اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المتقدمين للهجرة بعد 25 يونيو 2010

Recommended Posts

السلام عليكم

أنا أول مرة أشارك في المنتدي و بصراحة كنت في مكتب المستشار وهيب الخاص بالهجرة لكندا من يومين و تقريبا قالي التكلفة الاجمالية حوالي 6 الاف دولار

علما اني طبيب أسنان و ناوي أقدم تبع البرنامج الانجليزي مش الفرنساوي

و قالي انه بيمضي معايا عقد اني لو ما سافرتش يردلي فلوسي ... و قالي كمان اني سنة أكون في كندا .. هل دة كلام منطقي ؟؟ أنا سمعت عن ناس استنت سنين لحد ما اتقبلوا و سافروا

اخر حاجة بعد اذنكم ... الحساب البنكي بيكون مطلوب فيه ايه بالظبط ؟؟؟ يكون بقاله فترة و فيه معاملات معينة و لا المهم يكون فيه رصيد معين ؟؟ لأني بصراحة ماليش حساب بنكي يذكر

أتمني أن أجد الرد من أهل الخبرة في المجال و ان شاء الله نحاول بدورنا ننشر المعلومات دي و نساعد بيها من يحتاج فيما بعد

شكرا

أتمني أن أجد الرد الشافي من ذوي الخبرة

اهلا بيك يا دكترة فى منتدانا, واهلا بكل الاعضاء الجدد اللى احب انصحهم انهم يقرأوا كتير فى المنتدى لان كل حاجة مكتوبة ولاكتساب الخبرة قبل التقديم لعدم حدوث اى اخطاء والاجابات على اسئلتك كالتالى:

1- لا ينصح بالاعتماد على المستشار وهيب لانه من تجربة ناس كتير معاه شغله كله نصب فى نصب وهمه فقط على الفلوس, وانت ممكن تقدم بنفسك ولكن اقرأ كتير فى المنتدى وبسرعة علشان تقدر تقدم فى النظام الجديد لوجود 20000 فيزا فقط السنة دى بأولوية التقديم, يا تلحق يا ما تلحقش

2- النظام الجديد زى ما وزارة الهجرة الكندية بتقول هيخلصوا فى سنة فعلا, هذا والله اعلم, ولكن لا تعتمد على ان وهيب يرجعلك فلوسك وحاول تقدم بنفسك احسن

3- الفلوس المطلوبة حسب عدد الاشخاص اللى هتسافر وفقا للرابط التالى ويفضل لو الحساب بقاله 6 شهور , ولكن لو ما فيش حساب اصلا فيفضل فتحه بسرعة لانه ضرورى فى الاجراءات

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/funds.asp

مع تحياتى

شكرا جزيلا يا أستاذ سلامة علي الرد الوافي

و فعلا أنا خلاص اعتذرت لمكتب المستشار وهيب لأن فعلا 4 الاف دولار أتعاب أنا أولي بيهم لو حصل قبول هسافر

طبعا أان لسة هجهز ورقي فحاسس انه صعب ألحق السنة دي بس عموما هحاول و ربنا يسهل ان شاء الله

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

شكرا على الرد السريع بس كنت عايزه اسئل هل شهادات الدراسه تترجم لكل الاسره والفيش والتشبيه كمان لكل الاسره وهل فى تغير فى نظام الايلتس ودراجته وما هو هذا النظام

لو طلعتى الشهادات بالعربى يبقى لازم تترجم, ويفضل انك تطلعيها من الاول بالانجليزى للزوج والزوجة علشان تريحى دماغك, والفيش والتشبيه ايضا لكل الاسرة ويترجم ايضا من وزارة العدل فى لاظوغلى

الايلتس دراجته فى الليسننج الهاى من 7.5 والباقى الهاى من 6.5

رابط هذا التعليق

[يا كماعه حد يكاوبني

انا قدمت 12-2009

وقدمن الابديت 23-4 -2010

عطوني الافيل نمبر 18-5-2010

ولما اجيك بالوبسايت بتطلع حالت الملف بتاعيReceived by the visa office

ولما ادخل عليها بيطلعلي ان نوفس كوشيا بعتت الملف بتاعي الى لندن

وكانهم مشعملين ابديت للحاله

ودي الحاله من ثلاث شهور وحالتي عندهم متغيتش

اعمل ايه اتصل فيهم؟

حد يفدني

اخوكم المهندس

[استغفر الله واتوب اليه

رابط هذا التعليق

طيب انشاءالله انشالله يعنى

لو جانى الرد بالفايل نمبر

حيكون عن طريق البريد ولا الايميل ؟؟

اغابي

wst::

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

الاخوه الاعزاء اصحاب العلم في مجال التقديم للهجره

بالنسبه ل مبلغ Settlement Funds لازم يكون مبلغ في البنك ولا ينفع أقدم عقد تمليل الشقه مثلا او السياره؟؟

و لو قمت بعمل ايداع في البنك بالمبلغ اكيد ساعة التقديم مش حيكون فات عليه حتي ولا شهر ايه العمل؟؟

رابط هذا التعليق

ياجماعة ان كنت مستني السنة علي ماتخلص عشان ابقي قفلت اربع سنيين خبرة واقدر اكمل النقط واقدم

كمان كنت بدءت اجهز لامتحان الايلتس بس كدا فركش الوظيفة بتاعتي اتشالت من اللستة

انا كنت بشتغل مراجع حسابات وحاليا محلل مالي والاثنيين كانو موجودين قبل كدا

دلوقتي انا ينفع اقدم كيبيك ولا لا ولو قدمت كيبيك وقبلت مش هاينفع اعادل الشهادة غير في كيبيك دا صحيح ولا لا

وممكن اروح تورنتو اعادل فيها ولا مش هاينفع

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب ... من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه ... وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

رابط هذا التعليق

طيب انشاءالله انشالله يعنى

لو جانى الرد بالفايل نمبر

حيكون عن طريق البريد ولا الايميل ؟؟

اغابي

:roseop:

الرد ان شاء الله يا اغابى عن طريق الايميل, ويارب يكون قريب لينا كلنا باذن الله

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

ياجماعة ان كنت مستني السنة علي ماتخلص عشان ابقي قفلت اربع سنيين خبرة واقدر اكمل النقط واقدم

كمان كنت بدءت اجهز لامتحان الايلتس بس كدا فركش الوظيفة بتاعتي اتشالت من اللستة

انا كنت بشتغل مراجع حسابات وحاليا محلل مالي والاثنيين كانو موجودين قبل كدا

دلوقتي انا ينفع اقدم كيبيك ولا لا ولو قدمت كيبيك وقبلت مش هاينفع اعادل الشهادة غير في كيبيك دا صحيح ولا لا

وممكن اروح تورنتو اعادل فيها ولا مش هاينفع

ممكن تقدم كيبك وبعد كده تعمل معادلة فى اى مقاطعة فيدرال

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا جماعه انا مقيم فى السعوديه من 8 سنوات وعاوز اعرف الفيش السعودى او صحيفة السوابق ازاى اجيبها بالتفصيل خاصة بعد النظام الجديد وانه مفيش جواب من اى مكتب فى كندا موجه للسعوديه علشان يطلعوا لى صحيفة السوابق دى

وعندى كمان سوال انا مجوز وزوجتى معاها بكالليوس 5 سنوات هل حاخد 4 نقط عن ده حسب المذكور فى ال

adaptability

ارجو الرد بسرعه وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا جماعه انا مقيم فى السعوديه من 8 سنوات وعاوز اعرف الفيش السعودى او صحيفة السوابق ازاى اجيبها بالتفصيل خاصة بعد النظام الجديد وانه مفيش جواب من اى مكتب فى كندا موجه للسعوديه علشان يطلعوا لى صحيفة السوابق دى

وعندى كمان سوال انا مجوز وزوجتى معاها بكالليوس 5 سنوات هل حاخد 4 نقط عن ده حسب المذكور فى ال

adaptability

بالنسبة لدرجات الزوجه ان شاء الله هتاخدهم

بالنسبة للفيش

مبدئيا هما فى النظام القديم ماكنوش بيطلبو الفيش السعودى الا مع الميديكال وبخطاب موجه للخارجية السعودية

ممكن تحصل على ذلك الخطاب من السفارة الكندية بالرياض لكن بصعوبة نوعا ما

ممكن تقدم الفيش المصرى وتنظر لما يطلبو منك الفيش السعودى مع الميديكال (لازم تتأكد من النقطه دى )

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

adaptability

عزيزي eedarous

بالنسبة للفيش السعودي وانت لسه مقيم هنا بالسعودية

هتبعت ميل للسفارة الكندية بالسعودية بالصيغة التالية :

DAER MEMBERS OF CANADIAN EMBASSY IN SAUDIA ARABIA,

I WOULD BE VERY GRATIFULL IF YOU COULD SEND ME ALETTER FORWARDED TO THE SAUDI MINISTRY OF FORIEGN AFFAIRS TO BE ABLE TO APPLY FOR APOLICE CERTIFICATE.

NAME:.............................................

IMIGRATION FILE NUMBER:............................................

CELL PHONE:.................................

ADRESS:....................

BEST REGARDS

طبعا لو كنت قدمت هتكتب IMIGRATION FILE NUMBER لكن لو لسه ماتكتبوش واكتب بس الاسم والتلفون والعنوان مافيش مشكله وان شاء الله هيردوا عليك بميل في خلال يومين تلاته وهيبعتولك الخطاب غالبا مع ارامكس وهيعرفوك بكده...والخطاب دا هيكون زي مااخويا الغالي د/رفاعي قال هيكون موجه للخارجيه السعودية وهيكونوا سايبينلك مكان الاسم فاضي هتكتب اسمك ورقم الباسبور وتختمه من الخارجيه وبعدها هتاخد معاك صورة شخصية وصورة اقامتك والخطاب دا وهتتوجه لاقرب مركز شرطة في منطقتك وتروح تبصم وتستلمه في خلال 10 ايام لاسبوعين

ودا ايميل السفارة الكندية هنا بالسعوية اللي هتراسلهم عليه riyadh.visa@international.gc.ca

وربنا ييسرلك الامور :lol: :lol:

ما فائدة القلم إذا لم يفتح فكراً، أو يضمد جرحاً، أو يرقأ دمعه، أو يطهر قلباً أو يكشف زيفاً، أو يبني صرحاً يُسعد الإنسان في ضلالة .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

adaptability

عزيزي eedarous

I WOULD BE VERY GRATIFULL IF YOU COULD SEND ME ALETTER FORWARDED TO THE SAUDI MINISTRY OF FORIEGN AFFAIRS TO BE ABLE TO APPLY FOR APOLICE CERTIFICATE.

BEST REGARDS

طبعا لو كنت قدمت هتكتب IMIGRATION FILE NUMBER لكن لو لسه ماتكتبوش واكتب بس الاسم والتلفون والعنوان مافيش مشكله وان شاء الله هيردوا عليك بميل في خلال يومين تلاته وهيبعتولك الخطاب غالبا مع ارامكس وهيعرفوك بكده...والخطاب دا هيكون زي مااخويا الغالي د/رفاعي قال هيكون موجه للخارجيه السعودية وهيكونوا سايبينلك مكان الاسم فاضي هتكتب اسمك ورقم الباسبور وتختمه من الخارجيه وبعدها هتاخد معاك صورة شخصية وصورة اقامتك والخطاب دا وهتتوجه لاقرب مركز شرطة في منطقتك وتروح تبصم وتستلمه في خلال 10 ايام لاسبوعين

ودا ايميل السفارة الكندية هنا بالسعوية اللي هتراسلهم عليه riyadh.visa@international.gc.ca

وربنا ييسرلك الامور :lol: :lol:

طيب لو تركت السعوديه من 5 سنين فيه حل؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

adaptability

عزيزي eedarous

BEST REGARDS

وربنا ييسرلك الامور ;) :blink:

الطبيعي والمفروض يحصل انك لو سيبت السعودية ونزلت نهائي بتراسل السفارة وبتعرفهم الكلام دا وبيتفهموا الوضع ومش لازم تجيب فيش وقتها واعتقد الكلام دا كمان موجود على موقع الهجرة الرسمي

اما لو صمموا وركبوا دماغهم وعاوزين الفيش وانت في مصر ومش قادر تعمل حاجه وقتها

اعتقد الاخت موريال ذكرت مشكورة طريقة الحصول عليه وانت في القاهره وهي :

انك تعمل فيش وتشبيه مصري

توثقه من وزارة الخارجية ب11 جنية

تذهب به الي مكتب الرعايا السعودية بمركز التجارة العالمي وتعطيه لهم بالاضافة لصورة الباسبور وصورة الاقامة في السعودية وتدفع مبلغ خمسين جنية

ثم تعود لاستلامه بعد شهر ونصف

ما فائدة القلم إذا لم يفتح فكراً، أو يضمد جرحاً، أو يرقأ دمعه، أو يطهر قلباً أو يكشف زيفاً، أو يبني صرحاً يُسعد الإنسان في ضلالة .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

adaptability

عزيزي eedarous

BEST REGARDS

وربنا ييسرلك الامور :rolleyes: :sad:

الطبيعي والمفروض يحصل انك لو سيبت السعودية ونزلت نهائي بتراسل السفارة وبتعرفهم الكلام دا وبيتفهموا الوضع ومش لازم تجيب فيش وقتها واعتقد الكلام دا كمان موجود على موقع الهجرة الرسمي

اما لو صمموا وركبوا دماغهم وعاوزين الفيش وانت في مصر ومش قادر تعمل حاجه وقتها

اعتقد الاخت موريال ذكرت مشكورة طريقة الحصول عليه وانت في القاهره وهي :

انك تعمل فيش وتشبيه مصري

توثقه من وزارة الخارجية ب11 جنية

تذهب به الي مكتب الرعايا السعودية بمركز التجارة العالمي وتعطيه لهم بالاضافة لصورة الباسبور وصورة الاقامة في السعودية وتدفع مبلغ خمسين جنية

ثم تعود لاستلامه بعد شهر ونصف

انا بالفعل روحت لمكتب الرعايا السعوديين وقدمت لهم الفيش

بس ما اخدوش منى اى فلوس

وسألت الموظف قولتله هو مفيش مصاريف بتدفع

قالى لأه

مش عارف ده معناه ايه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا على االافادة فى موضوع الفيش السعودى

وكان عندى استفسار تانى

هل ارسل كل المستندات مع ال application package

ولا زى الى فى ال Check List وهو الapplication package وصورة الجواز وشهادة اللغه وشهادة البنك والشيك البنكى لانه ما جابش سيرة الخبره او الموهل او الفيش

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا على االافادة فى موضوع الفيش السعودى

وكان عندى استفسار تانى

هل ارسل كل المستندات مع ال application package

ولا زى الى فى ال Check List وهو الapplication package وصورة الجواز وشهادة اللغه وشهادة البنك والشيك البنكى لانه ما جابش سيرة الخبره او الموهل او الفيش

وجزاكم الله خيرا

كل المستندات ترسل تبع النظام الجديد من اول مرة الى نوفاسكوشيا وفقا للرابط التالى

http://www.cic.gc.ca/english/information/applications/guides/EG73.asp

ومكتوب بوضوح ان

If you do not submit a complete application with the supporting documents, your application will be returned to you.

All applicants must submit police certificates/clearances to the CIO as part of the application process.

ولو اتبعت الVisa Office specific forms فى الرابط التالى

http://www.cic.gc.ca/english/information/applications/skilled.asp

هتلاقى تحت خالص مكتوب التالى

3. Supporting documents

The additional documents requested in Appendix A of the Visa Office specific forms, are required when you submit your application to the CIO.

يعنى من الاخر كل الورق اللى كنا زمان بنبعته للسفارة ساعة الابديت, دلوقت نبعته نوفاسكوشيا من اول مرة , بس بسرعة لان العدد محدود

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بالنسبه للاوراق المطلوبه انا عندى شهادات الميلاد والمؤهل والخبره مطلعها بالانجليزى من الاول هل ارسل الاصول الانجليزيه دى ولا اصورها وارسل صورها ولو ارسلت صورها محتاجه ختم طبق الاصل ونفس الشى بالنسبه لباقى الاوراق الى لسه حاترجمها

ولو محتاجه ختم طبق الاصل منين اختمها الختم ده مع العلم انى مقيم فى السعوديه يعنى من السفاره ولا مكتب الترجمه بعد ما يترجم المستند يختم لى صوره منه ويبقى عندى اصول من الاوراق بالانجليزى ربما احتاجهم بعد كده

ارجو الرد لان الموضوع ده ملخبطنى جدا وعاوز انجز علشان الوقت

ولو حد يعرف مكتب ترجمه كويس ورخيص فى جده ياريت يدينى اسمه

وجزاكم الله الف خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بالنسبه للاوراق المطلوبه انا عندى شهادات الميلاد والمؤهل والخبره مطلعها بالانجليزى من الاول هل ارسل الاصول الانجليزيه دى ولا اصورها وارسل صورها ولو ارسلت صورها محتاجه ختم طبق الاصل ونفس الشى بالنسبه لباقى الاوراق الى لسه حاترجمها

ولو محتاجه ختم طبق الاصل منين اختمها الختم ده مع العلم انى مقيم فى السعوديه يعنى من السفاره ولا مكتب الترجمه بعد ما يترجم المستند يختم لى صوره منه ويبقى عندى اصول من الاوراق بالانجليزى ربما احتاجهم بعد كده

ارجو الرد لان الموضوع ده ملخبطنى جدا وعاوز انجز علشان الوقت

ولو حد يعرف مكتب ترجمه كويس ورخيص فى جده ياريت يدينى اسمه

وجزاكم الله الف خير

شوف المشاركه ده

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=65889&st=4605&p=627674entry627674

رابط هذا التعليق

بعد مساء الخير انا يا جماعه كنت عايزه اسئلكم هو ممكن اترجم شهادات الميلاد وقسيمه الزواج فى مكتب ترجمه معتمد بدل وزاره الصحه ووزاره العادل وهل تنفع تترجم قسيمه الزوج القديمه يعنى مش رقم قومى وشكرا

رابط هذا التعليق

بعد مساء الخير انا يا جماعه كنت عايزه اسئلكم هو ممكن اترجم شهادات الميلاد وقسيمه الزواج فى مكتب ترجمه معتمد بدل وزاره الصحه ووزاره العادل وهل تنفع تترجم قسيمه الزوج القديمه يعنى مش رقم قومى وشكرا

مساء النور يا نانا

لازم تترجمى الورق بتاع وزارة الصحة والعدل فى الوزارت فقط بناء على كلام السفارة الكندية, وممكن تترجمى القسيمة القديمة ولكن يفضل لو فيه قسيمة جديدة طبعا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...