اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نحو ممارسة مقننة لرياضات الغضب!!

أثر الطائر

Recommended Posts

اولا: شكرا على الوردة(محاوله ذكية جدا منك موضوع الوردة ده علشان اوافق على تحليلك لشخصيتى)

ثانيا: حكاية انا قاعد فى اى مدرج و حكاية و الصورة اما مسالم او عدوانى مش مقنعة بصراحة و ارى انها محاورة منك للوصول لمرمى نفسيتى لتسديد هدف نجاحك فى تحليل الشخصيات و أنا مازلت عند موقفى إنها اويت لذا أقترح نجيب حكام أجانب ..منين. .منين. . منين .. اه من غنيا بيساو علشان مبيعرفوش عربى , فى إنتظار رد لجنة المسابقات فى اتحاد المحاورات على طلبى أو الانسحاب (بهوش طبعا :P )

(وش حكم أجنبي)

اعتقادي يا طارق..لماضه كلامها صحيح من الوجهة العلمية ميه في الميه..

عند علماء النفس فيه متصل لسمات الشخصية وأقصى المتصل من الجهتين ممكن يتلاقى في التحليل..

يعني الشخصية المسالمة جدا والعدوانية جدا..ممكن يشتبهوا فعلا عند التحليل..وخصوصا لو كان التحليل يعتمد على استقصاء السلوك زي ما حصل بالظبط

(وش خبير في الملاحات)

:protest:

أنا طالبت بحكام من غنيا بيساو , حضرتك من هناك ;)

رابط هذا التعليق

اولا: شكرا على الوردة(محاوله ذكية جدا منك موضوع الوردة ده علشان اوافق على تحليلك لشخصيتى)

ثانيا: حكاية انا قاعد فى اى مدرج و حكاية و الصورة اما مسالم او عدوانى مش مقنعة بصراحة و ارى انها محاورة منك للوصول لمرمى نفسيتى لتسديد هدف نجاحك فى تحليل الشخصيات و أنا مازلت عند موقفى إنها اويت لذا أقترح نجيب حكام أجانب ..منين. .منين. . منين .. اه من غنيا بيساو علشان مبيعرفوش عربى , فى إنتظار رد لجنة المسابقات فى اتحاد المحاورات على طلبى أو الانسحاب (بهوش طبعا :P )

(وش حكم أجنبي)

اعتقادي يا طارق..لماضه كلامها صحيح من الوجهة العلمية ميه في الميه..

عند علماء النفس فيه متصل لسمات الشخصية وأقصى المتصل من الجهتين ممكن يتلاقى في التحليل..

يعني الشخصية المسالمة جدا والعدوانية جدا..ممكن يشتبهوا فعلا عند التحليل..وخصوصا لو كان التحليل يعتمد على استقصاء السلوك زي ما حصل بالظبط

(وش خبير في الملاحات)

:protest:

أنا طالبت بحكام من غنيا بيساو , حضرتك من هناك ;)

وآدي اللي عملته فينا عقدة الخواجه..

بس بيتهيألي يا طارق عقدتك بالمقلوب

قبل كده كانت الفيونكه (بتاع العقده) بتتجه للشمال

دي أول مرة فعلا أشوفها متجهه للجنوب :)

رابط هذا التعليق

[quote name='لماضة مصرية جدا' timestamp='1310637581' post='759739']

هو ليه الناس بتكرمش وشها اوي كده لما تبقي زعلانة

هلي علشان تخوف اللي قدامها مثلا...(مش فاهمة انا طب انا لما بشوف حد كده بضحك من منظر الحواجب اللي دخلت علي العينين و المناخير اللي انضمت للبوق)

و لا علشان الغضب بيبن لينا "وش تاني" منعرفوش عن نفسنا...وش كان مستخبي محدش شافه قبل كده

و لا علشان كرمشة الوش معناها ان كمان مشاعرنا اتركمشت جوانا و مبقتشي صافية زي الاول...فمحتاجة "كي" بس للاسف احنا اللي بنتحرق؟؟

ليه الناس بتكرمش وشها ساعة الغضب

بصي يا ستي هو كل حاجة مهما قعدنا نفسر ونحلل فيها في الاخر كلو كلو بردو بيفضل اسمه خلقة ربنا (متخديش في بالك أنا بعمل تنويه لحسن يحصل ضرب نار ولا حاجة closedeyes.gif)

التساؤل عن تعبيرات الوجه عامة بدأت من داروين وانتشرت في مجالات كتير زي السيكولوجي والبيولوجي ودراسات كتير سواء عن نظرية التطور أو علوم الاجتماع الخ الخ الخ.

معظم التعبيرات بتبان على وشنا عشان ده أكتر مكان واضح لكل اللي حوالينا. يعني غرضها الاساسي كان للتواصل (socializing).

بس التكشير بالذات للتعبير عن كذا حاجة مش الغضب بس:

Charles Darwin in his book The Expression of Emotion in Man and Animals called the corrugator the 'muscle of difficulty'. Darwin was quite correct: frowning occurs with many kinds of difficulty, mental or physical. People who lift something very heavy will frown when doing so, as will people who are having a difficult time remembering something or figuring out the answer to a difficult mental task. Frowning is shown during concentration, perplexity, and determination to accomplish a difficult task. Darwin noted that lowering the brow provides a natural sunshade, and indeed people do frown when they are in bright sunlight without sunglasses.

اللي حصل بقى إن عشان قعدنا كتير نستعمل الاتنين مع بعض ارتبط في المخ إن لما أي واحدة تحصل لازم التانية معاها بغض النظر عن مفروض مين اللي بتسبب مين. بقى لما نزعل نكشر ولما نكشر نزعل tongue.gif. أو بمعني اصح ...لما مبنكشرش مش بنزعل :

Scientists have found that blocking the ability to move the body causes changes in cognition and emotion,

To test how blocking a frown might affect comprehension of language related to emotions, Havas asked the patients to read written statements, before and then two weeks after the Botox treatment

The results showed no change in the time needed to understand the happy sentences. But after Botox treatment, the subjects took more time to read the angry and sad sentences.

http://www.scienceda...00129151808.htm

بس يا ستي زي يعني زي ماقلتلك خلقة ربنا

مش فاضل غير اشمعنى التكشيرة اخترناها تبقى مخصوص للزعل فده على حد علمي لسة محدش يعرفو protest.gif

بغض النظر عن كل ده بقى. اقترحتوا واخترعتوا كل اساليب القتال وجبتوا من اساليب الرياضات التانيه كلها وسبتو اهم واصعب واحدة...الإستفزاز Head.gif

تم تعديل بواسطة Damo

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

بنتي يا دامو

دامو يا بنتي

لو تعرفي انا مستمتعة اد ايه باللي سموك حطتيه

عارفة ليه

علشان بياخدني لحتة تانية خالص مفكرتش فيها من قبل

و لا فكرت فيها اصلا و انا بسال السؤال

انتي عارفة هتخليني ازق و اقرا اكتر في الليلة دي

روحي يا بنتي...يا رب كل "تكشيرة " ليكي....تبقي علامة تفكير و تمعن و ارادة...و متبقاشي زعل و لا كرمشة ابدا

صباحك....او مساكي....او قيلولتك...(هو انا عارفة انتي بتخش امتي اصلا)....سؤال ينكش في الدماغ و اجابة تخليكي في حالة ظما انك تعرفي اكتر و بعدين تكتشفي انك مهما عرفتي برضه لسه معرفتيش

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

من استاد الكلية الحربية

نحيكم و ننقل لكم ماتش "الغضب الثائر"

هو حضرتك قعدت تقولي خلي يا بنت يا لمضمض الغضب بتاعك يبقي ابيض

و انا قعتدت اقلبها في دماغي مرة يمين و مرات كتير شمال لغاية ما صدعت الحقيقة

اللي انا عملته بقي

لني في الويمين اللي فاتوا كنت غضبانة اوي

و عارف اللي كان غضبان اوي و ماشي في الشارع راح لقي كورة منفوخة كده( علي ايه مش عارفة) راح بعزم ما فيه راح افتكر نفسه رونالدو و لا ماردونا....(قديمة انا انا عارفة)....و راح هوووووووووب شايطها

بس اذا كنا في الحياة بنشوطها و في بتيجي في شباك الجيران

فانا ببساطة شوطتها علي اللي اصلا حدفني بالطوب

و تعمدت انها تيجي في وشه....وشها

قول بقي روح انتقامية

قول بقي اني معقدة

قول بقي اني مش بتحكم في مشاعر الغضب

بس انا عندي زرار احمر

لو حد داس عليه.......يبقي يتاكد انه الكورة هتلبس في وشه عدل

ساعتها حسيت اني مرتاحة اوي

اللي يغلط....يتحاسب

و اللي يمسكا السلك......لازم يتكهرب

و مخلتشي الغضب بتاعي لونه ابيض

لا خليته لوني انا......عبرت عن مشاعري انا و عن غضبي انا و عن احساسي اني اتهنت و ده مقبلتوش و بناء عليه حطيت الكورة مش تحت رجلي....لا تحت كفرات العربية و سوقت و دوست بكل عزمي

مش ندمانة

و مش راح اندم

بالعكس

لو حد برضه داس علس زرار غلط....هغضب بنفس اللون السابق

ايه رايك بقي يا دااااااكتور خشبة...قصدي يا استاذي "أثر الطائر"

هنفع اخش الاوليمبياد

و لا هترسي علي استاد اسمنت اسيوط

صباح حضرتك.....عربية بسوقها ب "لوني" اللي اعرفه و فاهماه كويس

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

اعتقد أننا في حاجة ماسة لهذه الرياضة

فالسيطرة على الغضب

ليست دوما في متناول الجميع

ياريت تكمل الموضوع يا أستاذ أثر

عشان نستفيد أكثر

:clappingrose:

الغاليات جدا جدا جدا

لماضة

و دريم

بحسب ترتيب الظهور

:P

ربنا يسعدكم يارب

بجد فطست من الضحك

:clappingrose::clappingrose::clappingrose::clappingrose:

كل واحدة وردتين عشان متتخانقوش

;)

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...