اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كل سنة....و حضراتكم طيبين

ياللي في الامارات متغربين

و السنة الجاية مع حبايبكم متجمعين

يا رب يهنيكم و يسعد أيامك قولوا آمين

و يا ريت ما تبقوش في الريش و الضاني غرقانين

صباااااحم ورد و فل و ياسمين

ع جنب بقي

هتصلوا العيد باذن الله فين....في مسجد زايد و لا مصلي العيد....(طبعا بتكلم علي شعب أبو ظبي)

صبااااااااحكم رضا

كل عام وأنتم بخير

أنا ح أصلى فى مسجد الصحابة جنب بيتنا

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كل عام وانتو بالف خير ومن التفنيش مش خايفين

وللحمه واكلين

ايه يالماضه مافيش اى تجمعات ولا احتفالات العيد ده ولا ايه

احنا هنصلى جنبنا لاننا منعرفش فين مصلى العيد ولما سألنا الاستعلامات قال ام سقيم فين بالضبط يااستاذفى ام سقيم قالى صلى جنب بيتكم فى اقرب مسجد

وانا بسمع الكلام وهصلى فى المسجد اللى جنب بيتناج

ع جنب بقي

هتصلوا العيد باذن الله فين....في مسجد زايد و لا مصلي العيد....(طبعا بتكلم علي شعب أبو ظبي)

صبااااااااحكم رضا

رابط هذا التعليق

كل سنة و انتم طيبين.....كلاكيت....عشرمية....(الا ما حد طبق ايده و قالي خدي يا لماضة عيدية....طب خدي طبق فتة...ما علينا انا برضه هستني و كلي أمل)

استاذتنا الرويناء....أتصدقي حضرتك اني من نص شهر 10 و انا بكلم مجموعة الجالية المصرية ان احنا نرتب تجمع مصري و كده...و خصوصا الاجازة ما شاء الله عليها

و محدش رد عليا.....(وش عيل هيخبط راسه في الحيط....خلااااااااااص)

المفروض بقي اني اياس و لا ايه.....(لا هفضل اعند فيهم لما اشوف اخرتها ايه)

لو مش هيضايق حضرتك لو ممكن تسمحيلي اتصل علي حضرتك...(لو تكرمتي ابعتلي رقم تليفونك ع الخاص)....و احب اعيد عليكي....يعني صوت مصري...و يمكن اسمعك اي طقطوقة كده......هههههههههه

ربنا يجمعنا دايما في الخير

كل سنة و حضرتك طيبة

ع جنب بقي

انا كان نفسي اصلي في مصلي العيد....قالولي قفلوه السنة دي...

و كان نفسي اصلي في مسجد الشيخ زايد.....البيت هنا قالي...هيبقي زحمة....(طب مش ده العادي....عيد يا جدعان)

و غالبا هترسي برضه ع المسجد اللي جنب البيت

احنا برضه نحمد ربنا ان فيه مسجد جنب البيت

كل سنةو كلنا متجمعين علي طاعته و حبه

مسااااااكي فرحة العيد

رابط هذا التعليق

كل عام وانتو بالف خير ومن التفنيش مش خايفين

وللحمه واكلين

ايه يالماضه مافيش اى تجمعات ولا احتفالات العيد ده ولا ايه

احنا هنصلى جنبنا لاننا منعرفش فين مصلى العيد ولما سألنا الاستعلامات قال ام سقيم فين بالضبط يااستاذفى ام سقيم قالى صلى جنب بيتكم فى اقرب مسجد

وانا بسمع الكلام وهصلى فى المسجد اللى جنب بيتناج

ع جنب بقي

صبااااااااحكم رضا

رابط هذا التعليق

كل سنة و انتم طيبين.....كلاكيت....عشرمية....(الا ما حد طبق ايده و قالي خدي يا لماضة عيدية....طب خدي طبق فتة...ما علينا انا برضه هستني و كلي أمل)

استاذتنا الرويناء....أتصدقي حضرتك اني من نص شهر 10 و انا بكلم مجموعة الجالية المصرية ان احنا نرتب تجمع مصري و كده...و خصوصا الاجازة ما شاء الله عليها

لو مش هيضايق حضرتك لو ممكن تسمحيلي اتصل علي حضرتك...(لو تكرمتي ابعتلي رقم تليفونك ع الخاص)....و احب اعيد عليكي....يعني صوت مصري...و يمكن اسمعك اي طقطوقة كده......هههههههههه

كل سنة و حضرتك طيبة

ع جنب بقي

و كان نفسي اصلي في مسجد الشيخ زايد.....البيت هنا قالي...هيبقي زحمة....(طب مش ده العادي....عيد يا جدعان)

مسااااااكي فرحة العيد

كل عام وانتى بألف خير يالماضة

انا تحت امركم فى اى تجمع بس ياريت تخددوا الزمان والمكان

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

كل سنة و حضرتك طيبة

ع جنب بقي

مسااااااكي فرحة العيد

ربنا يهنيك و يسعدك و ينور طريقك

عارف استاذي المشكلة بتاعت مغترب الامارات....ان معظم الناس اللي بتخش التوبيك هنا بتخش بتسال قبل ما تيجي....و بعد ما بتيجي محدش بيسمع عنها حاجة خالص

اكتر من مرة بقول يا ريت يا جماعة نفضل نتواصل حتي بعد القدوم لان فعلا معانا ناس بجد ربنا يبارك لها متتاخرشي في اي تساؤل

الحاجة التانية مافيش اي تواصل بينا نهائي علي ارض الواقع

ماعدا اني اتعرفت علي عضوة في المحاورات....بجد.....هي ملاك من السما متجسد في صورة بني آدم

و نفسي الدايرة توسع

و نفسي زي ما بنتواصل ع المحاورات...نلتقي علي ارض الواقع

و مش عارفة تتعمل ازاي

طب هل نبتدي مثلا ان احنا نحدد المقيمين في كل امارة...و بناء عليه نشوف الاتصال بينا هيكون إزاي؟؟؟

طب نبتدي

اللي داخل يا جماعة....يقولنا هو انهي امارة..؟

الحاجة التانية بفكر ان في كل امارة....يبقي فيه شخص contact person

و يفضل يكون راجل كبير و ايضا سيدة عشان نقدر نتصل بيها بسهولة

ايه رايك استاذي ابو العز...انا كده ماشية صح و لا ايه؟؟

و الله بجد بتفرق كتير.....يمكن العيد دوت متجمعناش....بس باذن الله محتاجين نتواصل كجالية....احسن الحقيقة شكلنا بقي وحش خااااالص

صباااااااحكم.....تواصل...مصري جدا

رابط هذا التعليق

كل سنة و حضرتك طيبة

ع جنب بقي

مسااااااكي فرحة العيد

ربنا يهنيك و يسعدك و ينور طريقك

عارف استاذي المشكلة بتاعت مغترب الامارات....ان معظم الناس اللي بتخش التوبيك هنا بتخش بتسال قبل ما تيجي....و بعد ما بتيجي محدش بيسمع عنها حاجة خالص

اكتر من مرة بقول يا ريت يا جماعة نفضل نتواصل حتي بعد القدوم لان فعلا معانا ناس بجد ربنا يبارك لها متتاخرشي في اي تساؤل

الحاجة التانية مافيش اي تواصل بينا نهائي علي ارض الواقع

ماعدا اني اتعرفت علي عضوة في المحاورات....بجد.....هي ملاك من السما متجسد في صورة بني آدم

و نفسي الدايرة توسع

و نفسي زي ما بنتواصل ع المحاورات...نلتقي علي ارض الواقع

و مش عارفة تتعمل ازاي

طب هل نبتدي مثلا ان احنا نحدد المقيمين في كل امارة...و بناء عليه نشوف الاتصال بينا هيكون إزاي؟؟؟

طب نبتدي

اللي داخل يا جماعة....يقولنا هو انهي امارة..؟

الحاجة التانية بفكر ان في كل امارة....يبقي فيه شخص contact person

و يفضل يكون راجل كبير و ايضا سيدة عشان نقدر نتصل بيها بسهولة

ايه رايك استاذي ابو العز...انا كده ماشية صح و لا ايه؟؟

و الله بجد بتفرق كتير.....يمكن العيد دوت متجمعناش....بس باذن الله محتاجين نتواصل كجالية....احسن الحقيقة شكلنا بقي وحش خااااالص

صباااااااحكم.....تواصل...مصري جدا

السلام عليكم

طيب انا ممكن اعرف بس انتى ايه اللى فى دماغك من ناحيه التجمع يعنى قصدى فى اهداف معينه يمكن ناس كتير هتتشجع لوقولتى ان فى استفادة من التجمع ده وقلتيها وفى كل الاحول طبعا لازم نشكرك على مجهودك واهتمامك

وانا ممكن ابدا بنفسى

اخوكم عبدالرحمن

من امارة دبى

رابط هذا التعليق

مساء الخير ياجماعة

انا وليد من مصر الاسكندرية

وانا إن شاء الله مسافر الإمارات دبى يوم 22/11

ربنا كرمنى بوظيفة فى بنك راك والبنك حاجزلى 14 يوم فى فندق لوتس جراند فى دبى

أول أيام فيها الترانينج

وبعد كده الله اعلم انا هروح ابوظبى ولا دبى ولا رأس الخيمة

طالب منكم أنكم تسعدونى فى معرفة أسعار السكن فى الثلاث إمارات مع العلم ان احنا إن شاء الله 3 مع بعض

يعنى انيه الأحسن نأجر استوديو مع بعض ولا نروح سكن بالسرير sharing وأسعاره هتبقى فى حدود كام إن شاء الله فى الثلاث إمارات

وبالنسبة للمواصلات بتبقى فى حدودكام وأسعار الأثاثات لو اخدنا الاستوديو وخطوط التليفونات اتيه الأحسن واسعارها كام مكالمات وثمن الشريحة واسعار اللاب توب المستعمل فى حدود كام والجديد كام واشتراك النت هيبقى كام وأكل الفرد هيبقى فى حدود كام ولو السكن هيبقى فى الشارقة أو عجمان هيبقى كام ولو خيرونى اختار بين الامارات أختار انيه وانا شغلتى sales personal loan للمواطنين

انا أسف إنى طولت عليكم واتمنى الرد على استفساراتى لإنى مسافر يوم الأثنين الصبح

على الزمالك التاريخ يقدر يقول ماشاء ... أنا الزمالك عند أحب وأجمل الأشيـــاء

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

طيب انا ممكن اعرف بس انتى ايه اللى فى دماغك من ناحيه التجمع يعنى قصدى فى اهداف معينه يمكن ناس كتير هتتشجع لوقولتى ان فى استفادة من التجمع ده وقلتيها وفى كل الاحول طبعا لازم نشكرك على مجهودك واهتمامك

وانا ممكن ابدا بنفسى

اخوكم عبدالرحمن

من امارة دبى

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

استاذنا عبد الرحمن

سال سؤال مهم جدا

و اسمحلي هجاوب علي اد ما هقدر يعني

اهداف التجمع

1- لو حد جديد في البلد بيتونس كتير لما بيلاقي حد بيقول..."عايز"...و يا جدع"....و "اوعي وشك"...و لو زي حالاتي كده و بيشتغل مع هنود يبقي اكيد هيحتاج حد يشده من ايده و يقوله وقف هزة راسك شوية

2- عشان لما يجي علينا عيد و لا شم النسيم و لا حتي تحرير جزيرة الوراق....تخيل الفرحة اللي انت فيها و انت قاعد بتاكل اكل بيتي معتبر من بتاع الست الوالدة....زي مثلا صينية رقاق بالمرقة ...حلة محشي متكلفة....حتة فخدة متبلة و معمولة في الفرن....فتة بقدحة التوم....و ساعتها اكيد هيعلنوا منطقة التجمع...منطقة الغام

الحقيقة يعني يا استاذي...انا مش في دماغي غير الحاجتين دولم

و بعدين مش هو حضرتك كنت بتسال عن النادي المصري في دبي....اهو هو بالظبط كده

و ع العموم هجيب لحضرتك العنوان بتاعه قريب

ملحوظة

و انا بكتب دلوقتي....بعض من افراد الجالية المصرية اللي اتعرفت عليهم في المكتب الثقافي بتاعنا في ابو ظبي....ابتدوا فكرة ان يكون ليهم منتدي خاص بيهم

و نسالكم بقي صالح الدعوات

و لو حضرتك عايز لستة من الحاجات اللي بيعملوها هجيب منها نسخة و احطها في مداخلة لوحدها

كل سنة و حضرتك بخير

رابط هذا التعليق

مساء الخير ياجماعة

أول أيام فيها الترانينج

طالب منكم أنكم تسعدونى فى معرفة أسعار السكن فى الثلاث إمارات مع العلم ان احنا إن شاء الله 3 مع بعض

يعنى انيه الأحسن نأجر استوديو مع بعض ولا نروح سكن بالسرير sharing وأسعاره هتبقى فى حدود كام إن شاء الله فى الثلاث إمارات

وبالنسبة للمواصلات بتبقى فى حدودكام وأسعار الأثاثات لو اخدنا الاستوديو وخطوط التليفونات اتيه الأحسن واسعارها كام مكالمات وثمن الشريحة واسعار اللاب توب المستعمل فى حدود كام والجديد كام واشتراك النت هيبقى كام وأكل الفرد هيبقى فى حدود كام ولو السكن هيبقى فى الشارقة أو عجمان هيبقى كام ولو خيرونى اختار بين الامارات أختار انيه وانا شغلتى sales personal loan للمواطنين

استاذ وليد...تيجي بالسلامة يا رب...و تكون الرحلة عتبة خيرو سعادة في حياتك

الحقيقة الاسئلة بتاعت حضرتك مش هعرف اجاوب عليها....(اصلها اولادي اوي)

اقتراح سريع لغاية ما الشباب يرجعوا من السفر و الاجازات و كده....ممكن حضرتك تراجع الصفحات في التوبيك هنا و باذن الله هتلاقي تساؤلات كتيرة مشابهة لحضرتك

خليك متواصل معانا....و باذن الله ربنا ييسرلك امورك

رابط هذا التعليق

استاذ عبد الرحمن...و كل المهتمين...باي تجمع مصري

ده نص مسابقة بتعلن عنها الجالية المصرية عشان يكون فيه موقع كامل عن مغتربي الامارات

الاخوة الاعضاء المحترمين

الحمدلله على النجاح الذى نحققة يوما بعد يوم من اهدافنا و بهذا بفضل الله و فضل تعاونكم و حماسكم و حبكم الشديد لبلدنا الغالية و اليوم نتقدم اليكم بمسابقة كبرى لتحقيق هدف اخر من اهدف الجالية المصرية بالامارات و هو ( امتلاك ويب سيت محترف يعبر عن الجالية و يتناول كل اخبارها و مواضعاتها المختلفة )

فكرة المسابقة

يكون شكل التصميم المقترح عبارة عن شريط اخبارى فى تلت الصفحة العلوى ثم يلية الاعمدة الرئيسة بعرض الصفحة بشكل افقى و يلية عرض الخبر الرئيسى بشكل كبير إن يكون الموقع زى الشبكة الإجتماعية

يعنى ما يبقاش موقع وخلاص للتصفح لأ

يبقى لكل عضو الصفحة بتاعته ( بروفايل ) عليه معلوماته

وتبقى الهوم بيج عليها كل القوائم الرئيسية و للتسهيل عليكم يمكن الاستعانة بمواقع شهبية بالتصميم المقترح و هى ( اليوم السابع , مصرواى , المصريون بالكويت ) و نتمنى ان يكون لدينا فكرة جديدة فى التصميم و لكن قريبة فى الاخراج المطلوب

قواعد المسابقة :

1 - يحق لاى شخص او مجموعة اشخاص او جهة او شركة الاشتراك فى المسابقة

2 - يمنع استخدام القوالب الجاهزة فى التصميم

3 – لابد ان يكون للتصميم فكرة تعبر عن مصر و ان يكون اللون الغالب عن الموقع هو لون علم مصر

4 – يحق للجنة التحكيم رفض او قبول اى عمل دون ابداء الاسباب

5 - اذا استخدم المتسابق اى صور او شعارات او شئ اخر يمثل حقوق فكرية للغير يتحمل هو وحدة المسئولية القانونية عن ذلك

6 - فى حالة فوز اى مشترك من خارج دولة الامارات نتعهد بشحن الجائزة او ارسال قيمتة نقدا اليه فى البلد الموجود بها

المرحلة الاولى من المسابقة :- تصميم الصفحة الرئيسية للموقع

يجب مراعاة طبيعة عمل موقع الجالية و ان يكون التصميم مناسب لهذا الغرض ، لذلك يحب استخدام صور تعطي ذلك الانطباع . الروابط التي تظهر في الصفحة الرئيسية هي:

الاعمدة الرئيسة

1- السفارة المصرية و ينبثق منها ( البعثة الدبلوماسية , موقع السفارة الالكترونى , شكاوى و اقتراحات , استفسارات , اخبار السفارة مستشارك العمالى , معاملات قنصلية ...... الخ )

2- اخبار الجالية بالامارات ( اخبار عامة عالمية مصرية محلية , اخبار خاصة باعضاء الجالية , اخبار عن تجمعات و فعاليات مستقبلية , مصر للطيران , بنك مصر , صفحتنا على الفيس بوك ........ الخ )

3- الركن الدينى ( مكتبة دينية , منتديات دينية )

4- العائلة المصرية بالامارات و ينبثق منها ( سيدات الجالية , اطفالنا فى الغربة , شباب و بنات الجالية )

5- زوج و زوجة ( لمساعدة بنات و شباب الجالية و عمل التقرب بينهم بشكل رقى و محترم و سرى و يديرة شخصية نسائية تتمتع بالحكمة و ينبثق منة ( بنت الحلال , ابن الحلال , ام شمس الخاطبة )

6- مصر ( تاريخ مصر , جغرافيا مصر , السياحة فى مصر مواقع الكترونية مهمة , نصائح للضيوف مصر

7- الامارات ( تاريخ الامارات , جغرافيا الامارات , السياحة فى الامارات , مواقع الكترونية مهمة )

8- المطبخ ( المطبخ المصرى , المطبخ الاماراتى )

9- وظائف و ينبثق منها ( طلب وظائف , عرض وظائف , مواقع توظيف , اخر الوظائف المعلن عنها , C.V )

10- نصائح و توجهيات ( نصائح للقادمين للعمل من مصر , نصائح للراغبين فى الحصول على عمل , نصائح للقادمين زيارة و سياحة ... اخرى )

11- لوحة الشرف و تنبثق منها شهور السنة الميلادية لعمل لوحة شرف شهرية

يمكنك وضع تلك الروابط على أي شكل تريد، صور أو نص أو الاثنين معاً كما يمكنك توزيعهم بالطريقة التي تعجبك. يمكنك أيضاً إضافة أي نصوص أو صور تعتقد بأنها ستعطي الموقع شكلاً جذاباً . أترك إبداعك يوجهك، أهم ما في الأمر أن يكون التصميم جذاباً.

مدة هذه المسابقة 5 أيام للمرحلة الاولى ، ثم يبدأ بعدها التقييم والتصويت

جوائز المرحلة الاولى

1 - المركز الاول يتم اسناد تصميم الموقع الية و بعد الانتهاء من التصيم موقع الجالية و قبولة فنيا من لجنة التحكيم يحصل على عدة جوائز ستذكر لاحق

2 – المركز الثانى ( جهاز GPS متطور + شهادة تقدير + وضع اسمة فى لوحة الشرف على الويب سيت )

2 - المركزالثالث : ( MP4 SONY + شهادة تقدير + وضع اسمة فى لوحة الشرف على الويب سيت )

المرحلة الثانية من المسابقة :- تصميم الويب سيت بكل صفحاتة

بعد اختيار افضل تصميم صاحب المركز الاول يتم اسناد تصميم الموقع الية بكل صفحاتة و روابطة و كل ما يخص الموقع ....... الى تسليم لوحة التحكم الى مدير الموقع و يجب ان يكون الموقع مقبولا من كافة النواحى ( الفنية , الاخراجية , التصميمة ..... الخ ) من اعضاء لجنة التحكيم

جائزة تصميم موقع الجالية المصرية بالامارات

1 – جهاز لاب توب DELl inspiron n5010 او ما يقابل سعر الجهاز نقدا و يكون ذلك بمعرفة لجنة التحكيم

صورة الجائزة

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=171571882871862&set=o.199843982658&ref=notif&notif_t=photo_comment

2 - شهادة تقدير لافضل تصميم

3 - وضعة اسم المصمم على موقع الجالية فى لوحة شرف خاصة

و سيتم عمل حفلة خاصة و دعوة سعادة السفير و سعادة المستشار الاعلامى للسفارة لتدشين و افتتاح الموقع و تسليم كافة الجوائز للفائزين

:-

1 - فترة التصميم تبدء من اليوم و حتى تاريخ 25 / 11 / 2010

2 - فترة التقيم و التصويت تبدء من 22 / 11 / 2010 الى 30 / 11 / 2010 و يكون التصويت عن طريق جروب الجالية على الفيسبوك و اختيار المركز الاولة باجمالى عدد الاصوات الممنوحة للافضل تصميم

و نتمنى التوفيق للجميع بأذن الله

يا رب تكون لقيت اجابة لحضرتك عن تصورك عن الجالية المصرية في الامارات

و يا ريت يا جماعة لو بتعرفوا حد مهتم....جوه الامارات او براها و حابب يشارك في المسابقة.....ممكن تبعتوهاله...و ربنا يوفقكم كلكم

و لو حد فاز...مينساش يقسم الجايزة معايا فيفتي فيفتي...(وش اي حد مستغل...ههههه)

رابط هذا التعليق

مساء الخير ياجماعة

أول أيام فيها الترانينج

اقتراح سريع لغاية ما الشباب يرجعوا من السفر و الاجازات و كده....ممكن حضرتك تراجع الصفحات في التوبيك هنا و باذن الله هتلاقي تساؤلات كتيرة مشابهة لحضرتك

انا شاكر ليكى يالماضة وشكرا لردك عليا ووالله انا دورت فى الصفحات ولقيت اجابات بس متذبذبة غير بعضها وان عايز ارسى على بر واعرف الصح من الكدب وكان عندى امل ان الشباب يساعدونى بس الظاهر ان الناس من كتر اللحمة مريحة لما يفتحوا بقى يبقوا يجاوبونى

وعيد سعيد عليكوا

رابط هذا التعليق

مساء الخير ياجماعة

أول أيام فيها الترانينج

انا شاكر ليكى يالماضة وشكرا لردك عليا ووالله انا دورت فى الصفحات ولقيت اجابات بس متذبذبة غير بعضها وان عايز ارسى على بر واعرف الصح من الكدب وكان عندى امل ان الشباب يساعدونى بس الظاهر ان الناس من كتر اللحمة مريحة لما يفتحوا بقى يبقوا يجاوبونى

وعيد سعيد عليكوا

شكرا جدا يا لماضه ياريت الموضوع ده لو اتنفذ فعلا هيسهل حجات كتير بدل منتى عماله تنادى على الناس كده ومتبهدله معاهم الموقع ده هو اللى هيخلى الناس تبقى عاوزة فعلا تتجمع وتتقابل يعنى هتستريحى يا سيتى وانا متاكد انك انتى هتبقى ام شمس

وبرده انالسه مستنى العنوان

بالنسبة للاخ وليد تيجى بالسلامة ان شاء الله انت بس قلقان عشان لسه مجتش اول ما هتيجى هتلاقى المواضيع سهله وفى كل الاحول انا رقمى 0507826084 اول ما تيجى كلمنى وان شاء الله خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخت لماضه انا حاولت ابعت اكتر من مرة رساله بس مش عارف مش راضيه توصل

ياريت لو فى طريقه ابعت بيها الرساله تقوليلى عليها

شكرا ليكى ولذوقك

رابط هذا التعليق

مساء الخير ياجماعة

أول أيام فيها الترانينج

وعيد سعيد عليكوا

شكرا جدا يا لماضه ياريت الموضوع ده لو اتنفذ فعلا هيسهل حجات كتير بدل منتى عماله تنادى على الناس كده ومتبهدله معاهم الموقع ده هو اللى هيخلى الناس تبقى عاوزة فعلا تتجمع وتتقابل يعنى هتستريحى يا سيتى وانا متاكد انك انتى هتبقى ام شمس

وبرده انالسه مستنى العنوان

بالنسبة للاخ وليد تيجى بالسلامة ان شاء الله انت بس قلقان عشان لسه مجتش اول ما هتيجى هتلاقى المواضيع سهله وفى كل الاحول انا رقمى 0507826084 اول ما تيجى كلمنى وان شاء الله خير

شكرا وان شاء الله هكلمك اول ماجى

رابط هذا التعليق

[right]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كل عام وجميع الاخوة اعضاء المنتدى بخير

بصراحه جهد مشكور وخارق يا اخت لماضه

بس انا حاسس التجاوب مع دعوتك ضعيف يمكن لظروف الحياة والانشغال بس فكرة التجمع فكرة قيمه محتاجه تفعيل

انا بقترح يكون التجمع عن طريق المهن يعنى يكون هناك تجمع للمهن الطبيه

او للمهن التجاريه بكدة هتكون الفائدة اعم والحافز اكبر

دى مجرد اقتراح

ابو جبيبه

ابو ظبى

رابط هذا التعليق

يا جماعة بارك الله فيكم

أريد أن أعرف هل المغترب المصري يحق له إلحاق أبنائه بالمدارس الحكومية فى الامارات ؟

وهل لها اشتراطات معينة ؟ كوظيفة الأب مثلاً وما هي قيمتها ؟

طبعا انا اسال لأن المدارس الخاصة اكيد نار نار ( مفيش مانع اعرف اسعارها )

رابط هذا التعليق

مساء الخير ياجماعة

أول أيام فيها الترانينج

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اهلا بيك يا اخ وليد

اخوك مختار لسه راجع من دبى من شهرونص وعلى فكره كنت بشتغل فى بنك راس الخيمه راك بنك فى القروض الشخصيه فى دبى نفس الشغل اللى انت كنت فيه يعنى ان شاء الله اكتر واحد ممكن يفيدك بكل التفاصيل الممكنه وغير الممكنه هو العبد لله

اولا انت هتنزل الاول دبى اللى فيها الفرع الرئيسى لاداره المبيعات ودى فى منطقه اسمها ابو هيل قريبه جدا من مطار دبى وعلى فكره اداره المبيعات اللى فيها شغلك ملهاش دعوه بالفروع وفندق اللوتس للشقق الفندقيه بينه وبين الشغل 3 دقايق مشى واللوتس هتتبسط جدا من الاقامه فيه لان هيبقى طكل اتنين فى شقه فندقيه كامله من كل حاجه وفيه فى الفندق حمام سباحه وجاكوزى وجيم يعنى عيش يومين حلوين قبل ماتدخل فى معمعه الشغل واللوتس بيقدم افطار فقط بوفيه مفتوح

ان شاء الله لما تدور على سكن ابدا دور من بدرى ودور فى المنطقه اللى حواليك وجنب البيك هتلاقى معظم البنك ساكن فى بنايه كبيره جدا اسمها الختان وفى بنايه تانيه جنب اللونس على طول اسمها الزعفرانه طبعا ده فى حاله انك تكون فى دبى وغالبا نسبه كبيره بتكون فى دبى واقل شويه بيروحوا ابوظبى ومفيش حد بيروح راس الخيمه الشغل كله فى دبى وابو ظبى وبعد كده اثناء الشغل انت هتلاقى نفسك بتلف الامارات كلها

اسعار السكن فى البايات دى الشيرنج ممكن الواحد تقريبا يعمل من 900 ل 1200

ممكن اكتر وممكن اقل لان قبل مانزل من شهر ونص الايجارات كانت بدات تنزل شويه

انت بتقول انكم تلاته ممكن تاخدوا اوضه ماستر جوه شقه بحمامها يعنى تبعكم وتقريبا هتدفع نفس الرينج من 1000 ل 1200 وممكن اقل وممكن اكتر وطبعا موضوع الشارقه وعجمان ده انساه اطلاقا دلوقتى لان الشارقه وعجمان عايزين عربيه من الاخر وطبعا المشكله مش عدم وجود العربيه اد ماهى فى صعوبه الرخصه اللى بتصل تكلفتها فى دبى لحد 4000 درهم وصعبه جدا وفيه ناس بتاخدها من اول مره وفيه ناس بتسقط مرتين تلاته اربعه وكمان بالرغم ان الشارقه بينها وبين المنطقه اللى انت رايحها اللى هى ابو هيل مسافه صغيره جدا الا انها ممكن بالعربيه تاخده الصبح فى ساعتين وانت جاى لان معظم العاملين بدبى ساكنين بالشارقه وعجمان وشارع الوحيده اللى بيربط بينهم بيكون زحمه جدا

وماتحاولش تسكن ابعد من كده لان شغلك ان واوت دور يعنى فى اوقات ممكن تعدى على البيت وانت عارف المواصلات مع الحر بهدله

ميزه دبى عن باقى مدن الامارات والخليج انها متوفر فيها مواصلات كتير يعنى فيه خطوط باصات اتوبيسات يغنى لكل منطقه فى دبى ورخيصه حوالى من 2 ل 3 درهم حسب المسافه المقطوعه وبتركب الباص ومعاك بطاقه ممغنطه مشحونه رصيد من اى محطه او محطه مترو او مكنه فى الشارع تحطها على الجهاز يسجل دخول وانت نازل تحطها تانى عليه عشان يسحب المبلغ المقدر للمسافه

برضه مترو دبى كويس جدا وبيحل ازمه وبيوديك فى اماكن بعيده زى شارع الشيخ زايد وجبل على وبر دبى وفيه الخط التانى بيتعمل هيزبط المسافات اكتر

المواصلات للامارات التانيه متوفره وسهله يعنى باص للشارقه ب 5 درهم ولعجمان ب 7 درهم وراس الخيمه وابو ظبى والعين والفجيره ب 20 درهم

لو على اختيار الشغل الافضل دبى لان دبى السكن فيها ارخص من ابو ظبى وفيه مواصلات اكتر من ابو ظبى ابو ظبى تاكسات بس وخطوط الباص قليله

الامارات مافيهاش الا شركتين محمول شركه اتصالات بتبدى ب 050 وشركه دو 055 و 056

اسعار مكالمات اتصالات المحليه تقريبا 30 او 35 فلس للدقيقه بس فيها نظام حلو للدولى تشترك فيه يخلى سعر المكالمه الدولى 70 فلس من بعد الساعه 11 بليل للساعه 9 الصبح تقريبا والرساله الدولى ب 50 فلس والمحلى ب 25 فلس

شبكه دو للمحمول اسعارها الملحيه بتتحاسب بالثانيه بس الدولى مش عارف بس اغلى من اتصالات

سعر الخط اتصالات اشتريته من السوق الحره من مطار دبى اول مانزلت كان ب 75 درهم

اللاب توب الجديد احسن هتلاقى ممكن اجهوع ايسر او اتش بى باسعار معقوله فى حدود 1600 ا و1800 درهم

اشتراك النت انا كنت واخده ب 50 درهم يعنى هو واحد فى الشقه بيجيب النت وايرلس من اتصالات ب 250 درهم فى الشهر 8 جيجا ويوزعه على اللى عايز فى الشقه او اللى حواليها و فى حدود 50 درهم

الاكل فيه حاجدتين اولا لو بتعرف تطبخ وليك فى الحوار ده ممكن يبقى اوفر طبعا لان المطاعم فى دبى مش رخيصه اوى

يعنى لو بتجيب حاجات من كارفور او اى هايبر ماركت يبقى احسن وخصوصا لو انتم اصحاب مع بعض وبتجيبوا اكل سوا وتطبخوا طبعا هتوفروا بس هادى متوسط 500 للاكل اما لو بتاكل بره فطبعا اغلى من كده بس كل حاجه موجوده هناك وطبعا احسن من اللى فى مصر

واوعى تعمل زيى كنت بشترى اكل هشان اطبخه وارجع بعد كده اكسل واروح اكل بره فالعمليه كانت بتخرم معايا

معلش انا ماشفتش الموضوع غير النهارده على مالحقت ارد وان شاء الله ربنا يكرمك ويوفقك فى شغلك

رابط هذا التعليق

[السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اهلا بيك يا اخ وليد

اخوك مختار لسه راجع من دبى من شهرونص وعلى فكره كنت بشتغل فى بنك راس الخيمه راك بنك فى القروض الشخصيه فى دبى نفس الشغل اللى انت كنت فيه يعنى ان شاء الله اكتر واحد ممكن يفيدك بكل التفاصيل الممكنه وغير الممكنه هو العبد لله

تحياتي لجميع المصريين بالإمارت

الأخ وليد ربنا يوفقك .. إنت اكيد كدة بإذن الله و صلت دبي و لسة مش مستوعب اللي إنت فيه .. دبي صراحة تعتبر صدمة (حضارية) لأي مصري أول يسافر برة مصر

ربنا يوفقك و يصلح جميع امورك

وأول ما تجيب اللاب توب و تكلم حبايبك .. هتلائي نفسك بعد كدة صبح و ليل مع المحاوراتية و صراحة مش هتلائي أحسن منهم في الغربة ... إخوات بجد

الأخ مختار صراحة شرحك كويس أوي .. و أكيد وليد هيقدر الكلام ده بعد ما يقراه

الحمد لله ربنا كرمني و زرت الإمارت 6 مرات شغل لفترات قصيرة كلها السكن كان في دبي ( ديرة ) آخرهم من أسبوعين و بشتغل في مصر حاليا بس فيه كلام بدأ من كام يوم على شغل و إقامة في الإمارت (في الشارقة) .. مع إني كان نفسي أشتغل في السعودية أو الكويت ... و يا سلام لو كازبلانكا bv:-

إدعيلنا ربنا يوفقنا للخير

انطباعي عن دبي قريب من شرحك ... وحاسس إن العيشة هناك ( خصوصا دبي و الشارقة) إيقاعها سريع جدا و تقطع النفس bsh:) و مفيش الهدوء الموجود نسبيا في السعودية او الكويت او حتى داخل الإمارات زي أبو ظبي أو عجمان بكورنيشها و قهاويها و المصريين عليها عاملين سحابة من دخان الشيشة ( عن نفسي آخري كوباية شاي ) .. وكل ما تبعد تهدى الدنيا و تقل الأسعار لغاية ما تلاقي نفسك في ام القوين مثلا كأنها بلد ريفي صغير في الصحرا و بعيد اوي أوي عن شغلك و عن الناس و عن اماكن الخروج و الترفيه .. سمعت إن العين حلة بس ما روحتهاش .

عايز حد يشرح لي لو أمكن .. أحوال المعيشة في الشارقة عاملة إيه لو واحد لوحده و مبيحبش الشيرنج ، و ينفع حد يشتغل في الشارقة و يسكن في دبي ؟؟

سؤال تاني معلشي سامحوني هو فيه حد ساكن في دبي و شايف الدنيا حلوة ولا العادي هناك إنه بيصحى الصبح شايل الهم بس بسبب العيشة ولا انا غلطان ؟؟

أرجوكم استحمولني و حد يرد عليا و بلاش الله يخليكم الكلمة الشهيرة .. راجع ماسبق .. ما سبق ده 90 صفحة ماشاء الله و فيه كلام من 2007

عايزين كلام فريش من حد رايح او جاي من الويك إند وهادي

===================

على جنب بئى .... على رأي استاذتنا لماضة ... و السؤال ليها أصلن أصلن هو حضرتك معاكي أبونيه لكل التوبيكات بتاعة المغتربين في الإمارت و الكويت و السعودية :)

دمتم بخير

تحياتي

أبو عمر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...