اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

موبيلك نوعه ايه وايه مميزاته

lالمطحون

Recommended Posts

ردا على موضوع سيارتك ايه انا بقول ايه الموبيل بتاعك وانا شخصيا عندى 7610 وهو جميل وامكانياته هايله من ناحية الكاميرا والبرامج الرائعه اللى تنزلها عليه

رابط هذا التعليق

• الردود 59
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

معايا I-mate Pocket PC

معليش الصورة صغيرة شوية

البتاع ده لسه نازل السوق الخليجية بقى له سنة تقريباً .

وهو من إسمه عبارة عن كمبيوتر كفي صغير به ويندوز واوفيس كامل وكاميرا ( تصوير فوتغرافي وفيديو ) والقرأن الكريم وتفسيرة وبالصوت كمان ومفيد جداً في الدخول على النت .. وحاجات كتير تاني ..... و بس خلاص .

لكن دي صورة مُكبرة للجيل الثاني منه اللي لسه نازل الشهر ده وفيه تقريباً 3 أو 4 إختلافات عن اللي معايا

ودي مميزاته

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

نوكيا 3510i

ميزته الوحيدة إنه فى الظلام باستخدمه لمبة نيون... نوره جامد جدا... يعنى ساعات لما أكون نامية ومستنية مكالمة مهمة أول ما يرن لو ماصحيتش على الصوت أصحى على النور..!!! برضه لما يكون النور مطفى و مش عايزة أتخبط فى حاجة و أنا ماشية أقوم أنوره.... :rolleyes:

بفكر أبيعه و أجيب سامسونج اللى بيطبق ده اللى فيه كاميرا...

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

انا معايا 6820 الكي بورد كاميرا وفيديو وانفرا ريد فول اوبشن

بس للامانة انا يعني من مدمني تغيير الموبايل ومن تجاربي الشخصيه اقول ان السوني الاريكسون من احسن الموبايلات خاصة في الصورة والشاشه رائعة بس يمكن ارساله اضعف شوية من النوكيا

سي السيد حبيب قلبي ال اي مات الجديد مش ده اللي كانو بيبعوه في جايتكس الاسبوع اللي فات

ده بكام درهم اماراتي

كليو لو هتغيري موبايلك هاتي سوني ذد 600رائع

رابط هذا التعليق

كليو لو هتغيري موبايلك هاتي سوني ذد 600رائع

عندك فكرة بكام فى مصر؟؟

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

نوكيا 6600

امكانياته كبيرة و الأهم هو الاستفادة من امكانياته.

محمِّل عليه القرآن الكريم و برنامج للآذان و باستعمله كاميرا عادية و كاميرا فيديو (لكن امكانياتهم مش عالية زي الكاميرات الديجيتال التانية) و ريموت كونترول لأجهزة زي التليفزيون و الفيديو و خلافه و بأقرأ عليه ملفات word و power point و excel و محَمِّل عليه برنامج حلو لطرد الناموس :rolleyes: و برنامج تاني يشغله كشاف في الضلمة و قاموس انجليزي انجليزي ده غير الالعاب و كام فيلم كرتون توم أند جيري :angry: .. و اللي عنده 6600 و محتاج أي برنامج من اللي قلت عليهم أو غيره يقول لي و أنا أبعتهم له فوراً :unsure:

وقف الخلق ينظرون جميعا ... كيف أبني قواعد المجد وحدي

وبناة الأهرام في سالف الدهر ... كفوني الكلام عند التحدي

أنا تاج العلاء في مفرق الشرق ... ودراته فرائد عقدي

إن مجدي في الأوليات عريق ... من له مثل أولياتي ومجدي

أنا إن قدر الإله مماتي ... لا ترى الشرق يرفع الرأس بعدي

ما رماني رام وراح سليماً ... من قديم عناية الله جنده

كم بغت دولة عليّ وجارت ... ثم زالت وتلك عقبى التحدي

إنني حرة كسرت قيودي ... رغم أنف العدا وقطعت قيدي

أتراني وقد طويت حياتي ... في مراس لم أبلغ اليوم رشدي

أمن العدل أنهم يردون الماء ... صفوا وأن يكدر وردي

أمن الحق أنهم يطلقون الأسد منهم ... وأن تقيد أسدي

نظر الله لي فارشد أبنائي ... فشدوا إلى العلا أي شد

إنما الحق قوة من قوى الديان ... أمضي من كل أبيض وهندي

قد وعدت العلا بكل أبي ... من رجالي فانجزوا اليوم وعدي

وارفعوا دولتي على العلم والأخلاق ... فالعلم وحده ليس يجدي

نحن نجتاز موقفاً تعثر الآراء ... فيه وثمرة الرأي تردى

فقفوا فيه وقفة حزم ... وارسوا جانبيه بعزمة المستعد

رابط هذا التعليق

Motorola V120E

ميزته إنه مجانا :P

م

"و من يتق الله يجعل له مخرجا" صدق الله العظيم

اللهم إنى أستغفرك من كل ذنب تبت اليك منه ثم عدت فيه

اللهم إنى أستغفرك من كل عقد عقدته لك ثم لم أوف لك به

اللهم إنى أستغفرك من كل نعمة أنعمت بها على فقويت بها على معصيتك

اللهم إنى أستغفرك من كل عمل عملته لوجهك خالطه ما ليس لك

رابط هذا التعليق

سيارتك ماركيتها ايه

موبايلك نوعه ايه

نخشى السؤال الجاى يكون

مراتك اسمها ايه

ومع ذلك

موبايلى 3310 .. أولد فاشون

وتليفون ابنى 8000 وكسر مش فاكر وبرده أولد فاشون

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

انا بقى عندى حته موبايل انما ايه

موبايل بقرص :P

لا لا بجد عندى 3110 خورد فاشون :lol:

رابط هذا التعليق

معايا موبيل قد فردة الجزمة مقاس 43 و بكسوة :P .... ومسبب لى احراج جامد فى الاوساط المصرية بالخارج اللى نقلت تقاليد الموبيل كما هى من مصر ....

تم تعديل بواسطة Contra Mundum
رابط هذا التعليق

ماعنديش موبايل ......

زهقت ...

اى واحد و فى اى ساعه يجبينى منين ما كنت.

مجرد ما تجيله الفكره و لمجرد انه عارف الرقم يروح طالب ..

طب ليه..... و ازاى.

الموبايل مالوش لازمه الا فى المصايب.

و علشان كده انا باكرهه.

لما اكون مسافر باستلف واحد من العيال او من ام العيال لزوم الطوارىء.

و مع ذلك اظل اكرهه و سأظل.

الموبايل اكثر اختراع فيه عدوان على الحريه و الخصوصيه الشخصيه.

:P :lol: :)

رابط هذا التعليق

:P :lol:

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

يا عم ماجد

كل سنة وانت طيب ورمضان كريم

الموبايل من احسن الاختراعات

وبعدين يا اخي ممكن تلغي الصوت يبقى هزاز وبيظهر لك رقم الطالب يا ترد يا تطنش ولو في اي طاريء لاسمح الله بينقذك في كثير من الاوقات

لا لا ما لكش حل ده اكتر شيء ممتاز

رابط هذا التعليق

نوكيا 6600

امكانياته كبيرة و الأهم هو الاستفادة من امكانياته.

محمِّل عليه القرآن الكريم و برنامج للآذان و باستعمله كاميرا عادية و كاميرا فيديو (لكن امكانياتهم مش عالية زي الكاميرات الديجيتال التانية) و ريموت كونترول لأجهزة زي التليفزيون و الفيديو و خلافه و بأقرأ عليه ملفات word و power point و excel و محَمِّل عليه برنامج حلو لطرد الناموس  :rolleyes: و برنامج تاني يشغله كشاف في الضلمة و قاموس انجليزي انجليزي ده غير الالعاب و كام فيلم كرتون توم أند جيري  :D .. و اللي عنده 6600 و محتاج أي برنامج من اللي قلت عليهم أو غيره يقول لي و أنا أبعتهم له فوراً  :ph34r:

6600،

وجديد نوفي ، لسه بكرتونته ، و لسه ما دوستش فيه جامد ، و محتاج أعرف كل امكانياته ، وهجيبله ان شاء الله وصلة Infra Red عشان أربط بينه وبين الكمبيوتر و أستخدم الكاميرا بتاعته في شغلي و تسجيل كافة خبراتي العملية بحكم اني مهندس تنفيذ

الأخ الفاضل موديست :

الحقني بالبرامج و الحاجات اللي أدلع بيها الجهاز ده، و خصوصا برنامج الآذان ، عشان أنا حاسس ان الجهاز ده فعلا جامد زي ما بيقولوا عليه، بس أنا لسه ما توغلتش في مميزاته ، وأكون شاكر ليك جدا ، وربنا يقدرني على رد جميلك ده

وعلى فكرة ، أنا كان معايا قبله 6310i ، وكان فعلا من أحسن أجهزة نوكيا اللي احتكيت بيها مقارنة بأجهزة باقي أصدقائي ، لكن مع الأسف الشديد اتسرق مني ، و اتحسرت عليه كتير ، لحد ما قلت أجيب ال6600 عشان أرمم بيه جراحي النفسية

الأخ الفاضل ماجد :

عندك حق تماما، ولكنه شر لا بد منه ، وانا مش متخيل زمان الحياة كانت ماشية ازاي في مواقع العمليات الانشائية و البناء من غير الجهاز المفعوص ده

تحياتي وتقديري ..........

قلب الوطن مجروح ........ لا يحتمل أكــتر

نهرب وفين هنروح ......... لما الهموم تكتر

رابط هذا التعليق

موتورلا 835

اهم ميزة فيه انه حجم عائلى لو ضربت بيه حد يسبب عاهه مستديمه835_pic1.gif

ده غير كاميرتين وجى بى اس والمزيكا الام بى ترى

والله يرحمه ابويا كان بيستخدم كوزين سلامون مربطوين بفتله

رابط هذا التعليق

ماعنديش موبايل ......

زهقت ...

اى واحد و فى اى ساعه يجبينى منين ما كنت.

:rolleyes:  :ph34r:  :D

اختراع استفادت منه الزوجات و واحد صاحبى هنا بيسميه الطوق الالكترونى ...

رابط هذا التعليق

الأخوان العزيزان homer و Tamsite

حااااااضر :rolleyes: ... أرجو أن ترسلا لي بريدكما الإلكتروني برسالة خاصة (و يفضل أن يكون بريدكما على الياهو لإنه سعته كبيرة أو أي بريد سعته كبيرة) و يشرفني إرسال مجموعة متنوعة من البرامج الخاصة بالـ 6600 في أسرع وقت إن شاء الله :ph34r:

وقف الخلق ينظرون جميعا ... كيف أبني قواعد المجد وحدي

وبناة الأهرام في سالف الدهر ... كفوني الكلام عند التحدي

أنا تاج العلاء في مفرق الشرق ... ودراته فرائد عقدي

إن مجدي في الأوليات عريق ... من له مثل أولياتي ومجدي

أنا إن قدر الإله مماتي ... لا ترى الشرق يرفع الرأس بعدي

ما رماني رام وراح سليماً ... من قديم عناية الله جنده

كم بغت دولة عليّ وجارت ... ثم زالت وتلك عقبى التحدي

إنني حرة كسرت قيودي ... رغم أنف العدا وقطعت قيدي

أتراني وقد طويت حياتي ... في مراس لم أبلغ اليوم رشدي

أمن العدل أنهم يردون الماء ... صفوا وأن يكدر وردي

أمن الحق أنهم يطلقون الأسد منهم ... وأن تقيد أسدي

نظر الله لي فارشد أبنائي ... فشدوا إلى العلا أي شد

إنما الحق قوة من قوى الديان ... أمضي من كل أبيض وهندي

قد وعدت العلا بكل أبي ... من رجالي فانجزوا اليوم وعدي

وارفعوا دولتي على العلم والأخلاق ... فالعلم وحده ليس يجدي

نحن نجتاز موقفاً تعثر الآراء ... فيه وثمرة الرأي تردى

فقفوا فيه وقفة حزم ... وارسوا جانبيه بعزمة المستعد

رابط هذا التعليق

سي السيد حبيب قلبي ال اي مات الجديد مش ده اللي كانو بيبعوه في جايتكس الاسبوع اللي فات

ده بكام درهم اماراتي

سيادتك ده كان بيتباع في المعرض بـ 3300 درهم ... وأول ما وصلت السعودية لقيته بحوالي 4000 ريال ( 1100 دولار )

بس البوكيت بي سي ده له شوية برامج بنجيبها من على النت توصل لمثلاً قول مليون برنامج ( بدون مبالغة ) وكله بلوشي ... فالشركات المتخصصة في هذه النوعية من الكمبيوترات الكفية والموجود بها موبيل يهمها دعم صناعتها وجذب المستهلكين لها وبالتالي على سبيل المثال هما جايبيين شوية شباب سعوديين وعاملين منتدى إسمه

www.ce4arab.com

تلاقيه فيه حل للمشاكل وبرامج مجانية وأي تحديثات أو ترقيات ... وعلى ما أعتقد إنهم بيدفعوا للشباب دول .

رابط هذا التعليق

موديست ...

خبي ديلك يا عصفور بين القمح وبين الفول ...

الفتوى بتاعت كاميرا الجوال من ساعة ما طلعت في السعودية .. وهيئة الامر بالمعروف والشرطة وكل الجهات المختصة دايرين يلموا في تلك النوعية ... وبالذات الموبيل اللي معاك " الباندا " لإنه سبب المصايب من وجهة نظرهم ... واللي بيروح ما بيرجعش .

على فكرة يا جماعة هنا في السعودية قليل جداً اللي يعرف الموبيل بالموديل بتاعه .. يعني ما نعرفش 3300 ولا 1500 ... لأن هنا بيطلقوا أسامي على الموديلات زي العربيات كده إشي شبح وإشي فياجرا ... فتلاقي مثلاً النوكيا اللي مع موديست ده بيسموه " باندا " واللي قبله النوكيا أبو شكل حلو كان منه نوعين واحد إسمه " الفيصلية " والتاني إسمه " المملكة " ..

أما النوكيا الموجود مع الدكتور المطحون في اول مداخله في الموضوع فإسمه " الدمعه "

دمعه مش يعني تقلية وبصل وصلصة .. ولكن دي مفرد دموع ... Tear يعني .

بس الغريبة بقى إن النوكيا ماشي زي النار هنا ... والإريسكون والسامسونج والموتورولا والانواع التانية لا حد بيعبرها ولا بيقول عليها أسامي " اللي ما تتسماش "

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      فى الوقت الذى يقوم أغلب المهرجانات فى التوقف بسبب الموجة الرابعة من فيروس كورونا تستعد الساحة الثقافية المصريعرض المقال كاملاً
    • 28
      انهارده و انا ماشي في الشارع و في الزحمه موبايلي اتنشل من غير ما حس بدور عليه في جيبي مش لاقيه ، بدور في الجيوب التانية وببص حواليا لقيت واحده ست بتقولي موبايلك قولتلها ايوه قالتلي في واحد اخده و مشي من الناحية دي و معاه بنت مأنجشه ( حاطه ايديها في دراعه ) مشيت في الاتجاه اللي شاورت عليه و مش شايف حد فكرة تكون الست دي لها صله باللي سرقه و بتبعدني عن المكان بعدين شوفت ولد وبنت ماشين قدام جريت وانا بجري سمعت واحد بيقول إلحق ياله ( ياولد ) الشخص اللي بينده ده معاهم وكان بيحذرهم بس هما مش س
    • 0
      السلام عليكم انا دخلت الموقع بتاع الهجره http://www.cic.gc.ca/ وبدات اقرا فى المتطلبات ولاقت ان فى كذا نوع للهجره وكذا نوع للتاشيره حد يعرف ايه الفرق بينهم؟ يعنى ايه الانسب لى علما بانى بكالريوس هندسه اعزب 28 سنه اتحدث اتجليزى بطلاقه وفرنساوى خفيف و6 سنوات خبره... السؤال التانى: ايه الفرق بين كويبك وغيرها يعنى؟بتفرق فى ايه مش كلها كندا برضو؟ كمان ايه الاحسن والانسب فى حالتى... افيدونا افادكم الله
    • 13
      تعودت منذ زمن بعيد ان انام على صوت الراديو او التلفزيون فبغير هذا لا استطيع النوع فعقلي يظل يعمل دون هوادة ويستحيل ان يأتي لي النوم بغير ان ينشغل بالامس وفي ليلة حالمة مارست عادتي في الاستماع الى اي شيء حتى استطيع النوم وكان ما اشاهده هو برنامج القاهرة اليوم وكما تعلمون ان عمرو اديب يمزح كثيرا وبرنامجه يساعد على النوم فبعد دقائق قليلة دخلت في نوم عميق وقد فصلت عن العالم المحيط بي الا انني وبعد اقل من نصف ساعة اصابني الهلع وكدت اصاب بصدمة عصبية وشعرت بدقات قلبي تزداد من صوت قادم من التلفزيون
    • 24
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كل واحد فينا بقت ليه دماغه وشخصيته وتفكيره اللى يحب يشارك فى الموضوع يحكيلنا مين (يعنى مين من البنى آدمين اللى أثر فيه وازاى فى تكوين آراؤه)وايه (لغير العاقل يعنى الظروف والأحداث والملابسات أو مصادر ساهمت فى تكوين تفكيره وشخصيته) على مدار حياته يعنى من الصغر لحد دلوقتى بسم الله ماشاء الله حد جاى؟ :blush2:
  • أضف...