اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

انا بشكركم على الموسوعة الجبارة دي عن كندا والله يجزيكم 1000 خير

غُلغِلت كلماتي وخُرِّسَ صوتي وقُصِف قلمي

دَمِعت عيناي وبكت حروفي وحَزن قلبي

تبللت أوراقي وتراكمت صفحاتي وزيد همي

انهمر سؤالي ومُلئت خزائنهم وعُلِق طلبي

خواطر بقشيشية

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

صباح الخير يا جماعة ,,,,

انا مقدم على الهجر من شهر 8 2007 في مكتب هجرة في الكويت واستلمت الفايل نمبر في 13/9/2007 ,,, انا عندي ماجستير وزوجتي عندها ماجستير وعندي 10 سنين خبرة وطفلين ,,, فكان مطلوب مني اختبار الايلتس 5 , 5 , 5 , 5 في كل قسم منه واليوم استلمت النتيجة والحمد لله جبت 5 , 6 , 6.5 , 6.5 ,,, الحقيقة ( writing + speaking ) من السهل انك توصل ل 7 لكن القراءة والاستماع صعب توصل 7 ,,,,,,,

على العموم انا عندي سؤال ,,,,,,,, ماهي المبالغ التي يمكن الحصول عليها من الحكومة كمساعدة ومتى ممكن الحصول عليها ولكم سنة

شكرا

.

رابط هذا التعليق

معلومات بسيطة

اختبار الانجليزي مع www.idp.com اسهل من ال british council معهد معتمد , المعهد البريطاني متشددين قوي

اسئلة اختبار الايلتس موجودة على السايت ده www.ielts-exam.net

اعرف واحد جاب 7 6 6 6 مع البريطاني وجاب 7 7 7 7 مع IDP

.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني الكرام انا باسم من مصر لسه متخرج من صيدله القاهره من شهور قليله ومحتاج محتاج جدااا لمساعدتكم الله يخلكم انا لسه هبدا من الاول خااالص بس محدش هنا تقريبا زي لان المعظم اما بسم الله مشاءالله اجتاز خطوات او ان البعض الاخر مقيم في خارج مصر

انا عاوز بكل بساطه اهاجر لكندا لاي ولايه انجليزيه يكون الدخل فها عالي ونسبه العرب والمصرين كويسه

عشان انا مستصعب حكايه الفرنساوي لاني زيرو فيه

ياريت ياجماعه اي حد عندو معلومات كفايه من اول نقطه لاخر مرحله المطلوب ايه من امتحانات والمعادله هتبقى فين كلو كلو

معلش يا جماعه انا زي اخوكم و لسه جديد في المنتدى ايميلي اهو لو حد حب يراسلني علييه

smart_basem

@

yahoo

رابط هذا التعليق

اذا كان دخلك السنوي في كندا 75,000 دولار ستدفع ضرائب 14000يعني 19%... اذن الباقي 61000 , اعتقد انه من الافضل العمل كدوام جزئي 4 ساعات , كما يمكن العمل في مكانين مختلفين 4 ساعات في كل مكان , علما ان الدوام الجزئي لا يكون عليه ضرائب

http://www.cra-arc.gc.ca/tx/ndvdls/fq/txrts-eng.html

.

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا باسم من مصر طالب في اخر سنه\بكالوريس صيدله ج القاهره

وناوي ان شاءالله ابدا موضوع كندا اول ما اخلص باذن الله..... لكن انا شايف الله يكرمكم ان المعظم اللي هنا بدا في الموضوع لغايه لما انا بقيت مش مستوعب الموضوع او حاسس اني مش عارف ابدا منين ؟

هل في حاجه تنصحوني اني اعملها من بعد ماتخرج على الاقل تكون موفره شويه للوقت وتسهلي الموضوع ولا استني سنتين لغايه لما يبقى عندي خبره وبعد كده ابدا افتح الموضوع من الاول .... انا عايز اعرف ايه خطوات البدايه لغايه لما يجي ايميل الانترفيو بالتفصيل الله يبارك فيكم وبفضل ان لرد يكون من صيدلي لانه قريب مني في الموضوع

انا والله شاكر كل واحد هنا لانكم بجد بتحبو بعض في الله وديه احلى حاجه هنا في المنتدى

ومعلش تقلت عليكم بس انا عارف ان المنتدى ماليان بالناس الخير والله يخلكم ده ايميلي هيكون احسن في التحدث

smart_basem

@ yahoo

حد يرد يا جماعه الله يخليكوم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا باسم من مصر طالب في اخر سنه\بكالوريس صيدله ج القاهره

وناوي ان شاءالله ابدا موضوع كندا اول ما اخلص باذن الله..... لكن انا شايف الله يكرمكم ان المعظم اللي هنا بدا في الموضوع لغايه لما انا بقيت مش مستوعب الموضوع او حاسس اني مش عارف ابدا منين ؟

هل في حاجه تنصحوني اني اعملها من بعد ماتخرج على الاقل تكون موفره شويه للوقت وتسهلي الموضوع ولا استني سنتين لغايه لما يبقى عندي خبره وبعد كده ابدا افتح الموضوع من الاول .... انا عايز اعرف ايه خطوات البدايه لغايه لما يجي ايميل الانترفيو بالتفصيل الله يبارك فيكم وبفضل ان لرد يكون من صيدلي لانه قريب مني في الموضوع

انا والله شاكر كل واحد هنا لانكم بجد بتحبو بعض في الله وديه احلى حاجه هنا في المنتدى

ومعلش تقلت عليكم بس انا عارف ان المنتدى ماليان بالناس الخير والله يخلكم ده ايميلي هيكون احسن في التحدث

smart_basem

@ yahoo

حد يرد يا جماعه الله يخليكوم

على ماتخلص عليك وعلى مواقع الهجرة الرسميه بتاعة كندا او كيبك ... مأأأ عينك م القرايه فيهم.. لان الموضوع عايز مذاكرة.. واول ماتخرج م الفرن اللى انت فيه قدم

رابط هذا التعليق

اخويا (هادي)

الله يبارك فيك اد ايه الانسان الطيب اعماله تدل على ذلك انا هخوش في الموضوع على طول انا مستصعب بصراحه اني ادرس فرنساوي وانا ابيض فيه (يعني بيني وبينك هلاحق على الفرنساوي ولا كتب المعادله لكندا والكتب بسم الله مشاءالله متوصاش)

فانا بفكر اني اهاجر على تورنتو لانها مقاطعه انجليزيه اللغه بس الصراحه المعلومات عن 1.2 هجره من مصر بالذات قليله جدا يعني انا بسمع عن الناس اللي بيشتغلو في الخليج بشوف بيبعتو عناوين المحامين لبعض بجد شئ يفرح لكن اللي هنا الله يصبرنا....

المهم انا باختصار عايز اعرف عن هجره لتورنتو من اي حد ماشي في الموضوع عايز الموضوع من اوله وانا ايميلي اهو للي يحب يكلمني

smart_base@yahoo

thepharmacist.basem@hotmail

add me to contact with u

thx

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعاً ورحمة الله وبركاته

برجاء يا أخوننا حد يرد عليا في السريع إزاي أقدر أسدد رسوم السمبل أبليكاشن

هما كاتبين في الموقع بتاع الهجرة أما عن طريق النت أوعن طريق البنك بس عن

طريق البنك ح أكون محتاجIMM 5401 وده لازم أنا أبعت أطلبه منهم وطبعاً لما جيت

أطلبه عن طريق مكتب لندن الخيارات إللي طلعت كلها كانت مدن كنديه مفيش

حاجة خاصة بالسعودية أرجو المساعدة إزاي أدفع.

رابط هذا التعليق

اخوانى الاعزاء استحلفكم بالله حد يرد عليا انا صيدلى و ناوى ان شاء الله اعمل معادله كندا فى الصيدله وهامتحن فى شهر 7 عام 2009 هل اقدم على الهجره من دلوقتى ولا لأ؟ وهل انا بعد ما اخلص اول امتحان evaluation هاينفع اشتغل او ادرب فى صيدليه فى كندا ولا لأ؟

تم تعديل بواسطة mahmoudsamir
رابط هذا التعليق

اخوانى الاعزاء استحلفكم بالله حد يرد عليا انا صيدلى و ناوى ان شاء الله اعمل معادله كندا فى الصيدله وهامتحن فى شهر 7 عام 2009 هل اقدم على الهجره من دلوقتى ولا لأ؟ وهل انا بعد ما اخلص اول امتحان evaluation هاينفع اشتغل او ادرب فى صيدليه فى كندا ولا لأ؟

قدم على الفور ولاتنتظر

ممكن تشتغل كمساعد صيدلى بس محتاجه جهد وبحث

التدريب فى الصيدليه شىء اساسى ومطلوب منك فى باقى امتحان البورد

انصح حضرتك بقراءة بعض الموضوعات الخاصه بالبورد والهجرة الى كندا من الاول وبعدها هيكون عندك خبرة كافيه بكافة المواضيع

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

فيه سؤال مش عارف ممكن يكون مش مكانه

اشمعنا كندا بالذات

مش ممكن يكون انجلترا افضل وكمان انجلترا جنبنا مفيش 4 ساعات طيران

ياريت اللى عنده خلفيه عن موضوع الهجرة الى انجلترا يكتبلنا وشكرا

رابط هذا التعليق

أكشن تاني مرة (حد يرد عليا الله يخليكو ورقي جاهز وعايز أبعت)

رابط هذا التعليق

أكشن تاني مرة (حد يرد عليا الله يخليكو ورقي جاهز وعايز أبعت)

حدرتك ما قلتش لنا انت بتقدم منين ؟؟

رابط هذا التعليق

(الحمدلله أنا مش مصدق إن حد عبرني ورد عليا)

شكراً لإهتمامك يا نونا بس أنا قلت ما يفيد إني مقيم بالسعودية وطبعاً إنتي ست العارفين إن الخليج بيقدم كله من مكتب لندن

شكراً لإهتمامك مرة تانية

رابط هذا التعليق

فيه سؤال مش عارف ممكن يكون مش مكانه

اشمعنا كندا بالذات

مش ممكن يكون انجلترا افضل وكمان انجلترا جنبنا مفيش 4 ساعات طيران

ياريت اللى عنده خلفيه عن موضوع الهجرة الى انجلترا يكتبلنا وشكرا

انجلترا افضل من كندا مليون مرة بس كندا لحد الأن وكالة من غير بواب ومولد و صاحبه غايب..اما انجلترا قافلة من اواخر الثمانينات ..حتي هجرة العمالة الماهرة بيفضلوها من اوروبا الشرقية..بس انصح الاخوة ايلي عايزين يهاجروا الي كندا ....و لا بلاش ...لما توصلوا بالسلامة الأفضل تشوفوا بعنيكم.

رابط هذا التعليق

تحياتي للجميع ،

أنا طبعاً عايز أشكر كل واحد شارك في الموضوع دا بالذات

أنا لقيته قريب لكني قريته من أول صفحة لأخر صفحة

والموضوع مليان مفاجآت لانه خلاني شفت فتره زمنيه كبيره في الكام يوم اللي قعدت أقرا فيهم

واتعلمت كمان ان الدنيا ممكن تتغير

أنا اتفاجئت جدا من رجوع أ/هادي وأسرة مدام نانسي وأسامه وإختفاء مدام جيهان

والمفاجأه السعيده كانت نجاح م/إيهاب سالم

واتفاجأت ان فيه برضه ناس مش شايفه حاجه مبهره في كندا خالص

تسجيل اعجاب ومتابعه

رابط هذا التعليق

تحياتي للجميع ،

أنا طبعاً عايز أشكر كل واحد شارك في الموضوع دا بالذات

أنا لقيته قريب لكني قريته من أول صفحة لأخر صفحة

والموضوع مليان مفاجآت لانه خلاني شفت فتره زمنيه كبيره في الكام يوم اللي قعدت أقرا فيهم

واتعلمت كمان ان الدنيا ممكن تتغير

أنا اتفاجئت جدا من رجوع أ/هادي وأسرة مدام نانسي وأسامه وإختفاء مدام جيهان

والمفاجأه السعيده كانت نجاح م/إيهاب سالم

واتفاجأت ان فيه برضه ناس مش شايفه حاجه مبهره في كندا خالص

تسجيل اعجاب ومتابعه

مش الدنيا بس ايلي بتتغير...الناس كمان..واخدلي بالك. :rolleyes:

رابط هذا التعليق

سألني بعض الاصدقاء حول بعض النقاط الهامة جداً

رأيت انه من المفيد أن نثري بها هذا النقاش

حول تقديم الاوراق إلى مكتب محامي، ومدى الاستفادة من ذلك ؟

حول أوضاع المسلمين والتفرقة العنصرية عموماً هناك ؟

حول ظروف العمل في تخصص معين هناك، وحول الرواتب؟

واجابتي حول ذلك كانت (وانتظر تعقيب من اخوتي الافاضل لو فاتني بعض النقاط)

بالنسبة للاستعانة بالمحامي فأنا شخصيا لم استعن به، وكذلك فعل اخي، وكذلك فعل الكثير من الاصدقاء اعرفهم من مصر أو عرفتهم هنا، والمحامي نفسه يوضح لك بصراحة انه لايقدم مثلا دورك في المقابلة الشخصية او يضع نقاط في رصيدك بدون وجه حق.

بل هو كل دوره ترجمة اوراقك الشخصية وترتيب الاوراق في الشكل الصحيح و ارسالها إلى وزارة الهجرة الكندية ثم ينتهي دوره حتى تلك النقطة ويطلب منك سداد فاتورة قد تساوي الف إلى الفين دولار او يزيد، فاذا سارت الامور بخير ووصلت إلى المقابلة الشخصية تجده يطالبك بالف دولار اضافي او يزيد !!!

أما عن ترجمة الاوراق فيمكن لكل واحد منا أن يقوم بها، وأما عن ترتيب وفهم المطلوب، فهو سهل ويسير لكل من لديه المام عادي باللغة الانجليزية.. وعليه فخطوة المحامي هي تكاليف زيادة لا داعي لها، حيث ان لديك الكثير من أوجه الانفاق في ملف الهجرة نفسه، فأنت ستدفع مبلغ :-

550 دولار كندي لتسجيل نفسك فقط في ملف الهجرة، ومثلهم لتسجيل زوجتك

150 دولار لتسجل اطفالك في ملف الهجرة

رسوم للطبيب عند القيام بتوقيع الكشف الطبي عليك وعلى اسرتك

رسوم بريد وتسجيل خطابات وترجمة أوراق واعتماد واختام حكومية

975 دولار كندي في نهاية المطاف كرسوم تأشيرة دخول لك ولزوجتك ولكل طفل فوق 18 عام (الاطفال دون ذلك السن مجاناً)

أما عن تحويل مبلغ ضخم يسبقك إلى كندا .. فأنا لم يطلب مني ذلك، وقانون الهجرة يتم تعديله باستمرار، فأدعو الله ان يكون قد تم تعديل ذلك البند.. لكن عموماً لاحظت انهم لايطلبون تحويل مبالغ من الاسرة (حيث طالبوا اخي الاعزب الذي سبقني بسنوات بتحويل مبلغ 10000 دولار كندي). وبالفعل لا أدري معلومة يقينية حول نقطة تحويل المبلغ، لكن اقص عليكم ماحدث معي ومع من سبقوني.. ويمكن ان يكون التحويل مجرد سلفة من أخ أو قريب حيث انك ستحصل على المبلغ بمجرد وصولك ويمكنك ارجاعه مرة اخرى إلى صاحبه.

أما عن اوضاع المسلمين وحول التفرقة العنصرية، فكندا دولة قائمة على تعدد الاعراق، وبالتالي فلن تجد قانون واحد في الدولة يعامل الناس على أساس ديني أو عرقي، وتأمل صورة موقع الهجرة الرسمي ستجد فيه مختلف الاعراق بل وصورة امرأة محجبة دليل على تقبلهم للمسلم كغيره من اصحاب العقائد الاخرى.

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/index.html

وكذلك موقع مركز تعليمي شهير جداً في تورنتو يحمل نفس الصورة

http://www.skillsforchange.org/teachinontario/index.html

وعليه..

فالتعامل بعنصرية قد تجده من بعض الاشخاص نظراً لانهم يحملون خلفية متشددة تجاه الاخرين، لكن ستجد انك تعيش في بلد كل اهلها (آخرين) فلايحق لأحد ان يفتخر فيه على أحد بعرق أو لون أو جنس.. بل تلك جريمة يعاقب عليه القانون. فلا تخش شيئا.

الأخ الفاضل ..جزاك الله كل خير ولدي سؤال اذا تكرمت بالنسبة لدرجات اختبار اللغة المطلوبة حيث انني قمت بتقديم أوراقي من خلال مكتب وبعد أن أخذت رقم وبعد 25 شهرا طلب من عمل أختبار اللغو ELTS وكانت درجاتي totall score (6) 5, 5 , 6.5,6.5 ولكن المكتب قال ان طلبي سوف يرفض لذلك تم سحب الملف . هل من الممكن أفادتي عن ذلك وما الدرجات المطلوبة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...