اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

متابعة فعاليات موجة الثورة الثانية .. 25 يناير 2012

Recommended Posts

انا واثق في الله ثم الثوار الشباب المصريون الحقيقيون إن عُمرهم ما يخربوا بلدهم أو يحدفوا حد بطوبة بدون سبب

أما عن إندساس المخربين وما إلى ذلك فهذا عبث لان القاصي قبل الداني يعلم من هم المندسون ومن أين يأتون ومن ورأهم

أنا لو ساكن في مدينة نصر يا جماعة مثلاً ... ودخل الحي او المنطقة 100 حرامي ... فهل كده ننسف المنطقة كلها ؟ أو نصفها بأنها مدينة موبؤة ؟

أم إن العقل بيقول إن المخرب لو عارفين إنهم مخرب يبقى في جهات تمسكه من قفاه وهو متلبس وتعلقه من رجليه أمام الجميع

مش تسيب اللي حرقوا واللي خربوا وشوفناهم على الهوا .. وتسيب اللي قتلوا واللي ضربوا نار وتروح تمسك الشيخ مظهر شاهين وممدوح حمزة ونواره نجم !!!!!

فاكرين المثال اللي حكيت عليه من يومين في مدينة فارسكور ؟

إن لله وإنا إليه راجعون

قامت العصابة اللي بتروع اهالي مدينة فارسكور بقتل 3 أخرين من اللجان الشعبية اليوم من الشباب الشهداء الرجالة الذين يتصدوا لهم ... بعد انا قتلوا 2 الاسبوع الماضي والأهالي شقوا هدومهم وقاطعين الطريق الدولي بقى لهم حوالي إسبوع للفت نظر المجلس العسكري والحكومة ووزارة الداخلية .. والأن على قناة مودرن حرية مدير امن دمياط بيوعد إنهم هايقبضوا عليهم خلال 72 ساعة

بالمناسبة .. العصابة بعتت إنذار لـ 14 واحد من اللجان الشعبية دي بتصفيتهم جسدياً

شوفتوا مين البلطجي ومين الثائر الحق ومين اللي لازم نعمل عليه ثورة وليه لازم ننزل بكرة في مظاهرات حاشدة سلمية ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• الردود 644
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

دي صورة من مدينة المنصورة اليوم

عُمرنا ما نكره الشرطة ولا الجيش

لكننا نكره الظلم والظالمون ونكره كل من يهين أي مصري او يدوس على كرامتة

رابط هذا التعليق

كلنا خالد سعيد

يُرجى من الأخوة والأخوات الثوار في كل بقاع الجمهورية، الإبتعاد تماماً بالمسيرات أو التظاهرات عن أقسام الشرطة والمناطق العسكرية والمنشآت الحيوية.. إلتزام المشارك في أى مسيرة بالحفاظ على أمن وسلامة المحيطين به.. تجنب الدخول في أى نقاش حاد قد يؤدي إلى إشتباك .. التعاون في السيطرة بعقلانية وهدوء على أى عنصر يشتبه في إندساسه لتأليب المتظاهرين على بعضهم البعض أو دفعهم لإنتهاج العنف ضد أياً من كان | الثورة المصرية سلمية وهذا لا علاقة له بتعامل الدولة مع المظاهرات، السِلمية هو خيار أخلاقي وسمة الثورة المميزة

رابط هذا التعليق

كلنا خالد سعيد

بكره كلنا هننزل للتحرير .. لا بنطالب بسقوط الجيش .. ولا عايزين نهدم مصر .. مؤمنين بإن الثورة سلمية .. ورافضين لأي اعتداء على أي أرواح أو ممتلكات خاصة أو عامة .. بكره عايزين نطالب بسقوط حـــــكـــــم العسكر ديموقراطيا .. بتنحي الجيش المصري لأول مرة من ستين سنة عن الحياة السياسية في مصر وتركها لللشعب ليحدد مصيره عن طريق انتخابات وبدون أي امتيازات خاصة تخلي المؤسسة العسكرية اللي بنحترمها لدورها التاريخي في الدفاع عن أراضي مصر .. بكره هننزل للمطالبة بانتخاب الرئيس في أبريل وقبل كتابة الدستور زي ما نصت التعديلات الدستورية اللي استفتينا عليها في 14 مارس 2011 .. المجد للشهداء والثورة مستمرة

رابط هذا التعليق

بعوده الايام

الجو معطر و ممطر و مشحون بالشجن والامل !

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

دي صورة من مدينة المنصورة اليوم

عُمرنا ما نكره الشرطة ولا الجيش

لكننا نكره الظلم والظالمون ونكره كل من يهين أي مصري او يدوس على كرامتة

أنا آسف أنا بكره الشرطة والجيش

مش معنى كدا إني مؤيد للتخريب دي بلدنا

محدش من الثوار محتاج حد يوصيه لإن الثائر عارف كويس إنه مش ممكن هيخرب وعمره ماخرب

الرسائل دي متتوجهش للثوار

رابط هذا التعليق

بالتوازي مع قسم نوابنا في البرلمان

قسم الثائر المصري نقلا عن صفحة يوم التغير 25 يناير 2012 :

أقسم بالله العظيم أن أحافظ مخلصا على مبادئ ثورة 25 يناير وأن أسعى جاهدا إلى تحقيق أهدافها وأن أحافظ على سلميتها. وأن أجاهد من أجل حقوق الشهداء والمصابين وأن أحترم إرادة الشعب المصري وخياراته وأن أظل حارسا وفيا لحرية وكرامة وعزة مصر وشعبها وأن أقاوم كل ظل أو استبداد أو فساد ما حييت والله على ما أقول شهيد

ولنجعل الثورة تحلق بجناحين

نوابها وثوارها في علاقة تكاملية لا تنافسية

يكملون بعضهم بعضا , ويسيرون كوحدة واحدة تجاه الهدف

والهدف هو :

عيش

حرية

كرامة

عدالة

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

بدأت بشائر النصر, ميدان التحرير منذ قليل

http://www.youtube.com/watch?v=a9bufoxB3F4&feature=youtu.be

تم تعديل بواسطة ماستر

ليس من المهم اين نقف، ولكن من الضرورى معرفه فى اى اتجاة نسير

رابط هذا التعليق

هل نتوقع ظهور قائد للثورة في الميدان ؟؟

الدكتور البرادعي

رابط هذا التعليق

http://www.youtube.com/watch?v=rYoCS7i0SIg#!

اغنية "اثبت مكانك" من انتاج "شركة كيوسوفت" - "QSoft Ltd" مهداة الي كل شهداء ومصابي الثورة، وكل من ثبت علي موقفة ولم يبال باتهامات التخوين من اجل ان يري غدا ا...

رابط هذا التعليق

مباشر 6 إبريل

مباشر 6 ابريل | نداء

#egypt #m6april #6april #tahrir #25jan

يُرجى من الأخوة والأخوات الثوار في كل بقاع الجمهورية، الإبتعاد تماماً بالمسيرات أو التظاهرات عن أقسام الشرطة والمناطق العسكرية والمنشئات الحيوية.. إلتزام المشارك في أى مسيرة بالحفاظ على أمن وسلامة المحيطين به.. تجنب الدخول في أى نقاش حاد قد يؤدي إلى إشتباك يسيىء لصورة الثورة الحضارية.. عدم الإحتكاك مطلقاً مع أى عنصر أمني حال وجوده بالزى الرسمي بالقرب من أماكن التظاهرات.. التعاون في السيطرة بعقلانية وهدوء على أى عنصر يشتبه في إندساسه لتأليب المتظاهرين على بعضهم البعض أو دفعهم لإنتهاج العنف ضد أياً من كان | الثورة المصرية سلمية وهذا لا علاقة له بتعامل الدولة مع المظاهرات، السِلمية هو خيار أخلاقي وسمة الثورة المميزة

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

هل نتوقع ظهور قائد للثورة في الميدان ؟؟

الدكتور البرادعي

د.البرادعي النهرده في منزل الشهيد الشيخ عماد عفت بعد انتهاؤه من زيارة اسرة الشهيد مينا دنيال .. كل التحية والتقدير ليك يا دكتور وربنا يرحمك يا شيخ عماد انت ومينا..يسقط يسقط حكم العسكر

رابط هذا التعليق

انا سمعت ان فيه اشتباكات بين الاخوان والثوار وان الاخوان انسحبو وبأو على اطراف الميدان واجلوا احتفالهم بالثورة غدا ومنصة الاخوان مافيش حد واقف عليها تقريبا منعينهم من اعتلائها

الكلام ده صح يا تيمور ولو صح عايزك تفتكر لما قلت لك قبل كده على نية الاخوان المبيتة وانت قلت لي طب خليهم يعملوا

ياريت تنفي الكلام ده يا تيمور او تأكده

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

انا سمعت ان فيه اشتباكات بين الاخوان والثوار وان الاخوان انسحبو وبأو على اطراف الميدان واجلوا احتفالهم بالثورة غدا ومنصة الاخوان مافيش حد واقف عليها تقريبا منعينهم من اعتلائها

الكلام ده صح يا تيمور ولو صح عايزك تفتكر لما قلت لك قبل كده على نية الاخوان المبيتة وانت قلت لي طب خليهم يعملوا

والله العظيم كنت لسه داخل أكتب التخوف ده ..

الاخوان نازلين يحتلفوا ويفرقعوا بلالين

والثوار مع السلفيين نازلين يستكملوا اهداف الثورة

اللهم ألف بين قلوبهم .. مش عاوزين نشمت حد فينا .. ولا عاوزين نختلف على حاجه وهمية واهداف واهيه

رابط هذا التعليق

كلنا خالد سعيد

يُرجى من الأخوة والأخوات الثوار في كل بقاع الجمهورية، الإبتعاد تماماً بالمسيرات أو التظاهرات عن أقسام الشرطة والمناطق العسكرية والمنشآت الحيوية.. إلتزام المشارك في أى مسيرة بالحفاظ على أمن وسلامة المحيطين به.. تجنب الدخول في أى نقاش حاد قد يؤدي إلى إشتباك .. التعاون في السيطرة بعقلانية وهدوء على أى عنصر يشتبه في إندساسه لتأليب المتظاهرين على بعضهم البعض و دفعهم لإنتهاج العنف ضد أياً من كان | الثورة المصرية سلمية وهذا لا علاقة له بتعامل الدولة مع المظاهرات، السِلمية هو خيار أخلاقي وسمة الثورة المميزة

أأيد تماما ها التوجيه..... و أحب أن أضيف... إن فى حالة التخريب... أناشد الشرفاء إخلاء المنطقة فورا حتى لا يبقى إلا المخربين الأعداء العملاء سواء لخونه الداخل أو لاعداء الخارج

كده يمكن تميز المخربين و الإمساك بهم أو تصفيتهم ولن يحزن عليهم الشرفاء

بقاء الناس فى حاله التخريب يشكل درع حماية للمخربين... و يرقى إلى التعاون معهم و الموافقة على فعلهم... و أكيد محدش يخلصه كده

رابط هذا التعليق

والله العظيم كنت لسه داخل أكتب التخوف ده ..

الاخوان نازلين يحتلفوا ويفرقعوا بلالين

والثوار مع السلفيين نازلين يستكملوا اهداف الثورة

اللهم ألف بين قلوبهم .. مش عاوزين نشمت حد فينا .. ولا عاوزين نختلف على حاجه وهمية واهداف واهيه

ماهو احنا دلوقتي في وضع اختلاف وجهات النظر

ناس شايفة ان الثورة خلصت خلاص

وناس شايفة ان الثورة لسه ماخلصتش

طب اللي شايف ان الثورة خلصت ايه اللي يوديه يحتفل في الميدان

مايروح العباسية مثلا يحتفل هناك ويضرب صواريخ ويعمل هابي بيرث دي زي ماهو عايز

لكن يجي عند ...

ولا بلاش

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...