اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

القوات المسلحة تهاجم 6 ابريل في بيان رسمي

Recommended Posts

فيديو في غاية الاهمية يوضح عقلية المجلس العسكري فيما يتعلق باتهاماته الاخيرة لحركة 6 ابريل واثنين من مرشحي الرئاسة

http://www.youtube.com/watch?v=EM0s5E8e3DA&feature=player_embedded

جدير بالذكر انه تم فصل المذيعة دينا عبد الرحمن بعد ساعات قليلة من اللقاء على حسب ما يتردد الآن

تم تعديل بواسطة DALI
رابط هذا التعليق

• الردود 602
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الشباب دول طبقوا نظرية ( حرب اللاعنف ) التي اسسها المهاتما غاندي ومن بعده ارسى دعائمها مارتن لوثر كنج حتى نالوا حريتهم

وعشان شباب 6 ابريل ناس محترمين ومتعلمين

سافر بعضهم لمعرفة اسرار وآليات تلك الحركة في التظاهر والاعتصام والاضراب عن الطعام وكلها زي ما انت شايف لو محايد ( وسائل سلميه ) يؤيدها دساتير وقوانين كل الدول المحترمه في العالم للتعبير عن الرأي

سؤال يا ارش لو سمحت

هل لهذا علاقه ب

معهد صراعات الغير العنيفه الدولى

او ما يطلق عليه

international non-violent conflict institute

انا ما سمعتش بيه قبل كده عندنا في الحركة لكن حاضر حسأل لك هناك هل لنا علاقة بالمعهد المذكور ام لا

تحيتي ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

فيديو في غاية الاهمية يوضح عقلية المجلس العسكري فيما يتعلق باتهاماته الاخيرة لحركة 6 ابريل واثنين من مرشحي الرئاسة

جدير بالذكر انه تم فصل المذيعة دينا عبد الرحمن بعد ساعات قليلة من اللقاء على حسب ما يتردد الآن

أنا شكلي جبت أجل المذيعة دي

لإني كتبت عما سمعته وشاهدته أمس .. وأبديت إعجابي بأسلوبها الرزين وبهرتلة اللواء الرويني اللي مداخبته كانت بعد مداخلة اللوا كاطو ....

في أمان الله يا بنتي .. الظاهر المحترمين ما بقالهمش عيش على الساحة

فعلاً جريدة الدستور أعلنت إن من يوم الأثنين اللي هو بكره البرنامج هايتقدم بحد تاني .. وأن أحمد بهجت بنفسه بلغها بعد البرنامج إن المعلم مبسوط منها وبيقول لها ما تجيش بكره المحل ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

إسراء عبد الفتاح تعترف الآن على الجزيزة بتلقيها دورات تدريبية مرات عديدة في شئون كثيرة لا تتذكر عددها هي والكثيرون أي ما يقرب من أربعة آلاف تدربوا وبتقول الأسماء موجودة والاعتراف سيد الأدلة

وياتري أمريكا كانت يتدربهم ليه ومصلحتها إيه

وكان لازمته إيه الإنكار من الأول

طبعا مش كل التدريب ومش كل الأهدافومش كل الأشخاص وخلاص علشان محدش يزعل

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

إسراء عبد الفتاح تعترف الآن على الجزيزة بتلقيها دورات تدريبية مرات عديدة في شئون كثيرة لا تتذكر عددها هي والكثيرون أي ما يقرب من أربعة آلاف تدربوا وبتقول الأسماء موجودة والاعتراف سيد الأدلة

وياتري أمريكا كانت يتدربهم ليه ومصلحتها إيه

وكان لازمته إيه الإنكار من الأول

طبعا مش كل التدريب ومش كل الأهداف علشان فيه إخواننا اتنين في المحاورات هنا تلقوا منح تدريبية ولا نشكك فيهم

اسراء عبد الفتاح ليست عضوة في حركة شباب 6 ابريل

و كان اختلاف اسلوبها وخروجه عن مبدأ الحركة سبب في فصلها من عضوية الحركة

رابط هذا التعليق

يا طارق الأمور لا تؤخذ هكذا " يا أيها الذين أمنوا لا تقربوا الصلاة "

طب ما الاف المصريين ومنهم عسكر بيتدربوا في أمريكا كل شوية .. ورئيس الأركان كان هناك وقت الثورة .. وانا شخصياً قرايبي من القوات المسلحة أتدربوا في أمريكا في إتفاقيات مشتركة ...

يبقى خلاص كل اللي عتب أمريكا وأتدرب على برامج مايكرسوفت حتى يبقى عميل وخاين وإمبريالي ؟

هل هذا كلام معقول ؟

وتركتوا كل اللي أتدربوا على الخيانة وقلب نظام الحكم السنين اللي فاتوا دي ليه ؟

حكم عقلك يا طارق .. بالله عليك يا أخي وعشان خاطر ربنا .... أمبارح فقط إكتشفت مصر كلها إن كل دول إتدربوا على قلب نظام الحكم في أمريكا وصربيا وكانوا بيتكلموا أنكلش لانكوتش ونزلوهم في فنادق قدام البيض الأبيض في واشنطن دي سي زي البت العبيطة بتاعت قناة المحرو ما قالت ؟

رابط هذا التعليق

طارق ... بأطلب منك تسمع مداخلة اللوا كاطو في المداخلة رقم 358 وأعقلها لو سمحت .. وأتمزج يا ريس من ضعف الحُجة

رابط هذا التعليق

أنا شكلي جبت أجل المذيعة دي

لإني كتبت عما سمعته وشاهدته أمس .. وأبديت إعجابي بأسلوبها الرزين وبهرتلة اللواء الرويني اللي مداخبته كانت بعد مداخلة اللوا كاطو ....

في أمان الله يا بنتي .. الظاهر المحترمين ما بقالهمش عيش على الساحة

فعلاً جريدة الدستور أعلنت إن من يوم الأثنين اللي هو بكره البرنامج هايتقدم بحد تاني .. وأن أحمد بهجت بنفسه بلغها بعد البرنامج إن المعلم مبسوط منها وبيقول لها ما تجيش بكره المحل ..

مكانها محفوظ ومستقبلها مع الشرفاء ما تقلقش

خللي بتوع المجلس يشبعوا بيه لحد ما نقعدهم في بيوتهم هما الجوز ان شاء الله ,,

رابط هذا التعليق

سؤال يا ارش لو سمحت

هل لهذا علاقه ب

معهد صراعات الغير العنيفه الدولى

او ما يطلق عليه

international non-violent conflict institute

انا ما سمعتش بيه قبل كده عندنا في الحركة لكن حاضر حسأل لك هناك هل لنا علاقة بالمعهد المذكور ام لا

تحيتي ,,

و ايضا لو تكرمت على

تحالف حركات الشباب اوما يسمى

Alliance for Youth Movement ( AYM )

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

يا طارق الأمور لا تؤخذ هكذا " يا أيها الذين أمنوا لا تقربوا الصلاة "

طب ما الاف المصريين ومنهم عسكر بيتدربوا في أمريكا كل شوية .. ورئيس الأركان كان هناك وقت الثورة .. وانا شخصياً قرايبي من القوات المسلحة أتدربوا في أمريكا في إتفاقيات مشتركة ...

يبقى خلاص كل اللي عتب أمريكا وأتدرب على برامج مايكرسوفت حتى يبقى عميل وخاين وإمبريالي ؟

هل هذا كلام معقول ؟

وتركتوا كل اللي أتدربوا على الخيانة وقلب نظام الحكم السنين اللي فاتوا دي ليه ؟

حكم عقلك يا طارق .. بالله عليك يا أخي وعشان خاطر ربنا .... أمبارح فقط إكتشفت مصر كلها إن كل دول إتدربوا على قلب نظام الحكم في أمريكا وصربيا وكانوا بيتكلموا أنكلش لانكوتش ونزلوهم في فنادق قدام البيض الأبيض في واشنطن دي سي زي البت العبيطة بتاعت قناة المحرو ما قالت ؟

أنا كنت متأكد إننا سننتقل من مرحلة الإنكار الكلي إلى مرحلة التبرير الكلي

مفيش فايدة ... إحنا هندور في حلقة مفرغة

ياعم أنا هنزل استناهم عند كوبري القبة ومش خايف من السيوف والسنج والمطاوي اللي كانت بتلمع في إيديهم إمبارح حتى في الضلمة

هي دي الدورة التدريبية اللي هتفيد البلد .. أنا سأقف ضد مخطط عرقنة مصر كما فعلت أمريكا بالعراق

أنا مخي أتقفل على كده والبلد في خطر ولازم تقف على رجليها ومنبقاش رجالة ولاستحقينا نعيش لو مدفعناش عنها

تحياتي وفوتك بألف عافية

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

ياعم أنا هنزل استناهم عند كوبري القبة ومش خايف من السيوف والسنج والمطاوي اللي كانت بتلمع في إيديهم إمبارح حتى في الضلمة

حسبي الله ونعم الوكيل

منين جبت ان شباب 6 ابريل نازلين المظاهره بسيوف وسنج مطاوي

شوف الصورة دي واحكم بنفسك قبل ما تفتري على الابرياء

رابط هذا التعليق

أنا مخي أتقفل على كده والبلد في خطر ولازم تقف على رجليها ومنبقاش رجالة ولاستحقينا نعيش لو مدفعناش عنها

تحياتي وفوتك بألف عافية

الخطر على مصر مش من شباب 6 ابريل

الخطر على مصر من بتوع احنا اسفين يا ريس

ادخل مواقعهم واعرف هما واقفين في صف مين وضد مين

وقتها حتعرف الحقيقه

واوعى يا مسلم تقفل مخك لحد ما تموت

خللي مخك دايما شغال يفكر ويحلل ويراقب ويتخذ القرار

رابط هذا التعليق

أنا كنت متأكد إننا سننتقل من مرحلة الإنكار الكلي إلى مرحلة التبرير الكلي

مفيش فايدة ... إحنا هندور في حلقة مفرغة

هي دي الدورة التدريبية اللي هتفيد البلد .. أنا سأقف ضد مخطط عرقنة مصر كما فعلت أمريكا بالعراق

تحياتي وفوتك بألف عافية

الظاهر ان ده هو المطلوب ((عرقنة مصر)) والله اعلم ... خلخلة الجيش .. والضغط عليه ..وعمل فتنه بأركانه .. تؤدى لانقلابات بداخله غير محموده .. وتتوالى الاحداث التى يتمناه المتربصون .. والمغيبون .. وفى يوم مشئوم .. نصحى الصبح نلاقى مفيش جيش .. وييتم سحبه او تسريحه ... ويبقى ولا شرطه ولا جيش .. و.. انتو عارفين الباقى .. بترك لكم اطلاق العنان فى توقعه ... حيقولوا عليا شاعر خيالو واسع .. حقولهم حدث بالفعل .يوم 9 ابريل ((يووووو ابريل تانى)) 2003 يوم سقوط بغداد .. واختفاء الجيش العراقى عن بكرة ابيه .. تقولشى فيلم خيال علمى .. ولكنه حدث بالفعل .. لكن باذن الله لن يحدث بمصر

محروسه .. محروسه .. وحترجع تانى..عروسه

رغم القِله المفروسه ... المُنــدسه ... المدسوسه

((والحركات)) المفقوسه

محروســــــــــــــــــــــــه ..محروســــــــــــــــــه

تم تعديل بواسطة محمودالبصيلي التونسي سابقا

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

يا الله ... يا مثبت العقل والدين يارب .... بالله عليكم ردوا إنتوا عليه وقولوا له مين اللي كانوا ماسكين السيوف والمولوتوف ويعتلون أسطح المنازل

لأ يا أخي

الحق يقال

هؤلاء الذين تتحدث عنهم هم أهالي العباسية ، نعم أهالي العباسية

وكما قلت أننا ندفع الناس دفعا رغما عنهم إلى تأييد المجلس العسكري بسبب أفعال البعض الغير مسؤولة والغير محسوبة

دعك من الأخوان والسلفيين وغيرهم

في الفترة القادمة أخشى أن يكون التأييد الجارف للمجلس العسكري من عامة الشعب أو الأغلبية الصامتة

وحينها سيدفع الكل الثمن غاليا

الكل سواء إخوان أو سلفيين أو علمانيين أو ليبراليين أو غيرهم

والسبب أننا لم نعطي الأمور حقها ، ولم نحسب لإجراءات التصعيد حسابها

حينها ستخرج الأغلبية عن صمتها ويتمسكون بالمجلس العسكري لأنه سيكون طوق النجاة

ولو تكلم معهم أي أحد في أي إتجاه ربما يجد بثقة على وجهه

]

لو وقتك يسمح ..

ممكن أعرف يا أخي سبب فصل إسراء عبد الفتاح من حركة 6 إبريل ، وأسماء محفوظ كذلك

رابط هذا التعليق

]

لو وقتك يسمح ..

ممكن أعرف يا أخي سبب فصل إسراء عبد الفتاح من حركة 6 إبريل ، وأسماء محفوظ كذلك

حاضر يا غريب

واشكرك على السؤال

بس نقطة للتوضيح

اسماء محفوظ لم تفصل من الحركة ولكن استقالت منها

تفضل حضرتك لكي لا نطيل على البقية اقرأ هاذين الرابطين

محمد علم الهدى يكتب \\ سيناريو الانشقاق

6ابريل والتمويل ام الاجنبي بقلم أسماء محفوظ

رابط هذا التعليق

يا الله ... يا مثبت العقل والدين يارب .... بالله عليكم ردوا إنتوا عليه وقولوا له مين اللي كانوا ماسكين السيوف والمولوتوف ويعتلون أسطح المنازل

لأ يا أخي

الحق يقال

هؤلاء الذين تتحدث عنهم هم أهالي العباسية ، نعم أهالي العباسية

هم اهالي العباسية شايلين في بيوتهم سنج ومطاوي وسيوف وقنابل مولتوف !!

وليه كل الاحياء والعمارات والبيوت التي مرت عليها المسيره

لم يتعرض متظاهر واحد لاي اعتداء بل كانت الناس تعطيهم الماء و انضم البعض اليهم من الاهالي كمان !

شوف الصورة دي واحكم بنفسك قبل ما تفتري على الابرياء

رابط هذا التعليق

هم اهالي العباسية شايلين في بيوتهم سنج ومطاوي وسيوف وقنابل مولتوف !!

وليه كل الاحياء والعمارات والبيوت التي مرت عليها المسيره

لم يتعرض متظاهر واحد لاي اعتداء بل كانت الناس تعطيهم الماء و انضم البعض اليهم من الاهالي كمان !

أيوة شايلين سنج ومطاوي وسيوف وقنابل مولتوف

الحاجات دي عادية جدا في المناطق الشعبية

فما بالك بما بعد الثورة وإنتشار السلاح

خليك واقعي ، وهقولك كمان على حاجة

إتهام الثوار بالعمالة = إتهام الناس بالبلطجية

يعني لما يهجم على الشباب في الميدان ناس علشان تطلعهم من الميدان

أوعى حد يقول بلطجية

ده يبقى عبط وقلة وعي وبنضحك على بعض

وساعتها هتغني القنوات المعروفة زي التحرير وأون تي في أنهم بلطجية

تماما مثلما كان يقول التلفزيون الرسمي على الثوار أصحاب أجندات

مهم جدا أن نزن الأمور بميزان العدل وأن لا نضحك على أنفسنا حتى تتم أمر ثورتنا على خير

تم تعديل بواسطة الغريب

رابط هذا التعليق

هم اهالى العباسية الشرفاء اللى كانوا بيدافعوا عن نفسهم وبيوتهم ومحلاتهم ضد الفوضى المسماة 6 ابريل

http://www.youtube.com/watch?v=xlM2de9y0O0&feature=youtu.be

لا إله إلا انت سبحانك إنى كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

هم اهالى العباسية الشرفاء اللى كانوا بيدافعوا عن نفسهم وبيوتهم ومحلاتهم ضد الفوضى المسماة 6 ابريل

http://www.youtube.com/watch?v=xlM2de9y0O0&feature=youtu.be

شوفوا يا جماعة الأمور هتهدا عند الجماعة دول في حالتين على حسب ظني

- لإما المجلس العسكري يخضع لأمريكا وساعتها الناس هتهدا أو هتديهم أمريكا بدورة تهدئة

- أو يحيبوا مجلس رئاسي تابع لأمريكا وساعتها هيبقى كله تمام والثورة بتاعتهم حققت كل أهدافها الخفية والمخفية

الدليل يا جماعة مفيش حد منهم بيجيب سيرة الانتخابات أبدا ولا مرة واحدة سمعتهم

وبعدين حكاية السنج والمطاوي الخبر في الجزيرة مباشر مصر وأنا في انتظار وجود الصور وكمان قنابل المولوتوف وحرائق السيارات في يوم الانتقام من أهالي العباسية الأبطال وعاشت مصر وعاش رجالها

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

شوفوا يا جماعة الأمور هتهدا عند الجماعة دول في حالتين على حسب ظني

- لإما المجلس العسكري يخضع لأمريكا وساعتها الناس هتهدا أو هتديهم أمريكا بدورة تهدئة

- أو يحيبوا مجلس رئاسي تابع لأمريكا وساعتها هيبقى كله تمام والثورة بتاعتهم حققت كل أهدافها الخفية والمخفية

كلام معقول

فعلا موقف أمريكا بيفكرني بالقصة التي تروى في موت الإمام أحمد حينما كان يأتيه الشيطان ليفتنه فيقول ليس بعد

أمريكا لا تزال تفتن الثورة المصرية ، ولكن الشعب المصري في كل مرة يخرج لسانه لها ويقول ليس بعد

أسأل الله أن يتم علينا أمر هذه الثورة على خير ، كما أنعم علينا بزوال دولة الظالمين ..أمين

تم تعديل بواسطة الغريب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...