اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نحو ممارسة مقننة لرياضات الغضب!!

أثر الطائر

Recommended Posts

ولو انني ربما لم أستوعب الفكرة تماما

لكنها بحق تستهال مائة نقطة خضراء

متابعة جدا جدا

بالنسبة لى الغضب دائما يقلب ببكاء cr((:

لكن مرة وحدة صبيت اشد غضبي على دكتور بالجامعة كان ناوي يؤخر لي رسالتي

طبعا بلا اخطاء لفظية او لكمات

ولكن حقيقة هو نفسه لم يتخيل ما حدث لهwst::

ولا أنا الصراحة angl::

بس مش عايزة أقولكم قعدت بعدها كم ساعة ابكي على سلم الكلية الخلفي حيث لا احد يراني

تفتكر يا أثرهو ده الغضب المقصود !!!

اصل فعلا لو لم أصب عليه غضبي كنت حنفجر

طبعا كانت هناك أثار سلبية لما قمت به بس ربنا يسرها والحمد لله

لماضة لا تتخيلي كم ضحكت على ردودك

(وش وحدة مسخسخة )

عثل يا بنتي

التدريب على رياضات الغضب واجتياز كافة تدريباتها ومستوياتها بكفاءة يمنحك عدة امتيازات يا دكتورة نور، وعلى سبيل المثال :

يجنبك ممارسة رياضات الغضب كافة العواقب السلبية لممارستها..ويحدث ذلك لما تطير شهرتك وتملأ الأنحاء وتنطق الألسن بتميزك كلاعبة غضب من المستوى الرفيع..فتتجنبي ببساطة مواقف متعنتة أو لامبالية أو غبية..هيحذر منك ساعتها أمثال الدكتور ده..وهتحذر من غضبك كل البشرية فهتلاقي أحوال كتير حواليكي بتتعدل فتمصمصي شفايفك ببراءة وتقولي بحسن نية : سبحان الله..

ومن امتيازات الممارسة أيضا :

هو إن ممارستها بقواعدها وتدريباتها هتخليكي تتخلي عن هذه الممارسة العفوية الانفجارية..والممارسة العفوية ممكن طبعا تجر مشاكل كتير..

وبرضه من امتيازات ممارستها:

تجنب انفجار الأعصاب أو تقطعها إلى أشلاء أو توزعها في عبوات أو تقوقعها داخل الذات..

.

.

كما اشكرك بالتأكيد يا دكتورة على إضافة هذا التقليد الجديد إلى اللعبة..وأعتقد أنه تقليد سيكتب له الانتشار بين لاعبي الغضب الأبيض على مستوى العالم..يعني بعد كل ماتش لازم يقعد المنتصر والمهزوم مع بعض في وسط الحلبة..ويطلبوا مشاركة الجمهور والحكام ومشاهدي التلفزيون..ويعيطوا :waving:

رابط هذا التعليق

هأبدأ من الرد الأخير لأنه كنز..كنز بحق وحقيق..

الأستاذ طارق كده هيبقى من المواهب الكبرى التي سيعول عليها جمهور رياضة الغضب في مصر لتحقيق بطولات وكؤوس وميداليات على الساحة الرياضية الدولية..

تصور بقى يا أستاذ طارق حضرتك بتخرج من البيت الصبح..ليك جار تقوله : صباح الخير..فيرد عليك : عليكم السلام..وتاني يوم الصبح يكون من الطبيعي إنك تقوله..سلام عليكم..فيرد حضرته عليك : صباح النور!!

بعدين تركب العربيه خاصة أو أجرة وتروح الشغل..فكر كده معايا في عشرين سبب على الأقل من أسباب حرق الدم ممكن يقابلو حضرتك؟؟

قواعد مرورية وذوقية بتنكسر وأشخاص عصبيين وكلمات خارجه وعيون متطفلة ولوع وتناحه و..و..و..

بعدين حضرتك وصلت الشغل..وأكيد حضرتك بوصفك لنفسك إنسان ملتزم عاوز تشتغل بنظام وترتيب وهدوء وسرعة..وفكر بقى معايا برضه في عشرين سبب على الأقل من أسباب حرق الدم ممكن برضه يقابلو حضرتك؟؟

كسل الزملاء وميلهم لتوريطك في أعمالهم ولهوجة عملاءك أو جمهورك أو زباينك أو المستفيدين من عملك عموما وإصرارهم العنيد الفادح على عدم الالتزام بالنظام وأي من قواععد المؤسسة فضلا طبعا عن محاولات رشوتك بألزج الوسائل من الكلمات المعسولة وحتى..لامؤاخذه يعني مش بنشكك في ذمة حد..وكل ده يا أستاذ طارق ماوصلناش لحد الراجل اللي جاي لك وهو مش عاجبه شكلك وعاوز يخانق فيك بدون سبب واضح..ولا لغلاسة مدير وحبه المظهري لإبراز سيطرته وسلطاته..

المهم..حضرتك روحت برضه رغم ده كله..وطبعا أتجنبت الخروج بالليل واكتفيت بالأربعين سبب بتوع النهار وقعدت كافي خيرك شرك قدام التلفزيون..أذكر يا أستاذ طارق عشرين سبب على الأقل لحرق الدم قدام التلفزيون..كفايه بس على حضرتك قرارات المجلس العسكري لوحدها..

.

.

وبعد ده كله يا أستاذ طارق أقل من إننا نؤسس لحضرتك مثل هذه الرياضة الجميلة الممتعة التي ستتيح لك ولي ولكل مواطن موهوب في كبت الغضب في أن يستفيد من المخزون الهائل منه بصورة حضارية نظيفة وكمان مشرفة بتجيب شهرة وميداليات وبطولات!!..

أسمح لي يا أستاذ طارق..

بغض النظر بقى عن رفضك أو قبولك للرياضة الوليدة

حضرتك من أبطالها الكبار المنتظرين

وهذا أقل واجب من المجتمع تجاه ضحاياه المواطنين المؤدبين زي حضرتك كده :give_rose:

أولا: شكرا على هذا التقريظ لشخصى المتواضع :bodybuilder:

ثانيا:الحقيقة يا أخى الكريم أثر الطائر بالنسبة للأحاسيس بتاعت الصبح و المواصلات و الجيران فالحقيقة الحاجات دى بحسها فى مصر , أما هنا فى السعودية ففى واحد معايا فى الشغل نفسى بجد أزاول معاه هذه الرياضة bsh:) bngn::

في السعودية..إمممممم..

يبقى حضرتك - وعلى مسئوليتك الشخصية جدا - عليك تراجع الأول السفارة المصرية هناك وتطمئن كويس على سلامة وارتياح حضرتك أثناء إجراءات الترحيل :WelEgTks:

كده بقى ضميري هيأنبني بسبب الموضوع ده يا ولاد..

رابط هذا التعليق

مش التقريظ ده شتيمة :blink:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

بعد تقديم واجب التحية على طرافة الموضوع :clappingrose: .. سؤال إلى الفاضل "أثر الطائر"

هل تقصد الوصول - بعد التدريبات - إلى مستوى الاحتراف فى الغضب أم فى التعبير عن الغضب ؟ ..

الإجابة مهمة وعلى ضوئها سأحدد إمكانية مشاركتى في الموضوع :clappingrose:

سؤال دقيق أوي يا صديقي..

رياضات الغضب الأبيض تنفرد بين كل رياضات العالم بأن لها أساسها الفلسفي الذي يعتد به في قاعات المحاضرات وساحات الملاعب..يعني هي بتعتمد أولا على الموهبة..ماهياش رياضة شعبية..هي رياضة للموهوبين في الغضب بس.. يعني بتفترض القدرة على جذب هذه الخامات النادرة التي تثبت مواهبها التفوق في مجال "الغضب الأبيض"..أكرر الغضب الأبيض وحده وتستبعد تماما كل الألوان الأخرى من أسود وأحمر..ويكفيك بقى ربنا شره..

إذن فالرياضة لا تفترض الوصول بعد التدريب إلى مستوى الاحتراف في الغضب لأنها تتعامل بالأساس مع محترفين غضب..

ودي إجابة الشق الأول من السؤال..

لكن بالنسبة للشق التاني..المسألة ممكن تكون ملتبسة شويه..أقصد إن التعبير الانفعالي عن الغضب شيء طبيعي لا يمكن تعلمه..لكل شخصية أساليبها المميزة في التعبير عن الغضب..وبالنسبة للرياضات الغضبية فإنها ربما يكون لها إسهام صريح أو غير مباشر في التعامل مع تهذيب أو تعديل أو تقنين أساليب التعبير عن الغضب بحسب قدرات كل لاعب..لكن ده مش هدفها الأصلي..هدف رياضة الغضب الأول هو الخروج بالممارسة من أساليب التعبير الانفعالي إلى أساليب التعبير الجمالي والوصول برياضات الغضب إلى المستوى العالمي وتحقيق بطولات مصرية صميمة في الأولمبياد القادم..

أرجو أن أكون قد نجحت في الاجابة على سؤال صعب أوي في مجال مهم من مجالات فلسفة رياضات الغضب.. smk:

رابط هذا التعليق

لا طبعا يا architect مش شتيمة خالص مطلقا أبدا قطعيا..

يعني أنا لو فكرت أقرظ حد مش لازم يزعل مني خالص..

خصوصا لو كانت القرظة غير مؤلمة.. :happy:

رابط هذا التعليق

خضتني

الحمد لله

الحمد لله

انا افتكرتها كلمة آبيحة ولا حاجه لكن دام كده

نكمل

شوف يا CD

الغاضب الحق

هو اللي بعد ما يغضب ويطلع تييت اللي قدامه ويقول اللي في نفسه

يقوم رايح مصالحه بعد شويه ليه !!

انت كده علمت عليه 3 مرات

اول مره انك طلعت كل اللي في نفسك على جتته

تاني مره انك بقيت احسن منه لان خيرهما الذي يبدا بالسلام فبقيت انت الكبير

آخر هام

انك ركبته الغلط لو ما رضيش يصالحك خصوصا لو قعدة عرب وفي رجاله قاعدين وحاضرين وشاهدين ونايمين وواكلين

اي خدعه ,,

رابط هذا التعليق

متابعة جدا جدا

بس مش عايزة أقولكم قعدت بعدها كم ساعة ابكي على سلم الكلية الخلفي حيث لا احد يراني

(وش وحدة مسخسخة )

عثل يا بنتي

التدريب على رياضات الغضب واجتياز كافة تدريباتها ومستوياتها بكفاءة يمنحك عدة امتيازات يا دكتورة نور، وعلى سبيل المثال :

يجنبك ممارسة رياضات الغضب كافة العواقب السلبية لممارستها..ويحدث ذلك لما تطير شهرتك وتملأ الأنحاء وتنطق الألسن بتميزك كلاعبة غضب من المستوى الرفيع..فتتجنبي ببساطة مواقف متعنتة أو لامبالية أو غبية..هيحذر منك ساعتها أمثال الدكتور ده..وهتحذر من غضبك كل البشرية فهتلاقي أحوال كتير حواليكي بتتعدل فتمصمصي شفايفك ببراءة وتقولي بحسن نية : سبحان الله..

هو إن ممارستها بقواعدها وتدريباتها هتخليكي تتخلي عن هذه الممارسة العفوية الانفجارية..والممارسة العفوية ممكن طبعا تجر مشاكل كتير..

تجنب انفجار الأعصاب أو تقطعها إلى أشلاء أو توزعها في عبوات أو تقوقعها داخل الذات..

.

.

كما اشكرك بالتأكيد يا دكتورة على إضافة هذا التقليد الجديد إلى اللعبة..وأعتقد أنه تقليد سيكتب له الانتشار بين لاعبي الغضب الأبيض على مستوى العالم..يعني بعد كل ماتش لازم يقعد المنتصر والمهزوم مع بعض في وسط الحلبة..ويطلبوا مشاركة الجمهور والحكام ومشاهدي التلفزيون..ويعيطوا :waving:

أستاذ أثر

بصراحة أنا اشتقت جدا لتعلم هذه الرياضة

وياريت حقيقي تكون فعلية

تعبيرنا عن الغضب سواء بالانفجار الداخلى او الخارجي مؤلم جدا

ومثل ما قلت له تأثيراته السلبية

وبلاش موضوع سيمفونية البكاء دي

لأنها في نظري ضعف وقلة حيلة

كنت اكمل بها انفجارا داخليا ليس الا

متابعة جدا

تحياتي

رابط هذا التعليق

متخفش يا باش مهندس انا طبعا عارف انها مش شتيمة لان ا-أثر الطائر ماشاء الله عليهانسان محترم .. و لا عزاء لغير المحترمين اللى محدش رباهم

لا طبعا يا architect مش شتيمة خالص مطلقا أبدا قطعيا..

يعني أنا لو فكرت أقرظ حد مش لازم يزعل مني خالص..

خصوصا لو كانت القرظة غير مؤلمة.. :happy:

مش محتاج تعلق يا استاذ اثر الطائر انا احترمك و عارف اخلاقك :clappingrose:

رابط هذا التعليق

انت يا طارق لما بتقول ولا عزاء لغير المحترمين اللي محدش رباهم تقصد ايه

منتظر ردك ,,

رابط هذا التعليق

انت يا طارق لما بتقول ولا عزاء لغير المحترمين اللي محدش رباهم تقصد ايه

منتظر ردك ,,

الغير المحترمين اللى متربوش لا عزاء لهم اى لا مكان لهم بهذا المنتدى المحترم و لو فيه واحد مش محترم الادارة مش حتسكت عليه لذا فمش معقول استاذ اثر الطائر كان قصدة الشتيمة أى أنا مطمن فى هذا المنتدى و الحمد لله

رابط هذا التعليق

طيب تمام ,,

مع ان فيه واحد بيني وبينك معانا هنا عاوز قطع رقبته على صدره مع جركن بنزين 95 ونخلة من بتوع التحرير دي و اشوي باربيكيو يا معلم :happy:

اول حرف من اسمو

a

رابط هذا التعليق

طيب تمام ,,

مع ان فيه واحد بيني وبينك معانا هنا عاوز قطع رقبته على صدره مع جركن بنزين 95 ونخلة من بتوع التحرير دي و اشوي باربيكيو يا معلم :happy:

اول حرف من اسمو

a

ياااخبر إنت بقيت ارهابى ولا ايه ؟ ايه السادية دى؟ قطع رقبة و بنزين 95 كمان و تشويه , قولى الله يكرمك عملك ايه الزميل اللى اول حرف من اسمه a علشان تكون زعلان منه كده ? انا شايف اننا هنا زملاء و سامحة علشان احنا داخلين على رمضان ودى ايام مفترجه .......................... كفاية عليه تدوسة بعربيتك :)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

النهاردة الصبح في جولاتي و صولاتي..(وش اي ناظر زراعة رابط راسه بمنديل محلاوي و داير يشقر علي الأنفار)

لقيت الصورة ديت

قولت مخشش عليكم بايدي فاضية

و خليني استاذنا طاير اسال و اتساءل

هو ليه الناس بتكرمش وشها اوي كده لما تبقي زعلانة

هلي علشان تخوف اللي قدامها مثلا...(مش فاهمة انا طب انا لما بشوف حد كده بضحك من منظر الحواجب اللي دخلت علي العينين و المناخير اللي انضمت للبوق)

و لا علشان الغضب بيبن لينا "وش تاني" منعرفوش عن نفسنا...وش كان مستخبي محدش شافه قبل كده

و لا علشان كرمشة الوش معناها ان كمان مشاعرنا اتركمشت جوانا و مبقتشي صافية زي الاول...فمحتاجة "كي" بس للاسف احنا اللي بنتحرق؟؟

ليه الناس بتكرمش وشها ساعة الغضب

و بمناسبة انه هيبقي رياضة و كده

يعني اللي يكرمش وشه اكتر هو اللي هياخد غطا الحلة....قصدي الميدالية

طب اللي بيغض بس عمره ما بيبين

يعني بيحرق من نفسه من جوه

يعني فيه ناس تكرمش وشوشها

و فيه ناس تنكمش جوه منها

دولم هياخدوا حاجة في الليلة بتاعت الاوليمبياد و لا يا يعني هيكملوا كد محدش حاسس بيهم؟؟؟

صباح حضرتك....من غير اي كرمشة لا ع الوش و لا من جوه

علي هامش الحلة....يعني الميدالية

يعني ايه بقي الغضب الابيض...(وش حد واقف و حاطط ايديه في وسطه)

انا اعرف الحوت الابيض

و الملح الابيض

و البيت الابيض

لكن اول مرة اسمع عن الغضب الابيض

يعني بدل ما اكتب باللون الاحمر...اكتب باللون الابض و محدش يشوف انا كاتبة ايه...و اخلي مشاعر الغضب تتبخر كده في شفافية؟؟؟

مش عارفة

يعني ايه بقي

بقي يعني ايه

ايه بقي يعني؟؟؟

رابط هذا التعليق

:protest: و تسمحى لى أرد على نهج أسلوب حضرتك المميز:

أمممممم .. الحقيقة أستاذتى تحليلك لشخصيتى أصابنى بالذهول و الصدمة ( و ش واحد أشترى علبة كشرى لقى فيها صرصار ميت f((: ), أنا عمرى ما كنت عدوانى دائما كنت غلبان وطيب (وش فؤاد المهندس معرفش فى فلم أبصر ايه :mellow: ) و علشان كدهوت كانوا بيضربوا بى المثل للاطفال فى الفصل (خليكوا زى طارق مؤدبين :) ) .

تحياتى لشخصك الكريم على تحليلك لشخصيتى و إن كان جه اويت المرة دى :soccer::P

مين قال حضرتك ان تحليلي طلع أوت

هو بس حضرتك قاعد علي انهي مدرجات في الاستاد....(وش كابتن لطيف الله يرحمه)

لو علي المدرجات اللي علي ايدي اليمين..يبقي هتفسر الصورة زي ما انا قولتها

لو علي مدرجات الشمال يبقي هتفسرها زي ما حضرتك قولتها

و كلاهما لنفس الماتش

الصورة تحتمل انك يا اما "عنيف" يا اما علي النقيض "مسالم"

فانا حطيت ال "عنيف" بس كان فيه احتمال انك تكون "مسالم"

بس انا حبيت انها تطلع منك

علشان لما نكتبها في مضبطة الجلشة يبقي اعتراف رسمي لابسك لابسك....(وش اي محضر في محكمة عابدين)

علي هامش الصورة و الماتش

مش مهم انا اقرا الصورة ايه

المهم حضرتك قاري نفسك علي انهي مدرجاتك

صباح حضرتك........صورة ل"نفسنا" واضحة لينا احنا.....مش لحد تاني

اتفضل شم دي.... :give_rose: و بعدين ابقي رجعها تاني...دي عهدة ع المحاورات :closedeyes:

رابط هذا التعليق

أمممممم .. الحقيقة أستاذتى تحليلك لشخصيتى أصابنى بالذهول و الصدمة ( و ش واحد أشترى علبة كشرى لقى فيها صرصار ميت f((: ), أنا عمرى ما كنت عدوانى دائما كنت غلبان وطيب (وش فؤاد المهندس معرفش فى فلم أبصر ايه :mellow: ) و علشان كدهوت كانوا بيضربوا بى المثل للاطفال فى الفصل (خليكوا زى طارق مؤدبين :) ) .

و كلاهما لنفس الماتش

علشان لما نكتبها في مضبطة الجلشة يبقي اعتراف رسمي لابسك لابسك....(وش اي محضر في محكمة عابدين)

علي هامش الصورة و الماتش

اتفضل شم دي.... :give_rose: و بعدين ابقي رجعها تاني...دي عهدة ع المحاورات :closedeyes:

اولا: شكرا على الوردة(محاوله ذكية جدا منك موضوع الوردة ده علشان اوافق على تحليلك لشخصيتى)

ثانيا: حكاية انا قاعد فى اى مدرج و حكاية و الصورة اما مسالم او عدوانى مش مقنعة بصراحة و ارى انها محاورة منك للوصول لمرمى نفسيتى لتسديد هدف نجاحك فى تحليل الشخصيات و أنا مازلت عند موقفى إنها اويت لذا أقترح نجيب حكام أجانب ..منين. .منين. . منين .. اه من غنيا بيساو علشان مبيعرفوش عربى , فى إنتظار رد لجنة المسابقات فى اتحاد المحاورات على طلبى أو الانسحاب (بهوش طبعا :P )

رابط هذا التعليق

خضتني

الحمد لله

الحمد لله

انا افتكرتها كلمة آبيحة ولا حاجه لكن دام كده

نكمل

شوف يا CD

الغاضب الحق

هو اللي بعد ما يغضب ويطلع تييت اللي قدامه ويقول اللي في نفسه

يقوم رايح مصالحه بعد شويه ليه !!

انت كده علمت عليه 3 مرات

اول مره انك طلعت كل اللي في نفسك على جتته

تاني مره انك بقيت احسن منه لان خيرهما الذي يبدا بالسلام فبقيت انت الكبير

آخر هام

انك ركبته الغلط لو ما رضيش يصالحك خصوصا لو قعدة عرب وفي رجاله قاعدين وحاضرين وشاهدين ونايمين وواكلين

اي خدعه ,,

الغاضب الحق..الله عليك يا مولانا..

كده حضرتك تجاوزت شئون اللعبة ودخلت في فلسفتها..ومن الواضح إن ميول حضرتك الفلسفية ميول إشراقية أوي..يعني أنت مرشح تكون من أنبياء الغضب (كصاحب هذا المقام..قصدي صاحب هذه الصورة)

بالنسبة للمصالحة بعد الغضب..فأنا أعتقد إنها أبعد بكتير من إنها تكون ذكاء أو تخطيط أو مصلحة..بعد انتهاء حال الغضب السعيد.. ومرور الكون بكل هذا الكم من العواصف والأعاصير والأرزاء والنوات..يلاقي الواحد نفسه في الوسع الكوني..براح خلاق..حالة هدوء كامل..نيرفانا متصالحة مع العالم بكل مصايبه اللي هي أصلا سبب حالة الغضب دي..ومن ثم بتبقى المصالحة أمر طبيعي وعادي..وإن كنت لا أنكر برضه يا architect فوائدها الجمة للممارس الغضبي..لأ..لأ..للغاضب الحق..ورد عليك يا شيخ..

رابط هذا التعليق

متابعة جدا جدا

(وش وحدة مسخسخة )

عثل يا بنتي

.

.

أستاذ أثر

بصراحة أنا اشتقت جدا لتعلم هذه الرياضة

وياريت حقيقي تكون فعلية

تعبيرنا عن الغضب سواء بالانفجار الداخلى او الخارجي مؤلم جدا

ومثل ما قلت له تأثيراته السلبية

وبلاش موضوع سيمفونية البكاء دي

لأنها في نظري ضعف وقلة حيلة

كنت اكمل بها انفجارا داخليا ليس الا

متابعة جدا

تحياتي

لا والله يا نور العين..

البكاء مش ضعف ولا قلة حيلة..

البكاء فعل إنساني طبيعي جدا..وأحيانا بيكون لازم جدا..وبيكون غيابه أحيانا مزعج أو مدهش أو مخيف جدا..

الغاضب الحق كما يقول صديقنا architect بعد ما بينتهي غضبه بيصل إلى حالة من الهدوء والارتياح ونظافة النفس وبياض الروح تناسبها حالة البكاء جدا..صدقيني.. لا غبار على دمع العين يا نور العين :)

رابط هذا التعليق

طيب تمام ,,

اول حرف من اسمو

a

ياااخبر إنت بقيت ارهابى ولا ايه ؟ ايه السادية دى؟ قطع رقبة و بنزين 95 كمان و تشويه , قولى الله يكرمك عملك ايه الزميل اللى اول حرف من اسمه a علشان تكون زعلان منه كده ? انا شايف اننا هنا زملاء و سامحة علشان احنا داخلين على رمضان ودى ايام مفترجه .......................... كفاية عليه تدوسة بعربيتك :)

قطع رقبة

وخوزقة

وشوي على النار

وحرق بالبنزين

وتذويب في الأحماض

وخلاعة أظافر

وكرسي كهربائي

وأفران غاز

وصلب

وبتر

ونحر

وقطع

وكوي

وتعليق من الرجلين

..

مش فاهم..بتجيلكم أزاي كل الأفكار الوحشية دي عن التعذيب!!

طيب بلاش..عرفتوها منين أصلا!! (صورة واحد ملاك)

رابط هذا التعليق

النهاردة الصبح في جولاتي و صولاتي..(وش اي ناظر زراعة رابط راسه بمنديل محلاوي و داير يشقر علي الأنفار)

لقيت الصورة ديت

قولت مخشش عليكم بايدي فاضية

و خليني استاذنا طاير اسال و اتساءل

هو ليه الناس بتكرمش وشها اوي كده لما تبقي زعلانة

هلي علشان تخوف اللي قدامها مثلا...(مش فاهمة انا طب انا لما بشوف حد كده بضحك من منظر الحواجب اللي دخلت علي العينين و المناخير اللي انضمت للبوق)

و لا علشان الغضب بيبن لينا "وش تاني" منعرفوش عن نفسنا...وش كان مستخبي محدش شافه قبل كده

و لا علشان كرمشة الوش معناها ان كمان مشاعرنا اتركمشت جوانا و مبقتشي صافية زي الاول...فمحتاجة "كي" بس للاسف احنا اللي بنتحرق؟؟

ليه الناس بتكرمش وشها ساعة الغضب

و بمناسبة انه هيبقي رياضة و كده

يعني اللي يكرمش وشه اكتر هو اللي هياخد غطا الحلة....قصدي الميدالية

طب اللي بيغض بس عمره ما بيبين

يعني بيحرق من نفسه من جوه

يعني فيه ناس تكرمش وشوشها

و فيه ناس تنكمش جوه منها

دولم هياخدوا حاجة في الليلة بتاعت الاوليمبياد و لا يا يعني هيكملوا كد محدش حاسس بيهم؟؟؟

صباح حضرتك....من غير اي كرمشة لا ع الوش و لا من جوه

علي هامش الحلة....يعني الميدالية

يعني ايه بقي الغضب الابيض...(وش حد واقف و حاطط ايديه في وسطه)

انا اعرف الحوت الابيض

و الملح الابيض

و البيت الابيض

لكن اول مرة اسمع عن الغضب الابيض

يعني بدل ما اكتب باللون الاحمر...اكتب باللون الابض و محدش يشوف انا كاتبة ايه...و اخلي مشاعر الغضب تتبخر كده في شفافية؟؟؟

مش عارفة

يعني ايه بقي

بقي يعني ايه

ايه بقي يعني؟؟؟

لماضه مصريه جدا..

لأنك لماضه..

أو لأنك مصرية بس..

أو لأنك مصرية جدا كمان..

أو عشان التركيبة المكرمشه (عفوا قصدي المتداخلة) دي كلها..

مش ممكن يا صديقتي حد يشوفك أو يسمع كلامك ويكرمش..

صعب جدا تحصل..بس لو حصلت..تبقى الوقعه اللي هي..وتبقي وقعتي في واحد مكرمش كرمشه ما يعلم بيها إلا ربنا..

بالنسبه للي يغضب وعمره ما يبين..هنحاول من خلال تقنين الغضب استدراجه إلى ساحات الملاعب عشان يبين غضبه ويلعبه ويحرز فيه بطولات..

بس هو فعلا النوعيه دي من الناس..رغم إنها مختلفة..إلا إنها تستحق الشفقة..فالغضب كشعور طبيعي وإنساني لا غنى عنه للبشر وبالذات بعد وصول حياتنا ومجتمعاتنا إلى هذه الدرجة من التعقيد..

أما بالنسبة للغضب الأبيض فهو تمييز لنوع محدد من الغضب عشان يختلف عن أنواع أخرى..مثلا الغضب الأحمر ده غضب دموي ومن مستلزماته الضرب والعراك والسشوم والسواتير والمقصات وخلافه..وفيه الغضب الأسود وهو الغضب اللي بينطوي على أحقاد أو كراهية عميقة للذات أو للآخر وده طبعا من لوازمه الإساءات والإهانات وإطلاق الشائعات السوداء..وخلافه

بالنسبه بقى لاقتراح الكتابه باللون الأبيض فهو أقتراح مدهش فعلا..متهيألي ماحدش جربه..وأنا أقترح عند التجربه اقتراح واحد بس يكون ألأبيض اللي بينكتب بيه أبيض فسفوري..متهيألي يبقى أوضح؟

رابط هذا التعليق

و كلاهما لنفس الماتش

علي هامش الصورة و الماتش

اولا: شكرا على الوردة(محاوله ذكية جدا منك موضوع الوردة ده علشان اوافق على تحليلك لشخصيتى)

ثانيا: حكاية انا قاعد فى اى مدرج و حكاية و الصورة اما مسالم او عدوانى مش مقنعة بصراحة و ارى انها محاورة منك للوصول لمرمى نفسيتى لتسديد هدف نجاحك فى تحليل الشخصيات و أنا مازلت عند موقفى إنها اويت لذا أقترح نجيب حكام أجانب ..منين. .منين. . منين .. اه من غنيا بيساو علشان مبيعرفوش عربى , فى إنتظار رد لجنة المسابقات فى اتحاد المحاورات على طلبى أو الانسحاب (بهوش طبعا :P )

(وش حكم أجنبي)

اعتقادي يا طارق..لماضه كلامها صحيح من الوجهة العلمية ميه في الميه..

عند علماء النفس فيه متصل لسمات الشخصية وأقصى المتصل من الجهتين ممكن يتلاقى في التحليل..

يعني الشخصية المسالمة جدا والعدوانية جدا..ممكن يشتبهوا فعلا عند التحليل..وخصوصا لو كان التحليل يعتمد على استقصاء السلوك زي ما حصل بالظبط

(وش خبير في الملاحات)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...