اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أداب الإتصال بالهاتف والجوال

se_ Elsyed

Recommended Posts

ما دفعني لكتابة هذا الموضوع هو موقفين لسه حاصلين لي طازه ... فقلت بالمره نكتبو موضوع عن إتيكيت إستخدام التليفون بانواعه

الموقف الأولاني الأسبوع الماضي .. وكالمعتاد الميسدات اللي بتيجي للواحد من مصر ... وسمي موتي يجي لي ميسد من رقم دولي ما أعرفوش .. لأني لا ساحر هندي ولا بأفتح المندل وأضرب الرمل عشان أعرف ده مين ... المهم الميسد ده كان ربع ميسد يعني يادوب تي .. وما بيكلمش التيت حتى ... يعني ربع جرس ويجري .... فقلت اللهم طولك يا روح وكويس إن الناس دي بتتعامل معايا وأنا في سن الحكمه والروية والصبر مانا داخل عالاربعين راكب رهوان - الله يسامحك يا موديست فضلت تنق في أمها لما بقيت قدك اهو - ... لأني زمان لو كان حد عمل كده معايا كنت بأتصل وأول حاجه بأعملها إني بأشتمه لو هو عالطرف الأخر ... او باهبده بونيه في أرنبة مناخيره لو شوفته في أول فرصة .. ما علينا ... قلت خليك جدع يا سين سين وشوف مين البارد ده ..

أُفاجأ يا سادة إنه واحد صاحبي نزل مصر من أسبوعين أجازة وكان قعد معايا عشان أنصحه عشان عاوز يشتري شقة في العبور ... ولأجل حظه .... ورث ورث معتبر .. فنازل بالجرشينات العبور وعاوز يخلص في شقة سريع سريع ... وطبعاً ما أعرفش رقم تليفونه بتاع مصر لأن معظم اللي بينزلوا أجازات بيجيبوا خطوط مؤقته .. المهم الأفندي عجبته شقة بـ 400 الف وبيخلص فيها وبيطلب رأيي ...

بغض النظر

بقى يا بعيد نازل تشتري شقة بالشيء الفلاني وواخد الفلوس في شوال وبتخلص .. ومستخسر تجيب كرت بعشرة جنيه وتتصل عشان مصلحتك .؟

ولا أنت في مصر بتدفع فلوس في الأتصال .. وأنا هنا بأدفع طوب وزلط ؟

وفضل طبعاً يتكلم ويشرح ويُسهب في الوصف ... ما المغفل اللي هنا هو اللي متصل وبيدفع بقى .....

بجد دمي إتحرق وكنت على وشك إني أنفجر فيه ..

خصوصاً وإن في ناس طبعها كده ... بامانة ... يعني طول فترة معرفتك اللي تقصر العُمر به تلاقيه متبع معاك أسلوب " كلمني شكراً " وكأن الفقر حاطط عليه وماشي وراه زي ضله .. وهو مش كده على فكره

الموقف التاني .....

هو الواحد لما ما يعرفش يستخدم الموبيل .... يبقى بيقاوح ليه ... ما يجيب علبة زبادي ويوصلها بفتله ويستخدمها أسهل وأأمن وأوفر ....

كنا في صلاة العشا من 3 أيام .... وطول الصلاة واقف جنبي واحد خرج كل الجامع عن شعوره وعن تركيزة والله لا يوفقه هو واللي بيتصل عشان اللي عمله ... كل شويه التليفون يرن ... يتكسف يمد إيده اللي تتقطع في جيبه ويقفل المخروب .. وبعد شويه يروح مكنسل على اللي بيتنيل يتصل ... يادوب ما فيش ثانيتين واللي عالخط التاني اللي هو مُحدث موبيل ومالوش فيها يروح متصل تاني ... يروح ده مكنسل تاني ... وهكذا يا سادة طول الصلاة والله

وكأن البعيد ده ما يعرفش أختراع إسمه زر غلق الموبيل او زر البطاطا حتى ... أو إن عالخط التاني ربنا نزع منه نعمة العقل وما يعرفش يعني إيه حد يكنسل عليه ... فبيفتكر إنه بيتصل بإنسان ميت فبيحاول معاه بتلك الأتصالات اللي ورا بعض ورا بعض يمكن تحصل المعجزة ويصحى .. وماحدش يقول لي إنها ممكن تكون إتصالات من أشخاص مختلفين ... لأنها بتحصل معايا .. أكون في إجتماع أو مشغول ومش عاوز اعمل التليفون صامت .. وأكنسل على اللي بيتنيل كذا مره وهو راسه والف برطوشه إنه يعاود الإتصال بدون أن يفهم يعني إيه كنسله !!!!

النوع الثالث من جليطة الإتصالات : مشهد خارجي .. مكان عام ... او وسيلة مواصلات ..... وسط مجاميع الجمهور .... شخص بيتكلم في الموبيل ... ونفترض إنه في المعادي ... والطرف الأخر في الوايلي مثلاً ... وإحنا موجودين - المجاميع يعني - ... وصاحبنا صوته جايب من المعادي لحد السيدة زينب مروراً بمنطقة الوايلي والزاوية الحمرا .... ومعييشنا في جو المكالمة وحاجه في منتهى قلة الذوق والفضايح له برضوا وكإنه لسه خارج من معهد الصم والبكم وبيكلم واحده صاحبه داخل المعهد

النوع الرابع : أُبتلينا به وخلى الواحد يلعن التكنولوجيا وسنينها السودا .... حبايبنا اللطاف اللي غاويين نغمات هشتك بشتك .... ويبقى واحد طويل عريض ما يدخلش من الباب وله هيبه - خارجية فقط - وفجأة وهو جنبك في مناسبة أو حتى في المسجد .. تلاقيه جاتله مكالمة وتسمع احلى نغمة رقص بلدي أو أغنية خليعه زي حجرين عالشيشة او الحاجه زُهره عملت مظاهرة ....

وحتى الان لا أفهم سر تهافت الناس على تلك الهيافات خصوصاً لو كانوا كبار والمفروض عاقلين ... الغريبة إن كثير منهم بيدفع فلوس في شراء النغمات دي

ههههههههه... اتذكر موقف الشيخ عبد الرحيم إبن مولانا الشيخ الشعراوي رحمه الله ... وإبنه الكبير ده بالذات عامل فيها حامي الحما وكل شويه طالع في التليفزيون بيهاجم الدنيا كلها .. المهم في احد البرامج نسي يقفل الموبيل وإذا فجأتن ... هههههه نسمع رنة مقدمة إنت عُمري لام كلثوم .... وإديها يا معلم

كل سنة وإنتم طيبين ونكمل بعدين

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ضيف عندك عاللستة نوع تاني عايش في الدور ..

يعني تلاقيه بيتكلم مع شخص وهمي و عامل فيها فيلم هندي و انه كبير قبيلة البشاروش .. و يشخط و نطر .. او ينجعص و ينخع في مبالغ و تحويلات و هو كبيره يصرف شيك مرتبه آخر الشهر ... و طبعآ لازم صوته يبقي جايب الحتة اللي هو قاعد فيها ...

عمري ما حنسي مرة في مطار روما مستنيين في صالة الترانزيت ... واحد من دول ابتدي يعيش في الدور ... و هو في عز الفيلم و عمال يتكلم مع الهوا .. الموبايل بتاعه رن بحق و حقيقي .. كان شكله زبالة .. و فضل مسخرة المسافرين كلهم لحد ما وصلنا لمطار القاهرة ..

و ضيف عاللستة اللي ما يعرفوش فروق التوقيت ... يعني تلاقي واحد في سوق التلات بتاع ميلانو عالساعة عشرة يهف عليه يتصل بواحد صاحبه في السعودية .. يعني عندهم كلها شوية و حيصحي يصلي الفجر ... و بمنتهي البرود يفضل يدردش معاه في اي همبكة ..

تعرف واحد من دول يا سي السيد ... smk:

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

ممكن ارد انا عايز ارد خصوصا اني عضو مكفول لية حق الرد كمان الموضوع ده جاي علي هوايا خاااالص

من بداية عهدي بالموبايل

يحكي أن زمان يجي من 15 او 17 سنة كان فيه ندوة في قصر الثقافة وكان جاييبن واحد مش فاكر اسمه لكن ساعتها كانوا بيقولوا الكاتب واحنا علي طاولة زي طاولة الاجتماعات مش قاعة وكراسي جه الكاتب ده وترأس الندوة واول ما قعد راح مطلع الموبايل في الزمن ده بالنسبة لنا اختراع خارق ومش بيشله غير حرامية المجتمع ,, عفوا صفوة المجتمع كانت لسه متقدرش تشتريه -_-

اللي لفت نظري بقي بعدين بعدين لما الدنيا بقت حلوة أفتكرت انه حط الموبايل قدامه والجراب والشاحن اه والله الشاحن والهيدفون .. حاجة تخض صحيح :lol:

مرة من المرات وانا ماشي قابلني بنتين واحدة منهم متعصبة جدااا وبتقول ابراهيم فتح علي ابراهيم فتح علي ... مشيت وقولت في سري ربنا يفتحها عليكي كمان وكما wst::

معانا في الباص واحد الله يكرمه كل ما يصادف يكون دوام معانا يشغل الموبايل بتاعه علي الشيخ الفولاني ويعلي الصوت علي الاخر طيب يا سيدي انت بتحب عمنا الشيخ ده وانا بصراحة مش عايز اسمعه

تفرض علينا ليه حاجة زي كده وطبعا الواحد لازم يحط في بؤه بونبون ويسكت طالما شئ ظاهره ديني اعتراضك هيتفسر مليون تفسير

صدق اولا تصدق الولد اللي معايا في الشقة بقاله خمس سنين مش بيرد علي حد في الموبايل غير مراته بس وكتير عصبني لاني كنت بحتاجه وانا بره وما يردش والقاعدة عنده اللي قالهالي ماهو اللي هيتصل اكيد عايز حاجة بلا وجع دماغ :D

بنتي عندها 10 سنين والاجازة اللي فاتت حلفت ميت يمين اني لازم اجيب لها موبايل واديتها ان 73 اللي كان معايا ابويا قالي هو انت ما جبتش معاك لي عدة واتقمص اخدته من بنتي واديته ليه وجبت لها واحد صيني

انا عارف اني خارج عن الموضوع وان الموضوع بيتكلم عن اداب المحادثة في الجوال بس اهي فرصة نفضفض في مواضيع استاذ سي السيد

رابط هذا التعليق

وكأن البعيد ده ما يعرفش أختراع إسمه زر غلق الموبيل او زر البطاطا حتى ... أو إن عالخط التاني ربنا نزع منه نعمة العقل وما يعرفش يعني إيه حد يكنسل عليه ... فبيفتكر إنه بيتصل بإنسان ميت فبيحاول معاه بتلك الأتصالات اللي ورا بعض ورا بعض يمكن تحصل المعجزة ويصحى .. وماحدش يقول لي إنها ممكن تكون إتصالات من أشخاص مختلفين ... لأنها بتحصل معايا .. أكون في إجتماع أو مشغول ومش عاوز اعمل التليفون صامت .. وأكنسل على اللي بيتنيل كذا مره وهو راسه والف برطوشه إنه يعاود الإتصال بدون أن يفهم يعني إيه كنسله !!!!

صدقني يا استاذ س س اللي كان بيتصل بيه دي واحدة مش واحد اي واحد اكيد هيكون عنده عقل علشان يصبر

انما هنعمل ايه في الستات لا عقل ولا صبر :)

رابط هذا التعليق

صدقني يا استاذ س س اللي كان بيتصل بيه دي واحدة مش واحد اي واحد اكيد هيكون عنده عقل علشان يصبر

وهو الراجل ده يعني معندوش عقل يخليه يقفل الموبايل خالص ؟؟؟!!!!:blink:

بس الحقيقة يعني الحق يتقال

هو عنده صبر فعلا :lol:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

كان معايا ابويا قالي هو انت ما جبتش معاك لي عدة واتقمص اخدته من بنتي واديته ليه وجبت لها واحد صيني

ربنا يقويك على طلبات المدام والبيت و المدارس والعيال وجدهم كمان ههههههه

سمبا باشا انت تانى مش انت بتاع مراتك ولا شغلك تستحق لقب عدو المرأه بجداره هههههه بس ربنا يقويك كفايه عليك جد العيال

انا بقه موتى وسمى لما اكون قاعده فى مكان عام و الموبايل يرن والاقى القاعدين جنبى عنيهم نطت على الشاشه تشوف المتصل, قال يعنى لو عرفوا مين هيفرق معاهم

من باقى العيله حضراتهم..متعرفش ده فضول غير مبرر ولا قله ذوق ولا بجاحه بعيد عنك ...ولا تكون بتتكلم فى الموبايل بتوصف مكان لحد مثلا ميدان تريومف فى مصر الجديده وفى

عز ما انت بتوصف تلاقى واحد برده ماتعرفوش متطوع يدخل يقولك "قصر قوله عند بتاع العصير مشهور اصله" طيب هو مال اهله.

نخلص من العنيهم يدب فيها رصاصه يطلع لنا ال مركبين ريسيفر فى ودانهم

تم تعديل بواسطة المهندسه

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

ياسادة سلوكات لا يمكن فصلها عن السياق العام

يعني جزء منها يعتبر تدخل ف حياتك الشخصية اليس مجتمعنا العربي اساس من اساسياته التدخل ف شئونك الخاصه

اليس موضوع المظهرة والفشخره سمة من سمات مجتمعاتنا العربية

اليس ف هذا الموضوع شيئ من عدم مراعاة الاخرين واقتحام خصوصيتهم عن طريق فرض نغمات او رنات او حديث بصوت عالي يخليك تبقى عاوز تقولهم ابوس ايديكم وطواصوتكم

راي باختصار ان مانتحدث عنه هو سمة من سمات مجتمعاتنا العربية لا يمكن فصله من ضمن ما نراه ف مجتمعاتنا

رابط هذا التعليق

لا لا كدا حرام عليك يا سمبا بجد - انت حتزعلنى منك

مش لسة كاتب ابيات شعر جميلة تلين الحجر

- انت عامل زى اللى تعب فى طبق رز بالبن وفى الاخر رش فوقيه شوية تراب

طيب علشان ما نطلعش بعيد عن موضوع استاذ س س

يا استاذ س س

انا فرحانة انك رجعت تانى لانك كنت مختفى وانا مش عارفة انت فين

وكمان رجعتلنا بموضوع مهم زى داه

كان المفروض تسمي الموضوع - ازعاجات الموبايلات

المهم الموبايل داه بقى حاجة كدا ازعاج فى ازعاج

خاصة انه يرن اثناء الشغل برنات غبية و نغمات ايه ....ويفضل يرن يرن بطريقة مش شيك

وغالبا مش الموظفين - لان الموظفين عندىنا فى الشغل

اخر رقة وشياكة هما الزباين اللى نغماتهم اغاني ورزع وحاجات غريبة

لدرجةالمدير خرج من مكتبه مرة وطلب من الزبون

يقفل موبايله وان كانت حركة مفهاش زوق من المدير

لكن استفزاز الرن المستمر ورا بعضه المزعج برضوه قلة زوق

كمان لازم اغلاق الموبايل فى اماكن العبادة

او عند الدكتور او بنزور مريض

او فى اجتماع شغل

كمان مش لازم الشارع والجيران يعرفوا انت كنت بتكلم مين ع الموبايل وايه القضية

لان فى ناس صوتها عالى جدا اثناء الكلام فى الموبايل ناهيك عن الالفاظ اللى بتتقال بصوت عالى واستعراض الظرف والدم الخفيف داه

تحياتى للجميع

اغابي

:roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

لا لا كدا حرام عليك يا سمبا بجد - انت حتزعلنى منك

مش لسة كاتب ابيات شعر جميلة تلين الحجر

كل سنة وحضرتك طيبة يا اغابي

طبعا مش ده رأيي خالص مالص في الستات هو الموضوع ممكن يكون شبيه بالافيهات كده ولا حاجة

هو برضه أحنا نسوي من غير نون النسوة :)

رابط هذا التعليق

سي السيد ... الظاهر الراجل ده ماقراش موضوعك ...

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

ههههههههههه مش محتاجه لجان وإرهاصات وحركات عشان نتفق على إتيكيت أستخدام الهاتف المحمول يا دكتور شاوشنك ...

على فكره .. من سنتين تلاته كتبت موضوع إسمه " رنات ونغمات في المساجد والصلوات "

لإن الموضوع بقى في غاية الأستفزاز لما تكون في دورة مياة مسجد مثلاً وتسمع من داخل الحمام صوت أية قرآنية أو دعاء وهو طبعاً صادر من محمول شخص بالداخل

ناهيك على إن الشخص ممكن يرد في نصف الأية او نصف كلمة من الأية ..

مما يؤدي إلى عدم إعطاء الشخص القدسية اللازمة للقرآن ..

وبعدين ما حبكتش يعني يعمل القرأن نغمة .. ما هو عندك في المصحف يا خويا وإقرأ إنت وأعمل بما فيه ....

لكن أعتقد هي حاجه كده تحولت إلى " بركه " زي اللي بيضع المصحف في الزجاج الخلفي لسيارتة أو حتى الأمامي والله .. وتمر السنوات دون ان يعرف ما بداخله من محتوى ..

قشور قشور قشور ..... وأبتعدنا تماماً عن المضمون

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

الفاضل س س....

هاديك حجاب فيه الشفا بإذن الله ....بلهمفى شوية ماية ناشفة ...واشرب ميتهم على ريق النوم ....

وبعدين خد الورقتين احرقهم بزيت العفريت وعين الكتكوت ...

واعملهم سفوف على غيار الريق

واليك الحجاب ..فى هذا الرابط ...

لكل مستخدمى المحاميل

وماتقولش لعدوك عليه bv:-

تم تعديل بواسطة shiko

رابط هذا التعليق

الرقى فى التعامل مع التليفون المحمول مسألة حضارية من الدرجة الأولى تماما شأنها شأن إستخدام أدوات المائدة.

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

مت فترة كنت أظن أن حيازة التليفون المحمول ستظل قاصرة على فئة من المتعلمين و أبنائهم و لكنى وجدت أن الشغالة الآتية من الفيوم و تقريبا الأمية تتعامل مع التليفون المحمول بثقة و دراية و طبعا تتعامل بحرفية مع إضافة نغمات و الشحن من الكارت و إعداداته ... إلخ

ربما تعودت على سماع النغمات سواء أغانى أو أدعية سواء عند محاولتى الحديث مع أشخاص أو عند الرد على التليفون صحيح أستاء منها جدا .....

و لكنى أضيف الذى أستاء منه أكثر أن أحاول الإتصال بشخص أطلب منه عملا معينا و لا يقوم بالرد على التليفون أو يستخدم آلية معينة تجعلنى أسمع رسالة أن التليفون غير متاح ( خاصية متاحة على خطوط موبينيل) أو يستخدم غيرها من الحيل لعدم الرد أو يتحجج بأن تليفونه "فاصل شحن"

أضف لذلك هؤلاء الأشخاص الذين يغيرون أرقامهم ربما كل شهر دون إبلاغ أحد الأرجح أن الفاتورة زادت عليهم فيتخلصون من الشريحة و يتحصلون على خط جديد.

حتى البواب عندى ..... القروى الساذج تعلم أن يقول لى أصل التليفون "كان فاصل شحن"

المهندش فى شركة تصميم و تصنيع المطابخ عنده ثلاث أرقام محمول و الثلاثة معطلين بسبب أو آخر

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

قائمة الاسماء بموبايل

الصبية اللبنانية

صاحبتي سوزي

حبيبي طوني

صاحب حبيبي طوني

رفيقي ميشيل

The best friend nezar

حبيبي القديم رضا

عمو الشوفير

الكوافير سيمون

الماكيير ايلي

مدرب الرقص روجيه

مدرب الbasketball اندريه

قائمة الاسماء بموبايل الشب اللبناني

طانط مها

حبيبتي ريما

عماد صديق حبيبتي

صديقتي ريتا

الحلاق جو

عمو فريد صاحب ماما

حبيب اختي مايا

معلمة البيانو ماري

قائمة الاسماء بمحمول البنت المصرية

المكوجي حسنين

صديقة عمري نيللي

شهيرة أبلتي بمعهد الخياطة

الجزار عزت

صاحبي الكويتي(علشان يعبيلها رصيد)

حبيبي مدحت

حبيبي التاني عادل

حبيبي التالت مرسي

حبيبي الرابع اسماعيل

قائمة الاسماء بمحمول الشاب المصري

الفوال حنفي

المعلم الكبير ابو شنب

استازي بالمعهد عبد الفتاح (لاحظوا حرف ز)

مصطفى زميلي ايام الدارسة

البلطجي هيما

المحمصة بتاع الفزدق(الفستق)

المزة شيرين

حبيبتي مروة

قائمة الاسماء بجوال البنت السعودية

الخياطة ام تركي

كارمن (عالمة الفلك)

الشيخ سعود مفسر الاحلام

كومار السايق

الطقاقة مرام

رفيجتي موزة

بعد جبدي هزاع

أخوي الله ياخذه

قائمة الاسماء بجوال الشاب السعودي

الوالدة الله يرحمها

زوجة ابوي الثانية

زوجة ابوي الثالثة

زوجة ابوي الجديدة

راعي الوانيت بو طلال

المحشش بو فهد

المبرقعة

صديقتي الروسية( تعرف عليها عالنت)

حبيبتي حصة

برنامج شبيك لبيك (علشان يكلم نانسي ونادين اغناطيوس)

رابط هذا التعليق

ممكن ارد انا عايز ارد خصوصا اني عضو مكفول لية حق الرد كمان الموضوع ده جاي علي هوايا خاااالص

من بداية عهدي بالموبايل

يحكي أن زمان يجي من 15 او 17 سنة كان فيه ندوة في قصر الثقافة وكان جاييبن واحد مش فاكر اسمه لكن ساعتها كانوا بيقولوا الكاتب واحنا علي طاولة زي طاولة الاجتماعات مش قاعة وكراسي جه الكاتب ده وترأس الندوة واول ما قعد راح مطلع الموبايل في الزمن ده بالنسبة لنا اختراع خارق ومش بيشله غير حرامية المجتمع ,, عفوا صفوة المجتمع كانت لسه متقدرش تشتريه -_-

خدمة التليفون المحمول بدأت في مصر عام 1998 :blink: :blink:

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

قائمة الاسماء بموبايل

الصبية اللبنانية

صاحبتي سوزي

حبيبي طوني

صاحب حبيبي طوني

رفيقي ميشيل

The best friend nezar

حبيبي القديم رضا

عمو الشوفير

الكوافير سيمون

الماكيير ايلي

مدرب الرقص روجيه

مدرب الbasketball اندريه

قائمة الاسماء بموبايل الشب اللبناني

طانط مها

حبيبتي ريما

عماد صديق حبيبتي

صديقتي ريتا

الحلاق جو

عمو فريد صاحب ماما

حبيب اختي مايا

معلمة البيانو ماري

قائمة الاسماء بمحمول البنت المصرية

المكوجي حسنين

صديقة عمري نيللي

شهيرة أبلتي بمعهد الخياطة

الجزار عزت

صاحبي الكويتي(علشان يعبيلها رصيد)

حبيبي مدحت

حبيبي التاني عادل

حبيبي التالت مرسي

حبيبي الرابع اسماعيل

قائمة الاسماء بمحمول الشاب المصري

الفوال حنفي

المعلم الكبير ابو شنب

استازي بالمعهد عبد الفتاح (لاحظوا حرف ز)

مصطفى زميلي ايام الدارسة

البلطجي هيما

المحمصة بتاع الفزدق(الفستق)

المزة شيرين

حبيبتي مروة

قائمة الاسماء بجوال البنت السعودية

الخياطة ام تركي

كارمن (عالمة الفلك)

الشيخ سعود مفسر الاحلام

كومار السايق

الطقاقة مرام

رفيجتي موزة

بعد جبدي هزاع

أخوي الله ياخذه

قائمة الاسماء بجوال الشاب السعودي

الوالدة الله يرحمها

زوجة ابوي الثانية

زوجة ابوي الثالثة

زوجة ابوي الجديدة

راعي الوانيت بو طلال

المحشش بو فهد

المبرقعة

صديقتي الروسية( تعرف عليها عالنت)

حبيبتي حصة

برنامج شبيك لبيك (علشان يكلم نانسي ونادين اغناطيوس)

الأخ الفاضل

لاأعتقد انه من اللائق نقل نكت تهزأ بشعوب أخرى وخصوصا عندما يتعلق الامر بمصر ( لاحظ ان المنتدى اسمه محاورات المصريين )

عيب كبير قوى ان بنات مصر والتى تحمل منهن الكثيرات درجات علمية وبحثية تكون فى نظر مؤلف النكتة ممن يصادقن " الكويتيين " علشان يعبيلها رصيد وانهن ذوى علاقات رجالية متعددة وخريجات معاهد خياطة .

وعيب قوى وصف الشباب المصرى بأن تليفون كل شاب يحمل اسم لبلطجى و "فوال" تبعا لمؤلف النكتة.

اعتقد انه خد جانبك الصواب فى ادراجك لهذه النكتة السخيفة التى لاتنم الا على عنصرية من الفها والتى من الواضح انه ممن يهتمون بتعبية الرصيد للساقطات.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

اخي محمد انت محق فيما تقول ولكن باعتبارها نكته تمثل فئه معينه يمكن ان تكون ملائمه لجو السخريه العام من الواقع في مصر وهناك جنسيات اخري في النكته

ولكن احترم رايك المحترم واعذرني ان جانبني التوفيق في نقل هذه الماده

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 30
      حاجه غريبة وظاهره بتسبب للواحد مشاكل بقى لي فترة كل ما أتصل بحد في مصر وده بيحصل بشكل يومي .... لازم اسمع كلمة حمد الله عالسلامة .. إنت فين ؟ في إيه يا جدعان ؟ يقولوا : الرقم اللي ظاهر قدامنا رقم موبيل مصري زي 014 أو 018 كده .. أنا استغربت لحد ما كان في واحد صديقي من مصر جاي يومين بس وكان قاعد معايا في المكتب فبيقول لي : إنت بتعمل كده إزاي ؟ قلت له إزاي إيه مش فاهم !!! فوراني تليفونه وأخر رقم كان إتصل به كنت أنا .. فلقيت فعلاً رقمي السعودي إتحول لـ 014 عنده في رقمه المصري ... وكان تفس
    • 13
      بصراحة من أسعد الأخبار التي قراتها مؤخراً والتي تحافظ على كرامة الإنسان ... من الأخر يعني جريدة لامساء 30/3
    • 1
      هو نموذج جديد من نماذج الصناعة أو الأعمال و هو ثمرة مباشرة للتقدم فى تقنية المعلومات و الأمر يتطلب بعض الشرح الذى سأقوم به ، و لكنى أؤكد للأهمية الكبيرة لمعرفة اللغات الأجنبية و مقدرة على إستعمال الحاسب الآلى لأنك ستتعامل مع الجمهور فى دولة أجنبية من خلال الكومبيوتر و التليفون دون أن تغادر الحدود. ما سبق كان إستهلالا لابد منه أعرف من خلال قراءاتى عن ما يسمى ب ال call center فى مجال صناعة تقنية المعلومات و هى ببساطة تلقى أسئلة العملاء و الإجابة عليها هذا هو أبسط نموذج و لكن مع
    • 5
      تعلم آداب النقد .. كي تصل إلي غايتك 1.البينية : ليكن نقدك لأخيك ، أو لأيّ إنسان آخر نقداً بينياً ، أي بينك وبينه ولا تنقده أمام الآخرين ، فحتى لو كان نقدك هادفاً وهادئاً وموضوعياً إلاّ أنّ النقد في حضور الآخرين ممّن لا علاقة لهم بالأمر قد يدفع الطرف الآخر إلى التشبّث برأيه ، أو الدفاع عن نفسه ولا نقول عن خطئه . ولذا جاء في الحديث : «مَنْ وعظ أخاه سرّاً فقد زانه ومَنْ وعظه علانية فقد شانه» . 2 ـ الإنصاف : النقد هو حالة تقويم .. حالة وزن بالقسطاس المستقيم ، وكلّما كنت دقيقاً في نقدك ، بلا جور
    • 4
      بسم الله الرحمن الرحيم آداب المجلس من كتاب الآداب الإسلامية للناشئة تأليف د. محمد خير فاطمة ****** آداب المجلس لا بد للإنسان في حياته اليومية من مخالطة الناس ومعاملتهم، ومجالستهم في مجالس عامة أو خاصة، ومن خلال هذه المجالس يمكن الحكم على المتجالسين، وبما ينفضون عن مجلسهم من نتائج وثمرات يمكن الاعتداد بهذا المجلس والإفتخار بحضوره، أو الإعراض عنه وتجنب خطره وفساده. والمجالس مجتمعات يحضرها أناس من جميع الطبقات، ويتكلم فيها رجال من كافة المستويات، منهم الغث ومنهم السمين ومنهم المصلح
  • أضف...