اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شغب ومصادمات بين الأمن ومسيحيين احتجاجاً على وقف إنشاءات بكنيسة العمرانية

se_ Elsyed

Recommended Posts

مش عاوز اخرج بره الموضوع

للأسف يا فندم ده خروج عن الموضوع

حتى لو كانت رغبة حضرتك غير كده

حضرتك اعتقد ان الكلام الأحمر المظلل ده انتى اللى كاتباه

فما اعتقدش ابدا ان حضرتك تكونى ملتزمة بمبدأ معين وتأمرينا به وبعد دقائق تأتي بعكسه

اكرر طلبي , وارجو من حضرتك حذف كل تلك المداخلات الغير مجدية والتى اخرجت الموضوع عن مساره , واسف انى تسببت بشكل مباشر او غير مباشر في خروج الموضوع عن مساره.

مع تحياتي:roseop:

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

• الردود 382
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أستاذ شريف

قبل ما ارد على حضرتك

عايزة حضرتك تتخيل نبينا الكريم صلوات الله و سلامه عليه قرأ المداخلة دي

تفتكر حيديها تقييم إيجابي؟؟؟

نعم ..الرسول عليه الصلاة والسلام لو قرأ ردى وللا قابلنى هيبقى مبسوط منى عارفة ليه

عشان فى حد فى أحفاده راااجل ..وماأكثرهم على فكره ..

مش مايع ومعندوش مانع يبيع دينه اللى الرسول ( ص ) ضحى واتهان عشانه

ومعندوش مانع يجامل حد على حساب دينه

و لا يسعى بكل قوة للقضاء على كل مظاهر الدين .. بل على الدين نفسه

عشان كده أنا واثق انه ( ص ) هيبقى سعيد جدا بيا

أما بالنسبة للتقييم فدا ميهمنيش .. أصله بقى بالكيلو على رأى سى السيد

ما تجاوبنيش

جاوب لنفسك و سمعها ردك

و تذكر ما قلته

http://www.egyptiant...61

قبل ذلك

الموضوع اللى كتبته قبل كده كتبته بأرادتى محدش شربنى حاجة أصفره وكتبته عشان رااااااجل ولما أغلط فى عضو هنا عندى الشجاعة والرجولة اللى بيها أعتذر ليه على العام

والشجاعة دى للأسف ناس كتيييييير بتفتقدها

علمونا فى الحضانة أن النصيحة ( الصادقة ) بتبقى فى السر ولو طبقنا دا فى المنتدى ففى أختراع اسمه رسائل خاصة أو حتى رسائل الزوار

بس من ردك عرفت أيه الهدف منه .. وأنا مكنتش عايز أرد فى الموضوع هنا تانى لانى خلاص قلت اللى أنا عايزه

وبما ان ردك موجه ليا ..فمن حق الرد

دا ردى اللى مش عاجب حضرتك

كلامى للمرة الثانية عشان اللى مفهمش

مصر دولة اسلامية رغم أنف الحاقدين وستظل كذلك

من حقك أنك تمارس شعائرك الدينية بمنتهى الحرية ودا موجود

عدد الكنائس فى مصر كااافى جدا من وجة نظر الاغلبية الكاسحة فى البلد وعليك ان تحترم ذلك

وكمان من وجهة نظر حكومة بلدك اللى والدلك ضحى عشانها

والنصارى فى مصر يعيشون أجمل أيامهم حسب تصريحات بابا النصارى

ولو بعد كل دا ليك حق تاخده بالأدب مش بالبلطجة ووضع اليد

وحاجة جميلة ان أمريكا بلد الارهاب مش مامتك .. بس أكيد هى مامة ناس انت تعرفهم كويس

ومبارك اللى بيدعولوا هنا وبيدعوا لولاده وبيشجعوا النصارى على مساندتهم وأنتخابهم .. بيدعوا عليه هناك

والغريب ان اللى بيعمل كدا رجال الدين .................. لو عايز دليل بالصوت والصورة ( أجيبلك )

:clappingrose:

لا فيه عصبية ولا هجوم على العضو ولا استفزيت حد ولا أهنت حد

كل كلمة كتبتها بدليل وحقيقية 100% واللى ينكر دا يا مايع يا جاهل

أيه اللى مش عاجب سيادتك فى ردى ياريت تقوليلى

تم تعديل بواسطة شريف مان

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

أستاذ شريف

قبل ما ارد على حضرتك

عايزة حضرتك تتخيل نبينا الكريم صلوات الله و سلامه عليه قرأ المداخلة دي

تفتكر حيديها تقييم إيجابي؟؟؟

نعم ..الرسول عليه الصلاة والسلام لو قرأ ردى وللا قابلنى هيبقى مبسوط منى عارفة ليه

عشان فى حد فى أحفاده راااجل ..وماأكثرهم على فكره ..

مش مايع ومعندوش مانع يبيع دينه اللى الرسول ( ص ) ضحى واتهان عشانه

ومعندوش مانع يجامل حد على حساب دينه

و لا يسعى بكل قوة للقضاء على كل مظاهر الدين .. بل على الدين نفسه

عشان كده أنا واثق انه ( ص ) هيبقى سعيد جدا بيا

أما بالنسبة للتقييم فدا ميهمنيش .. أصله بقى بالكيلو على رأى سى السيد

ما تجاوبنيش

جاوب لنفسك و سمعها ردك

و تذكر ما قلته

http://www.egyptiant...61

قبل ذلك

الموضوع اللى كتبته قبل كده كتبته بأرادتى محدش شربنى حاجة أصفره وكتبته عشان رااااااجل ولما أغلط فى عضو هنا عندى الشجاعة والرجولة اللى بيها أعتذر ليه على العام

علمونا فى الحضانة أن النصيحة ( الصادقة ) بتبقى فى السر ولو طبقنا دا فى المنتدى ففى أختراع اسمه رسائل خاصة أو حتى رسائل الزوار

بس من ردك عرفت أيه الهدف منه .. وأنا مكنتش عايز أرد فى الموضوع هنا تانى لانى خلاص قلت اللى أنا عايزه

وبما ان ردك موجه ليا ..فمن حق الرد

دا ردى اللى مش عاجب حضرتك

كلامى للمرة الثانية عشان اللى مفهمش

مصر دولة اسلامية رغم أنف الحاقدين وستظل كذلك

من حقك أنك تمارس شعائرك الدينية بمنتهى الحرية ودا موجود

عدد الكنائس فى مصر كااافى جدا من وجة نظر الاغلبية الكاسحة فى البلد وعليك ان تحترم ذلك

وكمان من وجهة نظر حكومة بلدك اللى والدلك ضحى عشانها

والنصارى فى مصر يعيشون أجمل أيامهم حسب تصريحات بابا النصارى

ولو بعد كل دا ليك حق تاخده بالأدب مش بالبلطجة ووضع اليد

وحاجة جميلة ان أمريكا بلد الارهاب مش مامتك .. بس أكيد هى مامة ناس انت تعرفهم كويس

ومبارك اللى بيدعولوا هنا وبيدعوا لولاده وبيشجعوا النصارى على مساندتهم وأنتخابهم .. بيدعوا عليه هناك

والغريب ان اللى بيعمل كدا رجال الدين .................. لو عايز دليل بالصوت والصورة ( أجيبلك )

:clappingrose:

لا فيه عصبية ولا هجوم على العضو ولا استفزيت حد ولا أهنت حد

أيه اللى مش عاجب سيادتك فى ردى ياريت تقوليلى

شكرا يا أستاذ شريف

اعتبرني ما قلتش حاجة

أنا آسفة لحضرتك

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

ايه النرجسيه دى يا سيد

يعنى اللى يختلف معاك يبقى مايع او جاهل؟

انا بختلف بقى فى الجمله دى

من حقك أنك تمارس شعائرك الدينية بمنتهى الحرية ودا موجود"

حضرتك جبت الكلام ده منين؟

واكيد فيه جيل أوصافه غير نفس الاوصاف

إن شاف يوعى وإن وعي ما يخاف

http://www.youtube.com/watch?v=-ngd0DARowQ

رابط هذا التعليق

ايه النرجسيه دى يا سيد

يعنى اللى يختلف معاك يبقى مايع او جاهل؟

أولا انا مش سيد

أدعوك لقراءة ردى مرة ثانية ... اللى يختلف معى أهلا وسهلا .. بس يكون كلامه موثق مش كلام والسلام والجدال اللى مالوش فايدة

أما اللى بيخالف الحقائق فدا يا جاهل يا مايع من وجهة نظرى ... والجاهل ممكن يتعلم بس يبطل يكابر

حضرتك جبت الكلام ده منين؟

من كتاب أبله نظيره

للأسف الحوار مفيش منه أى فائدة... اللى فى الدماغ مش هيتغير أبدا

أنا قلت كل اللى عايزة .. واللى مش عايز يفهم .. هو حر

دا آخر رد ليا فى الموضوع دا

رابط هذا التعليق

==============================

لاأعتقد أن هذا الأسلوب يصح فى التحاور بين إناس المفروض أنهم ناضجون ومثقفون ، يعرضون رأيهم ويتقبلون الرأى الآخر.

أما احساسك بأنك " رااااااجل وشجاع " ، ويفتقدها ناس كثير ،

ووصفك بمن يخالفك الرأى بأنه إما " مايع أو جاهل " ،

فاسمح لى هذا نوع من الغرور لايغفره صغر سنك.

برجاء مراجعة كل كلمة قبل أن تطلقها هنا على صفحات المحاورات.

الكلمة كطلقة الرصاص متى خرجت من الفم لايمكن ردها.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

رغم أنى ذكرت أنى مش هرد تانى ... بس حضرتك اللى أضطرتنى لدا

لاأعتقد أن هذا الأسلوب يصح فى التحاور بين إناس المفروض أنهم ناضجون ومثقفون ، يعرضون رأيهم ويتقبلون الرأى الآخر.

كالعادة .. قص الكلام .. لو سمحت يا سيد محمد أقرأ ماكتبته كاملا !!

أما احساسك بأنك " رااااااجل وشجاع " ، ويفتقدها ناس كثير ،

ووصفك بمن يخالفك الرأى بأنه إما " مايع أو جاهل " ،

دا ردى قبل كده وياريت حضرتك تقرأ ردودى بعناية وبدون تحيز

أما اللى بيخالف الحقائق فدا يا جاهل يا مايع من وجهة نظرى ... والجاهل ممكن يتعلم بس يبطل يكابر ( الحقائق )

كل كلمة كتبتها بدليل وحقيقية 100% واللى ينكر دا يا مايع يا جاهل ( الادلة والحقائق )

فين اللى يختلف معى دى !!!!

هاتلى جملة (اللى يختلف معى جاهل ) .. يا سيد محمد أدعوك لمراجعتى ردودى مرة ثانية .. وهاتلى الجملة دى

فاسمح لى هذا نوع من الغرور لايغفره صغر سنك.

رأى حضرتك أنى مغرور .. مش عارف دا بناءا على أيه !! هو أتهام الناس بقى سهل كدا !! على العموم مقبولة منك

أما موضوع السن وأنى صغير ... فدا أكيد مقارنة بسن حضرتك

على العموم بردوا دا مقبول منك لكبر سنك ومقامك

برجاء مراجعة كل كلمة قبل أن تطلقها هنا على صفحات المحاورات.

الكلمة كطلقة الرصاص متى خرجت من الفم لايمكن ردها.

نصيحة بوجها لحضرتك ولى ولكل الاعضاء

رابط هذا التعليق

استاذ شريف

اولا حضرتك ساويت بين رأيك و بين الحقيقه

:فحضرتك قلت

"كل كلمة كتبتها بدليل وحقيقية 100% "

و اتهمت ان اللى يخالف رأيك , و هم كثيرين من المسلمين و المسيحيين فى المنتدى, بانه مايع او جاهل

ثانيا حضرتك اللى عرضت رأى و قلت عندك دليل

و لما طالبتك بيه بدأت تطالبى انا بالدليل

"للى يختلف معى أهلا وسهلا .. بس يكون كلامه موثق مش كلام والسلام والجدال اللى مالوش فايدة"

واكيد فيه جيل أوصافه غير نفس الاوصاف

إن شاف يوعى وإن وعي ما يخاف

http://www.youtube.com/watch?v=-ngd0DARowQ

رابط هذا التعليق

أ. أشرف حليم

حضرتك يا ريت تفرق بين الحوار و مصادرة الرأي .. يعني لما نتناقش مش لازم نحكم على النوايا ونتكلم بالحقائق

اولا : تقول قبل ذلك إني افتعلت التباس غير موجود في كلامك بين الشريعة و الدستور

رغم إني لم أذكر سوى كلماتك و طلبت منك التوضيح و ما زلت أعتقد أن كلامك فعلا غير واضح حتى الان و ردودك عن الحالات التي ذكرتها لا تجيب بل تضع استفهامات أكثر حول تبريراتك

ثانيا : تقول " كان يكفى من حضرتك أن تذكر الحقائق أو أن تدلي بمعرفتك فيما أنا لا أعرفه .... على الأقل فى مسألة مبادىء الشريعة ...

حضرتك قلت لا أعرف و أريد ان أعرف .. مش عارف أحدد حضرتك عاوز إيه و انا أعمله

ثالثا : تقول " بلاش بديهيا" ... لكن فقط مش محتاجة ذكاء لكى تتوقع أن الأمر خلافيا" بين دعاة المرجعية الدينية أنفسهم معتدلين كانوا أو حتى متشددين بدليل إجتهادات الكثير من المعتدلين من الكتاب المسلمين

أرجوك لا تدخل البداهة ولا مستوى الذكاء في دين لا تعلم مبادئه

هل تقبل ان أقول لحضرتك و اعذرني انا لا أعرف و لا أريد ان أعرف مبادئ الانجيل وآجي أقولك ما هو بديهي و مش محتاجة ذكاء إن موضوع منع الطلاق إلا بعلة الزنا دا ظلم لشخصين مش طايقين بعض ؟؟

رابعا : تقول : عذرا" على الأسلوب لما به ما يشبه التنظير لكن تحايلك فى الرد و محاولتك نسف ما ذكرته بخصوص مبادىء الشريعة

تحايل كلمة مسيئة وسقطة في كلامك ولا أريد الرد على حضرتك احتراما للمكان و للمشاركين في الحوار ...

باختصار أرجوك أن تفهم أنك لا تعرف مبادئ الشريعة من الأساس ...

خامسا: تقول على العموم مبروك عليك الريبوتيشن على هذا التحايل الذكي منك

تكرار لكلمة التحايل يوضح منظور غير سليم للأمور بما يستعصي معه استكمال المناقشة مع حضرتك لأن أي رد على حضرتك هايكون تحايل في نظرك

من أقوال حضرتك التي لا أستطيع وصفها

هل لما تتعامل مع شخص متعلم مثل أن تتعامل مع شخص بلطجى ممكن يغزك بمطواة ؟؟؟

أهو حضرتك بتشبيهك ده جبت من الاخر .. حضرتك رجعت بالموضوع لبدايته .. احنا فعلا مش سامعين بعض

شكرا لحضرتك و أرجوك لا تزعل مني :clappingrose: فأنت حتى لا تعرفني و انا لا أعرفك و قد نتحاورهكذا في العالم الافتراضي و لكننا قد نكون جيرانا في نفس المكان و قد نكون زملاء دراسة أو خدمنا مع بعض في الجيش أو نكون أصدقاء كما كان الحال دوما قبل أن يعم الفساد و البلطجة في حياتنا .

تقبل تحياتي

رابط هذا التعليق

http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=278970

زار أمس وفد كنسى محافظة الجيزة، ومديرية الأمن، وقدم اعتذاراً عن أحداث الشغب، التى وقعت صباح الأربعاء، فى منطقة العمرانية، على خلفية قرار وقف بناء مجمع خدمى، وأسفرت عن مقتل مواطنين، وإصابة عدد كبير من أفراد الشرطة والأقباط، فيما شيع نحو ٣ آلاف من المسلمين والمسيحيين بسوهاج جنازة ملاك مبارك، الضحية الثانية للأحداث.

ضم الوفد الكنسى كلاً من الأنبا ثيؤدسيوس، أسقف الجيزة، وهانى عزيز، أمين عام جمعية محبى السلام، وعدد من المطارنة، والتقوا المهندس سيد عبدالعزيز، محافظ الجيزة، واللواء محسن حفظى، مساعد أول وزير الداخلية، مدير الأمن.

استقبل المحافظ الوفد، بعد موافقة الأسقف على اعتذار الكنيسة، عن الاعتداءات التى تمت على رجال الشرطة ومخالفات البناء، فيما وعد المحافظ بحل الأزمة، واستكمال بناء المبنى. وفى لقائه، اللواء محسن حفظى، الذى استمر ساعة ونصف الساعة، أكد الوفد أن قلة من المسيحيين هم الذين أحدثوا الشغب، وهاجموا الشرطة، وأن جميع المسيحيين يحترمون رجال الأمن. وطلب الوفد إخلاء سبيل جميع المتهمين المحبوسين ١٥ يوماً على ذمة التحقيقات، كخطوة لتنقية الأجواء نهائياً، ورحب مدير أمن الجيزة بما ذكره أعضاء الوفد، لكنه أكد لهم أن قرار الإفراج فى يد النيابة والنائب العام، مشدداً على أن الأمن لا يفرق فى التعامل بين المصريين.

وفى سوهاج، شيع نحو ٣ آلاف مسلم ومسيحى جنازة ملاك مبارك ميخائيل، الضحية الثانية للأحداث، وسط حراسة أمنية مشددة، مؤكدين عمق العلاقة بين المسلمين والمسيحيين. من جانبها، أمرت نيابة جنوب الجيزة الكلية، أمس، بحبس متهم جديد فى أحداث الشغب، يدعى رومانى صادق جرجس، ليرتفع عدد المتهمين المحبوسين فى القضية إلى ١٥٥ متهماً

http://www.coptreal.com/WShowSubject.aspx?SID=40885

أمر النائب العام المستشار الدكتور عبد المجيد محمود، بإرسال فريق من الأطباء التابعين إلى مصلحة الطب الشرعى للكشف على المصابين داخل محبسهم بسجن طره، إثر أحداث الشغب التى شهدتها منطقة العمرانية الأسبوع الماضى، على خلفية صدور قرار بإيقاف بناء المبنى الخدمى بالعمرانية.كما أمر هشام حاتم رئيس نيابة حوادث جنوب الجيزة، بإشراف المستشار مجاهد على مجاهد المحامى العام الأول للنيابات، باستعجال تقرير الطب الشرعى للمتوفين إثر إصابتهم بطلق نارى فى أحداث الشغب.يذكر أن النائب العام قد أمر بحبس 157 من الأقباط لمدة 15 يوم على ذمة التحقيقات، وكانت نيابة جنوب الجيزة بإشراف المستشار مجاهد على مجاهد قد استمعت إلى أقوال المتهمين المحبوسين حاليا داخل سجن طره، كما استمعت النيابة إلى أقوال 43 من المصابين من أفراد الشرطة وكان من بينهم 15 ضابطاً.

وتم توجيه عدة اتهامات للمشاغبين من بينها الاشتراك فى التجمهر بغرض منع وتعطيل القوانين واللوائح والتأثير على السلطات العامة فى أعمالها، وذلك باستعمال القوة، تنفيذاً للغرض من التجمهر لارتكاب جرائم من بينها التعدى على القائمين على تنفيذ أحكام القسم الأول من الباب الثانى من الكتاب الثانى من قانون العقوبات، والشروع فى قتل بعض أفراد الشرطة عمداً مع سبق الإصرار والترصد وحيازة عبوات مفرقعة قبل الحصول على ترخيص بذلك من السلطة المختصة والتخريب العمدى لمبانى وأسلاك عامة بغرض إرهابى وتعطيل سير وسائل النقل البرية عمداً وسرقة المنقولات المبينة وصفاً بالأوراق المملوكة لوزارة الداخلية وإحراز أسلحة بيضاء.

http://www.coptreal.com/WShowSubject.aspx?SID=40884

وردًا على سؤال من الإعلاميين والصحفيين عن أحداث الشغب الأخيرة التى وقعت فى "العمرانية"، أجاب قداسته: "أنا متألم لما حدث وربنا مش هينسى دم الضحايا".

سؤال بريء

البابا شنودة ماذا يقصد بدم الضحايا هل هم رجال الشرطة أم القتيلين ؟

ملاحظة تم الهجوم من المتجمهرين والمندسين على رجال الشرطة

عائد أنا من حيث أتيت ....

عائد أنا لمسجدي .....

عائد إلى الصلاة والركوع والسجود .....

عائد إلى الطريق خلف أحمد الرسول .....

عرفت قصة الطريق كلها وعائد أنا برغمها

رابط هذا التعليق

http://www.almasry-a...rticleID=278970

زار أمس وفد كنسى محافظة الجيزة، ومديرية الأمن، وقدم اعتذاراً عن أحداث الشغب، التى وقعت صباح الأربعاء، فى منطقة العمرانية، على خلفية قرار وقف بناء مجمع خدمى، وأسفرت عن مقتل مواطنين، وإصابة عدد كبير من أفراد الشرطة والأقباط، فيما شيع نحو ٣ آلاف من المسلمين والمسيحيين بسوهاج جنازة ملاك مبارك، الضحية الثانية للأحداث.

ضم الوفد الكنسى كلاً من الأنبا ثيؤدسيوس، أسقف الجيزة، وهانى عزيز، أمين عام جمعية محبى السلام، وعدد من المطارنة، والتقوا المهندس سيد عبدالعزيز، محافظ الجيزة، واللواء محسن حفظى، مساعد أول وزير الداخلية، مدير الأمن.

استقبل المحافظ الوفد، بعد موافقة الأسقف على اعتذار الكنيسة، عن الاعتداءات التى تمت على رجال الشرطة ومخالفات البناء، فيما وعد المحافظ بحل الأزمة، واستكمال بناء المبنى. وفى لقائه، اللواء محسن حفظى، الذى استمر ساعة ونصف الساعة، أكد الوفد أن قلة من المسيحيين هم الذين أحدثوا الشغب، وهاجموا الشرطة، وأن جميع المسيحيين يحترمون رجال الأمن. وطلب الوفد إخلاء سبيل جميع المتهمين المحبوسين ١٥ يوماً على ذمة التحقيقات، كخطوة لتنقية الأجواء نهائياً، ورحب مدير أمن الجيزة بما ذكره أعضاء الوفد، لكنه أكد لهم أن قرار الإفراج فى يد النيابة والنائب العام، مشدداً على أن الأمن لا يفرق فى التعامل بين المصريين.

وفى سوهاج، شيع نحو ٣ آلاف مسلم ومسيحى جنازة ملاك مبارك ميخائيل، الضحية الثانية للأحداث، وسط حراسة أمنية مشددة، مؤكدين عمق العلاقة بين المسلمين والمسيحيين. من جانبها، أمرت نيابة جنوب الجيزة الكلية، أمس، بحبس متهم جديد فى أحداث الشغب، يدعى رومانى صادق جرجس، ليرتفع عدد المتهمين المحبوسين فى القضية إلى ١٥٥ متهماً

http://www.coptreal.....aspx?SID=40885

أمر النائب العام المستشار الدكتور عبد المجيد محمود، بإرسال فريق من الأطباء التابعين إلى مصلحة الطب الشرعى للكشف على المصابين داخل محبسهم بسجن طره، إثر أحداث الشغب التى شهدتها منطقة العمرانية الأسبوع الماضى، على خلفية صدور قرار بإيقاف بناء المبنى الخدمى بالعمرانية.كما أمر هشام حاتم رئيس نيابة حوادث جنوب الجيزة، بإشراف المستشار مجاهد على مجاهد المحامى العام الأول للنيابات، باستعجال تقرير الطب الشرعى للمتوفين إثر إصابتهم بطلق نارى فى أحداث الشغب.يذكر أن النائب العام قد أمر بحبس 157 من الأقباط لمدة 15 يوم على ذمة التحقيقات، وكانت نيابة جنوب الجيزة بإشراف المستشار مجاهد على مجاهد قد استمعت إلى أقوال المتهمين المحبوسين حاليا داخل سجن طره، كما استمعت النيابة إلى أقوال 43 من المصابين من أفراد الشرطة وكان من بينهم 15 ضابطاً.

وتم توجيه عدة اتهامات للمشاغبين من بينها الاشتراك فى التجمهر بغرض منع وتعطيل القوانين واللوائح والتأثير على السلطات العامة فى أعمالها، وذلك باستعمال القوة، تنفيذاً للغرض من التجمهر لارتكاب جرائم من بينها التعدى على القائمين على تنفيذ أحكام القسم الأول من الباب الثانى من الكتاب الثانى من قانون العقوبات، والشروع فى قتل بعض أفراد الشرطة عمداً مع سبق الإصرار والترصد وحيازة عبوات مفرقعة قبل الحصول على ترخيص بذلك من السلطة المختصة والتخريب العمدى لمبانى وأسلاك عامة بغرض إرهابى وتعطيل سير وسائل النقل البرية عمداً وسرقة المنقولات المبينة وصفاً بالأوراق المملوكة لوزارة الداخلية وإحراز أسلحة بيضاء.

رأيي أنه في ظل الاتهامات المذكورة ان هذا الاعتذار جاء متأخرا .. و كان الأولى لحفظ هيبة الدولة و مراعاة لمشاعر عموم المصريين ( مسلمين و مسيحين ) أن يتم تقديم الاعتذار بالشكل الرسمي قبل أن يتم إلغاء قرار المحافظ ... والتوقيت كان هيفرق كتير فعلا لمنع هذا الشحن النفسي للجميع

هذا الاعتذار من حق جميع المصريين و الأمن المصري على الأخص الذي هو أمن جميع المصريين ..

لكن الاعتذار في هذا التوقيت - بعد إلغاء القرار - في رأيي اعتذار سياسي الغرض منه مقايضة الاعتذار بالإفراج عن المعتقلين ..

وللأسف لا أستبعد صدور قرار سيادي بالافراج في ظل الموقف المحزن من الدولة في التعامل مع قضايا الأمن بمكيالين .

رابط هذا التعليق

أستاذ مروان

أعتذر و بشدة إن كان أساءك أى من كلامي

كل ما في الأمر أنه من المرات القليلة التى كنت أرى أن كلامي واضح و قاطع و لا يحتاج أى تأويل أو تفسير

يفرغ معناه

على أى حال كلامي عن التحايل و الريبوتيشن كان نوع من المزح التذى كنت أرجوه حميدا

عموما" مش حنمزحوا تاني معاك يا سيدى

... يا صاحبى ... إن خفت ما تقولش .. و إن قولت ما تخافش

أحمد منيب

رابط هذا التعليق

أستاذ مروان

أعتذر و بشدة إن كان أساءك أى من كلامي

كل ما في الأمر أنه من المرات القليلة التى كنت أرى أن كلامي واضح و قاطع و لا يحتاج أى تأويل أو تفسير

يفرغ معناه

على أى حال كلامي عن التحايل و الريبوتيشن كان نوع من المزح التذى كنت أرجوه حميدا

عموما" مش حنمزحوا تاني معاك يا سيدى

أ. أشرف حليم

عاوزين منك أكلة سمك و نقعد سوا في أبو قير في الحتة اللي قعد فيها أحمد حلمي في فيلم صايع بحر .. و نمزحوا مع بعض براحتنا بئى ...

صباحك تفاهم و عقل كبييييييييير

تقبل تحياتي و احترامي

عادل

معلشي هو مش موضوعنا بس .. أنا اسمي عادل ( أبو عمر )

طلبت من الإدارة أكتر من مرة تغير اسمي لأن مروان دا ابني ماشاء الله آخر العنقود ..

ياريت يكون فيه حد سامعنا من الإدارة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

إيه إللى بيحصل ده ...إيه إللى انا شايفه ده .

اغيب ثلاث اسابيع اجازه ارجع الاقى المنتدى مولع بالشكل ده :P

.

طبعا و انا فى الاجازه قلبى و عقلى مع المنتدى و لكن بسبب تعليمات عليا من وزاره الداخليه بتاعتى

ممنوع منعها باتا اقرب من الكمبيوتر او اى شئ اخر يشغلنى عن الشئون الداخليه و إلا mc:

و رغم كده كنت اتحين الفرصه لمتابعه التوبيكس فقط .

.

بالنسبه لى ما حدث لم يكن شيئا غريبا او جديدا ربما يكون فى درجه حدوثه فقط و لكن

هذا امتداد طبيعى و تطور متوقع لسلوك الفئه الحاكمه للكنيسه المصريه فى العصر الحالى

التى الان تستغل الظروف و تسرع فى تنفيذ اهم و اغلى امانيها و التى هى دره التاج بالنسبه لها

الا و هى إنشاء دوله مستقله خاصه بهم على غرار ما يحدث الان فى جنوب السودان و هذا بالمناسبه ليس

سرا و ليس شيئا جديدا بل هو من اهم اهداف جماعه الامه القبطيه التى تنتمى اليها قياده الكنيسه الحاليه

ربما تكون الظروف المحيطه هى التى اغرت إداره الكنيسه بتصعيد المواجهه مع النظام بهذا الشكل الفج

رغبه منها فى تجاوز الاحداث الاخيره التى وضعت الكنيسه فى مأزق حقيقى و صعدت لاول مره شعور الكره

و التحفز فى نفوس عامه المسلمين و لأول مره ترى تكرار المظاهرات و الوقفات الاحتجاجيه

ضد الكنيسه و رأسها الذى وصلت الهتافات ضده الى مستوى غير مسبوق تنبئ عن مدى ضيق المسلمين

المشهورين طوال تاريخهم بحسن الجوار و الاحتواء ..

تعالت الاحتجاجات و الهتافات ضد البابا الذى لا يضيع فرصه الا و يظهر للمسلمين حقيقه نواياه و اخرها

ذلك التصريح الذى اشار اليه اخويا س س

لما أسمع رأي البابا شنودة في خطبتة الأسبوعية وأجده يعلق بمنتهى " الميوعه " ويقول إن بعض الناس بيُسيء استخدام سلطاته وربنا يستر وعلى الدولة تعويض الأقباط اللي أتحرقت بيوتهم في الخلاف اللي حدث بين مسلمين واقباط في عيد الأضحى في أحدى قرى مدينة قنا !!!

.

القضيه ليست قضيه بناء كنيسه او مجمع خدمات الامر الان اخطر بكثير

الامر هو

هويه جمهوريه مصر العربيه ذات الدستور الذى يقول بالعربى الفصيح و بالفم المليان

مصر بلد مسلمه لغتها العربيه رغم انف الجميع

مصر التى لولا وجود صلبان على مبانى كنائسها و صدور اتباعها لنطق الحجر و الجدران و الشجر و انفاس اهلها

فى صوت واحد يسمعه القاصى و الدانى مصر بلد مسلم

مصر التى تعتبر اكثر بلدان الارض بعد الجزيره تأثرا بالاسلام و لن تجد بلد تحول اهله من

ديانتهم الى الدين الوافد

بهذا الكم و الحب بل و الاصرار حتى انك لترصد على مدار التاريخ كم من العلماء و القاده و الرجال

الذين سطرهم التاريخ ارتبطوا بالاسلام فعلا شأنهم و ذكرهم فى الخالدين

مصر التى كرمها الله بذكرها فى القرأن غير مره و النبى المصطفى و اوصى بها

الان يجيئ من يريد العبث بهويتها ظانا ان ذلك ممكن و لكن هيهااااااااااااااااااااااااااااات

..

للحديث بقيه بإذن الله

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

إيه إللى بيحصل ده ...إيه إللى انا شايفه ده .

اغيب ثلاث اسابيع اجازه ارجع الاقى المنتدى مولع بالشكل ده :P

.

طبعا و انا فى الاجازه قلبى و عقلى مع المنتدى و لكن بسبب تعليمات عليا من وزاره الداخليه بتاعتى

ممنوع منعها باتا اقرب من الكمبيوتر او اى شئ اخر يشغلنى عن الشئون الداخليه و إلا mc:

و رغم كده كنت اتحين الفرصه لمتابعه التوبيكس فقط .

.

بالنسبه لى ما حدث لم يكن شيئا غريبا او جديدا ربما يكون فى درجه حدوثه فقط و لكن

هذا امتداد طبيعى و تطور متوقع لسلوك الفئه الحاكمه للكنيسه المصريه فى العصر الحالى

التى الان تستغل الظروف و تسرع فى تنفيذ اهم و اغلى امانيها و التى هى دره التاج بالنسبه لها

الا و هى إنشاء دوله مستقله خاصه بهم على غرار ما يحدث الان فى جنوب السودان و هذا بالمناسبه ليس

سرا و ليس شيئا جديدا بل هو من اهم اهداف جماعه الامه القبطيه التى تنتمى اليها قياده الكنيسه الحاليه

ربما تكون الظروف المحيطه هى التى اغرت إداره الكنيسه بتصعيد المواجهه مع النظام بهذا الشكل الفج

رغبه منها فى تجاوز الاحداث الاخيره التى وضعت الكنيسه فى مأزق حقيقى و صعدت لاول مره شعور الكره

و التحفز فى نفوس عامه المسلمين و لأول مره ترى تكرار المظاهرات و الوقفات الاحتجاجيه

ضد الكنيسه و رأسها الذى وصلت الهتافات ضده الى مستوى غير مسبوق تنبئ عن مدى ضيق المسلمين

المشهورين طوال تاريخهم بحسن الجوار و الاحتواء ..

تعالت الاحتجاجات و الهتافات ضد البابا الذى لا يضيع فرصه الا و يظهر للمسلمين حقيقه نواياه و اخرها

ذلك التصريح الذى اشار اليه اخويا س س

لما أسمع رأي البابا شنودة في خطبتة الأسبوعية وأجده يعلق بمنتهى " الميوعه " ويقول إن بعض الناس بيُسيء استخدام سلطاته وربنا يستر وعلى الدولة تعويض الأقباط اللي أتحرقت بيوتهم في الخلاف اللي حدث بين مسلمين واقباط في عيد الأضحى في أحدى قرى مدينة قنا !!!

.

القضيه ليست قضيه بناء كنيسه او مجمع خدمات الامر الان اخطر بكثير

الامر هو

هويه جمهوريه مصر العربيه ذات الدستور الذى يقول بالعربى الفصيح و بالفم المليان

مصر بلد مسلمه لغتها العربيه رغم انف الجميع

مصر التى لولا وجود صلبان على مبانى كنائسها و صدور اتباعها لنطق الحجر و الجدران و الشجر و انفاس اهلها

فى صوت واحد يسمعه القاصى و الدانى مصر بلد مسلم

مصر التى تعتبر اكثر بلدان الارض بعد الجزيره تأثرا بالاسلام و لن تجد بلد تحول اهله من

ديانتهم الى الدين الوافد

بهذا الكم و الحب بل و الاصرار حتى انك لترصد على مدار التاريخ كم من العلماء و القاده و الرجال

الذين سطرهم التاريخ ارتبطوا بالاسلام فعلا شأنهم و ذكرهم فى الخالدين

مصر التى كرمها الله بذكرها فى القرأن غير مره و النبى المصطفى و اوصى بها

الان يجيئ من يريد العبث بهويتها ظانا ان ذلك ممكن و لكن هيهااااااااااااااااااااااااااااات

..

للحديث بقيه بإذن الله

أقول إيه .... حبيبنا ولا ياللي كنت حبيبنا يا أ.أبو عمر :WelEgTks:

مصر التى لولا وجود صلبان على مبانى كنائسها و صدور اتباعها

أيوة ياسيدي أفصح أفصح و ما تخبيش أى حاجة

على العموم مصر لسة علمها هو ده :egyflag:

و لسة ما تحطش عليه أى رمز دينى لساعته

تحب تضيفه لللستة اللى لولاها لنطق الجماد و الحيوان و الحجر

أحمد منيب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الزميل الفاضل اشرف حليم

من غير ما تقفل عين و تفتح التانيه على طريقه المخبرين اللى خارمين الجرنال علشان يراقبوا :P

ما كتبته اعلاه تاريخ و جغرافيا و انثروبولوجى و ايديولوجى و حاجات كتيره يقرها الواقع المشاهد

و هى بالتأكيد ليست ضد مسيحيي مصر الذين و إن كانوا يمثلون اقليه عدديه الا ان الاسلام

و ليس القانون أو الدستور هو الذى حفظ لهم جميع حقوقهم بدايه من حريه اعتناق ما يريدون بما لم يكن مسبوقا

فى التاريخ الانسانى و المجال اضيق من الاسهاب فى ذلك مرورا بحريه التملك و حريه الاحتكام الى ما يريدون

و غير ذلك من الحقوق بما لا يوجد الان على سطح الكره الارضيه التى نحيا عليها جميعا ..

.

الكلام ضد المشاغبين و الهمجيين و المتطرفين و الكاذبين الذين دعموا و نفذوا ما نتكلم عنه هنا

ضد حمله السلاح و زجاجات المولوتوف و الاحجار ضد من يمثلون الجهه الاداريه المنوطه بتنفيذ النظام

الذى يريد هؤلاء المشاغبين الخروج عليه و اعنى هنا نظام الإداره و ليس النظام الحاكم

و إلا فمعروف جيدا مدى العلاقه النفعيه الوثيقه بين النظام المصرى و قياده الكنيسه التى خالفت كل الاعراف

بما فيها ابجديات المسيحيه ..دع ما لقيصر لقيص و ما لله لله

و تحالفت مع النظام و تدعمه فاتحه الباب لكل الظنون و الشكوك .

الكلام ضد كاهن ..للاسف ..كذاب اوهم المتظاهرين بأن الترخيص لبناء كنيسه بعد ان قام كذاب اخر بحشدهم

و يمتد مسلسل الكذبه و يعلم الله فقط مداه .

الكلام ضد مدلس اسمه مرقس عزيز و صفيق اسمه زكريا بطرس و متطاول اسمه بيشوى

و ضد جماعه عنصريه تدير ما يسمى بالكتيبه الطيبيه تريد طردى من مصر و اعتبارى اجنبى و ليس ابن بلد

الكلام ضد هؤلاء الذين يكرهوننى و يستغلون مناصبهم ليجعلوك يا اشرف حليم انت و اغابى و

كامل الجمل و استاذ سيكولوجى تكرهوننى لمجرد انى خالفتهم فى ألرأى بخصوص هذا او ذاك و اعتبروا

ان تناول هؤلاء المواطنين المصريين هو تناول و تطاول المسيحيه نفسها و هذا غير صحيح

مرقس عزيز ليس هو المسيحيه

زكريا بطرس ليس هو المسيحيه

بيشوى ليس هو المسيحيه

كلهم اليوم فوق الارض و غدا تحتها و تبقى المسيحيه دين يعترف به الاسلام و المسلمين و يعطيهم حقوقهم

بل و يدفعنى انا اباعمر المسلم الموحد الى بذل روحى مقابل ذلك .

.

.هويه مصر يا اشرف اكبر من مجرد علم

هويه مصر تتمثل فى شعب تعداده 96 % يحتوى اشقاءه بكل احترام منذ 1400 عام و يحافظ عليهم و يحميهم

إذا لزم الامر و بقائهم حتى الان لهو اكبر دليل على ذلك .

هويه مصر تاريخ و حضاره حقيقيه موجوده و باقيه تشهد بها الدنيا و هى موثقه لمن أراد ان يعرف حقيقتها ..

.

عرفت و لا لسه ؟؟؟؟

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الزميل الفاضل اشرف حليم

من غير ما تقفل عين و تفتح التانيه على طريقه المخبرين اللى خارمين الجرنال علشان يراقبوا :P

ما كتبته اعلاه تاريخ و جغرافيا و انثروبولوجى و ايديولوجى و حاجات كتيره يقرها الواقع المشاهد

و هى بالتأكيد ليست ضد مسيحيي مصر الذين و إن كانوا يمثلون اقليه عدديه الا ان الاسلام

و ليس القانون أو الدستور هو الذى حفظ لهم جميع حقوقهم بدايه من حريه اعتناق ما يريدون بما لم يكن مسبوقا

فى التاريخ الانسانى و المجال اضيق من الاسهاب فى ذلك مرورا بحريه التملك و حريه الاحتكام الى ما يريدون

و غير ذلك من الحقوق بما لا يوجد الان على سطح الكره الارضيه التى نحيا عليها جميعا ..

.

الكلام ضد المشاغبين و الهمجيين و المتطرفين و الكاذبين الذين دعموا و نفذوا ما نتكلم عنه هنا

ضد حمله السلاح و زجاجات المولوتوف و الاحجار ضد من يمثلون الجهه الاداريه المنوطه بتنفيذ النظام

الذى يريد هؤلاء المشاغبين الخروج عليه و اعنى هنا نظام الإداره و ليس النظام الحاكم

و إلا فمعروف جيدا مدى العلاقه النفعيه الوثيقه بين النظام المصرى و قياده الكنيسه التى خالفت كل الاعراف

بما فيها ابجديات المسيحيه ..دع ما لقيصر لقيص و ما لله لله

و تحالفت مع النظام و تدعمه فاتحه الباب لكل الظنون و الشكوك .

الكلام ضد كاهن ..للاسف ..كذاب اوهم المتظاهرين بأن الترخيص لبناء كنيسه بعد ان قام كذاب اخر بحشدهم

و يمتد مسلسل الكذبه و يعلم الله فقط مداه .

الكلام ضد مدلس اسمه مرقس عزيز و صفيق اسمه زكريا بطرس و متطاول اسمه بيشوى

و ضد جماعه عنصريه تدير ما يسمى بالكتيبه الطيبيه تريد طردى من مصر و اعتبارى اجنبى و ليس ابن بلد

الكلام ضد هؤلاء الذين يكرهوننى و يستغلون مناصبهم ليجعلوك يا اشرف حليم انت و اغابى و

كامل الجمل و استاذ سيكولوجى تكرهوننى لمجرد انى خالفتهم فى ألرأى بخصوص هذا او ذاك و اعتبروا

ان تناول هؤلاء المواطنين المصريين هو تناول و تطاول المسيحيه نفسها و هذا غير صحيح

بيشوى ليس هو المسيحيه

كلهم اليوم فوق الارض و غدا تحتها و تبقى المسيحيه دين يعترف به الاسلام و المسلمين و يعطيهم حقوقهم

بل و يدفعنى انا اباعمر المسلم الموحد الى بذل روحى مقابل ذلك .

.

.هويه مصر يا اشرف اكبر من مجرد علم

هويه مصر تتمثل فى شعب تعداده 96 % يحتوى اشقاءه بكل احترام منذ 1400 عام و يحافظ عليهم و يحميهم

إذا لزم الامر و بقائهم حتى الان لهو اكبر دليل على ذلك .

هويه مصر تاريخ و حضاره حقيقيه موجوده و باقيه تشهد بها الدنيا و هى موثقه لمن أراد ان يعرف حقيقتها ..

.

عرفت و لا لسه ؟؟؟؟

أستاذ أبو عمر الفاضل

معذرة على تأخرى فى الرد

شكرا" على ردك و تأكد إننى لا يمكن أن أشعر بأى مشاعر كراهية إتجاهك أوإتجاه أى زميل آخر

و أعتقد الآخرين الأفاضل كذلك

أنا لما قلت حبيبنا و لا اللى كنت حبيبنا كانت فقط مستوحاة من مطلع أغنية

يعنى مش ممكن هغنيل bnd5:: ك

و أنا زى ما أنت بتقول لا سمح الله بكرهك

و إن كنت بختلف معاك على طول الخط و ده يمكن اللى عامل مشكلة لي و للآخرين ..... أنه لا أحد يصل لنتيجة من الحوار مع سعادتك :malta:

بس ده ما يمنعش أن خطوط التليفونات تفضل فيها حرارة و كل من الطرفين يسيب السفير لوقت عوزة

تحياتي :give_rose:

أحمد منيب

رابط هذا التعليق

بيشوى ليس هو المسيحيه

اوافقك تماما.. فهم بالفعل ليسوا هم المسيحية مثلما حضرتك ليس هو الأسلام

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

بيشوى ليس هو المسيحيه

اوافقك تماما.. فهم بالفعل ليسوا هم المسيحية مثلما حضرتك ليس هو الأسلام

السلام عليكم

.

و انا لم ادعى ذلك يا سكوربيون

انا انسان مسلم مصرى من ابسط ما تتخيل و ...لكنى

لا احقد على اى مسيحى و لا امانع ان اشاركه الوطن بل و احمبه كما يملى على دينى

و هم حاقدون يريدون طردى من وطنى

انا لا استطيع ان اتطاول على المسيحيه أو المسيح فلو فعلت ذلك كفرت

اما هم فيتطاولون على و على دينى و رسولى و لا يدعون فرصه لاظهار سواد قلوبهم و حقدهم

و بفضل الله لا اكذب فى ما اقول و هم كذبه

...

هذا هو الفرق يا سكوربيون

و لو اردت دليل على كل ما كتبته اعلاه انا جاهز

.

كنت اتمنى منك انت تحديدا يا سكوربيون ان تكون اكثر عدلا و حياديه و لكن ....

رابط هذا التعليق

كنت اتمنى منك انت تحديدا يا سكوربيون ان تكون اكثر عدلا و حياديه و لكن ....

ولكن يكفي هذا ويزيد

هدأ الشارع فلتهدأ المحاورات ايضا

وارجو من الاشراف غلق هذا الموضوع ففيه ما فيه وكفي

علي الهامش

انت تعلم مقدارك لدي يا ابو عمار :)

واتمني اني اشوفك وجها لوجه علي خير ان شاء الله :give_rose:

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...