اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما يخص ثورة 30 يونيو 2013

Recommended Posts

من اين لك هذا؟

هل كانت اتعاب دفعته لك احدى الموكلات كي تخلعها من زوجها؟

أم ترى دفعه لك مالك شقة يريد طرد احد المستأجرين؟

أم هي هبة من احد المحبين يا ابو اسماعين؟

ايوه ايوه افتكرت، دي حصيلة التبرعات بتاعة الحزب

طب شايلهم كاش ليه؟ مش خايف عيل ابن حرام يثبتك وياخد المليون جنيه ويجري؟

الا بالمناسبة، انت بتدفع ضرائب والا لأ؟

مدير مصلحة السجون: «أبو إسماعيل» ضبط بحوزته مليون جنيه لحظة القبض عليه

كريم البكري

أكد اللواء مصطفى باز، مدير مصلحة السجون، على تحريز مبلغ مليون جنيه، من حازم أبو إسماعيل، رئيس حزب الراية، لحظة إلقاء القبض عليه، وتقديم المبلغ للنيابة العامة.

وأضاف «باز»، خلال مداخلة هاتفية بفضائية «دريم»، مساء الجمعة، أن حازم أبو إسماعيل، قد وصل إلى سجن «طرة»، بناء على إذن من النيابة العامة، وليس أمر اعتقال كما تردد، مشيرًا إلى أن الداخلية لن تلقي القبض على أي شخص، دون إذن صريح من النيابة.

المصدر: http://www.shorouknews.com/news/view.aspx?cdate=06072013&id=fe768a80-8c75-41ce-b725-818a68db45a0

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

• الردود 1.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

تم فتح حساب لدعم مصر برقم 306306 فى كل بنوك مصر وصل المبلغ الذى تم ايداعه حتى الان 250 مليون جن 14px; line-height: 19px; text-align: right;">أيمن الجميل 20 مليون جنيه<

ابراهيم صالح

لميس الحديدى 10 الاف دولار

خيرى رمضان 10 الف دولار

منصور عامر 100 مليون جنيه

محمد الامين 10 مليوم دولار

كامل ابو على 25 مليون كل سنه

فاعل خير 10 مليون جنيه

واخرين رفضو زكر اسمائم وندعو كل مصرى شريف بدعم هذا الصندوق

------------------------------------------------------

نقلا عن سي بي سي

انا مايفرقش معايا الارقام لكن اشمعنى ده مش شحاته ها ؟؟واشمعنى دلوقت البلد ف أمان وسبحان الله قبل كده ايام مرسي البلد خربانة وتتبرعوا ليه ؟؟؟

انا بحترم دائما احترام عقلية المواطن فحب الوطن لا يجزأ والعطاء بيكون للوطن في أي وقت عموما شئ كويس بس مصر هي مصر ايا كان اللي بيحكها

كان نفسي اشوف الهمة ده ساعة 25 يناير

ببساطة شديدة الان نعرف ان البلد فى ايد امينة

ساابقا البلد كانت فى ايد غير امينة

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

انا جيت

.

.

صباح الخير

.

.

.

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

تم فتح حساب لدعم مصر برقم 306306 فى كل بنوك مصر وصل المبلغ الذى تم ايداعه حتى الان 250 مليون جن 14px; line-height: 19px; text-align: right;">أيمن الجميل 20 مليون جنيه<

ابراهيم صالح

لميس الحديدى 10 الاف دولار

خيرى رمضان 10 الف دولار

منصور عامر 100 مليون جنيه

محمد الامين 10 مليوم دولار

كامل ابو على 25 مليون كل سنه

فاعل خير 10 مليون جنيه

واخرين رفضو زكر اسمائم وندعو كل مصرى شريف بدعم هذا الصندوق

------------------------------------------------------

نقلا عن سي بي سي

انا مايفرقش معايا الارقام لكن اشمعنى ده مش شحاته ها ؟؟واشمعنى دلوقت البلد ف أمان وسبحان الله قبل كده ايام مرسي البلد خربانة وتتبرعوا ليه ؟؟؟

انا بحترم دائما احترام عقلية المواطن فحب الوطن لا يجزأ والعطاء بيكون للوطن في أي وقت عموما شئ كويس بس مصر هي مصر ايا كان اللي بيحكها

كان نفسي اشوف الهمة ده ساعة 25 يناير

الناس مش حابة ابدا ولا واثقة فى ادارة الاخوان للبلاد وداه سبب خلاهم يزهقو ومش عاوزين يتعاونو

طيب يا هيرو المفروض لو فعلا بتحب مصر تفرح جدا للتكاتف بين افراد الشعب بالطريقة الهايلة دى

المفروض جواك تحس ان مصر فعلا بدأت تطلع اول خطوة فى سلم الامن والاستقرار والنهضة

لما كنت بتروح اى بلد بره مصر ماكنش قلبك بيوجعك وتحس بالغيرة بتاكل فيك

لما تلاقى كل البلاد اللى بنسافرلها فيها نظام ونضافة وامن وديمقراطية اكتر من مصر

مع انهم مش شعوب بقدرتنا فى الارداة والتحمل والشقى

طب سؤال واعتبر انه خارج حيز المكان وعاوزة منك فعلا تجاوب بصراحة

لما قريت الخبر داه من جواك ما فرحتش ولو حتى شوية

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

من الاخبار الجيدة كمان ان فيه مبادرة هايلة من رجال الاعمال

بيترتبلها حاليه بحيث انه يغنى الجيش عن معونة امريكا الملعونة

مش عاوزين لوى دراع تانى من امريكا

«الوطن» تنفرد بآخر حوار بين وزير الدفاع والرئيس المعزول

«السيسى»: حاول تمشى بكرامتك «مرسى»: أمريكا مش هتسيبكم

74585_660_951086_opt11_80.jpg?itok=jzFR4mcm

07/05/2013 - 22:45

الصدفة وحدها هى صاحبة الفضل فى توصل «الوطن» واطلاعها على حقيقة ما دار فى آخر حوار بين القائد العام وزير الدفاع الفريق أول عبدالفتاح السيسى و«المعزول» محمد مرسى، وذلك من خلال شاشة عرض بإحدى غرف جهة سيادية. توجهت إلى تلك الجهة يوم الثلاثاء 2 يونيو الحالى، وكانت جميع المكاتب تعمل كخلية نحل لا يتوقف نشاطها لحظة، حاولت التواصل مع عدد من المسئولين، للتعرف على ما سيحدث خلال الساعات القادمة، لكن أحداً منهم لم يكن بوسعه التصريح بأى معلومات، ومع إصرارى على الحصول على ما يدور داخل الغرف المغلقة، رد علىّ أحد الضباط الموجودين بالمكتب الذى أجلس به قائلاً: «متقلقش.. مصر كلها هتفرح بكرة، ولو عاوز تضمن تعالى هسمّعك حاجة، لكن أرجو عدم الإفصاح عنها لخطورة الأمر فى هذا التوقيت».

التكملة

فى المصدر

http://almogaz.com/news/politics/2013/07/05/996944

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

الناس مش حابة ابدا ولا واثقة فى ادارة الاخوان للبلاد وداه سبب خلاهم يزهقو ومش عاوزين يتعاونو

طيب يا هيرو المفروض لو فعلا بتحب مصر تفرح جدا للتكاتف بين افراد الشعب بالطريقة الهايلة دى

المفروض جواك تحس ان مصر فعلا بدأت تطلع اول خطوة فى سلم الامن والاستقرار والنهضة

لما كنت بتروح اى بلد بره مصر ماكنش قلبك بيوجعك وتحس بالغيرة بتاكل فيك

لما تلاقى كل البلاد اللى بنسافرلها فيها نظام ونضافة وامن وديمقراطية اكتر من مصر

مع انهم مش شعوب بقدرتنا فى الارداة والتحمل والشقى

طب سؤال واعتبر انه خارج حيز المكان وعاوزة منك فعلا تجاوب بصراحة

لما قريت الخبر داه من جواك ما فرحتش ولو حتى شوية

كلامي واضح لماذا لم يكن هذا ف 25 يناير ؟؟ هو المجلس العسكري لم يكن أمينا وقتها ولماذا دول الخليج لم تعمل شئ وقتها ؟؟؟

انا لو مرسي السبب ف قطع حنفية الفلووووووووس ده

يبقى خير وبركة انما انا متعجب اشمعنا دلوقت وفي ايد امينة فين هو احنا لحقنا ؟؟

ع كده طنطاوي والمجلس العسكري وقتها مكنش أمين

وقت الاخوان يا اغابي اصلا اللي بيلوا تبرعات دلوقت كانوا بيقولوا ده شحاته !!!! ورافضين الفكرة

كل اعتراضي هو دلوقت مابقيتش شحاته نفس اللي كانوا معترضين دلوقت عادي

انا اتحدث عن الازدواجية اللي حضرتك اتهمتيني بيها مسبقا يا اغابي لماذا ارى الوضع طبيعي عندك ولم تتعجبي اشمعنا

انا لو فيه دعم لبلدي من الشيطان اهلا به

لكن مجرد تساؤل ليس الا

---------

اغابي اساليهم في مصر الكهرباء قطعت ولا لا ؟؟؟

انا ع فكرة فرحت ومبسوط لكن زي ما قولت لك انا بضايق من حالة الاستقطاب يعني اخدم بلدي بشروط

عارفه بجد من اللي بحترمه وبقدره

الدكتور مجدي يعقوب اهو ده اللي صح خدم البلد وقت مبارك وقت المجلس العسكري وقت الاخوان

لانه بيحب بلده والحب يا اغابي عمره ما كان مشروط وخاصة حب الوطن

عموما اهلا وسهلا بأي حد يدعم مصر واتمنى انه يكون دعم نابع من حب

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

"الإفتاء" تؤكد مجددا: دماء جميع المصريين وأموالهم حرام شرعا

كتب لؤى على

استنكرت دار الإفتاء المصرية بشدة مشاهد العنف والتخريب التى اجتاحت محافظات الجمهورية. وأكدت الدار، فى بيان لها مساء اليوم الجمعة، أن دماء جميع المصريين وأموالهم وأعراضهم حرام شرعا، مشددة على أن رسول الله، صلى الله عليه وآله وسلم، أكد حرمة هذه الثلاثة، فى حجة الوداع، على ملأ من المسلمين، حيث يسمعه عشرات الألوف، فى البلد الحرام، وفى اليوم الحرام حيث قال لهم: "إن الله حرّم عليكم دماءكم وأعراضكم وأموالكم؛ كحرمة يومكم هذا، فى شهركم هذا، فى بلدكم هذا" وقال: "كُلُّ المسلم على المسلم حرام، دمه وعرضه وماله".

التكملة

.

.

.

http://www1.youm7.com/News.asp?NewsID=1150243&SecID=65&IssueID=168

رابط هذا التعليق

اغابي دلوقت لم أموال عشان نقف ضد المعونة الامريكية شئ كويس

يارتى ده كان رأيك لما محمد حسان عمل كده ؟؟؟

انا مش فاكر رأيك ايه او ان كان لكي مشاركة ف الموضوع ده انما انا بقولك من دلوقت اكيد كنت رافضة مع انها نفس المعونة الامريكية

استاذه اغابي الحيادية شئ صعب ان يتوافر لدينا وثمنه غالي

رابط هذا التعليق

و انتصرت ارادة الشعب المصرى على صانع القرار الأمريكى .. لا أحد يقف فى وجه الشعب المصرى فى تقرير مصيره

بيان الكونجرس الأمريكي انحاز للثورة ضد الإخوان .. و ‏هاجموا اوباما

أعترف صناع القرار الأمريكى انه ليس نقلاب عسكرى

و انه استكمال لثورة غير مكتملة تحترم حقوق الانسان فى مصر و حقوق الأقلية

المصدر

http://foreignaffairs.house.gov/press-release/chairman-royce-and-ranking-member-engel-release-joint-statement-ongoing-events-egypt

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

مش فاهمة يا هيرو قصدك ايه تقصد ان الشعب المصرى هو خان مرسي والاخوان

وهو تعاون على قطع النور والبوتاجاز

طب ما اذا كان الشعب المصرى خان مرسي يبقى برضوه كدا مش عاوزينه

فى كل الحالات مرسي فقد الشرعية ومرفوض من الشعب

وبعدين الفترة دى مصر فيها تكاتف غير طبيعي وحقيقي الناس كانت متعقدة من الاخوان بشكل غير عادى

وبخصوص محمد حسان انا بصراحة كنت سمعت بموضوع التبرعات بس برضوه سمعت والله اعلم انه لطششش الفلوس فى جيبه

اقولك انا حارجع لصديقتى اللى قالتلى معلومة ان محمد حسان لطش الفلوس بتاعة التبرع

وحارجع ارد عليك قالتلى ايه لانها هي كانت متابعه افضل منى لانها صحفيه

كمان انا فاكرة مشكلة زياد العليمي بمحمد حسان برضوه لنفس السبب

شوف لو الشخص ماشي استريت ومحترم مش ممكن حد يمسك عليه غلطة فى فرق بين النصب

والاحتيال والسرقة وفى فرق بين ان الشخص يكون من جواه فعلا وطنى وبيحب البلد

ومرسي بكرة تتكشف الحقائق اعتقد ايده مش نضيفة اوى بردو

انا داه رايي الشخصي مش ممكن حد يلفق تهم لاى حد وخلاص لان مفيش دخان من غير نار

رابط هذا التعليق

اهوالراجل ده اشد خطراً و وبالاً علي النظام الحالي من عبدالله بدر و أبو اسلام علي مرسي

[blog=https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9qeBbZYXWHI][/blog]

طيب ما انت كده بتأكد فكرة ان دي حرب علي الاسلام مش علي مرسي

بيقول نمنع صلاة الفجر طيب ما ينفعش نصليها اتنين و خميس حتي؟

علي رأي احد المعلقين علي الخبر (طيب ما تمنع صيام رمضان بالمره )

و شفتوا الدرايه الكامله بالأسلام لدرجة انه عمال يهرتل بكلام لا فاهم فيه و لا عارف فيه حاجه

بيقول سيدنا عمر بن الخطاب عليه الصلاة و السلام

و بيستشهد ان سيدنا عمر رضي الله عنه انه منع الخمس اللي كان مخصص لله و الرسول ده يقصد سهم المؤلفة قلوبه يعني

و بيقول كمان ان سيدنا عمر اوقف حدود في سنين الرماد طبعاً عايز يقول عام الرماده

ده الراجل ده عايز مترجم

اتمني فعلاً ان كل البرامج تجيب الراجل ده علي الخط

و نبدء بقي نشوف قناه من اللي اتقفلوا بعد ما ربنا يفك سجنها تجيب واحد ظريف و خفيف كده زي باسم يوسف يتريق علي الناس

اللي زي كده ماهو كله سلف و دين

انا حاولت كتير اضع فيديو و كل المحاولات فشلت ماعدا هذه الطريقه يا ريت حد من الأشراف يتكرم و يعدلها و يقولي انا ممكن اضع فيديو ازاي

تم تعديل بواسطة مصري أصيل

من أقوال الشيخ الشعراوي رحمه الله

الثائر الحق من يثور ليهدم الفساد ثم يهدأ ليبني الأمجاد

رابط هذا التعليق

احمد حلمي " اعلن تبرعي عن اجري بالكامل وايرادات الفيلم القادم جميعا لمصر .

http://www.elmogaz.com/

طبعا البقية تاتى الكثير من الفنانين ورجال الاعمال والمثقفين يتبرعون لدعم صندوق مصر

حاقول ايه

ناس عاوزة تعمر البلد وتساهم

انشالله بكرة مصر حتبقى اجمل من نهادرة بكتير

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

مش فاهمة يا هيرو قصدك ايه تقصد ان الشعب المصرى هو خان مرسي والاخوان

وهو تعاون على قطع النور والبوتاجاز

طب ما اذا كان الشعب المصرى خان مرسي يبقى برضوه كدا مش عاوزينه

فى كل الحالات مرسي فقد الشرعية ومرفوض من الشعب

وبعدين الفترة دى مصر فيها تكاتف غير طبيعي وحقيقي الناس كانت متعقدة من الاخوان بشكل غير عادى

وبخصوص محمد حسان انا بصراحة كنت سمعت بموضوع التبرعات بس برضوه سمعت والله اعلم انه لطششش الفلوس فى جيبه

اقولك انا حارجع لصديقتى اللى قالتلى معلومة ان محمد حسان لطش الفلوس بتاعة التبرع

وحارجع ارد عليك قالتلى ايه لانها هي كانت متابعه افضل منى لانها صحفيه

كمان انا فاكرة مشكلة زياد العليمي بمحمد حسان برضوه لنفس السبب

شوف لو الشخص ماشي استريت ومحترم مش ممكن حد يمسك عليه غلطة فى فرق بين النصب

والاحتيال والسرقة وفى فرق بين ان الشخص يكون من جواه فعلا وطنى وبيحب البلد

ومرسي بكرة تتكشف الحقائق اعتقد ايده مش نضيفة اوى بردو

انا داه رايي الشخصي مش ممكن حد يلفق تهم لاى حد وخلاص لان مفيش دخان من غير نار

انا كلامي واضح مشكلة زياد العليمي ع الشيخ محمد حسان ان زياد كان معترض ان المواطن البسيط نطالبه بدعم اقتصاد البلد امال الحكومة دورها ايه

موضوع لطش الفلوس ما أنش ان محمد حسان محتاج ده لان ربنا كارمه

انا كلامي واضح ايام المجلس العسكري مش الاخوااااااااااااان

ليه ما شوفناش دعم دول الخليج والدكتور الجنزوري قال كده ولا ده كمان اخوان ؟؟؟؟

كلامي واضح انا بقلق ن الدعم المبني ع مواقف وتصرفات وقولت لك بحترم الدكتور مجدي يعقوب لانه ع طول بيخدم مصر ومش فارق معاه من اللي بيحكم

أتمنى تكون المعلومة وصلت

اما موضوع الكهرباء انا بقولك لا الكهرباء ولا البنزين هيبقى فيه أزمة لان كان فيه تضارب مصالح وده كانت موجودة فعادي

مش عارف حضرتك اشتغلت ف مصر واحتكيتي بالجهات الحكومية من فوق وشوفت نظام الشللية ولا لا ؟؟؟ كل مسئول له شلته لو جه مسئول جديد الشلة القديمة بتكسره وبتثبت فشله

انسيلي مرسي وشيليه من دماغك

سؤالي اشمعنى الدول اللي معبرتش ف 25 يناير دلوقت بتجري وتمد الشعب بكل العون

وانا متاكد انك كنت بتقولي زمااااااان السعودية بتدعم الاخوان والسلفييين ولما كنت بقول لا انت مش فاهمين الفولة مكنش حد بيصدق

استاذه اغابي حسن النوايا مش ف السياسة

وزي ما بقولك انا مبسوط واتمنى الكل يساعد بس زي ماكنت بتقولوا زمان ده شحاته نسمي الامور بمسمياتها زمان كانت دعم ودلوقت دعم

وموضوع الشيخ محمد حسان تحري الدقة فيه انا عارف مادام شيخ وبلحية اكيد هيبقى حرامي للاسف ماهو ده المطلوب اثباته ع الرغم من ان اللحية غيرالمسلمين بيطلقوها

بس عشان احنا حياديين عند غير المسلمين اللحية حاجه بركة وزي الفل انما عند المسلمين ارهاب وتطرف

ولا اااااااااااااااااايييييييييه

سلمولي ع الحيادية سلمولي

رابط هذا التعليق

اهوالراجل ده اشد خطراً و وبالاً علي النظام الحالي من عبدالله بدر و أبو اسلام علي مرسي

[blog=https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9qeBbZYXWHI][/blog]

طيب ما انت كده بتأكد فكرة ان دي حرب علي الاسلام مش علي مرسي

بيقول نمنع صلاة الفجر طيب ما ينفعش نصليها اتنين و خميس حتي؟

علي رأي احد المعلقين علي الخبر (طيب ما تمنع صيام رمضان بالمره )

و شفتوا الدرايه الكامله بالأسلام لدرجة انه عمال يهرتل بكلام لا فاهم فيه و لا عارف فيه حاجه

بيقول سيدنا عمر بن الخطاب عليه الصلاة و السلام

و بيستشهد ان سيدنا عمر رضي الله عنه انه منع الخمش اللي كان مخصص لله و الرسول ده يقصد سهم المؤلفة قلوبه يعني

و بيقول كمان ان سيدنا عمر اوقف حدود في سنين الرماد طبعاً عايز يقول عام الرماده

اتمني فعلاً ان كل البرامج تجيب الراجل ده علي الخط

و نبدء بقي نشوف قناه من اللي اتقفلوا بعد ما ربنا يفك سجنها تجيب واحد ظريف و خفيف كده زي باسم يوسف يتريق علي الناس

اللي زي كده ماهو كله سلف و دين

انا حاولت كتير اضع فيديو و كل المحاولات فشلت ماعدا هذه الطريقه يا ريت حد من الأشراف يتكرم و يعدلها و يقولي انا ممكن اضع فيديو ازاي

ماتخدش على كلامه

ده اهبل

فجر ايه اللي يتمنع ومساجد ايه اللي تتقفل

وانت لاحظت ان المذيع رفض الفكرة العبيطة دي من اساسه فده كلام مرفوض جملة وتفصيل

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

وزير الدفاع يصدق على 300 مليون جنيه لــ" صندوق دعم مصر

كتب محمد أحمد طنطاوى

صدق القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى الفريق أول عبد الفتاح السيسى

على دعم صندوق دعم مصر بــ300 مليون جنيه، الذى أعلنت عنه قناة سى بى سى

http://www1.youm7.com/News.asp?NewsID=1150283&SecID=65&IssueID=0

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

«الوطن» تنفرد بآخر حوار بين وزير الدفاع والرئيس المعزول

«السيسى»: حاول تمشى بكرامتك «مرسى»: أمريكا مش هتسيبكم

دلوقتي بناخد اخبارنا من مين ؟ من جريدة الوطن ... اللي صاحبها مين ... صاحبها محمد الأمين ... محمد الامين مين.... اللي كان بيجيله مليارات من الخليج عشان يمول بيها الثورة المضاده ... اللي اشتري بيهم 14 قناه فضائية و ثلاث صحف مصرية هدفهم الوحيد تشويه الرئيس.... اللي كان لسه لسنة 2005 بيشتغل في وزارة الكهرباء و الماء بالكويت ب 300 دينار . و الاغرب ان بعد ده كله فيه ناس ممكن تصدق جريدة الوطن

تم تعديل بواسطة مصري أصيل

من أقوال الشيخ الشعراوي رحمه الله

الثائر الحق من يثور ليهدم الفساد ثم يهدأ ليبني الأمجاد

رابط هذا التعليق

فيه فرق ياهيرو - بين ان رئيس مصر المحترم - يلف على الكويت والسعودية وقطر والصين وروسيا يشحت

وفى فرق انه الواحد بكرامته يستقبل تبرعات من ابناء مصر الشرفاء ورجال الاعمال المحترمين المصرين

فيه فرق بين انه يروح بلد يشحت لله ويستقبله فيها اقل واحقر موظف ولا كانه رئيس دولة مصر ويخرج قفاه مقمر عيش منها

وفى فرق بتقعد معزز ومكرم وبتعرض خارطة لفترة قادمة ومحتاج مساعدات وتبرعات دون ضغط ومن دون كلام كتير ومن دون قلة قيمة

انا متاكدة ان المصريين قادرين على فعل المعجزات وحتشوف

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

دلوقتي بناخد اخبارنا من مين ؟ من جريدة الوطن ... اللي صاحبها مين ... صاحبها محمد الأمين ... محمد الامين مين.... اللي كان بيجيله مليارات من الخليج عشان يمول بيها الثورة المضاده ... اللي اشتري بيهم 14 قناه فضائية و ثلاث صحف مصرية هدفهم الوحيد تشويه الرئيس.... اللي كان لسه لسنة 2005 بيشتغل في وزارة الكهرباء و الماء بالكويت ب 300 دينار . و الاغرب ان بعد ده كله فيه ناس ممكن تصدق جريدة الوطن

ده انا ابويا المفروض بقى أغني من محمد الامين امال وديت الفلوس فين ياحاج

استاذ مصري صدقني انا ما زعلان ان حنفية الدعم اتفتحت دلوقت بس السؤال مستعجلين قوي كده ليه ؟؟طب استنوا

وسبحان الله في 25 يناير ماشوفناش لا اغاني وطنية ولا حاجه

السؤال اللولبي الحلزوني

الأجازات هيكون وضعها ايه

25يناير عيد الشرطة

30 يونيو ثورة

وفيه ثورة 52

طب 25 يناير هيبقى لها اجازة ولا ايه النظام بس عشان الامور تتضح

دلوقت رموز الثورة الهام شاهين وتوفيق عكاشة

هل ابني هيدرس ف التاريخ ان الشعب قام بثورة في يونيو 2013 وكان من رموزها توفيق عكاشة صاحب 13-13-2013

ده مستقبل أجيال عشان اعرف بس

رابط هذا التعليق

العاملون بقطاع الأزهر يتبرعون بـ5 أيام من رواتبهم لصندوق دعم مصر

كتب لؤى على

قال العميد محمود صبيحة رئيس الإدارة المركزية لأمن الأزهر الشريف لـ"اليوم السابع"

إن العاملين بإدارة الأمن قرروا التبرع بـ5 أيام من رواتبهم دعما لصندوق دعم مصر.

وأهاب صبيحة جميع العاملين بمؤسسات الدولة والقطاع الخاص بالتبرع للصندوق لدعم مصر.

http://www2.youm7.com/News.asp?NewsID=1150323

رابط هذا التعليق

فيه فرق ياهيرو - بين ان رئيس مصر المحترم - يلف على الكويت والسعودية وقطر والصين وروسيا يشحت

وفى فرق انه الواحد بكرامته يستقبل تبرعات من ابناء مصر الشرفاء ورجال الاعمال المحترمين المصرين

فيه فرق بين انه يروح بلد يشحت لله ويستقبله فيها اقل واحقر موظف ولا كانه رئيس دولة مصر ويخرج قفاه مقمر عيش منها

وفى فرق بتقعد معزز ومكرم وبتعرض خارطة لفترة قادمة ومحتاج مساعدات وتبرعات دون ذغط ومن دون كلام كتير ومن دون قلة قيمة

انا متاكدة ان المصريين قادرين على فعل المعجزات وحتشوف

هل بعد كل الكلام ده السؤال مش واضح هقوله بالالوان

علل التالي :WHY?

1-عندما قامت ثورة او نكسة او انتفاضة كما تحب عزيزي الطالب في 25 يناير لم نجد مباركة من دول الخليج العربي

2- لماذا عندما تولى المجلس العسكري بقيادة المشير طنطاوي "لم يكن اخوانيا " والفريق سامي عنان

مقاليد حكم البلاد لم يتم تقديم دعم خليجي كما هو الان وقد تولى الحكومة وقتها عصام شرف والدكتور الجنزوري ولكن لم يتم تقديم اي دعم

3- لماذا عندما تم عمل حملة لمقاطعة المعونة الامريكية وقت قصه هروب الامريكان وتبناها الكثيرين منهم الشيخ محمد حسان اعتبرناها شحاته وحاليا اعتبرناها دعم وحب للوطن

4- لماذا الان رجال اعمال مصريين يقوموا بالتبرع ولم يقوموا بالتبرع وقت المجلس العسكري

ملحوظة :

الاجابة في بطن الحوووووووووت

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...