اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما يخص ثورة 30 يونيو 2013

Recommended Posts

يا اهلا بالاهل وحبايب الاخوان والجهاد من حبيبنا فى سوريا وحماس والعراق

وسلملى على الارهاب

القبض على عراقى مسلح شارك فى اشتباك الإخوان مع أهالى المنصورة

http://www1.youm7.com/News.asp?NewsID=1150300&SecID=65&IssueID=0

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

• الردود 1.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

حجز عاكف للغد لاستكمال التحقيق معه بتهمة قتل المتظاهرين بالمقطم

http://www1.youm7.com/News.asp?NewsID=1150320&SecID=65&IssueID=0

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

الفاضلة اغابي أعلم ان الاسئلة مش واضحه ومبهمة لذا لاتشغلي بالك بها

المهم تاخدي بالك من بمدأ ينص ع الاتي

الحيادية ع الكييييييييييف

وشعار المرحلة "حبيبي ابلع له الزلط وعدوي أتمنى له الغلط "

ع فكرة ف حديث الدكتور البرادعي مع سي ان ان الراجل مقتنع بالدعم من الدول "اللي بتسموه شحاته "

ومقتنع بفكرة قرض صندوق النقد

عشان بس نبقى فاهمين وانا مقتنع بكلامه وده كلام اي حد بيفهم بس الفرق ان دلوقت هلاقي كثير يشجعوه ويباركوه لان اللي قاله مش الاخوان

وده لاننا بنطبق مبدا الحيادية جداااااااااااااااا

رابط هذا التعليق

ده علي اساس ان وزارة الدفاع بتتمول من خزينة دولة شمبونجو

ماهي فلوس خارجه من الدوله و داخله الدوله

من دقنه و فتله زي ما بيقولوا

طيب ما كان يدفع من جيبه من الملايين اللي بياخدها كل شهر و في الاخر نهلل

سبحان الله

تم تعديل بواسطة مصري أصيل

من أقوال الشيخ الشعراوي رحمه الله

الثائر الحق من يثور ليهدم الفساد ثم يهدأ ليبني الأمجاد

رابط هذا التعليق

هل بعد كل الكلام ده السؤال مش واضح هقوله بالالوان

علل التالي :WHY?

1-عندما قامت ثورة او نكسة او انتفاضة كما تحب عزيزي الطالب في 25 يناير لم نجد مباركة من دول الخليج العربي

2- لماذا عندما تولى المجلس العسكري بقيادة المشير طنطاوي "لم يكن اخوانيا " والفريق سامي عنان

مقاليد حكم البلاد لم يتم تقديم دعم خليجي كما هو الان وقد تولى الحكومة وقتها عصام شرف والدكتور الجنزوري ولكن لم يتم تقديم اي دعم

3- لماذا عندما تم عمل حملة لمقاطعة المعونة الامريكية وقت قصه هروب الامريكان وتبناها الكثيرين منهم الشيخ محمد حسان اعتبرناها شحاته وحاليا اعتبرناها دعم وحب للوطن

4- لماذا الان رجال اعمال مصريين يقوموا بالتبرع ولم يقوموا بالتبرع وقت المجلس العسكري

ملحوظة :

الاجابة في بطن الحوووووووووت

بسم الله الرحمن الرحيم

اجابة السؤال الاول - قطر

:lol:

اقصد اجابة السؤال الاول ان قطر وقناه الخنزيرة عملت الواجب وزيادة ما تنساش الموضوع داه

قدمو كتير للاخوان وكانت بينهم صفقات مشبوهة وعملت ضجة جامدة وعلى راسها قناه السويس

السؤال الثانى

بخصوص محمد حسان لما قام بيها كانت مبنية على انها من جهد المواطن الفقير العادى

ودى كانت على ما اتذكر اجبارى فطبعا كان فيه اعتراض بس انا حقيقي موضوع محمد حسان من فترة وانا ناسية التفاصيل

لكن كان فيه تبرعات من السعوديةوفيه دول كتير دول خليجية وقفت مع مصر بعد الثورة وبعدين مشكلة مرسي

لكن ما ننكرش ان بصراحة من الاول كان فيه احساس من كل الدول ومن المصريين نفسهم كشعب ان فيه

لعب فى الصناديق خصوصا بعد توزيع اللحوم المختومة بشعار احزب الاخوان وتوزيع السلع المتموينية

كل داه اكيد كان له تاثير دوليا على نزاهة الصندوق واحتمالية شراء الاصوات الى اخره

يعنى شوف من الاول الاخوان طلعو الحكم غلط وقالوه انه بصندوق انتخابات فى حين

كانت الطرق نفسها للوصول للصناديق لم تعطى احساس الصدق للدول العربي والحكومة

لكن فى ثورة 30 يونيو - لان الناس خرجت كلها تقول لحكم مرسي والاخوان لاء لاء لاء

دى وصلت لجميع الشعوب وممكن تقدر تعرف داه فى الصحف العالمية - مصر ابهرت العالم بجد مش فقط الدول العربية

وكل العالم بيدعم مصر والجيش لمساندته لحق الشعب وبيحترم اختياره لان الثورة دى من القلب

دى ثورة الغلابة وثورة الفقرا فعلا دى ثورة طلعت من قلوبهم - شوف المصريين قالو ايه ما انا كدا كدا بقف

فى طابور البنزين 10 ساعات طب ما اقفهم مظاهرة ضد مرسي هو انا استفدت ايه منه هو وحكومته يعنى

السؤال الثالث

لما اتاكد من حكاية محمد حسان وتفاصيلها

السؤال الرابع

هو المجلس العسكرى جه بمزاج الشعب ولا اغتصب مننا السلطة وكان عاوز يبقى قاعد على قلوبنا

ولعلمك مستحيل السيسي يعيد غلطة طنطاوى بالعكس الجيش ما صدق يعمل صلح فعلى مع الشعب

كمان طنطاوى برضوه ماكناش مستريحينله وحاسين انه فلول برضوه مش مريح الشعب نفسيا

لانه كان مكلف من المخلوع لكن السيسي واخد مصداقية اكبر بناءا على وقفته الاخيرة

و قراراته لانه جه فى صف الشعب اكتر من مرسي واحترم ارادتهم اكتر من مرسي

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

استاذه اغابي يبدو ان انا مبعرفش اوصل الي عاوزه فيه مشكلة

عموما اي كان أنا مازلت ان تزال علامات الاستفهام لدي واعرف اجابة السؤال

لماذا لم تقف الدول مع المجلس العسكري وقت ماكان يرأس الحكومة عصام شرف او الدكتور الجنزوري؟؟

------------

موضوع الشيخ محمد حسان حضرتك مش عارفه التفاصيل يبقى مانلقيش التهم ع الناس فكرتيني بالضبط لما جابوا لقطة الكنيسة وبيتقال دم يسوع هيملى الميادين فقالك ده المسيحيين هيعملوا حرب واراقة دماء

رابط هذا التعليق

الشارع المصرى مش راضى عن مرسي

هو بالعافية وبالارهاب وبالتهديد وبالقتل كل شوية اخوانى بسلاح يضرب فى الثوار ويكسرو المحلات

ما قولنا لاء مش كل شوية تيجو بالاسلحة وتموتو الناس فى الشوارع والظباط و تقولو بالعافية نوافق بيه الله

كل يوم بيقدم فيه الاخوان مزيد من العنف والدم بيزيد عدد اللى بيكرهوهم وبيخسرو اكتر وكل الناس فعلا

بدات تزيد كراهية ليهم واحتقار دول اغبي مخاليق ربنا - ضيعو كل التاريخ اللى عمله حسن البنا فى مصر

دول فعلا بغباء ضيعو تاريخ الجماعة ونضالهم طوال80سنة

انا قريت كتير عن تاريخ حسن البناوالجماعة من بدايه نشاة جماعة الاخوان فى مارس/1928 - لكن لاحظت فى تاريخ الجماعة

شيء لفت انتباهى بعدين بقى ابقى اكلمكم فيه

لانى كنت حابة كمان افتح موضوع هنا اسمه ( حسن البنا) ونشوف اى تطابق فعلى بينه وبين الاخوان المعروفين حاليا

رابط هذا التعليق

الشارع المصرى مش راضى عن مرسي

هو بالعافية وبالارهاب وبالتهديد وبالقتل كل شوية اخوانى بسلاح يضرب فى الثوار ويكسرو المحلات

ما قولنا لاء مش كل شوية تيجو بالاسلحة وتموتو الناس فى الشوارع والظباط و تقولو بالعافية نوافق بيه الله

كل يوم بيقدم فيه الاخوان مزيد من العنف والدم بيزيد عدد اللى بيكرهوهم وبيخسرو اكتر وكل الناس فعلا

بدات تزيد كراهية ليهم واحتقار دول اغبي مخاليق ربنا - ضيعو كل التاريخ اللى عمله حسن البنا فى مصر

دول فعلا بغباء ضيعو تاريخ الجماعة ونضالهم طوال80سنة

انا قريت كتير عن تاريخ حسن البناوالجماعة من بدايه نشاة جماعة الاخوان فى مارس/1928 - لكن لاحظت فى تاريخ الجماعة

شيء لفت انتباهى بعدين بقى ابقى اكلمكم فيه

لانى كنت حابة كمان افتح موضوع هنا اسمه ( حسن البنا) ونشوف اى تطابق فعلى بينه وبين الاخوان المعروفين حاليا

مش عارف انت شوفت مسلسل الجماعة سنة 2010 واللي عامله وحيد حامد ياريت تبقى تشوفيه

رغم ان وحيد حامد له موقفه لكن المسلسل لو هتتفرجي عليه بدون ما يكون عندك رأي مسبق هتشعري بتعجب وتحسي ان الاخوان المسلمين مش متجانسة وان فيهم تباين وان اللي شوفتيهم دلوقت مش معقولة دول نفس اللي كانوا موجودين قبل كده

ودليلي حضور مكرم باشا عبيد وهو ماله من احترام وتقدير وعقلية جبارة جنازة حسن البنا رغم التضييق الامني لكنه أصر فمش معقولة مكرم باشا هيحضر جنازة ارهابي

والدكتور محمد مرسي انا غير راضي عن تصرفاته ع فكرة بل انا بقول لصحابي ده مش تصرفات واحد معاه بكالوريوس هندسة من جامعة القاهرة لكن انا كل كلامي ان النوايا مكنتش خالصة وصدقيني لو انت تعاملت مع الحكومة في مصر من جوا هتفهمي قصدي وربنا مايوريكي الرؤوس الكبيرة ده بتتعامل ازاي

عموا كما ذكرت من قبل مرسي مرحلة وانتهت واللي بيحصل هينتهي وده متوقع لكن أتمنى ان بجد نحب بلدنا وانا ذكرت هنا ازاي الكوريين وقفوا مع بلادهم لدرجه ان البنات كانت بتقص شعرها وتبيعه بواريك هل ممكن المصريين يخلصوا ويبحوا بلدهم بجد وننسى بقى وياريت بجد نتوافق ع الشئ ده

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

استاذه اغابي يبدو ان انا مبعرفش اوصل الي عاوزه فيه مشكلة

عموما اي كان أنا مازلت ان تزال علامات الاستفهام لدي واعرف اجابة السؤال

لماذا لم تقف الدول مع المجلس العسكري وقت ماكان يرأس الحكومة عصام شرف او الدكتور الجنزوري؟؟

------------

موضوع الشيخ محمد حسان حضرتك مش عارفه التفاصيل يبقى مانلقيش التهم ع الناس فكرتيني بالضبط لما جابوا لقطة الكنيسة وبيتقال دم يسوع هيملى الميادين فقالك ده المسيحيين هيعملوا حرب واراقة دماء

طب لماذا الدول العربية اتبرعت لمرسي باموال كتير وما اتبرعتش للمجلس العسكرى بتاع طنطاوى

؟؟؟

ولماذا قطر وقفت مع مرسي وما وقفتش مع طنطاوى والجنزورى

اللى حصل حاليا انا جاوبتهمولك سابقا ان المصداقية اللى خرجت فى الميادين اجبرت العالم

على انه يحترم قرار المجلس العسكرى الحالى وارادة شعب مصر لو مش فاهم اجابتى يبقى فى مشكلة فى التواصل بينى وبينك

المصداقية مطلوبة لو صدقت حكومة بلد حتعمل معاها علاقة طيبة

بخصوص محمد حسان كان ليا مشاركات كتير فى الموضوع داه وقت الاحداث لانى كنت متابعة

لكن فعلا انا نسيت مش معقول كمية الاحداث اللى مرت عليا السنتين اللى فاتو احداث سياسية كتير جدا

فسهوا لو سقط موضوع لازم ارجع اقرى عنه قبل ما ارد وداه شيء محترم المفروض انك تحترمنى فيه يعني مش تعتبره انه

شيء سلبي لاء وبتكررها معايا انى بتهم محمد حسان مع انه بالعكس انا بقول لازم ارجع

للمصادر بتاعتى و كدا بحاول اكون اكثر دقة فى نقل اى معلومة او خبر - حتى يا اخى علشان يكون بيني

وبين القارىء فيه مصداقية فى التعامل

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

هل بعد كل الكلام ده السؤال مش واضح هقوله بالالوان

علل التالي :WHY?

1-عندما قامت ثورة او نكسة او انتفاضة كما تحب عزيزي الطالب في 25 يناير لم نجد مباركة من دول الخليج العربي

2- لماذا عندما تولى المجلس العسكري بقيادة المشير طنطاوي "لم يكن اخوانيا " والفريق سامي عنان

مقاليد حكم البلاد لم يتم تقديم دعم خليجي كما هو الان وقد تولى الحكومة وقتها عصام شرف والدكتور الجنزوري ولكن لم يتم تقديم اي دعم

3- لماذا عندما تم عمل حملة لمقاطعة المعونة الامريكية وقت قصه هروب الامريكان وتبناها الكثيرين منهم الشيخ محمد حسان اعتبرناها شحاته وحاليا اعتبرناها دعم وحب للوطن

4- لماذا الان رجال اعمال مصريين يقوموا بالتبرع ولم يقوموا بالتبرع وقت المجلس العسكري

ملحوظة :

الاجابة في بطن الحوووووووووت

يا استاذ هيرو

و الله كتبتلك مداخله و قبل ما ابعتها الكمبيوتر فصل معلش نكتب تاني

اولا انا ليا طلب عندك حاول ما تغيرش حجم الخط لأن خط المنتدي الطبيعي كويس انما تقريباً

انت بتحاول تكبره فا بيصغر

و انا نظري ضعيف فسيبه بطبيعته احسن

نيجي لسؤالك لماذا لم تدعم دول الخليج مصر ايام المجلس العسكري

أولاً الكويت و انت راجل عشت فيها بيحبوا مبارك حب لا يوصف لأنه وقف معاهم في حرب تحرير

الكويت و ده شيء طبيعي و كان طبيعي

برده انهم ما يقدموش اي مساعدات لمصر لأن الثورة خلعت الراجل اللي فضله عليهم

نيجي للسعوديه -- السعوديه نفس الشيء لأن كان عندهم قناعه مؤكده ان صدام لما يثبت رجله في

الكويت هيدور عليهم و عشان كده

وقفوا بكل قوتهم مع الكويت و ايضاً لا ينسوا فضل مبارك في حرب الكويت

طيب نيجي للأمارات -- الأمارات كان الشيخ زايد الله يرحمه علي علاقه جيده بمبارك و استمر خلفه

علي نفس العلاقه فكان من الصعب

جداً عليهم قبول خلعه و الوقوف بجانب من خلعوه

و بعد كده نجح مرسي في الانتخابات و كان من سابع المستحيلات ان دول الخليج بإستثناء قطر

تدعمه خوفاً من نجاح تجربة الأخوان

فينقلب عليهم الأخوان في بلادهم و ينتهي حكم الممالك

لكن دلوقتي خلاص هما عارفين ان مبارك مش راجع تاني و عايزين يثبتوا ان الاخوان فشلوا فشل

زريع في مصر و لهذا يدعمون الأن مصر

بكل ما أوتوا من قوه لأثبات ذلك

أما لماذا كانت قطر تدعم الإخوان فأنا شخصياً لا أعلم و لكن الأيام كفيله بتبيان ذلك ده

بالنسبة لي شخصياً

أنما فيه طبعاً هتقولك لأن قطر كانت هتشتري قناة السويس و هتأجر النيل ايجار جديد وكده

و بعدين انت زعلان ليه ما يمكن الأموال دي كلها تدخل مصر و يرجع الوضع علي ماهو عليه و

يبقي و قتها انقلب السحر علي الساحر

هكمل في مشاركه تانيه بقية اسألتك

تم تعديل بواسطة مصري أصيل

من أقوال الشيخ الشعراوي رحمه الله

الثائر الحق من يثور ليهدم الفساد ثم يهدأ ليبني الأمجاد

رابط هذا التعليق

نادر بكار: "النور" سيصدر بيانا حول الوضع الراهن

http://www1.youm7.com/News.asp?NewsID=1150273&SecID=65&IssueID=0

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

ضبط 7 متهمين بإطلاق الخرطوش على قوات الجيش الثالث

http://www1.youm7.com/News.asp?NewsID=1150649&SecID=65&IssueID=168

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

كدا بدأ الجزء الفاضل من العقل والصواب يلحقوه الاخوان

مصادر: قيادات الصف الثانى من الإخوان تعرض التفاوض للخروج من المأزق

علمت اليوم السابع أن قيادات الصف الثانى بجماعة الإخوان المسلمين، عرضت التفاوض مع قيادات الجيش والجلوس للبحث عن حلول للخروج من المأزق الراهن.

وقالت مصادر، إن هذه القيادات تبحث عن مبادرات لحقن الدماء، مؤكدة أن الطرق التى تتعامل بها قيادات الجماعة ليست هى الحل، وستؤدى لمزيد من العنف.

http://www1.youm7.com/News.asp?NewsID=1150311&SecID=319&IssueID=168

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

محمد بديع دخل مرتدى نقاب رابعة العدوية

داه اسمه كلام

محمد الأمين: الإخوان صنعوا موقعة جمل ثانية تتطلب دخول الجيش

الجمعة، 5 يوليو 2013 - 23:28

محمد الأمين

كتب حسام مصطفى

قال محمد الأمين، رئيس مجموعة قنوات سى بى سى الفضائية، تعليقا على المشهد الحالى إن الرئيس المعزول محمد مرسى، هاجمته دون خوف منه وحاليا خارج السلطة يجب أن يحاكم كمواطن عادى، أما عن خطاب المرشد العام لجماعة الإخوان المسلمين محمد بديع، وعن الطريقة التى دخل بها محمد بديع ميدان التحرير داخل عربة إسعاف قائلا هذا أسلوب بذىء وطريقة عصابات.

وأضاف خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامى خيرى رمضان على شاشة سى بى سى، أن طريقة خطابه اليوم بذكر شيخ الأزهر والبابا تواضروس والجيش المصرى، كلها إشارات معينة لجماعات معينة للتحرك بطريقة معينة.

وعن المشهد الحالى والاشتباكات بين مؤيدى مرسى ومعارضيه قائلا "هذه موقعة جمل ثانية وإرهاب مصطنع تتطلب تدخل الجيش".

وأكد الأمين عن الصندوق الذى يقوم به خلال الفترة الحالية تحت حساب 30- 6– 630 إننا نطمع مع مجموعة من رجال الأعمال المحترمين الشرفاء العرب والمصريين مستهدفين توفير 10 مليارات جنيه مصرى على خطط عاجلة لتوفير السلع الغذائية بأسعارها الحقيقية لمنع احتكاره من قبل الإخوان المسلمين لافتعال أزمة خلال شهر رمضان المقبل.

وكشف الأمين عن وجود مخازن معبأة بالسلع الغذائية وغيرها مطالبا الرئيس الحالى للبلاد عدلى منصور، بالبحث عن أماكن تخزين السلع الغذائية وضبطها والتحفظ عليها.

رابط هذا التعليق

انشالله حنعزل رئيس امريكا زى ما عزلنا مرسي

بالفيديو

فوكس نيوز الاميركية :أوباما يدعم الارهابى القاتل مرسى

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

نبيل العربى يجرى اتصالات دولية لدعم ثورة 30 يونيو

أعلن الدكتور نبيل العربى أمين عام جامعة الدول العربية أنه يجرى اتصالات دولية مع عدد من المسئولين والشخصيات لتوضيح حقيقة ثورة 30 يونيو بأنها ثورة شعبية وليست انقلابا عسكريا.

التكملة

.

.

.

http://www1.youm7.com/News.asp?NewsID=1150690&SecID=65&IssueID=168

رابط هذا التعليق

هاآرتس: نتانياهو بحث مع أوباما أمس الأحداث بمصر

كتب محمود محيى

كشفت صحيفة "هاآرتس" الإسرائيلية، أن رئيس الوزراء الإسرائيلى بنيامين نتانياهو بحث طوال أمس مع الرئيس الأمريكى باراك أوباما الأحداث الأخيرة فى مصر.

وأضافت الصحيفة العبرية أن الأحداث التى تشهدها مصر سيطرت على جميع المحادثات الهاتفية بين واشنطن وتل أبيب، منذ الخميس الماضى وحتى مساء أمس الجمعة، مشيرة إلى أن الطرفين بحثا كل ما هو جديد على الساحة المصرية فى محاولة لتنسيق السياسات مع الحكومة المؤقتة، بمصر بعد عزل الرئيس السابق محمد مرسى.

ولفتت هاآرتس إلى أن أوباما كان قد عقد مؤتمرا صحفيا خاصا فى البيت الأبيض الخميس الماضى، لمناقشة الأوضاع فى مصر، وعقب المؤتمر تحدث وزيرا الخارجية والدفاع الأمريكيان جون كيرى وتشوك هاجل مع رئيس الوزراء الإسرائيلى بنيامين نتانياهو، ووزير دفاعه موشى يعالون، هاتفيا، وتناولا الأحداث فى مصر.

http://www1.youm7.com/News.asp?NewsID=1150643&SecID=65&IssueID=168

رابط هذا التعليق

ثلاث قتلى و81 مصاباً فى اشتباكات بين الأهالى ومؤيدى مرسى بالإسماعلية

رابط هذا التعليق

ستة قتلى وإصابة العشرات فى اشتباكات بين الثوار ومؤيدى مرسى بالمنيل

رابط هذا التعليق

انشالله حتكون سنة سودا على دماغك يا اوباما

«هيئة الاركان الامريكية»: للمصريين الحق في إدارة شؤون بلادهم كما يشاءون -

11.jpg?itok=XKhSxo9T

واشنطن - أ ش أ

قال الجنرال مارتن ديمبسي، رئيس هيئة الأركان العامة الأمريكية: إن المصريين لهم الحق في إدارة بلادهم كما يشاءون، ولكنه شدد على ضرورة الالتزام بالمسار الديمقراطي، محذرًا من النتائج التي يمكن أن تنطوي عليها إزاحة الجيش للرئيس المعزول محمد مرسي.

واعتبر ديمبسي أن مرسي كان يمثل نتيجة مسار ديمقراطي، مشيرًا إلى أن القوانين الأمريكية التي تحكم المساعدات الأمريكية للخارج تقتضي أن تكون الحكومات التي تتلقى المساعدات العسكرية حكومات منتخبة من الشعب.

ولم تصدر حتى الآن إجابة حول السؤال المثار في البنتاجون هذه الأيام حول مصير المساعدات العسكرية الأمريكية لمصر، وهل يمكن أن يتم تعليقها، وهو ما ستتم الإجابة عنه خلال الأيام القليلة القادمة.

من ناحية أخرى، توالت ردود الفعل من الكونجرس الأمريكي حول مصير المساعدات العسكرية التي يقرها الكونجرس سنويًّا لمصر، نتيجة ما شهدته من أحداث في الأيام الأخيرة، حيث دعا السيناتور باتريك ليهي، وهو من أبرز أعضاء الكونجرس ورئيس لجنة المخصصات المالية بمجلس الشيوخ التي توافق على المساعدات الخارجية للدول الخارجية، إلى تجميد هذه المساعدات العسكرية لمصر التي تبلغ حوالي 3. 1 مليار دولار سنويًّا، وذلك حتى انتخاب حكومة ديمقراطية من قبل الشعب المصري.

ومن جهة أخرى، كانت هناك أصوات أكثر حذرًا في الكونجرس مثل السيناتور الجمهوري البارز جون مكين، الذي وصف الرئيس المصري المعزول بأنه خيب أمل شعبه، ولكنه دعا في نفس الوقت الإدارة الأمريكية إلى متابعة ما يجري في مصر خلال الأيام المقبلة، مشيرًا إلى أنه على الجيش أن يعمل فورًا على ألا يكون هناك حكم عسكري في مصر، وأن يكون الحكم في يد إدارة مدنية مع الدعوة إلى إجراء انتخابات فورًا.

وأشار مكين إلى المساعدات العسكرية لمصر، وقال: إنه إذا لم يتم انتخاب حكومة ديمقراطية جديدة في مصر فإن هذه المساعدات ستكون في خطر.

واتفق السيناتور لينسي جراهام الجمهوري أيضًا في الرأي مع مكين بشأن المساعدات، إلا أنه كان الوحيد الذي وصف ما حدث في مصر بأنه يبدو "انقلابًا عسكريًّا".. ولكنه قال: "يجب أن ننتظر ونرى ماذا سيفعل الجيش في الأيام المقبلة".

كان زعيم الأغلبية في مجلس النواب الأمريكي الجمهوري، إريك كانتور، قد أكد أن الاستقرار في مصر "بالغ الأهمية" لأمن أمريكا وحلفائها في الشرق الأوسط.

وأعرب عن أمله في أن يفتح رحيل مرسي الطريق لمستقبل أفضل لمصر، ووصف رئيس لجنة الشؤون الخارجية في مجلس النواب روبرت مينينديز في بيان صحفي الرئيس المصري المعزول محمد مرسي بالعقبة أمام الديمقراطية الدستورية التي يريدها معظم المصريين.

http://almogaz.com/news/politics/2013/07/05/996887#

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...