اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الأخوه الكرام وبالاخص الأخ سي السيد والأخ خالد شحاته

Recommended Posts

ارجو مساعدتي في اتخاذ قرار السفر حيث اني فعلا متحير الي اقصي درجه فأنا لا ارغب في السفر الا للهروب من الوضع المزري في مصر ومعروض عليا وظيفه جيده في السعوديه براتب جيد ولكن الجميع يحذرني من ان معامله المصريين بعد الثوره اصبحت سيئه جدا هذا غير ان لي في مصر وظيفه جيده براتب معقول ولله الحمد وممكن ان نقول ان المعروض في السعوديه ضعف مرتبي في مصر، بماذا تنصحوني بارك الله فيكم

رابط هذا التعليق

ارجو مساعدتي في اتخاذ قرار السفر حيث اني فعلا متحير الي اقصي درجه فأنا لا ارغب في السفر الا للهروب من الوضع المزري في مصر ومعروض عليا وظيفه جيده في السعوديه براتب جيد ولكن الجميع يحذرني من ان معامله المصريين بعد الثوره اصبحت سيئه جدا هذا غير ان لي في مصر وظيفه جيده براتب معقول ولله الحمد وممكن ان نقول ان المعروض في السعوديه ضعف مرتبي في مصر، بماذا تنصحوني بارك الله فيكم

( ضعف مرتبك بس )

هو إنت فاكر علشان الوظيفة في السعودية بضعف مرتبك في مصر كدة تكون وظيفة جيدة وراتبها جيد ؟؟؟

خلي بالك في فرق في الأسعار يعني ماتحسبهاش بفرق العملة في حاجات كتيرة زي فواتير الكهرباء والإتصالات والسكن ومصروفات المعيشة الأخرى

وتذاكر السفر والهدايا السنوية

والمدارس ودي لوحدها حاجة تقصم الوسط

إذا عندك وظيفة في مصر مستقرة وراتبها يكفيك

فتبقى مصر أحسن ألف مرة من الغربة

وربنا يكتبلك الخير

وائـــل عــامـــــر

waaafw@gmail.com

..............

رابط هذا التعليق

انا فى نفس حيرتك وفى نفس ظروفك من ناحية الراتب بس مش فكرة هرب من مصر على اد ما هى فكرة اخد خبرة فى المجال اللى نفسى اكمل فيه

استخير ربك واحسبها كويس ولو متجوز احسبها اكتر واكتر عشان ما تحسش بالغلط بس الاهم اتول واستخير الله وبأذن الله سيعينك الله على اتخاذ القرار الصح

رابط هذا التعليق

ولكن الجميع يحذرني من ان معامله المصريين بعد الثوره اصبحت سيئه جدا

مش صحيح .. وحكاوي ناس قاعدة على القهوة ليس له أساس من الصحة

وممكن ان نقول ان المعروض في السعوديه ضعف مرتبي في مصر

كلام لا يمكن أن تبنيه عليه قرار

يعني لو انا باخد في مصر 5000 ج ... يعني نقول 3500 ريال .. وجالي عقد بـ 7000 الاف ريال شامل كل حاجه .. في حين لقيت المنطقة اللي انا فيها اقل سكن مثلاً بـ 18000 ريال في السنة غير مصاريف التأثيث .. وغير مصاريفي اللي نقول لا تقل عن 2000 ريال شهرياً ... وعندي ولاد في المدرسة .... وبيكلفوني 20 الف في السنة

دي امثلة ممكن تبني عليها قرارك

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

شكرا لكل الأخوه الأفاضل اللي ردوا ودي تفاصيل اكتر انا حطيتها في موضوع جديد لأني افتكرت ان ماحدش رد عليا:

انا جايلي شغل في مصنع في المنطقه الصناعيه الثانيه والشغل مرتبط بالأداره في طريق الملز وانا هبقي بين الأثنين، انا عايز اعرف افضل منطقه لسكن عائلي قريب من المدارس ومن الأماكن اللي انا ذكرتها اسمها ايه وكمان المسافه في ساعه الذروه يعني الساعه 5 تقريبا تاخد وقت اد ايه

ولو المرتب المعروض 9000 ريال لوظيفه مدير لوجيستكس بخلاف السكن والسياره مناسب ولا لأ، ولو الشركه مش هتحط الشروط الخاصه بالزياده السنويه ومكافأه نهايه الخدمه في العقد يبقي في مشكله

وفي النهايه لو انا شغال في مصر في شركه محترمه بحوالب 5000 جنيه في الشهر هل الموضوع يستاهل الغربه

ارجوكم فيدوني بأسرع وقت عشان اقدر ارد عليهم

رابط هذا التعليق

الراتب ممتاز وأستخير ثم توكل على الله

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

شكرا لكل الأخوه الأفاضل اللي ردوا ودي تفاصيل اكتر انا حطيتها في موضوع جديد لأني افتكرت ان ماحدش رد عليا:

انا جايلي شغل في مصنع في المنطقه الصناعيه الثانيه والشغل مرتبط بالأداره في طريق الملز وانا هبقي بين الأثنين، انا عايز اعرف افضل منطقه لسكن عائلي قريب من المدارس ومن الأماكن اللي انا ذكرتها اسمها ايه وكمان المسافه في ساعه الذروه يعني الساعه 5 تقريبا تاخد وقت اد ايه

ولو المرتب المعروض 9000 ريال لوظيفه مدير لوجيستكس بخلاف السكن والسياره مناسب ولا لأ، ولو الشركه مش هتحط الشروط الخاصه بالزياده السنويه ومكافأه نهايه الخدمه في العقد يبقي في مشكله

وفي النهايه لو انا شغال في مصر في شركه محترمه بحوالب 5000 جنيه في الشهر هل الموضوع يستاهل الغربه

كده أقدر أقولك تعالى وإتوكل على الله وممكن سكنك يكون في حي الجزيرة عند مخرج 16 الدائري الشرقي أو في حي الملز نفسه وده في مدارس أكتر من كل الأنواع يعني حكومي أو أهلي أو إنترناشيونال أو مجموعات المنهج المصري

ربنا يكتبلك الخير

تم تعديل بواسطة waaaf

وائـــل عــامـــــر

waaafw@gmail.com

..............

رابط هذا التعليق

الراتب ممتاز وأستخير ثم توكل على الله

جزاك الله خيرا علي الرد لكن لو ممكن تقوللي هل فعلا الطريق في ساعه الذروه بيبقي زحمه بصوره بشعه يعني ممكن ياخد من المنطقه الصناعيه الثانيه لأقرب مكان سكني اكثر من ساعه ونصف زي ما سمعت من بعض الناس، وايه هي افضل منطقه قريبه للمدارس وفي نفس الوقت للمنطقه الصناعيه

رابط هذا التعليق

كده أقدر أقولك تعالى وإتوكل على الله وممكن سكنك يكون في حي الجزيرة عند مخرج 16 الدائري الشرقي أو في حي الملز نفسه وده في مدارس أكتر من كل الأنواع يعني حكومي أو أهلي أو إنترناشيونال أو مجموعات المنهج المصري

ربنا يكتبلك الخير

جزاك الله خيرا لو تقدر تفيدني بالنسبه لموضوع الزحام ده احسن انا ما بقدرش اقعد في السياره فتره طويله

رابط هذا التعليق

ربنا يكتبلك الخير

جزاك الله خيرا لو تقدر تفيدني بالنسبه لموضوع الزحام ده احسن انا ما بقدرش اقعد في السياره فتره طويله

هو فعلاً طريق الدائري الشرقي ممكن يكون زحمة شوية بسبب كثرة سيارات النقل التقيل لكن بيكون ماشي وحكاية ساعة ونصف من الصناعية التانية للملز فيها مبالغة كبيرة وبعدين ماتنساش إن كل السيارات هنا مكيفة ومش هايكون في مشكلة بإذن الله

وائـــل عــامـــــر

waaafw@gmail.com

..............

رابط هذا التعليق

ربنا يكتبلك الخير

هو فعلاً طريق الدائري الشرقي ممكن يكون زحمة شوية بسبب كثرة سيارات النقل التقيل لكن بيكون ماشي وحكاية ساعة ونصف من الصناعية التانية للملز فيها مبالغة كبيرة وبعدين ماتنساش إن كل السيارات هنا مكيفة ومش هايكون في مشكلة بإذن الله

جزاك الله خيرا يا اخ وائل وادعيلي ان ربنا يوفقني للقرار الصائب احسن انا فعلا في حيره شديده خاصه ان سني مش صغير 35 سنه وخايف اكون زي اللي رقصوا عالسلم لا اعمل حاجه في الغربه ولا اقدر اشتغل لما ارجع

رابط هذا التعليق

اعتذر لصاحب الموضوع ولكن

انا ايضا واقع في نفس الحيرة

عدت الى مصر قبل حوالي العام

يعني في بداية الثورة

وكان اخر راتب لي بالسعودية شامل 20 الف ريال

عمري 42 سنة وراتبي في مصر حوالي 8 الآف جنيه في مكان مستقر

وهو يكفيني بشكل جيد والحمد لله

لكني غير مستريح نفسيا نظرا للظروف في مصر والتي قد يكون بعضها شخصي او عام

برجاء النصيحة هل احاول العودة مرة اخرى الى السعودية ام لا

في حال وجدت عرض مناسب ام لا وان ما اشعر به حاليا هو مرحلة يمر بها الكثير

رابط هذا التعليق

اعتذر لصاحب الموضوع ولكن

انا ايضا واقع في نفس الحيرة

عدت الى مصر قبل حوالي العام

يعني في بداية الثورة

وكان اخر راتب لي بالسعودية شامل 20 الف ريال

عمري 42 سنة وراتبي في مصر حوالي 8 الآف جنيه في مكان مستقر

وهو يكفيني بشكل جيد والحمد لله

لكني غير مستريح نفسيا نظرا للظروف في مصر والتي قد يكون بعضها شخصي او عام

برجاء النصيحة هل احاول العودة مرة اخرى الى السعودية ام لا

في حال وجدت عرض مناسب ام لا وان ما اشعر به حاليا هو مرحلة يمر بها الكثير

اعتقد ان مشكله حضرتك ابسط من مشكلتي بعض الشيء لأنك جربت بالفعل المعيشه في السعوديه يعني تقدر تقارن بين المميزات والعيوب اما بالنسبالي انا فالموضوع محير جدا لأني لم اعمل خارج مصر قط، ومنذ بدايه عملي من 12 سنه حتي اليوم وانا اعمل داخل مصر ومن هنا تأتي الحيره لأني هروح بيئه جديده تماما ولكن انا مشترك معاك في ان السبب الرئيسي اللي مخليني عايز اسافر هو ظروف البلد واحيانا بحس ان ده ضعف ايمان مننا واننا لازم نصبر شويه لحد مالبلد تستقر كمان لازم نثق في ان رزقنا مكتوب وهيوصلنا هيوصلنا واوقات تانيه بقول ان فرق المرتب هو حق لأولادي لا يجب التفريط فيه، هي معاناه فعلا وادعو الله ان يوفقني واياك الي ما فيه خيري الدنيا والآخره

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقا جميعا الى ما يحب ويرضى

بالنسبة للعيوب والمميزات لا احد ينكر ان الحياة هناك اسهل

وتعليم الاطفال هناك افضل

لكن المشكلة ان الامر غير محسوم لوجود امور اخرى تؤثر

في الرأي والا لما كانت هناك حيرة

في انتظار رأي الاخوة هنا ولا خاب من استشار

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...