اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

القوات المسلحة تهاجم 6 ابريل في بيان رسمي

Recommended Posts

http://www.youtube.com/watch?v=m6nGMf7Nuuw&feature=player_embedded#at=22

يا نهار أبيض ... ربطة الجرجير ... هو صحيح هي فيها كام عود ..... رأي عكاشة في موقعة العباسية وطايح في البرادعي والإخوان

يا عزيزى دول بقى ابواق النخبة شوف وتمتع ومتع عينك دول اللي عيزين يحكمونا بعد المخلوع دحنا هنضرب ضرب

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

• الردود 602
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

• الجيش قطاع كبير منه ماكانش رافض التوريث في حد ذاته، لكن كان رافض إن جمال هو اللي ياخد الورث بعيد عن العسكر.. وطبعا هذا القطاع مبسوط مننا عشان أزحناله جمال.
  • وعدد كبير من قيادات المجلس العسكري نقاوة المخلوع..وفيه بينهم ود ومصالح.. وأي محاكمة حقيقية للمخلوع.. وأي انتصار حقيقي للثورة بيهدد رقاب.
  • من أول يوم 28 يناير لما دخلت أول مدرعات ميدان التحرير والشباب فرحوا بيها وهللولها، اتضح بعد كده انها بتاعة الحرس الجمهوري وكانت جايبة ذخيرة للشرطة، وانهالت عليهم الشرطة بيها، فالشباب عمل بطولات لصد المدرعات اللي جت بعد كده.
  • يوم موقعة الجمل وقف الجيش يتفرج على أولادنا والجمال والخيل بتدهسهم، مافيش إلا تصرفات فردية لضابط شريف زي ماجد بولس أو أحمد شومان.. لكن الأوامر كانت للباقيين انهم يقفوا يتفرجوا.. والخيل والجمال كانت جاية من نزلة السمان للتحرير ماحدش فكر يصدها أو يمنعها.
  • يوم موقعة العباسية.. الجيش وقف يتفرج على بلطجية بسكاكين وقزازيز فاضية مولتوف، ماقبضش على ولا واحد من المعتدين لكن قبض على بعض النشطاء.. صحيح أفرج عنهم صباحا، لكن مادام بيعرف يقبض ماقبضش على البلطجية ليه؟
  • ماحدش من الجيش سأل نفسه ليه البلطجية ما بيهاجموش بتوع روكسي ولا مصطفى محمود؟
  • الخلاصة ومن الآخر برضه.. الجيش لم يحم الثورة بدليل اللي حصل في موقعة الجمل وفي موقعة العباسية.. لكنه رفض فعلا إطاعة أوامر إطلاق النار على المتظاهرين.. مش عشان عايز يحمي الثورة.. لكن عشان القيادات الصغيرة والمتوسطة كانوا مستحيل يوافقوا ويضربوا أهاليهم عشان يحموا مصالح الروس الكبيرة المتورطة مع المخلوع.

مداخله للصحفيه الكبيره المحترمه إكرام هانم يوسف (والدة زياد العليمي) من منتدى آخر

علشان تعرفوا إن الناس دي عايزه تهدم البلد بجيشها وقال إيه فيه فرق بين الجيش والمجلس العسكري أهه كل الكلام على الجيش ... كل الافتراء دا على الجيش وكلمة الجيش أظهرتها ويعرف الناس بكلامهم

وإذا كانوا الجماعة دول لسه بيحبوا فإحنا بنرمح على مين الكلام ده ........... وعلى رأي اللي قالها ... معالهش

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

http://www.youtube.com/watch?v=m6nGMf7Nuuw&feature=player_embedded#at=22

يا نهار أبيض ... ربطة الجرجير ... هو صحيح هي فيها كام عود ..... رأي عكاشة في موقعة العباسية وطايح في البرادعي والإخوان

يا عزيزى دول بقى ابواق النخبة شوف وتمتع ومتع عينك دول اللي عيزين يحكمونا بعد المخلوع دحنا هنضرب ضرب

تعرف يا محمود ساعة الجد هتلاقي عربيات محملة أنفار من البلد وخش ياجدع طهر عايزين البلد تنضف بقى علشان نحس إن الثورة غيرت .... ههههههه

طبعا كلامي على اللي قاصدين تخريب البلد وليس على الثوار الأصليين

تم تعديل بواسطة tarek hassan

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

"6 إبريل" تتقدم ببلاغين ضد المجلس العسكرى والروينى.. و18 حزبا وحركة يصفون أحداث العباسية بـ"موقعة الجمل الثانية" ويطالبون بالتحقيق الفورى.. والبرادعى يدعو لوقف العنف ضد المتظاهرين سلميا

المصدر : اليوم السابع

الرباط الخاص بي

--------

على فكرة يا جماعة .. من الأخر يعني

لو كان الكلام اللي طلع من لسان المجلس العسكري كان موجه ضد أي فصيل سياسي أخر .. بل لأي فرد في المجتمع أخر ... بإذن الله كان هايبقى ده نفس موقفي وكلامي

إحنا مش عملنا ثورة عشان تفضل نفس لهجة التخوين والعمالة وقلة الأدب دي موجودة بدون أدلة ..

إحنا عملنا ثورة عشان كل مصري يرفع راسه ويقول رأيه بمنتهى الإحترام ....

أه صحيح ... سمعت تعليق من حوالي ساعتين في التليفزيون وقت الغدا لأحد قادة المجلس العسكري بيقول : إحنا بنحترم التظاهر السلمي والمتظاهرين المحترمين .. لكن هل المتظاهر اللي سوري خالع النصف الأعلى من ملاسه وماسك سيف ومولوتف زي اللي شوفناهم في العباسية ده يبقى متظاهر محترم ؟

-----

يا الله ... يا مثبت العقل والدين يارب .... بالله عليكم ردوا إنتوا عليه وقولوا له مين اللي كانوا ماسكين السيوف والمولوتوف ويعتلون أسطح المنازل

مع احترامي لكلام سيادتك وليكن مايكون

هل انته كنت موافق علي ذهاب المتظاهرين الي قياده الجيش

وهل سيادتك كنت واثق ان مش هيطلع شباب متهور يحاول يقتحم مقر القياده

وساعتها يحصل اسفزاز للجيش واحتكاك وممكن ضرب نار لحمايه مقر الجيش

ولا كنت عاوز يحصل ذي ماحصل في امن الدوله وكل الاوراق والملفات علي الرصيف

وطبعا الجيش ماكنش هايسمح بكده وناس تموت ويصبح هناك دم وتار بين الجيش وبعض الشباب المتهور

وتدخل البلد نفق مظلم لا يعلم احد نهايته

يااستاذ احمد انا ذيك اطلب حريه التظاهر والتعبير والاعتصام لكل الناس

لكن ما فعله الشباب بصراحه تعدي الحدود

هاتلي اي دوله متحضره يعتصم فيها الناس باغلاق الشوارع والميادين

يااستاذي الفاضل لو مر الشباب من العباسيه ووصلو لمقر الجيش كان ممكن يحصل مجزره

الجيش مخطأ في اتهامه 6 ابريل لكن الجيش هو صمام الامان الوحيدفي البلد

ممكن نصبرعليه شويه ونستحمل عيوبه حتي نصل الي الانتخابات

وبعد الانخابات هيكون فيه مجلس شعب منتخب وهوه الوحيد اللي يقدر يتكلم بااسم الشعب

الحل في الدوله المدنيه

رابط هذا التعليق

• الجيش قطاع كبير منه ماكانش رافض التوريث في حد ذاته، لكن كان رافض إن جمال هو اللي ياخد الورث بعيد عن العسكر.. وطبعا هذا القطاع مبسوط مننا عشان أزحناله جمال.
  • وعدد كبير من قيادات المجلس العسكري نقاوة المخلوع..وفيه بينهم ود ومصالح.. وأي محاكمة حقيقية للمخلوع.. وأي انتصار حقيقي للثورة بيهدد رقاب.
  • من أول يوم 28 يناير لما دخلت أول مدرعات ميدان التحرير والشباب فرحوا بيها وهللولها، اتضح بعد كده انها بتاعة الحرس الجمهوري وكانت جايبة ذخيرة للشرطة، وانهالت عليهم الشرطة بيها، فالشباب عمل بطولات لصد المدرعات اللي جت بعد كده.
  • يوم موقعة الجمل وقف الجيش يتفرج على أولادنا والجمال والخيل بتدهسهم، مافيش إلا تصرفات فردية لضابط شريف زي ماجد بولس أو أحمد شومان.. لكن الأوامر كانت للباقيين انهم يقفوا يتفرجوا.. والخيل والجمال كانت جاية من نزلة السمان للتحرير ماحدش فكر يصدها أو يمنعها.
  • يوم موقعة العباسية.. الجيش وقف يتفرج على بلطجية بسكاكين وقزازيز فاضية مولتوف، ماقبضش على ولا واحد من المعتدين لكن قبض على بعض النشطاء.. صحيح أفرج عنهم صباحا، لكن مادام بيعرف يقبض ماقبضش على البلطجية ليه؟
  • ماحدش من الجيش سأل نفسه ليه البلطجية ما بيهاجموش بتوع روكسي ولا مصطفى محمود؟
  • الخلاصة ومن الآخر برضه.. الجيش لم يحم الثورة بدليل اللي حصل في موقعة الجمل وفي موقعة العباسية.. لكنه رفض فعلا إطاعة أوامر إطلاق النار على المتظاهرين.. مش عشان عايز يحمي الثورة.. لكن عشان القيادات الصغيرة والمتوسطة كانوا مستحيل يوافقوا ويضربوا أهاليهم عشان يحموا مصالح الروس الكبيرة المتورطة مع المخلوع.

مداخله للصحفيه الكبيره المحترمه إكرام هانم يوسف (والدة زياد العليمي) من منتدى آخر

علشان تعرفوا إن الناس دي عايزه تهدم البلد بجيشها وقال إيه فيه فرق بين الجيش والمجلس العسكري أهه كل الكلام على الجيش ... كل الافتراء دا على الجيش وكلمة الجيش أظهرتها ويعرف الناس بكلامهم

وإذا كانوا الجماعة دول لسه بيحبوا فإحنا بنرمح على مين الكلام ده ........... وعلى رأي اللي قالها ... معالهش

يا روقه الناس اللي كاتبه المداخله دي ناس بتفكر و بتعرف تفكر و بالتالي لازم تقرا كلامهم كويس و تحاول تفكر قبل ما ترد الرد المتسرع بتاعك المعتاد ده

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

لو سمحتم ياجماعة حد ينزل لنا مكالمة اللوا الرويني لبرنامج صباح دريم أمبارح عشان نشوف المجلس العسكري بيبص لمصر وثورتها إزاي

http://www.youtube.com/watch?v=xQssw6fOrso

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

اين الادلة التي وعدنا الجيش بتقديمها واسكات السنة الجميع بعد تقديمها

اذا كانت الادلة تقل عن اعترافات لاعضاء الحركة او تقديم تسجيلات مصرح بتسجيلها بينهم وبين الجهات الاجنبية بتنفيذ خطة معينة ( وفي هذه الحالة يستحقون تحويلهم الي النيابة وتقديمهم لمحاكمة عاجلة )

فلا تساوي عندي هذه الادلة قدر المداد الذي كتبت به

هل تظنون ان رمي الناس بالباطل شيء هين وهل اذا ادعى احدهم علي الجيش انه عميل لامريكا او اسرائيل او أي جهة فهل كنتم ستتركونه لحال سبيله ام كنتم ستضعون القيود في يديه وتحكمون عليه بالسجن لانه اتهمكم تهمة شنعاء يستحقون عليها الحبس والعقاب

اما انتم اذا حدث وكان كلامكم عار من الصحة فمن سيحاسبكم

سلاح الشعب هو التظاهر وعلي الجيش ان يستجيب للشعب لا ان يكون سوط عليه يبطش كما يشاء دون ان يحاسبه احد

انا مع الجيش اذا كان عادل ويحكم بالعدل وضده اذا كان يحكم بالباطل والادعاءات الكاذبة

متفق مع حضرتك في كل كلمه لكن

نشيل كلمة الجيش ونضع كلمة المجلس العسكري والا اخفي سرا اذا قلت انه لولا ( الجيش ) لانفرد ( المجلس العسكري ) بالثوار وفعل بهم الافاعيل

تحيتي ,,

رابط هذا التعليق

صلوا على النبي

عليه افضل الصلاة و السلام

مبدئيا عشان يكون الكلام واضح

هانفي عن نفسي التهم اللي هاتكون جاهزة

انا لا اخوان و لا سلفية و لا فلول و لا عمري شوفت حد منهم خالص في حياتي العادية

بس انا مواطنة مصرية بحب مصر و بخاف عليها

كان هايجلي شلل من 6 ابريل يوم ما راحت تحرر فلسطين و عاوزة تعدي الحدود في الوقت اللي احنا فيه دا و حسيت انهم بيزايدوا علينا كلنا مع اننا في الهوا سوا لا احنا في ايدنا نعمل حاجه لفلسطين دلوقتي و لا هما كمان

بس حسيت انهم بيستغلوا قرف الناس في مصر من اليهود و حبوا يعملوا لنفسهم شعبية بتحريض الناس على الاعتداء على السفارة الاسرائيلية و محاولة اقتحامها

و لما قولنا ان دا هبل في الوقت الحالي طلع ناس قالت انتوا بتدافعوا عن اليهود زي مبارك و تم اتهام كل اللي عارض الاعتداء دا بانه بما معناه خانع

كان هايجلي ضغط من 6 ابريل لما كانت بتهدد بنقل الاضرابات لقناة السويس و بصراحة شايفة ان دا خيانة عظمى لمصر

و ما حدش يقولي ان اللي حرض على كده مش 6 ابريل لان كلنا شوفنا مداخلات المهندس اركتيكت و من الايام الاولى للثورة بيصرح بانهم ينقلوا الاعتصام لقرب القناة و بعدها التهديد باغلاق الممر الاملاحي

كان هايجلي سكر من 6 ابريل لما قفلوا مجمع التحرير و استهبلوا و قالوا عصيان مدني

و كان العصيان المدني دا بيكون بالاجبار للناس هييه بخ النهاردة عاملين مفاجأة و روحوا بيوتكم بدءأ عصيان مدني

و اظن ان دا لا يحدث اطلاقا في اي بلد محترمة

كان هايجلي القلب من 6 ابريل لما كانوا بيهددوا باغلاق المترو و بيعتبروا ان دا تصعيد ضد المجلس العسكري

و كان المجلس العسكري هو اللي بيركب المترو عشان يروح اشغاله

و فاكرين ان الناس هاتوقف جنبهم و تضغط معاهم على المجلس العسكري

و بصراحة شايفة ان دا قصور في العقل لما اروح اضغط على الشعب و استنى ان يساندني

يبقى اللي بيفكر كده شوية عيال طقة في دماغها و لا عندهم حس و لا ادنى ذكاء في رأيي

كان هايجيلي روماتيزم بقى اخيرا من موقفهم امبارح و اول

سمعت النهاردة عز الدين الهواري عضو الجمعية الوطنية متشنج على اخره و هايطقله عرق و هو بيدافع و بيقول اللي حشد الناس ليلة 23 الساعه 11 بالليل و مش عارفة ايه العرض من التوقيت دا بالذات هو واحد من الفلول

و قال للناس ايه رأيكم نعمل المسيرة من دلوقتي بدل بكرة؟؟؟

دالكلام دا على المنصة يعني لا هو في الخباثة و لا مستخبي

طيب هانفترض جدلا ان دا صح الاخ الفل دا ما حدش نزله من على المنصة ليه طالما عارفين انه فلول مش 6 ابريل في الميدان و الجدع جدع و الجبان جبان

ما تطلعوش جدعان ليه و نزلوه من على المنصة و قالوا يا راجل يا فل انت بتحرض الناس و وعوا الناس اللي راحت اتحشدت معاه للمسيرة الليلية؟؟؟؟

بلاش دي لما انتوا عرفتوا اللي حصل في المسيرة الليلية ليه ما طلعش حد ذكي و قال لا احنا كده هانجرر الناس لموقعة جمل تانية بما ان الحوار في بلطجية و فلول و ضحكوا على الكل و اجلوا المسيرة المقررة من كام يوم اللي المهندس تيمور قال هانروح في عيدهم لابسين اسود

ما فيهمش واحد مخه نضيف و يقول لأ المسيرة دي تتأجل طالما في قلق

الانيل بقى و الاهبل و الاعبط طله اتكلم عز الدين الهواري و قال النهاردة في مسيرة جديدة لوزارة الدفاع الساعة 6

نعم بقى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بعد اللي حصل رايح تاني بالناس هناك و مش عارف ممكن يحصلهم ايه

هو في عقل يا جماعة و لا ما فيش عند الناس دي

يعني انا خلاص مش خايف على الناس اللي معايا للدرجة دي؟؟؟؟؟؟؟

انا ما كنتش مستنية بيان المجلس العسكري باتهام 6 ابريل

لاني من خلال اللي باشوفه منهم و انا ايقنت ان الناس دي

مش همهم مصلحة مصر

سواء عن مخطط بينفذوه او عن انتفاء الوعي السياسي و الحكمة السياسية

حاسة انهم شوية عيال ماشيين ورا انفعالاتهم

و انا مش عاوزة نكرر جعجة جمال عبد الناصر تاني

انا عاوزة حد في ذكاء السادات

سامحوني لو في اخطاءات املائية او عدم ترتيب للمداخلة لاني باكتب من الاي باد و مش باعرف اعدل فيه

رابط هذا التعليق

لسه على النار ، ماستويتش

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

الحرية والعدالة : الثوار ليسوا "خونة"

اعتبر حزب الحرية والعدالة الأحداث التي وقعت في ميدان العباسية أمس، نتيجة لحالة الاحتقان التي يمر بها المجتمع المصري في أعقاب نجاح ثورته المباركة، وهي الحالة التي أدى إليها شعور بعض قطاعات المجتمع بالبطء في تنفيذ إجراءات التطهير ومحاسبة المسئولين عن الفساد الذي استشرى في البلاد خلال العقود الماضية .

وأكد الحزب في بيان حصلت "بوابة الوفد" علي نسخه منه أنه لا يشك في وطنية كافة الأطراف سواء الداعية إلى التحرك صوب المجلس العسكري أو الرافضة لذلك، رافضًا تخوين أي طرف، أو الطعن في وطنيته وحرصه على مصلحة هذا الوطن .

وشدد الحزب المنبثق عن جماعة الإخوان على أهمية التوافق بين كافة الأطراف خلال هذه الفترة لتجاوز هذه المرحلة الحرجة التي تمر بها البلاد، على أن يحتوي هذا التوافق كافة القوى السياسية والمواطنين.

وأبدى الحزب أسفه لوقوع هذا العدد من المصابين في مواجهات مع طرف يحمل نفس التوجه الوطني.

اقرأ المقال الأصلي علي بوابة الوفد الاليكترونية الحرية والعدالة : الثوار ليسوا "خونة"

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

لسه على النار ، ماستويتش

و لا حيستوي

ان خفت ما تقولشي و ان قولت ماتخافشي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الحرية والعدالة : الثوار ليسوا "خونة"

اعتبر حزب الحرية والعدالة الأحداث التي وقعت في ميدان العباسية أمس، نتيجة لحالة الاحتقان التي يمر بها المجتمع المصري في أعقاب نجاح ثورته المباركة، وهي الحالة التي أدى إليها شعور بعض قطاعات المجتمع بالبطء في تنفيذ إجراءات التطهير ومحاسبة المسئولين عن الفساد الذي استشرى في البلاد خلال العقود الماضية .

وأكد الحزب في بيان حصلت "بوابة الوفد" علي نسخه منه أنه لا يشك في وطنية كافة الأطراف سواء الداعية إلى التحرك صوب المجلس العسكري أو الرافضة لذلك، رافضًا تخوين أي طرف، أو الطعن في وطنيته وحرصه على مصلحة هذا الوطن .

وشدد الحزب المنبثق عن جماعة الإخوان على أهمية التوافق بين كافة الأطراف خلال هذه الفترة لتجاوز هذه المرحلة الحرجة التي تمر بها البلاد، على أن يحتوي هذا التوافق كافة القوى السياسية والمواطنين.

وأبدى الحزب أسفه لوقوع هذا العدد من المصابين في مواجهات مع طرف يحمل نفس التوجه الوطني.

اقرأ المقال الأصلي علي بوابة الوفد الاليكترونية الحرية والعدالة : الثوار ليسوا "خونة"

موقف محترم للاخوان المسلمين

تحيتي ,,

رابط هذا التعليق

لسه على النار ، ماستويتش

و لا حيستوي

ان خفت ما تقولشي و ان قولت ماتخافشي

بيسالوني

نطلب في المحكمة

تعويض مادي

ولا اعتذار رسمي ينشر في جميع الصحف القومية

ولا الاثنان معا !!

منتظر رأيكم الكريم ,,

رابط هذا التعليق

يا ريت بعد كل الامراض اللي كانت هاتجيلي دي

حد يشيل 6 ابريل دي من مصر

انا عندي بنت عاوزة اربيها و انا بصحتي

ربنا يخليها

ونحاول نقلل من الاستفزاز حاضر

الله المستعان ,,

رابط هذا التعليق

ما جعلنى أتراجع عن وعدى - لنفسى - بعدم المشاركة فى هذا الموضوع هو مداخلة الفاضلة pink rose اللى - بعيد الشر عنها - بتوصف فيها الأمراض اللى جاتلها ..

ربنا يخليكى لبنتك وتربيها وتطلع عاقلة زيك كده إن شاء الله

الفاضلة pink rose بدأت بنفى التهم الجاهزة .. أنا لن أفعل هذا .. لا يهمنى أى اتهام يوجه إلىَّ .. ياما دقت على الراس طبول ..

أنا دخلت امبارح شوية .. والنهارده شوية .. قريت فيهم الموضوع ده "بصفته موضوع الساعة" .. ولفت نظرى تكرار لسؤال : "هو لما الجماعة دول مرصودين من 2009 زى ما بيقول المجلس العسكرى ، أمال نظام مبارك كان ساكت عليهم ليه؟"

سؤال منطقى .. والإجابة عليه موجودة على صفحات المحاورات من أيام حادثة إمبابة .. بس الظاهر كانت مدفونة ومفيش حد قراها

فى هذه المداخلة وضعت نافذة من موقع جريدة "التلجراف" .. وهى بالمناسبة تصحح تصريح اللواء الروينى إنهم مرصودين من 2009 .. الحقيقة هى إنهم مرصودين من 2008 .. من أيام مؤتمر قمة إئتلاف الحركات الشبابية فى نيويورك .. اللى هو الأخ طارق كان بيسأل عليه Alliance of Youth Movements

فى البند رقم 7 من مذكرة مارجريت سكوبى المرفوعة إلى الخارجية الأمريكية نقرأ الآتى والمهم فيه هو الملحوظة بين قوسين التى أضافتها سكوبى :

7. © xxxxxxxxxxxx said that the GOE has recently been cracking down on the April 6 movement by arresting its members. xxxxxxxxxxxx noted that although SSIS had released xxxxxxxxxxxx and xxxxxxxxxxxx \"in the past few days,\" it had arrested three other members. (Note: On December 14, we pressed the MFA for the release of xxxxxxxxxxxx and xxxxxxxxxxxx, and on December 28 we asked the MFA for the GOE to release the additional three activists. End note.) xxxxxxxxxxxx conceded that April 6 has no feasible plans for future activities.

البند كان عن تقرير Mr. xxxxxxx عن إطلاق سراح بعض أعضاء الحركة والقبض على غيرهم .. وترجمة الملحوظة : (فى 14 ديسمبر ضغطنا على وزارة الخارجية (تقصد المصرية بالطبع) للإفراج عن "فلان" و "علان" ، وفى 28 ديسمبر طلبنا من وزارة الخارجية (المصرية طبعا) أن تفرج "حكومة مصر Government of Egypt" عن النشطاء الثلاثة الآخرين)

أعتقد أن هذا يجيب بمنطقية على السؤال المنطقى الذى تردد على لسان المتحدث باسم حركة 6 أبريل فى قناة الجزيرة "مصر مباشر" وبأقلام زملاء أفاضل هنا فى "المحاورات"

إنه الضغط (مش الضغط بتاع pink rose :)) .. وطبعا إحنا عارفين إن الحداية ما بترميش كتاكيت .. أو كما قال الدكتور عصام النظامى فى الفيديو بتاع التمويل There's no free lunch

أنا عندى اقتراح

أن يضاف إلى مطالب الثورة مطلب محاكمة عاجلة عادلة ناجزة سريعة علنية للمتورطين فى موضوع التمويل بعد الكشف عن أسمائهم .. وأن تستمر حركة 6 أبريل فى التصعيد والضغط على المجلس العسكرى لتنفيذ هذا المطلب وذلك بالاستمرار باتهامه بالتباطؤ والتواطؤ إن لم يسرع فى تنفيذ هذا المطلب

وربنا يكفيكى شر المرض يا pink rose

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

أنا عندى اقتراح

أن يضاف إلى مطالب الثورة مطلب محاكمة عاجلة عادلة ناجزة سريعة علنية للمتورطين فى موضوع التمويل بعد الكشف عن أسمائهم .. وأن تستمر حركة 6 أبريل فى التصعيد والضغط على المجلس العسكرى لتنفيذ هذا المطلب وذلك بالاستمرار باتهامه بالتباطؤ والتواطؤ إن لم يسرع فى تنفيذ هذا المطلب

وربنا يكفيكى شر المرض يا pink rose

استفدت كثيرا من مداخلة الأخت الفاضلة :pink rose والفاضل الكريم أبو محمد

وأضم صوتي لصوته في المطالبة بمحاكمة عادلة وعاجلة وأضيف لها أيضا علنية في الفضائيات

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

فى هذه المداخلة وضعت نافذة من موقع جريدة "التلجراف" .. وهى بالمناسبة تصحح تصريح اللواء الروينى إنهم مرصودين من 2009 .. الحقيقة هى إنهم مرصودين من 2008 ..

معلهش .. أنا داخل أصحح لنفسى .. الموضوع مرصود من قبل 2006 .. وفى الوقت ده كان التدريب بره شغال بس كانت حركة 6 أبريل لسه فى علم الغيب

فى 17 يونية 2006 نشرت جريدة الأهرام العربى مقال بعنوان :

الدولارات البرتقالية تمهد الطريق لسلطة الاحتلال المدنى

منظمات مصرية ممولة تطالب أمريكا بالتدخــل اللعب بالنـارالعسكري‏!!‏

أضع منها الاقتباس الآتى :

الله وحده هو الذي يمكنه أن يفعلها‏..‏ لا أمريكا ولا عمرو خالد‏,‏ فهو الذي جعل النار بردا وسلاما علي إبراهيم‏,‏ أما نيران حرق القمامة التي تؤججها واشنطن في الميادين الكبري لأضخم عواصم الشرق الأوسط‏,‏ فلن تتمكن بكل دولاراتها من تسويقها باعتبارها‏(‏ شعلة الحرية‏)‏ ولو حشدوا لها المئات والآلاف من نشطاء حقوق الإنسان في العالم العربي‏,‏ وحتي لو أعملوا كل ماكينات إعلام العالم‏..‏ فلن يصدق أحد أن غزو العراق واحتلاله وإحراقه كان تحريرا للشعب العراقي ونشرا للديمقراطية في العالم العربي‏..‏ لكن المثير بالفعل‏:‏ أن تنتهك أمريكا كل الحريات وحقوق الإنسان في أراضيها بقانون المواطنة‏(‏ باتريوت آكت لحماية أمنها القومي‏)‏ وأن تدفع الملايين ـ في الوقت ذاته ـ لجماعات حقوق الإنسان في العالم العربي وتظللهم بحمايتها‏..‏ لينتهكوا القانون ويخترقوا الأمن القومي في بلادهم‏..‏ باسم الديمقراطية والحرية‏,‏ الأكثر إثارة‏:‏ أن يجاهر علنا أنفار القوات الناعمة الممولة بالدعوة للتدخل الأمريكي العسكري في مصر‏..‏ باسم الحرية‏,‏ بالمخالفة الصارخة لتعليمات قائدهم الأعلي‏(‏ بيتر آكرمان‏)‏ مهندس العصيان المدني ومخطط الحروب الناعمة والثورات البرتقالية والوردية والقرمزية في العالم‏!!‏

هذه الفضيحة فجرها هشام قاسم ـ رئيس المنظمة المصرية لحقوق الإنسان‏,‏ في تصريحات له بمجلة تايم الأمريكية نشرت في‏20‏ مارس الماضي‏(‏ لاحظوا التاريخ‏)‏ يدعو فيها للتدخل العسكري الأمريكي المباشر في مصر وبقية العالم العربي‏..‏ قال فيها بالنص‏:‏ لدينا كتلة من‏22‏ دولة في العالم العربي ترزح تحت هيمنة الديكتاتورية والشمولية‏,‏ وهي ليست كتلة يمكن مباشرة العمل السياسي معها والضغط عليها من أجل الإصلاح‏,‏ لكن بالتدخل العسكري تستطيع الولايات المتحدة الضغط علي المنطقة لتتبني الإصلاحات التي بدأنا نراها في أرجاء المنطقة‏,‏ إن هذا التدخل من شأنه أن يجنب العديد من دول المنطقة أن تصبح دولا فاشلة منهارة‏,‏ الواقع أن العالم وأوروبا وإسرائيل لا يمكنها تحمل فشل الدول في الفناء الخلفي لحقول النفط‏(!!)..‏ هذه التصريحات كانت بمناسبة حلول ذكري غزو العراق الثالثة‏..‏ وهي تصريحات لم يكن ليجرؤ أي جاسوس أمريكي أن يطلقها علنا وبمثل هذا الوضوح وهذه الفجاجة‏..‏ ولا يملك أي من جنرالات‏(‏ الاحتلال المدني‏)‏ الجديد بالفوضي الخلاقة أن يجاهر بها‏.‏

حكاية نشر الحرية والديمقراطية بالاحتلال المدني في دول الشرق الأوسط كشفها تقرير ساذج كتبته من واشنطن سارة باكستر مراسلة الصنداي تايمز البريطانية في عدد‏23‏ إبريل الماضي بعنوان‏:‏ لعبة الرجل الواحد للخداع‏..‏ للثورة العالمية‏,‏ قالت فيه إن الثورة البرتقالية في أوكرانيا كانت واحدة من ملهمات‏(‏ خطة اللعب‏)‏ الديمقراطي الجديدة التي ابتكرها مليونير أمريكي في أواخر الخمسينيات من عمره يعمل في مجال التمويل يدعي بيتر آكرمان‏..‏ اخترع لعبة فيديو اسمها‏:‏ قوات أكثر نفوذا‏..‏ كلفها من جيبه الخاص‏3‏ ملايين دولار‏..‏ من أجل توفير‏(‏ كاتالوج‏)‏ يرجع إليه كل من يريد أن يقوم بثورة ملونة في أي مكان في العالم‏..‏ وبوحي من أمثلة نجاحات حركة تضامن في بولندا وسقوط ميلوسوفيتش في صربيا والثورة البرتقالية في أوكرانيا والوردية في جورجيا‏,‏ ينتوي آكرمان أن يغرق النظم الشمولية في العالم بنسخ من هذا الكاتالوج‏..‏ ويمضي التقرير للقول‏:‏ إن آكرمان يدير ويمول المركز الدولي للصراعات غير العنيفة في واشنطن‏,‏ وهو رجل يشتهر بأنه نسخة بالكربون من جورج سوروس‏(‏ صاحب مؤسسة سوروس التي تمول بدورها منظمات المجتمع المدني‏)‏ وأساس هذه الشهرة ثروته وقدرته علي إنفاقها لخلق مجتمعات مفتوحة‏,‏ وهو ينتوي أن ينشر رسالة عالمية مفادها أن الطغاة يمكن إقصاؤهم عن السلطة سلميا من الداخل‏..‏ وقد شهد معارض من جورجيا لصحيفة واشنطن بوست الأمريكية أن الفيلم التسجيلي الذي أنتجه آكرمان عن إسقاط ميلوسوفيتش كان ملهمهم وقائدهم في ثورتهم في جورجيا عام‏2003,‏ وقال‏:‏ المهم هو الفيلم‏,‏ فقد كان المتظاهرون يحفظون التكتيكات عن ظهر قلب بسبب الفيلم‏..‏ والكل كان يعرف ما يتوجب عمله‏!!‏[/

b]

برضه الاقتباس ده يجيب على السؤال التانى للاخ طارق

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

عمو ابو محمد الله يكرمك يا رب

و ميرسي كتير على الدعوة لمريم

باتمنى من ربنا فعلا انها تطلع عاقلة و ما تطلعش عيلة دماغها طقة

الفاضل طارق حسن

مش عارفة حضرتك استفدت من مداخلتي ازي و انا باقول الفاظ

ههههههههههههههه

بس بجد باشكر حضرتك ابقى اكتبلك ورايا لفظين بقى ينفعوك

انا اسفة و الله هي طلبت معايا لاسعان سامحني الله يكرمك

بجد مداخلة المهندس اركتيكت هلكتني من الضحك

شوف ازاي قال انااااا باقول الفاظ

يمكن كل شئ جايز

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...