اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرد على أى إستفسار فى هجرة كــبــيــك

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله

والله يا جماعه المنتدى دى بجد فى غاية الروعة .. انا متابعه من زمان بس كان عندى استفسرا اتمنى اهل الخبرة يساعدونى وجزاكم خير

انا محاسب شغال فى الامارات ومتجوز وعندى بنوتة 10 شهور وطبعا مش هينفع اقدم فيدرال علشان الوظيفة مش فى اللستة فقولت اقدم كبيك وخلاص ان شاء الله

دلوقتى انا الاوراق كلها معايا بس عندى شوية مشاكل فى الاوراق

اولا انا فى الامارات ومعايا شهادات الزواج والميلاد بالعربى هل لو انا ترجمتها هنا من مكتب معتمد هيبقى كافى خصوصا ان المكتب اكد انه عادى علشان كمان المكتب قالى لازم اى ورقة رسمية تكون متوثقة من السفارة المصرية ومن الخارجية الاماراتية فهل لو انا ترجمتها وبعتها مع الاصل العربى اللى هو متوثق هيكون كافى ولا لازم اطلعا من مصر بالانجليزى ؟؟؟

ثانيا شهادة الثانوية العامة انا ممكن اخلى اخوية يطلعهالى ويبعتهالى لكن بالنسبة لمراتى هى مش معاها ثانوية عامة هى معاها دبلوم تجارة وبعد كدة درست المعادلة السنتين والتحقت بكلية التجارة ودلوقتى معاها بكالوريوس تجارة هل انا ابعت شهادة الدبلوم ولا شهادة المعادلة ؟؟

ثالثا ان شاء الله بعد التقديم انا ببعت الملف على كندا وانا هدفع بالكريديت كارد هل ان شاء الله بتكون المقابلة فى السفارة المندية فى ابو ظبى ولا ممكن يقولولى المقابلة فى اى بلد تانية ولا انا اللى بحدد المكان اللى انا عاوز اعمل فية المقابلة ؟

اتمنى اون خفيف على قلبكم واتمنى بجد الاقى اللى يرد على استفساراتى وجزاكم الل خير

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

• الردود 642
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم ورحمة الله

والله يا جماعه المنتدى دى بجد فى غاية الروعة .. انا متابعه من زمان بس كان عندى استفسرا اتمنى اهل الخبرة يساعدونى وجزاكم خير

انا محاسب شغال فى الامارات ومتجوز وعندى بنوتة 10 شهور وطبعا مش هينفع اقدم فيدرال علشان الوظيفة مش فى اللستة فقولت اقدم كبيك وخلاص ان شاء الله

دلوقتى انا الاوراق كلها معايا بس عندى شوية مشاكل فى الاوراق

اولا انا فى الامارات ومعايا شهادات الزواج والميلاد بالعربى هل لو انا ترجمتها هنا من مكتب معتمد هيبقى كافى خصوصا ان المكتب اكد انه عادى علشان كمان المكتب قالى لازم اى ورقة رسمية تكون متوثقة من السفارة المصرية ومن الخارجية الاماراتية فهل لو انا ترجمتها وبعتها مع الاصل العربى اللى هو متوثق هيكون كافى ولا لازم اطلعا من مصر بالانجليزى ؟؟؟

ثانيا شهادة الثانوية العامة انا ممكن اخلى اخوية يطلعهالى ويبعتهالى لكن بالنسبة لمراتى هى مش معاها ثانوية عامة هى معاها دبلوم تجارة وبعد كدة درست المعادلة السنتين والتحقت بكلية التجارة ودلوقتى معاها بكالوريوس تجارة هل انا ابعت شهادة الدبلوم ولا شهادة المعادلة ؟؟

ثالثا ان شاء الله بعد التقديم انا ببعت الملف على كندا وانا هدفع بالكريديت كارد هل ان شاء الله بتكون المقابلة فى السفارة المندية فى ابو ظبى ولا ممكن يقولولى المقابلة فى اى بلد تانية ولا انا اللى بحدد المكان اللى انا عاوز اعمل فية المقابلة ؟

اتمنى اون خفيف على قلبكم واتمنى بجد الاقى اللى يرد على استفساراتى وجزاكم الل خير

ياهلا ياهلا بشقيق الكفاح في الامارات

اخوك مهندس كهرباء مقيم في الامارات في ابوظبي

شهادات الميلاد عادي بترجمها من مكتب الترجمة المعتمد وهو بيصور الشهادة الاصل وبيضيف معها ورقه الترجمه وبيختمها

بختم المكتب ( ومش محتاج تبعت الاصل نهائي)ختم مكتب الترجمه كافي لان الختم ده اصلا معتمد من وزارة الخارجية الاماراتية

الاصول بتحتفظ بيها مع صورة من الترجمه للرجوع ليها وقت الانترفيو

بالنسبه لشهادة الثانوية بتخلي اخوك يبعتهلك عادي جدا عملها انجليزي خير وبركه

عملها عربي ترجمها انته هنا بي 50 درهم ومفيش مشاكل في كده

بالنسبه للزوجه بتضيف انته اخر مؤهل حصلت عليه في كتابة الابلكيشن علشان يتحسبلك نقاط عليها( اللي هو بكالريوس تجارة)

وطبعا بترجم شهادة دبلوم التجارة ( اللي هي 3 سنوات) + شهادة البكالريوس + شهادة بيان درجات الكلية

وتبعتهم مع الورق

في الابلكيشن اوعى تحط مستواك في الفرانسي اقل من السادس ( لو كنت انته المقدم الرئيسي) حتى لو كانت نقاطكهتعديك بدونه

المقابله بتكون انته وحظك لان لسه قدامك سنه ونص على ما توصل ليها ان شاء الله

حاليا الناس اللي مقدمه من الخليج مقابلتم في تركيا

ولو في اي مشاكل نحن في الخدمه

خلينا على تواصل لاني انا كمان هبعت ورقي قريب

تحياتي

رابط هذا التعليق

اشكر هذا المنتدى الاكثر من رائع على المجهود المبذول لمساعدة الاخرين وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

انا بحضر اوراقى للهجرة وأوشكت على الانتهاء بفضل الله بس كنت عاوز استفسر عن:

1-انا بسبورى وبسبور زوجتى قديم وعندى بنت عمرها سنة مضافة على بسبور زوجتى ونحن نقيم فى السعودية ولكى استخرج باسبور منفصل جديد لكل فرد حياخد مش اقل من 30 يوم فهل يوجد مشكلة فى ارسال صور الباسبورتان القديمة مترجمة؟!

2- هل جد اى جديد فى قوانين الهجرة لكيبيك كنت سامع ان فى تغيرات فى الشهر الحالى (اكتوبر 2011) ؟!!!!!!!!!!!

وشكرا

رابط هذا التعليق

اشكر هذا المنتدى الاكثر من رائع على المجهود المبذول لمساعدة الاخرين وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

انا بحضر اوراقى للهجرة وأوشكت على الانتهاء بفضل الله بس كنت عاوز استفسر عن:

1-انا بسبورى وبسبور زوجتى قديم وعندى بنت عمرها سنة مضافة على بسبور زوجتى ونحن نقيم فى السعودية ولكى استخرج باسبور منفصل جديد لكل فرد حياخد مش اقل من 30 يوم فهل يوجد مشكلة فى ارسال صور الباسبورتان القديمة مترجمة؟!

قدم فى السريع, فى السريع أوى عشان القوانين على مشارف التغيير بين يوم و ليله بجد, مش مهم...البنت تكون على باسبور أى حد منكم, صوروا الورقى اللى فيها إضافة البنت و بعد كدة إبقى إعمل أبديت للفايل بباسبور البنت الجديد

2- هل جد اى جديد فى قوانين الهجرة لكيبيك كنت سامع ان فى تغيرات فى الشهر الحالى (اكتوبر 2011) ؟!!!!!!!!!!!

حتى لحظة كتابة هذة السطور...لسه! بس إيدى على قلبى و التغيير قالين علية من شهرين إنه هيكون فى أكتوبر يعنى فى الأيام القادمة.

وشكرا

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

طب انا عايزة اسأل على حاجة كمان (( زودتها انا عارفة :) ))

دلوقتي هو انا اعرف ازاي وامتى ان ملفي مقبول وكله تمام ؟؟

اقصد انا دلوقتي ببعت الابليكاشن والفلوس .. اول رد عليا تقريبا بيبقى امتى ؟؟ وهو اول رد دا اللي بيقولك فيه ان ورقك وصلنا واخدت فايل نمبر ؟؟

وهل دا معناه ان الورق مقبول مبدئيا ؟؟ ولا ممكن في البروسيسنج يطلع فيه اخطاء ولا حاجة ؟؟

عايزة كمان حاجة والنبي يا ادهم بعد اذنك

ممكن لينك عنوان مونتريال من على السايت

ولينك حساب الدرجات .. عشان مش عارفة للاتنين

ومعلش يا ادهم اشرحلي خطوات التقديم ومراحلها بالظبط ؟؟

شكرااااا جدااا .. تاعبينك معانا :)

كل الأوراق و الفورمز المطلوبة للتقديم لهجرة كيبك:

1. دة اللينك اللى فية كل الفورمز ال بى دى إف اللى لازم تنزلها و تملاها و تطبعها و ترفقها مع الورق بتاعك.

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/en/biq/damascus/dcs-workers/list-documents.html

2. الورق المطلوب للـ: CSQ

- شهادة الثاوية العامة تتطلع من الادارة العامة للامتحانات بالعربى و بالإنجليزى إللى فى شارع القصر العينى جانب روزر يوسف.

- شهادة الجيش بالعربى من الهايكستب و بالإنجليزى من معهد لغات القوات المسلحة اللى عند كوبرى الفنجرى.

- التامينات الاجتماعية للزوجين. ((((( أصووووول ))))

- صور من البطاقات الشخصية.

- قسيمة الجواز\الطلاق.

- شهادة وفاة الزوجة (لو فى حالتك).

- اى شهادات كورسات خارجية اخرى.

- صورة من بيان الدرجات من الكلية.

- صورة من شهادة المؤهل مترجمة.

- صورة شهادات الخبرة مترجمة . (((( أصووووول ))))

- صورة شهادات ميلادك مترجمة - شهادة الميلاد ، بتطلعها إنجليزي من وزارة الصحة في ش مجلس الشعب.

- صور جوازات السفر.

- صور شخصية.

- الأبلكيشنز ملاها و تطبعها و ترفقها مع الملف.

كل اللي فوق صور فقط ما عدا شهادة خبرة و التأمينات الإجتماعية فقط مترجمة في مكتب معتمد وما أكثرهم و ممكن كل الورق دة يتترجم عند أى مكتب ترجمة معتمد و مش لازم يطلعوا بالإنجليزى من المكان اللى أصدرهم.

- شيك بنكى بعدد أفراد الأسرة, 395 للمتقدم الرئيسى و 152 لكل فرد آخر فى العيلة.

- تحط كل الورق دة مع بعضة فى ظرف كبير و تبعته من أى مكتب بريد على العنوان التالى:

Ministère de l’immigration et des Communautés Culturelles

Direction de l’Immigration économique – International

Service Amériques, Maghreb et Moyen-Orient

285, rue Notre-Dame Ouest, 4ième étage

Montréal (Québec) H2Y 1T8

CANADA

بالتوفيق

صورة البطاقة الشخصية مش مطلوبة نهائي عند التقديم لكيبك

صور الجواز يجب ان يكون معها اختام الدخول والخروج لو كان مقدم الطلب سافر خارج مصر

وكذلك صور التأشيرات لو وجدت

بالاضافة الى ذلك مطلوب ايضا قيد عائلي للمقدم الرئيسي ولو كان القيد بالعربي مطلوب ترجمته من مكتب معتمد

ان تعذر استخراج القيد العائلي فممكن تحضره بعد ارسال الورق تحسبا لطلبه في اي وقت قبل الانترفيو او عند الانترفيو

مطلوب ايضا سيرة ذاتيه (CV) للزوج والزوجة

مطلوب ايضا (( عدد 8 استيكرز لعنوانك الشخصي مكتوب بلغه بلدك ))

واخيرا ياريت كل الاخوة اللي عايزين يقدموا لازم لازم لازم يطلعوا على الصفحة الرسميه لكيبك لاني الابلكيشن بيتغير من وقت لاخر

ده الموقع الرسمي (( فقط حدد البلد اللي انته مقيم فيها ))

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/en/forms/search-title/dcs-workers/index.html

اطبع ورقه الطلبات دي والابلكيشن واقراء التعليمات كويس جدا وابداء بالتحضير خطوه خطوه

بالنسبه للشيك بتاع الفلوس تأكد ان المبلغ هو المطلوب لعدد افراد عائلتك + تأكد من كتابة اسم مقدم الطلب خلف الشيك (بلوك

ليتر )

بعد تجهيز كل الورق اطبع عنوان الارسال اللي ضافه اخي الكريم ادهم الشرقاوي

وايضا ممكن تضيف تحتيه نفسه العنوان ولكن باللغه الانجلزية

Department of Immigration and Cultural Communities

Economic Directorate of Immigration - International

Service America, North Africa and Middle East

285, rue Notre-Dame West, 4th Floor

Montreal (Quebec) H2Y 1T8

CANADA

تحياتي ليك اخي الكريم ادهم على الموضوع الرائع ده

مع تمنياتي للجميع بالتوفيق

Oh mon dieu!

Maintenant, on a des experts d'immigration dans le forum!

Je suis tres heureux comme un poisson dans l'eau en particulier quand je vois les nouveau candidats qui ont ete comme un bebe qui a marche a quatre il y a 3 mois passe maintenant ils peuvent repondre a des questions compliquees dans les sujets differents d'immigriation

J'ai ete tres inquiete car je crois que quand je suis debordee au travail ou quand j'immigre il ne va pas etre un expert pour aider les nouveau candidats mais maintenant je suis calme car vous allez guarder le forum et ce topic en particulier..

Merci pour votre temps et merci pour donner l'aide pour les autres

Adham

رابط هذا التعليق

بشمهندش مصطفى جزاك الله خير بجد والله انت كدة طمنتنى وافدتنى بمعلوماتك .. ولو تسمحلى اخر سؤالين

انا كنت سالت مكتب ترجمة هنا فى دبى بيقولى الورقة ب 100 لو انت تعرف مكتب ترجمة تانى معتمد ارخص يبقى جزاك الله خير

ثانيا انا عاوز ابدا اخد لكورسات الفرنساوى انا وزوجتى بس انت عارف ان الشغل طول الاسبوع ومفيش غير الجمعه بس هل ينفع ندرس يوك الجمعه هيكون كافى للوصول للمستوى المطلوب مع المذاكرة اليومية طبعا

ولو حضرتك تعرف اماكن ممكن اخد فيها كورسات فرنساوى باسعار كويسة فى دبى او الشارقة يبقى جزك الله الف خير ونأسف للأطالة

وشكرا على كل القائمبن على هذا لامنتدى الرائع ويارب نتقابل فى كل خير

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

بشمهندش مصطفى جزاك الله خير بجد والله انت كدة طمنتنى وافدتنى بمعلوماتك .. ولو تسمحلى اخر سؤالين

انا كنت سالت مكتب ترجمة هنا فى دبى بيقولى الورقة ب 100 لو انت تعرف مكتب ترجمة تانى معتمد ارخص يبقى جزاك الله خير

ثانيا انا عاوز ابدا اخد لكورسات الفرنساوى انا وزوجتى بس انت عارف ان الشغل طول الاسبوع ومفيش غير الجمعه بس هل ينفع ندرس يوك الجمعه هيكون كافى للوصول للمستوى المطلوب مع المذاكرة اليومية طبعا

ولو حضرتك تعرف اماكن ممكن اخد فيها كورسات فرنساوى باسعار كويسة فى دبى او الشارقة يبقى جزك الله الف خير ونأسف للأطالة

وشكرا على كل القائمبن على هذا لامنتدى الرائع ويارب نتقابل فى كل خير

صحبي احنا هنا علشان نساعد بعض فسئل برحتك وزي ما انته عايز

المكاتب اللي في ابوظبي بترجم الورقه ب 50 درهم ولو معاك اكثر من ورقه ممكن يترجموها ب 40 درهم

فلو كده ابقى تعال ابوظبي يوم وترجمهم

مكانهم هتلاقي ( شارع حمدان بالقرب من مستشفى النور ) انته بس اوصل لشارع حمدان وقول فين مستشفى النور

عند المسشتفى هتلاقي مكاتب كثير اوووووووي

الفرنسي انا بدات شوية مع نفسي علشان على الاقل لما ابداء اي كورس اكون فاهم شوية

في دبي مفيش عندك غير الرابطه الفرنسية هي الوحيده اللي معتمده وشهادتها كمان معتمده

والكورس فيها ب 1850 درهم والكتب ب 175

قدامك سنه ونص تقريباعلى المقابله يعني مش هتكون بس بتعرف تتكلم فرنسي وتكتب لاء ده انته كمان ممكن تكتب ابيات شعر

تحياتي

رابط هذا التعليق

Merci professeur Adham

لا شكر على واجب وزي ما انته كاتب في توقيعك ( الله في عون العبد ما دام العبد في عون اخيه)

مشكور بش مهندس ... ما شاء الله عليك باين عليك خبرة بمعلومات الهجرة و حتى بالأمارات و ابو ظبي

ربنا يوفقك ... بس انت قلت ان من تاريخ ارسال الملف حتى الانترفيو سنة و نص يعني انا حاسس انها مدة طويلة .. حنقدر نستنى كل ده ؟؟

رابط هذا التعليق

لدي سؤال ومحيرني

هل لابد يكون وظيفتي متعلقة بمؤهلي الدراسي يعني انا خريج تجارة وبشتغل في فندق قسم اغذية ومشروبات ومعايا شهادات خبرة وتامين ؟

كده ازاي احسب درجتي

وهل الوظيفة دي في الليستة ولا لا وكام درجاتها الرجء الافادة في اسرع وقت ممكن

رابط هذا التعليق

لدي سؤال ومحيرني

هل لابد يكون وظيفتي متعلقة بمؤهلي الدراسي يعني انا خريج تجارة وبشتغل في فندق قسم اغذية ومشروبات ومعايا شهادات خبرة وتامين ؟

كده ازاي احسب درجتي

أيوة فى الليستة و عليها درجات إضافية بس بشروط يعنى عشان تاخد ال6 درجات الزيادة حاجة من الإتنين: لو حضرتك كنت شغال محاسب و دة مش الوضع الحالى أو يكون البكالوريوس بتاعك ماعداش علية أكثر من 5 سنين غير كدة هتتحاسب عادى من غير الدرجات الإضافية.

رابط هذا التعليق

Merci professeur Adham

لا شكر على واجب وزي ما انته كاتب في توقيعك ( الله في عون العبد ما دام العبد في عون اخيه)

مشكور بش مهندس ... ما شاء الله عليك باين عليك خبرة بمعلومات الهجرة و حتى بالأمارات و ابو ظبي

ربنا يوفقك ... بس انت قلت ان من تاريخ ارسال الملف حتى الانترفيو سنة و نص يعني انا حاسس انها مدة طويلة .. حنقدر نستنى كل ده ؟؟

يا صحبي ولا خبرة ولا حاجه ..... كل ما في الموضوع ان الواحد في الأول بيكون بس تايه ومش عارف ايه الورق

بس بعد كده بيكون فاهم كل كبيرة وصغيره

بالنسبه للانترفيو فده بيختلف من شخص لأخر يعني مثلا لو انته حاطط شهادة اللغه الفرنسيه مع الورق اكيد الوضع بيختلف معاك

وبتكون مقابلتك اسرع من غيرك او مثلا لو كنت دارس في فرنسا او دارسة تابعه لهيئة فرنسية كل ده بيسرع من المقابلةوبتكون المقابله في حدود ( من شهرين لى 5 شهور)

انما لو كنت زي عامة الشعب اللي هو زي حالاتنا كده وباعت ورقك من غير شهادة لغة فرنسية فبالتالي بتدخل في الدور وبتتنتظر السنه دي ( ودي فرصه كويسه علشان تنمي مهاراتك في الفرنسي وتكون وصلت للمستوى اللي يخليك تقدر تتكلم عن نفسك ووظيفتك بالفرنسي)

وبحسبه بسيطه اقل مستوى فرنسي يخليك تكلم هو المستوى السادس

والمستوى بياخد تقريبا شهرين ( شهر و 10 ايام دراسه والباقي فترة تسجيل او امتحان)

يبقى 2 * 6 = 12 شهر + كورس محادثة في شهرين ( يبقى انته كده داخل الانترفيو وحاطط رجل على رجل)

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

لدي سؤال ومحيرني

كده ازاي احسب درجتي

سيدى الفاضل..لو شغلانتك هى Restaurant and Food Service Managers يبقى حضرتك مطلوب للهجرة فى القسم الفيدرال دى أرحم و أسرع من كيبك بمراحل و بلا فرنساوى بلا وجع قلب.

شوف اللستة كدة http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/apply-who-instructions.asp#list

رابط هذا التعليق

Hello Mr, Adham, do you think that the Lebanese and Egyptian have the same process? and do you know any Lebanese in this forum or in matareed

Regards mate

I don't know any

But the instructions for the middle east are all the same.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة

تحياتى لكل الأخوة المهاجرين و تحية خاصة للأخ العزيز أدهم , بجد مجهود أكثر من رائع و جزاكم الله كل خير ياشباب ,

أعتذر طبعا على تاخير ردى أنا كنت شاركت فى الأول برد ووضعت لينكات خاصة بمدونة " عرب كندا " الصراحة انا مش فاكر اللينكات , بس عامة دة المدونة و هى مدونة عرب كندا فيها معلومات مهمة جدا لكل المهاجرين الى كندا

http://arabcanada.blogspot.com/

عاوز بقى أقدملكم نفسى و ياريت تطولو بالكم عليا شوية علشان انا كندا واكلا دماغى من سنين من قبل ما أدخل الجامعة , المهم أنا دلوقتى خريج كلية تجارة القاهرة 2011 , انا عمرى 21 سنة و نفسى أهاجر من دلوقتى قبل بكرة الى كندا و انا خلاص اختارت كيبيك , بس طبعا فى أسئلة عاوز أجابتها .. و هى

أنا عارف انى لسة خريج و مفيش خبرة لكن أنا أشتغلت فى كذا مكان لما كنت طالب فى الجامعة , و اخذت كورسات فى الكمبيوتر و خاصة فى مجال الجرافيك و الويب و أشتغلت , بس لسة مش عارف اية موضوع التأمينات دة و مأخذتش شهادات خبرة من اى مكان لكن معايا شهادات كورسات من كذا مكان و فى شهادة معتمدة من الغرفة التجارية الأمريكية ...

المهم أنا عاوز اهاجر من دلوقتى هل موقفى صعب ولا اية , او بمعنى أصح أنا عاوز أبدأ أقدم من دلوقتى , بالنسبة للجيش أنا لسة مقدمتش لأنى نص ثانى , ...

الفكرة بس انى عاوز أكسب وقت مش اكثر , ولا أستنى لما أشتغل فى كذا مكان و أخذ موقفى من الجيش و هل فعلا لازم علشان أهاجر أخذ تأجيل ولا اعفاء نهائى ... ياريت يا جماعة تفيدونى

و زى ما قلت انا الى مخلينى مستعجل انى عاوز أكسب وقت مش أكثر علشان أنا عارف انى مش هروح كندا الى بعد سنتين أو ثلاثة فقلت ابدا أقدم من دلوقتى و لو فية حاجة جديدة حققتها ابعتهالهم ...

و الصراحة انا بتابع موضوع الهجرة الى كندا من زمان جدا جدا من قبل ما ادخل الجامعة لنى كنت ناوى أكمل الدراسة خارج مصر لكن الى حصل حصل و الحمد لله على كل شئ ...

و بالنسبة للفرنساوى انا بحبة جدا و انا درستة فى الثانوية العامة و حصلت على درجات كوسية فية ,,,

فانت اية رأيكم يا جماعة أبدا أقدم دلوقتى ولا استنى ولو هستنى أستنى قد اية ...!!!

سنة ولا سنتين ولا ثلاثة ولا اييييييييييية

و شكرا جزيلا لكل من ساهم و شارك على هذا المنتدى

بالتوفيق ان شاء الله للجميع و تبقى تجربة هجرة ناجحة باذن الله تعالى

تحياتى للجميع

تم تعديل بواسطة momolife
رابط هذا التعليق

تحياتى لكل الأخوة المهاجرين و تحية خاصة للأخ العزيز أدهم , بجد مجهود أكثر من رائع و جزاكم الله كل خير ياشباب ,

أعتذر طبعا على تاخير ردى أنا كنت شاركت فى الأول برد ووضعت لينكات خاصة بمدونة " عرب كندا " الصراحة انا مش فاكر اللينكات , بس عامة دة المدونة و هى مدونة عرب كندا فيها معلومات مهمة جدا لكل المهاجرين الى كندا

عاوز بقى أقدملكم نفسى و ياريت تطولو بالكم عليا شوية علشان انا كندا واكلا دماغى من سنين من قبل ما أدخل الجامعة , المهم أنا دلوقتى خريج كلية تجارة القاهرة 2011 , انا عمرى 21 سنة و نفسى أهاجر من دلوقتى قبل بكرة الى كندا و انا خلاص اختارت كيبيك , بس طبعا فى أسئلة عاوز أجابتها .. و هى

أنا عارف انى لسة خريج و مفيش خبرة لكن أنا أشتغلت فى كذا مكان لما كنت طالب فى الجامعة , و اخذت كورسات فى الكمبيوتر و خاصة فى مجال الجرافيك و الويب و أشتغلت , بس لسة مش عارف اية موضوع التأمينات دة و مأخذتش شهادات خبرة من اى مكان لكن معايا شهادات كورسات من كذا مكان و فى شهادة معتمدة من الغرفة التجارية الأمريكية ...

المهم أنا عاوز اهاجر من دلوقتى هل موقفى صعب ولا اية , او بمعنى أصح أنا عاوز أبدأ أقدم من دلوقتى , بالنسبة للجيش أنا لسة مقدمتش لأنى نص ثانى , ...

الفكرة بس انى عاوز أكسب وقت مش اكثر , ولا أستنى لما أشتغل فى كذا مكان و أخذ موقفى من الجيش و هل فعلا لازم علشان أهاجر أخذ تأجيل ولا اعفاء نهائى ... ياريت يا جماعة تفيدونى

و زى ما قلت انا الى مخلينى مستعجل انى عاوز أكسب وقت مش أكثر علشان أنا عارف انى مش هروح كندا الى بعد سنتين أو ثلاثة فقلت ابدا أقدم من دلوقتى و لو فية حاجة جديدة حققتها ابعتهالهم ...

و الصراحة انا بتابع موضوع الهجرة الى كندا من زمان جدا جدا من قبل ما ادخل الجامعة لنى كنت ناوى أكمل الدراسة خارج مصر لكن الى حصل حصل و الحمد لله على كل شئ ...

و بالنسبة للفرنساوى انا بحبة جدا و انا درستة فى الثانوية العامة و حصلت على درجات كوسية فية ,,,

فانت اية رأيكم يا جماعة أبدا أقدم دلوقتى ولا استنى ولو هستنى أستنى قد اية ...!!!

تحياتى للجميع

بص يا نجمى..

عشان تقدم على أى هجرة سواء كانت كندا أو أستراليا لازم تكون على الأقل 3 سنين خبرة عشان تقدر تجمع نقاط كفاية و تاخد بالك إنك يكون متأمن عليك فى شغلك لازم و لابد.

وضعك دلوقتى لا يسمح بأنك تقدم على أى نوع من أنواع الهجرة المنظمة المعروفة غير هجرة أمريكا العشوائية اللى بتتعمل كل سنة و دى مش محتاجة أى حاجة غير صورة و شوية بيانات و أنت و نصيبك يا تيجى يا ماتجيش.

اللى أقدر أقولهولك دلوقتى إنك تبدأ تذاكر فرنساوى فى المركز واحدة واحدة و تتابع أخبار الهجرة و تغييرات القوانين على المنتديات و الصحف و تقوى نفسك فى اللغتين الإنجليزية و الفرنسية معاً و بعد 3 سنين خبرة فى الشغل تحسب درجاتك و تقدم ورقك و بردو أنت و نصيبك يمكن على أيامك القوانين تتغير و يمكن لأ يعنى هى مجازفة 100% و مش محسوبة ولا مضمونة بس أنا بساعدك إنك تستفيد بوقتك على قد ما تقدر و حاجة تانية كمان...حوش فلوش على قد ما تقدر عشان لو ربنا كرمك و هاجرت هتحتاج لكل قرش فى الغربة.

أنا مش عاوزك تزعل أو تحبط, لأ أنا عاوزك تستغل ظروفك الحالية بأحسن صورة تخدم بيها مصالحك فى المستقبل و أنا زمان مالقيتش حد يقوللى الكلام دة على فكرة و لو كان حد قالهولى كان زمان حياتى شكلها إختلف كتير.

بالتوفيق.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

ازيكنم يا جماعه ويارب تكونوا كلكم بخير والف صحة وسلامة

انا بس معلش عندى استفسار تانى واتمنى حد يساعدنى لانى متلغبط شوية ... دلوقتى انا كل خبرتى فى الامارات 4 سنوات وماشى فى الخامس ان شاء الله .. ومعايا شهادات خبرة وعقود العمل الخاصة بسنوات الخبرة لكن انا مش معايا شهادة التامينات .. انا فى الشركة الاولى مكنش متامن علينا وفى الشركة التانية كان متامن علية بس مش معايا شهادة تامينات لكن انا معايا صورة من بطاقىة التامين ولكن عن اخر سنة فقط .. سؤالى هو هل من الضرورى توفر شهادة التامينات ولا يكفى شهادات الخبرة مدعمة بعقود العمل من وزراة العمل والعمال بالامارات ...؟؟؟ يارب الاقى حد يجاوبنى لان الموضوع دة شاغل بالى شوية

شكرا وجزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

تحياتى للجميع

بص يا نجمى..

عشان تقدم على أى هجرة سواء كانت كندا أو أستراليا لازم تكون على الأقل 3 سنين خبرة عشان تقدر تجمع نقاط كفاية و تاخد بالك إنك يكون متأمن عليك فى شغلك لازم و لابد.

وضعك دلوقتى لا يسمح بأنك تقدم على أى نوع من أنواع الهجرة المنظمة المعروفة غير هجرة أمريكا العشوائية اللى بتتعمل كل سنة و دى مش محتاجة أى حاجة غير صورة و شوية بيانات و أنت و نصيبك يا تيجى يا ماتجيش.

اللى أقدر أقولهولك دلوقتى إنك تبدأ تذاكر فرنساوى فى المركز واحدة واحدة و تتابع أخبار الهجرة و تغييرات القوانين على المنتديات و الصحف و تقوى نفسك فى اللغتين الإنجليزية و الفرنسية معاً و بعد 3 سنين خبرة فى الشغل تحسب درجاتك و تقدم ورقك و بردو أنت و نصيبك يمكن على أيامك القوانين تتغير و يمكن لأ يعنى هى مجازفة 100% و مش محسوبة ولا مضمونة بس أنا بساعدك إنك تستفيد بوقتك على قد ما تقدر و حاجة تانية كمان...حوش فلوش على قد ما تقدر عشان لو ربنا كرمك و هاجرت هتحتاج لكل قرش فى الغربة.

أنا مش عاوزك تزعل أو تحبط, لأ أنا عاوزك تستغل ظروفك الحالية بأحسن صورة تخدم بيها مصالحك فى المستقبل و أنا زمان مالقيتش حد يقوللى الكلام دة على فكرة و لو كان حد قالهولى كان زمان حياتى شكلها إختلف كتير.

بالتوفيق.

أنا بجد مش عارف أشكرك ازاى يا أستاذنا أدهم و الله جزاك الله كل خير على المعلومات و أن شاء الله ربنا هيكرمك و يوفقك أنت و كل الأعضاء الى على المنتدى و كل المهاجرين , بالمناسبة موضوع الهجرة و السفر الى أى دولة أوروبية دة موضوع شاغلنى من زمان جدا جدا بالنسبة للهجرة العشوائية بتاعت أمريكا أنا قدمت السنة الى فاتت على الهجرة العشوائية و مكنش لية نصيب و الحمد لله , و بالنسبة للسنة دة قدمت بردة و ربنا يستر و أتمنى أن ربنا يكرمنى و أن شاء الله الى فية الخير ربنا يوفقنا فييية

المهم أنا شاركت فى منتديات كثيرة و مواقع متعلقة بالهجرة و بحب انى أكون صداقة لأن المنتديات مش كفاية ,,, فياريت لو تكتبلى الايميل الخاص بيك علشان نبقى على تواصل ..

و دة جروب خاص على الفيسبوك "بعرب كندا " علية أعضاء مهتمين بموضوع الهجرة ممكن نشارك بعضنا علية يا جماعة بحيث أننا نبقى على تواصل

و دة اللينك

https://www.facebook.com/groups/arabcanada/

و أن شاء الله هبقى متابع موضوع الهجرة و هاخد بنصايحك و أدعيلكم أن شاء الله أن ربنا يوفقكم جميعا فى تجربة الهجرة و تبقى تجربة ناجحة باذن الله ....

بالتوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

طبعاً بشكر حضرتك جداً ياأستاذ ادهم على المجهود الجبار معانا كلنا ويارب يباركلك وينجحك ويرزقك الخير كله دنيا واخرةواعذرنى على كثرت اسألتى بس هعمل ايه معلوماتى على قدى بس فى حالة سألتنى على مشكلة خاصة بيه وانا بصراحة معرفتش ارد عليه وقلت اسأل حضرتك يمكن تفدنا وتفيد اى حد فى نفس الظروف , هو مصرى ومتجوز كندية واتجوزوا فى مصر وعايشين فى مصر وعندهم طفل وكان الزوج عاوز يأخد الجنسية هو كمان يعمل ايه يقدم على الهجرة عادى ولا فى اجراءات تانية خاصة انهم فى مصر مش كندا والطفل هياخد جنسية الام يعنى مفضيلش غير الاب

شكراً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...