اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كلام في الديكور ... أنت تسأل و المهندسة نانسي تُجيب

se_ Elsyed

Recommended Posts

إنت ياجدع يا بودي إنت

إنت مش كنت عايش في اليابان ؟

إنت رجعت مصر ولا أنت بودي تاني - تقليد يعني - غير الياباني الأصلي ؟

عامة ولتسمح لي الباشمهندسة نانسي إني أدلي بدلوي بصفتي صبي ديكور

وأقول

إن المشكلة اللي بيقع فيها ناس كثير في موضوع التكييف هي إنه بيركب تكييف لا يتناسب مع المساحة التي يرغب في تغطيتها

يعني لو كان التكييف اللي إنت ركبته يا بودي يتناسب مع المساحة .. والله لما يكون قدامه 100 ممر فكان هايبقى شغال عال العال

عامة لو إنت في القاهرة وعايز تشتري برافان فعليك وعلى الرويعي في العتبة .. هاتقولي بيئة ومش عارف إيه

يا سيدي إبقى روح من ورا مدام بودي وقولها إشتريته من العالمية

لكن عندهم هناك أزواق جميلة جداً وبأسعار ممتازة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• الردود 84
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شوف انت لو عملتة عند نجار اوفر كتير وهو عبارة عن 3 فريم او قلة برواز كل واحد 45× 175 سم وسماكة البرواز 5 سم المساحة دى من اولة لاخرة بما فيها الفريم العلوى والسفلى

ومفصلات شيك ممكن 3 فى كل برواز اما الحشوة الداخلية اما من الخشب وعليها زخارف بالماركترى

او زجاج مرسوم او خشب ابلاكاش ويلصق علية شكل من اشكال ورق الحائط

حسب الامكانيات المادية

ولو عاوز ارسم هولك معنديش مانع

ولو عاوز امثلة برضة اوكى ولو مش واضح اى حاجة قولى

بس الصور والرسم معلش ابعتلى اميلك لانة معرفش غير عن طريق الاتاتشمينت

الفاضله نانسي

اسف للتاخير في الرد بس الواحد مطحون في الشغل

انا مش عرف اشكر حضرتك ازاي

جزاك الله كل خير علي مساعدتك

بس لو يمكن حضرتك تحطي اي وصلات لمواقع علي الانترنت تحتوي علي صور برافانات

عشان المودام تبص و تختار بنفسها

عشان ابقي في السليم

:unsure:

إنت ياجدع يا بودي إنت

إنت مش كنت عايش في اليابان ؟

إنت رجعت مصر ولا أنت بودي تاني - تقليد يعني - غير الياباني الأصلي ؟

عامة ولتسمح لي الباشمهندسة نانسي إني أدلي بدلوي بصفتي صبي ديكور

وأقول

إن المشكلة اللي بيقع فيها ناس كثير في موضوع التكييف هي إنه بيركب تكييف لا يتناسب مع المساحة التي يرغب في تغطيتها

يعني لو كان التكييف اللي إنت ركبته يا بودي يتناسب مع المساحة .. والله لما يكون قدامه 100 ممر فكان هايبقى شغال عال العال

عامة لو إنت في القاهرة وعايز تشتري برافان فعليك وعلى الرويعي في العتبة .. هاتقولي بيئة ومش عارف إيه

يا سيدي إبقى روح من ورا مدام بودي وقولها إشتريته من العالمية

لكن عندهم هناك أزواق جميلة جداً وبأسعار ممتازة

ايوه يا عم سي السيد

ايوه انا بودي الاصلي... التويوتا مش التقليد نوفي من بلاد كويزومي صن

لا لسه ما ارجعتش

بس ناوي ان شاء الله بس لما نخلص و ناخد الدكتوراه

بس الاسره نزلت و حاليا موجوده في مصر و طبعا بيشتكوا من عدم فاعليه تاثير جهاز التكييف و عشان كده عايزين نقفل الممر المتعب ده

شاكرين لحضرتك علي فكره الرويعي

بس يعني

لو ممكن

سوال صغير

هو الرويعي فين بالضبط

شاور و انا هاعرف علي طول

واحنا عينينا لك اي خدمه من بلاد الشمس المشرقه

رابط هذا التعليق

الرويعي في قلب سوق العتبة ( إوعى تقولي فين العتبة ؟ )

وبلاش الله يخليك تكرر كلمة الممر دي أصل كل ما أقرأها أقعد أضحك وأنا بأفتكر مشهد من فيلم الناصر صلاح الدين ...

صلاح الدين : حسناً .. سوف نُدمر خزانات المياة لرينو المجنون وجنوده .. مما سيضطرة للنزول من أعلى الجبل .... وعندئذ ...... نحاصرهم في الممر ..

رينو المجنون : حسناً .. تُريدني في الممر ... إذاً أنا أتيٍ إليك يا صلاح الدين في الممر

صاحبك يروح واخد جيشه ونازل الممر يروح صلاح الدين مولع في الممر باللي فيه .. :lol:

فبلاش كلمة الممر وإبقى دلعه وقول عليه " الكوليدور "

وعندي ليك إقترحا أحسن بس مُكلف ..

بدل التكييف ده وخليه في أي أوضة تانية .. وخد لك قرض يابني طويل الأجل وهات واحد أكبر يغطي المنطقة كلها بالممرات

( بودي هايقولي دلوقت .. يا عم إذا كانت الشقة كلها عبارة عن أوضة وفي أخرها ممر بيطلع على المطبخ ... تقوم تقولي ودي التكييف في أوضة تانية ؟.... ااااففففف مليتو البلد )

رابط هذا التعليق

بودى اسفة على التاخير

بس امبارح فضلت ادور فى النت وفى كل الصور الى عندى اكتشفت ان مفيش حاجة ابدا عن موضوع البرافان

بس لاقين موقع فية 3 برافان اربيسك

www.kenozaboutaleb.com/produce2.html

دة موقع اسمة كنوز ابو طالب

عن واحد عندة محلات وورش لشغل الارابيسك والصدف

ولو فى اى حاجة تانية سواء اسألة عن موضوع البرافان و اى حاجة تانية فى الديكور

انا موجودة

وبعدين متسمعش كلام س س دة حيبوظ اللغات عندك

(بلاش كلمة الممر وإبقى دلعه وقول عليه " الكوليدور " )

لان كلمة ممر اسمها بالفرنسيه كوريدور

مش عرفة س س جاب اللام منين

بقى حافظ فيلم صلاح الدين طيب متسمع الحتة بتاعة المحاكمة :D

وبعدين يا مفترى الراجل عايش فى اليابان (يابختة) عوزة يدور فى الرويعى (يايى)

نقلة وهمية

رابط هذا التعليق

وده إيه اللي رجعها تاني دي ؟!! .. مانا كنت واخد راحتي وعامل فيها باشتمرجي ديكور قد الدُنيا ... على العموم أنا لازم أهاودها لحد ما أدبسها في العملية اللي جايه وبعدين يحلها ربنا

أهلاً يا باسمهندسة ... حمد الله على السلامه .. حضرتك أنا معجينت حتتين الخشب اللي في إيدي .. وبالنسبة لحوايط الحمام .. فقربنا نخلص البطانة والصنفرة عشان نلزق السيراميك ومن بعده ورق الحيط على نضافه .. اي أوامر تاني ...

مش عرفة س س جاب اللام منين

بلاش فضايح

مانتي عالفه حضلتك أنا ألدغ في الريه والسين والشين واللام

رابط هذا التعليق

بعد اذن المهندسة نانسي ...

لو تسمحلي اساعد الاستاذ bodi ... شوف يا فندم ...

هنا بعض نماذج واشكال بارتيشان تقدر تعمله بواسطة برافان ...

ممكن تعمل حاجة استوائية ... بالشكل ده...

B000086165.01-A23NLORBGXOLEO._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpgB000CEOE2O.01-A1XY8KFCCJE22F._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpg

او كده...

B000CEMCZA.01-A1XY8KFCCJE22F._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpgB0002TUKW2.01-A1XY8KFCCJE22F._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpg

او ممكن تعمل حاجة معاصرة كده...

B0001XRLMQ.01-A1KDZ23Y0QWKQ3._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpgB0002U47NY.01-A1XY8KFCCJE22F._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpg

او حاجة آرت ديكو ... بالشكل ده

B000E7DPOC.01-A1XY8KFCCJE22F._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpgB000E7FQKI.01-A1XY8KFCCJE22F._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpg

ولو عاوز تاخد معاك اليابان لمصر... ممكن تعمل حاجة كده ...

B000E7DPKG.01-A1XY8KFCCJE22F._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpgB00075R2YU.01-A1XY8KFCCJE22F._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpg

تحياتي...

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

ماشى يا س س

انا باعزك وقول الى تقولة

كل الى يجى منك حلو الدغ بقى اهتم ولا يهمك

واشكرا يا واحد تانى

ايوة كدة خليك معايا لما زبون يجى تلم معايا الموضوع

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الأخت العزيزة الباشمهندسة نانسي

مرسل لكي هذا الإستفسار شخص غلبان لا تعرفيه إسمه سين سين .. وأرجو الرد والأجر على الله :

- من المعروف إن طرق البناء الحديثة السريعة تعتمد على بناء الهيكل الخارجي للمبنى ومن ثم بناء الحوائط الداخلية

يعني مش زي زمان يبنوا العواميد الأول وبعدين يرصوا الطوب وبعدين يصبوا السقف فوقيه .. ده كان بياخد وقت طويل من شركات البناء

فبقت العملية تتم الىن عن طريق بناء الخرسانات ويقوموا العمارة الأول .. وبراحتهم بقى يرصوا الطوب اللي ما بياخدش وقت طويل بعد كده .

طيب في أثناء الُبنا ... لازم بقى ولابد يحصل فروقات بسيطة بين الجدار وبين الكمرا أو السقف .. وحتى في مرحلة المحارة ولو حشينا أسمنت وحركات .. وجت بعد كده مرحلة الدهانات ... الأمور تبدو تماما التمام .. ولكن ما فيش عدم شهور تعدي إلا ويحصل شيء بيسموه " ترييح " وهو عبارة عن فروقات تظهر بين الجدار وبين الكمرا وبتبقى عامله زي الشرخ .. وبتشوه منظر الشقة اللي بتكون متوضبة ومدهونة ...

بيظهر بقى هنا كثير من الإفتاءات مثل :

1- ناس تقول: إنت تخلي بتاع المحارة يجيب ليف كتان من اللي بيتلف حوالين مواسير المياة المعدنية .. ويحشي به الفروق قبل المحارة ( على فكرة أنا نفذت الفكرة دي من حوالي 10 سنوات والحمد لله لحد دلوقت الأمور ماشية تماما وماحصلش ترييح ... بس لسه حاسس إنها طريقة بلدي برضوا )

2- وناس تاني تقول .. إنت تجيب سلك من اللي بيحطوة على الشبابيك عشان الناموسه الغلوسه ما تدخلش من الشباك وتثبته في الحيطة من ناحية ومن الناحية التانية تثبتة في الكامرا وده قبل المحارة طبعاً

ودي أشياء مُرهقة جداً جداً

فعلى سبيل المثال لو عندي العديد من الحوائط يبقى أجيب سلك لكل تلك الحوائط ويقعد بقى بتاع المحارة جايب دريل ويخرم ويثبت في الحاجات دي Unbelievable

فهل هناك حل ديكوراتي للمشكلة دي ؟ ولا ده تخصص معمار ؟

أفيدونا أفادكم الله

---------

السؤال التاني ويُمكن الإستعانه فيه بصديج

هل هناك دور لمهندس الديكور ( شوفتي السجع ؟ ) أثناء البناء الأولي ؟ يعني كنصائح مثلاً زي عمل حسابات المكيفات وتمديداتها وصرف المياه وكده ( كنت بأزور فيلا تحت الإنشاء العام الماضي وعجبني قوي قوي الراجل اللي عامل حساب كل حاجة من الأول وخصوصاً موضوع التكييف ده ... مش زي واحد صاحبي ما تعرفهوش ... أتبهدل قوي عشان ماكنش عامل حساب الحاجات دي .. وعشان يكون عندك تكييف على البلكونة مثلاً وعايزة تعملي له صرف للمياة المتكثفة نتيجة الرطوبة .. فبتبقى عملية مزعجة جداً ومش معقول أمدد خراطيم بطول الشقة كلها لحد الحمام أو المنور مثلاً وشكلي هابقى زي اللي قاعد في كوبانية الميه .. أو أعمل زي الناس سوري يعني - ولا بلاش - وأدلدل الخرطوم من البلكونة أو من المنور وأأذي خلق الله في الشارع وبيبقى ولا في دماغهم خصوصاً كمان أن الميه دي لو ما نشفتش بسرعة فبتعمل روائح وعفونة وكإنها مستنقع صرف صحي .. فروحت جايب سباك وخليتة يمدد ماسورة من خامس دور - تصوري لو واحد ساكن في الدور الحدائر مثلاً ؟ - إلى غرفة الصرف الصحي أسفل البيت .. وخليت الماسورة تمشي على الحيطة المشتركة بيني وبين العمارة اللي جانبي عشان ما تبقاش باينه وما تشوهش المنظر ... في حين بقى إن لو كان إتعمل الحساب من الأول وخراطيم الصرف دي مشييت تحت البلاط لحد الحمام أو مواسير لاصرف الرئيسية للشقة كانت العملية هاتبقى أسهل وأنظف ) ده مثال بسيط

وما هو هذا الدور ؟

--------

وأخيراً السؤال المهم

كنتي فين الساعة 12 بالليل يوم 19 نوفمبر سنة 1954 الموافق الخامس من حزيران آب ؟

ياريت تجاوبيني قبل ما تتمسكي في المطار قصدي قبل ما توصلي المطار

رابط هذا التعليق

شوف ياعم س س

موضوع الحوائط الجاهزة والبنى بالطوب سواء الاسمنتى ودة له انواع

دة تخصص معمارى اكتر من ديكور فلما يجى زوجى اجازة حبقى اسالهولك

بالنسسة امتة مهندس الديكور يبتدى شغلة

المهندس الازم يبتدى الرسم من وهو على الورق من ناحية تخيل مبداءى لتوزيع الموبيليا وعمل حساب لاستعمال اصحاب البيت ونشاطتهم وسنهم

ولازم يبقى فيه جلسات عمل مع اصحاب الفيلا علشان تعرف زوقهم وطلباتهم وبناء على كل دة تعمل بلانتك وحساباتك

فتبداء بتوزيع الموبيليا وعمل رسمات تفصيلية للحمامات والمطبخ

وتعمل حسابات الاضاءة والتكيف ورسمات الجبس الى لازم تتطابق مع تركيبات الرخام فى الارض وعمل الوتر جيت للمداخل مطابق لشغل الجبس

وتعرف هما عوزين التكيف مركزى ولا سبليت ولا يونتس

وكل واحد ولة حسابات مختلفة (تبع مهندس الديكوور مع مهندس الاكترومكانيكال وخصوصا فى الفلل الكبيرة اوى)

ولازم يتعمل العزل علشاان لو كان كويس اوى حيساعد على تقليلل استعمل التكيف وبالتالى الكهرباء

وعمل رسومات تنفيزية للحمامات لمعرفة كام شخص بيستعمل الحمام دة وبيستعملة فى اية

هل فية جاكوزى وشور ولا بانيو بس وهل هو لمستر بيد روم فعاوز كوانات خاصة لشموع وعطور واضاءة خاصة وحركات ولا لاولاد اطفال فلة الوان خاصة وترتيب تانى

نيجى للمطبخ الاجهزة الى حتتحط فية لها نظام اساسى ان يكون فية شكل مثلث رؤسة الثلاثة واحد البوتجاز والتانى الثلاجة والتالت الحوض والمسافة اقل حاجة لكل ضلع 125 واكبر طول حوالى 350 سم وبعدين هنا فى السعودية المطبخ بيكون عبارة عن 3 مطابخ

واحد الشغل الى فية الطبخ والتانى للاعداد والتجهيز ودة بيكون فى دور الصالونات والسفرة والتالت اوفيس عادتا بيكون فى دور حجرات النوم

فلو المهندس عارف كل المعلومات دى بيكون الشغل ماشى مرتب وسالس

واحسن حاجة ان العميل يكون واثق فى المهندس لانة عادتا معندوش التخيل الكافى

بعد كده اختيار الوان الدهانات دى عوزة تئنى جدا ودماغ رايا اوى لانهم بشكل عام بيميلوا لدرجات البيج فانك تتدخل الوان تانية لازم تكون بحسسية شديدة لان تقبلهم للتغير مش سهل

واسلوب الدهان يعنى تعتيق ولا ترخيم ولا مكسيكى ولا عادى ولون واحد ولا اكتر فى المكان

والزخارف بتتبتن ازاى وتتعمل بالدهانات ولا ورق الذهب ولا الفضى

كل دة لازم اتفاقات مسبقة لان كلة ولة سعر مختلف

ونيجى للفرش هل حيكون مودرن ولا كلاسيك ولا روستيك ولا الترامودرن

لان اختيار نوع الفرش بحدد تفاصيل تانية كتير معاه زى الابواب والسجاد واللوحات والاكسوسرى

هه تهت ولا لسة

وبعدين كنت فين 1954

مكنتش لسة اتولدت ولا بابا عرف ماما اصلا

يعنى فى السليم متقلش مش حتمسك فى المطار

رابط هذا التعليق

حرام عليكي ده أنا الدموع فرت من عيني

اليكتروميكانيك إيه وأيروبكس إيه ؟

أنا هاخليني مع آبيه جمال في إسكان المُستقبل أبو شقة 54 متر .. أقعد أنا فيها لوحدي ومراتي وعيالها يقعدوا عند أمها وأبقى أروح أشقر عليهم كل فترة ...

رابط هذا التعليق

مش تفهمنى يا س س انت عاوز حاجة تخصك ولا عاوز بس تسال بشكل عام

علشان نانسى جدعة اوى .. شوف

لو عندك شقة وعاوز تعمل لها ديكور ابعتلى البلان وانا حارسمهالك واقولك تعمل اية خطوة خطوة

.. اى خدمات .. انت اطلب بس

ولا تسيب المدام عند اهلها ولا حاجة

رابط هذا التعليق

لو عندك شقة وعاوز تعمل لها ديكور ابعتلى البلان وانا حارسمهالك واقولك تعمل اية خطوة خطوة

.. اى خدمات .. انت اطلب بس

يا جدعان سيبوني أعيط ما حدش يحوشني ( Crying Face )

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

الأخت نانسي معلش بأة في التوريطة الجميلة دي وان شاء الله ربنا يباركلك في بناتك

انا لسة جديدة علي المنتدي وبالصدفة شفت موضوعك وبصراحة جه في وقته لأني نازلة مصر وان شاء الله ناوية اكمل فرش شقتي بس المشكلة ان وقتي ضيق جدا وعايزة آخد رأيك في شوية حاجات علي فكرة انا مصممة ملابس بس بصراحة بقالي 10 سنين قاعدة في البيت طبعا لإقامتي في الرياض

المشكلة اني مثلك لا اعرف طريقة رفع الصور للمنتدي فممكن ارسل لك رسم الشقة علي ايميلك اتاتشمنت والا ايه وشكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

الأخت نانسي معلش بأة في التوريطة الجميلة دي وان شاء الله ربنا يباركلك في بناتك

انا لسة جديدة علي المنتدي وبالصدفة شفت موضوعك وبصراحة جه في وقته لأني نازلة مصر وان شاء الله ناوية اكمل فرش شقتي بس المشكلة ان وقتي ضيق جدا وعايزة آخد رأيك في شوية حاجات علي فكرة انا مصممة ملابس بس بصراحة بقالي 10 سنين قاعدة في البيت طبعا لإقامتي في الرياض

المشكلة اني مثلك لا اعرف طريقة رفع الصور للمنتدي فممكن ارسل لك رسم الشقة علي ايميلك اتاتشمنت والا ايه وشكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

انا تحت امرك يا ام البنات

وانا كمان مقيمة فى المدينة

اميلى nancy_ashraf@yahoo.com

واى طلب حتى لو مش فى توزيع الموبيليا كمان انا موجودة

وعلى فكرة انا كمان باحب اصمم ملابس

يعنى بنا هواية مشتركة

فى انتظار بلانك :lol:

رابط هذا التعليق

اختنا الكريمه نانسي حمد الله علي سلامتك

من فتره لم نلتقي ولم يجمعنا موضوع

حمد الله علي سلامتك

يامصر... يامصر...يامصر

ياااااااااااااااااااااااااااااامصر

رابط هذا التعليق

الأخت نانسي :)

معلش اسفة يمكن من لخبطتي حطيت لك البلان علي الايميل ونسيت اقوللك انا عايزة ايه بالضبط

طبعا نفسي ومني عيني اعمل الريسبشن قاعدتين غير السفرة واحدة تكون صالون والثانية ليفنج بس نفسي العمل بينهم لينك اويعني حاجة تربطهم وفيه كمان حاجة بقية الشقة عبارة عن كوريدور مستوي ثاني المطبخ علي اليمين ودورة مياه ثم غرفتين وحمام عايزة اعمل حاجة شيك تقفل الكوريدور لما يكون عندي حد غريب لأنه كاشف بقية الشقة وما تقوليش باب مروحة عشان مبحبوش

وطبعا الحجرة هي مقسمة نفسها للمذاكرة والكمبيوتر

وشكرا لتعبك معايا :)

الأخت نانسي :blink:

معلش اسفة يمكن من لخبطتي حطيت لك البلان علي الايميل ونسيت اقوللك انا عايزة ايه بالضبط

طبعا نفسي ومني عيني اعمل الريسبشن قاعدتين غير السفرة واحدة تكون صالون والثانية ليفنج بس نفسي العمل بينهم لينك اويعني حاجة تربطهم وفيه كمان حاجة بقية الشقة عبارة عن كوريدور مستوي ثاني المطبخ علي اليمين ودورة مياه ثم غرفتين وحمام عايزة اعمل حاجة شيك تقفل الكوريدور لما يكون عندي حد غريب لأنه كاشف بقية الشقة وما تقوليش باب مروحة عشان مبحبوش

وطبعا الحجرة هي مقسمة نفسها للمذاكرة والكمبيوتر

وشكرا لتعبك معايا :huh:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...