اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ودائعنا فى البنوك

ahmos1

Recommended Posts

الناس اللى بتتكلم انها تشترى دهب وتدفع فيه مصنعيه

ليه ميشتروش دهب عباره عن سبيكه ومنها احجام من 20 جرام الى 50 جرام و 100 جرام والى 1 كيلو

السبائك عموما بتكون عباره عن عيار 24 وتكون نسبة المصنعيه قليلة جدا مقارنة بالدهب المشغول من غوايش وخلافه

وساعتها تسترى خزينه فى بنك بتدفعلها تقريبا 200 جنيه فى السنه

ده رأيى واللى يقدر يفيد فى هذا الموضوع يتفضل

معلش حاجة نفسى اعرفها من زمان وايه الا يمنع اى موظف فى البنك مثلا انه ياخد ما بداخل الخزنة والبنك بعد كده يقولك انا ما اعرفش الخزنة كان فيها ايه

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

• الردود 321
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الناس اللى بتتكلم انها تشترى دهب وتدفع فيه مصنعيه

ليه ميشتروش دهب عباره عن سبيكه ومنها احجام من 20 جرام الى 50 جرام و 100 جرام والى 1 كيلو

السبائك عموما بتكون عباره عن عيار 24 وتكون نسبة المصنعيه قليلة جدا مقارنة بالدهب المشغول من غوايش وخلافه

وساعتها تسترى خزينه فى بنك بتدفعلها تقريبا 200 جنيه فى السنه

ده رأيى واللى يقدر يفيد فى هذا الموضوع يتفضل

معلش حاجة نفسى اعرفها من زمان وايه الا يمنع اى موظف فى البنك مثلا انه ياخد ما بداخل الخزنة والبنك بعد كده يقولك انا ما اعرفش الخزنة كان فيها ايه

طالما انك نفسك تعرفها من زمان ....... اسمع ياسيدي

الخزنة التي يتم تأجيرها في البنك لا يمكن فتحها إلا بمفتاحين .... كل مفتاح له مكان في الخزنة ... .... واحد معاك و الثاني مع أمين الخزنة

و لما تروح سعادتك تفتح الخزنة لازم أمين الخزنة يضع مفتاحه أولا ثم تضع أنت مفتاحك

علما بأن نسختك في حال ضياعها بتبقى مشكلة كبيرة و تدفع غرامة و تشكل لجنه من مجموعة من موظفي البنك و يتم فتح الخزنة بمفتاح أمين الخزنة و المفتاح الماستر الموجود بالبنك ( طبعا المفتاح الماستر في عهدة شخص آخر غير مسؤول الخزينة )

و طبعا في كاميرات مراقبة و و و و يعني الموضوع آمن و مش سهل زي ما انت فاكر

على فكرة أنا بكلمك من واقع تجربة شخصية ..... آمل أن أكون أفدتك و أي خدمات

رابط هذا التعليق

طيب يا جماعة التوقعات انه يوصل لكام على موسم الحج و اخر السنة

و الحمد لله على كل حال

بس بجد تساؤل هو فيه اغبى من كده يعنى ما كل المغتربين ممكن يدوا يد العون لمصر

مثلا اتهببوا اسمحوا لكل مغترب هيحول عن طريق البنوك 100 او 200 الف دولار ينزل عربية بااقل من جماركها او من غير جمارك

اسمحولنا ننزل عفش بيتنا يا مؤمنين

اعيدوا تقسيم اراضى بيت الوطن او جتى اعملوا مشروع تانى بمساحات اقل و اسعار اقل

لكن لا حياة لمن تنادى و حسبى الله و نعم الوكيل

رابط هذا التعليق

و الحمد لله على كل حال

مثلا اتهببوا اسمحوا لكل مغترب هيحول عن طريق البنوك 100 او 200 الف دولار ينزل عربية بااقل من جماركها او من غير جمارك

اقتراح وجيه بس مين يقرا و مين يسمع

رابط هذا التعليق

و الحمد لله على كل حال

اقتراح وجيه بس مين يقرا و مين يسمع

اسعار الذهب تنخفض مرة اخرى

رابط هذا التعليق

الذهب في حالة ركود أو تراجع طفيف

لن ينخفض بشدة ولكنه لن يرتفع

وقد يتعرض لموجات انخفاض بسيطة

المستثمرون لم يعودوا يشترون الذهب حالياً ... فهناك ما هو أكثر إغراء لهم

الآن الذهب قد يرتفع بدافع من شراء البنوك المركزية لبعض الدول لكميات من الذهب

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

كلام جميل جدا اخى اسد طيب المستثمرون بيستثمروا فى ايه يعني فى حالتنا دى نعمل ايه؟

رابط هذا التعليق

كلام جميل جدا اخى اسد طيب المستثمرون بيستثمروا فى ايه يعني فى حالتنا دى نعمل ايه؟

شوف ياسيدي الفاضل

أنا لي رأي ووجهة نظر في هذا الأمر

طول عمري وأنا أهاجم إقتصاد واستثمارات الأرامل ...

بمعنى ..

أن تضع فلوسك في البنك مثلاً لتنتظر الفائدة التي يعطليها لك البنك

أو أن تضع أموالك مع تاجر فهلوي .. في عمليات استثمار وتوظيف الأموال ..

أو أن تشتري شوية ذهب .. وتنتظر حتى يرتفع لتبيعهم ...

أو أن تجمد أموالك في دولار أو يورو أو ماشابه في عمليات إدخار وهمية

أو الإستثمار في البورصة .. سواء بمعرفتك أو من خلال من يدعون بقدرتهم على تنمية الاموال معتمدين على خبرتهم في البورصة

هذا لا ينمي الأموال ..

بعضها قد يجعلها عرضة للتلاشي .. والإندثار في عمليات نصب أو عمليات مضاربة غير محسوبة

ولكن ماينمي الأموال .. هو أن تجعلها تنمو .. وهو ما يأتي بالعمل الجاد والإستثمار الحقيقي

ولكن في ظل الظروف الحالية في مصر .. وأن الإستثمار والعمل التجاري قد يعصف بالمدخرات نتيجة عدم الاستقرار وعدم وضوح الرؤية

فالنصيحة هي أن تحاول الإبقاء على مدخراتك في مأمن من التآكل قدر المستطاع .. التآكل الذي يأتي من فرق العملة أو ارتفاع التضخم ...

لهذا كنا ننصح بأن يتم الإدخار في أي من العملات الأجنبية القوية ذات التداول العالمي والعالي .. مثل اليورو والدولار والاسترليني .. وقد يكون الريال السعودي أيضاً أحد العملات الممكن التحدث عنها في هذا السياق ..

وأيضاً ممكن الحديث عن توقعك لفترة إدخارك لتلك المبالغ .. هل هي قصيرة ... (سنة تقريباً) أو متوسطة ( (إلى 3 سنوات) أو طويلة نسبية (5 سنوات أو أكثر)

وإذا كان لدي حساب بالدولار .. في أحد البنوك الأجنبية الكبرى .. فقد تحتاج لاستشارة أي من أمناء الإستثمار في البنك .. والعمل على شراء سندات أجنبية بالدولار في أحد المحافظ الكبرى العالمية والتي تدار بمخاطر قليلة .. هذا قد يمنحك فوائد معقولة على مدخراتك بالدولار في حدود 5 - 7% سنوياً ..

الذهب في الوقت الحالي .. إدخار على مدى طويل أو متوسط الأجل .. فخط الإتجاه العام له مرتفع .. ولكن على المدى القصير أو المتوسط قد يكون متذبذب بعض الشئ مما قد يعرضك لخسائر قد تكون محدودة ..

في مصر .. قد يكون الإستثمار العقاري .. (طويل الأجل) عملاً مربحاً ... وعوائده جيدة .. شريطة تحسن الأحوال السياسية والإقتصادية

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

رابط هذا التعليق

شوف ياسيدي الفاضل

بمعنى ..

أو الإستثمار في البورصة .. سواء بمعرفتك أو من خلال من يدعون بقدرتهم على تنمية الاموال معتمدين على خبرتهم في البورصة

هذا لا ينمي الأموال ..

بعضها قد يجعلها عرضة للتلاشي .. والإندثار في عمليات نصب أو عمليات مضاربة غير محسوبة

ولكن ماينمي الأموال .. هو أن تجعلها تنمو .. وهو ما يأتي بالعمل الجاد والإستثمار الحقيقي

ولكن في ظل الظروف الحالية في مصر .. وأن الإستثمار والعمل التجاري قد يعصف بالمدخرات نتيجة عدم الاستقرار وعدم وضوح الرؤية

فالنصيحة هي أن تحاول الإبقاء على مدخراتك في مأمن من التآكل قدر المستطاع .. التآكل الذي يأتي من فرق العملة أو ارتفاع التضخم ...

لهذا كنا ننصح بأن يتم الإدخار في أي من العملات الأجنبية القوية ذات التداول العالمي والعالي .. مثل اليورو والدولار والاسترليني .. وقد يكون الريال السعودي أيضاً أحد العملات الممكن التحدث عنها في هذا السياق ..

وأيضاً ممكن الحديث عن توقعك لفترة إدخارك لتلك المبالغ .. هل هي قصيرة ... (سنة تقريباً) أو متوسطة ( (إلى 3 سنوات) أو طويلة نسبية (5 سنوات أو أكثر)

وإذا كان لدي حساب بالدولار .. في أحد البنوك الأجنبية الكبرى .. فقد تحتاج لاستشارة أي من أمناء الإستثمار في البنك .. والعمل على شراء سندات أجنبية بالدولار في أحد المحافظ الكبرى العالمية والتي تدار بمخاطر قليلة .. هذا قد يمنحك فوائد معقولة على مدخراتك بالدولار في حدود 5 - 7% سنوياً ..

الذهب في الوقت الحالي .. إدخار على مدى طويل أو متوسط الأجل .. فخط الإتجاه العام له مرتفع .. ولكن على المدى القصير أو المتوسط قد يكون متذبذب بعض الشئ مما قد يعرضك لخسائر قد تكون محدودة ..

في مصر .. قد يكون الإستثمار العقاري .. (طويل الأجل) عملاً مربحاً ... وعوائده جيدة .. شريطة تحسن الأحوال السياسية والإقتصادية

معلش يافندم يعنى ايه سندات بالدولار وفايدة 7 %

الا انا اعرفه انى فايدة الدولار لا تتعدى 1 %

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

التلاته مليار بتوع قطر عملوا شغل .. بشكل عام مصر مفيش حاجه فيها تخضع لمنطق ابدا او علم .. عشان كده صعب جدا الواحد ياخد فيها قرار حاليا فيما يتعلق بتحويشة العمر .. البلد دى بجد ماشيه بالعشوائيه والبركه .. واللى يقوللك انا فاهم الوضع ماشى ازاى .. وايه الصح وايه الغلط .. يبقى اعرف انه مش فاهم حاجه .

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

سعر الدولار فى انخفاض الان 7.37 فى السوق السودا

الكل بييع وطبعا العرض كثير والسعر قل

الكلام هذا غير صحيح نهائيا انه نزل لسعر سبعه جنيه وسبعه وثلاثون قرش للعلم انا لسه راجع من مصر الدولار اليوم بليل كان شراء 7 وتسعون قرش وبيع 8 وعشر قروش بالسوق السوداء وفعلا الصباح نزل لسبعه جنيه وسبعون قرش وطلع علي الظهر لسبعه جنيه وثمانون قرش بعد حديث محافظ البنك المركزي مع برنامج محمود سعد المحافظ قال انه بينزل الدولار ولكن بشئ بسيط وهذا بسبب دراهم المخنث بتاع قطر للمسلط الصحفيين اننا ما اقصي شئ اختراعناه قرص الطعميه وهذا حدث فعلا وللاسف الشييد البرامج الرياضيه كلها تدافع عن قطر انا اقولكم الموضوع كاملا يوم الاحد الماضي نزلت مصر وكانت طائرة قطريه نزلت مع طائرة الرياض وتقدرون تطلعوا علي مواعيد الرحلات وفوجئت بما هو اتي السيد محمود معلوف والسيد مدحت شلبيه والسيد مصطفي الفقي والسيد مشفاكر اسمه بس كان عضو بمجلس الشعب و وكان مشهوره بنفاقه الشديد وعادل حموده غير اعتراف احمد شوبير انه زار قطر خلال الفتره الماضيه اربع مرات يناس احنا مازلنا بنتسرق ومازال الشعب المصري بينضرب علي افاه وثاني يوم بعد وصولهم لايف مباشر جلس كل من ذكر اسمه يمتدح لا ليس يمتدح يغازل ويداعب قطر واللله انا نزلت وشوفت العجب العجاب الوحيد اللي كان محترم في الموضوع ده رغم اني ما بحبه هو محمود سعد واستضافته لمحافظ البنك المركزي الذي قالها صراحه انه لن يستطيع ان يغامر بفلوس قطر والسبب هو انها اما وديعه او بشراء سنداتت قابله الرد في اي وقت ولكنه سوف يطر انه يصرف منها فقط للاستيراد السلع الاساسيه وفعلا انخفض الدولار ولكن نزوله هيكون فتره بسيطه جدا وانتظروا الي رمضان القادم وسعتها هتعرفوا الدولار بيوصل لكام هتقولولي امال الدولار ده من قطر مش هتستفيد بيه مصر هقولكم نعم بتستفيد بيه مصر علي شكل ديون تكسر الرقبه بعدين لو خرجنا لحظه عن طور القطريين التي تلعب سياسه بخبث ودهاء وتجذب وتربط وتقيد مصر بكاهل الديون بشكل قروض او ودائع واجبة السداد فورا وقت طلبها هتقولوا مستفيده ايه هقولكم بسبب السعوديه والامارات اللي ما بيبقلوش السيد حمد القطري وتهميش دوره بالمنطقه بيعمل علي تقيد اكبر دوله بالشرق من اجل تخضع له ويصبح لها دور بالمنطقه وتعمل علي تهميش الدور السعودي والاماراتي لاسف الشديد اني السعوديين تاركين قطر تعمل ما بداها بمصر تحت اعين وموافقه السيد الخرونج مرسي والسيد بطيخه قنديل طيب نقول متي ينخفض الدولار حسب دراستي للاقتصاد وما افهمه والذي وثقه محافظ البنك بان تدور الحركه الانتاجيه المتوقفه هذا اولا ثانيا زياده الاستثمار داخل الدوله القضاء علي معدل التضخم الذي وصل الشهر الماضي الي 8 في المائه واجب المغتربين عدم اكتناز المال وارساله فورا لمصر علي شكل ودائع جاريه بالدولار واللي عاوز يحافظ علي مدخراته مافي امامه الا تغيرها لسلة عملات جزء بالدولار وجزء باليورو وجزء بالريال السعودي وانتبهوا من شهر رمضان القادم هتقولوا اذا حولنا فلوسنا من الجنيه للدولار هنخسر مش هتخسروا ان شاء الله اولا سحب الدولار وزياده المدخرات البنكيه داخل الدوله تساعد علي زياده الاستثمار ومنها رفع الفائده الدولاريه ومنها كلنا نستفيد ثانيا للاسف الشديد مع عبقري فعلا مثل محافظ البنك المركزي يقابله حكومه ووزاره فاشله باعترافه شخصيا ان السياسه الماليه بالدوله سياسه فاشله كل الفشل وهروب المستثمرين لاجل فتح استثمار للساده القطرين شئ فاشل انت بتشيل شئ وبتحط شئ مكانه ما زاد شئ غير كده ان السيد بطيخه قنديل والسيد الخرونج مرسي فشلوا كل الفشل بزيارتين مهمين لمصر كانوا يغيروا اشياء كثيره وهما زياره المانيا والزياره الاخري لامريكا الذي اثبتوا فيها انهم محدثي سياسه فاشله

رابط هذا التعليق

التلاته مليار بتوع قطر عملوا شغل .. بشكل عام مصر مفيش حاجه فيها تخضع لمنطق ابدا او علم .. عشان كده صعب جدا الواحد ياخد فيها قرار حاليا فيما يتعلق بتحويشة العمر .. البلد دى بجد ماشيه بالعشوائيه والبركه .. واللى يقوللك انا فاهم الوضع ماشى ازاى .. وايه الصح وايه الغلط .. يبقى اعرف انه مش فاهم حاجه .

مع احترامي ليك اذا انت اصلا واضع علم لبورسعيد متماشي مع نغمة جمهورية بورسعيد العربيه البلد انت للي اول من شكر في اللي مسكينها ودافعت بحروب وباستمرار بالخرونج مرسي وبطيخه قنديل علي فاكره انا لسه راجع من مصر والاسمامي ديه هيه مسمينها كده اهل القاهره وبما انا قاهري واهلاوي صميم يالله نخليها تولع ونجيب واحد مسيحي علشان تكمل وتبقي طائفيه ونخلي جمهوريه اسكندريه العظمي وهكذا كله ماشي حبيبي البصيلي انا لسه جاي من مصر امس احب اعرفك واحب اهديك اني قطر والسيد الخرنج بتعنا وبطيخه افندي هيودونا بتوكر وقطر حتة البلد اللي تجيب ميكروسكوب لاجل تشوفها علي الخريطه بتحط حبال سوده حولينا وعشماوي هو الخرنج وبطيخه تصدق بجد بلد عشوائيه وعلي فكره فلوس قطر النصيبه انها خفضت سعر الدولار بس لفقط لمدة ساعتين وطلع زي الصاروخ مشعارف والله والله مرشال وكنز علماء الاقتصاد يفشلوا بحل اللغز بس اقولك اسئل السعوديه والامارات بجانب واسئل القطريين بجانب بيلعبوا ازاي بالسيد الخرنج وبطيخه افندي وخلينا شوخشيخه اتفخس علي ده رئيس حيوان خلي حتة فسل يقول علينا اني كبرنا اننا اخترعنا قرص طعميه صحيح جهل لايقراءوا تاريخ ولا جغرافيا ونصيبه من رشح هالمرسي

رابط هذا التعليق

قولت قبل كده ان اي ارتفاع للجنيه امام الدولار هو امر مؤقت لأنه مش مبني على حقيقه ...بل على سلف او تسريب اشاعات

يعني زي اللي يستلف و يعتبر السلفه من ضمن ممتلكاته

الزياده الحقيقيه للجنيه امام الدولار تحصل لفقط لما يستقر الوضع السياسي و الأمني و السياحي و الإقتصادي

اي زياده في ظل عدم استقرار الاربع عناصر دول هي مجرد امر مؤقت يعقبه انهيار آخر

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

كم استغرب كم هذا الفرح و التهليل من الشحاتة .... اليست ديون تضاف الينا

ياريت الاخوة تقرا الاتى

. رغم أهمية كل هذا الأنباء الاقتصادية واستقبال عدد كبير من المصريين لها بالتفاؤل والسعادة، الإ أن الواقع الاقتصادي يشير إلى وجود خطورة جراء هذه الأنباء.

فالواقع يشير إلى أن الأموال التي أعلنت كلًا من قطر وليبيا عن منحها لمصر، ما هي الإ ديون مستحقة الدفع وليست منحة أو مساعدة، وهو ما سيرفع من أزمة الدين الخارجي المصري بشكل غير مسبوق.

وكان تقرير لوزارة المالية عن شهر مارس الماضي قد أوضح أن الدين الإجمالي وصل لأعلى مستوى في تاريخه الحديث بسبب المعونات والمنح والقروض الدولية، والتي جاءت على رأسها القروض القطرية.

وسجل الدين العام الخارجي زيادة تقدر بنحو 335.4 مليون دولار، بمعدل 1%، لتصل إلى نحو 34.7 مليار دولار، في نهاية الربع الأول من العام المالي الجاري، وليبلغ إجمالي الديون المستحقة على مصر داخليًا وخارجيًا 1616 مليار جنيه، أى 1.6 تريليون جنيه، وهو أعلى مستوى على الإطلاق من الديون مستحق على مصر، في تاريخها.

وحصول مصر على القروض الخارجية يرفع العبء على الموازنة العامة للدولة، حيث يزيد من الأموال المخصصة لسداد فوائد وأقساط القروض، وهو ما يمنع أني استغلال لتلك الموارد باتجاه التنمية أو تحسين معيشية المواطنين.

الكارثة الثانية، تتمثل في أن حصول مصر على قرض صندوق النقد الدولي، قد يترتب عليه زيادة في الأسعار بشكل كبير، خاصة مع تنفيذ قرار الحكومة المجمد بزيادة أسعار بعض السلع.

كما أن رفع الدعم عن البنزين بدءً من يوليو المقبل كما أعلن وزير البترول سيرفع أسعار كل السلع والخدمات في مصر بالتبعية، وهو ما أكده الدكتور محمد النجار أستاذ الاقتصاد بكلية التجارة جامعة بنها في تصريحاته لمصراوي بقوله : ''نحن كأساتذة اقتصاد نعلم طلاب الكلية أنه إذا أردت أن تشعل الأسعار في كل أقاليم الدولة عليك أن ترفع سعر البنزين أو السولار، وهو الأمر الذي سيرفع من تكلفة المواصلات والنقل، ومن ثم تكلفة كل سلعة تنتج أو خدمة تقدم .

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

ارتفاع قادم لا محالة فى الاسعار

قرض يزاد على القروض التى سوف تدفعها الاجيال القادمة

لماذ هذا التهليل ؟؟؟

هل لما اكون مريض و اخد مسكن و احس ببعض الراحة اكون شفيت من المرض

هل وصل التهليل و التطبيل و النظارات المعظمة الذين يرتدوها محبى الاخوان الى درجة عدم رؤية الحقائق

وماذا بعد ؟؟؟

سوف يتم الاتفاق مع البنك الدولى و ماذا بعد ؟؟؟؟

قروض اخرى قادمة ؟؟؟

زيادة فى الاسعار و رفع الدعم عن الطبقات الفقيرة ماذا بعد ؟؟؟

اتمنى لكم السعادة و الشفاء من جرعة العلاج المسكن

لكن ياريت حد يقولى بعد غياب مفعول الدواء

ماذا بعد ؟؟؟

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

ارتفاع قادم لا محالة فى الاسعار

قرض يزاد على القروض التى سوف تدفعها الاجيال القادمة

لماذ هذا التهليل ؟؟؟

هل لما اكون مريض و اخد مسكن و احس ببعض الراحة اكون شفيت من المرض

هل وصل التهليل و التطبيل و النظارات المعظمة الذين يرتدوها محبى الاخوان الى درجة عدم رؤية الحقائق

وماذا بعد ؟؟؟

سوف يتم الاتفاق مع البنك الدولى و ماذا بعد ؟؟؟؟

قروض اخرى قادمة ؟؟؟

زيادة فى الاسعار و رفع الدعم عن الطبقات الفقيرة ماذا بعد ؟؟؟

اتمنى لكم السعادة و الشفاء من جرعة العلاج المسكن

لكن ياريت حد يقولى بعد غياب مفعول الدواء

ماذا بعد ؟؟؟

اقدر كلمات جدا ولكن المريض يتألم ويصرخ من الالم وقدم اليه احد الاطباء مسكن وهو يتعلق بقشاية فماذا سيفعل ؟

ليس امامه الا ان يتجرع المسكن حتى يلتقط انفاسه

ويقولون ان اللي ايده في النار غير اللي ايده في الجنة وكم هاجمت الجماعات الاسلامية السلوك الاقتصادي الغربي الذي من مكوناته القروض والفوائد وظلو يهاجمون السياسة النقدية التي تعتمد على القروض حتى وان وضعو ايديهم في النار وجدناهم يصرخون من شدة الالم ولم نعد نسمع عن حرمانية القروض والتنظير اللي صدعو به دماغنا من الحلول الاسلامية والتي ستحول الدنيا الى جنة الفردوس وانتظرونا لما نعتلي الحكم وشوفو هانعمل ايه وهانحل المشاكل ازاي وما وجدنا الا نفس السياسات حتى انهم كانو اكثر شراهة للقروض وباي ثمن يدفعونه ليس هو المهم لكن المهم هو ان يحصلو على الاموال باي شكل واي وسيلة ونراهم يطوفون العالم باسره مثل الشحات البارد الذي يلح ويلح في طلب الحسنة

إسلامية فين

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

شوف ياسيدي الفاضل

بمعنى ..

هذا لا ينمي الأموال ..

معلش يافندم يعنى ايه سندات بالدولار وفايدة 7 %

الا انا اعرفه انى فايدة الدولار لا تتعدى 1 %

يمكنك الإتصال بالبنك الذي تتعامل معه إذا كان أحد البنوك الأجنبية مثل سيتي أو اتش اس بي سي .. وستجد عندهم مثل تلك المنتجات

هناك محافظ إستثمارية تعمل في شراء سندات في دول تحقق نجاح ونمو كبير مثل وتدار من قبل دور إستثمارية كبيرة جداً ..

وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...