اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

القوات المسلحة تهاجم 6 ابريل في بيان رسمي

Recommended Posts

.

اخى الفاضل ارفع معى التساؤل

لماذا لم تتقدم جماعه ابريل حتى الان بالشكوى ضد المجلس على اتهاماته لهم ان كانوا صادقين ؟؟

هو انتو يابو عمر مش عندكوا في دينكوا ان البينه على من ادعى؟

تحياتي :clappingrose:

إحنا دينا الإسلام وأنتم دينكم إيه حاجه غريبة ومستفزة لولا إنني لا استفز

ابدا يا طارق

فما يجمعني بك انت و ابو عمر على سبيل المثال هو اركان الإسلام الخمسه فقط

غير كده ديني يختلف عن دينكم تماما بل و اتبرء منه بفخر جهارا نهارا...و يا إما تعتبروني مش مسلم يا إما انا اعتبركم مش مسلمين ...زي ماتحبوا

من حقك والحمد لله إنك أعطتني الفرصة أن اتبرأ من معظم أفكارك أيضا جهرا وعلنا وأزيد حضرتك بكل احترام مني أنني أختلف معك حتى في فهمك للأركان الخمسة وخاصة الركن الأول

تحياتي وشكرا

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

• الردود 602
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كتب TAREK HASSAN

الأستاذ : إسلام

الجيش أعلن إنه سيكشف قريبا عن وثائق وفيديوهات وأسماء كما وضحت في مداخلة سابقة

يعني ارميك باتهام يا طارق ولما تطالبني بالدليل اقولك كمان شوية بعدين

دي مش اصول خالص لان اتهاماتهم تودي في داهية

اتهامات تخص الوطنية والشرف تبقي يطير فيها رقاب مش تقولي بعدين

ولما هو مش جاهز بالادلة اتسرع ليه برمي الناس

ولا هو جدع في اتهام الناس

انت منصف يا طارق وحقاني وعمر موقف الجيش ده مايعجبك ابدا ولا يعجب اي منصف

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

كتب TAREK HASSAN

الأستاذ : إسلام

الجيش أعلن إنه سيكشف قريبا عن وثائق وفيديوهات وأسماء كما وضحت في مداخلة سابقة

يعني ارميك باتهام يا طارق ولما تطالبني بالدليل اقولك كمان شوية بعدين

دي مش اصول خالص لان اتهاماتهم تودي في داهية

اتهامات تخص الوطنية والشرف تبقي يطير فيها رقاب مش تقولي بعدين

ولما هو مش جاهز بالادلة اتسرع ليه برمي الناس

ولا هو جدع في اتهام الناس

انت منصف يا طارق وحقاني وعمر موقف الجيش ده مايعجبك ابدا ولا يعجب اي منصف

أنت اللي منصف وستين منصف كمان هيه يلا بقى

أنا هتصل حالا بالمشير يطلع لنا الأدلة العادلة والعاجلة من الجهة المنوط بها ذلك

ياريت يطلعها على ما تتغدى بس وتشرب الشاي يا إسلام بيه يا أخي العزيز

هو الكل مستعجل كده

تم تعديل بواسطة tarek hassan

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

السؤال يا زهيرى و لك ايضا يا احمد

ماذا لو صدق المجلس العسكرى فى كلامه و طلع ان اعضاء 6 ابريل او بعضهم فيهم ما قال المجلس

ما هو موقفكم و رأيكم ؟؟

رأيي انه يبقى أخطأ بالإعلان عن امر قبل الحصول على الأدله و بعدها سأعلن انني ضد الحركه لو ثبت تورطها و كذبها و سوء نواياها

السلام عليكم

متفقين و الحمد لله

يا عالم يا هوه

محمد زهيرى يعلن انه سوف يأخذ موقف ضد حركه 6 ابريل لو ثبت تورطها و كذبها و سوء نواياها

و ها يتوب و يبقى اخوانجى :P او سلفى

ولو ثبت العكس

ان الادلة كلها عباره عن فيديوهات من على اليوتيوب وتفريغ لحلقات المهيطل عكاشة وتابعه احمد سبايدر

حتعلن انك ابريلي !!

رد بعقل كده عشان اكمل كلام معاك

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

.

لماذا لم تتقدم جماعه ابريل حتى الان بالشكوى ضد المجلس على اتهاماته لهم ان كانوا صادقين ؟؟

ابدا يا طارق

غير كده ديني يختلف عن دينكم تماما بل و اتبرء منه بفخر جهارا نهارا...و يا إما تعتبروني مش مسلم يا إما انا اعتبركم مش مسلمين ...زي ماتحبوا

من حقك والحمد لله إنك أعطتني الفرصة أن اتبرأ من معظم أفكارك أيضا جهرا وعلنا وأزيد حضرتك بكل احترام مني أنني أختلف معك حتى في فهمك للأركان الخمسة وخاصة الركن الأول

تحياتي وشكرا

بكل تأكيد طالما اتبرأ انا من افكارك فيجب عليك ان تتبرأ انت من افكاري حتى و لو كانت في الأركان الخمس كلهم و هذا يشرفني و يشرفك ايضا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السؤال يا زهيرى و لك ايضا يا احمد

ماذا لو صدق المجلس العسكرى فى كلامه و طلع ان اعضاء 6 ابريل او بعضهم فيهم ما قال المجلس

ما هو موقفكم و رأيكم ؟؟

رأيي انه يبقى أخطأ بالإعلان عن امر قبل الحصول على الأدله و بعدها سأعلن انني ضد الحركه لو ثبت تورطها و كذبها و سوء نواياها

السلام عليكم

متفقين و الحمد لله

يا عالم يا هوه

محمد زهيرى يعلن انه سوف يأخذ موقف ضد حركه 6 ابريل لو ثبت تورطها و كذبها و سوء نواياها

و ها يتوب و يبقى اخوانجى :P او سلفى

ولو ثبت العكس

ان الادلة كلها عباره عن فيديوهات من على اليوتيوب وتفريغ لحلقات المهيطل عكاشة وتابعه احمد سبايدر

حتعلن انك ابريلي !!

ده مستحيل قلبي يميل و يحب يوم غيرك ابدا ابدا اهو ده اللي مش ممكن ابدا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

.

ابدا يا طارق

.

ابدا يا طارق

تحياتي وشكرا

تصدقوا انكوا الاتنين زعلتونى منكوا

هو وصل بينا اننا نكفر بعض فى المعتقدات - ليه كدة يا جماعة وعشان ايه؟

ومين منكوا هيستفيد بكدة

هو احنا هنحاسب بعض فى الدين كمان؟ ديننا هو الاسلام ومش عايز اقول لكل واحد طريقته فى الفهم او مش طريقته بس مش من حق واحد انه يحاسب التانى او يكفر حد

ده انتوا المثقفين اللى الواحد بيتعلم منهم (كفاية كدة ولما ده يبقى حالنا فى المنتدى امال الناس فى التحرير والعشوائيات عايزنهم يعملوا ايه؟)

للاسف مضطر اديكوا سالب عشان نغمة التكفير دى ارفضها تماما بالرغم من احترامى الشديد لكم

تحياتى

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

بكل تأكيد طالما اتبرأ انا من افكارك فيجب عليك ان تتبرأ انت من افكاري حتى و لو كانت في الأركان الخمس كلهم و هذا يشرفني و يشرفك ايضا

بكل فخر واعتزاز ................ نرجع للموضوع وشكرا على الديمقراطية وتقبل الرأي الآخر

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

بكل فخر واعتزاز ................ نرجع للموضوع وشكرا على الديمقراطية وتقبل الرأي الآخر

بالعكس

احنا ماخرجناش من الموضوع يا طارق علشان نرجعله....مشكلتكم انكم كسلفيين متربيين على فكرة تقديم النقل على العقل و حرمانية الخروج على الحاكم و ان ظلم...و بالتالي الدخول بهذه المفاهيم في السياسه (حديثا) بيخلي اراءكم (غصب عنكم) شديدة السطحيه و التضارب و الفكاهه احيانا و خاويه من المعاني و المنطق لذلك وجبت النصيحه

دي كل الحكايه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

بالعكس

احنا ماخرجناش من الموضوع يا طارق علشان نرجعله....مشكلتكم انكم كسلفيين متربيين على فكرة تقديم النقل على العقل و حرمانية الخروج على الحاكم و ان ظلم...و بالتالي الدخول بهذه المفاهيم في السياسه (حديثا) بيخلي اراءكم (غصب عنكم) شديدة السطحيه و التضارب و الفكاهه احيانا و خاويه من المعاني و المنطق لذلك وجبت النصيحه

دي كل الحكايه

طيب ليه أنا بقى خرجت على الحاكم واشتركت في الثورة وزبون في مباحث أمن الدولة وأخويا وأولاده كانوا من المعتقيلن وبعضهم بصفة دورية يمكن علشان إنك بعيد عن مصر ومشفتش التحرير والناس اللي فيه :clappingrose:

تم تعديل بواسطة Folana

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

ولو ثبت العكس

حتعلن انك ابريلي !!

السلام عليكم

اقول لك يا ارش

لو ثبت كذب المجلس العسكرى اعلن من الان اعتذارى للمتهمين ظلما و بهتانا ..رغم اننى لست من اتهمهم ..و لكن رد

اعتبار لاشخاص مصريين احسبهم شرفاء

يجمعنى معهم حب الوطن نتفق على المبدأ و الهدف و نختلف فى الاسلوب ..لا يضير

له على واجب النصيحه و الاخذ على يديه لو اراد ان يضر نفسه و يضرنى يحكمنا فى ذلك كله

الدستور و القانون المصرى ذو المرجعيه المعروفه .

بل و اقبل رؤوسهم ايضا يا ارش ..فليس من طبعى الكبر

.

السؤال لك انت

لو ثبت بأدله قاطعه ما ادعاه الجيش

طبعا ادله ليست من عينه اليوتيوب

ماذا سيكون موقفك انت هل ستتوب و تركز فى شغلك :P ؟؟

الاهم يا ارش و لم تجب حتى الان رغم انك اعلنت ذلك من قبل

لماذا لم تتقدم الحركه حتى الأن ببلاغ ضد اتهامات المجلس العسكرى ؟؟؟؟ لماذا!!!

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

طيب ليه أنا بقى خرجت على الحاكم واشتركت في الثورة

وزبون في مباحث أمن الدولة وأخويا وأولاده كانوا من المعتقيلن وبعضهم بصفة دورية

ارد على حضرتك بقى و بالراحه و من غير زعل :give_rose:

انت اولا ماخرجتش على الحاكم ولا اشتركت في الثوره ولا حاجه

انت في الاول لما شيوخك قالوا حرام التظاهر و حرام الخروج على الحاكم مانزلتش المظاهرات (لأن دينكم بيقول كده حسب اعتقادكم)

و لما الموضوع تطور لصالح الثوار ..شيوخك راحوا منقلبين 180 درجه في رأيهم و بالطبع انت تطيعهم عمياني (بدون استخدام العقل كالعاده) فنزلت للمظاهرات ....و ده امر اخجل من كتابة وصفه بس اكيد الناس فاهمه معناه

الأمر الثاني و هو كونك انت و بعض افراد اسرتك الكريمه كنتم من المعتقلين و بصفه دوريه فأنا لست قاضيا لأعرف ما هي جرائمكم التي اعتقلتم بسببها

و بكل تأكيد و رغم فساد النظام السابق الا ان ذلك لا يعني ان كل من تم اعتقالهم ابرياء

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ولو ثبت العكس

حتعلن انك ابريلي !!

السلام عليكم

اقول لك يا ارش

لو ثبت كذب المجلس العسكرى اعلن من الان اعتذارى للمتهمين ظلما و بهتانا ..رغم اننى لست من اتهمهم ..و لكن رد

اعتبار لاشخاص مصريين احسبهم شرفاء

يجمعنى معهم حب الوطن نتفق على المبدأ و الهدف و نختلف فى الاسلوب ..لا يضير

له على واجب النصيحه و الاخذ على يديه لو اراد ان يضر نفسه و يضرنى يحكمنا فى ذلك كله

الدستور و القانون المصرى ذو المرجعيه المعروفه .

بل و اقبل رؤوسهم ايضا يا ارش ..فليس من طبعى الكبر

.

السؤال لك انت

لو ثبت بأدله قاطعه ما ادعاه الجيش

طبعا ادله ليست من عينه اليوتيوب

ماذا سيكون موقفك انت هل ستتوب و تركز فى شغلك :P ؟؟

الاهم يا ارش و لم تجب حتى الان رغم انك اعلنت ذلك من قبل

لماذا لم تتقدم الحركه حتى الأن ببلاغ ضد اتهامات المجلس العسكرى ؟؟؟؟ لماذا!!!

تمام الكلام

اولا احمد ماهر اعلن امس وانا اعلنت اول امس باننا سنقاضي المجلس العسكري وسنتقدم ببلاغ ضد اتهاماته الكاذبة بشأن حركة شباب 6 ابريل

فيه بس عقبة قانونية ان الحركة حتى الان ليست موصفه توصيفا قانونيا يسمح لها برفع القضية فكان اقتراح اللجنة القانونية بالحركة هو تقديم البلاغ بشكل شخصي

اما بالنسبة لموقفي في حالة ثبوت تورط 6 ابريل في تلقي تدريبات فهذا نص ردي على نفس السؤال عندما طرحه القادة علينا في الجروب السري للحركة

Timoure El-maraghi انا مع الحركة وحقدم نفسي للنيابة العامة تحقق معانا كلنا لاني اولا مش معترض على تلقي تدريبات خارجيه ولا على تلقي اموال خارجيه العبره ليس بالتلقي ولكن بالتصرف فيما تلقيناه بمعنى :

فرنسا مثلا اعطت الحركة مليون دولار ,,

لو صرفت الحركة المليون دولار على فعالياتها وانشطتها وكل المصاريف السليمه المعروفه انا تيمور المراغي موافق على ذلك ,,

لكن لو ثبت ان فلان وفلانه - جدلا - حطوا المليون دولار دي في فلوسهم يبقى العيب عليهما فقط وتبقى الحركة كرمز بعيده كل البعد عن تصرف اثنين او ثلاثة او عشرة او حتى 1000 من قياداتها واعضائها ,,

الخلاصة

لو مافضلش في 6 ابريل غير واحد فقط برئ ,,

فانا ابريلي

ومع هذا الانسان البرئ لحد القبر

وموصي يوسف ابني لما اموت انه يقف مكاني

نفديكم

رابط هذا التعليق

!!!

تمام الكلام

اولا احمد ماهر اعلن امس وانا اعلنت اول امس باننا سنقاضي المجلس العسكري وسنتقدم ببلاغ ضد اتهاماته الكاذبة بشأن حركة شباب 6 ابريل

فيه بس عقبة قانونية ان الحركة حتى الان ليست موصفه توصيفا قانونيا يسمح لها برفع القضية فكان اقتراح اللجنة القانونية بالحركة هو تقديم البلاغ بشكل شخصي

اما بالنسبة لموقفي في حالة ثبوت تورط 6 ابريل في تلقي تدريبات فهذا نص ردي على نفس السؤال عندما طرحه القادة علينا في الجروب السري للحركة

Timoure El-maraghi انا مع الحركة وحقدم نفسي للنيابة العامة تحقق معانا كلنا لاني اولا مش معترض على تلقي تدريبات خارجيه ولا على تلقي اموال خارجيه العبره ليس بالتلقي ولكن بالتصرف فيما تلقيناه بمعنى :

لو صرفت الحركة المليون دولار على فعالياتها وانشطتها وكل المصاريف السليمه المعروفه انا تيمور المراغي موافق على ذلك ,,

لكن لو ثبت ان فلان وفلانه - جدلا - حطوا المليون دولار دي في فلوسهم يبقى العيب عليهما فقط وتبقى الحركة كرمز بعيده كل البعد عن تصرف اثنين او ثلاثة او عشرة او حتى 1000 من قياداتها واعضائها ,,

الخلاصة

فانا ابريلي

نفديكم

السلام عليكم

يا عم ارش ياللى بتطالب بالعقل و كلامك يخالفه تماما

لما انتوا جماعه ما لكمش توصيف قانونى ..روحوا وصفوا نفسكم قانونا الاول و بعد كده اتكلم

و إزاى المجلس اتهمكم و انتم ما لكمش صفه و الادله اللى قال انه هايقدمها ضد مييييين ؟؟؟

و بعدين حتى لو شكل شخصى

الاخ ماهر و لا عادل ساكت لحد دلوقتى لييييه ؟؟

طيب انت متغرب و بعيد و هما ؟؟

خلى عادل يأخد إذن من المعلم بتاعه صاحب الشيشه ممدوح حمزه و يروح اقرب قسم

و يعمل بلاغ حاكم شكلكوا بقى وحش قوى خصوصا بعد المجلس ما شهر بيكوا و فضحكوا (حسب ادعائه ) !!

و بعدين يا عم ارش يعنى إيه

ليست العبره بتلقى الاموال و انما بكيفيه التصرف فيها ؟؟

جديده و غريبه و مريبه

هو مش فيه قانون ينظم كل حاجه برضه

و لما جماعه زيكوا ما لهاش صفه تتلقى اموال لا تعلم عنها الدوله اى شئ فضلا عن طريقه التصرف فيها

مش ده يفتح باب الريبه فيكوا و الدليل ان مالكمش صفه او توصيف قانونى زى ما قلت

بصراحه يا ارش كلامك يودى الحركه كلها فى داهيه لو صحيح !!

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

!!!

تمام الكلام

الخلاصة

فانا ابريلي

نفديكم

السلام عليكم

يا عم ارش ياللى بتطالب بالعقل و كلامك يخالفه تماما

لما انتوا جماعه ما لكمش توصيف قانونى ..روحوا وصفوا نفسكم قانونا الاول و بعد كده اتكلم

و إزاى المجلس اتهمكم و انتم ما لكمش صفه و الادله اللى قال انه هايقدمها ضد مييييين ؟؟؟

و بعدين حتى لو شكل شخصى

الاخ ماهر و لا عادل ساكت لحد دلوقتى لييييه ؟؟

طيب انت متغرب و بعيد و هما ؟؟

خلى عادل يأخد إذن من المعلم بتاعه صاحب الشيشه ممدوح حمزه و يروح اقرب قسم

و يعمل بلاغ حاكم شكلكوا بقى وحش قوى خصوصا بعد المجلس ما شهر بيكوا و فضحكوا (حسب ادعائه ) !!

و بعدين يا عم ارش يعنى إيه

ليست العبره بتلقى الاموال و انما بكيفيه التصرف فيها ؟؟

جديده و غريبه و مريبه

هو مش فيه قانون ينظم كل حاجه برضه

و لما جماعه زيكوا ما لهاش صفه تتلقى اموال لا تعلم عنها الدوله اى شئ فضلا عن طريقه التصرف فيها

مش ده يفتح باب الريبه فيكوا و الدليل ان مالكمش صفه او توصيف قانونى زى ما قلت

بصراحه يا ارش كلامك يودى الحركه كلها فى داهيه لو صحيح !!

ماهي دي مصيبة الكلام معاك يا ابو عمر

وخسارة اني رجعت في قراري بعدم التحاور معاك

لان السؤال كان ( جدلا لو حدث ان كذا و كذا )

تقوم انت واخد الاجابة الجدلية دي

وتتعمل معاها وتشبه على الموجودين انها حقيقة وتبدأ تتسائل وتحط اللسان وعلامات الاستفهام والحركات دي

الكلام المقبل ده للزملاء :

لما احمد ماهر اعلن عن نيته تحويل الحركة الى منظمة مجتمع مدني مسجله ومشهره بالاجراءات الادارية المعروفه والمطابقة للقوانين الحالية

قامت قيامة الجميع

واعلنوا انه انما يفعل ذلك لتلقي اموال وانه تخلى عن دور الحركة والكلام الجاهل ده

ولان الغالبية ثقافتها تحت الزيرو الراجل اجل الموضوع الى ان تنتشر ثقافة الحراك السياسي السليم بشكل اوسع

وادي الايام تثبت صدق رؤيته

عدم وجود كيان قانوني للحركة حتى الان يا ابو عمر مش عيب فينا

لكنه عيب في القوانين المصرية التي تمنع انشاء حركات سياسية حقوقية مستقلة بالشكل التنظيمي الذي عليه 6 ابريل الان

اما موقفي من موافقتي على تلقي الحركة ( تبرعات ) من اي مكان في العالم ما عدا اسرائيل

لان النظام السابق و الحالي وحتى حكومة د. عصام شرف بتتلقى تبرعات من كل دول العالم ( بما فيها اسرائيل )

وموقفي ده وليد ( افتراضية ) ان الحركة تتلقى ولكن الواقع

وخليني اكبر لك الخط عشان المعلومه توصل

حركة شباب 6 ابريل لم تتلق دولارا واحدا من اي جهة او منظمة او دولة في العالم

رابط هذا التعليق

ماهي دي مصيبة الكلام معاك يا ابو عمر

وخسارة اني رجعت في قراري بعدم التحاور معاك

لان السؤال كان ( جدلا لو حدث ان كذا و كذا )

تقوم انت واخد الاجابة الجدلية دي

وتتعمل معاها وتشبه على الموجودين انها حقيقة وتبدأ تتسائل وتحط اللسان وعلامات الاستفهام والحركات دي

الكلام المقبل ده للزملاء :

لما احمد ماهر اعلن عن نيته تحويل الحركة الى منظمة مجتمع مدني مسجله ومشهره بالاجراءات الادارية المعروفه والمطابقة للقوانين الحالية

قامت قيامة الجميع

واعلنوا انه انما يفعل ذلك لتلقي اموال وانه تخلى عن دور الحركة والكلام الجاهل ده

ولان الغالبية ثقافتها تحت الزيرو الراجل اجل الموضوع الى ان تنتشر ثقافة الحراك السياسي السليم بشكل اوسع

وادي الايام تثبت صدق رؤيته

عدم وجود كيان قانوني للحركة حتى الان يا ابو عمر مش عيب فينا

لكنه عيب في القوانين المصرية التي تمنع انشاء حركات سياسية حقوقية مستقلة بالشكل التنظيمي الذي عليه 6 ابريل الان

حركة شباب 6 ابريل لم تتلق دولارا واحدا من اي جهة او منظمة او دولة في العالم

السلام عليكم

يا عم بالراحه شويه

تواضع قليلا يا ارش

اومال لما تمسكوا البلد ...بعيد عن شنبكم :P ..هاتعملوا فينا ايه

و غالبيه مين اللى ثقافتها تحت الزيرو ضحكتنى جدا ..الله يحظك يا ارش

مش دول برضه اصحاب ال 77.7 % اللى كشفوكم

المهم ما علينا

انا متأكد تماما من كلامك ان حركه شباب 6 ابريل لم تتلق دولارا واحدا من اى جهه او منظمه او دوله فى العالم

لانك قلت الكلام ده يا باشمهندس يا متواضع

انه لا يوجد كيان قانونى او رسمى اسمه حركه شباب 6 ابريل

و انما يوجد افراد هم من يتلقون التمويل (إن صح الإتهام ) صح ؟و هؤلاء من سيعكشهم القضاء و يحاكمهم

و قصه انه عيب فى القانون بالشكل الذى عليه 6 ابريل الان يدينكم لانكم لم تتفاعلوا مع القانون و تنصاعوا لمتطلباته

..

جاء على ذهنى اجابه اخرى ..مداعبه ..يا ارش

ان 6 ابريل لم تتلق دولارا واحدا ..معاك حق ...بيقبضوا باليورو :P :P :P حلوه هه؟؟

تم تعديل بواسطة abaomar

رابط هذا التعليق

انا متأكد تماما من كلامك ان حركه شباب 6 ابريل لم تتلق دولارا واحدا من اى جهه او منظمه او دوله فى العالم

لانك قلت الكلام ده يا باشمهندس يا متواضع

انه لا يوجد كيان قانونى او رسمى اسمه حركه شباب 6 ابريل

و انما يوجد افراد هم من يتلقون التمويل (إن صح الإتهام ) صح ؟و هؤلاء من سيعكشهم القضاء و يحاكمهم

و قصه انه عيب فى القانون بالشكل الذى عليه 6 ابريل الان يدينكم لانكم لم تتفاعلوا مع القانون و تنصاعوا لمتطلباته

..

جاء على ذهنى اجابه اخرى ..مداعبه ..يا ارش

ان 6 ابريل لم تتلق دولارا واحدا ..معاك حق ...بيقبضوا باليورو :P :P :P حلوه هه؟؟

الكلام طبعا مقصود بيه احمد ماهر ومحمد عادل وامل شرف و عمرو علي و حسن الدهان و شايهنار مشعل وانجي حمدي و هاني خورشيد وكل مؤسس او كادر او حتى عضو يقدر المجلس العسكري يثبت انهم تلقوا دولار واحد مشبوه ,,

لكن للاسف وللحزن و للصدمه فيمن يحكم بلد عظيمه ومحترمه بحجم مصر

انهم لا يملكون اي مستند

وليس لديهم رقم اي حساب بنكي مشبوه

وقاعدين يتكلموا عن رحلة صربيا ويدلسوا على البسطاء انهم لما حيسمعوا اسم صربيا يبقى ده دليل اكيد اننا جواسيس

ده على اساس ان صربيا في حرب مع مصر مش عارف

البلد كان عندها ثورة شباب متعلم وحر على نظام دكتاتوري فاسد

الشباب دول طبقوا نظرية ( حرب اللاعنف ) التي اسسها المهاتما غاندي ومن بعده ارسى دعائمها مارتن لوثر كنج حتى نالوا حريتهم

وعشان شباب 6 ابريل ناس محترمين ومتعلمين

سافر بعضهم لمعرفة اسرار وآليات تلك الحركة في التظاهر والاعتصام والاضراب عن الطعام وكلها زي ما انت شايف لو محايد ( وسائل سلميه ) يؤيدها دساتير وقوانين كل الدول المحترمه في العالم للتعبير عن الرأي

فيه ناس تحاورهم يقتنعوا ويتطور النقاش معهم للافضل والاصلح

وفيه ناس يقولوا مهما تاتيهم من دلائل انما سكرت ابصارنا

اتمنى انك تكون من النوع الاول

اما موضوع التواضع فاسأل عني من قابلني او من يهاتفني من زملائنا الكرام هنا في المحاورات

رابط هذا التعليق

الجيش يفشل المؤامرة

جمال سلطان | 24-07-2011 02:03

يتحمل الدكتور محمد البرادعي والمهندس ممدوح حمزة المسؤولية الكاملة عن الأحداث التي جرت مساء أمس ، وهذا لا يمثل تبرئة للشباب الذين شاركوا في هذه المهزلة ، والذين ذهبوا من التحرير للتحرش بالقيادة العسكرية في أكثر مراكزها حساسية ، بل المسؤولية تشمل الجميع ، وإن كان هذا الشباب في النهاية هم وقود معركة بحسابات شخصية بحتة ، ولا صلة لها بدم الشهداء ولا بالعدالة الاجتماعية ولا تطهير القضاء ، فكل هذه مجرد ستائر أو قنابل دخان ، للهدف الأساس والمباشر للتحركات التي تمت خلال اليومين الماضيين ، وهو محاولة جر المؤسسة العسكرية للصدام مع قطاع من الشباب وإراقة الدم من أجل أن نتمسح في هذا الدم من جديد ، لكي نجر الشعب أو قطاعا كبيرا منه للصدام مع الجيش ، والمحصلة النهائية قطع الطريق على المسار الديمقراطي .

أحداث اليومين الماضيين أتت في أعقاب سلسلة قرارات للمجلس العسكري بتحديد مواعيد الانتخابات البرلمانية ودعوة اللجنة العليا للانعقاد والتأكيد على أن المسار الديمقراطي سيتم حسب ما هو مقرر بإرادة الشعب المصري في الاستفتاء الدستوري ، بعض الجهات اعتبرت هذا القرار ـ المنطقي جدا ـ صفعة سياسية مؤلمة ، وتجاهل لمجمل ضغوطهم عبر ميدان التحرير وفضائيات "غسيل الأموال" طوال أسابيع من أجل إعادة النظر في الانتخابات والأمل في تأجيلها أو إلغائها ، كما فشلت طموحات منح بعض الشخصيات حيثية سياسية أكبر من حجمها في الحكومة الجديدة ، ومن ثم كان القرار المفاجئ بالتحرك ، ليس للتظاهر أمام مجلس الوزراء ، ولا أمام ماسبيرو ، بل التحرك إلى مقرات القيادة العسكرية من أجل حصارها وتعريضها لخطر الاقتحام الطائش أو الصدام الدموي في حالة دفاع الجنود والضباط عن مراكزهم ومقراتهم .

بعض المتحذلقين من الكتاب والسياسيين الذين احتلوا شاشات الفضائيات واعتصموا فيها بالتوازي مع احتلال البعض ميدان التحرير والذين شعروا بالعار مما حدث أمس ، وتحول المواجهة إلى مواجهة بين قطاع من الأهالي وبين الشباب الذين أتوا من التحرير ، قالوا بأن المسيرة كانت سلمية وأنها كانت تهدف لإيصال رسالة إلى المجلس العسكري ، وهو استخفاف بالعقول ، ومحاولة ساذجة لستر الفضيحة ، هل يذهب الآلاف من ميدان التحرير إلى شارع الخليفة المأمون بين العباسية وروكسي مدججين بالشتائم البذيئة والاتهامات الشائنة للقيادة العسكرية والهتافات شديدة العدائية والشحن العصبي للنفوس والأفكار لمحاصرة القيادة العسكرية ويقولون أنهم يريدون تسليمهم رسالة "بريئة" ، وإذا كانت هذه القوى الصغيرة عجزت عن أن تحمي سلمية المسيرة وسقطت في تحرش مع أهالي المنطقة حتى تحولت الشوارع إلى ساحة حرب ، فمن الذي كان سيحكم هؤلاء الآلاف ويمنع بعضهم من التحرش بالضباط والجنود واستفزازهم ويضطرهم إلى التعامل الرادع فتقع الاشتباكات الأكثر دموية مع الرصاص الحي ، وإذا كانت حركة 6 أبريل عجزت عن أن تمنع حفنة من أعضائها وغيرهم من جريمة غلق مجمع التحرير وادعت أن هذا العمل ليست مسؤولة عنه وأنه من فعل فئة مندسة أو غير منضبطة ، فما هي الضمانات التي كانت تحول بين "الفئة المندسة" من شباب 6 أبريل أو غير المنضبطة من أن يشعلوا الحريق ، المسألة واضحة وضوح الشمس ، البعض دفع بالشباب إلى محرقة في العباسية أراد منها إشعال حريق جديد في الوطن كله وإدخال الشعب في صدام مروع مع الجيش ، وهي لعبة قذرة ورخيصة ، ولو كان القانون والعدالة بعافية في هذا البلد الآن لتمت محاكمة كل من البرادعي وممدوح حمزة ، اللذين اختفيا طوال أمس وأول أمس ولم ينطق أحدهم بكلمة واحدة ، وسوف يخرجون غدا أو بعد غد من جديد لكي يشنفوا آذاننا باتهام المجلس العسكري بأنه لم يرض طموحات شباب التحرير وبطء الإجراءات وغير ذلك من قنابل الدخان لستر فضيحة المخطط الإجرامي الذي يتورط فيه الاثنان .

كان الغضب من بيان المجلس العسكري أمس مفتعلا ومسرحيا ، فما قاله المجلس العسكري عن مؤامرة وتورط حركة 6 أبريل فيها قاله كثيرون قبل أسابيع ، وقلناه نحن هنا في المصريون وبالأسماء وأحيانا بالأرقام ، فما الجديد ، والحقيقة أن ما حدث أمس وأول أمس أتى ليؤكد صحة كلام المجلس العسكري فعلا ، وأنها مؤامرة واضحة لكل ذي عينين وتهدف للوقيعة بين الجيش والشعب ، والمسألة لها أسابيع وليست وليدة أمس ، وكنا نرى ونسمع في ميدان التحرير السب المقذع لقيادات عسكرية بالاسم وبالشتائم البذيئة والتحرش بالضباط والجنود أينما وجدوا عند مجلس الوزراء أو أي منطقة ودخلت شخصيا ومعي آخرون في نقاش مع هؤلاء بدون فائدة ، كان واضحا أنهم مدفوعون أو مدفوع لهم وغير مستعدين لأي نقاش ، فما الجديد الذي أتى به بيان الجيش وفاجأهم ، أعتقد أن المفاجأة ليست في الجوهر وإنما في أن الرسالة أتت هذه المرة من الجيش نفسه وبشكل صريح .

ستفشل كل هذه المؤامرات الصغيرة أمام إصرار الشعب المصري على استكمال مسيرته نحو الحرية والديمقراطية والنهوض والإصلاح ، وستفشل كل هذه التحرشات لأن المؤسسة العسكرية تتعامل معها بمنتهى الحكمة وطول البال والرغبة الصادقة في حماية الثورة وحماية دماء المصريين من أن تراق في أي صراع سياسي داخلي ، وعلى الذين تورطوا أمس في الذهاب إلى العباسية لجر الشكل مع الجيش أن يشعروا بالعار ، عندما يطالبون الجيش بأن يقاتل أهالي المنطقة نيابة عنهم بعد أن شعروا بالورطة ، وعليهم أيضا أن يشعروا بالعار عندما طالبوا الجيش الذي سبوا قادته علنا بأن يؤمن لهم طريق عودتهم إلى ميدان التحرير ويحميهم ، وقد لبى المجلس العسكري طلبهم ، وأمن لهم طريق العودة ، رغم بذاءتهم ، لأنه مجلس محترم ويتصرف بمنطق الإحساس بالمسؤولية تجاه الشعب ، وليس مثل المتآمرين الذين يختفون في "كهوفهم" ويدفعون الشباب للمحرقة غير آسفين على هذه الدماء البريئة التي تسيل من أبناء المصريين في هذا الطرف أو ذاك ، طالما أنها توسع لهم الطريق ـ حسن ظنهم ـ أمام طموحاتهم الشخصية .

المصريون

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

"6 إبريل" تتقدم ببلاغين ضد المجلس العسكرى والروينى.. و18 حزبا وحركة يصفون أحداث العباسية بـ"موقعة الجمل الثانية" ويطالبون بالتحقيق الفورى.. والبرادعى يدعو لوقف العنف ضد المتظاهرين سلميا

المصدر : اليوم السابع

الرباط الخاص بي

--------

على فكرة يا جماعة .. من الأخر يعني

لو كان الكلام اللي طلع من لسان المجلس العسكري كان موجه ضد أي فصيل سياسي أخر .. بل لأي فرد في المجتمع أخر ... بإذن الله كان هايبقى ده نفس موقفي وكلامي

إحنا مش عملنا ثورة عشان تفضل نفس لهجة التخوين والعمالة وقلة الأدب دي موجودة بدون أدلة ..

إحنا عملنا ثورة عشان كل مصري يرفع راسه ويقول رأيه بمنتهى الإحترام ....

أه صحيح ... سمعت تعليق من حوالي ساعتين في التليفزيون وقت الغدا لأحد قادة المجلس العسكري بيقول : إحنا بنحترم التظاهر السلمي والمتظاهرين المحترمين .. لكن هل المتظاهر اللي سوري خالع النصف الأعلى من ملاسه وماسك سيف ومولوتف زي اللي شوفناهم في العباسية ده يبقى متظاهر محترم ؟

-----

يا الله ... يا مثبت العقل والدين يارب .... بالله عليكم ردوا إنتوا عليه وقولوا له مين اللي كانوا ماسكين السيوف والمولوتوف ويعتلون أسطح المنازل

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

الشباب دول طبقوا نظرية ( حرب اللاعنف ) التي اسسها المهاتما غاندي ومن بعده ارسى دعائمها مارتن لوثر كنج حتى نالوا حريتهم

وعشان شباب 6 ابريل ناس محترمين ومتعلمين

سافر بعضهم لمعرفة اسرار وآليات تلك الحركة في التظاهر والاعتصام والاضراب عن الطعام وكلها زي ما انت شايف لو محايد ( وسائل سلميه ) يؤيدها دساتير وقوانين كل الدول المحترمه في العالم للتعبير عن الرأي

سؤال يا ارش لو سمحت

هل لهذا علاقه ب

معهد صراعات الغير العنيفه الدولى

او ما يطلق عليه

international non-violent conflict institute

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...