اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مدير "الأمر بالمعروف" بمكة: لا مانع شرعياً في قيادة المرأة للسيارة

م تيمور المراغي

Recommended Posts

حاضر يا ضحى

مع اننا خرجنا عن المضمون ومسكنا في نقطه بعيده كالعاده ,,

1 - فتوى تحريم الاذاعه

2 - فتوى تحريم التلفزيون

3 - فتوى تحريم الصور الشخصية

4 - دي حرسلهالك على الخاص عشان زوار الفجر :happy:

ده جزء من كل لفتاوى صدرت وبعد ان تصدى لها الملك تم التصريح بها ولو كان عندي وقت كنت بحثت في المنتديات وجبتلك طلباتك يا ضحى

و لهذا السبب صدر امر ملكي سام بقصر الفتوى على اعضاء هيئة كبار العلماء فقط رحمة بالناس ,,

دي كده تبقى رقم 5 ,, حد يقدر يفتح بؤه فيها منهم ؟ :happy:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

• الردود 78
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

حاضر يا ضحى

مع اننا خرجنا عن المضمون ومسكنا في نقطه بعيده كالعاده ,,

1 - فتوى تحريم الاذاعه

2 - فتوى تحريم التلفزيون

3 - فتوى تحريم الصور الشخصية

4 - دي حرسلهالك على الخاص عشان زوار الفجر :happy:

ده جزء من كل لفتاوى صدرت وبعد ان تصدى لها الملك تم التصريح بها ولو كان عندي وقت كنت بحثت في المنتديات وجبتلك طلباتك يا ضحى

و لهذا السبب صدر امر ملكي سام بقصر الفتوى على اعضاء هيئة كبار العلماء فقط رحمة بالناس ,,

دي كده تبقى رقم 5 ,, حد يقدر يفتح بؤه فيها منهم ؟ :happy:

لا ياسيدي الفاضل مينفعش .. تجيب لي اسم من افتى بتحريم التلفزيون وفتواه في ذلك بعدين تجيب لي الفتوى بتاعته التي تبيحه .. كده يبقى معاك حق والي بيحرم هو الي بيحلل من جهة .. ومن جهة ثانية ابقى عارفه مين من المفتين لا يؤخذ عنهم الفتوى .. وكده اديلك البونبوناية الخضرا .. انما تخليها كده سايحه .. مينفعش .. حدد . .

من المعروف عن الشيخ ابن باز رحمه الله انه كان محرم كل حاجه تقريبا . . عاش ومات وهو بيقول كل شيء حرام .. لكن الي عمري ماسمعته عنه انه رجع حلل شيء من الي كان سبق وحرمه لكن في غيره من حلل .. فمش معقول اني استند بقى ان ابن باز حرم التلفزيون ورجع التلفزيون دلوقت انتشر في كل حته يبقى ابن باز كان بيستعبط .. مينفعش .. اهو حضرتك لغايه دلوقت بتعمل كده .. بتقولي الناس قالت ان الحاجات دي حرام ورجعت دلوقت بقت حلال يبقى الناس دي بتستهبل والواقع اني لو اخذت بكلامك كده على اطلاقه يبقى انا الي بستهبل ..

فزي ماقلت لك هات لي فتاوى الاربعه الي قلت عليهم فلان افتى سنة كذا بان التلفزيون حرام ورجع افتى بتحليله سنة كذا وعلان قال سنة كذا الصور حرام ورجع افتى بعد كده بتحليلها اما الرابعه الي ارسلتها لي على الخاص فياريت برضه ترسل لي مين افتى انها حرام ورجع قال انها حلال ..

واديني حاطه مؤشر الماوس على الزرار الاخضر ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

مش حنعمل دكتوراه يا ضحى في الموضوع ده والله انا لو حطيته في دماغي لجيبلك فيه جبال من الامثله على فتاوى طلعت بعدين تغيرت باسباب عليا

حقول تاني الفتوى لا تتغير بتغير المكان والشخوص لانها كلام - المفروض - من ربا لعالمين او رسوله الكريم يبقى لا يكون لنا الخيره من امرنا ,,

انما تاني حقول ان الاراء الشخصيه الناتجه من عوامل ثقافيه وقتها نقول ان الظروف كذا ورأي الشخصي كذا

انما تلاقي الناس دي دايما في عبارتهم جملة - مفاسد عظيمه - او جملة - ما لايقره الشرع والدين - " حتقوليلي دلوقتي هات الجمله دي كانت في اي سنه " هههه

يارب يا ضحى اكون قدرت اوصل خلاصة رأيي في الموضوع وهو الفصل بين الظروف المؤقته و رأي المجتمعات وبين كلام الله عز وجل وسنة نبيه الكريم ,,

وافتكر اني كنت جبت مثال المرأه الظعينه التي تسافر وحدها بدون محرم فيما سبق من مشاركات ,,

وانتي قلتي بنفسك ان الشيخ ابن باز رحمه الله كان بيحرم كل حاجه تقابله ,, مع ان الاساس في الاسلام هو الاباحه الى ان يثبت العكس بينما عند بعض المشايخ ان كله حرام الى ان يثبت انه حلال ,,

ولك رساله على الخاص ردا على رسالتكا لكريمه ,,

رابط هذا التعليق

مش حنعمل دكتوراه يا ضحى في الموضوع ده والله انا لو حطيته في دماغي لجيبلك فيه جبال من الامثله على فتاوى طلعت بعدين تغيرت باسباب عليا

حقول تاني الفتوى لا تتغير بتغير المكان والشخوص لانها كلام - المفروض - من ربا لعالمين او رسوله الكريم يبقى لا يكون لنا الخيره من امرنا ,,

انما تاني حقول ان الاراء الشخصيه الناتجه من عوامل ثقافيه وقتها نقول ان الظروف كذا ورأي الشخصي كذا

انما تلاقي الناس دي دايما في عبارتهم جملة - مفاسد عظيمه - او جملة - ما لايقره الشرع والدين - " حتقوليلي دلوقتي هات الجمله دي كانت في اي سنه " هههه

يارب يا ضحى اكون قدرت اوصل خلاصة رأيي في الموضوع وهو الفصل بين الظروف المؤقته و رأي المجتمعات وبين كلام الله عز وجل وسنة نبيه الكريم ,,

وافتكر اني كنت جبت مثال المرأه الظعينه التي تسافر وحدها بدون محرم فيما سبق من مشاركات ,,

وانتي قلتي بنفسك ان الشيخ ابن باز رحمه الله كان بيحرم كل حاجه تقابله ,, مع ان الاساس في الاسلام هو الاباحه الى ان يثبت العكس بينما عند بعض المشايخ ان كله حرام الى ان يثبت انه حلال ,,

ياسيدي الفاضل مش عاوزه اجادل في الموضوع ده اكتر من كده ولكن اسمح لي باضافة اخيرة في الجزئية دي وبعتذر لو فيها خروج عن موضوعك من وجهة نظرك لاني شيفاها في صلب الموضوع ..

حضرتك بتقول انك مش هتعمل دكتوراه في الموضوع ده وانا مصدقاك انك لو جندت نفسك للبحث والتقصي وتجميع الوقائع اكيد بعد فترة هتلاقي مايدعم وجهة نظرك من اسم او اثنين ممكن يكون لهم فتاوى بتدعم السلطه .. لكن انت بكده مش بترد على تساؤلي الي كان هدفه اثبت لك ان ماتقوله عن المفتين في السعودية هو مجرد تصور عام او انطباع عند كثيرين لايدعمه دليل مادي واقعي يؤدي لتبني الفكرة دي ..

يعني من فترة انتشرت مقاله ( انهم يسرقون اعمارنا ) الي بتتكلم عن الناس الي بتحرم وترجع تحلل بعد سنين طويلة المقاله دي وغيرها اثرت في ناس كتير وخلت الناس تفكر ايوه فعلا كان في حاجات كتير زمان بينقال عنها حرام ودلوقت حللوها .. ايوه فعلا الشيوخ دول بيستهبلوا .. ايوه فعلا مينفعش ناخذ عنهم .. مع ان اي شخص منصف ومتحري للحقيقة لو وقف مع نفسه دقيقة وحده يفكر ياترى الي قال حلال ده هو نفسه اكيد الي كان بيقول زمان حرام ؟ ولا كان الاتجاه العام زمان لمعظم المشايخ ان الشيء الفلاني حرام وماتوا وشبعوا موت وجاء مشايخ تانيين تفكيرهم مختلف وقرروا ان الشيء ده مباح لا باس عليه ؟

هل حد من الي صدق وجهة النظر دي وقف مع نفسه دقيقة ليسال ياترى لو في فعلا شيخ ـ ولو اني معرفش لغايه دلوقت ـ كان بيقول بفتوى ودلوقت بيقول عكسها هل الشيخ ده عمل كده عشان تفكيره تغير مع الزمن والخبرة زي مابيحصل لمفكرين كتير ولا حتى كتاب لهم اراء ووجهات نظر معروفه في شبابهم وبيرجعوا يعتذروا او يتبراوا منها في نهاية حياتهم .. هل حد اتهم اي من الكتاب والمفكرين دول بمحاباة السلطان ولا قالوا عادي والتغيير سنة الحياه ؟ ليه بنكيل بمكيالين ؟؟

انا سألتك سؤال وكنت واثقة من نتيجته .. كنت واثقة ان مفيش في ذهنك حالات محدده باسماء شيوخ محددين قالوا شيء ورجعوا افتوا بعكسه وانما هو انطباع ذهني تكون عندك نتيجه تكراره على مسامعك من ان الناس دي بتستهبل الناس دي بتقول حاجه وترجع تقول عكسها مع ان الي قال حرام مش هو بالضروره ابدا الي قال حلال خلط اوراق تماما زي الي يقولك ازاي في مجتمعنا من يخرج في مظاهرة لتحرير في فلسطين وهو هو المجتمع الي بيصوت بالملايين لستار اكاديمي متجاهل ابسط حقيقة ان مجتمعنا فيه الكويس والوحش فيه الي بيمشي في مظاهرة وفاكر ان كده صح وبرضه الي بيصوت لستار اكاديمي ومعتقد ان ده عين الصح .. في شيوخ بتحرم وهي على قناعه تامه ان تحريمهم ده هو الصواب وفي شيوخ تانية ربما يكونوا اكثر تنويرا من الاولانيين وعليه بتكون فتواهم ان الشيء ده حلال ..

واخيرا فطبيعي جدا ان الفتوى تتغير بتغير الاماكن والشخوص لان مفيش حاجة عندنا اسمها كهنوت وبالتالي محدش من الشيوخ دول بيتكلم باسم الرب ولا بيجي له وحي من السماء .. كل منهم بيقول اراءه واجتهاداته الشخصية وانت كمسلم منتاش ملزم تاخذ براي شخص منهم بعينة وانما الي تقتنع ويطمئن قلبك انه فاهم وعارف هو بيقول ايه والاهم بيكون كلامه مدعم بالدليل من القرآن والسنة يبقى خلاص هو ده الي هتاخذ منه .. والحمد لله المشايخ كتير الي منطبق عليهم الوصف ده والحمد لله برضه فدائما هتلاقي الراي الصواب مجتمع عليه الاكثرية وبكده فسهل عليك اوي انك تحدد فين الصح من الغلط ..

بعتذر لحضرتك لو اطلت عليك لكن تخيل لو انك ظلمت الشيوخ دول بكلامك فعلا وتخيل لو ان الناس دي بتفتي لوجه الله فعلا وقالت الي هي مقتنعه بيه وانت جيت دلوقت تتهمها بانهم شيوخ سلطان وانهم بيغيروا كلامهم لعلة .. تخيل لو ده هيكون مقدار ظلمك ليهم قد ايه .. اعتقد لو اقتنعت يبقى حضرتك بدورك مدين لهم بالاعتذار ..

رابط هذا التعليق

كل منهم بيقول اراءه واجتهاداته الشخصية وانت كمسلم منتاش ملزم تاخذ براي شخص منهم بعينة وانما الي تقتنع ويطمئن قلبك انه فاهم وعارف هو بيقول ايه والاهم بيكون كلامه مدعم بالدليل من القرآن والسنة يبقى خلاص هو ده الي هتاخذ منه ..

تمام كده عليكي ,, اللي يجيب لي دليل واضح وسند دامغ يبقى على العين والراس

ودي بكده بقت فتوى لا تتغير على مر الزمان ,, وحقفل وقتها بؤي

انما اللي حيضع انطباعاته هو الشخصيه والتفكير اللي تربى عليه ويقول عليها ده امر الله وامر الرسول من غير ما يجيب دليل وقتها حقول له سوري انا اسف

ربنا مديني عقل افكر انا بيه ويمكن يكون عقلي افضل من عقلك ,,

بعتذر لحضرتك لو اطلت عليك لكن تخيل لو انك ظلمت الشيوخ دول بكلامك فعلا وتخيل لو ان الناس دي بتفتي لوجه الله فعلا وقالت الي هي مقتنعه بيه وانت جيت دلوقت تتهمها بانهم شيوخ سلطان وانهم بيغيروا كلامهم لعلة .. تخيل لو ده هيكون مقدار ظلمك ليهم قد ايه .. اعتقد لو اقتنعت يبقى حضرتك بدورك مدين لهم بالاعتذار ..

لا والله يا ضحى مش حعتذر ,,

هما اللي حيقفوا امام الديان سبحانه وتعالى ويسالهم ليه ما تكلمتوش في الموقف اللي بالكم فيه - جالي نصيحه مخلصه اني ما اوضحش اكثر من كده

بقى يحرموا كل شيئ الى ن يثبت العكس ,, وتيجوا عند الموقف الواضح ده زي الشمس وماحدش يقول كلمه واحده !!!!

رابط هذا التعليق

ياسيدي الفاضل مش عاوزه اجادل في الموضوع ده اكتر من كده ولكن اسمح لي باضافة اخيرة في الجزئية دي وبعتذر لو فيها خروج عن موضوعك من وجهة نظرك لاني شيفاها في صلب الموضوع ..

حضرتك بتقول انك مش هتعمل دكتوراه في الموضوع ده وانا مصدقاك انك لو جندت نفسك للبحث والتقصي وتجميع الوقائع اكيد بعد فترة هتلاقي مايدعم وجهة نظرك من اسم او اثنين ممكن يكون لهم فتاوى بتدعم السلطه .. لكن انت بكده مش بترد على تساؤلي الي كان هدفه اثبت لك ان ماتقوله عن المفتين في السعودية هو مجرد تصور عام او انطباع عند كثيرين لايدعمه دليل مادي واقعي يؤدي لتبني الفكرة دي ..

يعني من فترة انتشرت مقاله ( انهم يسرقون اعمارنا ) الي بتتكلم عن الناس الي بتحرم وترجع تحلل بعد سنين طويلة المقاله دي وغيرها اثرت في ناس كتير وخلت الناس تفكر ايوه فعلا كان في حاجات كتير زمان بينقال عنها حرام ودلوقت حللوها .. ايوه فعلا الشيوخ دول بيستهبلوا .. ايوه فعلا مينفعش ناخذ عنهم .. مع ان اي شخص منصف ومتحري للحقيقة لو وقف مع نفسه دقيقة وحده يفكر ياترى الي قال حلال ده هو نفسه اكيد الي كان بيقول زمان حرام ؟ ولا كان الاتجاه العام زمان لمعظم المشايخ ان الشيء الفلاني حرام وماتوا وشبعوا موت وجاء مشايخ تانيين تفكيرهم مختلف وقرروا ان الشيء ده مباح لا باس عليه ؟

هل حد من الي صدق وجهة النظر دي وقف مع نفسه دقيقة ليسال ياترى لو في فعلا شيخ ـ ولو اني معرفش لغايه دلوقت ـ كان بيقول بفتوى ودلوقت بيقول عكسها هل الشيخ ده عمل كده عشان تفكيره تغير مع الزمن والخبرة زي مابيحصل لمفكرين كتير ولا حتى كتاب لهم اراء ووجهات نظر معروفه في شبابهم وبيرجعوا يعتذروا او يتبراوا منها في نهاية حياتهم .. هل حد اتهم اي من الكتاب والمفكرين دول بمحاباة السلطان ولا قالوا عادي والتغيير سنة الحياه ؟ ليه بنكيل بمكيالين ؟؟

انا سألتك سؤال وكنت واثقة من نتيجته .. كنت واثقة ان مفيش في ذهنك حالات محدده باسماء شيوخ محددين قالوا شيء ورجعوا افتوا بعكسه وانما هو انطباع ذهني تكون عندك نتيجه تكراره على مسامعك من ان الناس دي بتستهبل الناس دي بتقول حاجه وترجع تقول عكسها مع ان الي قال حرام مش هو بالضروره ابدا الي قال حلال خلط اوراق تماما زي الي يقولك ازاي في مجتمعنا من يخرج في مظاهرة لتحرير في فلسطين وهو هو المجتمع الي بيصوت بالملايين لستار اكاديمي متجاهل ابسط حقيقة ان مجتمعنا فيه الكويس والوحش فيه الي بيمشي في مظاهرة وفاكر ان كده صح وبرضه الي بيصوت لستار اكاديمي ومعتقد ان ده عين الصح .. في شيوخ بتحرم وهي على قناعه تامه ان تحريمهم ده هو الصواب وفي شيوخ تانية ربما يكونوا اكثر تنويرا من الاولانيين وعليه بتكون فتواهم ان الشيء ده حلال ..

واخيرا فطبيعي جدا ان الفتوى تتغير بتغير الاماكن والشخوص لان مفيش حاجة عندنا اسمها كهنوت وبالتالي محدش من الشيوخ دول بيتكلم باسم الرب ولا بيجي له وحي من السماء .. كل منهم بيقول اراءه واجتهاداته الشخصية وانت كمسلم منتاش ملزم تاخذ براي شخص منهم بعينة وانما الي تقتنع ويطمئن قلبك انه فاهم وعارف هو بيقول ايه والاهم بيكون كلامه مدعم بالدليل من القرآن والسنة يبقى خلاص هو ده الي هتاخذ منه .. والحمد لله المشايخ كتير الي منطبق عليهم الوصف ده والحمد لله برضه فدائما هتلاقي الراي الصواب مجتمع عليه الاكثرية وبكده فسهل عليك اوي انك تحدد فين الصح من الغلط ..

رغم ان انا مش حابه ان انا ادخل فى نقاش فى الجزئيه دى

لكن دا ميمنعش ان اقول لحضرتك ان انا مختلفه معاكى قلبا و قالبا

كلام استاذ ارتتكت صحيح تماما و كون ان ذاكرته خانته فى الوقت الى حضرتك طلبتى منه فيه الدليل ميلغيش حقيقه انه صحيح

لو عايزه امثله من ذاكرتى دلوقتى بشكل فورى مش هقول من غير بحث على النت و خلافه لكن هقول لحضرتك من غير حتى ما احاول ان استذكر فهلاقى امثله تتعدى الاربعه الى حضرتك طلبتيهم تحيدا و بنفس المواصفات الى طلبتيها حتى لو صرفنا النظر عن التراجع الدبلوماسى الى بياخد شكل انا مقولتش او كلامى فسر غلط فبرده هنلاقى كتير و كتير جدا و دون الحاجه للبحث منهم على سبيل المثال لا الحصر فتوى الكلبانى الشهيره باجازه الغناء كله ثم عودته مره اخرى و قوله انه تراجع عنها هناك فتاوى ابن باز بعدم جواز الاستعانه بالقوات الاجنبيه فى ديار الاسلام ايام ما استعنا احنا بالخبره السوفيت ايام حرب الاستنزاف و دا طبعا للعداوه المعروفه بين ال سعود و بين عبد الناصر اياميها ثم افتائه بالنقيض تماما ايام حرب الكويت لما السعديه فتحت اراضيها للقوات الامريكيه و فتواه هو نفسه كمان بعدم جواز الخروج على الحاكم لاى سبب كان مهما فعل هذا الحاكم و دا طبعا لما كان الحديث عن حكام ال سعود و عدم جواز الخروج على صدام تحيدا و ا ايام ما كانت العلاقات بين السعوديه و العراق فى ابها صورها ثم فتواه الاخرى الغريبه بجواز الخروج على صدام بعد ما اصبح عدو للسعوديه لولا ان انا مش عايزه اظهر بمظهر المتتبع لزلات العلماء زى ما كتير بيسموها لكتب تلك حالات كتيره جدا تتعدى الاربع الى طلبتيهم الموضوع ليس حاله عامه غير مبنيه على حقائق الموضوع فعلا فيه حقائق غير قابله للتاويل الادله الماديه كتيره و كون ان فى ناس مش عارفه بيها دا مبينفش وجودها و اختزال المقالات التعريفيه بتلك التناقضات فى الفتاوى فى انها مجرد وسيله لصرف الناس عن اخذ فتاويها من العلماء اراها نظره ضيقه جدا للهدف

الامثله الى اوردهالك لناس هما هما الى افتوا باليمين و رجعوا افتوا بالشمال يعنى لا ماتوا و شبعوا موت و لا اتغيروا انا مش عايزه اغير الموضوع و لا انا جايه اتصيد او اهاجم حد لكن و لان الشيوخ دول فى الاخر بشر فاكيد ليهم اخطائهم و تنبيه الناس لهذه الاخطاء هو تبصير ليهم مش طعن فى مرتكبها

تحياتى

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

يا مغتربه يا جامده :happy:

رابط هذا التعليق

ومن امتى اتفقتي معايا عزيزتي مغتربة :)

لو عايزه امثله من ذاكرتى دلوقتى بشكل فورى مش هقول من غير بحث على النت و خلافه لكن هقول لحضرتك من غير حتى ما احاول ان استذكر فهلاقى امثله تتعدى الاربعه الى حضرتك طلبتيهم تحيدا و بنفس المواصفات الى طلبتيها

لو حضرتك متابعة للحوار من اوله هتكتشفي اني ( مطلبتش تحديدا ) اربعه من دماغي ولا لاستنكاري وجود هؤلاء الاربعه او غيرهم بل على العكس انا اقريت للباشمهندس انه لو تفرغ وبحث اكيد هيلاقي لان تغيير الرأي وارد من وقت للتاني .. لكن طلبي كان مبعثه انه لمح وصرح بان عنده اربع حالات محدده لعلماء بعينهم تراجعوا عن فتواهم ثم يتضح بعد نقاشه ان مفيش في ذهنه حاليا شيء اذا تصريحه ده لم يكن من واقع هو لمسه بنفسه او فتاوى سمعها باذنيه وعاصر صدورها وانما نتيجه انطباع عام متكون عنده فقط لا اكثر ولا اقل..

نفس المشكلة بتواجهك عزيزتي مغتربة فحتى الامثلة الي ذكرتيها ـ والي لا انكرها عليك ولا اقرها في نفس الوقت كوني معاصرتهاش وكون في ناس بتنكر نسبة بعضها للعلماء الي ذكرتيهم زي فتوى ابن باز في موضوع السوفيت ـ حتى الامثلة دي انتي مسمعتيهاش بنفسك ولا عاصرتيها وانما ( قيلت لك ) او ( قرأتي عنها ) .. اذا هي المسألة ومافيها ان في ناس ( بتجمع ) مثل هذه الفتاوى وفي ناس تانية ( بتتلقاها ) ومن ثم بحسن نية ( تنشرها ) وتبقى المحصلة النهائية ان لا هيبة للعلماء ولا فتاواهم مش لانها خاطئة وانما لانهم هم نفسهم خطاة ..

فرق من اني ارفض فتاوى ابن باز كونه متشدد ـ انا شخصيا لا اخذ عنه فتوى ـ وبين اني ارفضها كونه بيغيرها حسب هواه .. الاولى لا اظن علي فيها اثم لان زي ماقلت قبل كده مفيش في الاسلام كهنوت ومحدش يقدر يغصب حد على اتباع راي دون غيره .. بينما الثانية ممكن تدخلني في مازق انا في غنى عنه حيث انه مهما كان ابن باز او غيره ناس نذرت نفسها للدين واحتمال يكون لهم من العمل الصالح مايجعلهم قريبين من ربنا جدا لدرجه انه يغضب لهم .. وبالتاكيد انا مش قدر الغضب ده ولا ادنى مقدار منه ..

عزيزتي مغتربة الحماس حلو بس مش في كل المواضيع ومش ضد كل الاشخاص .. حماسك في اظهار مساويء العلماء دول برغم معرفتي التامة بانك من داخلك انسانة ملتزمه تكن للدين كل احترام بيذكرني بحماس البعض ب( فضح ) القضاة والمستشارين ورجال الشرطه في مصر برغم انهم وبكل اسف ـ البعض دول ـ ناس وطنيين حتى النخاع لكن مفرقتش معاهم بقى مصلحة البلد الي هتنضر لو فقدنا الثقة في القضاة ولا ان في فعلا شرفاء مابين القطاع العريض الي حاولوا يلطخوا صورته ده .. وللاسف محاولاتهم دي دائما وابدا كانت بحسن النية ..

بعتذر للباشمهندس للمرة الالف على الاطالة بس ماوصل اليه الموضوع ضرورة حتمية ومحطة اجبارية كان لازم يمر بيها طالما بدأ بالشكل الي بدأ عليه . .

تم تعديل بواسطة doha

رابط هذا التعليق

ناس نذرت نفسها للدين واحتمال يكون لهم من العمل الصالح مايجعلهم قريبين من ربنا جدا لدرجه انه يغضب لهم .. وبالتاكيد انا مش قدر الغضب ده ولا ادنى مقدار منه ..

يا ضحى هيا دي المشكله

انتي كنتي ماشيه حلو ولمحتي عشرين مره ان المهندس يعني راجل طيب وعلى نياته وكبر بقى وبيسمع كلام ويقوله قلت مش مشكله حفضي نفسي ليها الويك اند و اظبطها ,,

انما تقولي ان العلماء يقولوا بقى وما حدش يفتح بؤه معاهم الا ربنا ربنا عز وجل يغضب لهم !!!!

معقول يا ضحى ؟

اذا كان الله عز وجل عاتب نبيه اكثر من مره في القرآن الكريم - وعلى فكره دي من ادلة نبوة محمد صلى الله عليه وسلم وانه لم يخترع القرآن الكريم - عاتبه بل وعاتب ابو الانبياء ابراهيم وهم اعلى شأنا من المشايخ ,,

انتي بالجمله دي خلاص قلتي للبسطاء اقفل دماغك خالص حتى لو الكلام اللي بيتقال ادامك غلط يبقى اخرس دي ناس مسنوده ,,

يعني كل اللي بنبنيه يا ضحى من اعمال العقل و تخليص الدين من الانطباعات الشخصيه لسه ما وصلكيش ,,

تاني يا ضحى ,,

قرب العالم من الله لا يعطيه حصانه من النقد

لا يجعل الله عز وجل يغضب لو جادله اي انسان بالدليل واثبت انه خاطيئ

العالم والشيخ عزتهم وقوتهم فيما لديهم من علم ,, اما الامور الدنيويه فلها متخصصيها الذين نسمع منهم ولا نسمع للمشايخ ,,

ودليلي حديث الرسول عليه افضل الصلاة والسلام عندما قال " انتم ادرى بامور دنياكم " في حادثة تأبير النخل ,,

وانت ايضا يا شيخنا الجليل ,, نحن اعلم منكم " كل في مجاله " بامور دنيانا

نستشيركم ولا نستخيركم

بل نستخير الله اولا ثم نعمل العقل والقلب ,,

رابط هذا التعليق

على فكره انا لما بنادي اخواتي واخواني باساميهم مجرده ده من عشمي فيهم وسني الكبير نوعا

انما انا اسمي تيمور واللي يحب يقول لي يا تيمور من غير مهندس يبقى ياريت ,,

رابط هذا التعليق

انما تقولي ان العلماء يقولوا بقى وما حدش يفتح بؤه معاهم الا ربنا ربنا عز وجل يغضب لهم !!!!

معقول يا ضحى ؟

اذا كان الله عز وجل عاتب نبيه اكثر من مره في القرآن الكريم - وعلى فكره دي من ادلة نبوة محمد صلى الله عليه وسلم وانه لم يخترع القرآن الكريم - عاتبه بل وعاتب ابو الانبياء ابراهيم وهم اعلى شأنا من المشايخ ,,

انتي بالجمله دي خلاص قلتي للبسطاء اقفل دماغك خالص حتى لو الكلام اللي بيتقال ادامك غلط يبقى اخرس دي ناس مسنوده ,,

يعني كل اللي بنبنيه يا ضحى من اعمال العقل و تخليص الدين من الانطباعات الشخصيه لسه ما وصلكيش ,,

اهو الجزء المقتبس من كلامك ده اثبت لي بما لايدع مجال للشك انك حافظ مش فاهم ..

انا جبت سيرة الغاء العقل او عدم ( مناقشتهم ) ؟ انا بتكلم في جزئية ( اتهامهم ) والتعدي عليهم ووصفهم بانهم ( مشايخ سلطان ) وهي التهم الي بيدور حولها حوارك منذ بدايته تقريبا ..

واضح من كلامي اني ذكرت احد كبار المشائخ ـ ابن باز ـ والي قلت اني لا اخذ عنه فتوى ده معناته ايه ؟ لو اني بدعوا لغلق العقل زي مابتقول كان من باب اولى عملت انا كده .. كنت قلت لك باخذ بكلامه زي مالازم تاخذ عنه وانت ساكت .. لكن على عكسك انا لما قلت لا اخذ عنه مكانش لشخصه الي اكن له كل تقدير واحترام واحسبه من الصالحين (( والدي الي بثق في رايه احتك بيه بشكل شخصي وبيجزم على صلاح وتقوى هذا الرجل وزهده ولا ازكيه على الله )) وانما لطبيعه فتواه نفسها الي اطمئن قلبي لانه لو عاش في ظروف مختلفة وكان له طريقة تفكير مختلفة مكانتش هتبقى الفتاوى الي بيصدرها بالتشدد ده ..

فرق شاسع بين انك تنتقد فكر شخص وانك تنتقد الشخص ده ذاته فمابالك بتجاوز الانتقاد للتعدي والاتهام بتهم شديده الخطورة ثم تيجي تبرر لنفسك ده بان ( ربنا ) سبحانه عاتب نبيه .. استغفر الله العظيم .. هو انت ربنا ؟؟؟؟؟؟؟

تيمه محفوظه وبيرددها العامة بدون تفكير .. المشايخ مشايخ سلطان والي يسمع لهم يبقى بيلغي فكره وعقله .. نفسي مرة حد من الي بيتبنى وجهات النظر دي يقف دقيقة يفكر فيها قبل مايلقيها جزافا على كل من هب ودب ممن يتصدون للافتاء .. نفسي مرة الاقي كلمه جديده او وجهة نظر في الموضوع ده تحديدا تحسسني ان الناس دي فاهمه بتقول ايه مش حافظه كلمتين ودرجت على ترديدهم ..

عموما هلخص لك للموقف كما يبدوا لي من وجهة نظري .. حضرتك ( بتجزم ) ان المفتين في السعودية غيروا فتوااهم لهوى في انفسهم وهو موافقة هوى السلطان .. لفت نظرك ان ممكن جدا ووارد يكون تغيير الفتوى ـ ان حدث ـ لاسباب اخرى لا علاقه لها بالاهواء الشخصية وطلبت منك لو الاحتمال ده موجود التفكير في انك قد تكون مدين لهم بالاعتذار .. رفضت بشكل قاطع فكرة الاعتذار دي واصريت على وجهة نظرك واعتبرت محاولاتي عن اثناءك في الخوض في ضمائر وذمم القائمين على الافتاء نوع من الغاء العقل .. وضحت لك وجهة نظري وقمت بما علي من رد لغيبة الناس دي على امل ان اكون ممن يرد غيبة اخيه .. الهم قد بلغت ..

اعتقد كده وجهة نظرك وصلتني ووجهة نظري كمان وصلتك وماعلي فعله عملته ولله الحمد فمظنش في مزيد ممكن اضيفه في الجزئية دي ..

بعتذر عن الاطالة

رابط هذا التعليق

اعتب عليكي يا ضحى انك قلتي كلمة مش فاهم ,,

لا والله انا بفهم كويس جدا

واكثر من ناس كثيره اوي اوي ,,

و واضح ان كل واحد فينا بيتكلم في وادي بعيد عن التاني خالص وحنعيد ونزيد في نفس الكلام ,,

مغتربه جابتلك مثالين فقط كافيين ومسكتين

ولو فضيت انا كمان حجيب لك اكثر

وارسلتلك على الخاص امثله تانيه وانتي مش قادره تقتنعي انهم بيتشطروا علينا احنا بس

انما اول ما بيشوفوا العين الحمرا من اللي بالك فيهم بيقفلوا بؤهم فورا ,,

عمومايا ضحى كلمة العامه واني قلتي عليا بتكلم عشان حافظ مش فاهم بعاتبك عليها مره تانيه

ولو سبت نفسي اتكلم بالاسلوب ده ومشيت في السكه دي محدش حيخلص مني لا كبير ولا صغير انا عارف نفسي كويس :happy:

عزائي الوحيد ان كل اللي هنا والحمد لله لا يكابر ووصله كلامي كويس جدا وده اللي يهمني

ومش حعتذر برضوا ,, :happy:

رابط هذا التعليق

و واضح ان كل واحد فينا بيتكلم في وادي بعيد عن التاني خالص وحنعيد ونزيد في نفس الكلام ,,

وارسلتلك على الخاص امثله تانيه وانتي مش قادره تقتنعي انهم بيتشطروا علينا احنا بس

عمومايا ضحى كلمة العامه واني قلتي عليا بتكلم عشان حافظ مش فاهم بعاتبك عليها مره تانيه

ولو سبت نفسي اتكلم بالاسلوب ده ومشيت في السكه دي محدش حيخلص مني لا كبير ولا صغير انا عارف نفسي كويس :happy:

عزائي الوحيد ان كل اللي هنا والحمد لله لا يكابر ووصله كلامي كويس جدا وده اللي يهمني

متروح ياعم تحفظ المشروع بتاع مطار جده علشان مش فاضين الله يكرمك

الشيخ كل يوم يقولى هو خلص حفظ ولا لسه

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

متروح ياعم تحفظ المشروع بتاع مطار جده علشان مش فاضين الله يكرمك

الشيخ كل يوم يقولى هو خلص حفظ ولا لسه

ههههههه

حاضر يا عنبي ,,

نوفمبر نوفمبر ,, تعالى يا نوفمبر ما تيجي يا نوفمبر آهو جه نوفمبر ,

النور النور النور النور ,, :happy:

رابط هذا التعليق

............................

...........................

وأنا أول الشاهدين :clappingrose:

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

طبعا يا ارش

مين قدك يا عم

"شيخ " المهندسين بذات نفسه بيشهد لك

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

ومن امتى اتفقتي معايا عزيزتي مغتربة :)

لو عايزه امثله من ذاكرتى دلوقتى بشكل فورى مش هقول من غير بحث على النت و خلافه لكن هقول لحضرتك من غير حتى ما احاول ان استذكر فهلاقى امثله تتعدى الاربعه الى حضرتك طلبتيهم تحيدا و بنفس المواصفات الى طلبتيها

لو حضرتك متابعة للحوار من اوله هتكتشفي اني ( مطلبتش تحديدا ) اربعه من دماغي ولا لاستنكاري وجود هؤلاء الاربعه او غيرهم بل على العكس انا اقريت للباشمهندس انه لو تفرغ وبحث اكيد هيلاقي لان تغيير الرأي وارد من وقت للتاني .. لكن طلبي كان مبعثه انه لمح وصرح بان عنده اربع حالات محدده لعلماء بعينهم تراجعوا عن فتواهم ثم يتضح بعد نقاشه ان مفيش في ذهنه حاليا شيء اذا تصريحه ده لم يكن من واقع هو لمسه بنفسه او فتاوى سمعها باذنيه وعاصر صدورها وانما نتيجه انطباع عام متكون عنده فقط لا اكثر ولا اقل..

نفس المشكلة بتواجهك عزيزتي مغتربة فحتى الامثلة الي ذكرتيها ـ والي لا انكرها عليك ولا اقرها في نفس الوقت كوني معاصرتهاش وكون في ناس بتنكر نسبة بعضها للعلماء الي ذكرتيهم زي فتوى ابن باز في موضوع السوفيت ـ حتى الامثلة دي انتي مسمعتيهاش بنفسك ولا عاصرتيها وانما ( قيلت لك ) او ( قرأتي عنها ) .. اذا هي المسألة ومافيها ان في ناس ( بتجمع ) مثل هذه الفتاوى وفي ناس تانية ( بتتلقاها ) ومن ثم بحسن نية ( تنشرها ) وتبقى المحصلة النهائية ان لا هيبة للعلماء ولا فتاواهم مش لانها خاطئة وانما لانهم هم نفسهم خطاة ..

فرق من اني ارفض فتاوى ابن باز كونه متشدد ـ انا شخصيا لا اخذ عنه فتوى ـ وبين اني ارفضها كونه بيغيرها حسب هواه .. الاولى لا اظن علي فيها اثم لان زي ماقلت قبل كده مفيش في الاسلام كهنوت ومحدش يقدر يغصب حد على اتباع راي دون غيره .. بينما الثانية ممكن تدخلني في مازق انا في غنى عنه حيث انه مهما كان ابن باز او غيره ناس نذرت نفسها للدين واحتمال يكون لهم من العمل الصالح مايجعلهم قريبين من ربنا جدا لدرجه انه يغضب لهم .. وبالتاكيد انا مش قدر الغضب ده ولا ادنى مقدار منه ..

عزيزتي مغتربة الحماس حلو بس مش في كل المواضيع ومش ضد كل الاشخاص .. حماسك في اظهار مساويء العلماء دول برغم معرفتي التامة بانك من داخلك انسانة ملتزمه تكن للدين كل احترام بيذكرني بحماس البعض ب( فضح ) القضاة والمستشارين ورجال الشرطه في مصر برغم انهم وبكل اسف ـ البعض دول ـ ناس وطنيين حتى النخاع لكن مفرقتش معاهم بقى مصلحة البلد الي هتنضر لو فقدنا الثقة في القضاة ولا ان في فعلا شرفاء مابين القطاع العريض الي حاولوا يلطخوا صورته ده .. وللاسف محاولاتهم دي دائما وابدا كانت بحسن النية ..

بعتذر للباشمهندس للمرة الالف على الاطالة بس ماوصل اليه الموضوع ضرورة حتمية ومحطة اجبارية كان لازم يمر بيها طالما بدأ بالشكل الي بدأ عليه . .

ان اتفق او اختلف معك عزيزتى فهو امر ليس له اى دلاله على اى شيىء

ليس مطلوب من البشر ان يكونوا كلهم متفقين مع بعضهم البعض كنسخ الكربون فالحياه عموما قائمه بمبدا ان البشر علاقتهم ببعضهم البعض تكامليه و ليست استنساخيه

و اكيد انا متابعه للحوار من اوله و الا لما كنت دخلت فيه من البدايه فانا لست من الاشخاص الذين يستهويهم الحديث لمجرد الحديث مما قد يوقعنى فى اخطاء التشتت او عدم وضوح الرؤيه او تحديد ما الذى اتحدث عنه و ما الذى اعارضه تحديدا او يجعل كتاباتى تقع فى فخ التناقض و التخبط بالتاكيد الحماس حلو مادام مبنى على قناعاتى الذاتيه و على امور اعلمها لا اجهلها اما تحديد فى اى المواضيع اظهره فهذا يرجع الى رؤيتى انا الشخصيه ووفقا لما اؤمن به و الحماس ان كان فى اظهارالحقائق و الدفاع عنها افضل بكثير من الحماس فى الاختلاف لمجرد الاختلاف تاسيا بمبدا خالف تعرف ما يعزز الايمان بشخص معين او قطاع معين هو انتهاجه المنهج السليم لا المداراه على اخطائه فاى ثقه تقوم على الاخفاء هى ثقه واهيه مبنيه على رمال متحركه مجرد مظهر براق لكنها ابدا لن تصمد امام اى اختبار حقيقى

تلطيخ الصوره لا يقوم بها من يكشف عنها بل من يقوم بها بنفسه و من الخطا ان نساوى بين الفعلين ففى الاخير ان تلطخت صوره احدهم عن صدق فلا يلوم الا نفسه و لا يجب ان نقتطع من وقتنا الثمين لنتباكى عليه

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

شهدت لك الملائكه بالصلاح يوم القيامه ,,

وجمعنا الله واياكم والاستاذه ضحى وكل اللي هنا واحد واحد في مستقر رحمته

انه قريب مجيب ,,

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...