخير ، بس الراتب ده لن يسمح لك مستقبلا باستقدام اسرتك لان الحد الادنى للاستقدام 8000 درهم كانت سابقا 4000 وهذا على حد علمى مطبق من سبتمبر 2009

حاول لما تيجى وتظبط امورك تدور على عمل تانى براتب افضل حتى تتمكن من لم شمل الاسرة الكريمة وربك هو الرزاق

الاخ احمد سيف

رواتب البترول ليست كبيرة كما يعتقد الكثيرين ولكن رواتب المميزين والخبراء هى المرتفعة للعلم رواتب البلدية واتصالات وقطاعات كثيرة افضل بكثير من رواتبنا فى البترول

طبعا موضوع الشهادات المهنية مهم ولكن ليس ضرورى المهم الخبرة

للعلم بعض الوظائف سلاح ذو حدين كوظيفتى انا مثلا

خد عندك انا الوحيد فى الشركة المتخصص فى عمل مهمة معينة وهى حساسة جدا ليس للشركة فقط ولكن للاقتصاد بصفة عامة واستشارتى مهمة جدا لمتخذ القرار

بس لعلم لا استطيع ان اخذ اجازة طويلة بالكثير اسبوع او 10 ايام ولازم اكون فاتح على جهازى واقوم بعمل التحليلات والتقارير المطلوبة بصفة يومية حتى فى الاجازة واختلاف فرق التوقيت

بالاضافة انى لما ابحث عن عمل لا اسنطيع ان اجد بسهولة وظيفة تناسبنى لان خبرتى فى تخصص نادر جدا فى هذا المجال

فانا مقيد بشكل ممل

المهم حاول تبحث عن فرصة كويسة واعلم ان من يبدأ قوى يستمر قوى

لعلمك الخاص انا بدايتى كانت فى مصر وكانت بداية عادية جدا واكتسبت خبرتى من مصر وكان لى هدف ان التحق بمؤسسة كبرى بشرط ان اكون خبير فى مجالى

اول راتب استلمته كان 120 جنيه بس اكتسبت خبرة جيدة

نصيحتى لك ولكل الشباب الاتتعجل السفر والراتب المميز كل شىء باوانه المهم اكتسب خبرة جيدة

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

الاخ احمد سيف

رواتب البترول ليست كبيرة كما يعتقد الكثيرين ولكن رواتب المميزين والخبراء هى المرتفعة للعلم رواتب البلدية واتصالات وقطاعات كثيرة افضل بكثير من رواتبنا فى البترول

الأخ أبو العز

يتهيألي حضرتك خلطت بيني وبين الأخ حكيم في ردك الأخير ... أنا ما جيبتش سيرة قطاع البترول في كلامي خالص

أما بالنسبة للشهادات المهنية فأنا كنت باتكلم بشكل محدد عن مهنة المحاسبة التي ذكرها الأستاذ حكيم ... اللي شفته من خلال عملي أن معظم الشركات الكبرى تفضل الحاصلين على شهادة CPA أو CMA ... وبجانب ذلك تأتي العناصر الأخرى كالخبرة واللغة والـ Soft skills ... وبالتالي فأي واحد عايز يحسن فرصته في العمل كـ محاسب بهذه الشركات عليه التفكير جديا في الحصول على شهادة مهنية خصوصا إذا كان خريج كلية تجارة عربي في جامعة حكومية

هذا والله أعلم

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

الاخ احمد سيف

الأخ أبو العز

يتهيألي حضرتك خلطت بيني وبين الأخ حكيم في ردك الأخير ... أنا ما جيبتش سيرة قطاع البترول في كلامي خالص

أما بالنسبة للشهادات المهنية فأنا كنت باتكلم بشكل محدد عن مهنة المحاسبة التي ذكرها الأستاذ حكيم ... اللي شفته من خلال عملي أن معظم الشركات الكبرى تفضل الحاصلين على شهادة CPA أو CMA ... وبجانب ذلك تأتي العناصر الأخرى كالخبرة واللغة والـ Soft skills ... وبالتالي فأي واحد عايز يحسن فرصته في العمل كـ محاسب بهذه الشركات عليه التفكير جديا في الحصول على شهادة مهنية خصوصا إذا كان خريج كلية تجارة عربي في جامعة حكومية

هذا والله أعلم

معلش يا أستاذ أحمد

العتب على النظر ، انا 15 ساعة فى اليوم اتابع جداول بيانية ومنحنيات والظاهر النظر خلاص

ربنا يديك الصحة

كما ذكرت لك موضوع الشهادة لايمثل قيمة كبيرة الان المهم الخبرة العملية الجيدة

بالامس عملنا اكثر من انترفيو وقابلنا العديد ممن يحملون تلك الشهادات ولكن فى النهاية وافقنا على واحد حاصل على بكالوريوس فقط ولكنه حاصل على دورات عديدة فى ذلك التخصص كما ان لديه خبرة ممتازة فى ذلك المجال وتجاهلنا تماما موضوع الشهادات للمتقدمين الاخرين

تحياتى

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

معلش يا أستاذ أحمد

العتب على النظر ، انا 15 ساعة فى اليوم اتابع جداول بيانية ومنحنيات والظاهر النظر خلاص

ربنا يديك الصحة

ولا يهمك يا أفندم ... ربنا يديك الصحة والعافية

كما ذكرت لك موضوع الشهادة لايمثل قيمة كبيرة الان المهم الخبرة العملية الجيدةبالامس عملنا اكثر من انترفيو وقابلنا العديد ممن يحملون تلك الشهادات ولكن فى النهاية وافقنا على واحد حاصل على بكالوريوس فقط ولكنه حاصل على دورات عديدة فى ذلك التخصص كما ان لديه خبرة ممتازة فى ذلك المجال وتجاهلنا تماما موضوع الشهادات للمتقدمين الاخرين

متفق مع حضرتك تماما في أهمية الخبرة العملية ... لكن المشكلة لاخوانا حديثي التخرج هي الحصول على الوظيفة الأولى في مكان كويس من أجل بناء هذه الخبرة ... بدون عمل لن تحصل على خبرة وبدون خبرة لن تحصل على عمل ... ولذلك فإن الحصول على شهادات ودورات قد تكون نقطة البداية بالنسبة لهم ... وهذه الشهادات - مثل أي شهادات أخرى - لا تضمن لحاملها عملا بل أنها فقط تفتح له الباب للحصول على فرصة أفضل بين عشرات الآلاف من الخريجين كل سنة

الفائدة الثانية لهذه الشهادات هي أنها فرصة لتعلم مهنة المحاسبة على أصولها ووفقا للمعايير الدولية والأمريكية المستخدمة في معظم دول العالم وكذلك تعلم المصطلحات المحاسبية باللغة الانجليزية... لأنه للأسف معظم خريجي كليات التجارة المصرية لديهم مشكلة في هذين الجانبين الأمر الذي يؤثر على فرص حصولهم على عمل.

تحياتي

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

أخونا الفاضل أبو العز – جزاه لله خيراً - أثار نقطة مهمة جداً كانت غائبة عني وربما عن آخرين.. بخصوص رفع الحكومة الإماراتية لشرط الحد الأدنى لراتب من يرغب في استقدام الزوجة..

كنت أعرف أنه لابد لمن يرغب في استقدام زوجته أن يكون راتبه 4 آلاف درهم كحد أدنى.. لكني بعد قراءة مداخلة أبو العز، عن أن الحد الأدنى للراتب قد ارتفع ليكون 8 آلاف درهم.. سألت قسم الموارد البشرية عندي فأكدوا لي الخبر..

اتصلت بزميل مسؤول عن العلاقات العامة، وهو إماراتي الجنسية، وسألته أيضاً.. فقال: لابد أن يكون الراتب الأساسي 5 آلاف درهم كحد أدنى + سكن متوفر للزوجة والأولاد، إن وجودوا، وبدلات معيشية أخرى..

قلت له ومن راتبه أقل من ذلك؟ قال: لا يحق له استقدام زوجته..

إلا في حالات استثنائية يكتب طلب "استرحام".. أو ما نسميه في مصر "التماس".. ويقدمه إلى إدارة الجنسية والإقامة.. وهم سينظرون في طلبه.. ولو جاءت الموافقة.. فسيتم إصدار إقامة للزوجة لمدة عام واحد فقط تغادر الدولة بعده.. وليس لمدة 3 سنوات قابلة للتجديد كما هو المعتاد..

أنا هنا بدوري أحب أن أنبه على نقطة غاية في الأهمية تغيب عن الكثير منا..

بعض أرباب العمل في الإمارات - للهروب من دفع ضرائب أو تكاليف تأمين صحي سنوية أو للهرب من دفع مكافأة نهاية خدمة كبيرة عند الوقوع في مشكلة قانونية مع العامل - يكتبون في عقد العمل راتب ضئيل جداً مقارنة بما يقبضه العامل بالفعل..

أكثريتهم يكتب راتب 2000 درهم فقط كراتب أساسي.. بينما الحقيقة هي أن الراتب 7 آلاف مثلاً.. عندما يأتي الرجل المتزوج ليقدم على إقامة لزوجته.. تنظر إدارة الجنسية والإقامة في عقده فيجدوه 2000 فقط فيتم رفض طلبه فوراً..

فأرجو لمن ينوي السفر.. عند التعاقد.. أن يصر على كتابة الراتب كاملاً، خصوصاً إذا كان متزوجاً.. وأن يطلب نسخة من العقد وهو في مصر، ليطلع عليها ويعرف حقوقه كاملة قبل اتخاذ قرار السفر

وفقكم الله لما في الخير

تم تعديل بواسطة عبيد الله
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

لست محاسباً.. ومعلوماتي عن مجال المحاسبة بسيطة جداً.. لكن من خلال مداخلات الأخ حكيم وشريف من قبله.. فهمت أنهما محاسبان.. وبحاجة إلى معلومات عن العمل في شركات المحاسبة في الإمارات براتب جيد..

اليوم قابلت شاباً مصرياً في أبوظبي.. خريج كلية التجارة جامعة القاهرة، دفعة 2009.. تجارة عادية.. أي ليس قسم لغة إنجليزية ولا فرنسية.. ويعمل محاسباً في شركة "بي دبيلو سي" العالمية..

فسألته عن القصة.. وجئت لكما بالتفاصيل، لعلكما تستفيدا..

قلت له كيف التحقت بشركة عالمية وأنت أصلاً خريج تجارة عادية، أي ليست بلغة أجنبية..؟ قال إنه بعد التخرج أخذ مادة واحدة من شهادة "المحاسب الداخلي المعتمد" (CIA) وهي التي أهلته لأن تقبله الشركة في فرعها بالقاهرة..

- المادة اسمها: Internal Auditor Role in Governance, Risk Management and Control

- تكلفة هذه المادة: 3 آلاف جنيه تقريباً

- مدة الدراسة: 5 أشهر

- اسم المعهد الذي أخذ فيه الدورة وعنوانه: معهد IPA في المهندسين، شارع عمان، متفرع من شارع محي الدين أبو العز

بعد أن أنهى هذه المادة فقط، وليس جميع مواد الشهادة.. قدم في شركة بي دبليو سي في القاهرة (التجمع الخامس حالياً).. وقبلته متدرباً لمدة 3 أشهر براتب رمزي قدره 300 جنيه

بعد الثلاثة أشهر.. نقلته إلى هنا في أبوظبي على راتب: 11 ألف درهم شامل.. قال لو أنه تم تعيينه في مصر فسيكون راتبه: 2200 جنيه تقريباً

لو لديكما أية استفسارات أنا مستعد لتوصيلها له..

رابط هذا التعليق

بارك الله فيك يا أستاذ عبيد الله

أنا أيضا لست محاسبا ولكني عملت لفترة في شركة استشارات ... والدورات والشهادات دي بتفرق خصوصا في الشركات العالمية ... يمكن الجهات الحكومية مش بتفرق معاهم كثير

شوف الأخ أخذ مادة واحدة فتحت له مجال شغل في PricewaterhouseCoopers احدى أكبر 4 شركات مراجعة في العالم فما بالك لو كان أخذ الشهادة كلها ... وأنا متأكد انه هيكملها بعد ما يقضي فترة الخبرة المطلوبة وهي سنتين

وآدي اللينك بتاعها للي مهتم بالموضوع

CIA

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

معلشي هقطع الحوار المهني بس فيه حاجة المكتب الثقافي في ابو ظبي عاملها و قولت ااقولكم عليها عشان تحسوا انكم مع الجالية المصرية و كده

نص الدعوة

"يوم الجمعة 23 يوليو 2010 ستكمل ثورة يوليو 58 عامـــــــــــــــــاً

علشان كدا هنستغل الفرصة دى وهنتجمع بكرة الجمعة 23 يوليو 2010 فى المكتب الثقافى المصرى بأبوظبى الموجود فى شارع الجوازات

موعدنــــــــــــــا الساعة 5 عصـــــــــــــــراً فى ضيافة الدكتور طارق وهدان الملحق الثقافى

طبعا كعادتنا المعتادة هنتجمع ونمارس نشاطاتنا بصحبة سيادة المستشار الاعلامى بالسفارة المصرية المستشار عبد الغنى عجاج والدكتور طارق وهدان الملحق الثقافى بالسفارة المصرية فى الاماراتوهنغنى ونمارس كل أنشطتنا المعتادة وانتظروووووووووووو

مفاجات بكرة لكل اللى هيكونو موجودين معانا

وكمان عيزين ناخد ارائــكم واقتراحتكم فى برامج رمضان اللى هنمارسها على الجروب بتاع الجالية المصرية

من دورى كرة القدم ومفاجاتنا كمان مين اللى هيشارك معانا وفى الدورى

والفطار الجماعى

والسحور الجماعى

ومسابقة رمضان

وكمان انشظة كتير فى انتظرونا

جاتلي من شوية و فكرت انك تحبوا تتواجدوا

لو عندكم اطفال و كده هاتوهم معاكوم برضه.....انا ممكن اتولي اللي 4 سنين لغاية 6....اصغر من كده او اكبر مبعرفشي اتعامل معاهم الحقيقة

يا رب دايما نتجمع علي خير....و تكون دي نواة ان الجالية كمان نتجمع في رمضان علي طاعة

صباحكم لمة...مصرية جدا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

لست محاسباً.. ومعلوماتي عن مجال المحاسبة بسيطة جداً.. لكن من خلال مداخلات الأخ حكيم وشريف من قبله.. فهمت أنهما محاسبان.. وبحاجة إلى معلومات عن العمل في شركات المحاسبة في الإمارات براتب جيد..

اليوم قابلت شاباً مصرياً في أبوظبي.. خريج كلية التجارة جامعة القاهرة، دفعة 2009.. تجارة عادية.. أي ليس قسم لغة إنجليزية ولا فرنسية.. ويعمل محاسباً في شركة "بي دبيلو سي" العالمية..

قلت له كيف التحقت بشركة عالمية وأنت أصلاً خريج تجارة عادية، أي ليست بلغة أجنبية..؟ قال إنه بعد التخرج أخذ مادة واحدة من شهادة "المحاسب الداخلي المعتمد" (CIA) وهي التي أهلته لأن تقبله الشركة في فرعها بالقاهرة..

- المادة اسمها: Internal Auditor Role in Governance, Risk Management and Control

- اسم المعهد الذي أخذ فيه الدورة وعنوانه: معهد IPA في المهندسين، شارع عمان، متفرع من شارع محي الدين أبو العز

بعد أن أنهى هذه المادة فقط، وليس جميع مواد الشهادة.. قدم في شركة بي دبليو سي في القاهرة (التجمع الخامس حالياً).. وقبلته متدرباً لمدة 3 أشهر براتب رمزي قدره 300 جنيه

بعد الثلاثة أشهر.. نقلته إلى هنا في أبوظبي على راتب: 11 ألف درهم شامل.. قال لو أنه تم تعيينه في مصر فسيكون راتبه: 2200 جنيه تقريباً

عليكم السلام ورحمة الله

شكرا جزيلا استاذ عبيد الله

بس ياريت حضرتك تسأله عن اللغه لانى اعرف انها شرط اساسى للعمل فى الشركات الكبرى

هل اخد كورسات فى اللغة ولو اخد ايه الاماكن اللى درس فيها

:roseop:

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

أهلا شريف

أنا سألته فعلاً.. بس هو قال إنه كان مهتم باللغة وكويس فيها.. وتقريباً الدراسة في المعهد اللي كتبت اسمه فوق كلها باللغة الإنجليزية

عموماً، لما أقابله يوم الأحد إن شاء الله أسأله وأتأكد أكثر.. بس ياريت انت تحاول تتصل بالمعهد عندك وتسألهم بردو.. هو قال لي إن ليه فرع في المعادي وفي المهندسين..

أنا فاكر إني كنت بشوف إعلانات في الأهرام لما كنت في مصر عن دورات إنجليزية خاصة بالمحاسبين

اطمئن مش هتغلب يا بطل إن شاء الله

رابط هذا التعليق

أختنا الغالية جداً ريهام

شكراً جزيلاً لاهتمامك باطلاعنا على هذه المناسبات.. بس أنا من معارضي انقلاب العسكر في يوليو 1952 ولا أراه ثورة بأي صورة!!!

أنا قرأت كتاب صلاح عيسى "ساسة وعسكر".. وكتاب صلاح منتصر "من عرابي إلى عبد الناصر: قراءة جديدة للتاريخ".. وبعدها فهمت الحكاية!!

هل تريدين بعد ذلك أن أحتفل بانقلاب على الشرعية؟؟!!.. لا ورب الكعبة لن يحدث!!.. على أية حال، أكيد ستجدي هنا بين الزملاء المحاوراتيه من أنصار الجمهورية!!!.. ومن محبي هذه المناسبات الجميلة

شكراً لك مرة أخرى.. وممكن بس تعرفينا الموبايل اللي خدتي بيه الصورة دي نوعه ايه..؟

رابط هذا التعليق

مركز ipa مركز خاص بالشهادات المهنية فقط وفيه دراسة انجليزى تجارى مش اكثر من كده

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

والله يا اخى عبيدالله انت اسرنا بذوقك وكرم اخلاقك ومعلوماتك قيمه جدا جدا

انا هشوف المركز ده وكان عندى الموقع بتاعه بس شفت بقا الحظ الحلو جيت افتحه اول ما شفت مداخلتك معدتش راضى يفتح ..بس هجيب رقمه ان شاء الله واكلمهم وربنا يقدم اللى فيه الخير ..ولو ان بصراحه الواحد نفسه اتسدت ومعنديش استعداد انى ادرس تانى ومعدتش عايز استنى دقيقه فى البلد دى ..بس نعمل ايه ..ربنا يفرجها من عنده

بقول لحضرتك ايه ممكن لو اتصلت بمكتب العمل فى ابو ظبى اسألهم على التأشيره ممكن الاقى عندهم افاده ولا ده مش اختصاصهم

والف الف شكر استاذى الفاضل عبيد الله وربنا يكرمك

رابط هذا التعليق

أختنا الغالية جداً ريهام

شكراً جزيلاً لاهتمامك باطلاعنا على هذه المناسبات.. بس أنا من معارضي انقلاب العسكر في يوليو 1952 ولا أراه ثورة بأي صورة!!!

أنا قرأت كتاب صلاح عيسى "ساسة وعسكر".. وكتاب صلاح منتصر "من عرابي إلى عبد الناصر: قراءة جديدة للتاريخ".. وبعدها فهمت الحكاية!!

هل تريدين بعد ذلك أن أحتفل بانقلاب على الشرعية؟؟!!.. لا ورب الكعبة لن يحدث!!.. على أية حال، أكيد ستجدي هنا بين الزملاء المحاوراتيه من أنصار الجمهورية!!!.. ومن محبي هذه المناسبات الجميلة

شكراً لك مرة أخرى.. وممكن بس تعرفينا الموبايل اللي خدتي بيه الصورة دي نوعه ايه..؟

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

عارف استاذي لو تسمحلي اختلف مع حضرتك في حاجة....إذا انا لدي قناعة مختلفة او وجهة نظر مختلفة ...فده ميمنعيش من الحضور و كمان مشاركة وجهة النظر

امبارح انا حضرت و كان لقاء ثقافي اكتر منه احتفالية بالمعني الذي تبادر لذهن حضرتك...

عارف استاذي فعلا فيه شباب صغير اوي حوالي 19 سنة او 20 بالكتير كان حاضر امبارح و تندهش ليس من ضحالة المعلومات....كلنا لازلنا نتعلم و نقرا و نجتهد....لكن تندهش فعلا من الثقة العجيبة اللي بيطرح بيها وجهة نظره و لا يستمع للاخر....و عشان كده لازم نتواجد....عشان نطرح تساؤلات....تفتح اماكن اخري في التفكير و تخليه ياخذ منحي آخر

امبارح لقيت كل الحوار تمجيد لشخص الرئيس عبد الناصر....فطرحت تساؤلات عن شخصنة الاحداث التاريخية و عن ثقافة تأليه الزعماء..و حسيت اني هنضرب...لاني غيرت ليهم مسار اللقاء تماما....بس وصلنا في النهاية لنقطة اكثر من رائعة

و هي ان احنا نفهم إزاي التغيير بيحصل في اي مجتمع...إزاي بتنشأ الثورة....محصلة القوي....التي تقود للتغيير...و يرجع الفضل لاستاذي الدكتور طارق وهدان اللي شرح لنا الموضوع في منتهي البساطة

و هو ده الهدف....ليس تمجيدا في تاريخ...و إنما قراءته جيدا لنستدل منه علي مسار الاحداث في مصرصعودا و هبوطا

طبعا كان فيه سلبيات في اللقاء...بس انا شخصيا استفدت

ع جنب بقي

اينعم انالسه شارية موبايل جديد....بس انا خيبة جدا في استخدام التقنيات المتطورة دي...الصورة دي جاتلي جاهزة من استاذ عبده كوداك

تحياتي

رابط هذا التعليق

مركز ipa مركز خاص بالشهادات المهنية فقط وفيه دراسة انجليزى تجارى مش اكثر من كده

يعني ايه يا شريف؟

ما المقصود بالشهادات المهنية هنا؟ وهل تشمل الشهادة المذكورة وموادها؟

على أية حال أنا سألت لك الأخ عن اللغة، وهو قال إنه كان كويس فيها قبل ما يروح يدرس المادة اللي كتبت لك اسمها فوق

على أية حال، وفقك الله

رابط هذا التعليق

حكيم

جرّب واتصل بيهم.. الإماراتيين الموظفين في الغالب ناس محترمين جداً وبيحبوا يساعدو.. ربما حد هناك يفيدك أو يدلك على وسيلة أحسن تختصر عليك الوقت..

وفي الوقت نفسه، كلم المكتب اللي انت متابع معاه من مصر.. إذا لم تجد منهم رداً شافياً هذه المرة.. فانساهم تماماً..

أسوأ شيء الواحد يشتغل من خلال مكاتب تسفير.. لذلك بتمنى من كل شاب مصري يسعى للبحث عن وظيفة من خلال مواقع التوظيف الإلكترونية.. أنا و7 من زملائي اشتغلنا من خلال مواقع التوظيف التي كتبتها في مشاركة سابقة.. ظاهرة مكاتب التسفير الآن اختفت من دول كثيرة.. لكنها لأسف لازالت تمص دم المصريين..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...