اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المتقدمين للهجرة بعد 25 يونيو 2010

Recommended Posts

بالتوفيق للجميع ان شاء الله

سؤال يا شباب

بالنسبة للشهادة البنكية هل لو سحبت الفلوس بعد ما عملت الشهادة البنكية بيستعلموا عن الفلوس و لا عادي ؟؟

تم تعديل بواسطة MrBambinoDent
رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

سؤال يا شباب

بالنسبة للشهادة البنكية هل لو سحبت الفلوس بعد ما عملت الشهادة البنكية بيستعلموا عن الفلوس و لا عادي ؟؟

هو فى ناس بتقول انه لازم كشف حساب لمده 6 شهور بس انا مش مع الراى ده لانى بردو هاعمل الخطاب واسحب الفلوس ومعظم الناس عملت كده كانت بتحط فلوس وتطلع الخطاب وبعدين تسحبهم

وربنا يكرمنا بقى

بالتوفيق

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

اعتقد ان الورقة دى مش مهمه اوى بالنسبالهم عشان اكيد فى ناس قدمت الفايلات بتعاتهم من قبل الورقه دى ماتنزل وواثق بردو ان فى ناس هاتقدم تانى من غير ماياخدوا بالهم من الورقه دى mfb: mfb:

بصراحه ربنا يكون فى عون الجميع

هيا الناس دى بتعمل معانا كده ليه ده احنا مصرين بردو :D :D

أكيد يا أكرم...لأن فى ناس أكيد قدمت مابين 26 يونيو و3 أغسطس وكانت الورقة دى مش موجودة فى كتيب التعليمات ومبعتوهاش وأكيد فيه ناس لسه ممكن تبعت بعد 3أغسطس ومتخدش بالها من التحديث ده ...بس اتمنى انهم مبيبقوش معقدين أوى مع الناس دى وميرجعوش ورقهم عشان كده يبقى فعلا حرام وبالذات لأن مفيش طريقة محددة على موقعهم تدل الناس على التحديثات اللى بتحصل

اية رأيكم يا جماعة نبدأ نعمل متابعة للوقت اللى هيخده كل ملف تحت النظام الجديد خطوة بخطوة عشان نطمن بعض فالنظام الجديد بتاع 26 يونيو ....ولا رأيكو نستنى شوية لغاية لما تتقبل أوراقنا أول؟؟؟

بالنسبة ليه أنا مكتب نوفا سكوشيا استلم ورقى يوم 28 يوليو 2010 ...أنا مش حاطط أمل انى أستلم حاجة قبل شهرين بس لما نشوف

أنا مستبشر خير ان شاء الله للناس اللى بتبعت مع النظام الجديد وده فى حاله ان الملف اتقبل طبعا ومكنش فيه أوراق ناقصة ...لأن من الواضح انهم مركزين على الملفات اللى بتقدم بعد النظام الجديد دلوقتى وموقفين الملفات القديمة وده واضح من التأخير فى الابديت والميديكال بتاع الناس اللى على النظام القديم.....وطبعا ربنا يعينهم ويصبرهم

لا اكيد يا اليكس ياريت كل اللى قدم يقول قدم امتى واللى يجيلوا الرد يقول بردو عشان نعرف هو اصلا الموافقه بتيجى بعد اد ايه ونتابع مع بعض بيتهيألى كده هايكون افضل بكتر

...

رابط هذا التعليق

سؤال يا شباب

هو فى ناس بتقول انه لازم كشف حساب لمده 6 شهور بس انا مش مع الراى ده لانى بردو هاعمل الخطاب واسحب الفلوس ومعظم الناس عملت كده كانت بتحط فلوس وتطلع الخطاب وبعدين تسحبهم

وربنا يكرمنا بقى

بالتوفيق

شكرا جزيلا يا أكرم

و ربنا يوفقك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

سؤال يا شباب

وربنا يكرمنا بقى

بالتوفيق

شكرا جزيلا يا أكرم

و ربنا يوفقك ان شاء الله

بخصوص الموضوع دة....اللى مكتوب بالنص فى كتيب التعليمات

bank certificate letter

وده اول حاجة....أنا بعت شهادة أرصدة من البنك وسحبت منها بعد كده ...بس هحاول اكمل المبلغ تانى قريب للضمان...ولما نشوف اية اللى هيحصل

بس للعلم...فيه ناس خلاص سافرت ومعايا كل الأوراق اللى قدموها وكانو مقدمين شهادة أرصدة بنكية فقط لاغير

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

سؤال يا شباب

وربنا يكرمنا بقى

بالتوفيق

شكرا جزيلا يا أكرم

و ربنا يوفقك ان شاء الله

bank certificate letter

وده اول حاجة....أنا بعت شهادة أرصدة من البنك وسحبت منها بعد كده ...بس هحاول اكمل المبلغ تانى قريب للضمان...ولما نشوف اية اللى هيحصل

بس للعلم...فيه ناس خلاص سافرت ومعايا كل الأوراق اللى قدموها وكانو مقدمين شهادة أرصدة بنكية فقط لاغير

شكرا يا أليكس علي المعلومة

و ان شاء الله بفكر أبعت شهادة بنكية و صورة عقد شراء شقة مترجم ... مش عارف هل دة ينفع و لا مالوش لازمة ؟؟

رابط هذا التعليق

سؤال يا شباب

وربنا يكرمنا بقى

بالتوفيق

شكرا جزيلا يا أكرم

و ربنا يوفقك ان شاء الله

bank certificate letter

و ان شاء الله بفكر أبعت شهادة بنكية و صورة عقد شراء شقة مترجم ... مش عارف هل دة ينفع و لا مالوش لازمة ؟؟

آه فعلا.. حد يشور علينا في الموضوع ده.. عشان أنا برده عاوزه أبعث بالشهادة البنكية زائد عقد شراء شقة مترجم.. بس مش عارفه يكون كده أفضل وإلا ممكن يفتح علينا فاتحه تانية.. بس أصل الفلوس مش هتفضل في البنك فترة طويلة

رابط هذا التعليق

سؤال يا شباب

وربنا يكرمنا بقى

بالتوفيق

شكرا جزيلا يا أكرم

و ربنا يوفقك ان شاء الله

bank certificate letter

والله ياأستاذ بامبينو أعتقد انه ينفع وياريت حد من الناس الخبرة يفيدنا أكتر ويأكد أو ينفى المعلومة لأنى مش متأكد 100%...وبالتوفيق

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

ازيكم يا جماعه كل سنه و انتم طييبين

انا طبعا متابعه معاكم بس ماكنش عندي

اضافه اكتبها و شكرا على مشاركاتكم المفيده

انا ان شاء الله هحاول برضوا اقدم على النظام الجديد

بس ربنا يسترها معانا كلنا في نتيجة الايلتس

بالنسبه للحساب البنكي لازم طبعا تكون فلوس سايله

ماينفعش املاك و لا عقارات انا سألت كتير في الموضوع ده

لانهم يهمهم الفلوس الي هيستفيدوا بيها و هتدخل البلد

لكن الاملاك دي حاجه عمرهم ما هيستفيدوا بيها

انا كان نفسي كمان نشوف ملئ الابليكاشن مع بعض

حاسه ان فيها بنود كتير صعبه بس بعد ما نخلص

الايلتس على خير جميعا ان شاء الله

و يا ريت حد يقولي كام المفروض يكون الرصيد

البنكي بالضبط لاربعه افراد بالجنيه المصري

لان غالبا كلنا هانحط الفلوس و نرجع نسحبها تاني :lol:

تم تعديل بواسطة bent misr

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

وانتى طيبة يابنت مصر ...وربنا يتقبل صيامنا جميعا ان شاء الله

بالنسبة لأربع أفراد مطلوب 20600 دولار كندى وده يعادل 113500 جنيه بسعر صرف النهاردة ...لازم تتابعى سعر الصرف وقت لما تحطى الفلوس والأفضل تعملى حسابك فزيادة شوية عشان التذبذب فسعر الصرف

وبالتوفيق فالايلتس وتقديم الابلكيشن ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الحمد لله أستكملت جميع المستندات المطلوبة وأرسلت الطلب بالدي اتش ال اليوم.

أدعو معايا بس إن الطلب ما يرجعش عشان غلطة تافهة ولا بسبب موظف غبي.

أستاذ أحمد المحترم ...بالتوفيق ان شاء الله وربنا يكرمك ويتقبل علطول بدون مايرجع ...ودعواتك ليه بالمثل لأنى فى نفس حالتك ومستنى اشوف هيرجع ولا هيتقبل ...بس أنا استلمو ملفى فى نوفا سكوشيا يوم 28 يوليو وربنا يسهل وميتغابوش لأنى مبعتش الفيش السعودى وده بناءا على كلام السفارة الكندية فالرياض و لندن ....رجائى نتابع مع بعض لو وصلك اى رد

ياترى بالنسبة لملفك استلموه امتى؟....و هل ياترى عندك اى فكرة بيردوا بالايجاب /النفى فى خلال اد اية من استلام الملف؟

بالتوفيق ان شاء الله وكل سنة وانته طيب وكل المسلمين بمناسبة رمضان

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

سلام عليكم

ربنا يخليكم يا جماعة ويكرمكم علي مساعدتكم للناس

انا طبيب بشري وكنت فكرت في موضوع الهجرة وكان لي شوية استفسارات ودة بعد اذنكم طبعا:

1-هو الواحد لو قدم الورق الخاص بية ودفع المبلغ والورق متقبلش لاي سبب الفلوس بترحعلة تاني ولا كدة راحت علية؟

2-لو الواحد متقبلش ينفع يقدم تاني؟

3-اية حكاية الايلتس دة انا لو حبيت اذاكرة اية المراكز اللي بتدية في مصر؟

وبياخد وقت اد اية في المذاكرة؟

ونظام الامتحان اية يعني فين؟وبكام؟والنجاح ازاي؟

وكمان ياريت تقوللي اية احسن المصادر اللي اذاكر منها والاقيها فين علي النت؟

4-هو الواحد لازم ياخد ايلتس ولا ممكن التويفل يكون معتمد عندهم يعني ايلتس بس؟

5-اول مرحلة بيتبعت فيها ليهم لازم شهادة الايلتس ولا ابعت كدة وبعدين اكون ذاكرت الايلتس واضم شهادتة بعد كدة؟

وشكرا ليكم جدا واسف علي الاطالة بجد

وجزاكم الله كل خير

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

رابط هذا التعليق

أهلا يا دكتور محمد

1- لو الورق ما اتقبلش من مكتب نوفاسكوشيا بسبب أن المهنة مش موجوده في الليسته أو لأنهم استوفوا العدد المطلوب الفلوس بترجعلك ... لكن لو الورق اتقبل واتبعث على مكتب الهجرة في القاهرة أو لندن وبدأوا مراجعته ثم اكتشفوا انك غير مستوفي للشروط (ماعديتش الكشف الطبي مثلا) فالفلوس مش هترجع ... ويا ريت حد من اخوانا يؤكد هذه النقطة.

2- ينفع طبعا.

3- في موضوع كامل عن الأيلتس في المنتدى يفضل الاطلاع عليه. وآدي رابط الفهرس

4- لازم أيلتس جينيرال

5- شهادة الأيلتس مطلوبه من البداية ومن غيرها ورقك هيرجع.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

هو لازم الواحد يكون متجوز عشان يقدم علي الهجرة؟ طب ولو اترفض الطلب قبل كده لسفر مش للهجرة تبقي كدا الفرصة قليله في الهجرة؟

لا مش لازم لو النقط بتاعتك مكمله 67 المطلوبين من غير جواز يبقي خلاص

اما بالنسبه للرفض للسفر مش عارف الصراحه قصدك إيه ؟

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

هو لازم الواحد يكون متجوز عشان يقدم علي الهجرة؟ طب ولو اترفض الطلب قبل كده لسفر مش للهجرة تبقي كدا الفرصة قليله في الهجرة؟

لو الرفض كان لسبب أمني تبقى فرصتك في الهجرة قليلة

لكن لو كان بسبب عدم وجود روابط ترجعك الى بلدك فده بالظبط المطلوب في الهجرة ... وبالتالي فمفيش مشكله

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

يا جماعة لو سمحتو ممكن اعرف الفيش بيترجم فين فى مصر وبياخد وقت اد ايه وعايز اسئل انا كنت من سنتين براسل جامعة فى كندا وترجمتها شهادة الثانوية عند مترجم محلف بس سنة 2008 ينفع استخدمها دلوقتى ولا لازم اترجم من جديد؟ جزاكم الله كل خير على المجهود الرائع

رابط هذا التعليق

يا جماعة لو سمحتو ممكن اعرف الفيش بيترجم فين فى مصر وبياخد وقت اد ايه وعايز اسئل انا كنت من سنتين براسل جامعة فى كندا وترجمتها شهادة الثانوية عند مترجم محلف بس سنة 2008 ينفع استخدمها دلوقتى ولا لازم اترجم من جديد؟ جزاكم الله كل خير على المجهود الرائع

بخصوص الفيش انت هاتعملة تقريبا فى قسم الشرطة اللى تبعك وبعد كام يوم بتستلمة

وبخصوص الترجمة انت بترجمة فى اى مكتب ترجمه بس يكون معتمد للدول الاجنبية وتتاكد من كده قبل ماتديلو الورق بتاعك وبتاخدوا تانى يوم على طول من المترجم

وشهادتك بتاعة الثانوية خلاص طالما مترجمه مش مشكله وقت الترجمه بتاعها لو كان قديم لان مافيش وقت لصلاحية الترجمه

...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...