اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

كل سنة و انتوا طيبين

بصوو يا جماعة محدش يقلق من النقط لانى الى قدامك لو اقتنع

بيك هيذودك فى النقط .دا كان كلام واحد زميلى دخل و اخذ csq

و كانت نقطة مش مكملة

القى على الرب همك و هو يعولك

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندي سؤالين انا خريج تربية فرنساوي واشتغلت مدرس بس سيبتها واشتغلت مترجم يبقى هاخد درجات الترجمة اللي في اللستة ولا لا ٌ

انا زوجتي خريجة اداب اعلام قسم اذاعة مش لاقي المسمى بتاع الشهادة في الاختبار المبدئي بتاع التقييم

يبقى تندرج تحت ايه الشهادة دي

افيدوني وفقكم الله

عن عبدالله بن عمر رضي الله عنه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

((الارواح تعرج في منامها الي السماء فتؤمر بالسجود فمن كان

طاهرا سجد عن العرش ومن ليس بطاهر سجد بعيدا

عن العرش)) رواه البخاري

الإيمانُ يُذْهِبُ الهموم ,ويزيلُ الغموم, وهو قرةُ عينِ الموحدين, وسلوةُ العابدين

ما مضى فاتَ, وما ذهبَ ماتَ ,فلا تفكرْ فيما مضى, فقد ذهب وانقضى

ارضى بالقضاءِ المحتومِ, والرزقِ المقسومِ, كلُّ شيءٍ بقدرٍ، فدعِ الضَّجَرَ

ألا بذكر اللهِ تطمئنُّ القلوبُ, وتحطُّ الذنوبُ, وبه يرضى علاّمُ الغيوبِ, وبه تفرجُ

الكروب لا تنتظرْ شكراً من أحدٍ, ويكفي ثواب الصمدِ, وما عليك ممَّنْ جحدَ, وحقدَ, وحسدَ

إذا أصبحت فلا تنتظرِ المساء, وعشْ في حدودِ اليومِ, وأجمعْ همَّك لإصلاحِ يومِك

رابط هذا التعليق

the info el Mohager is givin is not true based on my experience i finished the 7th level and didnt have DELF and i got 10

it all comes to the persone who is doing the interview

sorry el mohager

Kerob plz contact me and i will giude u ( as i did to some friends of mine and EHL they Passed )

u get all the info and u decide

رابط هذا التعليق

the info el Mohager is givin is not true based on my experience i finished the 7th level and didnt have DELF and i got 10

sorry el mohager

Kerob plz contact me and i will giude u ( as i did to some friends of mine and EHL they Passed )

يا ريت يا Mickeyreda تتأكد من الكلام قبل ما تقوله و قبل ما تقول على معلومة انها صح ولا مش صح بيقى عندك مصدر يثبت كلامك

انا كل الكلام اللى بقولة جايبة من موقع الهجرة الرسمى لكييبك مش "based on my experience"

و يا ريت تشاور كده على أى جملة غلط عشان اجيبلك الدليل عليها من موقع الهجرة الرسمى

ثم انا مقلتش لحد ان امتحان الdelf اجبارى و لكن اللى بيمتحن و بيجيب شهادة بيضمن الدرجات و اللى مبيمتحنش بيتم تقييمه فى المقابلة و ده كلام كل الناس عارفاه

كان ببساطه جدا ممكن تقول رأيك اللى انت شايفه صح بدون ما تشكك فى آراء الاخرين

على العموم انا برده متشكر على ذوقك

رابط هذا التعليق

hi mohager

i recommend you the hachette livre

in the preparation de delf and make sure that the book is ((hachette livrewould you mohager send me the list of jobs in need in quebec

please mohager send me it or give me the link even if my job does not exist in it

kerob

رابط هذا التعليق

sorry el mohager

يا ريت يا Mickeyreda تتأكد من الكلام قبل ما تقوله و قبل ما تقول على معلومة انها صح ولا مش صح بيقى عندك مصدر يثبت كلامك

انا كل الكلام اللى بقولة جايبة من موقع الهجرة الرسمى لكييبك مش "based on my experience"

و يا ريت تشاور كده على أى جملة غلط عشان اجيبلك الدليل عليها من موقع الهجرة الرسمى

ثم انا مقلتش لحد ان امتحان الdelf اجبارى و لكن اللى بيمتحن و بيجيب شهادة بيضمن الدرجات و اللى مبيمتحنش بيتم تقييمه فى المقابلة و ده كلام كل الناس عارفاه

كان ببساطه جدا ممكن تقول رأيك اللى انت شايفه صح بدون ما تشكك فى آراء الاخرين

على العموم انا برده متشكر على ذوقك

كلامك مظبوط ده مش بس كده انت لو بعت شهاده معتمده دوليا في الفرنساوي من الأول زي DELF DALF TCFQ ده بيضمنلك تسريع الاجراءات وكل ده مكتوب في الموقع بتاع الهجره ولو حد عايز وانا هنقلكم الكلام المكتوب في الموقع بتاعهم عشان كل الناس تستفيد

7. Proficiency in French or English

•To evaluate your language knowledge if neither French nor English is your mother tongue, you can enclose documentary proof attesting to your proficiency in French or English and, if applicable, that of your spouse.

•To demonstrate your French language knowledge and speed up the processing of your application, enclose with your Application for a Selection Certificate an attestation relative to either one of the two tests recognized by the Ministère de l’Immigration et des Communautés culturelles (MICC) for assessing French language knowledge – either

◦a Test d’évaluation du français adapté pour le Québec (TEFAQ – French evaluation test adapted for Québec) or

◦a Test de connaissance du français pour le Québec (TCFQ – French language knowledge test for Québec)

•You can also submit an attestation for: the Diplôme d’études en langue française (DELF), the Diplôme approfondi de langue française (DALF), the Test de connaissance de français (TCF) or the Test d’évaluation du français (TEF). If you choose the TCF or the TEF, you must enclose an attestation of the results of both the oral comprehension test (mandatory test) and the oral expression test (optional test). Please consult the table (in French – PDF, 54 Kb) for a detailed description of these French tests.

•To establish your English language knowledge, please enclose with your application the necessary documentary proof for yourself and your spouse, where applicable. This proof could be the results of a recognized evaluation test, such as IELTS, TOEFL, TOEIC and Cambridge tests.

•You may also enclose a document to prove that you have worked in English or French.

Note: You must enclose original documents and your documents must include an assessment of comprehension and oral expression.

It is important to note that the level of French proficiency will be assessed based on proof submitted. Consequently, it is preferable to enclose all proof that demonstrates your level of French proficiency.

رابط هذا التعليق

باركولي

انا بعت الورق النهارده وربنا يستر

الف شكر لكل انسان ساعدني اكتب الورق واكمله ومش عايز اكتب اسماء خايف انسى حد

مليون شكرا للجميع انتم فعلا على مدار 4 شهور عملتو اللى ما يعملوش الاخوات

المهم انا في انظار الفيل نمبر

ضيفوني بقا الطنملي ( ده اسم العيله ومش عايز تريقه ) :Head: تاريخ الارسال 9/1/2011

المشكله دلوقتي في اللغه وانا احتارت في المنتدى فهل ممكن حد يكون مجمع الكتب والكرسات بفوتهالى

حسنه قليله تمنع بلاوي كتيره وهنيالك يا فاعل الخير ومن قدم شئ بيداه التقاه

رابط هذا التعليق

first its not a fight ya mohager

second i said "based on my experience" cause we r both pharmacist and we have different issues regrading the insurance thing

so plz chill out and work for the best for the rest

ALL my experience is for pharmacist not any other sector

رابط هذا التعليق

also based on my experience " as i said before"

Mr.paul didn't ask for ANY FRENCH DOCUMENTS regarding my lang.

and he approved my papers as a pharmacist without insurance (its a paper for the pharmacist only)

also isa when u enter the interview its is totally different than the thing written on the net

it differ from 1 interview to another depending on many points

رابط هذا التعليق

اولا مساء الخير

ثانيا

انا توكلت علي الله وبعت بس الشك والحيره هيموتوني

ممكن حد يحسبلي الدرجات تاني ويقولي لازم اوصل لرقم كام في الفرنساوي

انا

31 سنه

كليه تربيه تعليم ابتدائي علوم

اكتر من خمس سنين خبره في الحكومه ( موظف في التامينات ) وطبعا معايا شهاده تامينات

الزوجه

23 سنه

كليه التجاره شعبه محاسبه (السابعه علي الكليه ) وانا سمعت ان المحاسبين ليهم درجات زياده

مفيش خبره خالص

وعندي بنت عمرها شهر

بتعرف تعيط بس هههههه

بالمناسبه انا كاتب 6 فرنساوي و4 انجليزي

ومراتي 4 فرنساوي و1 انجليزي

طمني يا وزير

والمفروض اوصل للمستوي الكام في المركز

شكرررررررررررررررررررررررررررررا

رابط هذا التعليق

hi mohager

i recommend you the hachette livre

in the preparation de delf and make sure that the book is ((hachette livrewould you mohager send me the list of jobs in need in quebec

please mohager send me it or give me the link even if my job does not exist in it

kerob

انا ارفقتلك الملف اللى بتسأل عليه يا kerob

أى خدمة

على فكرة انت ليك نقطة كمان فى تقييم الهجرة نسيت اقولك عليها بتاعة الاقرار المالى ... مبروك يا عم و حلال عليك النقطة

Points for Areas of Training 14-OCT-2009.pdf

تم تعديل بواسطة Al Mohager
رابط هذا التعليق

كلامك مظبوط ده مش بس كده انت لو بعت شهاده معتمده دوليا في الفرنساوي من الأول زي DELF DALF TCFQ ده بيضمنلك تسريع الاجراءات وكل ده مكتوب في الموقع بتاع الهجره ولو حد عايز وانا هنقلكم الكلام المكتوب في الموقع بتاعهم عشان كل الناس تستفيد

متشكرا جدا يا malekmalooka على ردك و تصحيح الاوضاع

رابط هذا التعليق

اولا مساء الخير

ثانيا

انا

31 سنه

اكتر من خمس سنين خبره في الحكومه ( موظف في التامينات ) وطبعا معايا شهاده تامينات

الزوجه

23 سنه

كليه التجاره شعبه محاسبه (السابعه علي الكليه ) وانا سمعت ان المحاسبين ليهم درجات زياده

مفيش خبره خالص

وعندي بنت عمرها شهر

بتعرف تعيط بس هههههه

طمني يا وزير

بص يا استاذ

النقاط كالتالى

10 بكالوريوس

8 على 4 سنين خبرة (بس لازم الخبرة و التأمينات تكون فى اخر خمس سنين من يوم تقديم الملف)

16 السن

1 الاقرار المالى

3 مؤهل الزوجة

2 مهنة الزوجة محاسبة

3 سن الزوجة

4 البنوتة اللى بتعيط

يبقى الاجمالى 47 يبقى انت محتاج 10 كمان عشان النجاح من 57 و نقول احتياطى كمان 2 تنقصهم فى المقابلة يعنى محتاج اقل شئ 12 فى اللغات عشان تبقى 63 و النجاح فى المقابلة من 63

لو انت مستوى 4 فى الانجليزى تاخد 2 نقاط

و الزوجة مالهاش درجات فى الانجليزى

كده ناقص 10 نقاط

لو كنت مستوى 6 فرنساوى تاخد 8 نقاط

و لو الزوجة مستوى 4 تاخد 2 نقاط

كده بيقى 63 يعنى ناجح على الحركلك

فحاول توصل مستوى 7 عشان تاخد 12 نقطة بدل 8 و تبقى داخل المقابلة و انت مطمئن

بس لاحظ ان مستوى 6 فى تقييم الهجرة بيساوى مستوى 7 فى المركز عشان المركز 14 مستوى مش 12 يعنى انت عاوز توصل مستوى 8 او 9 فى المركز عشان تبقى مطمئن كمان لو امتحنت ال delf B1 هيضمنلك ال 8 درجات و ممكن ساعتها توقف كورسات المركز

تمام كده يا معلم

ربنا يوقفك يا محمود

رابط هذا التعليق

اولا مساء الخير

ثانيا

انا

31 سنه

الزوجه

23 سنه

مفيش خبره خالص

وعندي بنت عمرها شهر

بتعرف تعيط بس هههههه

طمني يا وزير

بص يا استاذ

النقاط كالتالى

10 بكالوريوس

8 على 4 سنين خبرة (بس لازم الخبرة و التأمينات تكون فى اخر خمس سنين من يوم تقديم الملف)

16 السن

1 الاقرار المالى

3 مؤهل الزوجة

2 مهنة الزوجة محاسبة

3 سن الزوجة

4 البنوتة اللى بتعيط

يبقى الاجمالى 47 يبقى انت محتاج 10 كمان عشان النجاح من 57 و نقول احتياطى كمان 2 تنقصهم فى المقابلة يعنى محتاج اقل شئ 12 فى اللغات عشان تبقى 63 و النجاح فى المقابلة من 63

لو انت مستوى 4 فى الانجليزى تاخد 2 نقاط

و الزوجة مالهاش درجات فى الانجليزى

كده ناقص 10 نقاط

لو كنت مستوى 6 فرنساوى تاخد 8 نقاط

و لو الزوجة مستوى 4 تاخد 2 نقاط

كده بيقى 63 يعنى ناجح على الحركلك

فحاول توصل مستوى 7 عشان تاخد 12 نقطة بدل 8 و تبقى داخل المقابلة و انت مطمئن

بس لاحظ ان مستوى 6 فى تقييم الهجرة بيساوى مستوى 7 فى المركز عشان المركز 14 مستوى مش 12 يعنى انت عاوز توصل مستوى 8 او 9 فى المركز عشان تبقى مطمئن كمان لو امتحنت ال delf B1 هيضمنلك ال 8 درجات و ممكن ساعتها توقف كورسات المركز

تمام كده يا معلم

ربنا يوقفك يا محمود

الف مليون شكرا

انت طمنتني يعني الملف اللي بعته ان شاء الله هيتقبل ......المشكله دلوقتي في اللغه و ربنا يسهل علينا جميعا

رابط هذا التعليق

محدش سمع عن اى حد جالة ميعاد مقابلتة فى شهر مارس القادم

اعرف حد 14/3/2011 مقدم فى يونيو 2010 من خارج مصر ومقابلته فى سوريا

لكن مفيش اى اخبار عن مصر خالص :protest:

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...