اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شغب ومصادمات بين الأمن ومسيحيين احتجاجاً على وقف إنشاءات بكنيسة العمرانية


se_ Elsyed

Recommended Posts

هل جاوبت الآن يا عزيزى "محمود مصطفى" على تساؤلك المستغرب لأولى مداخلاتى فى هذا الموضوع ؟

الفاضل والأخ الكبير .. ابو محمد كنت اتوقع ما كتبت ووصفت لكنى كنت مستغرب طول مدة الصمت او التريث

فى النهاية ربما يكون ما حدث من بلطجة يعيد توضيح الصورة للجميع ... فليس كل ما يلمع ذهبآ

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 382
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الحادث كبير جدا

ده اول مره الاقباط ردهم يكون عنف و تدمير

المظاهرات حصلت قبل كده. لكن احداث شغب دى مؤشر خطير

و استخدام العنف مش فى صالح اى حد

فالعنف بيولد عنف

و الكل سيكون خاسر

لكن قصر الموضوع على انه اعمال عنف من قبل المسيحيين مش هو الحل برده

الفيديو اللى الاستاذ هيرو نشره من بى بى سى بيوضح انها اعمال عنف متبادله

بعد حوالى دقيقه فى الفيديو هتلاقى عساكر الامن المركزى واقفه فوق الكوبرى و بتحدف الناس بالطوب!

(العمرانيه فيها اربع كنايس و 90 الف مسيحى(كل كنيسه عندها كشوف بالمسيحيين فى منطقتها

و المسيحيين محتاجين كنايس تانيه

فالطقوس و الصلوات المسيحيه لا تصح خارج الكنيسه

الناس بقالها 10 سنين بتحاول تطلع ترخيص بناء كنيسه

و غالبا الناس دى بتصلى فى المكان ده من زمان فى السر

و اخيرا طلعوا ترخيص بنا لمبنى خدمى

و بنوا في احد ادواره كنيسه

الناس فرحانه و مصدقت البنا بدا

و الشباب و الستات و العواجيز كله بيشارك فى البنا

و لقوا ان المحافظه امرت بوقف البنا

و بعد كده الامن تدخل لفرض وقف البنا

الناس اعتصمت و قرروا يستمروا فى البنا حتى و لو على رقبتهم

الامن قرر فض الاعتصام و اخلاء المبنى

ووقعت المصامدات

اللى حصل دليل على عدم ثقه المواطنين فى الدوله

فهم لو كانوا عارفين انهم ممكن يبنوا كنيستهم بالقانون مكنوش لجئوا للتحايل عليه

و لو كانوا عارفين ان المشكله ممكن تتحل مكانوش اعتصموا

الحل هو اصدار القانون الموحد لبناء دور العباده

يا إلا يبقى فعلا فيه ناس مش عاوزه كنايس تتبنى

هتقوللى مهو ديننا بيقول كده زى ما الاستاذ شريف مان قال

اقولك دينك تطبقه على نفسك و على و لادك مش عليا

فانا مصرى و من حقى اصلى فى بلدى

و للاسف لو المسيحيين مخدوش حقهم فى العباده

هتتكرر احداث مؤسفه و مخزيه زى دى

فالظلم و حش

رد فعل المسيحيين كان همجى و لا يمثل رأى المسيحيه

لكنه كان رد فعل بشرى على شعور بالظلم

الناس حست انهم مش هيخدوا حقهم فى بنا كنيسه بالذوق فقرروا يخدوه بالعافيه

طيب الناس جايه من الصعيد عشان يساعدوا فى بناء كنيسة فى الجيزة ؟!!

سؤال برىء والله

الجيزه اول محافظات الصعيد. فالجيزاويه صعايده

بعض الاعضاء اعادوا ذكر موضوع ان المسلميين ضيوف فى مصر

اعتقد ان رد البابا على الموضوع ده فى لقائه المسجل مع المناوى كان اكتر من كافى

البابا قال ان الكلام ده غلط و انه مستعد انه يقول ان المسيحيين ضيوف على اخوتهم المسلميين

واكيد فيه جيل أوصافه غير نفس الاوصاف

إن شاف يوعى وإن وعي ما يخاف

http://www.youtube.com/watch?v=-ngd0DARowQ

رابط هذا التعليق
شارك

الحل هو اصدار القانون الموحد لبناء دور العباده

يا إلا يبقى فعلا فيه ناس مش عاوزه كنايس تتبنى

هتقوللى مهو ديننا بيقول كده زى ما الاستاذ شريف مان

اقولك دينك تطبقه على نفسك و على و لادك مش عليا

الفاضل ريمو .. اتمنى لما تتكلم عن دين يعتنقه الغالبية العظمى من الاعضاء ان كلامك يكون باحترام اكتر من كده ..

واعتقد برضه ان لو اي حد من الاعضاء سائهم عباراتك دي وطريقتك في التعبير عن رأيك وراح بدوره قالك نفس الكلام بنفس العبارات على دينك الي بتدين بيه مظنش ان كلامه هيكون مقبول بالنسبة لك ومظنش انها هتبقى لياقة او ذوق منه لو عمل كده حتى لو كان رد على كلامك الي بدأته ..

واعتقد من فترة احد الاعضاء تكلم عن كبير رجالات الدين عندكم بطريقة مماثلة تعمد فيها يذكر ان كلامه ملزم لكم وحدكم واعتقد ان كلامه ده مكانش مقبول منكم تماما مثل كلامك اعلاه .. فمابالك ان اضفنا له نبرة التعالى الموجوده في كلامك والي اراها مرفوضه تماما ..

من حقكم تبنوا ما تشائون من كنائس طالما ان بنائها لايتعارض مع قوانين البلد الي انتم عايشين فيه .. من حقكم برضه تطالبوا بتعديل القوانين دي لو شايفين انها منعاكم من ممارسة شعائركم الدينية لكن الي مش من حقكم اكيد انكم تتطاولوا على اديان آخرين او تستخدموا نبرة التهكم في حديثكم عنها ..

اعتنق ما تشاء من دين وقم فيه بما تشاء من طقوس لكن رجاء لو هتتكلم عن دينا فيكون كلامك بحساب تماما كما تحب ان يكون كلام الناس عن دينك واعتقد ده اقل واجب .. ولا هو دينك مش بيقولك كده ؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

الحل هو اصدار القانون الموحد لبناء دور العباده

يا إلا يبقى فعلا فيه ناس مش عاوزه كنايس تتبنى

هتقوللى مهو ديننا بيقول كده زى ما الاستاذ شريف مان قال

اقولك دينك تطبقه على نفسك و على و لادك مش عليا

يبقى أقرأي الدستور المصري مره أخرى ... لإن يبدو إنك لم تنظري إليه ولو على سبيل المعرفة

وإليكي المادة الثانية من الدستور :

(المادة 2)

الإسلام دين الدولة، واللغة العربية لغتها الرسمية، ومبادئ الشريعة الإسلامية المصدر الرئيسي للتشريع .

حقيقة لا أعلم حكم بناء الكنائس الجديدة في الإسلام ..

لكن لو الإسلام قال لا يجوز بناء كنائس جديدة .. يبقى هايُطبق ذلك علي وعليكي وعلى اولادك ...

ده على اساس إنك مصرية وعايشة في بلد إسلامي وبالتالي أنتي تحت طائلة القانون مهما كان شأنك أو جنسك أو دينك ...

وهذا شيء بديهي

فأنا كمٌسلم عندما أعيش في دولة أوروبية وأحمل جنسيتها .. فبديهي بيُطبق علي قانون البلد ... ولا يجرؤ شخص مهما كان أن يقول " أنا مسلم وقانون بلدكم تطبقوه على نفسكم وعلى ولادكم "

عيب يا أخت ريمو ....

عيب أن تعتبروا نفسكم دولة داخل الدولة ولكم قوانينكم ودستوركم ..

وعيب أكتر نبرة الإستعلاء والشوفانية الزائدة والمنتشرة هذه الأيام حتى من اللي بيولعوها من القساوسة والرهبان ومن ضمن تلك الحرائق موضوع " لن نسمح بأي حال من الاحوال لأحد بتفتيش الكنائس او التدخل في شئونها "

ليه إن شاء الله ؟

هي الكنيسة بقت سفارة أحد البلدان الاجنبية ولا يجوز تفتيشها ؟؟؟

لم يقل أحد إن ذلك تدخل في المعتقد والدين وممارسة العبادة ... ولكن أمنياً .. لا يوجد شبر على أرض الوطن غير خاضع لإشراف الدولة .. حتى الممتلكات الخاصة والفردية ....

فطالما الواحد ماشي سليم يبقى لا يعيبه مليون تفتيش ..

وزي المساجد والجمعيات الخيرية الإسلامية ما هي تابعة لإشراف وزارة الأوقاف ووزارة التضامن الإجتماعي ..

فيجب أيضاً اخضاع الكنائس والاديرة ودور العبادة المسيحية للدولة لجهة يتم تحديدها من الدولة ..

-----------

رد فعل المسيحيين كان همجى و لا يمثل رأى المسيحيه

لكنه كان رد فعل بشرى على شعور بالظلم

الناس حست انهم مش هيخدوا حقهم فى بنا كنيسه بالذوق فقرروا يخدوه بالعافيه

لأ يا ريمو هانم . هذا كلام غير صحيح ..

رد الفعل البشري العفوي يأتي بالصدفة أو وليد الموقف

إنما لما يتم حشد الاف من النساء والاطفال والمراهقين في مكان ما لعدة أيام سابقة للهوجة

ولما يتم جلب دروع بشرية من الصعيد للتمترس في المبنى اللي هو مش كنيسة

ولما يكون الرهبان أو القساوسة لا يوجد لديهم دليل واحد على إنهم طلبوا إن المبنى ده يترخص ككنيسة من الأول

ولما يكون اللي بيشرف على البناء تحايل وخالف وبلطج وعملها كنيسة بالرغم إن الرسومات بتقول غير كده

ولما يقوم الألاف من الغلابة اللي إنضحك عليهم دول يزحفوا نحو مبنى المحافظة والحي ويكسروه ويحرقوه في وقت الفجر أي الساعة الخامسة صباحاً ..

يبقى ده كله عمل مخطط ومدبر من جهات عُليا مسيحية يهما إشعال الموقف والتضحية بهؤلاء المساكين .. لكي يظهروا هم بدور الأبطال المادفعون عن حقوق الغلابة من المسيحيين اللي مش لاقيين مكان يصلوا فيه ..

أما موضوع إن الأمن هو اللي بدأ ....!!!!!!!!!!!!

بدأ بإيه ؟

يعني الأمن وجه نداء للناس دي وجمعهم في مكان واحد وراح ضاربهم ؟

ولا هو بدأ بالضرب فراح فلول من المتمترسين تسللت من أحدى الثغرات الأمنية وذهبت إلى مبنى المحافظة وحي العمرانية وقامت بعمل حركة ألتفاف حول قوات الأمن لتطويقها من الخلف ؟

لو حضرتك عايشه في القاهرة .. قريباً من موقع الاحداث يعني .... ممكن تزوريها للوقوف على الحقائق ... ليس على الحقائق المسيحية فقط .. ولكن الإسلامية أيضاً ... وللتوفير عليكي ... ستجدي إن موقع بناء " مبنى الخدمات " قريب جداً من الطريق الدائري ... وحاولي إلقاء نظرة على الجانب المقابل للطريق الدائري ... فستندهشي من رؤيتك لبناء أصبح أثراً بعد عين وتم هدمه وجعل عاليه واطيه زي ما بنقول بالبلدي ... والبناء ده كان لمبنى مسجد مخالف للقانون .. فقامت قوات الشرطة التابعة لحي العمرانية بهدمه من فترة ولم يعترض صوت مسلم واحد . لإن مافيش حد فوق القانون .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

الحل هو اصدار القانون الموحد لبناء دور العباده

يا إلا يبقى فعلا فيه ناس مش عاوزه كنايس تتبنى

هتقوللى مهو ديننا بيقول كده زى ما الاستاذ شريف مان قال

اقولك دينك تطبقه على نفسك و على و لادك مش عليا

يبقى أقرأي الدستور المصري مره أخرى ... لإن يبدو إنك لم تنظري إليه ولو على سبيل المعرفة

وإليكي المادة الثانية من الدستور :

(المادة 2)

الإسلام دين الدولة، واللغة العربية لغتها الرسمية، ومبادئ الشريعة الإسلامية المصدر الرئيسي للتشريع .

حقيقة لا أعلم حكم بناء الكنائس الجديدة في الإسلام ..

لكن لو الإسلام قال لا يجوز بناء كنائس جديدة .. يبقى هايُطبق ذلك علي وعليكي وعلى اولادك ...

ده على اساس إنك مصرية وعايشة في بلد إسلامي وبالتالي أنتي تحت طائلة القانون مهما كان شأنك أو جنسك أو دينك ...

وهذا شيء بديهي

لو الدستور قال ماينفعش نبنيلهم كنايس في مصر علشان مصر دوله مسلمه و انتو مسيحيين.... يبقى دستور فشنك و بيعامل الناس حسب معتقداتهم مش حسب جنسيتهم

اللي شايف انه لازم يحصل:

اولا لازم عدد المسيحيين يكون معروف بشكل رسمي علني محايد دقيق و متفق عليه من الجميع (دوله و كنيسه و رأي عام)

ثانيا يتم دراسة الكثافة السكانية لهذا العدد من المسيحيين مقابل توزيع عدد الكنائس الموجود في مصر للوصول الى هل يتم زيادة عدد الكنائس أم لا

ثالثا يتم توحيد طرق التعامل مع اصدار تصاريح بناء دور العبادة للجميع (مسلمين و مسيحيين)

حيث ان اهدار المال العام او الخاص في تكديس دور عباده جديده لا ضرورة لها هو امر مضر و من باب اولى توجيه هذا النقد المنفق بدون داعي الى بناء المدارس و المستشفيات و التي يعتبر عددها غير مناسبا لعدد السكان الحالي بكل تأكيد

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

أنا مع سن قانون واضح لبناء دور العبادة على اختلافها (إسلامية ومسيحية ويهودية)

لا أتصور بعد كل ما قرأته فى القرآن (التشريع الإلهى) عن حرية العقيدة .. ولكم دينكم ولى دين .. أن يجرؤ بشر مهما كان هذا البشر على منع من سمح الله له بعقيدة غير الاسلام - وحسابه يوم الحساب - باعتناق تلك العقيدة والتعبد بها .. ولكن هذا موضوع آخر لا أريد الخوض فيه هنا

من حق المسيحى أن يبنى كنيسته ليتعبد فيها .. ومن الحق المسلم أن يبنى مسجده ليتعبد فيه .. كله بالقانون الذى يساوى بين الجميع .. ومن حق هذا وذاك ألا توضع أمامه العراقيل

وفى نفس الوقت أنا ضد كل من يأخذ القانون بيده مسلما كان أو مسيحيا

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

سي السيد قال :

وإليكي المادة الثانية من الدستور :

(المادة 2)

الإسلام دين الدولة، واللغة العربية لغتها الرسمية، ومبادئ الشريعة الإسلامية المصدر الرئيسي للتشريع .

حقيقة لا أعلم حكم بناء الكنائس الجديدة في الإسلام ..

لكن لو الإسلام قال لا يجوز بناء كنائس جديدة .. يبقى هايُطبق ذلك علي وعليكي وعلى اولادك ...

رد زهيري :

لو الدستور قال ماينفعش نبنيلهم كنايس في مصر علشان مصر دوله مسلمه و انتو مسيحيين.... يبقى دستور فشنك و بيعامل الناس حسب معتقداتهم مش حسب جنسيتهم

الفاضل زهيري .. مش تحترم ( دستور ) البلد الي غالبيتنا كمصريين عايشين فيه او على الاقل بننتمي ليه .. مش عاجبك او مضايقك قول شايف بضرورة تغييره او انا مع الي بيطالبوا بده .. لكن بالتاكيد وحتى يتغير القانون ـ ان تغير ـ فانت وغيرك ( مجبرين على احترامه ) خاصة و ( الدستور ) عند الناس المحترمه لازم يكون محترم بغض النظر وافق هواهم الشخصي او لم يوافق .. مهو اصل لو هنفصل ( دستور) على كل احتياجات ورغبات كل واحد لوحده فمش هتمشي ..

اعتقد انك كده موافقني في كونها مش من اللياقة والذوق وصفك ( دستورنا ) بالـ( فشنك ) يازهيري باشا ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

لأ يا ريمو هانم . هذا كلام غير صحيح ..

استاذ سى السيد الفاضل ريمو

عضو خلاف الفاضله remo

لذا وجب التوضيح

تم تعديل بواسطة مغتربة

EjGPv-c584_381280136.jpg

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق
شارك

سي السيد قال :

وإليكي المادة الثانية من الدستور :

(المادة 2)

الإسلام دين الدولة، واللغة العربية لغتها الرسمية، ومبادئ الشريعة الإسلامية المصدر الرئيسي للتشريع .

حقيقة لا أعلم حكم بناء الكنائس الجديدة في الإسلام ..

لكن لو الإسلام قال لا يجوز بناء كنائس جديدة .. يبقى هايُطبق ذلك علي وعليكي وعلى اولادك ...

رد زهيري :

لو الدستور قال ماينفعش نبنيلهم كنايس في مصر علشان مصر دوله مسلمه و انتو مسيحيين.... يبقى دستور فشنك و بيعامل الناس حسب معتقداتهم مش حسب جنسيتهم

الفاضل زهيري .. مش تحترم ( دستور ) البلد الي غالبيتنا كمصريين عايشين فيه او على الاقل بننتمي ليه .. مش عاجبك او مضايقك قول شايف بضرورة تغييره او انا مع الي بيطالبوا بده .. لكن بالتاكيد وحتى يتغير القانون ـ ان تغير ـ فانت وغيرك ( مجبرين على احترامه ) خاصة و ( الدستور ) عند الناس المحترمه لازم يكون محترم بغض النظر وافق هواهم الشخصي او لم يوافق .. مهو اصل لو هنفصل ( دستور) على كل احتياجات ورغبات كل واحد لوحده فمش هتمشي ..

اعتقد انك كده موافقني في كونها مش من اللياقة والذوق وصفك ( دستورنا ) بالـ( فشنك ) يازهيري باشا ..

و ايه علاقتك بإحترامي او عدم احترامي للدستور ؟

ده موضوع و رؤيه شخصيه يا ضحى

اي دستور يفرق بين المواطنين و حقوقهم على اساس معتقدهم الديني هو دستور غير انساني و فشنك هو اكثر المصطلحات ادبا للتعبير عنه

اما موضوع الذوق فأنا ممكن اجيبلك مقتطفات من مداخلات كثيره لحضرتك ليس لها علاقه بالذوق اطلاقا

مفيش داعي نشتت الموضوع

تحياتي :clappingrose:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

لو الدستور قال ماينفعش نبنيلهم كنايس في مصر علشان مصر دوله مسلمه و انتو مسيحيين.... يبقى دستور فشنك و بيعامل الناس حسب معتقداتهم مش حسب جنسيتهم

ولو الدين اللي بيقول كده يا زُهيري ؟

إيه هايبقى دين فشنك هو كمان

أتحداك تقول على دستور كندا .. دستور فشنك ...

وأتحدى أي مواطن أوروبي يقول على دستور بلده كده

مش هي دي الحرية برضوا ؟

ومش هو ده إحترام الدستور ؟

ولا نحترم جزء ونسيب جزء ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

لأ يا ريمو هانم . هذا كلام غير صحيح ..

استاذ سى السيد الفاضل ريمو

عضو خلاف الفاضله remo

لذا وجب التوضيح

عارف يا مغتربة

لسه النضارة بخير على فكرة ..

بس يا ريتي الزميلة ريمو ( الأسم بالعربي ) تطلب تغيير إسمها لاخر تختارة عشان اللخبطة ...

مش عاوز الواحد يكون بيضرب حد والضربة تيجي في حد تاني هههههههههههه :give_rose:

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

لأ يا ريمو هانم . هذا كلام غير صحيح ..

استاذ سى السيد الفاضل ريمو

عضو خلاف الفاضله remo

لذا وجب التوضيح

عارف يا مغتربة

لسه النضارة بخير على فكرة ..

بس يا ريتي الزميلة ريمو ( الأسم بالعربي ) تطلب تغيير إسمها لاخر تختارة عشان اللخبطة ...

مش عاوز الواحد يكون بيضرب حد والضربة تيجي في حد تاني هههههههههههه :give_rose:

لا يا استاذ سى السيد

روح اكشف على العدسات

لان استاذ ريمو ( بالعربى ) كاتب فى صفحته بالبنط العريض ميل يعنى ذكر

و حاطط صورته كمان بما لا يدع مجالا للشك :give_rose: :P

EjGPv-c584_381280136.jpg

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق
شارك

المقال التالي لنوارة نجم

مقال ينظر للأمور بدون تعصب مسيحي أو إسلامي

و لكن لي ملاحظتين و هما :

1) كتبت نوارة نجم :إن الحدث لا يدخل في نطاق الفتنة الطائفية فهو مواجهة بين بعض المسيحيين و قوات الأمن

هذا ما كان في البداية .. و لكن للأسف الموضوع تحول بقدرة قادر إلى مساجلات و مناقشات طائفية

مما يعني أن الحكومة لعبتها صح .. و نفذنا نحن المصريون السيناريو المرسوم لنا بحذافيره

2) كتبت أن الأمن أفرط في إستخدام القوة

و هناك قولين في ذلك : الأول أن الأمن هو الذي بدأ بضرب المعتصمين في الكنيسة

و الثاني أن المتظاهرين هم الذين بدأوا برشق الحجارة على قوات الأمن

ولا أعتقد أن أحدًا سيصل للحقيقة .. لأن كلا من الطرفين سيتبنى وجهة النظر التي تخدم فريقه .. و لن يقول الحقيقة

فلا أرى داعي لمحاولة البحث وراء الباديء .. لأننا لن نعرف أبدًا

تروللي التغيير - نوارة نجم - جريدة الدستور الإلكترونية

"فتنة طائفية"، وشيخ الأزهر يدعو المواطنين للتمسك بالوحدة الوطنية، والأنبا شنودة يتجاهل الحدث!

أين هي الفتنة الطائفية؟ لم أر في أحداث العمرانية فتنة طائفية.

هناك عدة أطراف أطلق كل منهم دخانا ليغطي على حقيقة الأمر.

الطرف الأول: الأمن الذي تعمد تفجير الموقف، و"استخدام القوة المفرطة"، كما يقول المجتمع الدولي عادة عن إسرائيل، في مواجهة متظاهرين عزل. الأمن المصري لا يستخدم كامل طاقته إلا لأهداف سياسية. مثلا، حين استخدم القوة المفرطة في أحداث المحلة، كان الهدف هو تلقين عمال المحلة درسا قاسيا حتى لا يعاودوا الكرة، خاصة وأن إضراب عمال المحلة هو الذي صنع تضامنا في محافظات أخرى، وهو الذي خلق "إضراب 6 إبريل"، الذي تمخض عنه مجموعات، وتحركات احتجاجية عديدة، لا تخص العمال فحسب، وإنما تعمل لتنشيط الحراك السياسي من أجل التغيير. هذه حقيقة يجب أن تسجل حتى لا تضيع في أوراق التاريخ المتراكمة: صناع إضراب السادس من إبريل هم عمال المحلة البواسل، الذين قدموا تضحيات بدمائهم وأرواحهم وأعينهم التي عورها الأمن. حيث كان الأمن يتعمد إطلاق الرصاص المطاطي في اتجاه العين بالتحديد.

في هذه المرة، أفرط الأمن في استخدام قوته، متعمدا، لإحداث شغب وهرج ومرج في الشارع المصري، حتى يلتفت الناس للحدث، ويتجاهلون الحدث الأهم، ألا وهو الانتخابات وما سيحدث فيها من تزوير. ثم أطلق بلطجيته، وقد شهد سكان المنطقة من المسلمين والمسيحيين أن "المدنيين" الذين كانوا يساعدون الأمن في قذف الحجارة على المتظاهرين هم مجموعة من البلطجية المعروفة وجوههم في المنطقة، وذلك ليسوق المشهد بوصفه "عركة" بين مسلمين ومسيحيين. ما حدث، أن مجموعة من المواطنين تظاهروا أمام المحافظة، فمنذ متى يتم مواجهة المتظاهرين بالذخيرة والرصاص، خاصة أولئك الذين يتظاهرون في مكان محدد يستطيع الأمن السيطرة عليه وتسييجه بكوردوناته التي خنق البلاد بها؟

لا أجد سببا واحدا وجيها، يدفع قوات الأمن للجوء لهذا التصرف المتوحش، سوى أن لديهم أوامر سياسية بتفجير معركة جانبية تضلل المواطنين، وتلفت انتباههم عن المعركة الرئيسية.

الطرف الثاني الذي وجد من صالحه التعتيم على حقيقة الأمر هم: المسترزقون. كان ولا يزال الملف الطائفي في مصر، مثله مثل ملفات الفقر، والديكتاتورية، والمرأة، والطفل، والعمال، والزراعة، وكل مصائب مصر، مصدرا جيدا للتكسب والتربح، والمسترزقون ينتمون لناد عالمي يأكل على آلام الناس ويتاجر بها. لقد تعودنا في مصر على الاحتجاجات الفئوية - وهو ما يعطل قطار التغيير الذي لا يكف الدكتور البرادعي عن الحديث عنه - حيث تضطر مجموعة، ذات مصالح مشتركة، أن تواجه بطش الدولة بالاحتجاج. لا يمكن إنكار وجود الفتنة الطائفية، لكن هذه المرة لم تكن المواجهة بين مسلمين ومسيحيين، لم يثر المسيحيون احتجاجا على هروب سيدة أو فتاة، ولم يواجههم المسلمون وهم يخرجون لهم ألسنتهم: جبنا فيكم جون والولية أسلمت. هذه المرة، تظاهرت مجموعة مسيحية ضد الدولة، وواجهت الأمن، هو من إمتى الأمن كان مسلم ولا مسيحي ولا هندوسي؟ هل حين واجه عمال المحلة قوات الأمن كانت تعد هذه المواجهة: فتنة بين العمال والموظفين؟ لكن المسترزقون من الملف الطائفي عايزين يشتغلوا ويحللوا لقمتهم.

ثم إن هذه المرة بالتحديد كان الاحتجاج على قانون ظالم، يجبر الإنسان أن يأخذ تصريحا قبل أن يصلي، وكان بين صفوف الأمن ضباط مسيحيين - أحدهم مصاب - بينما انضم للمحتجين عدد من المسلمين، من بينهم مرشح الإخوان المسلمين، جمال العشري، وأنصاره، ومرشح الناصري وأنصاره، واعتبرت صحيفة الشروق أن انضمام مرشح الإخوان للمحتجين هو "استغلال الموقف لمصالح انتخابية"، بينما لم تتمكن الصحيفة من رؤية المشهد كاملا، ألا وهو أن النظام يلعب بالنار، ويفجر الموقف، ويستغل دماء الأبرياء، وروح الشهيد الذي سقط، لمصالح انتخابية تزويرية، بل إن كاتب الخبر قال أن مرشح الوطني بذل جهودا من أجل التهدئة! يا حلاوة يا ولاااااد، تهدئة من؟ تهدئة قوات الأمن التي قتلت بريئا أم تهدئة المقتول؟

الطرف الثالث: عسل بقى عسل.. الطائفيون. فجأة يا مؤمن، أصبح كل طائفي في مصر يقدس القانون، ويحترم حراس الوطن، ويحافظ على نظافة مدينته، ويرحب بضيف مصر الكبير، وبطل السجاير وبقى إنسان جديد ومن أول يناير خلاص بيشيل حديد. يعني، كم أكره هذا النفاق. قل أنك طائفي وتكره الناس لاختلافهم عنك في الدين، وتنكر عليهم حق الصلاة لأنك لا تؤمن بصلاتهم، وسوف أختلف معك لكنني سأحترم صدقك. أما أن يتحدث من انتهكوا قانون حظر التظاهر في دور العبادة عن احترام القانون، فهذا نفاق فوق طاقة البشر. سكتنا له دخل بحماره. تظاهرتم دعما لـ"حرية العقيدة" وأنتم لا تؤمنون بها إلا في اتجاه واحد، وهو انتقال شخص من ديانة أخرى لديانتكم وسكتنا، آخر نكتة بقى حكاية احترام القانون دي، لا وإيه، أصبحت أقرأ وأسمع جملا من قبيل: المسيحيين اعتدوا على رجال الأمن الغلابة. يالهوي ياما. صح صح.. هذا الطفل الذي خلع التي شيرت لأنه احترق، وهذه السيدة أم تايير رمادي، والتي أعاق الجاكيت حركة ذراعها وهي تلوح لقوات الأمن بأن يكفوا عن الضرب، وهؤلاء العزل، اعتدوا، بجبروت، وطغيان، وافترا، على، يا عيني، قوات الأمن الغلابة التي كانت تقف مصوبة البنادق في وجوههم حتى بدا المشهد وكأن قوات احتلال "تدافع عن نفسها" ضد المدنيين، تماما كما كانت إسرائيل تدافع عن نفسها ضد جبروت أطفال غزة. أنت ما عندكش مخ؟ المتظاهرون في أيديهم حجارة وقوات الأمن تحميها الدروع، قوات الأمن في أيديهم بنادق والمتظاهرون صدورهم عارية، الأبعد ما بتفهمش، كمان ما بتشوفش؟

ثم أي قانون هذا الذي ينادي الطائفيون باحترامه؟ قانون حظر الصلاة بدون تصريح؟ آه.. طيب كمان قانون الفصل العنصري البائد في جنوب إفريقيا كان قانونا، وقانون منع الفلسطينيين من دخول أراضيهم بغير تصريح هو قانون، والقانون الدولي الذي يسمح لكل قوي بخرقه دون محاسبة ويعجن كل ضعيف هو قانون، والقرار الذي استصدرته الولايات المتحدة من مجلس الأمن بغزو أفغانستان وقتل المدنيين بحجة البحث عن بن لادن هو قانون، وقانون حظر جماعة الإخوان المسلمين من العمل السياسي هو قانون، وقانون الطوارئ قانون، وقانون الإرهاب قانون، وكلها قوانين لا يحترمها إلا كل ظالم وجائر أو خسيس وذليل. ثم من الذي يتحدث عن احترام القانون؟ ها؟ بذمتك ودينك أنت بتربط الحزام إلا لما بتشوف ضابط مرور؟ أنت مش بتركن صف تاني؟ أنت مش بتدفع فلوس عشان تطلع رخصة قيادة؟ أنت مش بتمضي إنك حضرت إلى العمل في الساعة الثامنة بينما الوقت الحقيقي الذي حضرت فيه هو الساعة العاشرة؟ وقبل كل ذلك، أنت احترمت قانون حظر التظاهر في دور العبادة؟ وهل الدولة نفسها تحترم القانون؟ هل يسوغ القانون لقوات الأمن فتح الرصاص على المتظاهرين؟ هل يسمح القانون بقتل العزل؟ هل هناك قانون يعطي الحق لمرشحي الحزب الوطني بتوزيع الوجبات والبطاطين على الفقراء لشراء أصواتهم؟ وليتك تخبرني عن القانون الذي بموجبه يقوم الحزب الوطني بتزوير الانتخابات. قال قانون قال.

ربنا لما يغضب على إنسان يسلط عليه مخه، ويجعله يهلوس بخزعبلات تثير الضحك، لكنه ضحك كالبكا. فتجد شخصا يظهر لك فجأة: ما المسلمين ما بيصلوش ركعتين زيادة عن الفروض إلا بإذن من الأمن، ولا يتمكنون من إلقاء خطبة الجمعة إلا بعد مراجعة الأمن. آه.. طب وأنا مالي؟ خلي عندك كرامة ولا ترضى بذلك. أي منطق هذا الذي تريد أن تعمم الظلم من خلاله. إن كانت استراتيجية النظام أن يوقع بكل الفئات مظالم متساوية في القدر، مختلفة في الشكل، ويوزع القهر 24 قيراطا كما يوزع الله النعم لأنه نسي نفسه وظن أنه إله، فيمنع هذا من بناء دار عبادة لكنه يسمح له بنشاط ديني في حال ما إذا استطاع أن يبني دار عبادته، ويسمح لذاك بأن يبني دار عبادة في كل متر مربع، إلا أنه لا يسمح له بنشاط ديني، وأخذه الغرور حتى ظن أنه يرفع أقواما ويخفض أقواما، فالخلاصة أن الطرفين مقهورين، ومن البله أن يدخلا في مسابقة قهر: لا أنا مقهور أكتر... والله أبدا أنا مقهور أكتر تيجي نقيس؟ إن كان بقي لك ذرة من كرامة فلا تقبل باستصدار تصريح أمني قبل صلاتك للخالق، والذي هو فوق الأمن وفوق من هم فوق الأمن، سواء كان هذا التصريح لبناء كنيسة، أو لصلاة تهجد في المسجد، وإن كان بقي لك ذرة من إنسانية، فالطبيعي أن تحتج على المبدأ لك ولغيرك، لا أن تطالب بأن يتبعك "غريمك في المظلمة" في كل أشكال القهر حذو القذة بالقذة، وإن كنت جبانا ولا ترغب في انتزاع حقك، فلا تلومن على من يقف بصدر عار في مواجهة البنادق لأنه يريد حقه. أنت مش محترم، هو محترم، وبدلا من أن تتشاجر معه كالعاهرات التي تصيح على العفيفة: ما تعملي زي ما كلنا بنعمل. تضامن معه، وبدلا من أن يكون مطلبا فئويا، فليكن مطلبا وطنيا.

أنا قلبي وجعني من المناهدة. قبل أن تتحدث وتفتي في قطار التغيير وتروللي الحراك وتوك توك الديمقراطية، رجاء قراءة الكتب التالية بالترتيب:

1- مذكرات مالكوم إكس، تحرير أليكس هالي. موجودة على موقع فور شيرد، بترجمة: ليلى أبو زيد، وإن وودت اقتناء الكتاب فهو صادر عن دار بيسان، لبنان.

http://www.BLOCKED77/document/QqHrcweA/__online.html

2- جلد أسود أقنعة بيضاء، دراسة تحليلية لنفسية المضطهدين كتبها فرانتز فانون. لم يتم ترجمة هذا الكتاب إلى العربية في حدود علمي، وكنت قد ترجمت أجزاء من الكتاب على مدونتي ترجمة سريعة، لكنني عزمت، إن شاء الله، على ترجمة الكتاب بمنهج أكثر دقة ونشره على موقع الدستور الأصلي زكاة عن بلادي التي أوشكت على الاحتراق. لمتحدثي اللغة الإنجليزية: الكتاب موجود أيضا على موقع فور شيرد.

http://www.BLOCKED77/document/25cRyWQ_/Black_Skin_White_Mask.html

3- معذبو الأرض، دراسة تطبيقية عن نفسية المقاوم والمعتدي كتبها فرانتز فانون. ترجمها سامي الدروبي وجمال الأتاسي. الكتاب صادر عن دار الطباعة والنشر بلبنان، لكنني لا أجد النسخة على الشبكة العنكبوتية. سأحاول رفع الكتاب على الشبكة العنكبوتية، بس استنوني شوية.

4- مذكرات نيلسون مانديلا. موجودة في الأسواق بوفرة.

صدقني، ستتغير كثيرا بعد قراءة الكتب المذكورة، تقريبا ستتحول لشخص آخر. وآديني راضيت كل الناس: واحد مسلم، وواحد شيوعي، وواحد مسيحي.

على الهامش: قداسة البابا شنودة ونيافة الأنبا بشوي.. إلا إيه أخبار العصر الذهبي للأقباط في ظل حكم مبارك الرشيد؟ ده احنا لو كنا بنحارب إسرائيل ما كانش مات من المسيحيين كل العدد اللي مات في العصر الذهبي.. ده عصر فعلا.

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق
شارك

لأ يا ريمو هانم . هذا كلام غير صحيح ..

استاذ سى السيد الفاضل ريمو

عضو خلاف الفاضله remo

لذا وجب التوضيح

عارف يا مغتربة

لسه النضارة بخير على فكرة ..

بس يا ريتي الزميلة ريمو ( الأسم بالعربي ) تطلب تغيير إسمها لاخر تختارة عشان اللخبطة ...

مش عاوز الواحد يكون بيضرب حد والضربة تيجي في حد تاني هههههههههههه :give_rose:

لا يا استاذ سى السيد

روح اكشف على العدسات

لان استاذ ريمو ( بالعربى ) كاتب فى صفحته بالبنط العريض ميل يعنى ذكر

و حاطط صورته كمان بما لا يدع مجالا للشك :give_rose: :P

طب وهو ريمو إسم ذكر برضوا ؟

مش مهم .. اهو ممكن أروح أكشف وكمان أركب لينسس ..

بس برضوا على المدعو ريمو القاطن بدير النحاس إنه يطلب تغيير إسمه ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

لو الدستور قال ماينفعش نبنيلهم كنايس في مصر علشان مصر دوله مسلمه و انتو مسيحيين.... يبقى دستور فشنك و بيعامل الناس حسب معتقداتهم مش حسب جنسيتهم

ولو الدين اللي بيقول كده يا زُهيري ؟

إيه هايبقى دين فشنك هو كمان

أتحداك تقول على دستور كندا .. دستور فشنك ...

وأتحدى أي مواطن أوروبي يقول على دستور بلده كده

مش هي دي الحرية برضوا ؟

ومش هو ده إحترام الدستور ؟

ولا نحترم جزء ونسيب جزء ..

كندا يا حاج مافيهاش تفرقه بين المواطنين بأي شكل من الأشكال

و ده اللي يهمني

و بالتالي دستورها بكل تأكيد مش فشنك

اما الدستور اللي يخلي مواطن درجه اولى و مواطن درجه تانيه بسبب دينه فيبقى بكل تأكيد فشنك

و ما تشير اليه انت بيقول بكل وضوح ان المسيحي المصري مواطن من الدرجه التانيه بسبب الدستور

فهل الدستور المصري بيفرق بين المسلمين و المسيحيين المصريين من حيث الحقوق؟

اجب افصح ابن

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

كندا يا حاج مافيهاش تفرقه بين المواطنين بأي شكل من الأشكال

و ده اللي يهمني

و بالتالي دستورها بكل تأكيد مش فشنك

اما الدستور اللي يخلي مواطن درجه اولى و مواطن درجه تانيه بسبب دينه فيبقى بكل تأكيد فشنك

و ما تشير اليه انت بيقول بكل وضوح ان المسيحي المصري مواطن من الدرجه التانيه بسبب الدستور

فهل الدستور المصري بيفرق بين المسلمين و المسيحيين المصريين من حيث الحقوق؟

اجب افصح ابن

أه ..

عاوز تفهمني إن المسلمين هناك عايشين في الجنة ومن حقهم يبنوا مساجد ذات مآذن .. وإن ممكن رئيس الوزراء الكندي يبقى مسلم ؟

خليك واقعي لو سمحت

ده الأمريكان شموا بس إن اوباما ممكن يكون مسلم ومخبي وكانت الدنيا هاتولع . والراجل لحد دلوقت بينفي التهمة البشعة دي عن نفسه

وشوف قوانين أرتداء النقاب أيها المدافع عن الحريات

وكمان حاول تشوف ما يحدث في أوروبا من التعنت في مسألة بناء المساجد

فهل الدستور المصري بيفرق بين المسلمين و المسيحيين المصريين من حيث الحقوق؟

لا يُفرق طبعاً

لكن هناك قوانين أخرى مكملة للدستور ...

ويجب إحترامها من الجميع

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

الزملاء الاعزاء

نرجو عدم تحويل الموضوع إلى تلاسن شخصي بين المتحاورين .. وبالتالي دعونا نركز على الفكرة الأصلية للموضوع وهي ظاهرة العنف الذي تم إستخدامة فقط .

ونشكر لكم تعاونكم مع الإدارة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

كندا يا حاج مافيهاش تفرقه بين المواطنين بأي شكل من الأشكال

و ده اللي يهمني

و بالتالي دستورها بكل تأكيد مش فشنك

اما الدستور اللي يخلي مواطن درجه اولى و مواطن درجه تانيه بسبب دينه فيبقى بكل تأكيد فشنك

و ما تشير اليه انت بيقول بكل وضوح ان المسيحي المصري مواطن من الدرجه التانيه بسبب الدستور

فهل الدستور المصري بيفرق بين المسلمين و المسيحيين المصريين من حيث الحقوق؟

اجب افصح ابن

أه ..

عاوز تفهمني إن المسلمين هناك عايشين في الجنة ومن حقهم يبنوا مساجد ذات مآذن .. وإن ممكن رئيس الوزراء الكندي يبقى مسلم ؟

:)

طبعا عايشين في جنة المساواه على الأقل

و ماتخلطش بين فرنسا و كندا

دي دوله و دي دوله

الجامع اللي بصلي فيه فيه مأذنه

رغم اني مش عارف ايه علاقة المأذنه بحقوق المسلم :unsure:

ده الأمريكان شموا بس إن اوباما ممكن يكون مسلم ومخبي وكانت الدنيا هاتولع . والراجل لحد دلوقت بينفي التهمة البشعة دي عن نفسه

حقه ينفي زي ما هو عايز

انت لو طلعوا عليك اشاعه انك مسيحي مش حتستقتل عشان تنفيها؟

وشوف قوانين أرتداء النقاب أيها المدافع عن الحريات

لسه بتخلط بين كندا و فرنسا

يابني دي دوله و دي دوله

و الجامع اللي بصلي فيه بشوف فيه منقبات عايشين طالعين داخلين بمنتهى الحريه

ده غير المحجبات طبعا

وكمان حاول تشوف ما يحدث في أوروبا من التعنت في مسألة بناء المساجد

ماسمعتش عن تعنت في بناء المساجد

الموضوع هناك زي مانا اقترحت انه يحصل في مصر

حصر سليم للعدد و الكثافه و تحديد الاحتياج بناء على ذلك

فهل الدستور المصري بيفرق بين المسلمين و المسيحيين المصريين من حيث الحقوق؟

لا يُفرق طبعاً

لكن هناك قوانين أخرى مكملة للدستور ...

ويجب إحترامها من الجميع

اذا اتاحت هذه القوانين بناء المساجد بحرية و عدم بناء الكنائس بحرية فهي تفرق بكل تأكيد

و جملتك (احنا في دوله اسلاميه) هو لوي دراع لحقوق المواطنه تسترا خلف الدين

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

و جملتك (احنا في دوله اسلاميه) هو لوي دراع لحقوق المواطنه تسترا خلف الدين

لوي دراع إيه وكسر رقبة إيه ؟

ده دستور دولة إنت تنتمي إليها ياإبني ...

حصر سليم للعدد و الكثافه و تحديد الاحتياج بناء على ذلك

والحكومة بتعمل كده .... وموقف المساجد مختلف لأن عندنا 5 صلوات يومية ومش معقول أمشي 5 كيلو على رجلي لحد ما الاقي مسجد كل ما أصلي الصلاة المفروضة ...

وأنصحك بزيارة منطقة زي منطقة " الزيتون " وهي دائرة زكريا عزمي بالمناسبة ...

فيها يمكن 5 كنائس لازقين في بعض ... ومنهم واحده شبه قلاع القرون الوسطى بتاعت الأنجليز ..

وبالمرة .. كمل شوية قدام وأنزل عين شمس بشقيها الغربية والشرقية .. وبص كام بصه على القلاع الحصينة اللي هناك ..

وماحدش إتكلم والأمور تسير بشكل طبيعي منذ قديم الازل ولا يوجد ما يعكر صفو ممارسة المسيحيين لعبادتهم وشعائرهم ..

مره أخرى ... ما تسمعنا رأيك في العنف الذي حدث ضد قوات الشرطة .. وبالمرة قارنه هو الأخر بما يمكن أن يحدث في كندا حيث إن هناك العنبايه قددددددددددددددد كدهو ... والبرتقالايه قدددددددددددددددددددددددددد كدهو

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

و جملتك (احنا في دوله اسلاميه) هو لوي دراع لحقوق المواطنه تسترا خلف الدين

لوي دراع إيه وكسر رقبة إيه ؟

ده دستور دولة إنت تنتمي إليها ياإبني ...

حصر سليم للعدد و الكثافه و تحديد الاحتياج بناء على ذلك

والحكومة بتعمل كده .... وموقف المساجد مختلف لأن عندنا 5 صلوات يومية ومش معقول أمشي 5 كيلو على رجلي لحد ما الاقي مسجد كل ما أصلي الصلاة المفروضة ...

وأنصحك بزيارة منطقة زي منطقة " الزيتون " وهي دائرة زكريا عزمي بالمناسبة ...

فيها يمكن 5 كنائس لازقين في بعض ... ومنهم واحده شبه قلاع القرون الوسطى بتاعت الأنجليز ..

وبالمرة .. كمل شوية قدام وأنزل عين شمس بشقيها الغربية والشرقية .. وبص كام بصه على القلاع الحصينة اللي هناك ..

وماحدش إتكلم والأمور تسير بشكل طبيعي منذ قديم الازل ولا يوجد ما يعكر صفو ممارسة المسيحيين لعبادتهم وشعائرهم ..

مره أخرى ... ما تسمعنا رأيك في العنف الذي حدث ضد قوات الشرطة .. وبالمرة قارنه هو الأخر بما يمكن أن يحدث في كندا حيث إن هناك العنبايه قددددددددددددددد كدهو ... والبرتقالايه قدددددددددددددددددددددددددد كدهو

يا سي السيد موضوع ان عندنا 5 صلوات امر يخص المسلمين

و ممكن يطلعلك المسيحي بخمسوميت رد على احتياجه لكنيسه زي احتياجك للجامع

بلاش نحكم من منظور داخلي

ده اولا

ثانيا الحكم برؤيتك لعدة كنائس جنب بعض في منطقة ما او عدة مناطق و تعميمه على مصر كلها هو حكم تعميمي مخل

لأنك ماحصرتش كل مصر و شوفت الأماكن الخاليه من الكنائس

و ايضا ماعملتش بحث دقيق بالكثافة السكانية للمسيحيين و وجود كنائس تناسب هذه الكثافات

اذا كلامنا كله نظري

اما العنف فهو امر مرفوض جملة و تفصيلا سواء كان من مسلم او مسيحي او من ملحد

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...