اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هقولكم على سر .. انا بخاف من البتاع ده اوي ..

doha

Recommended Posts

عادى الخوف موجود فى كل واحد فينا المهم الزاى نتخلص منه او نتعايش معاه وبعدين كل واحد مننا عنده البعبع بتاعه بس المهم نختاره الزاى يعنى فى واحد يخاف من الكلاب او الاسانسير او اى حاجه ودى فى الطب النفسى ليها مسميات المهم التعرض كتير لاى للحاجه اللى بتخوف ومع الوقت نعتاد على الخوف ويروح مننا لانه ساعتها يصبح عاده ربنا يبعد عنك كل خوف ويجعلك القلب دائم الخشوع والاطمئنان اميين

رابط هذا التعليق

انا ساعات لما اشوف البلياتشو اللى فى السيرك مش باضحك الغريب انه بيحصل العكس باحس انه تعيس جدا وبيحاول يضحك نفسه قبل مايضحكنا والاغرب انى لما اروح جنينة الحيوان واللى انا باسميها سجن الحيوان احس بالشفقه على الحيوانات وانهم ملهومش ذنب انهم يتحبسوا كده يللا ماطولش عليكم بالف صحه وهنا سلام

رابط هذا التعليق

ميرسي يا ضحى على الموضوع القيم دوت ..

اول مرة فعلا اعرف عن الحالة دى او اسمع عنها . الحاجات دى بتتاخد فى الغرب على محمل الجد وبيتم بحث اسبابها لكن كمجتمعات عربية التصريح

بنوعية مشاعر معينه تجاه اشياء معينه ممكن يتقابل باستخفاف وسخرية .

يعنى اكيد كلنا نعرف ان فى ناس بتخاف جدا من الماسكات المرعبة ورغم كده تلاقى ناس كتير لما تعرف كده عن شخص تتعمد تهزر معاه بأنها تعرضه

للحاجه اللى بيخاف منها ويترعب هو وهما يضحكوا !!

طرح ممتاز فعلا ..متابعه .

بالغ التحية لك عزيزتى :wub:

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

كلنا فى حاجات بتخوفنا وتتفاوت من حد للتانى ارجو من اللة ان ينزع منك الخوف ودا فعلا بتبقى عقدة من الصغر وفقكى اللة :closedeyes:

عفا اللة عما سلف

رابط هذا التعليق

انا مبخافش من البتاع دا

بس بقرف منه :happy:

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

شفت قريب اعلان جديد عن الارهاب كله مهرجين بس بجد صعب فعلا

افتكرت الموضوع ده وقلت هى كانت ناقصاكم

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

شفت قريب اعلان جديد عن الارهاب كله مهرجين بس بجد صعب فعلا

افتكرت الموضوع ده وقلت هى كانت ناقصاكم

شفته ياام مروان شفته

مع اني مبشوفش تلفزيون تقريبا ومع ذلك مرتين اقلب في القنوات بالصدفة الاقي القرف ده قدامي

بس بذمتك مش معايا حق ؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

لا أنا الحمد لله مباخفش من الكلاون

وأنا صغير كنت بخاف من الصراصير وجايز فيه حاجات تانية بخاف منها بس مش مدركها

العوامل المساعدة اللي خليتني أخاف من الصراصير وقتها ان ماما وأختي الكبيرة كانوا بيخافوا منه

فالخوف انتقل ليا مع إني كنت أعرف عيال في سني مش فارقة معاهم بس أهاليهم بيترعبوا منهم فإشمعنى الخوف مانتقلش لهم زي ما حصل معايا؟ :D

فيه حاجة في التنمية البشرية اسمها الرابط الذهني, فلو فسرت خوفي من الصراصير - وأنا صغير طبعا :happy: - على فرضها فكان صوت سريخ أختي لما تشوف صرصار هو الرابط المساعد لظاهرة خوفي منه f((: , والرابط ده ممكن يبقى قوي جدا فممكن أسمع صوت أي حد بيسرخ علطول ييجي في ذهني صورة الصرصار ويحصل رد فعل زي العفل اللاإرادي الشرطي كده ما علينا :P

تم تعديل بواسطة Mohamed hf

اللهم لا قوة ولا عزة ولا زرع ولا حصاد الا بك يا ربي بك أستعين على حوائجي ودنياي وأخراي, نذرت لك يا ربي بأن أعطي وأنفق في الخير, فوفقني في سعيي وبارك لي فيه, إني جاهل فعلمني ما ينفعني وانفع به نفسي وغيري, اني ضعيف فمدني بقوة وجلد منك, اني فقير فإغنني من كنوزك وبركاتك ورحماتك والطف بنا وبجميع المسلمين ,بارك لنا في سعينا وهيئنا واجعلنا أهلا لما فيه مصلحة البلاد والعباد وانفع بنا في كل زمان ومكان آآآميييين آآآميييين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      عرض الصفحة
    • 4
      يا للي فتحت البتاع فتحك على مقفول لأن أصل البتاع واصل على موصول فأى شئ في البتاع الناس تشوف على طول والناس تموت في البتاع فيبقي مين مسؤول ؟ وإزاي حتفتح بتاع في وسط ناس بتقول بأن هذا البتاع جاب الخراب مشمول لأنه حتة بتاع جاهل غبي مخبول أمر بفتح البتاع لأنه كان مسطول ! وبعد فتح البتاع جابوا الهوا المنقول نكس عشوش البتاع وهد كل أصول وفات في غيط البتاع قام سمم المحصول وخلا لون البتاع أصفر حزين مهزول وساد قانون البتاع ولا عله ولا معلول فال
    • 10
      بحب عيونك الحلوين بحب عيونك الحلوين بخاف منهم لاياخدونى لدنيا غريبة وبعيدة واتوه منهم بحب ف شعرك الناعم ..دهب مكسوف شريطة بتربطه لا يطير.. حصان ملهوف ونفسى اطوف وادق بايدى على بابك واحوش بالتانية خطابك واوصى عليكى اصحابك يعاتبوكى عشان خاطرى يعاتبونى نفاد صبرى مادام الامر مش بايدك ومش امرى ما تيجى نرجع الماضى ونتسامر ده انتى الكلمة يا قصيدتى وانا الشاعر ومن غيرك هغنى لمين.. بحب عيونك الحلوين بحب الورد علشانك عشان لونه ف لون خدك بحب القمرة علشانك عشان نورها شعاع منك بحب
    • 18
      بصراحه انا مش عارفه ابدأ منين وهل انا بفكر صح ولا غلط بس بجد الموضوع ده بدأ يضايقنى جدا وبدون لف ولا دوران هادخل فى الموضوع على طول مشكلتى انى كل ماجي اخرج بابنى برجع بيه تعبان ويمرض اسبوعين تلاته او بيحصله حاجه او يبطل ياكل او ............. الحاجات كتير المهم انه مفيش خروجه بتعدى بسلام الاول كنت بقول يمكن انا مش ملبساه كويس لا يمكن السنان لا يمكن مش عارف ايه بس بجد انا زهقت مفيش مره اروح بيه عند حد او حد يجيلي الا وبعدها ابنى يتعب بكلم واحده صحبتى على النت بتقلي ابنها مش بياكل نهائي قلت
    • 14
      هذا الخبر منقول بالنص من الوفد :) ما فهمته ان مسلسلا كان يحمل اسم نصر الله ويتم الانتهاء منه ثم تحول بقدرة قادرإلى نصر السماء :) القرار فوقي في تغيير اسم مسلسل نصر الله جمال عبد الناصر فى مشهد من المسلسل تحقيق: أمجد مصباحكان تغيير اسم مسلسل نصر الله الي نصر السماء وفي هذا التوقيت بالذات صدمة للجميع وتهرب الجميع من مسئولية هذا التغيير لكن يبدو أن قرار التغيير فوقي ولا نستطيع أن نجزم من صاحب هذا القرار الشاذ وحاولنا في هذا التحقيق البحث عن الحقيقة. في البداية ذهبنا الي مكتب را
  • أضف...