اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندي استفسارين بس يارب تجاوبوني عليهم

1- هي شهادة ICDL ليها درجات

لان عاوز اوديها الشغل عشان اخد عليها قرشين ولا ابعتها كيبيك افضل

2-انا خريج تربية فرنساوي واشتغلت مدرس بس سيبتها واشتغلت مترجم يبقى هاخد درجات الترجمة اللي في اللستة ولا لا ٌ

انا زوجتي خريجة اداب اعلام قسم اذاعة مش لاقي المسمى بتاع الشهادة في الاختبار المبدئي بتاع التقييم

يبقى تندرج تحت ايه الشهادة دي

افيدوني وفقكم الله

عن عبدالله بن عمر رضي الله عنه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

((الارواح تعرج في منامها الي السماء فتؤمر بالسجود فمن كان

طاهرا سجد عن العرش ومن ليس بطاهر سجد بعيدا

عن العرش)) رواه البخاري

الإيمانُ يُذْهِبُ الهموم ,ويزيلُ الغموم, وهو قرةُ عينِ الموحدين, وسلوةُ العابدين

ما مضى فاتَ, وما ذهبَ ماتَ ,فلا تفكرْ فيما مضى, فقد ذهب وانقضى

ارضى بالقضاءِ المحتومِ, والرزقِ المقسومِ, كلُّ شيءٍ بقدرٍ، فدعِ الضَّجَرَ

ألا بذكر اللهِ تطمئنُّ القلوبُ, وتحطُّ الذنوبُ, وبه يرضى علاّمُ الغيوبِ, وبه تفرجُ

الكروب لا تنتظرْ شكراً من أحدٍ, ويكفي ثواب الصمدِ, وما عليك ممَّنْ جحدَ, وحقدَ, وحسدَ

إذا أصبحت فلا تنتظرِ المساء, وعشْ في حدودِ اليومِ, وأجمعْ همَّك لإصلاحِ يومِك

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

يا جماعه أنا اتصلت امبارح بالسفارة في سوريا و كانت واحدة ست محترمة جدا و قالتلي ان حالة الملف لم يطرأ عليها أي تغيير

( مازالت في الويتينج ليست ) و لكن في خلال أسبوعين لثلاثة سوف يتم تحديد ما أذا كان سوف يكون هناك ميشن في مصر و كذلك ميعاده أم سوف يتم استدعائك لسوريا و هذا ما قالته بالحرف الواحد

لكل شيء تحت السماء وقت

رابط هذا التعليق

كل سنة واحنا كلنا طيبين بمناسبة عيد الغطاس باذن اللة عيد سعيد علينا كلنا وباذن اللة العيد القادم نكون كلنا فى كيبيك

رابط هذا التعليق

ايه يا جماعه الهدوء القاتل ده فين الناس؟؟؟؟ فين النتظريين المقابلات ده انا شفت ليسته دكتوره جيجي قلت ماشاء الله مجموعه جامده و هنكسب اصدقاء و اخوه و اخوات كتير ليه مش بتتواصلوا معانا و مع بعض حتى تطمنونا عليكوا وفين اعلام المنتدى دكتور ايهاب و صمويل و توتا عماد و دكتوره جيجي التوبيك من غيركوا وحش اوي

شكرا بجد على الاهتمام.... احنا بنتابع التوبيك بس الدنيا هادية جدا و زى ما كلة قال اول ما هيبدأ الميشين اكيد التوبيك هيكون حاجة تانى بس ربنا يسهل و يبعتولنا مواعيد الانترفيو علشان نطمن.... ربنا يكون معانا كلنا

رابط هذا التعليق

شدوا حيلكم يا جماعة

هم لازم كده يشوقونا علشان نبقى جاهزين المقابلة :waving:

يارب ميديكال ليا و لكل المنتظرين

كل سنة و أنتم طيبين

رمضان كريم

المتنبي

رابط هذا التعليق

[خبر عاجل يا جماعة واحد من اللي بيدرسوا عند مسيو نادر جالة ميعاد الانترفيو

امتى و فين بسرعة

و تاريخ الفايل نمبر

يارب ميديكال ليا و لكل المنتظرين

كل سنة و أنتم طيبين

رمضان كريم

المتنبي

رابط هذا التعليق

please i want to ask is it important take acertificate of french certificate because it is very far 2-i will pass exam of tcf is it true that the minstery of immigration will take my exam result is it published in any goveremental site because i was thinking if i couldnt pass this exam with good score iwill say nothing about it please anwser me

رابط هذا التعليق

ايه يا جماعه الهدوء القاتل ده فين الناس؟؟؟؟ فين النتظريين المقابلات ده انا شفت ليسته دكتوره جيجي قلت ماشاء الله مجموعه جامده و هنكسب اصدقاء و اخوه و اخوات كتير ليه مش بتتواصلوا معانا و مع بعض حتى تطمنونا عليكوا وفين اعلام المنتدى دكتور ايهاب و صمويل و توتا عماد و دكتوره جيجي التوبيك من غيركوا وحش اوي

موجودين يا دكتورة ملوكة هنروح فين بس زى ماانتى شايفة وزارة الهجرة الكيبيكية مغيرتش مواعيد واماكن الميشنز لحد دلوقتى كتر خيرها د بطوط بتعرف لنا اخبار الناس اللى عندها مقابلات من المنتديات التانية ادعيلنا يا د ملوكة ان دة يكون الهدوء الذى يسبق العاصفة

والله يا استاذ محمد انا دايما بفكر فيكم و قلقانه عشانكم كلكم زي قلقي قبل الانترفيو بتاعي بالظبط و ربنا ينجحكوا كلكم ياااااااااااااااااارب

رابط هذا التعليق

ازيك يا ست الكل

طبعا منكن ما تعرفنيش

بس انا صمويل

شكرا على سؤالك بس ساعات كتير مش بلاقى اللى اضيفة فى المنتدى و لكنى متابع كل حاجة هنا

اصل الناس كلها بقو خبرة كبيرة جدا

ايه ده انا برده مستغربه مش متعوده على الغيبه الطويله دي بس ليه غيرت اسمك ده اسم صمويل اسم كبييييييييييييييييييييير اوي في كل المحاوارات و الاسم الجديد كمان حلو بس صمويل احسن عشان كلنا اتعودنا عليه :give_rose::give_rose:

رابط هذا التعليق

معلش يا ملوكة اصل مافيش لسه جديدبس لمايبعتوا للناس الايميلات هتلاقى التوبك ولع تانى انامش عارف هما ناسينا كده ليه

سلامى لكل الناس وشدوووووووووووووووووووووووووووه حيلكمممممممممممممممممممممممم ذاكروا كويس وربنا معاناجميعا

ايوه كده انا فرحانه اوي ان كلكم لسه بتزوروا التوبيك و منسيتهوش اصل التوبيك وحش من غير الناس القدام :clappingrose::clappingrose::clappingrose:

رابط هذا التعليق

معلش يا ملوكة اصل مافيش لسه جديدبس لمايبعتوا للناس الايميلات هتلاقى التوبك ولع تانى انامش عارف هما ناسينا كده ليه

سلامى لكل الناس وشدوووووووووووووووووووووووووووه حيلكمممممممممممممممممممممممم ذاكروا كويس وربنا معاناجميعا

ايوه كده انا فرحانه اوي ان كلكم لسه بتزوروا التوبيك و منسيتهوش اصل التوبيك وحش من غير الناس القدام :clappingrose::clappingrose::clappingrose:

التوبيك دايما منور يا ملوكة بوشك الحلو علينا كلنا

انتي وش الخير صدقيني والتوبيك داه البركة الموجودة فى باب كندا - لازم نتفائل بيه كلنا - ربنا يتمم للكل على خير

:give_rose: :give_rose:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

معلش انا عايز اسال سال مهم انا اعيش بعيدا عن المركز الثقافي ومش قادر اخد كورسات هناك بس هل ده هياثر علي تقيمي والسوال الثاني انا همتحن تي سي اف هل لوجبت سكور قليل ممكن م اجبش سيره عنه في االأنترفيوولا وزاره الهجره هتوصلها النتيجه وشكرا

رابط هذا التعليق

معلش انا عايز اسال سال مهم انا اعيش بعيدا عن المركز الثقافي ومش قادر اخد كورسات هناك بس هل ده هياثر علي تقيمي والسوال الثاني انا همتحن تي سي اف هل لوجبت سكور قليل ممكن م اجبش سيره عنه في االأنترفيوولا وزاره الهجره هتوصلها النتيجه وشكرا

هو حضرتك هتمتحن tcf امتى وممكن تعرفنا تفاصيل الامتحان دة عبارة عن اية

رابط هذا التعليق

هاي مارينو انصحك ماتدخلش TCF لان نتيجتة بتوصل لمكتب الهجرة اتوماتيك .بس ممكن تدخل DELF OU TEF دا هيبقي افضل لان نتيجتة مابتروحش لمكتب الهجرة بسوريا

رابط هذا التعليق

هاي مارينو انصحك ماتدخلش TCF لان نتيجتة بتوصل لمكتب الهجرة اتوماتيك .بس ممكن تدخل DELF OU TEF دا هيبقي افضل لان نتيجتة مابتروحش لمكتب الهجرة بسوريا

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

هل فيه كلام موثق بيقول كدة هو حضرتك شوفتها فين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...