اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كم هي نسبة الوقت و الجهد المبذول من الدعاه في قضية الحجاب امام المواضيع الدعوية الأخرى؟

MZohairy

Recommended Posts

حاول تقرأ انت بعض الردود الأخرى يابو ريم بدون النظر الى شخوص كاتبيها لعل الرؤيا تكون اكثر وضوحا لك

طيب انت معملتش كده ليه....ولماذا تجاهلت مداخلة الفاضلة..لولا....يعني تصرفك كان مثل تصرف الاخرين....فلماذا نلوم طرف ونفعل مثله..؟؟

اي واحد دخل هنا و بيتكلم على ان الموضوع به شبهة معارضة الحجاب هو منهم يا ابو ريم يا عزيزي

إجابة غير محددة لشخض بعينه...وتضع الجميع في بوتقة واحدة..رغم عدم وجود مداخلة بها اساءة..وتظل الاجابات التي ..تلقي باللوم على الجميع..هي ما كنت تعاتي انت منه..وايضا..علقت عليه الأخت لولا ايضا ..لما ..رأت كلام غير محدد لشخص او لفئة بعينها..

ماهم ياريتهم بيدافعوا عن الإسلام ضد من يهاجمون الإسلام يابو ريم .....كانت الدنيا بقت لسه بخير يا عمي

يا حج زوهيري ، اولا مين قالك انهم لا يدافعوا عن من يهاجم الاسلام....هل تعرف أفعالهم ؟؟؟ ثاتيا أنهم هنا ..في منتدى يقولون رأيهم ايضا...وطبيعي انك تندفع لتدافع عن رأيك..مقابل الاراء التي تراها من وجهة نظرك مخالفة....فليس في ذلك عيب طالما لم تحدث اساءة......

وتصبح عل خير بقى....علشان عاوز أنام...... :roseop:

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

• الردود 71
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

هو ممكن اسال سؤال

عنوان التوبيك

كم هي نسبة الوقت و الجهد من الدعاة في قضية الحجاب؟ تمام

يعني هي كم في الجامعة درسناها ان الاجابة عنها هتكون برقم....تمام

بس مينفعشي اني اقفل السؤال علي كده

يعني بعد ما نقول الرقم لازم نقول.....لماذا؟؟؟؟و ماذا بعد؟

ممكن بعد اذن حضراتكم

اسال سؤال

مش لماذا....لاني حاولت اجتهد و افهم من اجابات حضراتكم السابقة اللي توالت في الصفحات ليه النسب وصلت و تفاوتت

بس سؤالي

ماذا بعد؟؟؟

يعني هل احنا شايفين ان النسبة كافية؟؟؟ و لا لازم تزيد و لا لازم تنقص.....و لا ايه؟؟؟

و الاهم من رايي المتواضع يا تري الطريقة اللي بتوصل بيها هل هي فعلا فعالة و بتوصل للناس لما يرضي الله و لا لا؟؟؟

يا رب اكون فهمت التوبيك صح

بس بحاول اجتهد

تحياتي

رابط هذا التعليق

في اجابة ممكن تغيظ ناس وهي طالما ان كثير من البنات بيلبسوا الحجاب غلط و بيلبسوا لبس ضيق يبقى محتاجين نركز اكثر على الموضوع ده

او طالما الموضوع من اهم المواضيع الي بتثير الكتابة يبقى هو فعلا مهم

اما لو ملوش لزمة الكلام فيه وده رأيي الشخصي يبقى كفاية كلام فيه - طبعا مش من حق اي حد يحجر على اي انسان ان يتكلم في موضوع مهم بالنسبة له وما يقدرش يستغنى عن الكلام فيه من وقت للتاني

الناس ممكن تحس انها تايه لو ما اتكلمتش في المواضيع ده - اكيد مواضيع ممتعه

رابط هذا التعليق

بس سؤالي

ماذا بعد؟؟؟

يعني هل احنا شايفين ان النسبة كافية؟؟؟ و لا لازم تزيد و لا لازم تنقص.....و لا ايه؟؟؟

و الاهم من رايي المتواضع يا تري الطريقة اللي بتوصل بيها هل هي فعلا فعالة و بتوصل للناس لما يرضي الله و لا لا؟؟؟

يا رب اكون فهمت التوبيك صح

كده انتي فهمتي الموضوع 100%

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

كم من الوقت و الجهد ضائع في مواضيع كلوكعة الحجاب !!؟
في اجابة ممكن تغيظ ناس وهي طالما ان كثير من البنات بيلبسوا الحجاب غلط و بيلبسوا لبس ضيق يبقى محتاجين نركز اكثر على الموضوع ده

او طالما الموضوع من اهم المواضيع الي بتثير الكتابة يبقى هو فعلا مهم

اما لو ملوش لزمة الكلام فيه وده رأيي الشخصي يبقى كفاية كلام فيه - طبعا مش من حق اي حد يحجر على اي انسان ان يتكلم في موضوع مهم بالنسبة له وما يقدرش يستغنى عن الكلام فيه من وقت للتاني

الناس ممكن تحس انها تايه لو ما اتكلمتش في المواضيع ده - اكيد مواضيع ممتعه

كده انت مافهمتش الموضوع 100%

الموضوع مش عن الحجاب ياسطه

الموضوع عن الدعوه يابرنس

العواف

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

حاول تقرأ انت بعض الردود الأخرى يابو ريم بدون النظر الى شخوص كاتبيها لعل الرؤيا تكون اكثر وضوحا لك

طيب انت معملتش كده ليه....ولماذا تجاهلت مداخلة الفاضلة..لولا....يعني تصرفك كان مثل تصرف الاخرين....فلماذا نلوم طرف ونفعل مثله..؟؟

لولا هي من حاول اعادة الموضوع الى أصله يا استاذي و ليس مثل البعض ..لذلك كان يجب فعلا ان اتوجه لها بالشكر

اي واحد دخل هنا و بيتكلم على ان الموضوع به شبهة معارضة الحجاب هو منهم يا ابو ريم يا عزيزي

إجابة غير محددة لشخض بعينه...وتضع الجميع في بوتقة واحدة..رغم عدم وجود مداخلة بها اساءة..وتظل الاجابات التي ..تلقي باللوم على الجميع..هي ما كنت تعاتي انت منه..وايضا..علقت عليه الأخت لولا ايضا ..لما ..رأت كلام غير محدد لشخص او لفئة بعينها..

طبعا يا أستاذي كلامي غير محدد لشخص بالإسم لأن من أخطأ (او أخطأت) لم يشر لإسم معين و طالما البعض غاوي لعب العيال فمفيش اي مانع نلعب معاهم شويه عشان نعرفهم اصول اللعبه و لتحسيسهم انهم من ذوي الثقافه العليا

ماهم ياريتهم بيدافعوا عن الإسلام ضد من يهاجمون الإسلام يابو ريم .....كانت الدنيا بقت لسه بخير يا عمي

يا حج زوهيري ، اولا مين قالك انهم لا يدافعوا عن من يهاجم الاسلام....هل تعرف أفعالهم ؟؟؟ ثاتيا أنهم هنا ..في منتدى يقولون رأيهم ايضا...وطبيعي انك تندفع لتدافع عن رأيك..مقابل الاراء التي تراها من وجهة نظرك مخالفة....فليس في ذلك عيب طالما لم تحدث اساءة......

وتصبح عل خير بقى....علشان عاوز أنام...... :happy:

و انت من أهل الخير يابو ريم

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

شكرا

طيب هو انا الي مفهمتش الموضوع ولا انت الي حشرته في كلكوعة الحجاب كان ممكن تتكلم اذا كان ده فعلا عن ان من تسمونه الدعاة يجب ان يكرسوا وقتهم وجهدم ونحن معهم من اجل قضايا معينة مهمة تهمنا

وانا من وجهة نظر متواضعه ارى ان التركيز كبشر و اشخاص على المعاملات الانسانية و الشعور بالاخر و احترام انفسنا و الاخرين اهم من الدين نفسه مش اهم من كلكوعة الحجاب ايه رأيك بقى

جرب كده تسلت الحجاب ولا الدقن من اي موضوع وانت تشوف حاجة تانية خالص بس اوعى حد يسلت حاجة تانية بالغلط

الاسطى زعلان اسطى مهتم بالانسان قبل الاديان سواء لمحاربتها او لنشرها

رابط هذا التعليق

شكرا

طيب هو انا الي مفهمتش الموضوع ولا انت الي حشرته في كلكوعة الحجاب كان ممكن تتكلم اذا كان ده فعلا عن ان من تسمونه الدعاة يجب ان يكرسوا وقتهم وجهدم ونحن معهم من اجل قضايا معينة مهمة تهمنا

وانا من وجهة نظر متواضعه ارى ان التركيز كبشر و اشخاص على المعاملات الانسانية و الشعور بالاخر و احترام انفسنا و الاخرين اهم من الدين نفسه مش اهم من كلكوعة الحجاب ايه رأيك بقى

جرب كده تسلت الحجاب ولا الدقن من اي موضوع وانت تشوف حاجة تانية خالص بس اوعى حد يسلت حاجة تانية بالغلط

الاسطى زعلان اسطى مهتم بالانسان قبل الاديان سواء لمحاربتها او لنشرها

الموضوع يا زعلان (من غير اسطى عشان ماجيش ع الجرح و تفتكر موضوع الإعداديه اياه ده) مطروح لمناقشة الدعوى و تركيزها على القضايا الدعويه

و اهتماماتها و اولوياتها

و هل هي تعطي باقي الموضوعات الإنسانيه و الدينية و الإجتماعية نفس القدر الذي تعطيه لموضوع زي الحجاب مثلا أم لا

ده هدف الموضوع الأصلي

اللي يفهم الموضوع (زي حالاتك كده) على انه موجه لمحاربة او مناقشة وجوب الحجاب من عدمه يستحسن يتعلم القراءه الرشيده اولا

اورفوار ياسـ .... سيد الناس ;)

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ماشي يا استاذي يعني انت تنكر انك نقيت الموضوع و عنوانه مخصوص وحشرت فيه الحجاب علشان يبقى له حس ويشتغل بزيادة لو الحجاب مكنش مهم عندك وعامل كولكيعه مكنتش نقيت الحجاب مخصوص وادينا بنتعلم من جنابك وزي ما سة ابوها بتقول الجواب بيبان من عنوانه وانت عنوانك ريحته فايحه

الاسطى زعلان

رابط هذا التعليق

ماشي يا استاذي يعني انت تنكر انك نقيت الموضوع و عنوانه مخصوص وحشرت فيه الحجاب علشان يبقى له حس ويشتغل بزيادة لو الحجاب مكنش مهم عندك وعامل كولكيعه مكنتش نقيت الحجاب مخصوص وادينا بنتعلم من جنابك وزي ما سة ابوها بتقول الجواب بيبان من عنوانه وانت عنوانك ريحته فايحه

الاسطى زعلان

انما الأعمال بالنيات ياسطه

هلا شققت عن قلبي يا رجل؟؟

جاوب و ناقش على قد المقروء و المفهوم مش على قد المستخرج من نوايا الكاتب يا برنس

اورفوار

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

طيب انتم كده كل واحد فينا بيعمل اد ايه علشان مجتمعه و ازاي بيحاول يساهم من اجل الانسانية ولا بنظر على الاخرين وبس

افتح موضوع تاني مستقل و عرفنا مساهماتك اولا من اجل الانسانيه حتى يدلوا كل منا بدلوه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أعتقد أنه لا يوجد داعية معتبر إلا ويدعو للحجاب بقال الله قال رسول الله لأنه طاعة وعبادة لله فلابد أن يلبس بهذه النية حتى تثاب من تلتزم به .

أما إذا كانت هذه النسبة صحيحة( 10 في المائة للمحجبات حجاب شرعي ) وأظنها ليست كذلك فالأسباب ليست كما تفضلت

كان الحجاب في فترة سابقة أيام الأيشاربات الطويلة والخمار منتشرا إنتشارا كبيرا فقامت الدولة بمجهود كبار أسمته تجفيف منابع الإرهاب والذي اعتبرت الحجاب أحد مظاهره .

كلام غير منطقي بدليل ان 90% من المسلمات المصريات محجبات تقريبا (او يعتقدن انهن محجبات)

فتفرغ مدراء المدارس والموجهين والمدرسين في الطابور المدرسي والفصول (( أيام حسين بهاء))لنزع حجاب البنات في الابتدائية والإعدادية وحدثت مهازل ومهانة لهؤلاء البنات لا تقرها الأعراف والإنسانية فضلا عن الدين ونتج عن ذلك خوف الأهل من حجاب بناتهم منعا للدخول في مشاكل وبالغوا في ذلك

كلام غير منطقي ايضا بدليل وجود هذا الكم الهائل من المحجبات سواء كان فشنك او صحيح

وتدخل طرف ثالث هو أهل الموضة الذين أبدعوا ملابس خداعة فتلبسها البنات وتظن أنها حجاب وما هي كذلك ( كما تفضلت فشنك ومثير )حتى النقاب لم يسلم من ذلك حتى اصطلح على تسميته نقاب التبرج

ممكن تكون النقطه دي سليمه بس سبب الاستجابه لها هو السذاجه الدعويه التي اقنعتهم بالحجاب في الأساس

يشتكي الكثيرات أنهن يجدن صعوبة في الحصول على عباءة تليق بالنقاب كله ترتر فتحات ورود ، وتفصيل الملابس انقرض بشكل كبير

عموما مادام هناك عدم التزام بالحجاب فالحاجة ملحة للكلام عن الحجاب

كلام غير منطقي و الا كيف تجد المحجبات الحقيقيات ملابسهن؟ محلات المحجبات من اكثر المحلات في مصر و اكيد فيهم بيبيعوا حجاب سليم و اللي مش لاقيه متهيألي ممكن تفصل لو فاهمه صح و ده طبعا محصلش لطبيعة المفهوم المحشور في دماغها عن الحجاب بطريقه بلهاء بنظام الجوهره و الذباب و الكلام اياه ده

وإذا كانت نسبة المتبرجات 90 في المائة فالحاجة ملحة أكثر لمضاعفة الجهد وربنا يوفقهم .

طول ما اغلبيتهم ماشيين بنفس الطريقه فسيزيد عدد المحجبات الفشنك (فقط) كما زادوا من قبل

ولكني أرى أن كل داعية أو شيخ له عدد قليل جدا من دروسه بها كلام عن الحجاب ونسبته لا تذكر بالنسبة للأمور الأخرى

رأيك و احترمه و اختلف معه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

طول ما اغلبيتهم ماشيين بنفس الطريقه فسيزيد عدد المحجبات الفشنك (فقط) كما زادوا من قبل

لكي نخرج من هذا الموضوع بفائدة أتمنى إن تتكرم بتوضيح ما هي الطريقة التي هم ما شيين عليها وأدت إلى ذلك ؟

وما هي الطريقة المقترحة منكم ؟

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

لكي نخرج من هذا الموضوع بفائدة أتمنى إن تتكرم بتوضيح ما هي الطريقة التي هم ما شيين عليها وأدت إلى ذلك ؟

وما هي الطريقة المقترحة منكم ؟

لا توجد طرق مقترحه مني يا سيدتي فأنا لست عالم دين و لكن...

اذا اثمرت الطرق المتبعه حاليا في الدعوه و بعد فتره ليست بالقصيره عن نسبه ضخمه من الحجاب و المحجبات الفشنك فهذا يعني ان الدرس خاطئ او المدرس مخطئ

يعني في النهاية الطريقه المتبعه حاليا هي السبب لما فيها من سطحية و نمطيه شديده

انا ارصد نتائج فقط و ادعوا الى التمعن فيها لمحاولة التغيير و الوصول الى وضع افضل

و الحل الوحيد هو تغيير الطريقة الفاشلة المتبعة حاليا و التي اثمرت كما دون كيفا

و هي دعوه للعلماء ليتفهموا فشل الطريقة الحالية و وجوب تغيرها

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يعني الموضوع حاليا حسب كلامك اهو انك غير راض عن ما تلبسه نساء مصر وشايف انه لبس غير محتشم !!!!!!! يعني اولا انت شايف ان حجابهم فشنك على حد قولك

وثانيا انهم محجبات فشنك برضه على حد تعبيرك

يعني انت شايف الحجاب لازم يكون بطريقة معينة ممكن تقول لنا عليها لأنك واضح انك حكمت ان الحجاب فشنك و برضه شايف ان المحجبات لازم يكون لهن طريقة حياة معينه ومنها استدللت على انهن محجبات فشنك بطريقتهن الحالية في الحياة صحح لنا يا أستاذ

وماشاء الله رجالة مصر هما الي مش فشنك

المجتمع المصري هو الي اصبح فشنك على كل المستويات حتى في مواضيعه مش عارف يحدد هو عايز ايه

رابط هذا التعليق

يعني الموضوع حاليا حسب كلامك اهو انك غير راض عن ما تلبسه نساء مصر وشايف انه لبس غير محتشم !!!!!!! يعني اولا انت شايف ان حجابهم فشنك على حد قولك

وثانيا انهم محجبات فشنك برضه على حد تعبيرك

يعني انت شايف الحجاب لازم يكون بطريقة معينة ممكن تقول لنا عليها لأنك واضح انك حكمت ان الحجاب فشنك و برضه شايف ان المحجبات لازم يكون لهن طريقة حياة معينه ومنها استدللت على انهن محجبات فشنك بطريقتهن الحالية في الحياة صحح لنا يا أستاذ

وماشاء الله رجالة مصر هما الي مش فشنك

المجتمع المصري هو الي اصبح فشنك على كل المستويات حتى في مواضيعه مش عارف يحدد هو عايز ايه

اي عاقل و بيفهم

لازم يفهم ان ده مش حجاب (طبعا مع وضع التعميم جانبا)

لكن الكثير جدا من المحجبات فعلا مش محجبات يا زعلان و بالتالي تفهم انهم عاملين حاجه و مش فاهمينها

و ده شيئ انا شايفه بنفسي في شوارع القاهره

عايز تتغافل عن واقع و حقيقه واضحه انت حر

لكن انا لأ

الحجاب اللي انا فاهمه لا يصف و لا يشف (و هو غير مطبق بشكل كبير جدا في محجبات القاهره على الأقل) سواء في الجامعه او الأسواق او وسط البلد أو اماكن التجمعات او محطات الاوتوبيس

يعني ظاهره يسهل رصدها بشده لأي غير متعامي

موضوع رجالة مصر فشنك او مش فشنك فده الله العالم به وحده لأنهم مش لابسين حاجه مخالفه للدين عشان احكم عليهم

لأني انا بحكم باللي بشوفه مش بفتش في النوايا زيك يا حاج

ثانيا و ده الأهم انها نقطه ليس لها علاقه بالموضوع يا زعلان

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

اي عاقل و بيفهم

لازم يفهم ان ده مش حجاب (طبعا مع وضع التعميم جانبا)

الحجاب اللي انا فاهمه لا يصف و لا يشف (و هو غير مطبق بشكل كبير جدا في محجبات القاهره على الأقل) سواء في الجامعه او الأسواق او وسط البلد أو اماكن التجمعات او محطات الاوتوبيس

تحياتي زوهيري

:

roseop:

عائد أنا من حيث أتيت ....

عائد أنا لمسجدي .....

عائد إلى الصلاة والركوع والسجود .....

عائد إلى الطريق خلف أحمد الرسول .....

عرفت قصة الطريق كلها وعائد أنا برغمها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...