اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرد على أى إستفسار فى هجرة كــبــيــك

Recommended Posts

مساء الفل يا بشمهندس

اخر سؤال انشاءالله انا عارف اني اقلت عليك

هي الصوره الشخصيه دي تتدبس في الابلكشن ولا الصفها بصمغ مقلا ولا ابعت الصور من بره من غير ماحطها في الابلكشن ؟

رابط هذا التعليق

• الردود 642
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مساء الفل يا بشمهندس

اخر سؤال انشاءالله انا عارف اني اقلت عليك

هي الصوره الشخصيه دي تتدبس في الابلكشن ولا الصفها بصمغ مقلا ولا ابعت الصور من بره من غير ماحطها في الابلكشن ؟

مش فارقة يا نجمى.

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا ليك يا أستاذ ادهم على مجهودك الرائع..عندي شوية استفسارات اتمنى انها تكون مش مكررة

انا سوري و حكاية البنوك دي صعبة هنا شوية!!ينفع احول الفلوس عن طريق western union على عنوان وزارة الهجرة و ابعت شيك التحويل مع الابلكيشن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا ليك يا أستاذ ادهم على مجهودك الرائع..عندي شوية استفسارات اتمنى انها تكون مش مكررة

انا سوري و حكاية البنوك دي صعبة هنا شوية!!ينفع احول الفلوس عن طريق western union على عنوان وزارة الهجرة و ابعت شيك التحويل مع الابلكيشن

مقدرش أفتيك لأنى مش خبير الصراحة فى تحويلات الفلوس بس ماسنعتش عن الحركة دى قبل كدة فى تحويل فلوس هجرة كيبك.

رأيي الشخصى إنك تطلع على منتدى المطاريد و هتلاقى ألف من يدلك.

رابط هذا التعليق

الحمد لله

الحمد لله وضلنا مونترياااااااااااااااااااااااااال بعد رحلة شقاء استغرقت نحو 4 ايام

طبعا السبب كان فى الجمل اللى اجرناه من الاردن الى مونتريال

فأضطرينا نأجر توكتوك و اتكلنا على الله صباح يوم الخميس امس ووصلنا الساعة 4 و الحمد لله

الموضوع و ما فيه ان طائرة القاهرة تم تأخيرها لمده ساعة و هى دى مده الترانزيت اللى كام المفروض انى الحق طائرة مونتريال فيها

و بالتالى تم تأخيرنا لمده 4 ايام شوفنا فيها ايام اقرب للون الاسود فيها و معاك 2 طفل و 8 شنط سفر و 4 شنط هاند باك و واحده لاب توب و شنطة المدام و جواكت و نيلة لحد ما انا و مراتى اتبهدلنا

و انك تروح المطار اكثر من مرة لسوء تنظيم الملكية الاردنية و معاك كل ده و شنطك و تدخل و تخرج و تتخانق يعنى من الاخر بلاش ابدا انك تحجز بترانزيت ساعة او حتى 3 عليها خليك من 6الى 24 ساعة افضل

نصيحة 1 لا تأخذ شنط هاند باك كتير ابدا بتاتا خالص لا تجر على عجل

الطيران الشركة حلوة قوى و الطائرة من الاردن لمونتريال حلوة و الخدمة معقولة بس 12 ساعة يزهقو و متعبين جدا و الطائرة بالطبع ليس بها مكان للتمشية اما الطيارين بتوعهم ممتازون مش بتحس بالهبوط خالص

المهم اول ما توصل هتلاقى الدنيا بتمشى لوحدها مش لازم تشيل الهم فيهم

اما بقى اللى عايز يذهب هو اولا و بعد كده زوجتة يبقى اكيد اكيد العلاقة بينهم غير مستقرة و هو عايز يبهدلها شوية او يرجع بقى و يبتدى اللفة من جديد

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

الحمد لله

الحمد لله وضلنا مونترياااااااااااااااااااااااااال بعد رحلة شقاء استغرقت نحو 4 ايام

فأضطرينا نأجر توكتوك و اتكلنا على الله صباح يوم الخميس امس ووصلنا الساعة 4 و الحمد لله

الموضوع و ما فيه ان طائرة القاهرة تم تأخيرها لمده ساعة و هى دى مده الترانزيت اللى كام المفروض انى الحق طائرة مونتريال فيها

و بالتالى تم تأخيرنا لمده 4 ايام شوفنا فيها ايام اقرب للون الاسود فيها و معاك 2 طفل و 8 شنط سفر و 4 شنط هاند باك و واحده لاب توب و شنطة المدام و جواكت و نيلة لحد ما انا و مراتى اتبهدلنا

و انك تروح المطار اكثر من مرة لسوء تنظيم الملكية الاردنية و معاك كل ده و شنطك و تدخل و تخرج و تتخانق يعنى من الاخر بلاش ابدا انك تحجز بترانزيت ساعة او حتى 3 عليها خليك من 6الى 24 ساعة افضل

الطيران الشركة حلوة قوى و الطائرة من الاردن لمونتريال حلوة و الخدمة معقولة بس 12 ساعة يزهقو و متعبين جدا و الطائرة بالطبع ليس بها مكان للتمشية اما الطيارين بتوعهم ممتازون مش بتحس بالهبوط خالص

اما بقى اللى عايز يذهب هو اولا و بعد كده زوجتة يبقى اكيد اكيد العلاقة بينهم غير مستقرة و هو عايز يبهدلها شوية او يرجع بقى و يبتدى اللفة من جديد

حبيت اكون اول واحد يقولك حمدلله على السلامة في المحاورات..انا عرفت موضوع التاخير دة و اتضايقت ليك طبعا بس كل تاخيرة و فيها خيرة..حمدلله على السلامة و خد بالك السطرين الاخرنين دول عايزين نقولهم لواحد انتوا عارفوا كويس بس مش حنقول اسمه..ربنا معاك

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

الحمد لله

حبيت اكون اول واحد يقولك حمدلله على السلامة في المحاورات..انا عرفت موضوع التاخير دة و اتضايقت ليك طبعا بس كل تاخيرة و فيها خيرة..حمدلله على السلامة و خد بالك السطرين الاخرنين دول عايزين نقولهم لواحد انتوا عارفوا كويس بس مش حنقول اسمه..ربنا معاك

ياعم انت وصلت هنا بالسلامه وانا مشغل عليك عربية بمنادى فى توبيك اللاندنج ؟؟ حمدالله عالسلامه انت بجد متعرفش الواحد كان قلقان عليك ازاى ؟؟ و بعدين محدش ليه دعوه باللى هيسيب عيالو ييجو لوحدهم ... لازم يتعلمو يعتمدو على نفسهم ياعم الحاج و اسكت بقى متخليش الستات يعملو ثورة علينا و يضربولنا قنابل مسيلة للدموع فى البيت و يعلنو العصيان المدنى .... اما انت بقى ياعم جوناثان فبكره نقعد جنب الحيطه و نسمع اللى مش عارف ايه ....

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

الحمد لله

حمد لله على السلامة يا صامويل

قلقتنا عليك

معلش الرحلة كانت صعبة شوية

المهم اطمنا عليك

ربنا معاك و يسهلك امورك

(ليستجيب لك الرب فى يوم الضيق ليرفعك اسم اله يعقوب)

مزمور 1:20

رابط هذا التعليق

يا جماعة ممكن تساعدوني في حكاية الابليكشن دي!!! انا متزوج و عندي بنت 3 سنين معايا ماجستير علوم كمبيوتر يعني مافيش معادلة و لا حاجة

1- Application for Selection Certificate

Principal Applicant – Spouse or de facto spouse

واحد ليا وواحد لزوجتي

2-ONTRACT RESPECTING FINANCIAL SELF-SUFFICIENCY

Principal Applicant (excluding live-in caregivers and persons authorized to apply for permanent

residence in Canada on humanitarian grounds)

الاقرار المالي

3-Declaration by spouse or de facto spouse الاقرار المالي

كدا ابقى تمام؟؟؟؟

لو شهادات البكالوريوس و الماجستير بالانكليزي اصورهم و ارفقهم بالملف من غير ختم و لو محتاج خنم ان الصورة طبق الاصل حيبقى من فين؟

انا اسف طولت عليكم بس بجد تايه شوي

رابط هذا التعليق

حمد الله على سلامتك يا صموئيل و نأسف جداً لكل المتاعب اللى حصلتلك فى السفر, معلش يا صاحبى مفيش حاجة ببلاش و كيبك تستاهل :)

ربنا يطمنا عليك و إن شاء الله تستقر و تتعود على المكان بسرعة و تكون دى آخر المتاعب!

طمنا عليك دايماً.

تحياتى.

رابط هذا التعليق

يا جماعة ممكن تساعدوني في حكاية الابليكشن دي!!! انا متزوج و عندي بنت 3 سنين معايا ماجستير علوم كمبيوتر يعني مافيش معادلة و لا حاجة

واحد ليا وواحد لزوجتي

Principal Applicant (excluding live-in caregivers and persons authorized to apply for permanent

الاقرار المالي

كدا ابقى تمام؟؟؟؟

لو شهادات البكالوريوس و الماجستير بالانكليزي اصورهم و ارفقهم بالملف من غير ختم و لو محتاج خنم ان الصورة طبق الاصل حيبقى من فين؟

أيون أنت كدة تمام بس هراجع معاك من الصفحة الرسمية:

- Application for Selection Certificate – Principal applicant, spouse or de facto spouse نسخة ليك و نسخة لمراتك.

- Contract respecting financial self-sufficiency. للعيله كلها.

- Declaration by spouse or the facto spouse

- Declaration by a candidate practicing a regulated profession or trade in Québec لو هتعادل و أنا مش فاهم يعنى إية مفيش معادلة :)

طبعاً دة غير الورق المرفق, أى ورق بالعربى تصوره و تترجة عند مكتب ترجمع معتمد و الترجمة تتختم و تتمضى من المكتب.

أى ورق بالإنجليزى, حتى لو شهادة البكالوريوس لا تترجم يعنى تبعت نسخة و تكون الأصل هى اللى مختومة من الجهه اللى أصدرتها يعن الأصل تكون مختومة و ممضيه من الجامعة و تصورها و تبعت الصورة.

بالتوفيق.

رابط هذا التعليق

واحد ليا وواحد لزوجتي

الاقرار المالي

كدا ابقى تمام؟؟؟؟

أيون أنت كدة تمام بس هراجع معاك من الصفحة الرسمية:

- Application for Selection Certificate – Principal applicant, spouse or de facto spouse نسخة ليك و نسخة لمراتك.

- Contract respecting financial self-sufficiency. للعيله كلها.

- Declaration by spouse or the facto spouse

- Declaration by a candidate practicing a regulated profession or trade in Québec لو هتعادل و أنا مش فاهم يعنى إية مفيش معادلة :)

طبعاً دة غير الورق المرفق, أى ورق بالعربى تصوره و تترجة عند مكتب ترجمع معتمد و الترجمة تتختم و تتمضى من المكتب.

أى ورق بالإنجليزى, حتى لو شهادة البكالوريوس لا تترجم يعنى تبعت نسخة و تكون الأصل هى اللى مختومة من الجهه اللى أصدرتها يعن الأصل تكون مختومة و ممضيه من الجامعة و تصورها و تبعت الصورة.

بالتوفيق.

الف شكر ليك يا أدهم بس في نقطتين برضو مش فاهمهم

حكاية المعادلة انا مش ملاقي في الليستة علوم كمبيوتر انو محتاج معادلة اعمل ايه؟؟انزل الابلكيشن و أملاه ولا ايه؟؟؟

2-

All copies enclosed with your application must be authenticated by the institution which holds the original or by the legal authority duly authorized to certify as a true the copy of a document, that is to say a copy confirming the existence of a valid original document.

دا يعني ايه؟؟الصور كمان لازم تبقى مختومة انها صورة طبق الاصل؟ طيب مش مشكلة انا حختم الصور من مكتب الترجمة بس اذا كان الاصل بالانكليزي حختم الصور انها طبق الاصل من فين؟؟؟ و انا بكرر اسفي اذا كنت غلبتك معايا

رامي

رابط هذا التعليق

أرجوك إهدا و ماتقلقش نفسك و إسمع كلام المجرب عشان تنجز و تلحق تبعت ورقك فى السريع..

سيبك من الكلام المكتوب, الورق العربى يتصور و يترجم من أى مكتب ترجمة معتمد و الورقة المترجمة اللى هتاخدها من المكتب تكون محتومة و ممضية من المكتب بـــــــــس!

الورق اللى بالإنجليزى مش محتاج أى ترجمة, صوره صورة واحدة و إرفقها مع الملف, بـــــــــس!

أى شهادة غير كندية لازم تتعادل, أى شهادة, و أنت كدة كدة هتمضى على إقرار المعادلة فى المقابلة, يا تعمله من دلوقتى يا تمضيه فى المقابلة.

ملحوظة أخيرة, أرجوك ماتنطورش نفس السؤال فى كذا توبيك, الناس بتعمل المساعدات دى من نفسها و لله و نفس المعلومة اللى هتاخدها منى هى هى اللى هتاخدها من عضو تانى, عتاولة الهجرة هنا كتير, شكراً للتفهم!

مفيش أى كلام تانى ممكن يضاف فى الموضوع و ولا تعبتنى فى حاجة و ملوش لازمة الأسف, كلنا إخوات و أنا كنت تايه أكثر منك فى الأول.

تم تعديل بواسطة أدهم الشرقاوى

رابط هذا التعليق

أرجوك إهدا و ماتقلقش نفسك و إسمع كلام المجرب عشان تنجز و تلحق تبعت ورقك فى السريع..

سيبك من الكلام المكتوب, الورق العربى يتصور و يترجم من أى مكتب ترجمة معتمد و الورقة المترجمة اللى هتاخدها من المكتب تكون محتومة و ممضية من المكتب بـــــــــس!

الورق اللى بالإنجليزى مش محتاج أى ترجمة, صوره صورة واحدة و إرفقها مع الملف, بـــــــــس!

أى شهادة غير كندية لازم تتعادل, أى شهادة, و أنت كدة كدة هتمضى على إقرار المعادلة فى المقابلة, يا تعمله من دلوقتى يا تمضيه فى المقابلة.

ملحوظة أخيرة, أرجوك ماتنطورش نفس السؤال فى كذا توبيك, الناس بتعمل المساعدات دى من نفسها و لله و نفس المعلومة اللى هتاخدها منى هى هى اللى هتاخدها من عضو تانى, عتاولة الهجرة هنا كتير, شكراً للتفهم!

مفيش أى كلام تانى ممكن يضاف فى الموضوع و ولا تعبتنى فى حاجة و ملوش لازمة الأسف, كلنا إخوات و أنا كنت تايه أكثر منك فى الأول.

الف شكر ليك يا أدهم و لكل الاخوة هنا

الحقيقة انا بعد ما سمعت ان القوانين ممكن تتعدل بقيت مستعجل لدرجة اني مش عارف ابدا من فين و دا سبب اني بسأل سؤال هنا و سؤال هناك

بس الحمد الله و بجهودكم بقيت الامور واضحة

رابط هذا التعليق

بشمهندس ادهم انا وقعت من السماء و لاقيتك انت بصراحة بتجاوب بكل امانه و بسرعة

حضرتك انا بكالوريوس زراعة و شغال ف شركة ادوية بقالى 5 سنين تقريبا و عايز اقدم ع الهجرة ل كيبك بس طبعا مفيش اى تامينات اجتماعية و هما وعودنى على اول 2012 يكون فى تامينات اسلتى كالاتى ؟

1- انا جهزت كل الورق ماعدا التامينات الاجتماعية و الخبرة ؟ و مش عارف اعمل اية ااقدم كدة ؟ مع العلم ان الشركة استحاله تدينى شهادة خبرة؟

2- الرصيد ف البنك لازم يكون حد ادنى اد اية ؟

3- عايز اعرف اللينك اللى فيه الوظائف؟

4- هل يشترط انى اجيب شهادة خبرة ف مجال دراستى ؟ و لو غير مشترط الموضوع دة لازم وظفتينى التانية تكون ضمن اللاسته ؟

منتظر رد حضرتك و ربنا يعوضك خير

رابط هذا التعليق

الف حمد لله على السلامة يا صموئيل وربنا يطمنا عليك

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ، وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

لاَ تَمْنَعِ الْخَيْرَ عَنْ أَهْلِهِ، حِينَ يَكُونُ فِي طَاقَةِ يَدِكَ أَنْ تَفْعَلَهُ. لاَ تَقُلْ لِصَاحِبِكَ: «اذْهَبْ وَعُدْ فَأُعْطِيَكَ غَدًا» وَمَوْجُودٌ عِنْدَكَ.

رابط هذا التعليق

ربنا يقويك يا أدهم و يديك على قد نيتك و مساعدتك للناس و عاوزك تتأكد ان اللى بتعمله مع الناس ربنا عمره مهينساه و هيديك من وسع انشاءالله ... ربنا يعينك و يوفقك :give_rose:

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

حضرتك انا بكالوريوس زراعة و شغال ف شركة ادوية بقالى 5 سنين تقريبا و عايز اقدم ع الهجرة ل كيبك بس طبعا مفيش اى تامينات اجتماعية و هما وعودنى على اول 2012 يكون فى تامينات اسلتى كالاتى ؟

1- انا جهزت كل الورق ماعدا التامينات الاجتماعية و الخبرة ؟ و مش عارف اعمل اية ااقدم كدة ؟ مع العلم ان الشركة استحاله تدينى شهادة خبرة؟

آسف, ماظنش إن الورق ممكن يتقبل من غير شهادة خبرة. دة بيرفضوا الورق اللى مدعم بشهادة خبرة من غير شهادة تأمينات, لازم يدوك شهادات خبرة و تأمينات عشان الملف يتقبل, أنت هتقدم تحت باب العاملين المهرة

مفيش أى رصيد فى البنك مطلوب فى هجرة كيبك.

الوظائف اللى ليها درجات زيادة: http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/publications/en/diverses/summary-table-areas.pdf

4- هل يشترط انى اجيب شهادة خبرة ف مجال دراستى ؟ و لو غير مشترط الموضوع دة لازم وظفتينى التانية تكون ضمن اللاسته ؟

شهادة الخبرة ممكن تكون فى مجال غير دراستك عادى, الليستة بتاعة الوظايف فى كيبك مجرد لستة بالوظايف اللى عليها طلب عالى يعنى بتدى درجات زيادة لكن فى كيبك كل الوظايف مقبولة.

رابط هذا التعليق

ربنا يقويك يا أدهم و يديك على قد نيتك و مساعدتك للناس و عاوزك تتأكد ان اللى بتعمله مع الناس ربنا عمره مهينساه و هيديك من وسع انشاءالله ... ربنا يعينك و يوفقك :give_rose:

يا دكتور إيهاب كلامك دة يساوى كتير أوى عندى..

أنا قريتلك كتير زمان و إتعلمت منك ياما و أنت ساعدتنى و ساعدت ناس تانية غيرى من غير ما تعرف, يا جماعة أنتم الناس القديمة اصل الخير دة كله لأنى إتعلمت منكم و أنا يادوبك بنقل المعلومات اللى اخدتها منكم و بديها للناس, انتم مشاركين معى فى هذا الخير :closedeyes:

و أنا بـ "القى الخبز على وجه الماء" حتى أجدة بعد ذلك :blush2:

تحياتى :give_rose:

تم تعديل بواسطة أدهم الشرقاوى

رابط هذا التعليق

آسف, ماظنش إن الورق ممكن يتقبل من غير شهادة خبرة. دة بيرفضوا الورق اللى مدعم بشهادة خبرة من غير شهادة تأمينات, لازم يدوك شهادات خبرة و تأمينات عشان الملف يتقبل, أنت هتقدم تحت باب العاملين المهرة

مفيش أى رصيد فى البنك مطلوب فى هجرة كيبك.

الوظائف اللى ليها درجات زيادة: http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/publications/en/diverses/summary-table-areas.pdf

شهادة الخبرة ممكن تكون فى مجال غير دراستك عادى, الليستة بتاعة الوظايف فى كيبك مجرد لستة بالوظايف اللى عليها طلب عالى يعنى بتدى درجات زيادة لكن فى كيبك كل الوظايف مقبولة.

بشكرك يا بشمهندس على دعمك المستمر للناس طيب بخصوص التامينات دى تنصحنى احل المشكله دى ازاى مع العلم انى هيتامن على فى اول 2012 و السنين اللى فاتت دى اعملفيها اية ؟ مش عارف اتصرف بصراحة و عايز حل صح ؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...