اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

التثبت من الروايات - وخصوصا الآحاد - فرض وسُنَّة

أبو محمد

Recommended Posts

ابدا

الموضوع بسيط خالص

البخاري إما نصاب

أو متآمر

او على نياته

بس

كنت اوافقك و ابصم بالعشرة لو كان البخارى بس هو اللى قال كده...

لكن مسلم كمان نصاب؟

طيب مالك بن أنس اللى قبل البخارى بأكتر من 100 سنة هو كمان نصاب و كذاب؟

طيب التواتر اللى كان موجود بالفعل... و اللى محدش يقدر ينكره... كل ده كذب؟

و المسلمين سابوا مالك بن أنس و أبو حنيفة و الشافعى و اللى قبلهم...انهم يكدبوا على الرسول؟ على اساس انهم مكانوش واخدين بالهم مالك بن أنس بيكتب ايه و بيعمل ايه؟ يعنى كان بيكتب الكلام ده فى الضلمة مثلا؟

ازاى الناس دول كلهم متواطئين؟ و ازاى محدش اخد باله ان دى حاجة عيب؟ انا عايز تفسير منطقى منك...

و ازاى سابوا الرواية دى يحصل لها تواتر كده؟ انا فعلا عايز اوصل لتفسير... و انت مش قادر تدينى تفسير منطقى... و مش معقولة ان مالك بن أنس كان بيكتب الكلام ده و بيروج له, و الناس سابوه عادى و مقتلهوش؟

طيب ازاى سابوا البخارى يكتب كده من تأليفه؟ يعنى هو صحيح كان فى القرن الثالث الهجرى بس برضه كان المسلمين لسه بخيرهم... و استحالة يسكتوا عالكلام ده... ولا ايه؟

الموضوع بسيط... و لكن انت تحسبه بمقاييس عصرك. :)

و فى رأيى الشخصى انها فتنة... ربنا بيفتنك و بيختبر ايمانك.

بسم الله الرحمن الرحيم. أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنا و هم لا يفتنون. صدق الله العظيم.

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• الردود 112
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لكن مسلم كمان نصاب؟

و المسلمين سابوا مالك بن أنس و أبو حنيفة و الشافعى و اللى قبلهم...انهم يكدبوا على الرسول؟ على اساس انهم مكانوش واخدين بالهم مالك بن أنس بيكتب ايه و بيعمل ايه؟ يعنى كان بيكتب الكلام ده فى الضلمة مثلا؟

ازاى الناس دول كلهم متواطئين؟ و ازاى محدش اخد باله ان دى حاجة عيب؟ انا عايز تفسير منطقى منك...

و ازاى سابوا الرواية دى يحصل لها تواتر كده؟ انا فعلا عايز اوصل لتفسير... و انت مش قادر تدينى تفسير منطقى... و مش معقولة ان مالك بن أنس كان بيكتب الكلام ده و بيروج له, و الناس سابوه عادى و مقتلهوش؟

طيب ازاى سابوا البخارى يكتب كده من تأليفه؟ يعنى هو صحيح كان فى القرن الثالث الهجرى بس برضه كان المسلمين لسه بخيرهم... و استحالة يسكتوا عالكلام ده... ولا ايه؟

بسم الله الرحمن الرحيم. أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنا و هم لا يفتنون. صدق الله العظيم.

كان الله في عونك يا أستاذ زهيري ....

مطلوب منك تجيب عن أكثر من عشرة أسئلة للأستاذ محاور في المداخلة الواحدة ..... وعد أنت بنفسك

أنا رأيي تاخد أجازة وتقعد تجاوب !

وإيه فائدة الأسئلة يا محاور طالما أنت جبث خلاصة الإجابة والنتيجة في الآخر

بالراحة يا محاور

هدي نفسك

إحنا قاعدين مش هنمشي إن شاء الله

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

كان الله في عونك يا أستاذ زهيري ....

مطلوب منك تجيب عن أكثر من عشرة أسئلة للأستاذ محاور في المداخلة الواحدة ..... وعد أنت بنفسك

أنا رأيي تاخد أجازة وتقعد تجاوب !

وإيه فائدة الأسئلة يا محاور طالما أنت جبث خلاصة الإجابة والنتيجة في الآخر

بالراحة يا محاور

هدي نفسك

إحنا قاعدين مش هنمشي إن شاء الله

يا سيد طارق انا هادىء لا تكلك....

و اما عن عشرات الاسئلة... فهى كلها سؤال واحد يحمل عدة أوجه بهدف التوضيح لا أكثر... و هى أسئلة استنكارية كما ترى - ان كنت ترى... :) و ان لم تكن ترى انها اسئلة استنكارية, فأدينى وضحت لك. :)

و السؤال نفسه يحمل الاجابة بين ثناياه... بس انا عايز انه هو يقول الاجابة بنفسه عشان يبقى مقتنع. :)

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

يا سيد طارق انا هادىء لا تكلك....

و اما عن عشرات الاسئلة... فهى كلها سؤال واحد يحمل عدة أوجه بهدف التوضيح لا أكثر... و هى أسئلة استنكارية كما ترى - ان كنت ترى... :) و ان لم تكن ترى انها اسئلة استنكارية, فأدينى وضحت لك. :)

و السؤال نفسه يحمل الاجابة بين ثناياه... بس انا عايز انه هو يقول الاجابة بنفسه عشان يبقى مقتنع. :)

أنا أعرف إن اسمه الإنكار وليس الاستنكار

وبما أن الإنكار له تعريف وحالتان ليس منهما كلامك

ولكن هنمشيها على إنك بتقصد النفي والسؤال مجازي

لأن سؤالك كما تقول يحمل السؤال والإجابة معا ودا شيء جائز ومشروع

إذن طالما إنت جاوبت فليس مطلوبا من أحد أن يجيب لأنك جاوبت في السؤال

طيب ليه عايز منه إجابة

يعني السؤال حقيقي وعايز إجابته من الأستاذ : زهيري

ولا مجازي لأنك جاوبت عليه وكنت فقط بتنكر أو تستنكر

عموما المايك مع الأستاذ زهيري ليوضح لنا

يا أستاذ : زهيري

نقفل الشباك ولا نفتحه

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

الاستفهام إنكارى... و السؤال استنكارى.... و هكذا تسير الحياة. :)

و السؤال الاستنكارى لا ينتظر اجابة صحيح... و لكننا هنا فى مناقشة... و المناقشات و المحاورات تتطلب الاخذ و الرد...

و تتطلب إظهار رد الفعل... فبدون رد فعل, فإن هذا سيكون معناه إقرار منه بالموافقة على ما وصلت اليه...

فحتى الاستفهام الانكارى و السؤال الاستنكارى يمكن الاجابة عليهم يا سيد طارق... سواء بالاقرار او النفى...

ولا ايه؟ :)

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

المشكلة الحقيقية التي نتصارع بشأنها و هو صراع فعلا هي ان تلك الاحاديث عند عرضها على كتاب الله وعلى العقل والمنطق نجدها تتنافى معهم مجتمعين وفي نفس ذات الوقت ينتصر المخالفين لرأيهم بصحتها فقط من اجل المحافظة على سمعة ناقلي التراث وان الضرب في سمعتهم وفي اجتهادهم قد يؤدي الى ضرب المزيد من اركان الاسلام رغم اقتناعهم الداخلي بفساد تلك الروايات وعدم تطابقها مع كتاب الله

وطالما ان الامور ستمضي على ذلك المنوال فاقول لكم كما تشاؤن لكم مالكم

انا سأنكر هذه الروايات حفاظا على باقي الدين من الطعن وسأضحي بتلك الروايات للمحافظة على سلامة باقي الجسد اما انتم فتمسكو بمحاولة علاج هذه الاعضاء الفاسدة في جسد الدين ثم تحافظون وتعالجون وترقعون وفي النهاية ستستجيبون لما فعلناه وستضطرون في النهاية لبترها من اجل سلامة باقي الجسد

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

سمعة ناقلى التراث؟ فلتذهب سمعتهم الى الجحيم يا سيد اسلام. :) اه بكلمك بجد كده... مفيش حد ليه قدسية فى الاسلام يا سيد إسلام بعد سيدنا محمد... ده لو انت بتعتقد انه مقدس يعنى.

و الاسلام واضح وضوح الشمس... فنحن ليس لدينا اسرار نخشى ان يعرفها الناس... كله على عينك يا تاجر و مفيش كسوف... و اللى مكسوف او شاكك فيا ريت يعرض لنا شكوكه من غير لف ولا دوران و نتناقش. :) لكن ميلبسش افكاره عشان مكسوف و يقول ان ده الاسلام.

طيب خلينا الأول نسمى الاشياء بمسمياتها, حتى لا تختلط المفاهيم... فدعنا نقول الروايات و ليس التراث ككل... فالتفسير و الكتب و اى اجتهاد بشرى يمكن ان تأخذ منه و ترد عليه كما تشاء...

انت عارف ايه المشكلة الحقيقية و بجد بقى يا سيد اسلام؟ اقولها لك بصراحة و بلا أدنى مواربة... المشكلة ان هناك من يريد إعمال العقل و المنطق فى الاوامر الربانية... و الاوامر الربانية مفيهاش اعمال عقل و منطق...

انت تفقد اى إعمال للعقل و المنطق بمجرد ان تؤمن... يعنى مش من حقك تنقى و تختار... ممكن تبقى عاصى... لكن استحالة تكون مؤمن و رافض.

ولا ايه رأيك نعمل العقل و المنطق فى الجنة و النار... و على رأى واحد ملحد... طالما اننا نقدر نحدد الDNA يبقى مفيش مشكلة من الزنا...

طبعا انا مش بقول انك بتقول كده... لكن انا عايز اوضح لك انك مش من حقك تشغل دماغك فى الاوامر الربانية... و لا من حقك تعرف ايه حكمة تحريم الزنا ولا تحريم شرب الخمر.... انت ممكن تزنى و تشرب خمر... لكن و انت بتعمل كده, تبقى عارف فى قرارة نفسك انك بتعمل مصيبة.

المشكلة يا سيد إسلام, و برضه بلا أدنى مواربة, ان الاسلام هو كده و لازم تاخده على بعضه... من غير خيار و نقاوة يا قوطة...

لكن فيه ناس عايزة الدنيا و الاخرة... ناس عايزة تنقى و تختار.... ناس عايزين يبقوا مسلمين و فى نفس الوقت يشكلوا الاسلام على مزاجهم...

و بصراحة القضية دى شاغلانى جدا... لان احنا ممكن نختلف فى الفهم فى اى شىء الا العقيدة يا سيد اسلام...

ممكن نختلف فى التفسير... فى الفقه... فى الاحاديث و صحتها... لكن استحالة نختلف فى العقيدة... و اللى بيحصل ده اختلاف فى العقيدة...

اللى شايف ان الاسلام دين فيه اسرار او فيه حاجة وحشة او غلط او فيه حاجة عيب و لازم نغطى عليها و نداريها, يروح يألف له دين تانى و يسميه اى حاجة غير الاسلام.

و اللى يحاول يغير نظرتنا لسيدنا محمد و يحطم صورته المقدسة... فأنا برضه بقول له يروح يشوف له نبى تانى يكسر فى صورته المقدسة.

سيدنا محمد مقدس و منزه و معصوم من الخطأ....

سيدنا محمد له مكانة مفيش بشر لا اخدها قبله ولا هياخدها بعده...

اللى شايف سيدنا محمد على انه مجرد بشر عادى و انسان عادى و ان احاديثه ليست وحى... و ان الوحى هو القرآن فقط... فيا ريت يراجع القرآن نفسه و يشوف.

و السؤال الحقيقى اللى هيوضح المشكلة... احنا فعلا عايزين نوصل للحقيقة؟ ولا احنا عايزين نثبت وجهات نظر بالية لا قيمة لها؟

والله لو احنا عايزين نوصل للحقيقة, فالحقيقة واضحة فى القرآن بلا اى ظنون او تعدد للفهم...

القرآن يحمل تعدد للفهم فى أى شىء إلا العقيدة... العقيدة واضحة وضوح الشمس...

و سيدنا محمد مقدس... و اللى شايف ان سيدنا محمد انسان عادى... و انه بيقول كلام من دماغه و من فهمه البشرى... فده لازم يراجع نفسه قبل فوات الاوان..

أما اللى مقتنع تماما ان سيدنا محمد ليس مقدس... فيا ريت يقول لنا ايه سبب اقتناعه؟

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

بالمختصر المفيد يا سيد إسلام... اللى مقتنع ان الاسلام غير صالح له كدين و ديانة, او ان فيه شىء قابل للطعن و إنه لازم يدارى عالطعن ده... فياريت ياخد الباب فى ايده و يطلع برة الاسلام و يعيد التفكير و البحث حول الاسلام من جديد...

لكن مينفعش ابدا انك تبقى مقتنع ان الاسلام دين قابل للطعن, و مع ذلك متمسك بيه.

و مش من حق اى حد انه يبين الاسلام على غير صورته, او انه يعدل فى الاسلام.

و أنا لما بقول الاسلام, فأنا اعنى عقيدة الاسلام... عقيدة الاسلام واضحة وضوح الشمس بلا مواربة... و النبى محمد حياته واضحة وضوح الشمس... و مفيش حاجة نتكسف منها ولا نخجل منها...

و مسألة التذبذب و الفتنة دى, ده احساس طبيعى... ولا انت فاكر ان كل واحد هيقول انا بقيت مسلم, ان ربنا هيسيبه من غير ما يفتنه علشان يبان على حقيقته؟ و ده مش تأليف من عندى ده قرآن

بسم الله الرحمن الرحيم. أحسب الناس أن يتركوا ان يقولوا آمنا و هم لا يفتنون. صدق الله العظيم.

يعنى انا متفهم حالة الاضراب دى... لكن ده عشان ربنا يمحص قلوبنا... و نعرف احنا فين بالظبط.... هنتكسف و نتفتن؟ ولا هنثبت على الاسلام و نسأل الله الهداية و الرشاد؟

اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلوبنا على الاسلام.

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

عزيزى فولان

ما دامت نفسك اتفتحت على القراءة فليتك تقرأ

"السنة النبوية الشريف بين أهل الفقه وأهل الحديث"

للشيخ محمد الغزالى يرحمه الله

و

"الإسلام عقيدة وشريعة"

للشيخ محمود شلتوت يرحمه الله

وقد اقتبست عنوان أحد فصول هذا الكتاب عنوانا لموضوع لى

وهو "الفهم الإنسانى فى الإسلام ليس دينا يُتبع"

وفى الكتاب يتكلم عن حجية السنة فى كل من العقيدة والشريعة

ويتكلم عن معنى الآحاد وظنية ثبوتها

هذا الكلام المقتبس يا فندم حجة على حضرتك

إذ أن إفادة الظن ووجوب العمل يختلف عما تقوله من الشك والترك

والقول بأن آحاديث الآحاد الصحيحة توجب الظن أو اليقين خلاف قديم يترتب عليه الحكم على منكره

ولكن الاتفاق على وجوب العمل لم يختلف عليه أحد

والظن هنا هو الظن الراجح وليس المرجوح لأنه لا يعقل أن يكون الظن مرجوح ويوجب العمل

ولكني أرى أن حضرتك انتقلت من الكلام عن التثبت في رواية الفرد الواحد إلى التثبت فيما هو أكثر من رواية فرد وهذا لم تأتي عليه بأدلة

وأما االأدلة الأولي التي أوردتها

وهي الآية الكريمة

قوله تعالى : { يأيها الذين آمنوا إن جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا أن تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين }

فألآية فيها استخدام لأداة الشرط أي إذا كان الآتي بالنبأ فاسق فوجب التبين وليس الرد ابتداءا فإن تبين أنه صحيح يقبل

وبمفهوم المخافلة يكون نبأ غير الفاسق مقبول

وهناك أدلة كثيرة من القرآن والسنة في قبول نبأ الفرد الواحد إذا كان عدلا

مثل قوله ( واذكرن ما يتلى في بيوتكن من آيات الله والحكمة )

وتكون زوجة من زوجات الرسول وحدها مع النبي ويأمرها الله أن تذكر ما يتلى في بيتها

وكان النبي يرسل صحابي واحد مثل معاذ إلى اليمن ليعلم بلد بأكمله وحده ويرسل رسلا فردا واحدا إلى البلدان ليبلغ رسالة فإذا كان لا يقبل خبر الواحد لكان أرسل أكثر من واحد

والعبرة ليست بالعدد ولكن بالعدالة

أما الاستدلال بقصة الوليد بن عقبة وبني المصطلق فهو استدلال عجيب من حضرتك

فأنت تستدل برواية على التثبت من الروايات فكيف تثبت من الرواية التي تستدل بها وهذا فيه تناقض

وعلى منهجك أيضا في العرض على القرآن تكون قصة الوليد بن عقبة مخالفة للقرآن لأنها تثبت لنبأ غير الفاسق والشرط واضح في الآية الكريمة

مع أن قصة الوليد بن عقبة فيها الكثير من التفصيلات لو جمعت رواياتها مع بعض لتبين أن فيها جوانب أخري أضافة إلى الرواية التي ذكرت وليس هذا مجاله

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق

لكن مسلم كمان نصاب؟

سأقتبس جملتك الخالده عن السيسي :)

البخاري جميل.....و مسلم جميل.....و كلهم حلوين صادقين و 100%

و سهله رضعت سالم من صدرها (ماعرفش كانت بتخلف ولا لأ و بالتالي بإمكانها ترضع ولا لأ) flx:

لكن حتى لو لأ....هي رضعته و هي جميله.........و سالم جميل و بقى ابنها ...

و جوزها شافها بترضعه و كان مبسوط و جميل هو كمان

و النبي بتاعك أجمل منهم لأنه قال لهم كده

ياللا يا عم......ابسط و هيص :)

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

و سهله رضعت سالم من صدرها (ماعرفش كانت بتخلف ولا لأ و بالتالي بإمكانها ترضع ولا لأ) flx:

و بالتبعية و الضرورة, اسمح لى انا كمان اقتبس ردك الكريم الخالد...

الحمدلله اللذى عافانا مما ابتلى به غيرنا... و فضلنا على كثير من عباده تفضيلا. :)

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

هههههههههههههه .....

أنت خلصت على محمود جميل .... محمود بريء .......

وجيت هنا

أنت مش ممكن .....

أنت جميل ..... ورومانسي جدا ....... روح يا شيخ ربنا ما يحرمك من خفة الدم

شر البلية ما يضحك

تم تعديل بواسطة tarek hassan

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

ما احنا لازم نريح الزبون :)

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

هذا الكلام المقتبس يا فندم حجة على حضرتك

إذ أن إفادة الظن ووجوب العمل يختلف عما تقوله من الشك والترك

والقول بأن آحاديث الآحاد الصحيحة توجب الظن أو اليقين خلاف قديم يترتب عليه الحكم على منكره

ولكن الاتفاق على وجوب العمل لم يختلف عليه أحد

والظن هنا هو الظن الراجح وليس المرجوح لأنه لا يعقل أن يكون الظن مرجوح ويوجب العمل

ولكني أرى أن حضرتك انتقلت من الكلام عن التثبت في رواية الفرد الواحد إلى التثبت فيما هو أكثر من رواية فرد وهذا لم تأتي عليه بأدلة

وأما االأدلة الأولي التي أوردتها

وهي الآية الكريمة

قوله تعالى : { يأيها الذين آمنوا إن جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا أن تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين }

فألآية فيها استخدام لأداة الشرط أي إذا كان الآتي بالنبأ فاسق فوجب التبين وليس الرد ابتداءا فإن تبين أنه صحيح يقبل

وبمفهوم المخافلة يكون نبأ غير الفاسق مقبول

وهناك أدلة كثيرة من القرآن والسنة في قبول نبأ الفرد الواحد إذا كان عدلا

مثل قوله ( واذكرن ما يتلى في بيوتكن من آيات الله والحكمة )

وتكون زوجة من زوجات الرسول وحدها مع النبي ويأمرها الله أن تذكر ما يتلى في بيتها

وكان النبي يرسل صحابي واحد مثل معاذ إلى اليمن ليعلم بلد بأكمله وحده ويرسل رسلا فردا واحدا إلى البلدان ليبلغ رسالة فإذا كان لا يقبل خبر الواحد لكان أرسل أكثر من واحد

والعبرة ليست بالعدد ولكن بالعدالة

فأنت تستدل برواية على التثبت من الروايات فكيف تثبت من الرواية التي تستدل بها وهذا فيه تناقض

وعلى منهجك أيضا في العرض على القرآن تكون قصة الوليد بن عقبة مخالفة للقرآن لأنها تثبت لنبأ غير الفاسق والشرط واضح في الآية الكريمة

مع أن قصة الوليد بن عقبة فيها الكثير من التفصيلات لو جمعت رواياتها مع بعض لتبين أن فيها جوانب أخري أضافة إلى الرواية التي ذكرت وليس هذا مجاله

يا أستاذ فولان

"الفهم الإنسانى ليس دينا يُتبع"

أنت فهمت ما قرأت بطريقتك أنت حر .. ولكن فهمك ليس دينا على أن أتبعه

وما ينطبق عليك ينطبق على

أنت فهمت الآية الكريمة بأن شرط التبين أن يكون حامل النبأ فاسق .. أنت حر

ولكنك بطريق غير مباشر تطعن فى حكمة النبى عليه الصلاة والسلام ورجاحة عقله (حاشاه)

عندما تتهمه أنه اختار من بين 300 ألف صحابيا رجلا فاسقا ليأتيه بما تم جمعه من زكاة

هكذا هو فهمك .. ولكنى أرى أن التبين لكل من حامل النبأ وللنبأ نفسه

يعنى "السند" و "المتن"

وأنت اعتبرت وجوب العمل بناء على الظنى وجوبا مطلقا .. أنت حر .. هذا فهمك

أما أنا فأعتبر أن وجوب العمل بالظنى له شروط وشروط قاسية .. أنا حر .. هذا فهمى

وما نزعلش من بعض .. فكل إنسان الزمه الله طائره فى عنقه

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

نعم أنا استشهدت بقصة بن عقبة وبالمتفق عليه الخاص بذى اليدين

ولن اتوقف عن الاستشهاد بما فى الصحيحين وغيرهما

عندما أدعو من لا يؤمن بالتوحيد مستدلا بسورة الإخلاص التى لا يؤمن بها

أكون كمن يحرث فى الماء

ولكن إن دعوته مستشهدا بما يؤمن به .. ربما يفكر فيما أقول

أنا - فى اعتقادى - أرى أن هذا الدفاع المستميت بالحق وبالباطل عن الرواة والروايات فيه امتهان للقرآن الكريم

وإلا

فما معنى الإصرار على صحة رواية تقول إن المعوذتين ليستا من القرآن الكريم ؟

مع أن هناك هناك روايات أخرى تنفيها ؟

أيهما الصحيح ؟

وهل هذه البلبلة فى صالح قطعية ثبوت القرآن ؟

وما معنى الإصرار على صحة رواية تقول إن هناك آيات لم تُذكر فى المصحف الشريف

لأن داجنا قد أكلها وهى تحت السرير ؟

ومنها آيات عدد الرضعات التى تحرم وآية الرجم ؟

ألا يعنى هذا أننا نقرأ كتابا مشكوكا فيه ؟

وهل هذا التشكيك فى صالح القرآن أم فى صالح الرواة والروايات على حساب القرآن الكريم ؟

وماذا نفعل فى إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

هل نؤمن بها وبقطعيتها أم بالرواة والروايات ؟

أليس هذا نزولا بقدر القرآن إلى مستوى قدر الروايات وربما أقل منه

أم ارتفاعا بقدر الظنى إلى قدر القطعى وربما أعلى منه

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

منقول:

ووصفه الرسول صلى الله عليه و سلم بالصِّديِّق عقب حادثة الإِسراء والمعراج إذ صدقـه حين كذّبـه المشركـون. "عندما أُسري بالنبي صلى الله عليه و سلم إلى المسجد الأقصى، أصبح يتحدث الناس بذلك، فارتد الناس ممن كانوا آمنوا به وصدقوه وسعوا بذلك إلى أبي بكر- رضي اللّه عنه- فقالوا: "هل لك إلى صاحبـك يزعم أنه أسري به الليلة إلى بيت المقدس "؟ قال: "أو قال ذلـك؟ " قالوا: "نعم ". قال: "لئن قال ذلك لقد صدق". قالوا: "أو تصدقه أنه ذهب الليلة إلى بيت المقدس وجاء قبل أن يصبح "؟! قال: "نعم، إني أصدقه فيما هو أبعد من ذلك، أصدقه بخبر السماء في غَدْوَةٍ أو رَوْحَةٍ ، فلذلك سُمِّي أبو بكر الصديق

########

و هذا هو مقصد قولى... إذا كنا صدقنا رسول الله فيما هو أبعد من ذلك...

انا شخصيا - و الله على ما اقول شهيد - اصدق اى قول يقوله رسول الله و طالما انه ثبت لى بأنه كلام رسول الله.

أنا عقلانى جدا و منطقى جدا... و مع ذلك لا يمكن ان اعمل عقلى فى اى امر ربانى او فريضة او ركن من اركان الاسلام... و ده لإن بمجرد إيمانى, سقطت عنى هذه الحصانة فى التفكير... و فى الرفض و القبول...

و أنا فهمت الاسلام كده... و هو الاسلام كده... انك لازم تؤمن بكل ما فى الاسلام... و هذا هو كنه العقيدة...

هو احنا شفنا جنة ولا نار؟ شفنا يوم قيامة؟ شفنا اى أمارة طيب؟ و مع ذلك آمننا بكل هذه الغيبيات... و من يرفض الغيبيات او الفرائض او الاركان... فهذا يعنى ان هناك خلل فى ايمانه... و ان عقيدته فاسدة ملوثة غير نقية.

يا زميل محاور

انت كل شوية تقول لو قال رسول الله كذا لصدقته

احنا كمان بنقول لو قال رسول الله كذا لصدقناه

المشكلة هو قال ولا ماقلش

هو قال ولا ماقلش

قال ولا مقالش

هاكتبهالك ميت مرة عشان تركز في ان دي هي المشكلة اللي بينا وبينك

قال ولا ماقلش

قال ولا ماقلش

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

ولا الهوا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يا زميل محاور

انت كل شوية تقول لو قال رسول الله كذا لصدقته

احنا كمان بنقول لو قال رسول الله كذا لصدقناه

المشكلة هو قال ولا ماقلش

هو قال ولا ماقلش

قال ولا مقالش

هاكتبهالك ميت مرة عشان تركز في ان دي هي المشكلة اللي بينا وبينك

قال ولا ماقلش

قال ولا ماقلش

انا مش شايف ان دى مشكلة... يعنى اختلافنا فى انه قال او مقالش مش مشكلة فى حد ذاته لانك هتتحاسب عالاساس..

لكن المشكلة انك شايف ان احاديث رسول الله ليست وحى, و بالتالى هى فهم بشرى للرسول.. من دماغه يعنى... و بالتالى غير ملزمة لحضرتك.

اما بقى لو هتعمل زى السيد طارق و تقول لى ربما و لا ادرى, يبقى مش من حقك تنكر انها ليست وحى.

عشان كده انا عايز موقف واضح من مسألة هى وحى؟ طيب لو مش وحى... يبقى الرسول قالها من دماغه... ولا حاجة تالتة؟ :)

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

هذا الموضوع عن "التثبت من الروايات وخصوصا روايات الآحاد"

أما "هل حديث الرسول وحى ؟" فهو سؤال له موضوع "آخر" مفتوح

إلا إن كنت تقصد أن الروايات - وخصوصا الآحاد - هى حديث الرسول وهى بذلك وحى

وفى هذه الحالة تكون قد أجبت على سؤال الأستاذ إسلام بـ "نعم قال"

ويصير الموضوع منتهيا بالنسبة لك ولمن يختلف معك

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

هذا الموضوع عن "التثبت من الروايات وخصوصا روايات الآحاد"

أما "هل حديث الرسول وحى ؟" فهو سؤال له موضوع "آخر" مفتوح

إلا إن كنت تقصد أن الروايات - وخصوصا الآحاد - هى حديث الرسول وهى بذلك وحى

وفى هذه الحالة تكون قد أجبت على سؤال الأستاذ إسلام بـ "نعم قال"

ويصير الموضوع منتهيا بالنسبة لك ولمن يختلف معك

حقك عليا. :)

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...