اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المتقدمين للهجرة بعد 25 يونيو 2010

Recommended Posts

بارك الله فيك يا اخ احمد يا رب

عايزه اسالك اختى دكتوره بالجامعه نتدرس اقتصاد

هل وظيفتها مطلوبه او لا؟

لانى ما قدرتش اطلعها من القايمه

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

هل وظيفتها مطلوبه او لا؟

والله يا ام سيف اقرب وظيفة ممكن اختك تقدم فيها هى

NOC 1122 Professional Occupations in Business Services to Management

وتقديمها هيتحدد حسب خبرتها الوظيفية وهى ممكن تقرأ عن المتطلبات الوظيفية بتاعت الوظيفة دى فى الرابط التالى

http://www5.hrsdc.gc...val18=1&val19=0

مع تحياتى

تم تعديل بواسطة salamatarek
رابط هذا التعليق

ربنا يكتبلك بكل خطوه سلامه

شكرا جزيلا

هل وظيفتها مطلوبه او لا؟

وتقديمها هيتحدد حسب خبرتها الوظيفية وهى ممكن تقرأ عن المتطلبات الوظيفية بتاعت الوظيفة دى فى الرابط التالى

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

معلش ممكن تكتبلى الرابط اللى فيه مواصفات الوظيفه تانى لانه مش راضي يفتح

الشي التانى ممكن تكتبلنا عن nocوتفهمنا مثلا هو موقع توظيف حكومى او ايه بالضبط؟

هل وظيفتها مطلوبه او لا؟

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

معلش ممكن تكتبلى الرابط اللى فيه مواصفات الوظيفه تانى لانه مش راضي يفتح

الشي التانى ممكن تكتبلنا عن nocوتفهمنا مثلا هو موقع توظيف حكومى او ايه بالضبط؟

هل وظيفتها مطلوبه او لا؟

مع تحياتى

الموقع ده لوزارة كندية شبه وزارة القوى العاملة عندنا

http://www5.hrsdc.gc.ca/noc/English/NOC/2006/ProfileNocCode.aspx?val=1&val1=1122&val17=1122&val18=0&val19=0

تم تعديل بواسطة salamatarek
رابط هذا التعليق

يا جماعة ارجو المساعدة انا طبيب اسنان ومعاي 4 سنين خبرة وفرحت جدا لما عرفت النظام الجديد بس انا مشكلتى الايلتس اول حجز فى شهر 9 والنتيجة بعدها ب 14 يوم . كمان عايز اعرف بانسبة لشهادات الخبرة انا عندى عيادتى من سنتين وقبل العيادة كنت شغال فى مركز طبى خاص بدون تعاقد لانو بتاع والد احد اصدقائى بس ممكن اجيب منه شهادة خبرة بس انا معرفش اى حاجة عن التامينات.......... ارجو المساعدة

1- يعنى عيادتى دى اثبتها خبرة ازاى مع العلم انى لم اتعامل مع الضرايب و كل ما املكه من مستندات هو ترخيص العيادة

2- شهادة الخبرة ممكن اخلى صاحب المركز اللى كنت شغال فيه يكتبهالى بالانجليزية وختم المركز عليها هل كدة يكفى ولا اعمل ايه؟ ولا عندى تامينات

3- بالنسبة للغة هل ينفع التقديم بدون الايلتس و ارفق النتيجة لاحقا

جزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

شوف يا أخي الكريم ... مشكلة الأيلتس دي مشكلة يعاني منها الكل وبالتالي أبذل اقصى جهدك للحصول على موعد قريب والباقي سيبه على ربنا ... وطبعا التقديم بدون نتيجة الأيلتس لا جدوى منه لأن الأوراق هترجع لك زي ما هي

بخصوص شهادة الخبرة فمش ضروري تأمينات ولا ضرائب ... يكفي شهادة مطبوعة على الورق الرسمي للمركز تذكر فيها مدة الخدمة والمهام الوظيفية ورقم اتصال بالشخص المسؤول لإنهم هيتصلوا بيه يتأكدوا من صحة الشهادة ... وطبعا لو هناك عقد عمل أو كشف راتب يبقى الكلام أقوى

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

شوف يا أخي الكريم ... مشكلة الأيلتس دي مشكلة يعاني منها الكل وبالتالي أبذل اقصى جهدك للحصول على موعد قريب والباقي سيبه على ربنا ... وطبعا التقديم بدون نتيجة الأيلتس لا جدوى منه لأن الأوراق هترجع لك زي ما هي

بخصوص شهادة الخبرة فمش ضروري تأمينات ولا ضرائب ... يكفي شهادة مطبوعة على الورق الرسمي للمركز تذكر فيها مدة الخدمة والمهام الوظيفية ورقم اتصال بالشخص المسؤول لإنهم هيتصلوا بيه يتأكدوا من صحة الشهادة ... وطبعا لو هناك عقد عمل أو كشف راتب يبقى الكلام أقوى

طيب و بالنسبة للعيادة اقدم ترخيص العيادة ولا ايه بالظبط ؟

سؤال اخير فى ابليكشن الايلتس لازم اكتب انو انا عامل الايلتس لغرض الهجرة ولا مش شرط علشان اقدر استخدمه فى اغراض اخرى

واخيرا والله ياخى انا مش عارف اشكرك ازاى على المجهود الرائع دا جزاك الله كل خير

رابط هذا التعليق

طيب و بالنسبة للعيادة اقدم ترخيص العيادة ولا ايه بالظبط ؟

سؤال اخير فى ابليكشن الايلتس لازم اكتب انو انا عامل الايلتس لغرض الهجرة ولا مش شرط علشان اقدر استخدمه فى اغراض اخرى

واخيرا والله ياخى انا مش عارف اشكرك ازاى على المجهود الرائع دا جزاك الله كل خير

أخي الكريم

والله أنا مش متأكد من المطلوب في حالة العمل الخاص ... وإن كنت أعتقد أن أي مستند يثبت أنك قمت بالمهام الوظيفية المطلوبة سيدعم موقفك ... مثلا ترخيص العيادة، ورقة تأمينات أو مخالصة ضرائب، شهادة عضوية في النقابة، نسخ من أية أوراق رسمية خاصة بالعيادة أو بعملك كطبيب ... الخ

سبب تقديم امتحان الأيلتس لا يذكر إطلاقا في تقرير الدرجات وبالتالي يمكنك استخدام النتيجة لأي غرض تريده

تمنياتي لك بالتوفيق

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

معلش يا جماعه انا محتار جدا وعاوز رد بس يكون باستفاضه

انا مطلع شهادات الميلاد وشهادات الجامعه باللغه الانجليزية من وزارة العدل ومن الجامعه هل ابعت الاصول دى ولا اصورهم وابعت الصور ولو حصورهم اختمهم فين صور طبق الاصل

مع العلم انى فى المدينه فى السعوديه

رابط هذا التعليق

You may want to consider…

There are also other ways to immigrate to Canada as a worker. We encourage you to see if you are eligible to apply under any one of the options below.

Provincial programs

Depending on your work experience, you could come permanently to Canada through a provincial program. The rules for application may be different for each province.

To see if you are eligible to apply, please visit the sites below. You can also see which skills are needed in each province.

Alberta: Worker program, skills needed

British Columbia: Worker program, skills needed

Manitoba: Worker program, skills needed

New Brunswick: Worker program, skills needed

Newfoundland and Labrador: Worker program, skills needed

Nova Scotia: Worker program, skills needed

Ontario: Worker program, skills needed

Prince Edward Island: Worker program, skills needed

Québec: Worker program

Saskatchewan: Worker program, skills needed

Yukon: Worker program, skills needed

انا فتشت على وظيفه لاختى بالكود 1122 لكن ما لقيت الا محلل اقتصادى لكن هى تدرس اقتصاد بالجامعه

عشان اتاكد ارسلت السي فى بتاعها الى مكتب هجره بدبي اللى انا هاجرت من خلاله ردو على انه للاسف غير مطلوب مدرسين

من غيظى رفضت الواقع دخلت على الموقع وطول الليل ابحث لقيت المكتوب فوق

طيب فتحت مثلا على البرتا لقيتهم طالبين مدرسين جامعه

دلوقتى مش فاهمه اقدم والا لا واقدم على البرتا مثلا

طيب لسته الوظايف لولايه معينه والا لكندا كلها بدون كيبيك

كتير محتاره ومتلخبطه

هاحط الرابط عشان تفهمونى اكتر

انا خجلانه جدا من كتر ما عذبتكوا ربنا يكرمكم

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/tool/tool_30.asp

رابط هذا التعليق

There are also other ways to immigrate to Canada as a worker. We encourage you to see if you are eligible to apply under any one of the options below.

Provincial programs

Depending on your work experience, you could come permanently to Canada through a provincial program. The rules for application may be different for each province.

To see if you are eligible to apply, please visit the sites below. You can also see which skills are needed in each province.

انا فتشت على وظيفه لاختى بالكود 1122 لكن ما لقيت الا محلل اقتصادى لكن هى تدرس اقتصاد بالجامعه

عشان اتاكد ارسلت السي فى بتاعها الى مكتب هجره بدبي اللى انا هاجرت من خلاله ردو على انه للاسف غير مطلوب مدرسين

كتير محتاره ومتلخبطه

ليستة الوظائف اللى احنا بنتكلم عنها يا ام سيف لكل الولايات الكندية, وبالنسبة للبروفيشنال نوميناشن, فالاتجاه ده صعب ان اخت حضرتك تمشى فيه لانها هتحتاج وظيفة فى كندا وتواجد فى كندا علشان تقدم عليها.

انا شايف ان الحل العملى ان اختك تقدم على كيبك, وممكن تعرفى اكتر عن الاسكور تبعها من المواضيع تبع كيبك اللى فى المنتدى

وبالنسبة للفيدرال, لو اختك اشتغلت سنة واحدة فقط فى العشرة سنوات الماضيه كمحلل اقتصادى او اى مهنة مشابهة, او تقدر تجيب شهادة خبرة بالسنة الواحدة دى يبقى تقدر تقدم فيدرال, بغض النظر عن وظيفتها الحالية

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

معلش يا جماعه انا محتار جدا وعاوز رد بس يكون باستفاضه

انا مطلع شهادات الميلاد وشهادات الجامعه باللغه الانجليزية من وزارة العدل ومن الجامعه هل ابعت الاصول دى ولا اصورهم وابعت الصور ولو حصورهم اختمهم فين صور طبق الاصل

مع العلم انى فى المدينه فى السعوديه

ابعت الاصول وسيبك من فكرة الصورة طبق الاصل, وبعد كده ابقى خللى اى حد فى مصر يطلعلك شهادات ميلاد وكلية, او لو نازل اجازة ابقى طلعهم انت

رابط هذا التعليق

Provincial programs

كتير محتاره ومتلخبطه

ليستة الوظائف اللى احنا بنتكلم عنها يا ام سيف لكل الولايات الكندية, وبالنسبة للبروفيشنال نوميناشن, فالاتجاه ده صعب ان اخت حضرتك تمشى فيه لانها هتحتاج وظيفة فى كندا وتواجد فى كندا علشان تقدم عليها.

انا شايف ان الحل العملى ان اختك تقدم على كيبك, وممكن تعرفى اكتر عن الاسكور تبعها من المواضيع تبع كيبك اللى فى المنتدى

وبالنسبة للفيدرال, لو اختك اشتغلت سنة واحدة فقط فى العشرة سنوات الماضيه كمحلل اقتصادى او اى مهنة مشابهة, او تقدر تجيب شهادة خبرة بالسنة الواحدة دى يبقى تقدر تقدم فيدرال, بغض النظر عن وظيفتها الحالية

مع تحياتى

ممكن اسأل ايه هوه نظام"البروفيشنال نوميناشن"

رابط هذا التعليق

ممكن اسأل ايه هوه نظام"البروفيشنال نوميناشن"

النظام ده هو نظام ترشيح الولايات الكندية لاشخاص بعينهم للهجرة, بس متطلباتها صعبة جدا خصوصا على اللى لسه ما وصلش كندا, وغالبا بتتطلب وجود عمل فى كندا او التخرج من جامعة كندية ولمزيد من المعلومات اقرأ فى الرابط التالى

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/provincial/index.asp

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

مين اللى قال ان لما تبعتو الملف تبعت اصول محدش يا جماعة يبعت اصول فى البريد خطر جدا جدا وهما دائما بينبهو على كدة

اللى يطلع اصول ويترجمها يبدء يصورها كلها ويبعت الصور فقط وياخد الاصول وصورها معاة فى الانتر فيو علشان لما يعوز منك ورقة من اوراقك فى المقابلة تديلو صورة بس هو هيحب يشوف الاصل

انا نبهت وانتو حرين

تم تعديل بواسطة joo

رابط هذا التعليق

مين اللى قال ان لما تبعتو الملف تبعت اصول محدش يا جماعة يبعت اصول فى البريد خطر جدا جدا وهما دائما بينبهو على كدة

اللى يطلع اصول ويترجمها يبدء يصورها كلها ويبعت الصور فقط وياخد الاصول وصورها معاة فى الانتر فيو علشان لما يعوز منك ورقة من اوراقك فى المقابلة تديلو صورة بس هو هيحب يشوف الاصل

انا نبهت وانتو حرين

جو باشا ... منوّر التوبيك يا جميل

شوف يا ريس ... أي ورقة تقدر تطلع منها مستخرج ابعث الأصل وانت مطّمن وريح دماغك ... مثلا عقد الزواج - شهادات الميلاد - شهادة الجامعة المؤقتة ... الخ ... لإنك ممكن تطلع بدل الأصل عشرة بكل سهولة

انما لو ورقة مش هتعرف تطلع زيها زي شهادة خبرة أو شهادة تخرج أصلية يبقى أعمل لها صورة طبق الأصل وابعثها

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

انا نبهت وانتو حرين

جو باشا ... منوّر التوبيك يا جميل

شوف يا ريس ... أي ورقة تقدر تطلع منها مستخرج ابعث الأصل وانت مطّمن وريح دماغك ... مثلا عقد الزواج - شهادات الميلاد - شهادة الجامعة المؤقتة ... الخ ... لإنك ممكن تطلع بدل الأصل عشرة بكل سهولة

انما لو ورقة مش هتعرف تطلع زيها زي شهادة خبرة أو شهادة تخرج أصلية يبقى أعمل لها صورة طبق الأصل وابعثها

عزيزى جوو

الكلام اللى بيقوله احمد باشا صحيح واحسن حاجة تتعمل فعلا

موضوع الانترفيو كان موجود بشكل كبير زمان فى الفيدرال, انما حاليا قليل جدا اللى بيروحوا انترفيو, وبالتالى السفارات من البداية لما بتبعت ايميل الابديت, بتكتب للناس انها عايزة الاصول , رغم انك لو دخلت السايت تبعهم هتلاقيهم كاتبين انهم عايزين الصور فقط, ومن الناس اللى حصل لهم كده الدكتور قناوى شخصيا, السفارة طلبت منه الاصول فى الابديت, طبعا علشان يسرعوا الاجراءات ويريحوا دماغهم من الانترفيو

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم :D

دى أول مرة بصراحه اشارك فى المنتدى وفعلا سعيد بده بس كنت عاوز اقول بخصوص الفيش بتاع السعوديه انا بعت الميل للسفارة فى الرياض عشان يبعتولى خطاب الفيش ردو عليا بايميل انهم عاوزين الفايل نامبر بتاعى الاول عشان يبعتولى خطاب ولا كأنهم عارفين ان النظام اتغير وان الفيش مطلوب قبل مانبعت الابلكيشن

ياريت لو حد عنده اى معلومه غير كده يكتبها

وبصراحه عاجبنى اوى التعاون الجميل ده bv:- bv:- bv:-

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...