اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

فعلا البنت بتاعة التسجيل قلتلي كده بالحرف الواحد البريطانيين نفسهم مابجيبوش 9 من 9 بس هعمل ايه I need It عشان كده قلت اشوف هعمل ايه بالفرنسي وبعديه اتفرغ للايلتس و قولولي مبروك انا لسه جاي من المعهد و سجلت الحمدلله المستوى الاول دفعت 100 دينار و الكتب 20 بس مادفعتش لان جيبي فضي هدفع بس ابدأ الكورس والحلو في الموضوع انك بتدفع 20 دينار بس بتاخد كتب اربع مستويات و ربنا يسهل والله موضوع المستقبل ده يستاهل انه الواحد يتعب عليه في الاول طالما هيرتاح في الاخر

بس عايز اعرف حاجة دلوئتي العرب بيجوا يدوروا وظيفة بالخليج و يتبهدلوا اوي بالاول طيب الاجنبي بيعمل ايه بيلقى وظيفة اول و بعدين يدخل البلد ولا نفس الحاجة بيدخل ويدور؟

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

يا نهار أبيض! تعرف إن المستوي في المركز الثقافي الفرنسي ف المنيرة كان بــ 360 جنيه من 4 سنين (أيام ما كنت مقدم)؟!

عندك بــ 100 دينار (يعني 2000 جنيه)؟! ده افترا!

أنا وصلت للمستوى العاشر ، صحيح سقطت فيه ، بس وصلت له :closedeyes:

المهم ، بعد ما عديت التاسع ، وامتحنت الــ TEF جبت فيه 3 نقط (إدوني نقطتين في تقييم السفارة).

عشان كده - لو انتا نظامك زي حالاتي - يعني درست الفرنساوي في ثانوي بس ، يبقى ما تصرفش كتير ع الفرنساوي ، وما تحطش آمال عريضة عليه.

إستثمر ف الإنجليزي ، وابدأ ذاكر ، وهات كتب الــ IELTS ، وابدأ اشتغل فيها. وعيش جو الامتحانات بجد ، وحط لنفسك ساعة ، وتايمر ، وكأنك في امتحان حقيقي. وشغل الــ Listening في جو هادي ، وانتا معاه على أسئلة الكتاب. مش هتخدع نفسك. وصدقني ، اللي هتتعب فيه هيعود عليك.

أنا جبت ف الآيلتس 8.5 و 8 و 7.5 و 6.5 ف الــ Speaking مع الأسف! وبالتالي جبت 14 من 16 ف اللغة ، وبالتالي ما كانش عندي اختيار ، كان لازم أجيب نقطتين ف الفرنساوي! وكنت باسمع إنو ممكن شهادة اجتياز المستوى الرابع أو الخامس تديلك النقطتين (إعتماداً على تقييم موظف السفارة) ، لكن أنا ما حبيتش أسيب نفسي تحت رحمة حد!

وخلى بالك ، الآيلتس بيقيمك على حسب تركيبك للجمل والجرامَر ، مش بس مسألة إنك ترطن بالانجليزي! وعشان كده فعلاً الانجليز نفسهم ما بيجيبوش 9 من 9! زي ما معظم الشعب المصري (والعربي عموماً) بيغلط في هجاء كلمات كتير (أعزب - عمرو - ألف الوصل وهمزة القطع - الــ ؤ والــ ء والــ ئـ - ... إلخ).

أرجع تاني واقول لك إستثمر ف اللي تعرفه أحسن.

وبالتوفيق إن شاء الله.

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

شفت ازاي 2000 جنيه عشان مستوى واحد بس هعمل ايه انا قلت اشوف كم نقطه هجيب بالفرنساوي بعدين على اساسه احسب النقاط اللي هاجيبها بالايلتس

انا التعليم جبت فيه 20

العمر جبت فيه 10

الخبرة 17 يعني المجموع = 47 و محتاج 20 نقطة في اللغات واكون جبت ال67

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

ياعم كزا انت مش بتقول انك خاطب!!

اكتب الكتاب تاخد خمس نقط على مراتك واربعة في ال adaptability ولا فرنساوي ولا حتى تطحن نفسك في اللايلتس

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

ياعم كزا انت مش بتقول انك خاطب!!

اكتب الكتاب تاخد خمس نقط على مراتك واربعة في ال adaptability ولا فرنساوي ولا حتى تطحن نفسك في اللايلتس

توضيح بسيط...

لو متجوز هيبقى أدامك 5 نقط في الــ Adaptability لو مراتك معاها ماجستير أو دكتوراه ، 4 لو معاها بكالوريوس أو ليسانس.

وبس على كده حضرتك. إنما الجواز في حد ذاته ، مفيش عليه نقط!

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

سؤال و هل انا للدرجة دي انتهازي ووصولي يعني ابهدلها معايا عشان مستقبل المفروض انا اتحمل و اعمله وارجع لها اريحها

بعدين خاطب بس مش رسمي مفيش دبل, عموما شكرا لاقتراحك سامح

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

اولا يا اخي العزيز كازا لانتا هتبهدلها ولا هتتعبها ولما بعد سنتين او تلاتة تيجي الهجرة روح لوحدك اعمل لاندنج ولما تستقر وتلاقي شغل خلال سنة لبقى ابعتلها تحصلك لكن بقى تطلع خاطب كدة وكدة يبقى توكل على الله عشان ربنا يكرمك واخطب بجد واتجوز عشان ربنا يفتح عليك وكلة بيجي برزقة. وعموما ربنا يعملك الخير.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

اولا يا اخي العزيز كازا لانتا هتبهدلها ولا هتتعبها ولما بعد سنتين او تلاتة تيجي الهجرة روح لوحدك اعمل لاندنج ولما تستقر وتلاقي شغل خلال سنة لبقى ابعتلها تحصلك لكن بقى تطلع خاطب كدة وكدة يبقى توكل على الله عشان ربنا يكرمك واخطب بجد واتجوز عشان ربنا يفتح عليك وكلة بيجي برزقة. وعموما ربنا يعملك الخير.

فتح الله عليك...

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

والله فكرة ممتازة حفكر في الموضوع

لو حد يعرف لو المبلغ المطلوب انا عامل فيه وديعة ينفع ؟؟ ولا لازم يكون حساب جاري؟

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

بس ياسيدي خبر يفرحك لو انت ناوي خير ربك هتلاقية دايما جانبك.

اولا هما عاوزينك تكون بجد معاك المبلغ عشان يساعدك اول ست اشهر في كندا عشا تقدر تعيش لو ملقيتش شغل ومش بياخدوهم منك خالص ولما بيجيلك الفيزا بيطلبو منك تحولهم في بنك في كندا عشان يساعدوك على المعيشة هناك.

انت بقى حاططهم وديعة او حساب توفير او حساب جاري دي متهمهمش المهم انها فلوسك ومبتدحكش عليهم.

رابط هذا التعليق

لازم احول المبلغ كله لحساب في كندا؟؟ يعيني لو كنت محوش نصهم و مستلف نصهم بس عشان الفيزا يعني فترة مؤقته اعمل ايه؟؟ مش هقدر احول المبلغ كله فيه مشاكل؟

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

مساء الخير يا جماعة

بمناسبة كلامكم عن الخطيبة

انا خطيبتى لسة مخلصة ثانية كلية ... يعنى لسة امامها 45 شهر من الان ده لو ربنا كرمن و خلصت فى وقتها

و اللى عرفته انى اقدر اقدم شهادة تخرجها و اخد ال 4 درجات , وده قبل الميديكال

فهل المعلومة دى صح ولا لأ؟

ارجو الرد...و شكرا

رابط هذا التعليق

لازم احول المبلغ كله لحساب في كندا؟؟ يعيني لو كنت محوش نصهم و مستلف نصهم بس عشان الفيزا يعني فترة مؤقته اعمل ايه؟؟ مش هقدر احول المبلغ كله فيه مشاكل؟

بص يا كازا موضوع تحويل الفلوس دة وتحولها كلها ولا نصها انا مش متاكد منة استنى لما اسئلك المحامية بتاعتى.

ولا اقولك اقعد ادعيلي لحد ماتجيلي الفيزا واولك هطيلبو مني اية. :roseop:

رابط هذا التعليق

الى الاستاذ ايهاب هى كيبيك فقط الى اللغة فيها فرنسى ولا فى مقاطعات اخرى تتكلم لغة فرنسية وتورونتو لغتها الرسمية الانجليزية ام الفرنسية ولو انا مقدم تورونتو الانترفيو بالانجليزى ولازم IELTS ولا ايه :closedeyes:

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا دخلت المنتدى الجميل الزاخر بالمعلومات ده بالصدفه

بصراحه منتدى رائع وحببنى جدا فى الهجره الى كندا علشان انا مش طايق العيشه فى مصر خالص والنظام ال كلنا عارفينه

انا قريت الموضوع ده من الاول خالص وده تقريبا من سنه 2005 وقيمت نفسى من موقع الهجره طلع 73 من 100

بص لما قريت الصفحات الاخيره انقبض قلبى من التعديلات الجديده ال عملوها على الهجره

بالنسبه لى انا مهندس طرق ومطارات خبره 6 سنوات تقريبا واستقلت من شركتى (قطاع عام)بمصر نتيجه الوضع السيئ جدا فى نظام العمل ونسبه الحرام وكده وطبعا الكل عارف وجالى فرصه كويسه السعوديه والتاشيره جت من 3 اسابيع الحمد لله ومسافر الاسبوع الجاى ان شاء الله

ولما قريت موضوع كندا الشيق ده اتفقت انا وزوجتى بمجرد مرور سنه او اتنين بالسعوديه ان نقدم على الهجره

ايه راى الاخوه الافاضل وما هى فرصه المهندس المدنى (طرق ومطارات )

ولو حبيت اذاكر لل IELTS وانا فى السعوديه هيبقى ازاى ؟

وهل المهندسين ال خبرتهم اكتر من 5 سنين مفيش لهم معادله فى كندا؟

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155)

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156)

أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)

سورة البقرة

رابط هذا التعليق

الى الاستاذ ايهاب هى كيبيك فقط الى اللغة فيها فرنسى ولا فى مقاطعات اخرى تتكلم لغة فرنسية وتورونتو لغتها الرسمية الانجليزية ام الفرنسية ولو انا مقدم تورونتو الانترفيو بالانجليزى ولازم IELTS ولا ايه :blink:

نعم كيبيك فقط هي الفرنسيه

تورونتو كل التعامل بالإنجليزي

المقابله بالإنجليزي للمهاجر فدرالي (كل كندا ما عدا كيبيك )

لم يكن مطلوب أيلتس على أيامي ...... لكن المفهوم من كلام الأخوه إنه مطلوب حاليا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا دخلت المنتدى الجميل الزاخر بالمعلومات ده بالصدفه

بصراحه منتدى رائع وحببنى جدا فى الهجره الى كندا علشان انا مش طايق العيشه فى مصر خالص والنظام ال كلنا عارفينه

انا قريت الموضوع ده من الاول خالص وده تقريبا من سنه 2005 وقيمت نفسى من موقع الهجره طلع 73 من 100

بص لما قريت الصفحات الاخيره انقبض قلبى من التعديلات الجديده ال عملوها على الهجره

بالنسبه لى انا مهندس طرق ومطارات خبره 6 سنوات تقريبا واستقلت من شركتى (قطاع عام)بمصر نتيجه الوضع السيئ جدا فى نظام العمل ونسبه الحرام وكده وطبعا الكل عارف وجالى فرصه كويسه السعوديه والتاشيره جت من 3 اسابيع الحمد لله ومسافر الاسبوع الجاى ان شاء الله

ولما قريت موضوع كندا الشيق ده اتفقت انا وزوجتى بمجرد مرور سنه او اتنين بالسعوديه ان نقدم على الهجره

ايه راى الاخوه الافاضل وما هى فرصه المهندس المدنى (طرق ومطارات )

ولو حبيت اذاكر لل IELTS وانا فى السعوديه هيبقى ازاى ؟

وهل المهندسين ال خبرتهم اكتر من 5 سنين مفيش لهم معادله فى كندا؟

ايه يا ايهاب بيييه؟

ايه يا عمده الكنادوة؟

فين اجاباتك الجميله يا اكسلانس؟

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155)

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156)

أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)

سورة البقرة

رابط هذا التعليق

الاخ المهندس مادي تحية طيبة وبعد:

انا اقدر اجاوبك على سوال الايلتس لكن باقي الاسئلة المهندسين في كندا افضل ولو اني اقدر اقولك ان اي مهندس مبيشتغلش في كندا الا بعد المعادلة مهما كانت سنين خبرتة.

بالنسبة للايلتس عندك الكتب بتاعة الايلتس موجودة في مكتبة جرير او في المعهد البريطاني في حي السفارات جنب سفارة امريكا.

وممكن تمتحن في السعودية كمان في المعهد البريطاني في الرياض. وفي لينك الاخوة عاملينة هنا لكتب الايلتس بنزلوها منة الحقيقة انا ماعرفتش بصفتك مهندس لو عرفت قوللي عشان عاوز امتحن الاكاديمك قبل ماروح عشان الجامعات بتحتاج الاكاديمي مش بتاع السفارة الجنرال

رابط هذا التعليق

ايه يا ايهاب بيييه؟

ايه يا عمده الكنادوة؟

فين اجاباتك الجميله يا اكسلانس؟

للأسف معنديش إجابات لأسئلتك ... لا يوجد لدي معلومات و لا أحب ان أفتي فيما لا اعلم

بالتوفيق

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

الاخ سامح

شكرا جزيلا لحضرتك على التوضيح

ولكن هناك توضيح بسيط وهو اسمى حسن ماضى وليس مادى

بالنسبه لكتب الايلتس انا بحثت فى النت وجدت حاجات لا باس بها

ادخل جوجل واكتب تحميل كتب ال IELTS وهيطلعلك نتائج كويسه ان شاء الله

لو حد عنده اخبار عن اخر اخبار قانون الهجره الجديد والوظائف المطلوبه فى كندا وتصنيف NOC يا ريت يفيدنا

وربنا يوفق الجميع

سورة البقرة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...