اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرد على أى إستفسار فى هجرة كــبــيــك

Recommended Posts

خير إن شاءالله .. ربنا يستر

يااااااااااااارب عايزة اهاجر كندا

ساعدني لو كان فيها خير

رابط هذا التعليق

• الردود 642
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بشمهندس مصطفى .. بعد اذنك عاوز اوضح بس معلومة

هو فعلا المستولا ب 1800 فى المركز الثقافى الفرنسى بدبى او ابو ظبى وفعلا زى ما هما قالولك ان المستويات بتختلف مش زى ما مكتوب فى الهجرة

لكن انا عاوز اوضح نقطة ودة هيبقى مرفق فى المرفقات ان شاء الله ان فى الرابطة الثقافية الفرنسة فية 5 مستويات جينرال فى اللغة الفرنسية وهى كالاتى

المستوى الاول يسمى

A1

والمستوى دة للمبتدئين خالص يعنى الفرنساوى من البداية

ثانيا المستوى

A2

والمستوى دة ل اللى بيعرف فرناسوى يعنى عارف الاساسيات وكدة

المستوى الثالث

B1

ودة للطلبة اللى بيعرفوا يتعاملوا بالفرنساوى فى المواقف اليومية يعنى بيكون متحدث فى اللغة الفرنسية بدرجة متوسط يعنى

رابعا المستوى

B2 و المستوى C1

ودة مستوى الاحتراف فى اللغة الفرنسية

والمتسوى الواحد بياخد 6 اسابيع يعنى شهر ونص

بعد كدة بتبقى انت كويس فى الفرنساوى وتعمل اختبار تحديد مستوى وان شاء الله تجيب المستوى الخامس او السادس

بعد كدة لو انت عاوزة تدرس اى شعادة بتبقى ليها كورسات تانية يعنى ى الايلتس كدة بتاخد الكورس وتروح تمتحن لكن فى موضوع الهجرة مدام مش مطلوب شهادات اثبات لغة او بمعنى اصح لو انت مش هتبعت مع الورق شهادة اثبات اللغة يبقى مفيش داعى تاخدها لو لاقيت مستواك فى الفرنساوى كويس

وموجود فى المرفقات ملف بيبين كل حاجة وتقبلوا خالص تحياتى

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

وموجود فى المرفقات ملف بيبين كل حاجة وتقبلوا خالص تحياتى

مفيش حاجه في المرفقات .... حاول حضرتك تضيفها تاني

وعلى فكرة لو حضرتك في دبي المستوى ارخص من ابوظبي ... المستوى في دبي ب 1350 درهم والكتب ب 150 درهم

بس عدد الساعات عندهم 21 ساعه

انا برده اللي فهمته منهم ان بعد كام مستوى لو انته طورت نفسك ممكن تعمل تحديد مستوى من جديد وتطلع على ليفل اعلى

رابط هذا التعليق

معلش هتلاقية المرة دى فى المرفقات

كورس واسعار فى الرابطة الفرنسية بدبى.pdf

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

انا عندى استفسار لو سمحتم بخصوص التقديم وارجو الافادة القاطعة لاننى سوف أبدأ على أساس الردود

باختصار انا اريد التقديم على الهجرة الى كيبك انا حاليا أعزب وسوف اتزوج خلال 6 أشهر إن شاء الله واريد أن اعرف هل من الافضل التقديم بمفردى ام الانتظار للزواج والتقديم معا علما بأننى اتخوف من ضم الزوجه لان مستوى التعليم دبلوم 3 سنوات فهل سوف يؤثر على الملف ام لا .وهذه بياناتى وبيانات زوجتى فى المستقبل القريب للتقييم وإفادنى بالتقديم بمفردى ام اانتظار والتقديم معا

السن 28 عام - المؤهل بكالوريوس تجارة - الخبرة سنتان اعمل فى دبى كمحاسب - اللغة الانجليزيه جيد , الفرنسية متوسط (كورسات حاليا ) - الحالة الاجتماعيه اعزب (حاليا) - اقارب فى كندا: اختى وزوجها فى كيبك

فى حالة التفديم مع الزوجه فبياناتهاكالاتى

السن 23 عام - المؤهل دبلوم 3 سنوات (صناعى )- الخبرة 4 سنوات (صناعة الملابس -جودة )- اللغة الانجليزية أساسى - اللغة الفرنسية اساسى

فى انتظار الاجابة ولكم جزيل الشكر.......

رابط هذا التعليق

انا عندى استفسار لو سمحتم بخصوص التقديم وارجو الافادة القاطعة لاننى سوف أبدأ على أساس الردود

باختصار انا اريد التقديم على الهجرة الى كيبك انا حاليا أعزب وسوف اتزوج خلال 6 أشهر إن شاء الله واريد أن اعرف هل من الافضل التقديم بمفردى ام الانتظار للزواج والتقديم معا علما بأننى اتخوف من ضم الزوجه لان مستوى التعليم دبلوم 3 سنوات فهل سوف يؤثر على الملف ام لا .وهذه بياناتى وبيانات زوجتى فى المستقبل القريب للتقييم وإفادنى بالتقديم بمفردى ام اانتظار والتقديم معا

السن 28 عام - المؤهل بكالوريوس تجارة - الخبرة سنتان اعمل فى دبى كمحاسب - اللغة الانجليزيه جيد , الفرنسية متوسط (كورسات حاليا ) - الحالة الاجتماعيه اعزب (حاليا) - اقارب فى كندا: اختى وزوجها فى كيبك

فى حالة التفديم مع الزوجه فبياناتهاكالاتى

السن 23 عام - المؤهل دبلوم 3 سنوات (صناعى )- الخبرة 4 سنوات (صناعة الملابس -جودة )- اللغة الانجليزية أساسى - اللغة الفرنسية اساسى

اخي سبيشياليست

اذا حضرتك دلوقتي تقدر تجيب درجة فتح الملف وانت حالتك اعزب يبقى لا تنتظر وقدم سريعا وتوكل على الله

مؤهل الزوجة هيضيفلك درجات لكن كل ما هنالك انهم تقريبا هيبقو درجتين فقط

تقدر بعد ما تقدم وانت اعزب تبعتلهم بعد كدا في الابديت انك تزوجت وترفق وثيقة الزواج وكل اوراق الزوجة

بالتوفيق

ساعدني لو كان فيها خير

رابط هذا التعليق

الأخوة الأعزاء :

بالنسبة للمستوى في أي سنتر بياخد فعلاً من شهر ونص إلى

شهرين ...لكن دلوقتي في ناس كتير بتعمل إعداد أون لاين مع مدرسين ومدرسات

فرنساويومنهم مدام ماريوس ومدام فلورانس ومدام شيريوالناس دي فعلاً

بتعمل المستوى في شهر أو أقل بالإضافة إلى إن أسعارهم رخيصة جداً جداً بالمقارنة

بأسعار السنتر والمراكز التانيةكمان بيدرّسوا من نفس منهج السنتر

الكونيكسيون والإيكوولو حد عاوز يتواصل معاهم يراسلني على الخاص

وعلى فكرة أنا تجربتي مع مدام فلورانس رائعة وفي ناس ليها مستمرة مع مدام

ماريوس ووصلوا للمستوى السادس

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

المهم مع الناس دي الالتزام والانتظام والديفوار

وبعد ما تنتهي من كام مستوى مع اي حد فيهم جرب تعمل تحديد مستوى في السنتر وشوف وصلت لفين

كمان بيدوا كورسات كونفرسيسيون

ودي مهمة جداً برضه عشان المقابلة

ده ميلي :

mar_yous_ad@yahoo.com

آخر الكلام

رابط هذا التعليق

المهم مع الناس دي الالتزام والانتظام والديفوار

وبعد ما تنتهي من كام مستوى مع اي حد فيهم جرب تعمل تحديد مستوى في السنتر وشوف وصلت لفين

كمان بيدوا كورسات كونفرسيسيون

ودي مهمة جداً برضه عشان المقابلة

ده ميلي :

mar_yous_ad@yahoo.com

شكرا يا زيدان عالإضافة المهمة دي .. اعتقد هتفيد ناس كتير .. انا منهم

ساعدني لو كان فيها خير

رابط هذا التعليق

[

اخي سبيشياليست

اذا حضرتك دلوقتي تقدر تجيب درجة فتح الملف وانت حالتك اعزب يبقى لا تنتظر وقدم سريعا وتوكل على الله

مؤهل الزوجة هيضيفلك درجات لكن كل ما هنالك انهم تقريبا هيبقو درجتين فقط

تقدر بعد ما تقدم وانت اعزب تبعتلهم بعد كدا في الابديت انك تزوجت وترفق وثيقة الزواج وكل اوراق الزوجة

بالتوفيق

شكرًا جدا علي الرد بس اللي فهمته ان اقدم دلوقتي وبعدين اضم الزوجه في الآبديت يعني ده افضل من ان اكمل لوحدي في عملية الهجره ومعني كده برده ان موضوع الدبلوم مش هايخلي الملف يترفض

رابط هذا التعليق

اسفة عالتكرار

تم تعديل بواسطة cutey

ساعدني لو كان فيها خير

رابط هذا التعليق

لا طبعا الدبلوم ملوش علاقة

المهم مجموع درجاتك تسمح بفتح ملفك

اقرا الموضوع دا من اول صفحة هتستفيد كتير

ساعدني لو كان فيها خير

رابط هذا التعليق

[

شكرًا جدا علي الرد بس اللي فهمته ان اقدم دلوقتي وبعدين اضم الزوجه في الآبديت يعني ده افضل من ان اكمل لوحدي في عملية الهجره ومعني كده برده ان موضوع الدبلوم مش هايخلي الملف يترفض

مؤهل المرافق عليه درجات زي ما وضحت Cutey لكن الأهم هو الوقت وحضرتك لو بعثت ورقك النهاردة المقابلة حاتكون في خلال 10 إلى 12 شهر وأثناء الفترة دي إن شاء الله تكون تممت زواجك وتعمل أبديت للملف .. بإضافة الزوجة

أما لو انتظرت لغاية ما تتجوز يبقى بتأخر ملفك ومقابلتك 6 شهور ده بالإضافة إلى أن درجات المرافق ( الزوجة ) تضاف للمتزوج اللي هما تقريبا 67 درجة أما العازب فأقل من كدة تقريباً 55 درجة وممكن تقيم موقفك من الرابط ده

تم تعديل بواسطة Muhammad Zidan

آخر الكلام

رابط هذا التعليق

أما لو انتظرت لغاية ما تتجوز يبقى بتأخر ملفك ومقابلتك 6 شهور ده بالإضافة إلى أن درجات المرافق ( الزوجة ) تضاف للمتزوج اللي هما تقريبا 67 درجة أما العازب فأقل من كدة تقريباً 55 درجة وممكن تقيم موقفك من الرابط ده

يجماعه انتوا بتجيبوا المعلومات دي منين

مين قال ان نقاط المتزوج 67 نقطة

يجماعه الحد الادني لفتح الملف للمتزوج 57 نقطة

+

6 نقاط في ايد مستشار الهجرة في الانترفيو

يبقى المجموع 57 + 6 = 63 نقطة

اللي هشفوه بيد حد معلومة مش صح تاني هزعل منه :protest:

تحياتي

رابط هذا التعليق

مساء الخير

بجد يا هندسه التوبيك روعه وساعدنا كتير وتقريبا جاوب علي كل الاسئله اللي محيرانا

بس ليا سؤال يمكن يكون ساذج شويه بس زي بعضه

انا هقدم الملف باسم مراتي كيبيك طبعا وانا تقريبا خلصت الورق كله

السؤال بقا

الشيك لازم يكون باسمها هي يعني هي اللي تروح البنك وتعمل بنك درافت وهل لازم يكون ليها حساب في البنك ده وهل ممكن اني انا اللي اخلص الموضوع بتاع البنك واي بنك دلوقتي بيطلع شيكات

كريدي اجريكول ولا سي اي بي ولا ينفع لNSGB لاني ليا حساب في البنك ده بس الحساب باسمي مش باسم مراتي فهل ينفعيطلع الشيك باسم مراتي ولا ايه راي سيادتك؟

رابط هذا التعليق

مساء الخير

بجد يا هندسه التوبيك روعه وساعدنا كتير وتقريبا جاوب علي كل الاسئله اللي محيرانا

بس ليا سؤال يمكن يكون ساذج شويه بس زي بعضه

انا هقدم الملف باسم مراتي كيبيك طبعا وانا تقريبا خلصت الورق كله

السؤال بقا

الشيك لازم يكون باسمها هي يعني هي اللي تروح البنك وتعمل بنك درافت وهل لازم يكون ليها حساب في البنك ده وهل ممكن اني انا اللي اخلص الموضوع بتاع البنك واي بنك دلوقتي بيطلع شيكات

كريدي اجريكول ولا سي اي بي ولا ينفع لNSGB لاني ليا حساب في البنك ده بس الحساب باسمي مش باسم مراتي فهل ينفعيطلع الشيك باسم مراتي ولا ايه راي سيادتك؟

مش مهم الشيك يكون صادر من حساب مين, المهم إنه يكون صادر بإسم وزير المالية الكيبكواة Ministre des Finances du Québec بالمبلغ المطلوب.

مهم يكون البنك اللى هتطلع منه الشيك يكون ليه فرع فى كيبك, يعنى شوف حاجة إنترناشونال زى جريدى أجريكول و بى إن بى باريبا.

بالتوفيق.

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

مؤهل المرافق عليه درجات زي ما وضحت Cutey لكن الأهم هو الوقت وحضرتك لو بعثت ورقك النهاردة المقابلة حاتكون في خلال 10 إلى 12 شهر وأثناء الفترة دي إن شاء الله تكون تممت زواجك وتعمل أبديت للملف .. بإضافة الزوجة

شكرا جدا على الرد وان شاء الله هابدأ فورا والله المستعان

رابط هذا التعليق

طب ممكن سؤال تانى معلش لو ضميتها فى الابديت ده مش هيأخر الملف ويعيدوا تقييمه من أول وجديد

رابط هذا التعليق

لا يا سپيشيالست بالعكس دا هيزود درجاتك درجات الزواج ودرجات مؤهل الزوجة و اللغات بتاعتها .. يعني مش هيأخرلك الملف إطلاقا

المهم تحسب درجاتك لوحدك دلوقتي بحيث تسمح بفتح الملف ( بصراحة انا مش فاكرة هي كم درجة للعازب ) وتحسب برده درجاتك من دلوقتي لما تضيف زوجتك تبقى 57 نقطة ... عشان تقدر تحدد انت محتاج تكتب اللغة المستوى الكم بالنسبة لك وبالنسبة للزوجة

بالتوفيق ان شاء الله

على فكرة هتلاقي اللينك بتاع حساب النقط بالظبط في كذا صفحة هنا في الموضوع دا .. ارجع بس فيه ورا شوية

ساعدني لو كان فيها خير

رابط هذا التعليق

مساء الفل يا بشمهندس

انا خلاص استويت بجد

سؤالي بقا

قال لازم الابليكشين تتكتب بخط اسود اقصد التوفيع يعني؟ وفال مش ينفع استخدم مسافه وانا بملا الابلكشين؟

سؤال تاني

دلوقتي انا المرافق

المفروض طبعا انا بملا ابلكشن ليا وابلكشن للمقدم الرئيسي

السؤال بقا انا بكتب في الابلكشن بتاعتي اللي هو المرافق اسمي ولا اسم المفدم الرئيسي لما يطلب توفيع principle applicant signature?

كمان في سؤال تاني

في توفيع مكتوب applicant signature

مين يوقع فيه المرافق ولا المقدم الرئيسي ؟ وطبعا ده الابلكشن بتاع المرافق

اخر حاجه معلش استحملني

انا دلوقتي عملت الشيك بتاريخ 23-11-2011 الشيك ده تاريخه يفضل سليم غايه امتي

يعني لو بعت الملف يوم 27 -11

فيها مشكله ولا عادي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...