اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ودائعنا فى البنوك

ahmos1

Recommended Posts

الذهب في حالة ركود أو تراجع طفيف

لن ينخفض بشدة ولكنه لن يرتفع

وقد يتعرض لموجات انخفاض بسيطة

طيب كلام جميل نشوف البنوك فى السعوديه عندها ايه و بعدين نشوف اللى فى مصر

المستثمرون لم يعودوا يشترون الذهب حالياً ... فهناك ما هو أكثر إغراء لهم

الآن الذهب قد يرتفع بدافع من شراء البنوك المركزية لبعض الدول لكميات من الذهب

كلام جميل جدا اخى اسد طيب المستثمرون بيستثمروا فى ايه يعني فى حالتنا دى نعمل ايه؟

شوف ياسيدي الفاضل

أنا لي رأي ووجهة نظر في هذا الأمر

طول عمري وأنا أهاجم إقتصاد واستثمارات الأرامل ...

بمعنى ..

أن تضع فلوسك في البنك مثلاً لتنتظر الفائدة التي يعطليها لك البنك

أو أن تضع أموالك مع تاجر فهلوي .. في عمليات استثمار وتوظيف الأموال ..

أو أن تشتري شوية ذهب .. وتنتظر حتى يرتفع لتبيعهم ...

أو أن تجمد أموالك في دولار أو يورو أو ماشابه في عمليات إدخار وهمية

أو الإستثمار في البورصة .. سواء بمعرفتك أو من خلال من يدعون بقدرتهم على تنمية الاموال معتمدين على خبرتهم في البورصة

هذا لا ينمي الأموال ..

بعضها قد يجعلها عرضة للتلاشي .. والإندثار في عمليات نصب أو عمليات مضاربة غير محسوبة

ولكن ماينمي الأموال .. هو أن تجعلها تنمو .. وهو ما يأتي بالعمل الجاد والإستثمار الحقيقي

ولكن في ظل الظروف الحالية في مصر .. وأن الإستثمار والعمل التجاري قد يعصف بالمدخرات نتيجة عدم الاستقرار وعدم وضوح الرؤية

فالنصيحة هي أن تحاول الإبقاء على مدخراتك في مأمن من التآكل قدر المستطاع .. التآكل الذي يأتي من فرق العملة أو ارتفاع التضخم ...

لهذا كنا ننصح بأن يتم الإدخار في أي من العملات الأجنبية القوية ذات التداول العالمي والعالي .. مثل اليورو والدولار والاسترليني .. وقد يكون الريال السعودي أيضاً أحد العملات الممكن التحدث عنها في هذا السياق ..

وأيضاً ممكن الحديث عن توقعك لفترة إدخارك لتلك المبالغ .. هل هي قصيرة ... (سنة تقريباً) أو متوسطة ( (إلى 3 سنوات) أو طويلة نسبية (5 سنوات أو أكثر)

وإذا كان لدي حساب بالدولار .. في أحد البنوك الأجنبية الكبرى .. فقد تحتاج لاستشارة أي من أمناء الإستثمار في البنك .. والعمل على شراء سندات أجنبية بالدولار في أحد المحافظ الكبرى العالمية والتي تدار بمخاطر قليلة .. هذا قد يمنحك فوائد معقولة على مدخراتك بالدولار في حدود 5 - 7% سنوياً ..

الذهب في الوقت الحالي .. إدخار على مدى طويل أو متوسط الأجل .. فخط الإتجاه العام له مرتفع .. ولكن على المدى القصير أو المتوسط قد يكون متذبذب بعض الشئ مما قد يعرضك لخسائر قد تكون محدودة ..

في مصر .. قد يكون الإستثمار العقاري .. (طويل الأجل) عملاً مربحاً ... وعوائده جيدة .. شريطة تحسن الأحوال السياسية والإقتصادية

معلش يافندم يعنى ايه سندات بالدولار وفايدة 7 %

الا انا اعرفه انى فايدة الدولار لا تتعدى 1 %

يمكنك الإتصال بالبنك الذي تتعامل معه إذا كان أحد البنوك الأجنبية مثل سيتي أو اتش اس بي سي .. وستجد عندهم مثل تلك المنتجات

هناك محافظ إستثمارية تعمل في شراء سندات في دول تحقق نجاح ونمو كبير مثل وتدار من قبل دور إستثمارية كبيرة جداً ..

رابط هذا التعليق

• الردود 321
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

هو ليه محدش عايز يدخل يقول إن الدولار إنهاردة في السوق السوداء نزل لأقل من 7 جنيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مش ده خبر كويس المفروض نفرح بيه برضه

أنا طبعا أقصد انه كويس على معظم الناس مش اللي حاولوا يتاجروا بأزمة البلد لتحقيق مكاسب خاصة

طبعا هو ممكن ينزل عن كده...... وممكن يطلع تاني

بس احنا مشكلتنا كشعب اللي أنا منه طبعا إن لما نعرف ان فيه آي حاجة هتنقص من السوق نبتدي نجيب منها أكبر كمية ...وطبعا اللي يلحق الأول....والأزمة بدل ما تكون حدتها 30% مثلا هتبقى 90% والمعاناة تبقى أكبر

ربنا يكتب الخير والمكسب للجميع إن شاء الله

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

هو ليه محدش عايز يدخل يقول إن الدولار إنهاردة في السوق السوداء نزل لأقل من 7 جنيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أنا طبعا أقصد انه كويس على معظم الناس مش اللي حاولوا يتاجروا بأزمة البلد لتحقيق مكاسب خاصة

بس احنا مشكلتنا كشعب اللي أنا منه طبعا إن لما نعرف ان فيه آي حاجة هتنقص من السوق نبتدي نجيب منها أكبر كمية ...وطبعا اللي يلحق الأول....والأزمة بدل ما تكون حدتها 30% مثلا هتبقى 90% والمعاناة تبقى أكبر

ده اللى بيهتم بأمور الناس مش مصلحته و بس

بدل ما نناقش حل المشكلات

إحنا لازم نعلقها على إما على الحكومة أو الأخوان

من جوانا نتمنى لهم الفشل

مش نعطيهم الفرصة كاملة و بعدين نقيم التجربة

رابط هذا التعليق

لا تنسى انك بتحاور ناس المفروض اها مثقفة ومتعلمة يعنى شريحة تانية غير الا بيضحكو عليهم الاخوان بالسكر والسمنة يعنى لن تخدعنا تنمية مزيفة من عينة اول تابلت مصرى واول مترو مصرى

عموما زهيرى سبق ورد قبل كده

قولت قبل كده ان اي ارتفاع للجنيه امام الدولار هو امر مؤقت لأنه مش مبني على حقيقه ...بل على سلف او تسريب اشاعات

يعني زي اللي يستلف و يعتبر السلفه من ضمن ممتلكاته

الزياده الحقيقيه للجنيه امام الدولار تحصل لفقط لما يستقر الوضع السياسي و الأمني و السياحي و الإقتصادي

اي زياده في ظل عدم استقرار الاربع عناصر دول هي مجرد امر مؤقت يعقبه انهيار آخر

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

ده اللى بيهتم بأمور الناس مش مصلحته و بس

بدل ما نناقش حل المشكلات

إحنا لازم نعلقها على إما على الحكومة أو الأخوان

من جوانا نتمنى لهم الفشل

مش نعطيهم الفرصة كاملة و بعدين نقيم التجربة

مين اللي قال ان السعر في السوق السوداء أقل من 7 جنيه ؟؟؟

السعر في السوق السوداء نزل فعلاً .. بس لأقل من 8 جنيه

السعر الرسمي في البنوك .. اللي محدش بيتعامل بيها أًلاً هي 6.912 جنيه ,,,,,

مرفق الرابط لأسعار العملات في البنك الأهلي

http://www.nbe.com.eg/ExchangeRate.aspx

هذه واحدة ..

الثانية .. أننا نتحدث بأسلوب علمي .. وبحقائق علمية وإقتصادية للتعامل مع الأزمة ... وليس لنا أي غرض آخر من الكتابة هنا ...

تحياتي

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

اخر تحديث من السوق السودا الدولار ب 710-720 قرش

ياترى دا الوقت اللى الواحد يحول المبلغ الخاص به علشان يبقى فى السليم ولا نعمل ايه ؟؟

ام الافضل نترك المبلغ مصرى كما كان

رابط هذا التعليق

ياترى دا الوقت اللى الواحد يحول المبلغ الخاص به علشان يبقى فى السليم ولا نعمل ايه ؟؟

لو حساب جارى يبقى غامر وغيرهم لدولار .. لو وديعه فوق ال11% سنويا .. يبقى الافضل تسيبهم .

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

لو حساب جارى يبقى غامر وغيرهم لدولار .. لو وديعه فوق ال11% سنويا .. يبقى الافضل تسيبهم .

طيب ايه الرقم الا لو الدولار وصله نفك الوديعة

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

هو مش حساب جارى بالمعنى المفهوم ...هو مبلغ فى صندوق اصول ببنك الCIB ...الزيادة فى حدود 10 % سنويا بس مش محددة

انا بفكر امسك العصا من المنتصف احول جزء واسيب جزء ...طبعا الفائدة على الدولار - كما اتذكر فى بنك فيصل كانت فعلا 1-2 %

الغريب انى سمعت ان البنوك رفعت الارباح على الايداعات ل 11-12 فى المائة ..طيب مش يبقى المفروض الوادائع تكون اعلى من 11 فى المائة

رابط هذا التعليق

طيب ايه الرقم الا لو الدولار وصله نفك الوديعة

المشكله يا مان ان فك الوديعه فيه خساره ... يعنى خصم من اصل الوديعه او الارباح اللى عملتها لو حبيت تفكها .. لو عندك وديعه انصحك تتكلم مع حد من البنك اللى تبعك وشوف حيتخصم منها كام .. ده طبعا لو الدولار نزل بشكل دراماتيكى فى السوق الموازى يعنى وصل ل 6 جنيه و25 قرش مثلا .. وخد قرارك ساعتها .. انا عن نفسى خدت قرار الا اغير الوديعه لدولار مهما حصل .. واستثمار فلوسى الباقيه بعيدا عن الوديعه فى عقار يكون مميز وسهل يتباع بعد كده

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

هو مش حساب جارى بالمعنى المفهوم ...هو مبلغ فى صندوق اصول ببنك الCIB ...الزيادة فى حدود 10 % سنويا بس مش محددة

انا بفكر امسك العصا من المنتصف احول جزء واسيب جزء ...طبعا الفائدة على الدولار - كما اتذكر فى بنك فيصل كانت فعلا 1-2 %

الغريب انى سمعت ان البنوك رفعت الارباح على الايداعات ل 11-12 فى المائة ..طيب مش يبقى المفروض الوادائع تكون اعلى من 11 فى المائة

عين العقل الا تضع البيض كله فى سله واحده .. انا على فكره كنت فاتح حساب بالدولار بمبلغ بسيط .. ونسيته اصلا .. وبعد تلات سنين جيت اصفيه .. لاقيتهم خسوا حوالى 30% من اصل المبلغ .. يعنى كانوا الف دولار مثلا .. ونقصوا ل700 دولار !!!!!!!!.. تقريبا غرمونى 300 دولار ضرايب بتدفع او ما شابه .. وعلى فكره ارباح الودائع بالجنيه عدت فى بعض البنوك حاليا ال13%.. انا عن نفسى عامل وديعه من سنه ونصف ب 11ونصف% سنويا ومع cibايضا .. وده طبعا لتشجيع الناس على ايداع فلوسهم بالبنوك الذى يعتبر بمثابة اقتصاد موازى مساند او قطاع خاص

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

لو قطر ترضى تسلفنا كل شهر 5 مليار دولار..... ممكن جدا الدولار يوصل لتلاته جنيه خلال 6 شهور

و لو استمرت على كده ممكن جدا الدولار يبقى بجنيه خلال سنتين

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

تم إخفاء بعض المداخلات التي خرجت عن السياق

رجاء الإلتزام بأصل الموضوع فقط

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

موضوع شيق (ولو إنه طويل بلغ 22 صفحة) بدأ بسؤال بسيط

بعد تخفيض التصنيف الائتمانى لمصر فى نهاية عام 2012

:)

وتطور تطورا مذهلا

ايه رأيكم يا جماعه
تصريحات العقدة ووزير الاقتصاد مقلقه جدا
تم تخفيض التصنيف الاتمانى لمصر
سعر الجنيه فى النازل و الخيارات ضيقه جدا لتلبيه الطلب على الدولار
تفتكروا ايه اللى المفروض نعمله نسيب كل حاجه زى ماهيا و الا نغير الجنيه للدولار
و الا نسيل الفلوس و نشترى عقار و الا اقتراحتكم ايه؟؟؟؟

واليوم بعد تخفيض قيمة الجنيه مرتين فى شهر واحد

ربما تثور نفس التساؤلات

كنت أتمنى أن أقرأ آراء بعض الأخوة .. ولكن هذا ليس ممكنا

فقد هجروا موقع "المحاورات" إلى مواقع أخرى أكثر مناسبة لنشر أفكارهم

(دون رد سوى "مشكور" .. "جزاك الله خيرا" ...)

على العموم البعض ممن شارك فى هذا الموضوع لا يزال بيننا

كانوا يتحدثون عن المؤامرات لهدم اقتصاد البلد نكاية فى "الأخوان" وفى مرسى "الراجل الطيب"

ترى ماذا يقولون الآن عن تخفيض الجنيه على صفحاتهم (خارج محاورات المصريين)

والله نفسى اعرف بجد

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

موضوع شيق (ولو إنه طويل بلغ 22 صفحة) بدأ بسؤال بسيط

بعد تخفيض التصنيف الائتمانى لمصر فى نهاية عام 2012

وتطور تطورا مذهلا

واليوم بعد تخفيض قيمة الجنيه مرتين فى شهر واحد

ربما تثور نفس التساؤلات

كنت أتمنى أن أقرأ آراء بعض الأخوة .. ولكن هذا ليس ممكنا

فقد هجروا موقع "المحاورات" إلى مواقع أخرى أكثر مناسبة لنشر أفكارهم (دون رد سوى "مشكور" .. "جزاك الله خيرا" ...)

على العموم البعض ممن شارك فى هذا الموضوع لا يزال بيننا

كانوا يتحدثون عن المؤامرات لهدم اقتصاد البلد نكاية فى "الأخوان" وفى مرسى "الراجل الطيب"

ترى ماذا يقولون الآن عن تخفيض الجنيه على صفحاتهم (خارج محاورات المصريين)

والله نفسى اعرف بجد

ههههههههههه نفس القصه بس اتبدل الابطال 

كثيرين بيقولوا ان فيه تلاعب من قبل أطراف عاوزة تدمر البلد 

وبصراحه كلا الطرفين واهم الحكاية بسيطة فيه دخل هيبقى فيه دولارات   مع الفارق ان الاعلام لامم نفسه شويتين دلوقت مقارنة بأيام مرسي لما الدولار وصل 7:35  sch:  وخليت والدي حول فلوسه لمصري !!! :Head:  :Head:  :Head:  غلطة عمري 

الدولار لا يخلق ولا يفني من العدم 

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

ههههههههههه نفس القصه بس اتبدل الابطال 

كثيرين بيقولوا ان فيه تلاعب من قبل أطراف عاوزة تدمر البلد 

وبصراحه كلا الطرفين واهم الحكاية بسيطة فيه دخل هيبقى فيه دولارات   مع الفارق ان الاعلام لامم نفسه شويتين دلوقت مقارنة بأيام مرسي لما الدولار وصل 7:35  sch:  وخليت والدي حول فلوسه لمصري !!! :Head:  :Head:  :Head:  غلطة عمري 

الدولار لا يخلق ولا يفني من العدم 

دائما تدهشنى

موضوع لم يوضع فيه تعليق واحد من حوالى 3 سنوات

وها أنت تعلق من الخيال .. أين هم الأبطال البدلاء .. وما هى آراؤهم التى تراها

والتى جعلتك تعلق هذا التعليق الذى يبدأ بالقهقهة المعهودة ؟

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

دائما تدهشنى

موضوع لم يوضع فيه تعليق واحد من حوالى 3 سنوات

وها أنت تعلق من الخيال .. أين هم الأبطال البدلاء .. وما هى آراؤهم التى تراها

والتى جعلتك تعلق هذا التعليق الذى يبدأ بالقهقهة المعهودة ؟

الموضوع محدش اتكلم عليه لانه كان نشط وقت مرسي انما دلوقت محدش فارق معاه ولا بيفكر حتى يسال ليه مع ان الجنيه بيتبخر دلوقت 

اقصد بالابطال ( الاشخاص ) في هذه المسرحية الهزلية 

يعني ايام مرسي كان بيتقال ان فيه تآمر عليه ويمكن يكون صح ،ودلوقت برده بيتقال ان مؤامرات بتحاك بالبلد وناس بتعمد الى صناعة هذه الازمة

ومحدش عاوز يدور على حل بجد اللي هو بكل وضوح التصدير والانتاج 

ايام مرسي كله كان منفض له 

طب دلوقت انهالت علينا حنفية المنح وفلوس زي الرز من طوالات العمر !!! هل ده رفع من قيمة الجنيه ؟؟؟ لا طبعا

رابط هذا التعليق

إنت شايفها مسرحية هزلية ؟

طب ما تحكيلنا عشان نضحك

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

إنت شايفها مسرحية هزلية ؟

طب ما تحكيلنا عشان نضحك

يابشمهندس قرارات بتتاخد بيكون ضحيتها انا وانت 

انما من قبل ماتتاخد بيبقى ف ناس عارفين وعاملين حسابهم

كله بيمثل علينا والمواطن العادي هو المشاهد 

للاسف كوميديا سوداء 

رابط هذا التعليق

الداخلية: تهريب الدولار سبب القبض على حسن مالك و٤ من الإخوان

أعلنت وزارة الداخلية أن الأجهزة الأمنية تمكنت من إلقاء القبض علي القيادي الاخواني حسن مالك و٤ آخرين من عناصر الإخوان لقيامهم بتجميع العملات الأجنبية وتهريبها خارج البلاد للإضرار بالاقتصادي القومي للبلاد.

وقالت الوزارة في بيان لها، اليوم الجمعة، إنه وردت معلومات لقطاع الأمن الوطني بإضطلاع قيادات التنظيم الإخوانى الهاربين خارج البلاد بعقد عدة اجتماعات اتفقوا خلالها على وضع خطة لإيجاد طرق وبدائل للحفاظ على مصادر تمويل التنظيم مالياً في إطار مخطط يستهدف الإضرار بالإقتصاد القومي للبلاد من خلال تجميع العملات الأجنبية وتهريبها خارج البلاد والعمل على تصعيد حالة عدم استقرار سعر صرف الدولار لإجهاض الجهود المبذولة من جانب الدولة لتحقيق الاستقرار الاقتصادى الذى ينشده الوطن - حسب بيان الداخلية .

وأضافت الوزارة في بيانها أن المعلومات أفادت تورط اثنين من قيادات التنظيم وهما "حسن عز الدين يوسف مالك" - صاحب مجموعة شركات مالك جروب، وعبدالرحمن محمد محمد مصطفى سعودى – الهارب خارج البلاد - "مالك مجموعة شركات سعودي" بإستغلال بعض شركات الصرافة التابعة للتنظيم فى تهريب الأموال خارج البلاد أبرزهم شركة التوحيد للصرافة الكائنة 171 شارع 26 يوليو بالزمالك وشركة النوران للصرافة الكائنة 1 ميدان الأوبرا – القاهرة والمملوكتان لعضو التنظيم كرم عبدالوهاب عبدالعال عبدالجليل، وشركة الغربية للصرافة والمملوكة لعضو التنظيم نجدت يحيى أحمد بسيونى - وفقا لبيان وزارة الداخلية أيضًا.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...