اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شغب ومصادمات بين الأمن ومسيحيين احتجاجاً على وقف إنشاءات بكنيسة العمرانية

se_ Elsyed

Recommended Posts

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

.

الفاضل ريمون

انا معاك ان المفروض اللى شاركوا فى التعدى على مبنى المحافظه (مش الناس اللى اعتصموا فى الكنيسه) يتقبض عليهم و يتحاكموا

بس المفروض برضوا المسئول عن قوات الامن اللى هاجمت المعتصمين و ضربت عليهم نار يتحاسب

يا اخى و هو حد قال يتحاكم المتظاهرين بس و نترك قوات الامن

الحق حق و العدل عدل

هى قوات الامن دى جاءت لماذا بل المتظاهرين اللى جايين من الصعيد سبب وجودهم ايه ..

المفروض كل من تجاوز يتم عقابه

إيه الصعب و ايه اللى مش مفهوم فى كده

مجموعه ..اى كانت هى مين .. قامت بمخالفه القانون ..حسب ما ظهر بعد ذلك من كذب الكهنه

على الشباب و قولهم ان الترخيص لكنيسه فى حين انه مجمع خدمات و تم مخالفه شروط الترخيص

ايه الغريب فى ان الحى يتدخل لتنفيذ القانون

طيب هو النظام معمول ليه .؟؟

انا مش فاهم انتم بتفكروا إزاى

و هو علشان ابو عمر هو اللى بيتكلم ناخد الجانب المضاد حميه فقط

فى اى عرف و اى قانون فى الدنيا

تحدث احداث شغب و تجمهر و يتم القبض على المسئولين عن ذلك

فيقوم كبير تلك الجماعه بالضغط على الحكومه للافراج عنهم

.

اخى محمد

طيب انت ايه اللى مزعلك يا أبا عمر؟

انا مش زعلان يا محمد

انا بقيت مرعوب من اللى هايحصل فى البلد

بكره اروح اختلف مع واحد مسيحى و الحق معى و نروح احنا الاثنين الى القسم انا هايتقبض على

و هو هايجى واحد من الكنيسه او حتى تليفون يخرج معزز مكرم .

هو مش ده شغل القضاء والنيابة يا ابا عمر؟

لا يا محمد ده مش شغل قضاء و لا نيابه ده لوى دراع زى س س ما قال فى البدايه

من اربع ايام تم تجديد الحبس كما يحدث مع اى متهم بجريمه مماثله

تانى يوم البابا اعتكف بعد يومين طلعت قرارات الافراج بالضبط زى ما حصل فى موضوع وفاء قسطنطين

يا محمد قانون الطوارئ تفصيل على المسلمين فقط و اتحدى وجود معتقل مسيحى وااااااحد .

فى نفس الوقت يا محمد اتحدى لو ان قرار كهذا يحدث مع مسلم متهم بالتجمهر ضبطوه واقف مع نفسه :happy:

.

وأيه دخل البابا شنودة فى الموضوع؟ ولو الموضوع زى مانت عايز تصوره ، محبوسين ليه 3 اسابيع؟ وليه لم يفرجوا عنهم جميعا علشان خاطر عيون البابا شنودة وعلشان خاطر عيون أيا عمر؟

القانون مافيهوش " أبا عمر " يا أبا عمر.

كل ده و دخل البابا ايه

و طبعا اللعبه لها اصول لانهم مش من السذاجه يفرجوا عنهم مره واحد فيهيجوا الدنيا عليهم

و لكن شوف الترتيب

امس صباحا فى الاهرام الخبر يقول ان النائب العام يأمر بالنظر فى الطلبات المقدمه من بعض المتهمين المحبوسين

لدواعى انسانيه مثل الطلبه و المرضى ..و هذا شئ طيب لو يطبق على الكل ...و إنما !!!!!

مساء امس الخبر على موقع الاهرام بأمر النائب العام بالافراج عن 70 اى نصف المتهمين

كده الدنيا هديت شويه و الرساله اللى ارسلها البابا لشعبه تحققت عندما جعل الافراج عن هؤلاء

مسئوليته المباشره و الرجل وفى بالمسئوليه

و بعد كام يوم و فى هدوء سيتم الافراج عن باقى المتهمين او معظمهم و يتبقى بضعه افراد

يتم محاكمتهم ذرا للرماد فى العيون ....بجد حاجه تكسف

.

اخى محمد

القانون هو اللى ما فيهوش البابا شنوده يا محمد

.

الفاضله اغابى

بس انت شكلك يا ابو عمر مش بتحب بلدك

ما اسهل توزيع الاتهامات

يعنى علشان ابقى بأحب بلدى يبقى اخد على قفايا و ابتسم و بكده ابقى باحب بلدى

اشوف الظلم و الافتراء و الاستقواء و اسكت و اجامل علشان ابقى باحب بلدى

اشوف مسلمات يتم اعتقالهن و حبسهن بسبب اسلامهن ثم ابتسم و اجامل علشان ابقى باحب بلدى

اسمع بيشوى يشتم دينى و رسولى و يريد طردى من البلد باعتبارى اجنبى و اسكت علشان ابقى باحب بلدى

اسلوبك مش اسلوب واحد بيتعامل مع شركاء وطنه من منطق الوطنية اطلاقا

واللى بيحمله فى خانة الجنسية - مصريين - مش بتتعامل معاهم بمحبة

عاوز تفهمنى بتعامل المسلم زى المسيحي استحالة

إستحاله دى فى عرف المتعصبين فقط

قسما بالله يا اغابى لو رايتينى كيف اتعامل مع المسيحيين لتعجبتى اكثر

و ذلك هو خلق الاسلام الذى امرنا الله به

هل ارسل لك رقم تليفون صديقى ماجد المسيحى لتسأليه عن ماذا فعل ابوعمر معه ليتزوج فى الميعاد المحدد مع اهل زوجته

و لولا الله ثم ما انعم الله على من خلق إسلامى و امكانيات ماديه ووقوفى بجانبه يعلم الله فقط ماذا كان مصير تلك الزيجه .

اقولها لك ليس منا منى و نيتى على الله و لكن لتعلمى من هو ابوعمر و كل ابوعمر مسلم يتقى الله .

لكن هذا شئ و ما نتكلم عنه شئ اخر

انا اتكلم عن تجاوزات بحقى و حق المسلمين فى مصر بدء من تطاول على الدين و القرأن وصولا الى فرادى المسلمين

هذا ما اتكلم عنه و تصمين اذانك عنه و تغمضين عينيك و كأنكى لا تريه ..و هذا شأنك

إذا كنتى لم تعرفى ما يفعله كباركم بدء من بيشوى رقم 2 وصولا الى اصغر كاهن ممن كذب على الشباب المغرر بهم

فتلك مسئوليتك انت و من يجاملك من المسلمين

اما انا فلست من تطاول و لا اعتقل و لا احتجز و لا تظاهر و لا كسر و حرق

ثم تلومون على ان اقول ..اه ... اى عدل هذا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

• الردود 382
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

هل ارسل لك رقم تليفون صديقى ماجد المسيحى لتسأليه عن ماذا فعل ابوعمر معه ليتزوج فى الميعاد المحدد مع اهل زوجته

احيك يا بو عمر على موقفك ده ,,:redrose:

هيا دي اخلاق الاسلام الحقيقيه ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

أعتقد إن مافيش مصري بيحب بلده ممكن أن يحزن للإفراج عن المقبوض عليهم

لكن

كالعادة

الدولة تعالج الازمة بمنتهى منتهى الغباء

الـ 154 اللي إتقبض عليهم دول .. كانوا مدانين وأعترفوا ولا لأ ؟

طب إذا كانوا مدانين .. لماذا لم يتم تطبيق القانون عليهم جميعاً ؟

وإذا كانوا عير مدانين .. لماذ تم تجديد حبسهم عدة مرات ؟

ولماذا كان هذا البيان الهزيل من النيابة اللي قالوا إن الأفراج تم بناء على حالتهم الصحية وعشان كمان مستقبلهم الدراسي .. اصل يا حرام فيهم ناس في جامعة ؟

وإذا كانت دي حيثيات مقنعه .. فماذا عن طلبة الأخوان اللي بيتم فصلهم نهائياً من الجامعات والزج بهم في السجون ؟

وماذا عن شباب حركة 6 إبريل ؟

وماذا عن المدونون اللي بيتم الزج بهم في السجون لعدة سنوات ؟

-------------

سيناريو سخيف ومعروف

بالقوة الجبرية .. تم تحويل المبنى لكنيسة بدون ترخيص وبرسومات مخالفة للرسومات بتاعت المبنى الإداري .. يا سلام .. طب ما كان من الأول ؟

واللي مش عاجبه يخبط راسه في الحيط

كل الإحترام للأماكن الدينية .. لكن عندما تكون مع القانون مش ضده ...

وبالقوة الجبرية ومن سكات وبقت خطواته محفوظه .. البابا يعتكف .. يلغي العظه بتاعت كل يوم اربعاء ... يلغي توزيع دعوات الإحتفال برأس السنة الميلادية ..

وأتحدى إن خلال يومين سيتم الافراج عن الـ 80 المتبقيين ليقضوا الكريسماس مع أهاليهم .. ويرجعوا الصعيد محملين بأكاليل الغار ... وميليشيا مسيحية بقت تحت الطلب .. نشد لهم تلغراف في اي وقت ييجيوا يقفلوا العاصمة

لكي ينخسف بكرامة الدولة أكتر وأكتر .. ولكي نرى غداً خروج عن الشرعية أكتر وأكتر لأن ديتهم بقت معروفه ومحفوظه

ويرجعوا في النهاية يقولوا : هو في إحتقان ليه بين المسلمين والمسيحيين ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

.. ويرجعوا الصعيد محملين بأكاليل الغار ... وميليشيا مسيحية بقت تحت الطلب .. نشد لهم تلغراف في اي وقت ييجيوا يقفلوا العاصمة

مع انى ضد اللى عملوه الشباب الاقباط فى العمرانية وأدينه بشدة كما يدين أخوتى المسلمين تصرفات رجال الأمن ضدهم

لكن كمان ضد التأويلات الغريبة

موضوع اعتكاف البابا وموضوع الاستقواء ولى زراع الدولة

واخيرا تأويلك أستاذ س س فى موضوع الميلشيات المسيحية وكأننا لبنان جديد

ويشهد الله على الكلام اللى هقوله ...

أنا أسكن فى بلد بينه وبين بلد الاتنين اللى اتقتلوا أقل من 5 كيلو .. قرية تابعة لمركز البلينا فى محافظة سوهاج اسمها الحرجة بالقرعان وانا شخصيا اعرف شباب كتير من هناك مسلمين ومسيحيين .. أسر كتير من البلد دى ساكنة ف العمرانية وشباب كتير من البلد دى بيسافر يشتغل هناك .. وصدقنى هم ما إلا شباب من حملة الدبلومات سافروا للعاصمة عشان يشتغلوا ف المعمار عشان لقمة العيش لا أكثر .

ويشهد الله على كلامى

يعنى لا ميلشيات ولا تخطيط ولا تدبير

تحياتى أستاذ س س

سُلطةٌ لا تكبحُ الجانى

ولا تحمى الضحية

سُلطةٌ مؤمنةٌ جداً

بدين الوسطية

فإذا استنجد محمومٌ بها

تسقيه ترياق المنية

وإذا استنجد بالخارج

تستنكر تدويل القضية !!!

أحمد مطر

رابط هذا التعليق

اقباط المهجر يتظاهرون فى النمسا ضد أحداث العمرانية

شهدت النمسا أمس الأحد، مظاهرة حاشدة شاركت خلالها المنظمات الأوروبية وأعضاء البرلمان النمساوى والأكاديمية السياسية وبعض السياسيين من صناع القرار النمساوى، وذلك احتجاجاً على أحداث العمرانية.

وقال بيان صادر عن المنظمة إن الكنيسة الكاثوليكية برئاسة الأسقف فرنس شارل ومنظمة "اندماج" وصداقة أقباط النمسا برئاسة كمال عبد النور وماهر عازر والناشط القبطى حسنى بيباوى والناشط رجائى تادروس ومنظمة التضامن المسيحى العالمى ومنظمة الكنيسة فى محنة العالمية برئاسة هربرت ريخ برجر وأعضاء من البرلمان الأوروبى لحقوق الإنسان ومنظمة حقوق الإنسان الدولية قد شاركوا فى مظاهرة لكشف الحقائق فى أحداث العمرانية.

وأضاف البيان أن المنظمات قررت إعداد ملف كامل عن الأحداث، وتقديمه للجنة حقوق الإنسان بالبرلمان الأوروبى، وأن المتظاهرين رفعوا شعارات تندد بالأحداث ضد المسيحيين فى العالم، خاصة فى مصر، مطالبين بالإفراج الفورى للشباب المحبوس.

..............................

5اساقفة أمريكيين يدعون لمسيرة سلمية أمام الأمم المتحدة تضامناً مع أقباط مصر

الثلاثاء، 14 ديسمبر 2010 - 16:13

دعا خمسة أساقفة بأمريكا هم الأنبا سرابيون، أسقف لوس أنجلوس والأنبا يوسف، أسقف جنوب الولايات المتحدة والأنبا مكاريوس، أسقف عام أمريكا والأنبا مايكل، أسقف عام فرجينيا والأنبا ديفيد، أسقف الساحل الشمالى الشرقى بالولايات المُتحدة جميع الطوائف المسيحية بأمريكا للمُشاركة فى صلاة لأجل أقباط مصر ولأجل السلام داخل مصر، اليوم بالكاتدرائية الأرمينية بنيويورك.

ووفق بيان صادر عن الأساقفة، اليوم الثلاثاء، يعقب الصلاة مسيرة سلمية حاشدة تتجه سيراً على الأقدام تجاه مبنى الأمم المُتحدة، وذلك لاستنكار أحداث العمرانية الأخيرة.

اظن بعد الاخبار دى لايصح ان ننكر دور اقباط المهجر فيما يحدث داخل مصر من فتن ووقيعة بين المسلمين والاقباط

وكذلك نعرف قوة تاثيرهم وضغوطهم على القرار السياسى الخاص بشئون المسحيين بمصر

ليه لحد دلوقت لم يتم الافراج عن المقبوض عليهم من الاخوان المسلمين اسوة بشباب العمرانية ؟!

رابط هذا التعليق

ليه لحد دلوقت لم يتم الافراج عن المقبوض عليهم من الاخوان المسلمين اسوة بشباب العمرانية ؟!

سؤال كمان :

وليه مستشفى مصر الجديدة ( 7 طوابق على مساحة2000 متر بتكلفة 40 مليون) تم إزالتها تحت حراسة الشرطة لمخالفتها تصريح البناء (ولأنها تابعة لجمعية خيرية لها علاقة بالإخوان) ؟؟

رابط هذا التعليق

مشكلة المسيحيين المصريين (الارثذوكس خصوصاً) التاريخية تتلخص في :

عدم قدرة الكنيسة علي الخروج بتفسير مقبول للسؤال المهم الذي لايوجد شاب او مراهق إلا وفكر فية (لماذا اغلبية مصر الأن مسلمين حوالي 94% مع انها كانت في وقت الاغلبية ؟)

هذا السؤال مصيري جداً بالنسبة لتفكير الكنيسة وبالتبعية لشباب الكنيسة لماذا ؟

لأنه ليس له إلا احتمالين للاجابة :

1- أغلبية المصريين قرروا ان الدين الأسلامي افضل واتبعوه وهي طبعاً اجابة مهينه جداً لمشاعر المسيحيين الدينية

2- الاحتمال الثاني حصلت اضطهادات ومأسي جعلتهم يصبحون مسلمين وهذا التفسير هو المعتمد (لكن الغير معلن) في الكنيسة فيتم زراعتة في كل طفل مسيحي ارثذوكسي منذ الصغر عن طريق ألاف من سير الشهداء والقديسيين الذين قتلهم الرعاع (الاسم الحركي للمسلمين في التاريخ الكنسي :unsure: )

من هنا تستطيع الأجابة علي اسئلة مهم مثل :

لماذا كلما اخذ القبطي اكثر طالب بالمزيد ؟

لأنه يطالب بالكثير من الاصل فهو لايريد كنيسة هنا ودير هناك هو يطالب بمصر نفسها

فمصر (المسيحية) التي هي بلد نعيش فية بعد ان احتلها المسلمين ولم يعد لها وجود اصبحت بلد يعيش فينا كما قال البابا شنوده

سؤال ثاني مهم :

لماذا لاتدعي الكنيسة الكاثوليكية والانجيليه الاضطهاد ؟

لأنها ببساطه لاتربي اولادها بالطريقة الارثذوكسية التي تقنعهم منذ الصغر ان حقوقهم مغتصبة

رابط هذا التعليق

تكملة للرد السابق

المسلمين ايضاً لديهم مشاكل مزمنة واصبحت تاريخية بمضي الوقت عليها

1- المسلمين لم يقتنعوا بالدولة الحديثة حتي الأن التي تكفل للجميع حقوقة

2- يريدون معاملة المسيحيين كأهل ذمة والحقيقة لاأعرف كيف ؟ فالدولة لاتحكم بالشريعة ولا المسيحيين يقبلون هذا الوضع ولاهم اصلاً يدفعون جزية وهذا ينسف وضع اهل الذمه من اساسة كما ان وضع اهل الذمة هو وضع لايقبلة اي مسلم عاقل لأنه يعطي للمسيحيين حقوق كثيره جداً اكثر من الازم

جدير بالذكر انه كلما حدثت فتنه يتم ذكر جميع احاديث اكرام اهل الذمه ولم يتسائل مسلم هل هم اهل ذمه حقاَ ؟

3- يعتقد كثير من المسلمين اننا نؤمن بالديانه اليهودية والمسيحيية!! لكن في الحقيقة العكس هو الصحيح من لم يؤمن بكفر المسيحيين يعتبر كافر

4- المسلمين اصبحوا اضيع من الايتام علي مأدبة اللئام فلا بابا يعتكف من اجلهم ولا امريكا تحتج علي اوضاعهم

مثلاً هناك قوانين ولوائح في الدولة المصرية صممت خصيصياً لسرقة المسلمين ولا احد غيرهم

لكن لاتجد من يتكلم لأنه اساساً لاأحد يهتم بأتعس اغلبية علي وجه الارض

الاغلبية الوحيده في العالم الذي اذا تشاجر احد منها مع الاقلية فيصبح المسلم (الاغلبية) هو الذي يهدد الوحده الوطنية ويت جره علي امن الدولة كأن افراد الاقلية المقدسة هذه فوق كل القوانين

رابط هذا التعليق

مشكلة المسيحيين المصريين (الارثذوكس خصوصاً) التاريخية تتلخص في :

عدم قدرة الكنيسة علي الخروج بتفسير مقبول للسؤال المهم الذي لايوجد شاب او مراهق إلا وفكر فية (لماذا اغلبية مصر الأن مسلمين حوالي 94% مع انها كانت في وقت الاغلبية ؟)

هذا السؤال مصيري جداً بالنسبة لتفكير الكنيسة وبالتبعية لشباب الكنيسة لماذا ؟

لأنه ليس له إلا احتمالين للاجابة :

1- أغلبية المصريين قرروا ان الدين الأسلامي افضل واتبعوه وهي طبعاً اجابة مهينه جداً لمشاعر المسيحيين الدينية

2- الاحتمال الثاني حصلت اضطهادات ومأسي جعلتهم يصبحون مسلمين وهذا التفسير هو المعتمد (لكن الغير معلن) في الكنيسة فيتم زراعتة في كل طفل مسيحي ارثذوكسي منذ الصغر عن طريق ألاف من سير الشهداء والقديسيين الذين قتلهم الرعاع (الاسم الحركي للمسلمين في التاريخ الكنسي :unsure: )

من هنا تستطيع الأجابة علي اسئلة مهم مثل :

لماذا كلما اخذ القبطي اكثر طالب بالمزيد ؟

لأنه يطالب بالكثير من الاصل فهو لايريد كنيسة هنا ودير هناك هو يطالب بمصر نفسها

فمصر (المسيحية) التي هي بلد نعيش فية بعد ان احتلها المسلمين ولم يعد لها وجود اصبحت بلد يعيش فينا كما قال البابا شنوده

سؤال ثاني مهم :

لماذا لاتدعي الكنيسة الكاثوليكية والانجيليه الاضطهاد ؟

لأنها ببساطه لاتربي اولادها بالطريقة الارثذوكسية التي تقنعهم منذ الصغر ان حقوقهم مغتصبة

استاذ ComingSoon

بعد التحية

احب انا اوضحلك امور عن المسيحين لاني مع احترامي لرايك حضرتك مش شايف الصورة الحقيقية وبوضوح حضرتك بتتكلم من نفس الفكر والطريقة اللي اتزرع مؤخرا في مصر بين الديانتين .ومش هدخل في رايك بالنسبة لاخواتي المسلمين علشان نتقولش اني ضدهم او ضد الاسلام او اني بكرة المسلمين وعايز اوضحلك حاجة انا مش عايش بمصر ومع ذلك اعز واغلى اصدقاء ليا مسلمين ومعتبرهم اهلي واخواتي بالغربة مع ان ليا اصدقاء مسيحين كتير بس الناس مش بدينهم وياريت مصر والمصريين كلهم يعرفوا كدا ويعيشوا بالطريقة دي بجد مش بس تتقال في وسائل الاعلام كمجاملة .

1- اول نقطة لحضرتك وهي ان المسيحيين اعتبروا اسلام المصريين المسيحين بعد دخول الاسلام دا اهانة ليهم احب اوضحلك ان الكلام دا مش صح لان كل واحد هيتحاسب عن نفسةواعمالة فاللي يترك المسيحية مع الف مليون سلامة مش هنبكي علية واللي هيجي المسيحية مش هنمسكلة طبلة ونرقصلة دي حاجات بين الانسان وربة واعتبر ياسيدي انا بقيت مسلم تفتكر هزودك ولا باسلامي انتي هتعيش في الدنيا بطولها وعرضها وبالاخر تدخل الجنة طبعا لا وكذلك لو حصل العكس اني مسلم واصبحت مسيحي مش هاثر فيك بل بالعكس هتحس بفخر انك على دينك وانا ضعفت وارتديت بس هقولك حاجة ومتزعلش مني انت هتحس بغيظ وحرقة وغل تجاة اصحاب الدين الاخر اللي ارتديت لية وهي دي بداية الاضطهاد والكراهية والغل اللي في مصر .

2- بخصوص النقطة التانية اللي تطرقت ليها

اولا وقبل اي شئ احنا عمرنا مااعتبرناكوا رعاع وانا مسيحي وبقولك ان اي مسيحي يقول كلمة زي دي ولو حتى بفكرة دا حرام دينيا لان الانجيل علمنا اننا نحب الناس كلها وقال حبوا اعدائكوا واحسنوا الي مبغضيكوا وانا مش شايف كل المسلمين اللي بالعلم اعداء لينا ولا حاجة والدليل اني بقولك انا اقرب اصدقاء ليا مسلمين وبحبهم اكتر من اي اصدقاء تانيين ليا . متحولوش حضرتك او غيرك تتصوروا وتتخيلوا حاجات من وحي الخيال وبرضوا دي كلها سبابها عدم حب وكراهية من نوعية بشر معينة مرضى ورافضيين للاخر والنوعية المريضة دي بعيد عنك مالهاش دخل لا بان بمسلمين ولا بمسيحين ولا بيهود واكبر دليل انا عايش في بلد اسلامي كبير جدا واسلامي جدا ومع ذلك عمري ماحسيت باي نوع من الكرة ولا الحقد ولا الغل الديني والطائفي ولا عمر حد سالني انت دينك اية الناس بتتعامل كبشر مع بعضها بصرف النظر عن الدين لان دي حاجة خاصة جدا وشخصية وليها حرمتها ومش من حق حد يسال عنها ويتعرضلها.

ثانيا بخصوص النقطة رقم 2 اللي اتعرضتلها ياريت تدرس تاريخ كويس انت وكل اخواتنا المسلمين اللي مش على علم ولا دراية بالتاريخ القبطي او المصري القديم يعني ما قبل الاسلام وهتعرف اد اية الوثانيين كانوا بيضطهدوا المسيحيين واحنا بنفتخر بان كنيستنا كنيسة الشهداء وبنكرمهم لانهم اتحملوا الالام والعذابات وضحوا بحياتهم من اجل ايمانهم بعقيدتهم . والمفترض ان حضرتك وغيرك من المسلمين تفرح وتفتخر زيينا بالظبط عارف لية لان الشهداء دول وقفوا بشجاعة قدام وثانيين بيعبدوا الاصنام وانا زي ما القران الكريم ذكر وقال اننا اهل كتاب وبنعبد اللة الواحد الاحد مش برضوا من باب اولى وكحسب الدين الاسلامي نعتبر اننا افضل من الوثانيين وبكتير ؟ ولما تدرس التاريخ المصري والقبطي هتلاقي ان مصر ارضها كلها اتملت بدم شهائها المسيحيين وارجع وافكرك بان دا قبل الاسلام يعني القديسين والشهداء دول دفعوا بدمهم عن ايمانهم وبلدهم اللي كانت الوثانية الرومانية عايز تغزوها يعني احتلال روماني وثني فياترى مش كل دا فخر لينا كمسيحين وفخر لحضرتك كمصري وعايزك تتخيل لو دا مكنش بيحصل وكانت مصر كلها بقيت وثنية ودخل الاسلام وحارب الوثنية واسلم اللي قدر عليهم والباقي على وثانيتهم يعني حضرتك كان زمانك بتعلق على نفس الموضوع بس بدل المسيحين المؤمنين باللة اللي عايزين كنيسة يصلوا فيها كنت دلوقت كتبت عن اخواتك بالوطن الوثنين اللي عايزين معبد يصلوا فية ايهما اصح وافضل ؟

3- اخر حاجة الكاثوليك والانجليين لية مش بيشتكوا زي ماسيادتك بتسال وبتجاوب بان تعاليمهم غير الارثوذكسية

اولا ارثوذكسي يعني قبطي يعني مصري وكانت الارثوذكسية هي طائفة الكنيسة الشرقية ومقرها اسكندريةاما الكاثوليكية فهي الكنيسة الغربية يعني الاوربية والانجليين هما طائفة منشقة عن الكنيسة الكاثولوكية كبروا واصبح اكبر عدد انجيليين بالقارة الامريكية يعن باختصار دول المسيحيين اللي كان قبل ايمانهم محتلين مصر ومضطهدين المسيحيين فيها فمكنش في حد بيضطهدهم بعد اعتناقهم للمسيحية وبالتالي مافيش بتاريخهم شهداء ولا عذابات بسبب ايمانهم ودينهم زي ماحصل مع المصريين المسيحيين . وياريت تقرا بتاريخ الاقباط وتاريخ المسيحية كويس وتعرف اسباب الطوائف اية وتاريخهم والفروق اللي بينهم .

واحنا مش بنشتكي وخلاص احنا بنطالب بحقوق لينا مش عارفين ناخدها واولها الاضطهاد ودا باعتراف من المسلمين الحياديين .

"]وهقولك ابسط دليل احنا بنتكلم بالموضوع دا بالاساس علشان احداث العمرانية اية رايك في المفاجاة اللي هقولك عليها دي وروح شوفها بنفسك تاني يوم للاحداث اللي سببها مخالفة من الحي اللي شايف شغلة على اكمل وجة ومبقاش فاضي غير للكنايس علشان مبيعرفوش يرشوى تاني يوم وكان يوم خميس للاحداث واحد مسلم باني بيت في ضهر الكنيسة على بعد 10 امتار من الكنيسة راح عمل في بيتة المخالف لكل قوانين المباني واللي اصلا بدون ترخيص عمل اول وتاني دور مسجد وعلشان يثبت حالة وياكد الوضع عملوا يوم الجمعة اللي هو تالت يوم لحادث العمرانية عملوا صلاة الجمعة وخلاص بقي مسجد مدام فية ميكرفون وامام بيأذن وناس بتصلي وبناءا علية هيترخصلة البيت المخالف وهياخد ماية وكهربا ببلاش مدى الحياة زي اللي بيحصل مع الكنيسة بالظبط اللي بتدفع للكهربا والماية فواتير بالالاف وتقول اننا بنشتكي [/b

وانا اسف على التطويل بس ارجوا انك متزعلش من الراي الاخر وتقبل مني كل تقدير واحترام لحضرتك وكل المسلمين وياريت نقفل باب الموضوع بتاع العمرانية والمسيحيين والمسلمين ونحولة لموضوع افضل منة وايجابي وهو اننا نبعد ونشيل اي كراهية او حقد او غل بين الناس على مستوى كل الاديان يمكن لما نغير من نفسنا مصر تتغير وتحلو على الاقل لو ماحلوتش بوضعها وحكومتها تحلو بناسها اللي بتحب بعض .

رابط هذا التعليق

لي طلب بسيط من اساتذتي الكرام ,,

لما تيجي حضرتك تتكلم عن المسلمين ماتقولش الاسلام قال كذا ,,

قول انا رأي كذا ,, او الفكر الفلاني اللي انا انتمي اليه رأيه كذا ,,

انما ماتقولش رأي الاسلام كذا ,,

لان ماحدش فينا يقدر يدعي انه بيتكلم باسم الاسلام ,,

رابط هذا التعليق

استاذ remoun

اسمح لي اختلف مع 90% مع ماقلتة

1- لم اقل ان المسيحيين اعتبروا هذا اهانه قلت تحديداً ان هذا الاحتمال فيه اهانه ضمنية

2- اقرأ اي تواريخ مسيحية ستجد كلمة رعاع متكررره (والمقصود بها المسلمين) وهي علي العموم مازالت تستخدم حتي الأن علي لسان المسيحيين

وكل اطياف المسيحييين يستخدمون هذه الكلمه من اكثرهم اعتدالاً إلي اكثرهم تطرف

وهذا ناتج عن تكرار هذه القصص الوهمية غالباً علي اسماعهم وهم صغار

بلاغ للنائب العام حول كاتب مسيحي وصف المسلمين بالرعاع

http://www.egyptsons.com/misr/archive/index.php/t-34040.html

موريس:المسلمون كفرة و(رعاع) وعبدة شيطان

http://www.elbashayer.com/news-115163.html

مظاهرات (رعاع) المسلمون فى مصر ضد الاقباط اصحاب البلد

http://www.tadwina.com/post/484612/%D9%85%D8%B8%D8%A7%D9%87%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D8%B9%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%81%D9%89-%D9%85%D8%B5%D8%B1-%D8%B6%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A7%D8%B5%D8%AD%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%AF

مظاهرات (الرعاع)

http://omalnoor.mam9.com/montada-f1/topic-t11459.htm

بالنسبة بافتخاري بهم

لاافتخر بابطال كنيستك لسبب واحد أن المسيحيين هم من اضطهد الوثنيين وليس العكس

ومن تسميهم وثنيين هم اجدادك قدماء المصرييين الذين دافعوا عن دينهم وهم اولي بالافتخار

وانا ليس عندي مشكلة في التعايش حتي مع البوذي والهندوسي طالما يلتزم بالقانون العام لأنه هو انسان وانا انسان

بالنسبة للدين الاسلامي ينقسم الوضع لقسمين :

دنيوي : يعتبر (من قالوا) انا نصاري اقرب لنا - يعني من يعترفون انهم نصاري ويتخذون هذا اسم لهم والمسيحيين يختلفون عن النصاري ولايسمون انفسهم نصاري

ديني : لايوجد الا تصنيفين مسلم وكافر

والكافر بالمناسبة ليس سب او شتيمه بل هي تعني غير مسلم

3- قبطي لاتساوي مصري

قبطي كلمه يونانية تعني اليونانين الذين عاشوا في مصر

4- ان اعرف بالفعل الفروق بين كل الطوائف المسيحية حتي النادره منها

والانجليين تعرضوا في تاريخهم لاضطهاد وبعد انتصارهم في شمال وغرب اروبا تعرض الكاثوليك بدورهم للاضطهاد

كل الفرق الدينية تعرضت لاضطهاد لكن الارثذوكسية الوحيده الذي تعتبر ذلك محور الدين

لاحظ االصرب الارثذوكس قاموا بالاباده الجماعية للمسلمين الالبان وفي كوسوفوا وكذلك فعلوا مع الكروات الكاثوليك

الروس الارثذوكس تاريخهم كله اضهاد للمسلمين من شيشانين وداغستانيين وغيره

اليونان الارثذوكس هم الدولة الوحيده في العالم التي لاتسمح باقامه مساجد في العاصمة كما قاموا بتهجير كل المسلمين وكانوا ربع سكان البلاد الي تركيا

المسيحيين الارثذوكس الاثيوبيين لهم تاريخ مرير في اضطهاد المسلمين

في الحقيقة لاتجد دولة ارثذوكسية في العالم الا وقامت بالاعتداء علي جيرانها بحقد تاريخي وقومي وديني مغروس فيما تسمية التعليم الارثذوكسي

اخيراً بالنسبة لمسجد العمرانية

هو اخذ ترخيص مسجد من 4 سنين وكان متوقف لجمع التبرعات

والفساد في الاحياء ليس له دخل لأن الكنائس تصريحاتها تأتي من الأمن لأن كما قلت يعرفون أن الموضوع ليس بناء كنيسة الموضوع هو خطة للسيطره علي مصر وفرض الاراده عليها

مالحاجة لـ 550 فدان في دير ابوفانا وهي مساحة اكبر من كل مساجد مصر مجتمعة ؟!!!

هل ستصلون في 550 فدان ؟

رابط هذا التعليق

لي طلب بسيط من اساتذتي الكرام ,,

لما تيجي حضرتك تتكلم عن المسلمين ماتقولش الاسلام قال كذا ,,

قول انا رأي كذا ,, او الفكر الفلاني اللي انا انتمي اليه رأيه كذا ,,

انما ماتقولش رأي الاسلام كذا ,,

لان ماحدش فينا يقدر يدعي انه بيتكلم باسم الاسلام ,,

هناك اشياء فيها رأي

وهناك اشياء ليس فيها رأي

عندما اقول الظهر 4 ركعات لا اقول رأيي انها 4 ركعات

بل الصحيح ان الظهر 4 ركعات مهما قيل ...

بالنسبة لأي كلمة اقولها واقول الاسلام قالها هي من ايات محكمات وليس فيها اراء ولم اكتبها مراعاه ان المنتدي ليس ديني

تحياتي

تم تعديل بواسطة ComingSoon
رابط هذا التعليق

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

احيك كومينج سوون على ثقتك دي كلها

بس للاسف ,,

ثقه مش في محلها ,,

لانك ممكن تستند للفظ الآيه ,,زي : ولا تقربوا الصلاه ,,

لكن جوهر الدين غير كده خالص ,,

جوهر الدين بيقول ان الفتنه نائمه لعن الله من ايقظها ,,

جوهر الدين بينهانا عن تتبع عورات الناس والتركيز على السلبيات -لانها لازم حتكون موجوده -

جوهر الدين بينهانا عن مجادلة اهل الكتاب الا بالتي احسن ,,

جوهر الدين بيامرنا بالاحسان وبالدعوه بالحب والرحمات وفعل الخيرات ,,زي ماعمل ابو عمر مع جاره المسيحي ,,

حتى يا سوون لو لقيت مقتل في خصمك ,,

ترفع انك تضربه فيه ,, بنبل الفارس الكريم ,,

وصدقني والله حيكون ليها اثر اكبر بكثير من انك تنتصر عليه وتقتله ,,

اتمنى اكون قدرت اوضح وجهة نظري في جوهر الدين ,, والتي اعتقد انها وجهة النظر السليمه ,,

على الاقل من قناعاتنا احنا كمجددين ,,

والله اعلم

ملحوظه : على فكره انت واحد قديم معانا ,, بس مسجل باسم جديد :happy:

رابط هذا التعليق

تكملة للرد السابق

المسلمين ايضاً لديهم مشاكل مزمنة واصبحت تاريخية بمضي الوقت عليها

1- المسلمين لم يقتنعوا بالدولة الحديثة حتي الأن التي تكفل للجميع حقوقة

2- يريدون معاملة المسيحيين كأهل ذمة والحقيقة لاأعرف كيف ؟ فالدولة لاتحكم بالشريعة ولا المسيحيين يقبلون هذا الوضع ولاهم اصلاً يدفعون جزية وهذا ينسف وضع اهل الذمه من اساسة كما ان وضع اهل الذمة هو وضع لايقبلة اي مسلم عاقل لأنه يعطي للمسيحيين حقوق كثيره جداً اكثر من الازم

جدير بالذكر انه كلما حدثت فتنه يتم ذكر جميع احاديث اكرام اهل الذمه ولم يتسائل مسلم هل هم اهل ذمه حقاَ ؟

3- يعتقد كثير من المسلمين اننا نؤمن بالديانه اليهودية والمسيحيية!! لكن في الحقيقة العكس هو الصحيح من لم يؤمن بكفر المسيحيين يعتبر كافر

4- المسلمين اصبحوا اضيع من الايتام علي مأدبة اللئام فلا بابا يعتكف من اجلهم ولا امريكا تحتج علي اوضاعهم

مثلاً هناك قوانين ولوائح في الدولة المصرية صممت خصيصياً لسرقة المسلمين ولا احد غيرهم

لكن لاتجد من يتكلم لأنه اساساً لاأحد يهتم بأتعس اغلبية علي وجه الارض

الاغلبية الوحيده في العالم الذي اذا تشاجر احد منها مع الاقلية فيصبح المسلم (الاغلبية) هو الذي يهدد الوحده الوطنية ويت جره علي امن الدولة كأن افراد الاقلية المقدسة هذه فوق كل القوانين

شكرا استاذى

ياريت تشرح كمان حابة اعرف وجهة نظرك فى تحليل كل النقاط للطرفين سواء المسلم او المسيحي

بصراحة يهمنى اعرف - بغض النظر عن اختلافى مع حضرتك فى بعض العبارات

والتى تفضل باقى الزملاء الافاضل بمناقشتها مع حضرتك - لكن واضح ان عندك

ماخذ كثيرة على الحكومة نفسها وعلى الدولة والاصلاح فى رايي يبدأ من المواطن اولا

المواطن البسيط - الفهم - المواطن العادى - اللي يستعمل المواصلات العامة ليذهب الى عمله

او المترو وببساطة شديدة وقبل نزوله يكتب على ابوابه - ايه او ذكرى خالدة - برغم عمره من تاريخ توقيعه وتشويهه لمنظر المترو

يدل انه ليس فى سن المراهقة

جايز ان تكون هذه العبارة - ليست فى المكان المناسب و لكن

انا ادرجتها كمثال للناس البسطاء ماذا يفعلون وماذا يصدقون

تفضل استاذى

اعطنى تحليل من وجهة نظر حضرتك كمواطن مصري وليس مواطن مسلم

وانا مواطنة مصرية

اعتقد فى امور كثيرة جانبها الصواب فى رايك لعل وعسي ان ياخذ هذا الموضوع

ماخذ البحث عن حلول جذرية لهذا الوطن الذى يتلاشي يوما بعد يوم والمصير بايدينا

دعوة للنقاش بعيدا عن التعصب او الانحياز لراى على اخر

:give_rose:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

احيك كومينج سوون على ثقتك دي كلها

بس للاسف ,,

ثقه مش في محلها ,,

لانك ممكن تستند للفظ الآيه ,,زي : ولا تقربوا الصلاه ,,

لكن جوهر الدين غير كده خالص ,,

جوهر الدين بيقول ان الفتنه نائمه لعن الله من ايقظها ,,

جوهر الدين بينهانا عن تتبع عورات الناس والتركيز على السلبيات -لانها لازم حتكون موجوده -

جوهر الدين بينهانا عن مجادلة اهل الكتاب الا بالتي احسن ,,

جوهر الدين بيامرنا بالاحسان وبالدعوه بالحب والرحمات وفعل الخيرات ,,زي ماعمل ابو عمر مع جاره المسيحي ,,

حتى يا سوون لو لقيت مقتل في خصمك ,,

ترفع انك تضربه فيه ,, بنبل الفارس الكريم ,,

وصدقني والله حيكون ليها اثر اكبر بكثير من انك تنتصر عليه وتقتله ,,

اتمنى اكون قدرت اوضح وجهة نظري في جوهر الدين ,, والتي اعتقد انها وجهة النظر السليمه ,,

على الاقل من قناعاتنا احنا كمجددين ,,

والله اعلم

ملحوظه : على فكره انت واحد قديم معانا ,, بس مسجل باسم جديد :happy:

نبدأ من الاخر

انا مش قديم انا جديد 100% :fun:

والمنتدي عجبني ان فية مصريين بيتكلموا بحرية وهي مانفتقده في بلدنا

هي ديه الحقيقة وبلاش تتدعي انك تعرف الغيب

أولاً ديننا package واحده وجوهره مش الكلام اللي انت قلته

جوهره : لا اله الا الله محمد رسول الله

ثانياً المفروض لما نقول كلام نبقي فهمينة

تحدثت عن الفتنة

لكن هل عندك دليل من (قرأن اوسنة) علي ان المشكلة او الشغب او البلطجة او الخناقة او حتي الحرب بين المسلم وغير المسلم تسمي (فتنة)

انتظر اجابتك ؟ وواثق انك ستبحث ليس لي لا لكن لتتعمق في فهم دينك

بالنسبة لمجادلة اهل الكتاب

اخي في الله انا لا اجادلهم اطلاقاً لا بالحسني ولابغيرها لأن لا هذا المكان مكانه ولاالوقت وقته كما ان من يتكلم بالسوء ليس المسلمين بل مسيحيين مؤمنين بالاب والابن والروح القدس من امثال زكريا بطرس وبيشوي

هذا نقاش سياسي عن بشر يتعايشون في مكان محدد اسمه مصر يجب ان يحترمون قوانية سواء اعجبتهم او لم تعجبهم

بالمناسبة ماعلاقة تتبع العورات بهذا النقاش ؟!!

بالنسبة للفرسان

فلم يعد لهم وجود في ارض الواقع

لقد ذهبوا وذهبت اخلاقهم نحن نتحدث الأن عن اناس يخطفون النساء ويظهرون علي شاشة التلفزيون للبكاء

شغل ضربني وبكا وسبقني علي ماما امريكا واشتكا

رابط هذا التعليق

طيب يا كومينج انا في الحقيقه كنت فاكرك واحد معين قديم مفتقده من فتره ,,

بالتالي كنت بناقش قناعات معينه كانت بيننا مختلفين عليها يعني ارضية مشتركة ,,

انما مادمت جديد بقى والحماس واخذك يبقى عذرك معاك ,,

واذا كنت شايف ان زمن الفرسان النبلاء قد انتهي ,,

فدورنا احنا كمجددين اننا نبعثه من تاني ان شاء الله ,,

دوري ودورك ودور كل انسان جواه بذرة الخير والحب اللي زرعها ربنا فينا ,,

اننا نركز مع العدو الحقيقي وهو الفساد و الغرب ,,

مش اننا نتشطر على مواطن صعيدي غلبان جاي يا كل لقمة عيش ونتعامل معاه انه سبب النكسه ,,

رابط هذا التعليق

استاذه اغابي

حسب رأيي لاتوجد حكومة بالمعني المعروف في مصر

يوجد نظام بيروقراطي مستقر منذ الاف السنين مثل التنين يضم مصالح الدولة وجيشها ووزارتها ويسير امورها اليومية ومتغلغل في كافة مناحي الحياة

هذا النظام المستقر يحتاج دائماً لمن يديره

تاريخياً في مصر كانت تتكون عصابة بشكل ما للأداره هذا التنين لمصلحتها هي فقط

سواء كان الفرعون والكهنه

او الرومان او الارستقراطية اليونانية في العهد البطلمي

او المماليك المجلوبين من بلاد اخري

او محمد علي واسرتة ومماليكة وحاشيتة

او ضباط ثوره يوليو

او احمد عز ورجال الاعمال

بالنسبة للاصلاح حسب رأيي لايوجد اصلاح فقط قد تطور الامور للافضل بفعل حاكم لدية شئ يريد تحقيقة بالصدفة مثل (محمد علي او صلاح الدين) ثم ترجع للتدهور التدريجي مره اخري

لأن المصريين لايدافعون طوال تاريخهم عن مكتسابتهم بل النفاق جزء رئيسي في الشخصية المصرية

مثال : البابا يقبل شيخ الازهر

هذا ينافق وهذا ينافق وجميع المشاهدين يعرفون انه نفاق ومع ذلك الامور تسير

لأنه ببساطه هكذا تسير الامور في مصر منذ 7000 سنه

هذا لاينفي وجود ناس مصدقين ومستمتعين مثل الاخ architect الذي لم يتح له الفرصة لدخول المطبخ

هو يعجبة الهوت دوج لكن لايعرف كيف يصنع !!

رابط هذا التعليق

طيب يا كومينج انا في الحقيقه كنت فاكرك واحد معين قديم مفتقده من فتره ,,

بالتالي كنت بناقش قناعات معينه كانت بيننا مختلفين عليها يعني ارضية مشتركة ,,

انما مادمت جديد بقى والحماس واخذك يبقى عذرك معاك ,,

واذا كنت شايف ان زمن الفرسان النبلاء قد انتهي ,,

فدورنا احنا كمجددين اننا نبعثه من تاني ان شاء الله ,,

دوري ودورك ودور كل انسان جواه بذرة الخير والحب اللي زرعها ربنا فينا ,,

اننا نركز مع العدو الحقيقي وهو الفساد و الغرب ,,

مش اننا نتشطر على مواطن صعيدي غلبان جاي يا كل لقمة عيش ونتعامل معاه انه سبب النكسه ,,

اعذرني يابشمهندس خدتني الحماسة ومخدش بالي انكوا عندكم تجديدات

هو انته بالمناسبة بتجددوا ايه ؟

المهم

يابشمهندس العدو مش الغرب بس العدو هو اي حد بيهدد مصالحك او يحتمل انه في يوم من الايام انه يكون عنده القوه عشان يهدد مصالحك ضمن مجالك الاستراتيجي

بالنسبة لزمن الفرسان فانا قلت انه انتهي علي سبيل المجاز

المفاجأه ان زمن الفرسان لم يكن موجود غير في القصص فقط

مش القصص اللي بيحكيها عمرو خالد لأ قصص الفرسان عند عدونا اللدود الفرنجة

والفرنجة ياباشا اول مااخترعوا المدفع والندقية عرفوا ان الفرسان ماعدش ليهم لزمه وعرفوا ان ده زمن ميكافيلي

لكن فضل ناس عواجيز متمسكين بالماضي ومش عايزين ينسوا فكتبوا لهم قصص تفكرهم بالفرسان واخلاقهم ليقرأوها بجوار المدفئة

بعد موت هؤلاء الناس تم تصدير هذه الكتب مع كتب (احبوا اعدائكم المستعمرين) نفعت مع بعض الزنوج

الباقي بقي اللي مش بيحبوا اعدائهم المستعمرين دول سموهم الاشرار والارهابين اللي هم احنا :)

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...