اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

متابعة فعاليات موجة الثورة الثانية .. 25 يناير 2012

Recommended Posts

الميدان الآن

يحدث الآن : هتافات من على منصة الاخوان: يسقط يسقط حكم العسكر. احنا الشعب الخط الاحمر. مش عايزنها عسكرية. عايزين دولة مدنية

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

• الردود 644
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لا حول ولا قوة الا بالله

دي تاني مرة ينطرد من الميدان

انا لو مكانه ماعتبش ناحية الميدان تاني واركز على البرلمان الحق اخدلي لجنة ولا منصب هناك واهو عصفور في اليد

ادي جزاء اللي يخالف الثوار ولما الثوار يقولو مافيش احتفال يبقى يسمعوا الكلام مش ياعندو ويعملو عيد ميلاد على حاجة لسه مانتهيتش ولسه فيه دم ماتخدش حقه ومايفكروش انهم ركبو لانهم اخدو شوية كراسي في مجلس الشعب وان كلمتهم هاتمشي على الكل

قلنا ومازلنا نقول ان الشرعية مازالت هي شرعية الميدان ومجلس الشعب عشان تبقى له كلمة لازم ينفذ طلبات الميدان مش طلبات على هواه

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

لا حول ولا قوة الا بالله

دي تاني مرة ينطرد من الميدان

انا لو مكانه ماعتبش ناحية الميدان تاني واركز على البرلمان الحق اخدلي لجنة ولا منصب هناك واهو عصفور في اليد

ادي جزاء اللي يخالف الثوار ولما الثوار يقولو مافيش احتفال يبقى يسمعوا الكلام مش ياعندو ويعملو عيد ميلاد على حاجة لسه مانتهيتش ولسه فيه دم ماتخدش حقه ومايفكروش انهم ركبو لانهم اخدو شوية كراسي في مجلس الشعب وان كلمتهم هاتمشي على الكل

قلنا ومازلنا نقول ان الشرعية مازالت هي شرعية الميدان ومجلس الشعب عشان تبقى له كلمة لازم ينفذ طلبات الميدان مش طلبات على هواه

نفى الدكتور محمد البلتاجى عضو مجلس الشعب، الأمين العام لحزب الحرية والعدالة بالقاهرة تعرضه لأى اعتداء من المتظاهرين فى ميدان التحرير، وقال إن ما حدث داخل الميدان أن بعض الأطراف كانت تطالب برحيل المجلس العسكري، وهذا أمر لا خلاف عليه، لكن حدثت بعض الاحتكاكات، فضلا عن حدوث مشكلات بين المنصات فى الميدان، كل هذا أدى إلى احتقان بين البعض، لكن دون المساس بى شخصيا.

البلتاجى أكد أنه تم التواصل مع كل الأطراف السياسية الموجودة فى الميدان للتهدئة، وقال: ولم يمسسنى سوء من أى من المتظاهرين الثوار، وخرجت قبل 15 دقيقة من التحرير والأمور هادئة تماما.

رابط هذا التعليق

يا ريت يا جماعة نشوف سر الثورة في الصورة دي

تم تعديل بواسطة احمد رضوان

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

بيان اللجنه الأعلاميه لشباب 6 أبريل

شباب الاخوان شاركوا معانا من اول يوم فى الثورة

... نعم الجماعة لم تدعو للثورة معنا لكن شبابها شاركوا كمان قياداتها شاركوا معانا بصفة شخصية زي د. محمد البلتاجي اللي كان من ضمن النواب اللي وقفوا معانا فى يوم 25 يناير امام دار القضاء العالي

ثم شاركت الاخوان رسميا من يوم 28 يناير و نزلوا رسميا للميدان

و هو ذات اليوم الذى جاء فيه البرادعي ليشارك فى التظاهرات

و كان لشباب الاخوان و معهم شباب السلفيين دور رائع و تاريخي بحروف من نور مع كل شباب الثورة فى يوم موقعة الجمل و كنا سويا .. الدرع و السيف

و بعد الثورة حدثت انقسامات و اختلافات و اخطاء من جميع التيارات على درجات مسئوليتها ..و استقطاب .. لكن كل هذا اختلاف طبيعي سياسي

لكنه لا يصل لدرجة التخوين و الخلاف

و حتى الآن .. فالاخوان متظاهرين معنا و معتصمين في الميدان

و يهتفوا مثلنا زينا يسقط حكم العسكر

بس الفرق بيننا و بينهم اننا بنقول : يرحل الآن

و هما بيقولوا : يرحل فى يونيو !

فالاختلاف لا يعني الخلاف و الشقاق

و لهذا .. عيب أن نرى الشتائم و التخوين ضد الاخوان اللي حاصل فى الميدان الآن

نختلف نعم لكن ما نوصلشي للخلاف

و التراشق بالالفاظ و الهتافات البعيدة كل البعد عن روح توافق الميدان

قوتنا فى وحدتنا .. مهما كان بيننا .. و معا سنبني الدولة المدنية الديمقراطية فى مصر رغم أنف اي حد فى الداخل او الخارج..

صورة من اعلى منصة الاخوان وفيها البلتاجى واحمد ماهر والصاوى وبعض النشطاء يرفعون ايديهم معا ويهتفون ايد واحدة اللهم وحد صفوفنا والف بين قلوبنا لا تسمحوا لمجلس الوقيعة والدسائس والفتن باشعال وافتعال المشاجرات والفتن بينكم ليفرق بيننا لكى ينتصر علينا يجب ان نظل يد واحدة ووحدة واحدة ضد الاحتلال العسكرى وخيانتة وعمالتة...

أعجبتني هذه المقابلات في المواقف التي وردت في بيان حركة 6 ابريل

الاخوان نزلوا رسميا للميدان يوم 28

وهو ذات اليوم الذي نزل فيه البرادعي

الاخوان والثوار يطالبون برحيل العسكر لكن الثوار يطلبونه الأن والاخوان يطلبونه في يونيو

بيان قيم من حركة 6 ابريل , وفيه قدر كبير من الشعور بالمسئولية

أشتم رائحة غير طيبة من الأخبار التي يتم تداولها بكثافة عن المشادات بين بعض الشباب في الميدان من جهة وبعض شباب الاخوان من جهة أخرى

والأمر ليس عفويا والله أعلم

يجوز أن الأخبار كاذبة ويتم تضخميها بشكل مُتعمد

ويجوز أن هناك فئة من الشباب في الميدان موجهة لعمل هذه الإشتباكات مع بعض شباب الإخوان

وفي كل الأحوال الهدف هو دس الفرقة والوصول للشقاق بين رواد الميدان !!

كما أن خبر طرد الدكتور محمد البلتاجي لو كان صحيحا فهو امر يثير التعجب , فالدكتور محمد البلتاجي من أول اليوم وهو يقوم بمجهود طيب جدا بكل صراحة لتهدئة الثوار في الميدان , ويحاول بجهد دؤوب تقريب وجهات نظر بين الاخوان وثوار الميدان , ووصل به الأمر الى الهتاف أكثر من مرة من فوق منصة الاخوان بسقوط حكم العسكر حتى يُثبت للثوار أن الهدف واحد لكن الإختلاف في الطريقة

فلماذا تم طرده لو صح هذا الخبر ؟

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

اللهم احمى جنود مصر وأمنهم وأعنهم على كل خائن او جاهل

والمدنيين لأ ... انت شكلك مع الناس التانيين :protest:

:closedeyes: طيب خليها شعب مصر واهو كده يبقى جيش وشعب

اهلا بك بينا في يوم الوفاء للشهداء وعودة الروح ولم الشمل ... كلنا جنود هذا البلد الطيب ونحن مع الجيش قلباً وقالباً ولكن نرفض أسلوب المجلس العسكري ونرفض أن تؤدي حيله للوقيعة بين الجيش والشعب ... يكفى صورة الجيش الذي صنف يوما على العالم أخلاقيا ان تصبح بهذا الشكل ، واليوم اثبت ان تدخل المجلس العسكري في كل الأحداث الماضية بصورة قمعية هو ما أدى لوقوع ضحايا .. فالأيام الماضية أثبتت بكل تأكيد سلمية الثورة وتجمع الشعب حول الثورة لحمايته

أهلا بك مرة أخرى بيننا

تم تعديل بواسطة احمد رضوان

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

المداخلة دي ردا على مداخلة الزميل عماد حمدي واللي وضع فيها رابط يؤكد تعرض البلتاجي للطرد من الميدان

الحمد لله ان ناقل الخبر عضو الحرية والعدالة والا كان تم توجيه اتهامات بالتشويه والطعن و.....الخ

تحياتي لحضرتك استاذ كابتشينو انك صلحت غلطة الاستاذ عماد حمدي :clappingrose:

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

المداخلة دي ردا على مداخلة الزميل عماد حمدي واللي وضع فيها رابط يؤكد تعرض البلتاجي للطرد من الميدان

الحمد لله ان ناقل الخبر عضو الحرية والعدالة والا كان تم توجيه اتهامات بالتشويه والطعن و.....الخ

انا بس عاوزك تهدى شوية يا استاذ اسلام

الظاهر ان حضرتك مايعرفش الدكتور البلتاجى كويس .

رابط هذا التعليق

معظم الأخبار .. كله للوقيعة بين الثوار جميعاً وجرهم لكمائن سياسية

يا ريت أخبار الخلاف نخليها على جنب دلوقتي لإن كل شوية يطلع خبر ويطلع تكذيبه ، فبلاش ننقل أخبار الخلاف هنا ، ويا ريت نركز على نقاط الإتفاق حتى ينتهى اليوم على خير

ربنا كبير وحيسترها مع الشعب الطيب اللى نزل بالملايين

استاذ احمد

اسمحي لي احييك على مداخلتك ،، فكما كنت انتقد بعض مداخلاتك ، يجب ايضا ان اشكرك على كلامك الطيب ونظرتك الهادئة للامور التي تضع مصلحة مصر قبل اي شيء

صراحة مداخلات في الفترة الاخيرة تستحق التحية ...ولن يمنعني خلافي معك في وقت سابق على ان اشكرك امام الجميع كما كنت انتقدك امام الجميع

تقبل تحياتي،،،،

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

سؤال برىء للاخ عماد انا لا اراك فى المنتدى الا تدافع عن الاخوان او تكتب عنهم او او او ............للاخوان

و مع هذا حضرتكتؤكد وتؤكد انكلست من الاخوان .........طيب سؤال حضرتك لغاية دلوقتى مش من الاخوان ليه

ما حضرتك يا ريت تنضم لهم مادام بتحبهم اوى كده

ومتقوليش ان انت ستكتفى بمناصرتهم من بره لان يدالله مع الجماعة و انما ياكل الذئب الشاه الشاردة

مش كده و لا ايه

رابط هذا التعليق

معظم الأخبار .. كله للوقيعة بين الثوار جميعاً وجرهم لكمائن سياسية

يا ريت أخبار الخلاف نخليها على جنب دلوقتي لإن كل شوية يطلع خبر ويطلع تكذيبه ، فبلاش ننقل أخبار الخلاف هنا ، ويا ريت نركز على نقاط الإتفاق حتى ينتهى اليوم على خير

ربنا كبير وحيسترها مع الشعب الطيب اللى نزل بالملايين

استاذ احمد

اسمحي لي احييك على مداخلتك ،، فكما كنت انتقد بعض مداخلاتك ، يجب ايضا ان اشكرك على كلامك الطيب ونظرتك الهادئة للامور التي تضع مصلحة مصر قبل اي شيء

صراحة مداخلات في الفترة الاخيرة تستحق التحية ...ولن يمنعني خلافي معك في وقت سابق على ان اشكرك امام الجميع كما كنت انتقدك امام الجميع

تقبل تحياتي،،،،

أشكرك أخي الكريم وكلنا فداء هذا البلد ... واليوم يوم لم الشمل وتجمع وعودة الروح وارجو ان تسود تلك الروح هنا وفي الشارع لأننا نحاول ان نبنى مستقبلاً افضل لأبناءنا وأبناء هذا الشعب الجميل ، الذي خرج يطالب بحقهم في الحياة ، خرج في يوم الوفاء للشهداء شاكراً صنيعهم

وأثق في رحمة الله وأنه سوف ينجى البلد من كل سوء

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

شاب في التحرير بيسأل واحد انت اخوان قاله ايوة قاله خونة بعتوا دم الشهداء قاله انا اخو الشهيد مصطفى الصاوي اللي اتقتل بــ 25 رصاصة

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

انا عاوز بس اقول حاجه بس للعلم

مخبرين الانترنت وال بتشتغل لحساب النظام بتشوف ان الهدف الصح واستكمال المسيرة مع الاخوان لانها تعهدت بحفظ النظام

فالدفاع عنهم اصبح دفاع عن النظام ممثل فى الاخوان وتلبيس العمم ال وصل الان للشعب بكافه طوائفه

فمخبرين الانترنت مش اخوان ولا شباب الاخوان ضد الاخوان كما هو مشاع

لان لو شباب الاخوان ضددهم كانوا شيلوهم الشوال وتم رفدهم من الجماعه لانهم خرجوا على نهج السمع والطاعه

وده معروف عند الاخوان انهم بيقصوا على طول الخروج عليهم

فكيف يسموا بشباب الاخوان الان

الا اذا كانوا مخبرين ليهم وبيقوموا بنفس دور المعارضه فى الوطنى وخلاص

دول جواسيس بتحطهم الاخوان فى الميادين لحسابهم .

لانهم لو منفصلين عنهم بالفعل مكنوش شوشروا بمكبرات الصوت على الهتافات ضد العسكر

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

انا بس عاوزك تهدى شوية يا استاذ اسلام

الظاهر ان حضرتك مايعرفش الدكتور البلتاجى كويس .

واضح ان حضرتك مش سمعت الفيديو كويس أو مش فتحته من الأساس

الفيديو بيتكلم عن نزول الإخوان من أول يوم في الثورة مش زي ما كان الكل قاعد ينشر و يقول الإخوان ركبوا الثورة و و و .. الخ

تاريخ الفيديو يوم 01/01/2012 لم يتطرق الفيديو إلى موضوع خبر طرد الدكتور البلتاجي من الميدان اليوم 27/01/2012

و اللي حضرتك وضعته قبل كدا و اتناقشت حولة و اللي حضرتك برده علقت في هذا الموضوع ع خبر طرده الذي تم تكذيبه

فأعتقد الفيديو موجه لسيادتك و ليس لي ..

الفترة الآن بها أخبار كثيرة كلها بتتكذب زي ما قال الأستاذ أحمد رضوان .. نلتزم الهدوء لمراقبة الحدث

كل الشعب المصري إيد واحد و يريد تسليم العسكر للسلطة ، الإختلاف ( فئة تريد التسليم فوري ) و فئة آخري تريد الإنتظار ليونيه

و فتح باب الترشح للرئاسه بعد انتخابات الشورى ..

تحيـــاتي ،،

رابط هذا التعليق

صرح حازم صلاح أبو إسماعيل تعليقاً على الإقتراح الذي تسامع به الناس و الذي يدعو إلى انتخاب مجلس الشعب لرئيس مؤقت بدلاً من الرئيس الذي ينتخبه الشعب و ينتهي بحل مجلس الشعب و إعادة انتخاب برلمان من جديد فقد تبين بهذا أن هذا إتجاه لحرق البلد كليةً و كشف تماماً ما يكمن خلف الظواهر من موقف حقيقي و هذه ستكون مقدمة لاحتراق البلد كليةً.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...