اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مدير "الأمر بالمعروف" بمكة: لا مانع شرعياً في قيادة المرأة للسيارة

م تيمور المراغي

Recommended Posts

شرفني مرورك يا مدام ضحى وانتي ليكي كل احترام ,,

بس بالشكل ده كل توبيك حيتفتح حنقوم قايلين انتوا خلصتوا من كذا وكذا ,, وفضيتوا بقى لكذا وكذا ,,

اكيد اهتماماتنا كلنا متنوعه من السياسه للدين للرياضه للشعر والفن ,,

لازم حيبقى فيه شتيمه شويه مش كله ضرب ضرب وبس ههههه :happy:

انتي شاركتي بس ماقولتيلناش ,, رأيك ايه تحديدا في قيادة المرأه السعودية ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

• الردود 78
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بس هو سؤال رفيع كدا

احنا بناقش هنا شرعيه قياده المراه للسيارة عموما؟

ولا فكرة قيادتها فى السعوديه؟

ولو شرعيه الفكرة طب ماهى المراه بتسوق عربيات من اكتر من 50 سنه

ومحدش ناقش الفكرة ولا اتكلم عليها!!!!!!

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

دعونا من شخص الرجل و لنتجه الى اهل الاختصاص الشرعى و هم العلماء

و كما يُقال ..اهل مكه ادرى بشعابها

فقط ارجو قراءه الادله التى ذكرتها الفتوى من القرأن او السنه و التدبر فيها و ليس فى سيره الرجل

فتوى هيئة كبار العلماء بخصوص قيادة المرأة للسيارة

- فتوى اللجنة الدائمة

بيان من اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء حول ما نشر في الصحف عن المرأة

تاريخ 25/1/1420هـ

الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه ومن اهتدى بهداه وبعد :-

فمما لا يخفى على كل مسلم بصير بدينه ما تعيشه المرأة المسلمة تحت ظلال الإسلام – وفي هذه البلاد خصوصاً – من كرامة وحشمة وعمل لائق بها، ونيل لحقوقها الشرعية التي أوجبها الله لها، خلافاً لما كانت تعيشه في الجاهلية، وتعيشه الآن بعض المجتمعات المخالفة لآداب الإسلام من تسبب وضياع وظلم.

وهذه نعمة نشكر الله عليها ، ويجب علينا المحافظة عليها ، إلا أن هناك فئات من الناس ممن تلوثت ثقافتهم بأفكار الغرب لا يرضيهم هذا الوضع المشرف الذي تعيشه المرأة في بلادنا من حياء وستر ، وصيانة ويريدون أن تكون مثل المرأة في البلاد الكافرة والبلاد العلمانية، فصاروا يكتبون في الصحف، ويطالبون باسم المرأة بأشياء تتلخص في :

1- هتك الحجاب الذي أمرها الله به في قوله يا أيها النبي قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك أدنى أن يعرفن فلا يؤذين). وبقوله تعالى وإذا سألتموهن متاعاً فاسألوهن من وراء حجاب ذلكم اطهر لقلوبكم فلا يؤذين) وبقوله تعالى ( وليضربن بخمرهن على جيوبهن) الآية. وقول عائشة رضي الله عنها في قصة تخلفها عن الركب ومرور صفوان بن المعطل رضي الله عنه عليها وتخميرها لوجهها لما أحست به قالت: وكان قد رآني قبل الحجاب، وقولها: (كنا مع النبي صلى الله عليه وسلم ونحن محرمات فإذا مر بنا الرجال سدلت إحدانا خمارها على وجهها فإذا جاوزنا كشفناه) إلى غير ذلك، مما يدل على وجوب الحجاب على المرأة المسلمة من الكتاب والسنة، ويريد هؤلاء منها أن تخالف كتاب ربها وسنة نبيها، وتصبح سافرة يتمتع بالنظر إليها كل طامع وكل من في قلبه مرض.

2- ويطالبون بأن تمكن المرأة من قيادة السيارة رغم ما يترتب على ذلك من مفاسد وما يعرضها له من

مخاطر لا تخفى على ذي بصيرة.

نريد دليل دامغ علي تلك الاقوال ونريد اية قرأنية او حديث صحيح او حتي حديث ضعيف يمنع ويحرم علي المرأة قيادة السيارات وانا اتكلم بنفس منطقكم

3- ويطالبون بتصوير وجه المرأة ووضع صورتها في بطاقة خاصة بها تتداولها الأيدي، ويطمع فيها كل من في قلبه مرض، ولاشك أن ذلك وسيلة إلى كشف الحجاب.

اين الدليل يا لجنه

4- ويطالبون باختلاط المرأة والرجال ، وأن تتولى الأعمال التي هي من أختصاص الرجال ، وأن تترك عملها اللائق بها والمتلائم مع فكرتها وحشمتها، ويزعمون أن في اقتصارها على العمل اللائق بها تعطيلاً لها.

قل هاتوا برهانكم إن كنتم صادقين

ولاشك أن ذلك خلاف الواقع، فإن توليتها عملاً لا يليق بها هو تعطيلها في الحقيقة، وهذا خلاف ما جاءت به الشريعة من منع الاختلاط بين الرجال والنساء، ومنع خلو المرأة بالرجل الذي لا تحل له، ومنع سفر المرأة بدون محرم، لما يترتب على هذه الأمور من المحاذير التي لا تحمد عقباها. ولقد منع الإسلام من الاختلاط بين الرجال والنساء حتى في مواطن العبادة، فجعل موقف النساء في الصلاة خلف الرجال، ورغب في صلاة المرأة في بيتها، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: ( لا تمنعوا إماء الله مساجد الله وبيوتهن خير لهن). كل ذلك من أجل المحافظة على كرامة المرأة و إبعادها عن أسباب الفتنة.

فالواجب على المسلمين أن يحافظوا على كرامة نسائهم وأن لا يلتفتوا إلى تلك الدعايات المضللة، وأن يعتبروا بما وصلت إليه المرأة في المجتمعات التي قبلت مثل تلك الدعايات، وانخدعت بها، من عواقب وخيمة، فالسعيد من وعظ بغيره، كما يجب على ولاة الأمور في هذه البلاد أن يأخذوا على أيدي هؤلاء السفهاء ويمنعوا من نشر أفكارهم السيئة، حماية للمجتمع من آثارها السيئة وعواقبها الوخيمة، فقد قال النبي صلى الله عليه وسلم ما تركت بعدي فتنة أضر على الرجال من النساء) وقال عليه الصلاة والسلام: ( واستوصوا بالنساء خيراً) ومن الخير لهن المحافظة على كرامتهن وعفتهن وإبعادهن عن أسباب الفتنة.

وفق الله الجميع لما فيه الخير والصلاح، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وآله وصحبه.

اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء

الرئيس : عبد العزيز بن عبد الله بن باز

نائب الرئيس : عبد العزيز بن عبد الله بن محمد آل الشيخ

عضو : عبد الله بن عبد الرحمن الغديان

عضو : بكر بن عبد الله أبو زيد

عضو : صالح بن فوزان الفوزان

الفاضل ابو عمر

هل حضرتك اتيت لنا بهذه الفتوي لمناقشتها

ام تريد من خلالها الزامنا بما احتوته

اولا هذه الفتوي ليس بها اي دليل سواء من كتاب او من سنة

لا الرسول قال امنعوا الاختلاط ولا قال امنعوا المرأة من قيادة السيارات ولا قال حددوا لها اعمالها

وقد ثبت ان هناك من الصحابيات من كن يشاركن الرجال الجهاد وهو اسمي واصعب الاعمال علي الاطلاق فكيف تحدد انت او شيخك ابن باز اقامتها تحت مسمي الاسلام فرسول الله صلي الله عليه وسلم لم يقل لهن اقبعوا في بيوتكن ولنا في رسول الله اسوة حسنة فكيف يفتي هذا الشيخ او هذه اللجنة بهذه الفتوي

لو قال لنا ان الاعراف والتقاليد تمنعنا من ذلك لرحبنا باقواله ولناقشه فيها المعنيون بالامر

لكن ان يقرنوا ذلك بدين الله فهذا نرفضه ولن نتواني عن اعلان ذلك

هم يتعاملون معها وكانها مازالت قاصرة الفهم وضعيفة الحجة والمنطق ونسوا ان مفهوم القوة والضعف تغير الان من المفهوم الجسدي الي المفهوم العقلي وليس الامر بقوة العضلات ولكن بقوة العقول والمنطق

والسيدات يحكمن بلاد ويرأسن رجال وشنبه وتدير اعمالها بحرفية ومقدرة لا تتوافر في ملايين الرجال فقد ولت هذه العهود البالية الي غير رجعة ولن تجدي تلك الفتاوي التي ما انزل الله بها من سلطان وستكون مكانها لا محاله في المتاحف

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

ياجماعة الخير مش كل توبيك نسيب موضوعه الاساسى ومناقشه الفكرة

ومالها وماعليها ونمسك بقى فى الشيخ اللى قال كده

التوبيك لمناقشه الفكرة (فكرةالسماح للسيدات بالقياده فى السعوديه)

بعد اذنك يا ارش طبعا عشان انت اللى فاتح التوبيك

اصل التوبيك كده هايدخل فى قصه تانيه خالص طبعا انت عارفها

وصباحكم زى السكر

الله ينور عليك يا أكرم .. جزاك الله كل خير

عن الموضوع : رأيي السماح أفضل من المنع

محبكم في الله

عادل

رابط هذا التعليق

بس بالشكل ده كل توبيك حيتفتح حنقوم قايلين انتوا خلصتوا من كذا وكذا ,, وفضيتوا بقى لكذا وكذا ,,

عذرا سيدي الفاضل مخدتش بالي انك فاتح الموضوع عشان تشوف راي كل واحد فينا في قياده المرأة في ( السعودية ) .. انا بحسبك حاطط الخبر فقط والبعض هم الي شعبوه الى ان انحرف عن مساره .. معليش مكنتش اعرف انه من البدايه مفتوح ( لتجميع الآراء ) . .

على كل حال رايي في قياده المراة في السعودية كتبته من سنة ( لما كنت عايشه هناك ) في احد المواضيع للفاضلة روشه اعتقد اني انقله لك افضل خاصة وهو لم يتغير من وقتها ومظنش هيتغير في المدى القريب ..

مع احترامي للجميع فانا شايفه ان قيادة المراة للسيارة في السعودية شأن داخلي لا علاقة لنا به من قريب او بعيد وابسط رد ممكن ينقال ان لو متضررين من عدم قيادتكم السيارة محدش ماسك فيكم والي مش عاجبه وضع يسيبه ويمشي ولا ايه ؟

اعتقد السعوديين بس الي من حقهم يناقشوا الموضوع ده والي حتى هم مش واصلين فيه على بر يعني نص مع آه ونص مع لأه ..

عن نفسي ورايي الشخصي جدا بخصوص قياده المرأة في السعودية ..

من سنة فاتت كان حلمي انهم يسمحوا لنا بقى بالقياده عشان اخلص مشاويري بنفسي خاصه في الفترة الي كان والدي وزوجي فيها مش موجودين وكان اعتمادنا كله على الليموزين وياما تبهدلنا في المواصلات بسبب كده .. كنت فاكره ان لو سمحوا لنا بالقياده هتبقى حاجه كويسه خاصه وانا بسوق في مصر عادي ومعنديش مشكلة يعني لو القرار طلع بليل هنزل اطلع رخصة الصبح ..

بعد فترة اكتشفت اني كنت غلطانه وجدا كمان ..

المسألة مش انك تسوقي وتنرحمي من الركوب مع سائق غريب اوخوفك منه .. المسألة ان سائق الليموزين بيكون ( راجل ) وواقف معاكي وقت الجد فيما لو تعرضتي لاي مضايقات .. اذا كانت الي بتركب ليموزين لوحدها ممكن تتعرض لتحرشات على اساس ان مين قالك تركبي لوحدك .. فمابالك بقى لو سايقة عربية لوحدها وتاهت على الطريق مثلا . هل تضمن ان متلحقهاش سيارة فيها شباب عابث ولو من باب الهزار .. هل تضمن ان محدش ( يكسر ) عليها ويجبرها على ايقاف سيارتها ليحدث مالاتحمد عقباه ؟

السعوديه طرقها واسعه جدا يعني نصها ( حتت مقطوعة ) وصعب جدا ان الستات تسوق فيها خاصه وان العائلات المحافظة هترفض اصلا ان بناتهم يسوقوا وبالتالي اي وحده هتسوق هيبقى مأخوذ عنها فكرة مسبقة انها ( مش محافظة ) وشوفي بقى ايه ممكن يحصل لها لو حد بص لها البصة دي .

عن نفسي لو سمحوا بالقياده مش هسوق وللاسف هفضل اعتمد على الليموزين الى ان يفرجها ربنا او اخذ بعضي وارجع بلدي اسوق هناك براحة راحتي ..

اولا من ناحية اني مش هروح باليموزين في اماكن مقطوعه فيجوز لانك جديده فاكرة الرياض كلها شارع الخزان او طريق الملك فهد .. الرياض ثلاثة ارباعها حتت مقطوعه ياروشه .. كفاية الدائري لوحده ده ممكن ينقتل فيه القتيل ومحدش يحس بيه .. ده غير ان ثلاثه ارباع الاحياء السكانية بتكون فلل وبين الفلل وبعضها ( هٍو ) يعني اي مشوار هتعمليه من بيتك لأي سوق لازم هتمري فيه بالحتت المقطوعه دي ده اذا مكانش بيتك بنفسه مقطوع ..

لما قلت العائلات المحافظة مبترضاش بنتها تسوق مكنتش بقولها من باب النقاش في موقفهم ده وانما لاقرار حقيقة هيترتب عليها حقيقة تانيه وهي ان الشباب العابث عارف البديهية دي وللاسف هيبني عليها فرضية ان طالما البنات المحترمين عائلاتهم مش بترضى لهم قيادة السيارة يبقى الي بتقود دي واهلها تركوها فهي حاجه من الاثنين يامش محترمه ياملهاش اهل يمنعوها .. وده طبعا مش رايي ولكنه بالتاكيد هيكون مبرر حلو اوي يريح ضمير اي واحد عاوز ( يسوق فيها ) .

ماسبق كان رايي انا الشخصي هل اريد ان اقود السيارة في السعودية ام لا .. اما في سؤالك تحديدا هل من حق الست السعودية تقود سيارتها ولا لاه فاختصر لك الراي في .. مليش دخل .. شيء فعلا ميخصناش ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

عذرا سيدي الفاضل مخدتش بالي انك فاتح الموضوع عشان تشوف راي كل واحد فينا في قياده المرأة في ( السعودية ) .. انا بحسبك حاطط الخبر فقط والبعض هم الي شعبوه الى ان انحرف عن مساره .. معليش مكنتش اعرف انه من البدايه مفتوح ( لتجميع الآراء ) . .

على كل حال رايي في قياده المراة في السعودية كتبته من سنة ( لما كنت عايشه هناك ) في احد المواضيع للفاضلة روشه اعتقد اني انقله لك افضل خاصة وهو لم يتغير من وقتها ومظنش هيتغير في المدى القريب ..

مع احترامي للجميع فانا شايفه ان قيادة المراة للسيارة في السعودية شأن داخلي لا علاقة لنا به من قريب او بعيد وابسط رد ممكن ينقال ان لو متضررين من عدم قيادتكم السيارة محدش ماسك فيكم والي مش عاجبه وضع يسيبه ويمشي ولا ايه ؟

اعتقد السعوديين بس الي من حقهم يناقشوا الموضوع ده والي حتى هم مش واصلين فيه على بر يعني نص مع آه ونص مع لأه ..

عن نفسي ورايي الشخصي جدا بخصوص قياده المرأة في السعودية ..

من سنة فاتت كان حلمي انهم يسمحوا لنا بقى بالقياده عشان اخلص مشاويري بنفسي خاصه في الفترة الي كان والدي وزوجي فيها مش موجودين وكان اعتمادنا كله على الليموزين وياما تبهدلنا في المواصلات بسبب كده .. كنت فاكره ان لو سمحوا لنا بالقياده هتبقى حاجه كويسه خاصه وانا بسوق في مصر عادي ومعنديش مشكلة يعني لو القرار طلع بليل هنزل اطلع رخصة الصبح ..

بعد فترة اكتشفت اني كنت غلطانه وجدا كمان ..

المسألة مش انك تسوقي وتنرحمي من الركوب مع سائق غريب اوخوفك منه .. المسألة ان سائق الليموزين بيكون ( راجل ) وواقف معاكي وقت الجد فيما لو تعرضتي لاي مضايقات .. اذا كانت الي بتركب ليموزين لوحدها ممكن تتعرض لتحرشات على اساس ان مين قالك تركبي لوحدك .. فمابالك بقى لو سايقة عربية لوحدها وتاهت على الطريق مثلا . هل تضمن ان متلحقهاش سيارة فيها شباب عابث ولو من باب الهزار .. هل تضمن ان محدش ( يكسر ) عليها ويجبرها على ايقاف سيارتها ليحدث مالاتحمد عقباه ؟

السعوديه طرقها واسعه جدا يعني نصها ( حتت مقطوعة ) وصعب جدا ان الستات تسوق فيها خاصه وان العائلات المحافظة هترفض اصلا ان بناتهم يسوقوا وبالتالي اي وحده هتسوق هيبقى مأخوذ عنها فكرة مسبقة انها ( مش محافظة ) وشوفي بقى ايه ممكن يحصل لها لو حد بص لها البصة دي .

عن نفسي لو سمحوا بالقياده مش هسوق وللاسف هفضل اعتمد على الليموزين الى ان يفرجها ربنا او اخذ بعضي وارجع بلدي اسوق هناك براحة راحتي ..

اولا من ناحية اني مش هروح باليموزين في اماكن مقطوعه فيجوز لانك جديده فاكرة الرياض كلها شارع الخزان او طريق الملك فهد .. الرياض ثلاثة ارباعها حتت مقطوعه ياروشه .. كفاية الدائري لوحده ده ممكن ينقتل فيه القتيل ومحدش يحس بيه .. ده غير ان ثلاثه ارباع الاحياء السكانية بتكون فلل وبين الفلل وبعضها ( هٍو ) يعني اي مشوار هتعمليه من بيتك لأي سوق لازم هتمري فيه بالحتت المقطوعه دي ده اذا مكانش بيتك بنفسه مقطوع ..

لما قلت العائلات المحافظة مبترضاش بنتها تسوق مكنتش بقولها من باب النقاش في موقفهم ده وانما لاقرار حقيقة هيترتب عليها حقيقة تانيه وهي ان الشباب العابث عارف البديهية دي وللاسف هيبني عليها فرضية ان طالما البنات المحترمين عائلاتهم مش بترضى لهم قيادة السيارة يبقى الي بتقود دي واهلها تركوها فهي حاجه من الاثنين يامش محترمه ياملهاش اهل يمنعوها .. وده طبعا مش رايي ولكنه بالتاكيد هيكون مبرر حلو اوي يريح ضمير اي واحد عاوز ( يسوق فيها ) .

ماسبق كان رايي انا الشخصي هل اريد ان اقود السيارة في السعودية ام لا .. اما في سؤالك تحديدا هل من حق الست السعودية تقود سيارتها ولا لاه فاختصر لك الراي في .. مليش دخل .. شيء فعلا ميخصناش ..

يعني انت شايفه ان مالوش علاقة بالدين لكنه امر خاص بظروف السعودية وحدها ولا نلزم احد بذلك

وما هو رأيك في الفتوي التي تحرم قيادة السيارات علي المرأة السعودية

تم تعديل بواسطة eslam elmasre

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

يعني انت شايفه ان مالوش علاقة بالدين لكنه امر خاص بظروف السعودية وحدها ولا نلزم احد بذلك

بصراحة سؤال عجيب جدا .. موضوع لا يخصنا من قريب او بعيد ومع ذلك مصر على تجميع الاراء ..

على كل حال مقدره استمتاعك بمتابعة المواضيع الي من النوع ده وعشان كده هنحي استغرابي على جنب وارد على حضرتك ولو اني شخصيا مش عارفه رايي انا قيمته ولا وزنه ايه في موضوع لا يخصني من قريب او بعيد ولم يطلب اصحاب الشأن فيه لا رايي ولا راي اي من حضراتكم ومع ذلك وطالما حضرتك سالت وطالما حضرتك بالتاكيد منتظر الاجابة كون ده موضوع يصب في اهتماماتك الخاصة .. فامري الى الله ..

انا شايفه ان قياده المراة للسيارة في السعودية هتؤدي لمفاسد عظيمه لا يرضى عنها الدين نتيجه لطبيعه المجتمع هناك .. طبيعه خاصة جدا تخلي من الصعب على اي ست انها تسوق بدون ماتعرض نفسها لمشاكل لو حصلت ربنا بكل تاكيد مش هيكون راضي عنها .. واعتقد ردي السابق واضح ومبين انا بتكلم عن ايه ..

اتوقع ان الناس الي اصدرت الفتوى بتحريم قياده المراة للسيارة في السعودية نظروا للقضية من الجانب ده واعتقد ان تحريمهم مكانش للقياده في ذاتها وانما في المترتب عليها ..

بيتهيء لي ده كان واضح في نص الفتوى وبيتهيء لي لو حضرتك قرأتها بتمعن كان سهل عليك تستنتج ده بس بيتهيء لي برضه ان الفكرة مش في الفتوى ولا في الموضوع له دخل بالدين ولا ملوش وانما بان الناس الي طلعت الفتوى دي لازم كلامها ( يتكسر ) والسلام .. يتعارض حتى لو مكناش عايشين في السعودية بل حتى لو مكانتش الفتوى دي تشملنا من الاساس ..

رابط هذا التعليق

بصراحة سؤال عجيب جدا .. موضوع لا يخصنا من قريب او بعيد ومع ذلك مصر على تجميع الاراء ..

على كل حال مقدره استمتاعك بمتابعة المواضيع الي من النوع ده وعشان كده هنحي استغرابي على جنب وارد على حضرتك ولو اني شخصيا مش عارفه رايي انا قيمته ولا وزنه ايه في موضوع لا يخصني من قريب او بعيد ولم يطلب اصحاب الشأن فيه لا رايي ولا راي اي من حضراتكم ومع ذلك وطالما حضرتك سالت وطالما حضرتك بالتاكيد منتظر الاجابة كون ده موضوع يصب في اهتماماتك الخاصة .. فامري الى الله ..

انا شايفه ان قياده المراة للسيارة في السعودية هتؤدي لمفاسد عظيمه لا يرضى عنها الدين نتيجه لطبيعه المجتمع هناك .. طبيعه خاصة جدا تخلي من الصعب على اي ست انها تسوق بدون ماتعرض نفسها لمشاكل لو حصلت ربنا بكل تاكيد مش هيكون راضي عنها .. واعتقد ردي السابق واضح ومبين انا بتكلم عن ايه ..

اتوقع ان الناس الي اصدرت الفتوى بتحريم قياده المراة للسيارة في السعودية نظروا للقضية من الجانب ده واعتقد ان تحريمهم مكانش للقياده في ذاتها وانما في المترتب عليها ..

بيتهيء لي ده كان واضح في نص الفتوى وبيتهيء لي لو حضرتك قرأتها بتمعن كان سهل عليك تستنتج ده بس بيتهيء لي برضه ان الفكرة مش في الفتوى ولا في الموضوع له دخل بالدين ولا ملوش وانما بان الناس الي طلعت الفتوى دي لازم كلامها ( يتكسر ) والسلام .. يتعارض حتى لو مكناش عايشين في السعودية بل حتى لو مكانتش الفتوى دي تشملنا من الاساس ..

كل الكلام ده والموضوع لا يخصك

امال لو كان يخصك كنت كتبتي اد ايه

انا بصراحة بحسدك علي كمية الكتابة اللي بتكتبيها في ردودك وبحس باني ضئيل جنبك في الاستفاضة والتشريق والتغريب

لاني لما بكتب مداخلة من خمس اسطر بقعد اكتب فيها وامسح واضيف وازود واحذف لدرجة الملل

لكن انت والحمد لله ماشية في الكتابة بسرعة الصاروخ ماشاء الله عليكي

ربنا يكتر من امثالك

بالفعل يا مدام انا مستمتع بهذه المواضيع كما قلتي وانت بصراحة اصبت كبد الحقيقة لاني بأجد نفسي فيها وخصوصا لما يتواجد اعضاء امثال حضرتك يعطوني الفرصة لكي استمتع اكثر واكثر

لكن من حرم الاستمتاع بالطيبات والله احلها في كتابه وانا اري ان الاستمتاع بالتواجد في هذه الموضوعات من الطيبات التي احلها الله

فهل ستحسدينني علي استمتاعي كما حسدتك علي كثير كلاماتك

وانا بصراحة في المداخلة دي بحاول اكون مثلك كثير الكلام لذلك سأستفيض في الرغي واللت والعجن وطبعا انتي لا رغاية ولا لتاته انا بوصف نفسي بس وليس انت عشان ما تفكريش اني بشخصن الحوار وتمسكي عليّ واحدة

سؤالي مش عجيب خالص يا مدام لان الدين للاسف الشديد بعد ان كان ياتينا من الازهر المعتدل الوسطي اصبح يأتي لنا من السعودية الوهابية وهذا يعني ان السعودية بها ايضا معتدلون لكن صوتهم لا يتعدي حناجرهم والصوت العالي هو صوت الوهابية المتشددة التي اصبحت تصدر الفتاوي وتشرع امور الدين من هذا الفكر لكل الاقطار الاسلامية

لذلك عندما تقول السعودية ان منع النساء من قيادة السيارات امر امني وامر يخص المجتمع السعودي وظروفة هو فقط ساعتها سنقف بجانبك ونقول هذا امر يخصهم وهذه قوانينهم التي يجب ان تحترم وان المعنيين بالامر هم اصحاب الشأن في ذلك لهم ان يطالبوا بتغييره او تثبيته

لكن ان يقولوا ان هذا من الدين وهذا ما امر به الإسلام ساعتها سنقف لهم ونقول ما قلناه لذلك لم يكن سؤال عجيب لكن العجيب في الامر بحق هو محاولة تصويرك الامر وكأنه شأن من شؤون المملكة وقوانينها وتقاليدها وتنحيتك للفتاوي الملصقة بذلك الامر جانبا

تصدقي اني تعتبت من كتابة الكلمتين دول ودلوقتي عرفت ان الكتابة قدرات ومواهب

رابط هذا التعليق

سؤال حلقة الليله اعزائي المشاهدين ,,

ليه تجيب سواق باكستاني اذا كان المدام ممكن تسوق بنفسها

1 - لان السواق نظره على قده فمش حيبص للهانم ,,

2 - لان هناك غرفه زياده في الفيلا فلازم حد غريب يسكنها ,,

3 - لان معايا 3000 ريال محيرني مش عارف اصرفهم في ايه ,,

اذا عرفت الاجابه اتصل على زيرو زيرو ,, اربع اصفار ,, صفرين ,, تحصل على باكستاني هديه ,, :happy:

رابط هذا التعليق

يعني حضرتك مدام ضحى اعترفتي انها فتوى ليس لها سند شرعي لكن طلعت نتيجه لتقاليد واعراف مجتمع معين له ظروف معينه ,,

يبقى لو سمحتي ما بقاش اسمها فتوى ,,

تاني شيئ يعني ايه الموضوع لا يخصني انا عاوز اجيب سياره لزوجتي تجيب الولد من المدرسه وتشتري لوازم البيت الخفيفه وتفوت عليا لما اخلص دوام نتفسح سوا

لكن القانون يمنع زوجتي من القياده ,, يبقى بكده الموضوع يخصني ويخص عشرات الالوف اللي مش عاوزين راجل باكستاني رايح ليل نهار مع حريمهم ,,

اخر حاجه ,,

نفسي ومنى عيني حد يفصص لي كلمة مفاسد عظيمه ,,

واحنا الحمد لله راشدين وفي منتدى للبالغين نقدر نتكلم بحريه ومن غير الغاز او غموض ,,

رابط هذا التعليق

يعني حضرتك مدام ضحى اعترفتي انها فتوى ليس لها سند شرعي لكن طلعت نتيجه لتقاليد واعراف مجتمع معين له ظروف معينه ,,

يبقى لو سمحتي ما بقاش اسمها فتوى ,,

تاني شيئ يعني ايه الموضوع لا يخصني انا عاوز اجيب سياره لزوجتي تجيب الولد من المدرسه وتشتري لوازم البيت الخفيفه وتفوت عليا لما اخلص دوام نتفسح سوا

لكن القانون يمنع زوجتي من القياده ,, يبقى بكده الموضوع يخصني ويخص عشرات الالوف اللي مش عاوزين راجل باكستاني رايح ليل نهار مع حريمهم ,,

اخر حاجه ,,

نفسي ومنى عيني حد يفصص لي كلمة مفاسد عظيمه ,,

واحنا الحمد لله راشدين وفي منتدى للبالغين نقدر نتكلم بحريه ومن غير الغاز او غموض ,,

آه

بقى هو الموضوع كده

عشان تجيب الولد من المدرسة و طلبات البيت

:blink:

بس اختلف معاك ف حتة السواق الباكستاني دي

يا شيخ حرام عليك

معظمهم

بنقالة

:closedeyes:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

كمان بنغالي ,,

ده كفايه ريحتهم استغفر الله بيحطوا آصانص سفن آب بس هايله هايله ههههه

لا انا مراتي مش بتسوق يا مصريه والله ,, بس بتكلم بشكل عام ,,

يعني بالله عليكي لو واحده ارمله مثلا او مطلقه او غايب عنها زوجها لاي سبب ,,

يعني هي رب البيت ,, وفي عصرنا ده احصائيات كثير بتقول ان رب الاسره هي المرأه ,,

تقضي مشاويرها ازاي ؟؟

حيقولوا تركب تاكسي ,,

بقى بالذمه ايهما أأمن ؟؟

ولو المكان اللي حتروحه عند والدها مثلا او اقربائها في حته مقطوعه ؟

حيقولوا لي لا يا خفيف ,, تقعد تترزع عند اخوها او ابوها وهما اللي يقضوا لها حاجتها ,,

ارد عليهم واقول بالذمه حد فاضي لحد دلوقي ؟

وحتى لو اخوها جدع وحيجيب ولادها ,, مين حيجيب له ولاده هو ؟؟ ويقضي مشاويره ازاي ؟

نفس النظره الدونيه للمرأه زي الجاهليه كده اذا بشر احدهم بالانثى ظل وجهه مسودا وهو كظيم ,,

المراه الان نصف المجتمع ونصف القوه العامله و طبيعة الحياه انها حتنزل العمل وتقود سيارتها وتشارك الرجل في الكفاح والحركه وحبقى افكركم ,,

رابط هذا التعليق

يعني خلاص سبنا الانتخابات الي اتزورت والكرسي الي بقى بيضه مقشرة لصاحب النصيب والسودان الي يومين وهينشق بالمنشار وخلاص تفرغنا لمناقشة امر داخلي في بلد جنبنا مهماش موروطين ورطتنا ولا موكوسين وكستنا وعندهم اعتبارات تانية خالص بياخذوها لما يحلوا مشاكلهم ..

خلاص بقى كل الي ورانا مبقاش مهم واهم حاجه عندنا دلوقت ان الستات في السعودية تاخذ حقها وتنزل بكرا الصبح تسوق سياراتها ..

طيب مش لما تبحثوا الاول وضع الست المصرية الي مش لاقية وظيفة تمارس فيها حقها الي نالته بالعمل جنبا الى جنب مع زميلها الرجل .. ولا لاقية اوتوبيس آدمي تركبه وتمارس فيه حقها المنتزع بالركوب جنبا الى جنب مع زميلها الرجل ..واخرتها كمان مش لاقيه شخص محترم تقبل ان اسمها يقترن باسمه وتعدى اكثر من نصف بناتنا الثلاثين وهم منتظرين ظهور مثل هذا الرجل الي للصدفة البحته حصلت على اعتراف المجتمع كله بحقها في حرية اختيارها ليه .. وبعد كده وكده هنلاقيها برضه طالعه عينها ياولداه ومش لاقيه حقها المكتسب والي كفله لها الشرع في الحصول على نفقتها ومؤخرها لما يرميها رفيق رحلة الدرب بعد مايكون خلاص نفذ رصيدها وله في غيرها مآرب اخرى ..

خلاص بحثنا كل ماسبق وقتلناه بحثا وادينا دلوقت شرقنا ورحنا لاخواتنا في السعودية وهبينا لنجدتهم في محاولة لاعطائهم حقهم المسلوب ..

ماشي شدوا حيلكم بس على الله بس بعد ماتجيبوه لهم ميتنحسوش زينا والبلد تفلس وتبقى سواقة العربية من حقها بس مش معاها .. حقها ..

اختلف معاكي يا ضحى

عن نفسي و غيري كتير عايشين في السعودية

يهمنا الموضوع ده جدا

الأمر لا يتعلق بالسياسات السعودية

و قوانينها

الأمر يتعلق بالمغتربين على أراضيها من كل الجنسيات

و اللي احنا كمصريين شريحة منهم

و أكيد إن احنا حنستفيد من السماح للمرأة بالقيادة

و اذا كان المجتمع السعودي لا يرضى لنسائه القيادة

يسيبونا احنا نسوق و نقضي مصالحنا

انا زوجي مديره كل وشه من كتر ما بيستأذن عشان يوديني مشاوير ضرورية مثل:

دكتور ....في حالات الاولاد مينفعش يستنوا يروحوا الدوام المسائي

تطعيم. و ده بيبقى دوامهم لحد الساعة 2 ظهرا يعني يبقى جاي يجري و الولد اللي حيتطعم يتشوي في الحر:Head:

البنك.. و ده صحيح دوامه للساعة 4 دلوقت

بس انا دوامي يبدأ 5

يعني اليوم اللي اروح في البنك بعد ما يرجع زوجي و الولاد و اغديهم و انزل البنك و بعدين الشغل

بابقى مرهقة جدا

و طبعا مجايب الولاد الصغيرين من المدرسة و اللي بيخرجوا بدري و بيضطر يستأذن يوميا عشان يجيبهم :blink:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

فيه ناس مش حتقتنع لو بكل أيات القرآن

طيب من الناحية الطبية هل المرأة تصلح للقيادة

يعني مثلا لما يكون قدامها جزء من الثانية مفروض تاخد فيه قرار ، يا اما حيحدث حادثة لا قدر الله

مفروض يبقي فيه لجنة طبية خاصة للنساء عشان يشوفوه موضوع الخوف ده

يبقي من اختصاصات اللجنة ان هما يجيبوا صرصار ، و لو الست شافت الصرصار و خافت وصوتت يبقي متنفعش في القيادة ، لأ لو مسكت اعصابها يبقي يدوها الرخصة

اما بالنسبة لمشكلة وجود السائقين في البيوت

فالمشكلة دي كان بيحلوها زمان ازاي ، دول اللي كان بيسمح ليهم بالتعامل مع النساء

في سورة النور ( غير اولي الأربة من الرجال )

زمان كان معلم البنات بيبقي شيخ كفيف

لو نفتكر الكلام ده مش بعيد ، في فلم شارع الحب بتاع عبدالحليم ، لما كانوا شارطين ان مدرس الموسيقي للبنات يبقي عجوز

فممكن يبقي فيه شرط ان السائقين يبقوا مش مبصرين ، ومش مشكلة ممكن هيا الست توصفلو الطريق تقولوه روح يمين او شمال

تم تعديل بواسطة جويرية

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

يعني انتي متخيله ان لو السعوديات لم يسمح لهم بالقياده وسمح بس للمغتربات وانتي خرجتي ( تقضي مصالحك ) في وسط الظروف الجغرافية والاجتماعية ذاتها الي السعوديين نزهوا بناتهم عن التعرض لها ورفضوا سواقتهم بسببها .. متخيلة انك هتروحي تقضي المشوار وهترجعي بيتك عادي ؟؟؟؟؟؟

يعني متخيلة كده لما تمشي في حته مقطوعة مفيهاش مخلوق ويطلع لك عربية فيها خمسة سته شباب هيسيبوكي تروحي في حالك عادي على اساس انك مش بنت البلد ؟؟؟

سامحيني يامصرية بس بجد كلامك ده ضحكني .. المصيبة انك عايشه في السعودية طول عمرك امال لو كنتي عايشه في حته تانية كان هيبقى رايك ايه ؟؟؟

على كل حال لا رايي ولا رايك الي هيغير من القضية شيء وابسط حاجه لو طالبتي بحقوق للمغتربين ان يقال لك لو مش عاجبك الوضع امشي وبصراحه هيبقى معاهم حق . احنا هنروح بلاد الناس ونطالب بتغيير القوانين على مزاجنا كمان ؟ مش لما يبقى لنا راي في قوانين بلدنا وتبقى صادرة مراعية لمصلحتنا نبقى نطمح لمراعاة قوانين الآخرين لنا . . .بس صحيح قوانين بلدنا هتبقى على هوانا ازاي واحنا سايبين نقاشها ومهتمين بالاهم .. قوانين وتشريعات الآخرين ..

اييه .. حسستني مداخلتك دي يامصرية اننا عايشين في زمن جميييل .. محدش يصحيني بقى ...

رابط هذا التعليق

يعني مثلا لما يكون قدامها جزء من الثانية مفروض تاخد فيه قرار ، يا اما حيحدث حادثة لا قدر الله

يبقي من اختصاصات اللجنة ان هما يجيبوا صرصار ، و لو الست شافت الصرصار و خافت وصوتت يبقي متنفعش في القيادة ، لأ لو مسكت اعصابها يبقي يدوها الرخصة

لو نفتكر الكلام ده مش بعيد ، في فلم شارع الحب بتاع عبدالحليم ، لما كانوا شارطين ان مدرس الموسيقي للبنات يبقي عجوز

فممكن يبقي فيه شرط ان السائقين يبقوا مش مبصرين ، ومش مشكلة ممكن هيا الست توصفلو الطريق تقولوه روح يمين او شمال

الله يضحك سنك ياجويرية كل توبيك تقلبيه فانتازية كده

انا مش شايفة اى عيب ان السيدات يتولوا القيادة خاصة ان كل الامور التى تمنعها زى الخوف او سرعة

بديهة تتصرف لحظيا واردة ايضا مع كثير من الرجال وده راجع لشخصية القائد رجلا او سيدة مش لنوعه

وباقتراحك ان السواق يكون كفيف فبغض النظر عن الفكاهة فى ذلك فشرعيا الفتنة مازالت موجودة

لان السيدة مبصرة وشايفة السواق الكفيف

طيب لو ركبوا حمار زى مااقترحتى قبل كده حتسمحى لها الركوب وحدها ولا ايه الحكاية اوعى تقولى

الحمار هو اللى المفروض يبقى اعمى

رابط هذا التعليق

يعني انتي متخيله ان لو السعوديات لم يسمح لهم بالقياده وسمح بس للمغتربات وانتي خرجتي ( تقضي مصالحك ) في وسط الظروف الجغرافية والاجتماعية ذاتها الي السعوديين نزهوا بناتهم عن التعرض لها ورفضوا سواقتهم بسببها .. متخيلة انك هتروحي تقضي المشوار وهترجعي بيتك عادي ؟؟؟؟؟؟

يعني متخيلة كده لما تمشي في حته مقطوعة مفيهاش مخلوق ويطلع لك عربية فيها خمسة سته شباب هيسيبوكي تروحي في حالك عادي على اساس انك مش بنت البلد ؟؟؟

سامحيني يامصرية بس بجد كلامك ده ضحكني .. المصيبة انك عايشه في السعودية طول عمرك امال لو كنتي عايشه في حته تانية كان هيبقى رايك ايه ؟؟؟

على كل حال لا رايي ولا رايك الي هيغير من القضية شيء وابسط حاجه لو طالبتي بحقوق للمغتربين ان يقال لك لو مش عاجبك الوضع امشي وبصراحه هيبقى معاهم حق . احنا هنروح بلاد الناس ونطالب بتغيير القوانين على مزاجنا كمان ؟ مش لما يبقى لنا راي في قوانين بلدنا وتبقى صادرة مراعية لمصلحتنا نبقى نطمح لمراعاة قوانين الآخرين لنا . . .بس صحيح قوانين بلدنا هتبقى على هوانا ازاي واحنا سايبين نقاشها ومهتمين بالاهم .. قوانين وتشريعات الآخرين ..

اييه .. حسستني مداخلتك دي يامصرية اننا عايشين في زمن جميييل .. محدش يصحيني بقى ...

طب الحمد لله اللي ضحكتك ع الصبح يا جميل

:give_rose:

ضحى يا قمر

حتة مقطوعة ايه يا جميل

فين ده؟:blink:

في مكة هنا حتة مقطوعة؟؟

في العزيزية بالتحديد اللي انا ساكنة فيها الناس بتشغي

و الطريق للحرم ما بيقفلش عشان مفتوح 24 ساعة

هو انا قلتلك اني حأسافر من مكة للرياض بالعربية و الا حتى حأطلع جدة اللي بنروحها في اقل من 40 دقيقة؟؟

انا بقول مشاوير مصالح

حوالينا

مش في الهاي واي

و بعدين برضه حأختلف معاكي ان اراءنا مبتغيرش حاجة

انا يا ستي مؤمنة بالتغيير

و بيحصل بإذن الله

و عن نفسي لازم اهتم بحاضري اللي انا عايشة فيه

حتى لو مكانتش بلدي

لكن في الوقت الحاضر انا هنا

و اكيد لازم يهمني المكان اللي عايشة فيه حاليا

احنا فعلا عايشين حياة جميلة يا ضحى للي عايز يشوفها كده

واللي عايز يشوفها وحشة برضه له ما أراد

الحياة جميلة

بس كل اللي علينا نصدق كده و نعيش فيه

و نبطل نتحسر على الماضي

و نعيش في الحاضر

فاكرة يا ضحى لما كنت بأدخل اتكلم بخنقة من السعودية و الكفيل و المشاكل و الانظمة

كنت عايشة في دور الضحية

عشان كده فضلت ضحية لسنوات طويلة

لما غيرت ده جوايا

بفضل الله امور كتير اتصلحت

و بتتصلح

صباحك سعادة و هنا و سرور لحياة جميلة نستحق كلنا نعيشها

تحياتي

:give_rose:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

معلش يا جويريه

الموضوع مش محطوط فى دعوة للابتسام

علشان يكون الرد فيه يدعو لذلك

ردك دا حاجه من اتنين ياما تهريج منك يبقى تشتيت للموضوع ياما راى بتتكلمى بيه فعلا

و فى اي حاله من الاتنين يستحق التقييم السلبى

علشان كدا انا قيمته سلبى

تم تعديل بواسطة مغتربة

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

انا مع الراى القائل ان هذا شأن سعودى داخلى

هم ادرى بمشاكلهم و ظروفهم و بما يناسبهم او لا يناسبهم

و لا اجد عائد سيعود علينا من مناقشته

لكنى ضد ان يتم الصاق اى قرار يتخذ بناء على مراعاه سواء حقه او مغاليه لعادات و تقاليد بالدين

من يريد ان يعارض السواقه فليعارضها كيفما شاء

و لكن عفوا يجب الا يلصق هذا بديننا السمح الجميل عنوه

من المعروف تماما ان نساء البدو فى السعوديه يسوقون دون غضاضه و منذ مده طويله و على طرق اشد وعوره ووحشه من طرق المدن

و اعتقد و الله اعلم ان المساله مساله وقت قبل ان يتم السماح الفعلى

هذا هو احساسى دون الخوض فى نقاش الموضوع نفسه

لذلك لو سمحتم من يتفق فليتفق و من يختلف فليختلف و لكن لتخرجوا الدين من النقاش

هذا موضوع متعلق بعادات و تقاليد و ليس باحكام دينيه

تم تعديل بواسطة مغتربة

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

معلش يا جويريه

الموضوع مش محطوط فى دعوة للابتسام

علشان يكون الرد فيه يدعو لذلك

ردك دا حاجه من اتنين ياما تهريج منك يبقى تشتيت للموضوع ياما راى بتتكلمى بيه فعلا

و فى اي حاله من الاتنين يستحق التقييم السلبى

علشان كدا انا قيمته سلبى

مشاركتي فيها ، تحديد سبب المشكلة ايه بالظبط و الحل ايه بالظبط

بس كلامي مش اي حد يفهمو

و انا مش عايزة اديكي تقييم سلبي

برغم ان مشاركتك خالية من اي مضمون

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...