اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الأخوه المتشددين اسلاميا

MZohairy

Recommended Posts

سؤال بسيط في ظاهره

أنا اعتقد ان معظم المتشددين هم مخلصون و نواياهم حسنه و كلها في اعتقادهم فائده للاسلام

ولكن قد يكون الفعل أو حتى القول احيانا خالي من العقل

أو مدفوع بحماس شديد يؤدي الى نتائج عكسيه

او مدفوع من فئات معينه مصلحة الدين في آخر اهتماماتها

أو فئات أخرى بأهداف سياسيه

هل المتشددين أو المتطرفين بمختلف مسمياتهم أفادوا الدين الاسلامي و الدعوه الاسلاميه أم أضروا؟

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 112
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ما معنى متشدد التشدد فى الاسلام يعنى انك تنفذ الاوامر بحذافيرها و لا يغيب عنك اى شئ و تفكر الف مره قبل ان تقدم على عمل مخافه مخالفه اوامر المولى سبحانه و تعالى

اما الامر الذى اثرت فده ملوش علاقه بالاسلام دى سياسه و سياسه بحته و الدليل ان الناس دى كلها تقلك الاخره الاخره و كلهم ميتين على الدنيا واقربها عمر بكرى لما حاول يهرب من لبنان

المشكله فى الشباب اللى نفسه يعمل حاجه مفيده و بتخدعه الشعارات الرنانه دول نيتهم صافيه و لا يسعون لاى مكاسب دنيويه لكنهم اداه فى يد الاخريين و يجب ان اؤكد ان الجماعات المتطرفه نتيجه و رد فعل للحاله المترديه التى نعيش فيها و ليست سبب فيه كما يذهب البعض من اخوانا المفكريين

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

حاولت ان أخفف من وقع كلمة ارهابيين فاستبدلتها بالمتشددين

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

حبيب قلبي و ضي عينيه وليد ملك الكمان

وجهة نظر الفقير الى الله المتواضعه أن المتشدد هو من لا يقبل الآخر أو وجهة النظر الأخرى

و الأرهابي هو من يصل بكرهه للآخر الى قتله و تدميره :ph34r:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

عمو زوهيرى :excl: ...

يعنى التشدد هى درجة اقل شوية من الإرهاب.

طيب هل نستنتج من كده ان المتشدد فى طريقه الى انه يتحول لإرهابى ؟ و لا ممكن يفضل فى مرحلة التشدد دى و مايترقاش لإرهابى محترم ؟ :ph34r:

رابط هذا التعليق

:excl:

شكلك كده بتختبرني يا ولوول

ربنا يقدرني و انجح في الاختبار :ph34r:

طبعا التشدد خطوه في الطريق الى الارهاب عشان مفيش ارهابي بينام طبيعي و يصحى الصبح يلاقي روحه ارهابي

انما طبعا مش كل متشدد ابدا بيبقى ارهابي

ابدا

لكن

لكل فريق دور في الحاق الفائدة أو الضرر بالدعوه الاسلاميه على الأخص

فالمتشددين هم من منعوا المرأه في السعوديه مثلا من قيادة السياره بينما سمحوا لها بالبقاء مع سائق اجنبي في كل مشاويرها!

و هذا هو سؤالي

مع افتراض حسن نوايا الفريقين

هل افادوا أم أضروا في المجمل؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

حسب كتاب ملكة البقر الدانماركية بتعرف التشدد بإنه الإيمان بوجوب تطبيق الشريعة فى كافة مجالات الحياة، وهو ده اللى الغرب خايف منه وبيطلقوا على كل من يؤمن بذلك بالإرهابى وغير المتعلمين يرددون دون وعى.

تم تعديل بواسطة El-Masri
رابط هذا التعليق

فسره زي مانت عايز يا سيدنا الشيخ :ph34r:

اللي يعجبك و يعجب اولي الأمر

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

كلامك صح يا عمو زوهيرى ( وش عميد كلية بيسلم طالب شهادة التخرج ) :ph34r:

بس فى حاجة مهمة ..... الإسلام ليس فيه تشدد ....... دى نقطة

و النقطة التانية متعلقة بفتاوى قد تصدر فى مكان و قد يصدر عكسها فى مكان ... و ناخد نفس المثال اللى حضرتك اوردته

تعرف ان الشيخ الشافعى رحمه الله كان لما يستقر فى العراق و الناس كانت بتساله كان بيفتى بأشياء ثم يسافر الى مصر فيأتى ناس و يستفتونه فى اشياء متشابهة بنفس ما سُئل عنه فى العراق فيفتى بأشياء اخرى ... و هكذا فى اليمن و الشام و غيرها من البلاد ....

و ذلك لأن معظم الفتاوى هى اصلاً مقامة على حالة معينة و لا يجوز اننا نعمم فتوى على كل المسلمين ... فلا ننسى ان الله تعالى خلقنا شعوباً و قبائل ... و لسنا كلنا شعب واحد يعيش فى منطقة واحدة ... و نرجع للمثال يتاع سواقة السيارات ...

انا طبعاً ضد الفتوى دى .... كلن ممكن تكون الفتوى دى منفعتها اقل من ضررها و ده من قاعدة شرعية بتقول بما معناه ان صد الضرر اولى من المنفعة .... يعنى المرأة اللى تسوق سيارتها فى السعودية فى المدن او فى طرق صحراوية مثلاً معرضة لمواقف قد تشكل خطر عليها اذا ما تعطلت سيارتها مثلاً فى مكان مقفر او على الطريق بين المدن او حتى داخل المدن .... و ربما كانت الفتوى دى منذ زمن قبل انتشار الموبايل ( الله اعلم انا بخمن فقط لأنى اسمع عن الفتوى دى من زمان ) و سهولة طلب مساعدة .....و حتى لو صدرت بعد انتشار الموبايل ده مش هيخلى المرأة فى امان لو حصل لها اى مواقف مشابه .....

و كلاكيت تانى مرة انا ضد الفتوى دى لو صدر زيها فى مصر، و شايف كمان ان المملكة السعودية بتصدر منها فتاوى لا تناسب مجتمعنا المصرى خالص و بيوصل بعضها لدرجة الإستحالة فى التطبيق هنا .....

نرجع لصديقنا المتشدد:excl: ...

من علامات التشدد ( فى الرأى و ليس فى الدين ) هو ان المتشدد يتمسك بفتوى قد تكون صدرت لحالة معينة و ليست مُعمّمة للجميع فيحاول هو ان يعمّمها على كل المسلمين ..... صح و لا غلط ؟

سلامى و تحياتى ...

رابط هذا التعليق

طبعا صح يافيولين كنج باشا

و أتفق معاك ان الاسلام ليس فيه تشدد

انما المسلمين فيهم متشددين أو متطرفين و ده في كل الأديان مش المسلمين بس

المهم هل استفدنا أم خسرنا (اتكلم من ناحية الدعوه الاسلاميه و تحبيب و تقريب غير المسلمين للاسلام)

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

عمر ما كان الجهاد ارهاب إلا للعدو و ده ارهاب شرعى و صحيح

.....

طيب ممكن مثال للتشدد و الإرهاب يا كابتن زوهيرى :ph34r: عشان نقدر نقيّم مفهوم التشدد و الإرهاب عند كل واحد فينا ؟

رابط هذا التعليق

موضوع شائك جدا بس مفيد و يمكن نتوصل لحاجه نتفق عليها

التشدد جزئ من الدين مثال الامام ابن حنبل و ابو حنيفه الامام ابن حنبل اكثر تحفظا فى الفتاوى بتاعته لكن الاتنين من كبار الائمه و الاتنين مسلمين

الارهاب ليس من الدين فى شئ و لا علاقه له بالجهاد من اساسه

الجهاد فى الاسلام و الحرب لها معايير و محددات ثابتهو لنا فى رسول الله قدوه حسنه

اللى يخرج عن التعاليم دى ارهابى و مجرم و اللى يلتزم بيها مجاهد و ربنا عنده خير الجزاء

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

كويس، وإيه هوه بقى تعريف الإرهاب 2006؟

بالكماليات و لا اتوماتيك و تكييف بس :blink:

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

طيب ممكن مثال للتشدد و الإرهاب يا كابتن زوهيرى :blink: عشان نقدر نقيّم مفهوم التشدد و الإرهاب عند كل واحد فينا ؟

ياعم ارحمني ابوس ايدك :blink:

هو مفيش حد في المحاورات غيري؟ :blink:

الراجل ملك الكمان ده مصطادني من الصبح

بص يا ول (بكسر الواو و تشديد اللام)

المشكله ان اللفظين شديدي المطاطيه

بمعنى أن ما يراه البعض التزام ديني طبيعي يراه البعض الآخر تشدد

وان مايعتبره البعض تشددا يعتبره البعض الآخر تطرف وانحراف وارهاب

و ما يعتبره البعض وسطيه معتدله يراه البعض انحلال و فسق

فالأمثله المطلوبه هنا تعتمد على طريقة تفكير الانسان

مفيش علل لما يأتي؟ بدل الأسئله الصعبه بتاعتك دي؟ :blink:

المهم رأيك انت ايه؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

هو انا كل ما اكلم حد يقوللى يا عم سيبنى فى حالى 188.gif

طيب انا رأيى ان الموضوع اسهل من كده...

و اختصاره ان مادام فيه مرجعية لا تقبل التأويل يبقى ما فيش النسبية اللى حضرتك بتتكلم عليها دى ...

يعنى المرجعية هى تعاليم الإسلام ...

و تعاليم الإسلام بتأمر المسلمين بالجهاد يعنى الجهاد فرض علينا سواء جهاد الدفع او جهاد الطلب ...

طبعاً مش هنتكلم عن جهاد الطلب لأن مجرد الكلام عليه هيحولنا لإرهابيين طبقاً لتعريف الإرهاب 2006 كما قال العزيز المصرى ...

لكن فقط هنتكلم عن جهاد الدفع ... يعنى الدفاع عن ارض الإٍسلام ....

طب هتقوللى ايه اللى جاب الجهاد للتشدد فى الدين ؟ 176.gif

هقولك بنظرة سريعة على كلام الطفل بوش ( اللى كل ما يقول كلمة يرجع فيها و يقول مكانش قصدى و كلامى اتفهم غلط ) عن الفاشية الإٍسلامية ..و ايضاً كلام اوروبا عن المتطرفين الإسلاميين و الكلام ده كان على حماس و على حزب الله و مش هقول كان على القاعدة و عن طالبان ....

طب ممكن ناخد استراحة قصيرة و نرجع تانى ؟ :blink:

فاصل و نعود ....

رابط هذا التعليق

انتهز فرصة وجود ملك الكمان في الفاصل و أسأل (وش مفيد فوزي)

هو تنظيم القاعده جهاد ولا ارهاب؟ قد يكون سؤال قديم انما خدني على قد عقلي معلش

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      إن حقوق المرأة وحريتها التى تتمتع بها الآن ليست نتاج يوم أو عمل واحد بل عقود من النضال المستمر من أجل كسر ا عرض المقال كاملاً
    • 15
      ارجو مساعدتي في اتخاذ قرار السفر حيث اني فعلا متحير الي اقصي درجه فأنا لا ارغب في السفر الا للهروب من الوضع المزري في مصر ومعروض عليا وظيفه جيده في السعوديه براتب جيد ولكن الجميع يحذرني من ان معامله المصريين بعد الثوره اصبحت سيئه جدا هذا غير ان لي في مصر وظيفه جيده براتب معقول ولله الحمد وممكن ان نقول ان المعروض في السعوديه ضعف مرتبي في مصر، بماذا تنصحوني بارك الله فيكم
    • 0
      انا جايلي شغل في مصنع في المنطقه الصناعيه الثانيه والشغل مرتبط بالأداره في طريق الملز وانا هبقي بين الأثنين، انا عايز اعرف افضل منطقه لكن عائلي قريب من المدارس ومن الأماكن اللي انا ذكرتها اسمها ايه وكمان المسافه في ساعه الذروه يعني الساعه 5 تقريبا تاخد وقت اد ايه ولو المرتب المعروض 9000 ريال لوظيفه مدير لوجيستكس بخلاف السكن والسياره مناسب ولا لأ، ولو الشركه مش هتحط الشروط الخاصه بالزياده السنويه ومكافأه نهايه الخدمه في العقد يبقي في مشكله وفي النهايه لو اما شغال في مصر في شركه محترمه بحوالب 5
    • 4
      رجاء من الأخوه الكرام مساعدتي في الأجابه عن بعض الأستفسارات بخصوص عرض جايلي من شركه في الرياض: - هل وظيفه مدير علي اختلاف تخصصاتها تم سعودتها وبالتالي لازم اطلع علي وظيفه محاسب وهل يمكن عمل استقدام لهذه الوظيفه - ما هو متوسط ايجار شقه غرفتين قريبه من طريق الملز حيث موقع الشركه وهل بتكون مؤثثه والدفع سنوي ولا شهري - ما هو متوسط مصاريف مدارس اللغات بمنطقه قريبه من طريق الملز وتكون مدرسه كويسه مش غاليه قوي حاولت نشر هذا الموضوع اكثر من مره دون جدوي لا ادري لماذا، ارجو ان يتم النشر هذه المره
    • 1
      السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني الاعزاء كل عام وانتم بخير انا مهندس مصري وارغب في سكن بالزاهر ويفضل بشارع الحراء ولو ممكن اعرف الاسعار علماً باني عزابي وارغب في غرفه مستقله فقط واريد ان اعرف الاسعار على الاقل ومدى توفر السكن ولو فيه اي نصائح تحبوا تقولوهالي اكون شاكر جداا
  • أضف...