اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كم هي نسبة الوقت و الجهد المبذول من الدعاه في قضية الحجاب امام المواضيع الدعوية الأخرى؟

MZohairy

Recommended Posts

طيب كويس جدا يعني وصلنا لأنك بتدعو للحجاب الحقيقي ولك مطلق الحرية في ذلك

طبعا انا اتفق معك ان ماا ترتديه كثير من نساء مصر على انه حجاب هو في الاسا مش زي محتشم عوضا عن ان يكون حجاب فالحجاب ليس مجرد تغطيى شعر الرأس كما فهمه البعض

اضيف انني لا يهمني اذا ما ارتدين الحجاب من عدمه ولكن اكون سعيد اذا كان ما يرتديه المواطن المصري رجلا او امرأة يكون لبس متناسق وجميل

مش عايز اخرج بره الموضوع نرجع لموضوع زهيري بخصوص الحجاب المايك مع يا زوهة

رابط هذا التعليق

• الردود 71
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

على فكرة مش بنات القاهرة بس حتى الاقصر بيلبسوا زي القاهرة نفس نمط اللبس العجيب الي انت معترض عليه يا زوهيري يعني الموضوع مش حكر على سكان القاهرة علشان "ما نزليمش حت"

رابط هذا التعليق

طيب كويس جدا يعني وصلنا لأنك بتدعو للحجاب الحقيقي ولك مطلق الحرية في ذلك

طبعا انا اتفق معك ان ماا ترتديه كثير من نساء مصر على انه حجاب هو في الاسا مش زي محتشم عوضا عن ان يكون حجاب فالحجاب ليس مجرد تغطيى شعر الرأس كما فهمه البعض

اضيف انني لا يهمني اذا ما ارتدين الحجاب من عدمه ولكن اكون سعيد اذا كان ما يرتديه المواطن المصري رجلا او امرأة يكون لبس متناسق وجميل

مش عايز اخرج بره الموضوع نرجع لموضوع زهيري بخصوص الحجاب المايك مع يا زوهة

على فكرة مش بنات القاهرة بس حتى الاقصر بيلبسوا زي القاهرة نفس نمط اللبس العجيب الي انت معترض عليه يا زوهيري يعني الموضوع مش حكر على سكان القاهرة علشان "ما نزليمش حت"

الحجاب كان مجرد مثال توضيحي على ان تلاميذ الفصل مش فاهمين الدرس من المدرس اللي بيشرح اكتر من عشرين سنه و في الآخر معظم تلاميذه راسبون

يبقى يا إما نغير التلاميذ (و ده مستحيل)

يا إما نغير المدرس لفشله في توصيل المعلومه الصحيحه

مشكلتنا ليست مشكلة منهج او متلقيين للمنهج

المشكلة في الأستاذ

اورفوار

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

طيب ليه ما تشتغلش في الموضوع ده ده سبوبة حلوة و تبقى مدرس انت كمان وانت عندك ميول قوية لكده بس حيبقى معاك خرزانة و اكيد حتطرد نص الفصل و تذنب الباقي

عارف ايه المشكلة الحقيقية المشكلة في الي فاكر ان دول مدرسين وان دول تلامذة

المجتمع اكبر من ان يكون تلميذ المجتمع هو الي بيعلم و لأن الخلل موجود في المجتمع ستجد من يظن انه مدرس و من يظن انه تلميذ ومن يستمتع بهذا المشهد

حاول تغير و أبدا بنفسك شارك مع زعلان في حملته الجديدة التغيير يبدأ من عندك

رابط هذا التعليق

طيب ليه ما تشتغلش في الموضوع ده ده سبوبة حلوة و تبقى مدرس انت كمان وانت عندك ميول قوية لكده بس حيبقى معاك خرزانة و اكيد حتطرد نص الفصل و تذنب الباقي

عارف ايه المشكلة الحقيقية المشكلة في الي فاكر ان دول مدرسين وان دول تلامذة

المجتمع اكبر من ان يكون تلميذ المجتمع هو الي بيعلم و لأن الخلل موجود في المجتمع ستجد من يظن انه مدرس و من يظن انه تلميذ ومن يستمتع بهذا المشهد

حاول تغير و أبدا بنفسك شارك مع زعلان في حملته الجديدة التغيير يبدأ من عندك

انت لسه بتشرب المشروب الصباحي بتاعك ده؟ :closedeyes:

يابني الدعاه بالنسبه لبعض المسلمين اكثر أهمية و قدسيه مليون مره عن المدرس

و تشبيههم بالاستاذ هو تقليل لمكانتهم عند هؤلاء

الطريقه غير ناجحه ابدا يا زعلان و العبره بالنتائج

للي عايز يشوف

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

لاحظ التالي بدأت الموضوع بالحديث عن الحجاب

متسائلا لماذا ينفق الدعاة الجدد وقتا كبيرا في الدعوة للحجاب وفق كلامك او متسائلا عن الوقت الذي ينفقونه في الدعوة للحجاب وهل هو اكثر من اللازم ام اقل وكيف ينبغي ان ينفقوا وقتهم

ثم انتقلت الى القول بأن كثير من المحجبات ليسن كذلك في واقع الامر ولا يعبر ما يلبسونه عن واقع الحجاب الاسلامي كما تتصوره

ثم تحدثت اخيرا منهيا موضوعك بالاورفوار بأن القضية هي ان الدعاة لا يحسنون الدعوة وان المشكلة تكمن في المدرس لا التلاميذ و لا المنهج

تلخيصا لموضوعك كما فهمته أنا :closedeyes:

رابط هذا التعليق

كان في موضوع مفتوح عن الدعاة بيتكلم عن بعضهم

احتياج المجتمع لمثل هذه المهن ناتج عن كونه مجتمع مختل لا تحكمه لا قيم ولا مباديء ولا اعراف و لا قوانين

نحن لا نحتاج الى دعاة بل نحتاج الى شرطي حقيقي يمارس عمله بامانة و نحتاج الى عسكري مرور حقيقي و نحتاج الى مدرس حقيقي و نحتاج الى طبيب حقيقي وموظف حقيقي و انسان حقيقي نحترم الاخر و نحترم انفسنا و نحترم مجتمعنا وقيمه

ولكن لأن المجتمع انفلت اصبح هذا الانفلات سبوبة للاسترزاق

ارجو اننا منكنش خرجنا عن موضوعك يا زوهيري ونرجع تاني لرؤيتك بخصوص الحجاب

رابط هذا التعليق

لاحظ التالي بدأت الموضوع بالحديث عن الحجاب

متسائلا لماذا ينفق الدعاة الجدد وقتا كبيرا في الدعوة للحجاب وفق كلامك او متسائلا عن الوقت الذي ينفقونه في الدعوة للحجاب وهل هو اكثر من اللازم ام اقل وكيف ينبغي ان ينفقوا وقتهم

لأ انا لم اتساءل فقط

انا طرحت الموضوع للإستطلاع

و كان رأيي الشخصي الغير ملزم و رأي آخرون ايضا ان الوقت و الجهد العام المنفق في الحجاب مثلا لا يتناسب مع باقي المواضيع الهامة الأخرى

(و ده من ناحية الكم فقط)

ثم انتقلت الى القول بأن كثير من المحجبات ليسن كذلك في واقع الامر ولا يعبر ما يلبسونه عن واقع الحجاب الاسلامي كما تتصوره

فعلا لأني تركت مرحلة الكم و انتقلت الى مرحلة الكيف في الحوار

ثم تحدثت اخيرا منهيا موضوعك بالاورفوار بأن القضية هي ان الدعاة لا يحسنون الدعوة وان المشكلة تكمن في المدرس لا التلاميذ و لا المنهج

صح و ده الاستنتاج فبالرغم من الوقت و الجهد المنفق (استنزافا من حقوق المواضيع الأخرى) الا انه لم يثمر الا الكم فقط و بالتالي يجب الانتباه

تلخيصا لموضوعك كما فهمته أنا :closedeyes:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

انا ليا راى الشخصى فى موضوع الدعوه للحجاب و مكارم الاخلاق

اذا الدعاه ركزوا على مكارم الاخلاق ذى العفه هتكون النتيجه المنطقيه الاحتشام و بعدين الحجاب

انما الى حاصل اننا

بنمعالجه مشكلة الدروس الخصوصيه بالقبض على المدرسين و منعهم من الدروس

لو فضلنا عمرنا نمنع المدرسن من الدروس مش هينعدل التعليم ولو ابنتدينا باصلاح التعليم هتقل الدروس

لو الدعاه فهموا البنات المعنى الحقيقى للعفه مافيش بنت هتسمح لنفسها ان حد يلمسها هنلاقى بنت محجبه ماشيه فى الشارع ماسكه ايد ولد ولا واحده لابسه لبس ضيق و لا ولا

مفهوه الحجاب المشوه هو مفهوم عفه مشوه بيهنم فيه الناس بالمظهر

لو غرسنا فى الناس الامانه ظاهرة الرشوه هتنتهى لو غرسنا فى الناس صفه العدل هتنتهى مشكلات كتير ابسطها انك مش هتلاقى واحد كسر على واحد فى اشاره عشان ياخد دوره مثلا

لو غرسنا الاتقان مافيش حد هيشتكى من موظف حكومى و لا واحد واحد هيعيب على صاحب حرفه التلكئ و هكذ

بس هيه المشكله دايما اننا بنحاول نحل مشكله الرشوه و ازمه المرور و الدروس الخصوصيه

الاصل قبل الفرع عشان الاصل هيؤدى للفرع مش العكس

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

وهل لازم نتكلم عن الناس وهما مش موجودين احسن حاجة نتكلم عن نفسنا يعني نغرس الامانة في نفوسنا احنا بدل نفوس الناس و هكذا بدل ما نتلكم طول الوقت عن ناس مش موجودة ده حتى تبقى غيبة

رابط هذا التعليق

كان في موضوع مفتوح عن الدعاة بيتكلم عن بعضهم

احتياج المجتمع لمثل هذه المهن ناتج عن كونه مجتمع مختل لا تحكمه لا قيم ولا مباديء ولا اعراف و لا قوانين

نحن لا نحتاج الى دعاة بل نحتاج الى شرطي حقيقي يمارس عمله بامانة و نحتاج الى عسكري مرور حقيقي و نحتاج الى مدرس حقيقي و نحتاج الى طبيب حقيقي وموظف حقيقي و انسان حقيقي نحترم الاخر و نحترم انفسنا و نحترم مجتمعنا وقيمه

ولكن لأن المجتمع انفلت اصبح هذا الانفلات سبوبة للاسترزاق

ارجو اننا منكنش خرجنا عن موضوعك يا زوهيري ونرجع تاني لرؤيتك بخصوص الحجاب

الكلام ده مضبوط جدا جدا جدا

أنا قلت قبل كده إن الدعاة أشتغلوا على الفراغ الذى تركه الأباء و الأمهات و الفرد المسلم عموما و حاولوا يسدوه.

و ده معناه إن فيه عيب فى المجتمغ

لما مجتمع إسلامى يكون فيه عمل أو مهنة إسمها داعية يدعو لأساسيات الدين مثل الصلاة و الصوم و الحجاب

فده مؤشر و دليل قوى على وجود خطأ فى المجتمع الإسلامى

المجتمع الإسلامى ربما يحتاج لعلماء

لتصحيح أى خلل قد يحدث بعقيدة الناس

أو للفتوى

أما مهنة الداعية فهى مستحدثة نتيجة خلل المجتمع

و المفروض أن أى فرد فى المجتمع الإسلامى داعية يدعو غيره للمعروف و ينهى عن المنكر.

مش عارف ليه الناس مش واخدة بالها من الموضوع ده

رابط هذا التعليق

و خروجا سريعا عن مقارنة دور الدعوى و اولوياتها

ما هو دور الدعوى و الدعاه في مصر بخصوص ما يحدث في مصر مثلا؟

لاحظت في خطبة يوم الجمعه السابقة في جامع الحسين في القاهره و حضر صديق لي الخطبه في جامع الأزهر المواجه له (يعني من اكبر الجوامع في القاهرة) ان المواضيع في الخطبه كلها امور قديمة و مكرره و ليس لها علاقه بما يحدث للناس في مصر

الناس نايمه معتصمه على الرصيف مثلا عند مجلس الشعب احتجاجا على الظلم

و خطبة الجمعه في وادي آخر تماما

أعلم تماما انها مراقبه و موجهه

لكن اين الدعوى الغير موجهه و غير مراقبة ؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...