اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

El-Masri

بخصوص المحامى ... أنا لا حظت أن معظم المحامين العاملين فى هذا المجال يضعون رقم عضويتهم فى Canadian Bar Association ولا أدرى ما هى .

ولكن من خلال بحثى عرفت أن هناك جمعية بإسم " Canadian Society of Immigration Consultants " وهى هيئة رسمية لتنظيم و محاسبة مستشارى الهجرة المعترف بهم لدى الحكومة الكندية وعنوانهم على الشبكة هو http://www.csic.ca/indexE.html

المهم عندما بحثت عن بعضهم فى Member List لم أجدهم مسجلين لديهم ... فلست أدرى ما معنى هذا وهل هم بذلك ليسوا معترف بهم رسمياً كمستشارى هجرة ؟

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الأستاذ وجدى

الحمد لله قلبى جامد لأنى لم أرتكب خطأ أخجل منه ولست بنادم على تجربة خضتها فى حياتى ولكن دائماً نحتاج إلى تبرير أفكارنا وعقائدنا للغير - وأنت غير ملزم بذلك فى فى العالم المتحضر - وسؤالى هنا ليس من باب الخوف أو القلق لأن الأمر كله بيد الله ولكن من باب الأخذ بالأسباب .

وأنا عندما فتحت قلبى وحكيت عن جزء غير سار بالمرة فى حياتى فلأنى أعرف أننى أفضى بها لعقول متفتحة وقلوب تعى قبل أن تحكم .

تم تعديل بواسطة Bya
رابط هذا التعليق

نكمل

الشرطه في خدمة الشعب

محلات شراء التذكارات في شلالات نياجرا

منظر عام من نافذة الشقه

على اليمين جزء من مرسى المراكب و أعلى يمين الصوره جزء من بحيرة أونتاريو و طبعا الفنار الشهير في منتصف الصوره

و في يسار الصوره مصب نهر كريدت في البحيره .. أسفل الكوبري

الطريق الظاهر في الصوره هو lakeshore road و هو كما هو مبين من اسمه طريق يسير بمحاذاة شاطئ البحيره بطولها

كنسيه أثريه و تروللي باص

رابط هذا التعليق

شكرا ايهاب على المناظر الجميلة وتسمح تقولى ما هى نوع الكاميرا الديجيتال وموديلها عاوز اشترى واحده ومحتار فى الانواع

رابط هذا التعليق

شكرا ايهاب على المناظر الجميلة وتسمح تقولى ما هى نوع الكاميرا الديجيتال وموديلها عاوز اشترى واحده ومحتار فى الانواع

عفوا يوسف باشا

الكاميرا sony w1

فات عليها سنتين دلوقتي و هتلاقي حاجات أحدث حاليا

ممكن تدخل على الموقع ده هتلاقي هناك مقارنات بين أنواع الكاميرات ومزايا و عيوب كل نوع

http://www.dpreview.com

رابط هذا التعليق

من أهم معالم مدينة تورونتو

برج كندا الوطني

Canadian National (CN) Tower

و يعتبر أحد عجائب الدنيا السبع الحديثه

و لذلك يسمونه Canada's Wonder of the World

هذا البرج هو أعلى برج في العالم و ارتفاعه 553 متر و انتهى بنائه سنة 1976

طبعا لا تكتمل زيارة تورونتو من غيره

تذكرة دخوله 21 دولار للبالغين و 14دولار للأطفال

يعني لو إنت و مراتك و معاك 3 عيال زي حالاتي يبقى اتخرب بيتك

بس بصراحه ماينفعش تكون في تورونتو و متروحش برج cn و شلالات نياجرا

و لو عندك وقت زياده عدي على وندر لاند (الملاهي) و حديقة الحيوانات و جزيرة تورونتو

و دول ننزل صورهم في مشاركات قادمه ان شاء الله عندما يتيسر الوقت

المهم

البرج يحتوي على أنشطه عديده

4 طوابق للمشاهده منها المغلق و المفتوح

على ارتفاع 342 متر توجد منطقة glass floor حيث الأرض زجاجيه تقف و ترى الأرض من بعيد تحت قدميك (إذا جالك قلب)

على ارتفاع 346 متر مقهى للوجبات الخفيفه و المشروبات و لكنه لا يدور

على ارتفاع 351 متر المطعم الدوار الخمس نجوم .. يدور دوره كامله كل 72 دقيقه بالضبط

و بعد ذلك يأتي أعلى مكان للمشاهده في العالم و يسمى sky pod على إرتفاع 447 متر

أما 553 متر فهو ارتفاع البرج الاجمالي حتى القمه شاملا برج الاتصالات المقام أعلاه

يوجد أيضا عروض أفلام وثائقيه عن بناء البرج وركوب simulator و طبعا محلات شراء التذكارات

المهم نيجي للصور

أهو هناك أهو

قبل الصعود

الارض الزجاجيه

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

أما وقد أفصح الأستاذ إيهاب سالم عن مقاس لا مؤاخذة "الشوز" في الصورة الأخيرة فقد عرفناه .. وجاري تتبع خطواته (حول) :)

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ما كان الرفق في شيء إلا زانه ، ولا نزع من شيء إلا شانه)

( صحيح الجامع 5654).

رابط هذا التعليق

أما وقد أفصح الأستاذ إيهاب سالم عن مقاس لا مؤاخذة "الشوز" في الصورة الأخيرة فقد عرفناه .. وجاري تتبع خطواته (حول) :)

مقاسي 45 يا سيدي .. ارتحت

و بعدين مش محتاجه تتبع خطوات أنا جنبك

نص ساعه بالطياره

رابط هذا التعليق

أما وقد أفصح الأستاذ إيهاب سالم عن مقاس لا مؤاخذة "الشوز" في الصورة الأخيرة فقد عرفناه .. وجاري تتبع خطواته (حول) :wub:

مقاسي 45 يا سيدي .. ارتحت

و بعدين مش محتاجه تتبع خطوات أنا جنبك

نص ساعه بالطياره

حبيبي إيهاب ... يا عم أنا بس انفعلت شوية بالصورة بتاعة الأرضية الزجاجية وتقمصت دور الصول بيومي أبو جورنال مخروم

مساء الفل

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ما كان الرفق في شيء إلا زانه ، ولا نزع من شيء إلا شانه)

( صحيح الجامع 5654).

رابط هذا التعليق

الاخوة الكرام أعضاء المنتدى ..... السلام عليكم

أتابع منتداكم الشيق منذ فترة طويلة ، وأستمتع غالبا بمستوى الحوار وتنوع الأفكار ، واليوم تشجعت قليلا وقررت الكتابة لطلب استفسار أرجو أن أجد من يرد عليه ولكم جميعا جزيل الشكر.

أنا مهندس مصري أقيم حاليا بالسعودية ، وحاصل على الجنسية الكندية منذ حوالي 3 سنوات. تزوجت قبل بضعة شهور من حصولي على الجنسية من مصرية مقيمة أيضا بالسعودية وحتى الآن لم آصطحبها لزيارة كندا التى يهفو قلبي للعودة اليها مرة أخرى خصوصا بعد رؤيتي أمس للصور التي وضعها مشكورا الأستاذ ايهاب والتى أعادت الى ذكريات عزيزة حيث أنها من المنطقة التي كنت أسكن فيها بمسيساجا....

المهم أنني أريد الآن أن أكفل زوجتي فيما يسمى كفالة الأقارب والمشكلة التي تواجهني هي وجوب أن أكون مقيم حاليا بكندا حتى أتمكن من عمل الآجراءات.

الخيار الآخر هو أن أكون خارج كندا لكن يجب أن أقدم ما يفيد بقدومي الى كندا عند حصول زوجتي على التأشيرة وهذا هو بيت القصيد.

الاثباتات المطلوبة هي اما عقد عمل وهو طبعا شرط غبي اذ كيف يمكنني الحصول على عمل بكندا بدون أن آتي اليها أولا !!! :angry2: ، أو أستطيع أن أقدم قبول من جامعة تفيد بقدومي للدراسة وهو ما أراه أيضا غير منطقي اذ كيف أستطيع أن أقرر انني أريد الدراسة في الوقت الفلاني ,انا لا أعلم أصلا متى ستصدر تأشيرة الهجرة لزوجتي !!!

والشئ الأخير الذي يمكن تقديمه هو عقد ايجار لشقة أو أي مكان أقامة عند التاريخ المتوقع لقدومي ( الغير معلوم ) . والحقيقة أنني وجدت هذا الحل الأقرب، لكن أيضا من الحرام أن أؤجر شقة لمدة غير محدودة وأنا لا أقيم فيها أصلا وبالطبع تعرفون كم سيكلف ذلك ، بالاضافة أيضا الى وجوب تواجدي لتأجير هذه الشقة!!

لذا سؤالي اليكم هل يوجد شئ اسمه عقد وهمي ، يعني مثلا شخص عنده بيت ويستطيع عمل عقد ايجار لي للبدروم مثلا بسعر رمزي جدا مع العلم أني لن أقيم فيه

أرجو أن أكون عرضت فكرتي وأن أجد المساعدة منكم وتفضلوا بقبول وافر الشكر

رابط هذا التعليق

لذا سؤالي اليكم هل يوجد شئ اسمه عقد وهمي ، يعني مثلا شخص عنده بيت ويستطيع عمل عقد ايجار لي للبدروم مثلا بسعر رمزي جدا مع العلم أني لن أقيم فيه

أهلا بيك بين إخوانك يا باشمهندس

اللي حضرتك قلت عليه ده ممكن و بيحصل و أنا عملته

لما عملت لاندينج .. حبيت أطلع الكارت الصحي

وطبعا حضرتك عارف إن ده الوحيد اللي يلزم له عقد إيجار

واحد صاحبي هناك عمل لي عقد ايجار إني ساكن معاه و هو أصلا ساكن بالايجار

عقد بتشتريه من المكتبه جاهز و تملأ البيانات

وقال لي إن ده قانوني ميه في الميه

ومصدقتش كلامه الا لما رحت مكتب التامين الصحي و قدمت العقد و اعتمدوه بدون مشاكل

لكن معرفش في موضوع ال sponsorship يمشي و الا لأ

رابط هذا التعليق

المهندس kabbal مرحبا بك ليس عندى رد على موضوعك لعدم الخبره واسف لذلك

ولكن استوقفنى انك معاك الجنسية فهل تتكرم علينا وتكتب لنا عن تجاربك فى كندا الاقامه والعمل والجنسية وبهذا تكون قدمت لاعضاء المنتدى بعض خبراتك المفيدة ولك الشكر.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا شاب خريج 2003 كلية الحاسبات والمعلومات بتقدير جيد 73 %

اتمنى تحضير الماجيستير فى كندا

ولكنى لا اعرف الشروط

فلقد دخلت موقع جامعة

waterloo

ولكنى وجدتهم لايقبلون اقل من 80%

وهناك برامج لا افهمها مثل

فارجوا من احد الاخوة الذين يدرسون فى الخارج فى مجال

computer science

او غير من الدراسات

ترشيح افضل الجامعات من حيث النظام والتكاليف

فالجامعات فى كندا لا حصر لها وسيستغرق تصفح موقع كل منها الكثير من الوقت

وان امكن نبذة عن تكاليف الدراسة فى المتوسط وايضا تكالقف المعيشة السنوية فى المتوسط

ارجود الاهتمام

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا شاب خريج 2003 كلية الحاسبات والمعلومات بتقدير جيد 73 %

اتمنى تحضير الماجيستير فى كندا

ولكنى لا اعرف الشروط

فلقد دخلت موقع جامعة

waterloo

ولكنى وجدتهم لايقبلون اقل من 80%

وهناك برامج لا افهمها مثل

فارجوا من احد الاخوة الذين يدرسون فى الخارج فى مجال

computer science

او غير من الدراسات

ترشيح افضل الجامعات من حيث النظام والتكاليف

فالجامعات فى كندا لا حصر لها وسيستغرق تصفح موقع كل منها الكثير من الوقت

وان امكن نبذة عن تكاليف الدراسة فى المتوسط وايضا تكالقف المعيشة السنوية فى المتوسط

ارجود الاهتمام

وجزاكم الله خيرا

ياريت لغايه حد من الاخوه يرد عليك ترد علينا بما انك فى مصر وتتصل بخطوط الطيران التشيكيه والاوكرانيه واليونانيه وتعرف لنا ارخص اسعارهم للطيران لكندا بكام وانسب وقت رخيص للسفر ......

وخد كمان اسم الموقع ده حتلاقى فيه ما يفيدك عن موضوع دراستك http://horrya.invisionzone.com/index.php?showforum=43

رابط هذا التعليق

ححكيلكم على الانترفيو اللي اتعمل معايا انا و مراتي في سفارة كندا بالرياض

رحنا في قبل الموعد بساعه عشان نوريهم الانضباط و الدقه و الالتزام عند العرب :wub:

اللي قبلينا كانوا جوه بيتعملهم المقابله و قعدوا ساعه تقريبا

جه علينا الدور و دخلنا لقينا راجل وشه سمح و ابن حلال

قلتله انك تقدر تتكلم معانا بالانجليزي او الفرنساوي و خصوصا مع مراتي اللي الفرنساوي بتاعها اقوى من الانجليزي كتير

طلع الفرنساوي بتاعه تعبان يا عيني و مكسر :D

المهم طلب الأوراق الأصليه و سألني حتقدر تاخد معاك كام لكندا و رديت عليه وقالي متشكر و انا موافق عليكم و حبعت الفايل عشان يبعتولكم اوراق الميديكال

المقابله قعدت اقل من 5 دقائق

و بس

ربنا يوقفلكم ولاد الحلال دايما :P

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

فعلا فعلا شكرا انا استفدت كتير

لا يهمنى اسمك لا يهمنى عنوانك

زمانك مكانك

يهمنى الانسان ولو ملوش عنوان

يا ناس يا ناس

هيه ده الحدوته حدوته مصرية

بس اللى يفهم

رابط هذا التعليق

بخصوص المحامى ... أنا لا حظت أن معظم المحامين العاملين فى هذا المجال يضعون رقم عضويتهم فى Canadian Bar Association ولا أدرى ما هى .

ولكن من خلال بحثى عرفت أن هناك جمعية بإسم " Canadian Society of Immigration Consultants " وهى هيئة رسمية لتنظيم و محاسبة مستشارى الهجرة المعترف بهم لدى الحكومة الكندية وعنوانهم على الشبكة هو http://www.csic.ca/indexE.html

المهم عندما بحثت عن بعضهم فى Member List لم أجدهم مسجلين لديهم ... فلست أدرى ما معنى هذا وهل هم بذلك ليسوا معترف بهم رسمياً كمستشارى هجرة ؟

أنا رحت للموقع ، الجمعية أساسا ليس لها صفة حكومية، يعنى شوية محامين من اللى مختصين بالهجرة عملم جمعية عشان شكلهم يبقى روش ويلموا زباين أكتر.

وفى نظر موظفى الهجرة متفرقش مين المحامى أو لو حتى مفيش محامى، أهم حاجه عندهم الأوراق مظبوطة والإجراءات مظبوطة.

تم تعديل بواسطة El-Masri
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

واشكركم عل المعلومات الجميله اللى انتم ضيفنها هنا

وحبيت اشاركم فى موضوعى

انى اريد استكمال دراستى العليا فى كندا وبالاضافه الى الدرساه العمل :

ومؤهلاتى هى الاتى :

1- ليسانس اداب وتربية

2- شهاده الرخصه الدوليه لقياده الكمبيوتر icdl

3- شهاده التوفل بمجموع 500

ايه اشهر الجامعات الى ممكن التحق بيها واحصل منها على جواب القبول

ومن فضللك تكلمنا اكتر عن امتحان المعادله لانى تابعت المنتدى من الاول الى الاخر بل انى طبعته كله علشان اتمهل فى قراءه ولم احصل على معلومه عن امتحان المعادله الا فما يخص الوظائف الحكوميه

رجاء الرد وشكرا

لا يهمنى اسمك لا يهمنى عنوانك

زمانك مكانك

يهمنى الانسان ولو ملوش عنوان

يا ناس يا ناس

هيه ده الحدوته حدوته مصرية

بس اللى يفهم

رابط هذا التعليق

El-Masri

أخيراً حد رد عليا !!

شكراً لأنك إهتممت ولم تنسى أن ترد على مداخلتى ....... أنا بأدخل على الموقع كل يوم علشان ألاقى رد وأعود خالى الوفاض لدرجة أننى أعتقدت أنها أصبحت عاده أن لا يتم الرد على مداخلات الأعضاء الجدد .

على العموم شكراً لك مرةً اخرى ...

بالنسبة لموضوع المحامين .. أنا متفق معك فى كونه بلا طائل - فى الغالب - إلا أننى كما سبق وأن شرحت أحتاج إلى إستشارة من متخصص حتى لا أقطع مشوار دون فائده ... هذه واحده .

أما بالنسبة للـ " Canadian Society of Immigration Consultants " فالغرض الأساسى فى الموضوع هو الإطمئنان إلى شرعية المحامى بوجه عام وهل هو معترف به أم لا ، وكيف أتأكد من ذلك .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...