اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نحو ممارسة مقننة لرياضات الغضب!!

أثر الطائر

Recommended Posts

:waving:

الغضب هو حالة من حالات الرياضة العنيفة..لكن الجميلة..والمريحة جدا..

كما أنه ينطبق عليه كل ما ينطبق على اللعبات الرياضية الذهنية والبدنية..

يعني هو له جانبه الفني.. وكمان: الشعري..والموسيقي..

وهذا الجانب هو الأبرز من بين سمات هذه الرياضة الخشنة أو "غير اللطيفة"

هذا الجانب الموسيقى يتمثل في أنك تزيل من أمامك – بقرار أو بدون قرار – فجأة كل الموانع والكوابح و..تنطلق

فإذا كان لديك قدرة جذرية على الملاحظة تستطيع بها أن تلاحظ نفسك وأنت.. في حالة الغضب "خارج ذاتك".. فستسمع بوضوح موسيقى الشلال الهادر العنيف المتدفق من داخلك إلى الخارج..سيمفونية هي أقرب إلى إيقاع العواصف والبراكين والشلالات وقصف الرعود وطبعا..سيمفونية "ضربات القدر" لبيتهوفن..

السمة الأخرى الأبرز لـ"رياضة الغضب" العنيفة هي لونها..

فاللون الوحيد الواجب توافره لئلا تصنف حالات غضبك ضمن "سوء التربية" أو "قلة الأدب" هو اللون الأبيض..

والغضب الأبيض هو الغضب الوحيد الذي ينتمي إلى جنس هذه الرياضة الجديدة دون سائر ألوان الغضب الأخرى وعلى رأسها بالطبع اللون الأسود..

والغضب الأبيض هو الغضب العادل..الموضوعي..الذي يرتكن إلى أسس وقواعد مكينة للنرفزة وحرق الدم موجودة في الواقع من حولنا بغزارة وكثافة لا نهائية في الحقيقة..

والغضب الأبيض – أيضا – هو الغضب الذي وإن كان موجها لشخص أو أشخاص معينين بالاسم والصفة والذات إلا أنه غضب معمم يتجاوز أسماء وصفات وذوات هؤلاء الأشخاص المعينين ويكتسب كل لوازم وأبعاد التعميم على الحالة الهباب التي يحياها الوطن أو المجتمع المصري..

والغضب الأبيض هو – كذلك – غضب نقي..صاف..غير مشوب بأي من لوازم العراك..ووجود واحدة من هذه اللوازم في غضبك معناه أن تتعرض للإيقاف من حكام رياضة الغضب الدوليين (غالبا ده بيتم بقلمين على وشك).

ومن بين لوازم العراك الموصوف هنا والممنوعة طبقا لقواعد لعبة الغضب ..ومن أهمها..الألفاظ الرديئة والشتائم..والنبش في تواريخ وذمم الخصوم الخاصة والشخصية..وأهم من ذلك بالتأكيد الحركات الرديئة التي قد تشمل الوجه والأيدى والأصابع وبعض الأعضاء الجسدية الأخرى البعيدة عنها..

الغضب الأبيض هو رياضة الهياج العادل..المستقيم..الجمالي..

هو الخلع المستحق للعقل من سياق أصبح العقل لا يقبله..

وهو الخروج خراج الذات والتدفق من الجلد حيث أن البقاء فيهما لم يعد ممكنا..

وهو التعبير المناسب عن زنقة الذات أو زنقة المجتمع في ثوب لا يلائمه ويرفض خلعه بـ"غتاته" وبدون أسباب..

إذا كنتم قد فهمتم قواعد وأصول رياضة الغضب..وأقتنعتم بها..فهيا معي نستمتع قليلا بغضبنا الأبيض..

ملحوظتان هامتان :

الأولى..هي أن الرياضة الوليدة لا تزال في بداية طريقها إلى الأولمبياد لتصبح رياضة دولية معترف بها..ومن ثم فهي ترحب بالمزيد من واضعي القواعد والأصول والأحكام..فمن لديه إضافة فالموضوع سوف يستقبلها بدون غضب..

الثانية..أن صاحب الموضوع وكل واضعي أحكام وأصول وقواعد اللعبة غير مسئولين عن أي أضرار تنجم من جراء ممارستها..ولا يوجد حجوزات أو أقسام مخصوصة بأي من المستشفيات الحكومية أو الخاصة باسم ممارسي رياضة "الغضب الأبيض"..

هذا للتنويه..واللهم يسر وأعن..وأستر يا رب :waving:

رابط هذا التعليق

اعتقد الصفات اللي فوق دي تتفق اكثر مع الحزم \ قوة الشكيمة

اما الغضب بمعناه الدارج فهو انفعال انساني يميل دوما للاعتداء والعنف الغير مدروس

عشان كده النبي الكريم قال لاتغضب ,,

واعتقد ان صفاء العقل التام اثناء الانفعال الزائد محتاج تدريب عقلي وخبره حياتية قد نكتسبها معا هنا في التوبيك الجديد ده

انا معاكم بس نسميها بمسمى تاني زي اللي فوق او تقولوا مصطلح آخر

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

لا انا مفهمتش حاجة خالص

غير ان حضرتك كاتب عن الغضب باللون الاحمر و اللون ده بيعصبني في الخطوط بحس ان حد بيزعق فيا الصراحة :closedeyes:

يعني مثلا في الاوليمبياد اللي جاية مع رياضة الباليه المائي و المارثون و رمي القرص هيبقي عندنا رياضة اسمها رياضة الغضب

امممممممممم

و دي هيلبسولها ايه بقي....

بدل الشورت و الفانلة هيلبسوا"جلابية الخناق" مصطلح عائلي بنستخدمه لما بننوي نتخانق في بعض

طب و تتلعب ازاي اصلا

يعني واحد يحط صباعه في عين اللي قدامه و لا يديله مقص طاير و لا شلوت فيقوم التاني يمسك نفسه و يعمل نفسه مش واخد باله

طب و احتساب النقاط هيبقي من انهي اتجاه

اللي يدي بونيات و لا اللي يستحمل و لا بحساب الزمن في تحمل الصفعات؟؟؟

و طقم الحكام....هيبقي عندهم قدرة اخراق لنفس اللاعبين علشان يعرفوا هما بيستعبطوا و لا بيغيظوا اللي قدامهم بجد و لا متبلدي الحس و الاداراك و لا غضبانين

هو حضرتك بتتكلم بجد

هيبقي فيه رياضة اسمها رياضة الغضب و كدهوت يعني

يعني تلاقي اللعيب من دولم معلقة علي حيطة الصالون ميدالية عنوانها "الي صاحب الحس المتبلد....كاسر الامواج...قدصي كاسر الغضب"

و لا مش هيحتاجوا ميدالية....و هيكتفوا بغطا الحلة :P

ارجوك

اوضح

افصح

ابن

احسن ابتديت اغضب انا :lol:

صباح حضرتك رياضي.....هوب....هوب....هووووووووووووووب...(وش حد جه ينط اتكعبل وقع علي وشه)

رابط هذا التعليق

بغض النظر عن هذه الرياضة التى أرفضها تماما ,........ الحقيقة الصورة عجبانى أوى :P

انت عارف اعجاب حضرتك بالصورة دي معناه ايه في علم النفس

معناه انك بتفضل القوة الجسدية لحل مشكلاتك

اي خدمة

متنساش تدفع الفوزيتة و انت خارج

وش اي تومرجي في عيادة دكتور الرخاوي :closedeyes:

صباحك سيكوباتي...جدا جدا smk:

رابط هذا التعليق

بغض النظر عن هذه الرياضة التى أرفضها تماما ,........ الحقيقة الصورة عجبانى أوى :P

اي خدمة

صحيح يا لماضة

كان ليكي توبيك عن التحليل النفسي للصور الرمزية والتوقيعات

انتي موهوبه في الموضوع ده ليه ما تكمليهوش

تحيتي

رابط هذا التعليق

اي خدمة

:protest: و تسمحى لى أرد على نهج أسلوب حضرتك المميز:

أمممممم .. الحقيقة أستاذتى تحليلك لشخصيتى أصابنى بالذهول و الصدمة ( و ش واحد أشترى علبة كشرى لقى فيها صرصار ميت f((: ), أنا عمرى ما كنت عدوانى دائما كنت غلبان وطيب (وش فؤاد المهندس معرفش فى فلم أبصر ايه :mellow: ) و علشان كدهوت كانوا بيضربوا بى المثل للاطفال فى الفصل (خليكوا زى طارق مؤدبين :) ) .

تحياتى لشخصك الكريم على تحليلك لشخصيتى و إن كان جه اويت المرة دى :soccer::P

رابط هذا التعليق

اي خدمة

:protest: و تسمحى لى أرد على نهج أسلوب حضرتك المميز:

أمممممم .. الحقيقة أستاذتى تحليلك لشخصيتى أصابنى بالذهول و الصدمة ( و ش واحد أشترى علبة كشرى لقى فيها صرصار ميت f((: ), أنا عمرى ما كنت عدوانى دائما كنت غلبان وطيب (وش فؤاد المهندس معرفش فى فلم أبصر ايه :mellow: ) و علشان كدهوت كانوا بيضربوا بى المثل للاطفال فى الفصل (خليكوا زى طارق مؤدبين :) ) .

تحياتى لشخصك الكريم على تحليلك لشخصيتى و إن كان جه اويت المرة دى :soccer::P

هأبدأ من الرد الأخير لأنه كنز..كنز بحق وحقيق..

الأستاذ طارق كده هيبقى من المواهب الكبرى التي سيعول عليها جمهور رياضة الغضب في مصر لتحقيق بطولات وكؤوس وميداليات على الساحة الرياضية الدولية..

تصور بقى يا أستاذ طارق حضرتك بتخرج من البيت الصبح..ليك جار تقوله : صباح الخير..فيرد عليك : عليكم السلام..وتاني يوم الصبح يكون من الطبيعي إنك تقوله..سلام عليكم..فيرد حضرته عليك : صباح النور!!

بعدين تركب العربيه خاصة أو أجرة وتروح الشغل..فكر كده معايا في عشرين سبب على الأقل من أسباب حرق الدم ممكن يقابلو حضرتك؟؟

قواعد مرورية وذوقية بتنكسر وأشخاص عصبيين وكلمات خارجه وعيون متطفلة ولوع وتناحه و..و..و..

بعدين حضرتك وصلت الشغل..وأكيد حضرتك بوصفك لنفسك إنسان ملتزم عاوز تشتغل بنظام وترتيب وهدوء وسرعة..وفكر بقى معايا برضه في عشرين سبب على الأقل من أسباب حرق الدم ممكن برضه يقابلو حضرتك؟؟

كسل الزملاء وميلهم لتوريطك في أعمالهم ولهوجة عملاءك أو جمهورك أو زباينك أو المستفيدين من عملك عموما وإصرارهم العنيد الفادح على عدم الالتزام بالنظام وأي من قواععد المؤسسة فضلا طبعا عن محاولات رشوتك بألزج الوسائل من الكلمات المعسولة وحتى..لامؤاخذه يعني مش بنشكك في ذمة حد..وكل ده يا أستاذ طارق ماوصلناش لحد الراجل اللي جاي لك وهو مش عاجبه شكلك وعاوز يخانق فيك بدون سبب واضح..ولا لغلاسة مدير وحبه المظهري لإبراز سيطرته وسلطاته..

المهم..حضرتك روحت برضه رغم ده كله..وطبعا أتجنبت الخروج بالليل واكتفيت بالأربعين سبب بتوع النهار وقعدت كافي خيرك شرك قدام التلفزيون..أذكر يا أستاذ طارق عشرين سبب على الأقل لحرق الدم قدام التلفزيون..كفايه بس على حضرتك قرارات المجلس العسكري لوحدها..

.

.

وبعد ده كله يا أستاذ طارق أقل من إننا نؤسس لحضرتك مثل هذه الرياضة الجميلة الممتعة التي ستتيح لك ولي ولكل مواطن موهوب في كبت الغضب في أن يستفيد من المخزون الهائل منه بصورة حضارية نظيفة وكمان مشرفة بتجيب شهرة وميداليات وبطولات!!..

أسمح لي يا أستاذ طارق..

بغض النظر بقى عن رفضك أو قبولك للرياضة الوليدة

حضرتك من أبطالها الكبار المنتظرين

وهذا أقل واجب من المجتمع تجاه ضحاياه المواطنين المؤدبين زي حضرتك كده :give_rose:

تم تعديل بواسطة أثر الطائر
رابط هذا التعليق

واعتقد ان صفاء العقل التام اثناء الانفعال الزائد محتاج تدريب عقلي وخبره حياتية قد نكتسبها معا هنا في التوبيك الجديد ده

يا.. architect

الغضب اللي بتتكلم عنه بوصفه دارج هو ألوان أخرى من الغضب غير الغضب الأبيض العاصف الجميل..

تصور معي عاصفة من الضوء أو زوبعة من النور..هو ده بالظبط الوصف التام لاحساسك بغضبك الأبيض الحلو لو مارسته

وبرضه الحزم أو قوة الشكيمة هي صفات خلقية لا إنفعالية إنما الغضب الأبيض يرتبط بصميم الإنفعال وعواصفه الخرافية المهولة..

وكتدريب رياضي ممكن يبدأ معاك الغضب الأبيض بقرار أو بشكل مدروس ومخطط له من جانبك لكنك وبفضل الترقي في المراتب الرياضية المختلفة بعد كده..وبعد حصولك على حزام الغضبة الكبرى الأبيض بالذات..هتقدر تمارسه بشكل طبيعي تماما..وهتشتهر غالبا في محيطك الاجتماعي بقدراتك الرياضية دي..وده هيصد عنك بلاوي كتير..وساعتها بقى أدعي لي يا عمي..

معاك برضه في تغيير المسمى..المهم يا صديقي نوصل الأولمبياد :cheer:

رابط هذا التعليق

أنا هأضم صوتي لصوت الأخت لماضة

يا أستاذي أثر الطائر ....وضح شوية للبسطاء والعامة والدهماء أمثالي ما قصد حضرتك من موضوع هذه الرياضة؟

وياريت تقر وتعترف هل هي من اختراع حضرتك ؟ وصدقني الأنكار مش هيفيدك

عموما أيا كان الموضوع فأنا جاية أقولكم أني هأتابعكم وأشجعكم لكن مع الأسف مش هقدر أمارس الرياضة دي معاكم

بالنسبة لي أنا شخصية هادئة جدا وبأرفض أسمح لأي شئ مهما كان مستفز أنه يغضبني

وفي اللحظات القليلة اللي بأفقد السيطرة فيها وأغضب فعلا ببقي أوت أوف كنترول خالص ومينفعشي ألعب مع حد خالص

بالعكس أنا لما بأغضب بجد بتجيلي حالة غير مفهومة من الصمت مببقاش قادرة أنطق خالص كأني واكلة سد الحنك

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

لا انا مفهمتش حاجة خالص

غير ان حضرتك كاتب عن الغضب باللون الاحمر و اللون ده بيعصبني في الخطوط بحس ان حد بيزعق فيا الصراحة :closedeyes:

يعني مثلا في الاوليمبياد اللي جاية مع رياضة الباليه المائي و المارثون و رمي القرص هيبقي عندنا رياضة اسمها رياضة الغضب

امممممممممم

و دي هيلبسولها ايه بقي....

بدل الشورت و الفانلة هيلبسوا"جلابية الخناق" مصطلح عائلي بنستخدمه لما بننوي نتخانق في بعض

طب و تتلعب ازاي اصلا

يعني واحد يحط صباعه في عين اللي قدامه و لا يديله مقص طاير و لا شلوت فيقوم التاني يمسك نفسه و يعمل نفسه مش واخد باله

طب و احتساب النقاط هيبقي من انهي اتجاه

اللي يدي بونيات و لا اللي يستحمل و لا بحساب الزمن في تحمل الصفعات؟؟؟

و طقم الحكام....هيبقي عندهم قدرة اخراق لنفس اللاعبين علشان يعرفوا هما بيستعبطوا و لا بيغيظوا اللي قدامهم بجد و لا متبلدي الحس و الاداراك و لا غضبانين

هو حضرتك بتتكلم بجد

هيبقي فيه رياضة اسمها رياضة الغضب و كدهوت يعني

يعني تلاقي اللعيب من دولم معلقة علي حيطة الصالون ميدالية عنوانها "الي صاحب الحس المتبلد....كاسر الامواج...قدصي كاسر الغضب"

و لا مش هيحتاجوا ميدالية....و هيكتفوا بغطا الحلة :P

ارجوك

اوضح

افصح

ابن

احسن ابتديت اغضب انا :lol:

صباح حضرتك رياضي.....هوب....هوب....هووووووووووووووب...(وش حد جه ينط اتكعبل وقع علي وشه)

وليه لأ يا لماضه..كما تعرفين كساخرة كبيرة فإن معظم الأحلام الكبرى بدأت بنكت وأحيانا بنكت مش بتضحك..

أنتي دخلتي على ساحة التدريب مباشرة بما أن اللون الأحمر بيعصبك يبقى لازم تواجهيه على الفور بلون تاني..الأبيض الغضبي الجذاب..

ونبدأ في تقعيد قواعد اللعبة بقى :

بالنسبه للبس متخيل إنه لازم يكون - أكيد - ضيق ومحزق ومخنوق وملتصق بالجسد بطريقه تضايق اللاعب ويعصبه ويخليه يخرج من شعوره..ومن الممكن إضافة بعض القطع المعدنية في أنحاء مختلفة من الزي تسبب القلق والنرفزة للاعب..

أما بالنسبة لإجراءات اللعبة فاحنا اتفقنا إننا نستبعد منها كل إجراءات العراك..ضرب وشتم ولوازمه..ولذلك هيكون أداء اللاعب أداء جسدي ولغوي وجمالي..وهدف الرياضة هو : كيف يقهر غضبك غضب خصمك..أن تفاجئه وتشل إمكانياته الغضبية..وتلتف حول اندفاعاته الغضبية وتصرعه بالضربة الغضبية المباغتة..أعتقد إننا هنستفيد هنا أوي من قواعد الكاراتيه والكونغ فو والتايكوندو وكل الرياضات اللطيفه دي

أما بالنسبة للحكام فهيكونوا طبعا حكام حداثيين جدا..يعني هيستيعنوا في إتخاذ قراراتهم بآخر ما وصل إليه العلم من قياسات نفسية وفسيولوجية وأجهزة حساسه ودقيقة لقياس الأنشطة الكيميائية والهرمونية في الجسد البشري..حتى جهاز كشف الكدب؟؟..آه وإيه المانع يعني!!

بالنسبة للميداليات فأنا أقترح نصمم شيء جديد يتناسب مع ابتكارية الرياضة الجديدة..يعني مثلا متخيل تكون الميدالية في حجم شمسية البحر ولونها أحمر فاقع..فاقع..فاقع..أوي يا لماضه..

كمان..أقترح يكون الكأس المخصص لفرق اللعب الجماعية على شكل بركان شهير زي فيزوف مثلا..

صباحك مليء بخفة تنثرينها في الأرجاء كعطر (وش حد شمام) :give_rose:

رابط هذا التعليق

يا.. architect

الغضب اللي بتتكلم عنه بوصفه دارج هو ألوان أخرى من الغضب غير الغضب الأبيض العاصف الجميل..

تصور معي عاصفة من الضوء أو زوبعة من النور..هو ده بالظبط الوصف التام لاحساسك بغضبك الأبيض الحلو لو مارسته

وبرضه الحزم أو قوة الشكيمة هي صفات خلقية لا إنفعالية إنما الغضب الأبيض يرتبط بصميم الإنفعال وعواصفه الخرافية المهولة..

وكتدريب رياضي ممكن يبدأ معاك الغضب الأبيض بقرار أو بشكل مدروس ومخطط له من جانبك لكنك وبفضل الترقي في المراتب الرياضية المختلفة بعد كده..وبعد حصولك على حزام الغضبة الكبرى الأبيض بالذات..هتقدر تمارسه بشكل طبيعي تماما..وهتشتهر غالبا في محيطك الاجتماعي بقدراتك الرياضية دي..وده هيصد عنك بلاوي كتير..وساعتها بقى أدعي لي يا عمي..

انا في دي

حامل الميداليه الـ .........

على جنبك دي :happy:

لا بجد

افرض انك وفي عز تمالك اعصابك حدث اعتداء على احد مقدساتك الدينية او الوطنية او الاسرية

وكان لابد من اتخاذ موقف هجومي مباشر !

يعني ثوابت بتنتهك

هل ستظل على وفائك للون الابيض

تحيتي وتقديري ,,

رابط هذا التعليق

اي خدمة

تفسيري يا لماضه لإعجاب طارق بالصورة مختلف تماما

إعجابه يدل بحسم على مواهبه الرياضية الغضبية المكبوته

هو إنسان مؤدب ومسالم جدا وحساس ورقيق ورياضي غضبي بالفطرة

مش ممكن تعجبه صوره أكتر من دي

أنتي عارفه طبعا إن قياسات علم النفس لا تطبق بطريقة آليه

متهيألي تفسيري ده صح؟؟

إيه رأيك أنت يا طارق طيب؟؟

رابط هذا التعليق

أنا هأضم صوتي لصوت الأخت لماضة

يا أستاذي أثر الطائر ....وضح شوية للبسطاء والعامة والدهماء أمثالي ما قصد حضرتك من موضوع هذه الرياضة؟

وياريت تقر وتعترف هل هي من اختراع حضرتك ؟ وصدقني الأنكار مش هيفيدك

عموما أيا كان الموضوع فأنا جاية أقولكم أني هأتابعكم وأشجعكم لكن مع الأسف مش هقدر أمارس الرياضة دي معاكم

بالنسبة لي أنا شخصية هادئة جدا وبأرفض أسمح لأي شئ مهما كان مستفز أنه يغضبني

وفي اللحظات القليلة اللي بأفقد السيطرة فيها وأغضب فعلا ببقي أوت أوف كنترول خالص ومينفعشي ألعب مع حد خالص

بالعكس أنا لما بأغضب بجد بتجيلي حالة غير مفهومة من الصمت مببقاش قادرة أنطق خالص كأني واكلة سد الحنك

ودي كل المواصفات المطلوب توافرها في حكام اللعبة..

بالظبط..تمام..لا يمكن إضافة صفة أخرى إلى ما قلتيه يا Dreamwithme

أنت الحكم المثالي للعبة..

على الأخص حالة الصمت التام في حالات الاستفزاز القصوى دي..

على فكرة..رياضة الغضب بيلزمها كمان حكام موهوبين ولهم نسب ذكاء معينة فوق إنهم طبعا لازم يكونوا عارفين قواعد اللعبة

بالنسبه بقى لموضوع الرياضه..المسألة ببساطه إنها رياضة لذيذة أكتشفتها بشكل فردي من فترة طويلة جدا..وبأحب أمارسها..ومن ثم بدأت هنا في مشروع تعميمها والوصول بها إلى الأولمبياد مباشرة..والله يا Dreamwithme تستحق..

رابط هذا التعليق

يا.. architect

انا في دي

حامل الميداليه الـ .........

على جنبك دي :happy:

لا بجد

افرض انك وفي عز تمالك اعصابك حدث اعتداء على احد مقدساتك الدينية او الوطنية او الاسرية

وكان لابد من اتخاذ موقف هجومي مباشر !

يعني ثوابت بتنتهك

هل ستظل على وفائك للون الابيض

تحيتي وتقديري ,,

أنا شايف برضه يا architect إن رياضتنا الغضبية ممكن تحل مشكلة زي حساسية التعامل مع المقدسات دي..

لأن الاعتداء على المقدسات لا يستلزم مواجهته بالغضب..ولكن بالقانون..

كل قوانين الأرض والدول الأرضية تعاقب على مثل هذا الاعتداء

لكن المشكلة عادة في نسبية الحدود التي يمكن الحكم بها على كونها اعتداءات من عدمه

ما هي حدود النقد..وما هي حدود الاعتداء؟

وهل يجب أن تخضع المقدسات لأنواع النقد أو التعامل العقلي أم لا؟

وإذا لم نخضع مقدساتنا نحن لأحكام العقل فهل من الجائز أو من المطلوب أن نخضع لهذه الأحكام مقدسات الآخرين؟

في الواقع يا architect الموضوع ده معقد جدا وتقريبا كده ملغز كمان..

بس كل اللي أقدر أقوله إني شايف إن مواجهة الاعتداء على المقدسات بالغضب مش بالقانون هو ناتج طبيعي لغياب رياضة الغضب مما يجعلنا نقوم بتصريف شحنات مواهبنا الغضبية في محلها وغير محلها.. :protest:

رابط هذا التعليق

كان نفسي اعمل حركة بس انت ياطائر ليك مكانه خاصه في قلبي مصدرها قلمك الذهبي والموهبة الربانيه ولانزكيكم

كان نفسي بكل خبث استدرجك لتشاحن ما وبعد صدور رد فعل غاضب منك اقول لك بص شفت انك غضبت عند اول اختبار

خلليني احكيلك

اول ما تزوجت مراتي - ما طبيعي حتجوز مراتي يعني حتجوز خالتي مثلا - وده يدلك على اننا دخلنا في سفاسف مصدرها ليس السفه بالتاكيد والا بكون بشتم نفسي ولكنه الجدال لمجرد الجدال ما علينا نرجع ونقول

اول ماتزوجت خطيبتي !

طيب ماهو طبيعي انها ولا بلاش عشان فيه ناس هنا بتصرف نص مرتبها على ادوية الضغط والاكتئاب اللي مسببها العبد لله اركتيكت الله يحرقه بجاز نضيف المهم

اول ما تجوزت وخلاص - حلو كده

كانت مراتي بتقعد جنبي في العربيه - ماهو طبيعي انها تقعد جنبي يعني حتقعد ورايا مثلا !!

كانت مراتي لما بتقعد جنبي وبتشوف انفعالي على السواقين المتخلفين تقوم قايلالي بكل هدوء مستفز :

- تيمور امسك اعصابك شوية انت مافور اوي ,, راعي ان معاك واحده ست كمان وما يصحش تتخانق وانا معاك !

كل مره كل مره لغاية ما قلت في بالي طيب وحيات الغالية حماتي لربيكي

قمت مقرب بكل خبث على ميكروباس جنبي وقعدت ازنق عليه

هو طبعا رد فعله معروف

فضل يزنق علينا يزنق علينا ويقرب من الشباك بتاعها وانا ساكت

يزنق علينا لحد ما البنيه صرخت فيه من الشباك : " انت يا بني ادم حتخبطنا كده !! " !!

قمت باروع ابتسامه يا طائر خلقت على وجه بشر قايل لها :

- حبيبتي

امسكي اعصابك شويه ,, انتي فعلا فعلا مأفوره اوي !!!

تمت

تم تعديل بواسطة architect

رابط هذا التعليق

كان نفسي اعمل حركة بس انت ياطائر ليك مكانه خاصه في قلبي مصدرها قلمك الذهبي والموهبة الربانيه ولانزكيكم

كان نفسي بكل خبث استدرجك لتشاحن ما وبعد صدور رد فعل غاضب منك اقول لك بص شفت انك غضبت عند اول اختبار

خلليني احكيلك

اول ما تزوجت مراتي - ما طبيعي حتجوز مراتي يعني حتجوز خالتي مثلا - وده يدلك على اننا دخلنا في سفاسف مصدرها ليس السفه بالتاكيد والا بكون بشتم نفسي ولكنه الجدال لمجرد الجدال ما علينا نرجع ونقول

اول ماتزوجت خطيبتي !

طيب ماهو طبيعي انها ولا بلاش عشان فيه ناس هنا بتصرف نص مرتبها على ادوية الضغط والاكتئاب اللي مسببها العبد لله اركتيكت الله يحرقه بجاز نضيف المهم

اول ما تجوزت وخلاص - حلو كده

كانت مراتي بتقعد جنبي في العربيه - ماهو طبيعي انها تقعد جنبي يعني حتقعد ورايا مثلا !!

كانت مراتي لما بتقعد جنبي وبتشوف انفعالي على السواقين المتخلفين تقوم قايلالي بكل هدوء مستفز :

- تيمور امسك اعصابك شوية انت مافور اوي ,, راعي ان معاك واحده ست كمان وما يصحش تتخانق وانا معاك !

كل مره كل مره لغاية ما قلت في بالي طيب وحيات الغالية حماتي لربيكي

قمت مقرب بكل خبث على ميكروباس جنبي وقعدت ازنق عليه

هو طبعا رد فعله معروف

فضل يزنق علينا يزنق علينا ويقرب من الشباك بتاعها وانا ساكت

يزنق علينا لحد ما البنيه صرخت فيه من الشباك : " انت يا بني ادم حتخبطنا كده !! " !!

قمت باروع ابتسامه يا طائر خلقت على وجه بشر قايل لها :

- حبيبتي

امسكي اعصابك شويه ,, انتي فعلا فعلا مأفوره اوي !!!

تمت

architect أنت إنسان جميل على حق..

وكان يكفيك الصورة التي تضعها وحدها لتجعلني أعجب بك لكن ثبت لي أيضا أنك تحمل من سمات صاحب الصورة ما يجعل المرء يعجب أكثر بشخصيتك ذات الثقة الأصيلة المحببة وذات الطبع القوي المستقيم والروح الأليفة المحبة..

هأقولك إيه..كلامك أخجلني يا صديقي..ربما كنت متواضعا قليلا لكني لا أبلغ من التواضع الجميل هذه الدرجة التي تجعلني أخفي عنك أنني لا أمتلك في الحقيقة موهبة لكني أمتلك حبا يقود قلمي وبديهتي وعقلي وروحي وكل إمكانياتي في تناسق مذهل ليس في طريق الكتابة..ولكن في طريق قلبها..ده الموضوع بتمامه حبيت أضيء به طريق صداقتنا..تشرفني كثيرا يا أستاذ تيمور صداقة حضرتك..

وأنا فعلا مقدر رحمتك بيا..بس خد بالك أنا لا أقدر جدا صفة الصبر على المكروه..يعني لو حضرتك أثرت غضبي ما المانع أو العيب لو غضبت..شيء طبيعي..المهم تكون أنت من البراعة بحيث تخفي محاولة الاستثارة دي..وأكون أنا من سهولة الاستثارة بحيث أغضب من أرائك..ولا أتذكر مرة واحدة أن أغضبني فيها رأي..

.

.

هذه الحادثة الواقعية والمروية بصورة ممتعة وشيقة حقا..وطريقة سردها دي بمناسبة الموهبة تدل على كاتب متمكن..بتخلي منك مدرب مثالي في مجال رياضات الغضب..ومش مجرد ممارس قديم ولاعب غضبي محترف..

بالتأكيد لازم نعكف الفترة الجايه على استراتجياتك الخططية في اللعب الغضبي حتى نفيد منها في كل مبارياتنا الغضبية القادمة..

تحية ود وإعزاز ومحبة :clappingrose:

رابط هذا التعليق

ولو انني ربما لم أستوعب الفكرة تماما

لكنها بحق تستهال مائة نقطة خضراء

متابعة جدا جدا

بالنسبة لى الغضب دائما يقلب ببكاء cr((:

لكن مرة وحدة صبيت اشد غضبي على دكتور بالجامعة كان ناوي يؤخر لي رسالتي

طبعا بلا اخطاء لفظية او لكمات

ولكن حقيقة هو نفسه لم يتخيل ما حدث لهwst::

ولا أنا الصراحة angl::

بس مش عايزة أقولكم قعدت بعدها كم ساعة ابكي على سلم الكلية الخلفي حيث لا احد يراني

تفتكر يا أثرهو ده الغضب المقصود !!!

اصل فعلا لو لم أصب عليه غضبي كنت حنفجر

طبعا كانت هناك أثار سلبية لما قمت به بس ربنا يسرها والحمد لله

لماضة لا تتخيلي كم ضحكت على ردودك

(وش وحدة مسخسخة )

عثل يا بنتي

رابط هذا التعليق

هأبدأ من الرد الأخير لأنه كنز..كنز بحق وحقيق..

الأستاذ طارق كده هيبقى من المواهب الكبرى التي سيعول عليها جمهور رياضة الغضب في مصر لتحقيق بطولات وكؤوس وميداليات على الساحة الرياضية الدولية..

تصور بقى يا أستاذ طارق حضرتك بتخرج من البيت الصبح..ليك جار تقوله : صباح الخير..فيرد عليك : عليكم السلام..وتاني يوم الصبح يكون من الطبيعي إنك تقوله..سلام عليكم..فيرد حضرته عليك : صباح النور!!

بعدين تركب العربيه خاصة أو أجرة وتروح الشغل..فكر كده معايا في عشرين سبب على الأقل من أسباب حرق الدم ممكن يقابلو حضرتك؟؟

قواعد مرورية وذوقية بتنكسر وأشخاص عصبيين وكلمات خارجه وعيون متطفلة ولوع وتناحه و..و..و..

بعدين حضرتك وصلت الشغل..وأكيد حضرتك بوصفك لنفسك إنسان ملتزم عاوز تشتغل بنظام وترتيب وهدوء وسرعة..وفكر بقى معايا برضه في عشرين سبب على الأقل من أسباب حرق الدم ممكن برضه يقابلو حضرتك؟؟

كسل الزملاء وميلهم لتوريطك في أعمالهم ولهوجة عملاءك أو جمهورك أو زباينك أو المستفيدين من عملك عموما وإصرارهم العنيد الفادح على عدم الالتزام بالنظام وأي من قواععد المؤسسة فضلا طبعا عن محاولات رشوتك بألزج الوسائل من الكلمات المعسولة وحتى..لامؤاخذه يعني مش بنشكك في ذمة حد..وكل ده يا أستاذ طارق ماوصلناش لحد الراجل اللي جاي لك وهو مش عاجبه شكلك وعاوز يخانق فيك بدون سبب واضح..ولا لغلاسة مدير وحبه المظهري لإبراز سيطرته وسلطاته..

المهم..حضرتك روحت برضه رغم ده كله..وطبعا أتجنبت الخروج بالليل واكتفيت بالأربعين سبب بتوع النهار وقعدت كافي خيرك شرك قدام التلفزيون..أذكر يا أستاذ طارق عشرين سبب على الأقل لحرق الدم قدام التلفزيون..كفايه بس على حضرتك قرارات المجلس العسكري لوحدها..

.

.

وبعد ده كله يا أستاذ طارق أقل من إننا نؤسس لحضرتك مثل هذه الرياضة الجميلة الممتعة التي ستتيح لك ولي ولكل مواطن موهوب في كبت الغضب في أن يستفيد من المخزون الهائل منه بصورة حضارية نظيفة وكمان مشرفة بتجيب شهرة وميداليات وبطولات!!..

أسمح لي يا أستاذ طارق..

بغض النظر بقى عن رفضك أو قبولك للرياضة الوليدة

حضرتك من أبطالها الكبار المنتظرين

وهذا أقل واجب من المجتمع تجاه ضحاياه المواطنين المؤدبين زي حضرتك كده :give_rose:

أولا: شكرا على هذا التقريظ لشخصى المتواضع :bodybuilder:

ثانيا:الحقيقة يا أخى الكريم أثر الطائر بالنسبة للأحاسيس بتاعت الصبح و المواصلات و الجيران فالحقيقة الحاجات دى بحسها فى مصر , أما هنا فى السعودية ففى واحد معايا فى الشغل نفسى بجد أزاول معاه هذه الرياضة bsh:) bngn::

رابط هذا التعليق

بعد تقديم واجب التحية على طرافة الموضوع :clappingrose: .. سؤال إلى الفاضل "أثر الطائر"

هل تقصد الوصول - بعد التدريبات - إلى مستوى الاحتراف فى الغضب أم فى التعبير عن الغضب ؟ ..

الإجابة مهمة وعلى ضوئها سأحدد إمكانية مشاركتى في الموضوع :clappingrose:

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...