اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هقولكم على سر .. انا بخاف من البتاع ده اوي ..

doha

Recommended Posts

لاحظتها علي من كام سنة ..

كنت فاكره اني متوهمة ولما تاكدت اني فعلا بخاف لحد الرعب احيانا افتكرت ان الموضوع له سبب . .

تتوقعوا ايه الحاجه الي بتخوفني بجد ومش بهزار مع انها المفروض مبتخوفش ..

دهوه ...

المهرج او الـ CLOWN

كل ماشوف صورة مهرج اشعر بنوع من الضيق يتحول بعد قليل لتوتر ثم ارتفاع الى حد ما في دقات القلب واخيرا بخاف بجد ..

في البدايه كنت فاكره اني لوحدي الي بعاني من المشكلة دي وقلت يمكن السبب اني زمان شفت فيلم رعب اسمه IT عن مهرج قاتل ( هو المحروس الي في الصورة فوق ده ) .. بس بما اني كنت مدمنة افلام رعب في تلك الفترة وبما اني عمري ماخفت من حاجه فيها والى الآن مش فاكره اني شفت فيلم ارعبني خارج فترة مشاهدته فاعتقد ان الموضوع ملوش علاقه اوي بالفيلم ..

في مرة وانا بتفرج على مسلسل اجنبي ( كوميدي ) لقيت ان واحد من الي فيه بيعاني من نفس مشكلتي دي وبيخوفوه بالكلاون ..

عملت سيرش على النت ..

اكتشفت انها حاله معروفه فعلا اسمها فوبيا المهرجين وان فعلا في ناس بتخاف منهم بعكس الي المفروض يحصل من اننا نضحك او ننبسط بوجودهم ( اعوذ بالله ) ..

المشكلة اني برغم البحث ملقيتش سبب للحكايه دي وليه الناس الي انا منهم بكل اسف بنخاف من الكلاون ..

على فكره انا مش بنخض لما اشوفه لكن بجد بكرهه وصورته بتثير عندي انزعاج غير عادي ..

كتير بقعد افكر في سبب الحكايه دي وبلاقي يمكن اقرب تفسير ان وشه دائما بيضحك ومهما كان ناوي على شيء وحش ومهما كان في نيته حاجه ممكن تؤذيك الا انه دائما وابدا هيبتسم والمكياج هيغطي تعابير وشه وبالتالي عمرك ماهتعرف هو جواه ايه ..

مش عارفه حد تاني عنده نفس المشكلة ؟ وياترى لها حل ؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

مدام DOHA

شوفي كدة الصورة الرمزية بتاعتي .....

عووووووووووووووووو :blink:

رابط هذا التعليق

مدام DOHA

شوفي كدة الصورة الرمزية بتاعتي .....

عووووووووووووووووو :blink:

حرام عليك مهي صورتك دي هي السبب في اني كتبت الموضوع ..

انا بخاف منه بجد بيضايقني بشكل لا تتصوره ..

رابط هذا التعليق

خلاص هغيرها .. شكل الموضوع جد ولا اية ..

بس هغيرها خلاص متقلقيش وأسف والله مكنتش أعرف إن أنا السبب :blink:

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

خلاص هغيرها .. شكل الموضوع جد ولا اية ..

بس هغيرها خلاص متقلقيش وأسف والله مكنتش أعرف إن أنا السبب :blink:

مقدرش اقولك متغيرهاش بالعكس تعمل في جميل لو شلتها .. بس هو حضرتك مش السبب المباشر .. انا فعلا بفكر من فترة انزل الموضوع ده يمكن حد يكون عنده حل او تفسير للحاله دي لاني بجد مش عارفه انا بتضايق منه ليه واحيانا ممكن اتحمل صورته عادي واحيانا تانيه فعلا بصاب بالهلع منه ..

صورة المهرج الي انت حاططها هي الي خلتني احط الموضوع دلوقت بس مش اكتر لكن كنت في كل الاحوال ناوية اكتب عنه في يوم ما ..

بالمناسبة .. في حد بيحب المهرجين ؟ بجد في حد بينبسط من شكلهم ؟

رابط هذا التعليق

اديني غيرتها .. وبعدين دي صورة مهرج كان حزين .. وكن ناوي أغيرها لمهرج بيضحك لما أسافر :blink:

المهرج الحزين .. معبرة جدا ً عن حالتي حاليا ً .. لاني بعتبر clown هوه رمز التفاؤل والبهجة وصانع الضحكة ع شفاه الملايين .. فلما يزعل فدا يبقي شيء غريب وصعب .. لكي ان تتخيلي أن المهرج زعلان او حزين .. أكيد سبب حزنة دا شديد جدا جدا جدا

لكن فعلا ً انتي حالتك دي غريبة .. مش عارف دي حلها اية بصراحة ..

بس انا من النوع اللي بحب الـ clown اوي .. وببقي مبسوط لما بشوفه

رابط هذا التعليق

احمدك يارب

اختشي حبيبتشي .. بالحضن ياضحى

انا كنت فاكره ان انا لوحدي اللي كده

والله كنت هاكتب موضوع وبعدين قلت بلاش احسن جوزي يقراه ويعرف خوفي الغريب ده وهو مش ناقص .. هو شاكك في قواي العقليه اصلا

انا كمان بخاف مووووت من العرايس والدباديب والتماثيل واللوحات المتقنه

النظرة الحيه الميته الغريبة اللي في عيون الحاجات دي بترعبني جدا

وكمان احساسي انها بتتابعني بنظرها كل ماتحرك

وطلعت بخاف من الفزاعة كمان ( خيال المآته ) .. كان مشهد مضحك للمحيطين بيا لما شافوا اول لقاء بيني وبينها في الارياف

تقريبا ياضحى دي بتبقى مخاوف مترسبة من فتره الطفولة بسبب خبرة سيئة ممكن مانفتركرهاش وقت الكبر

بس هي عموما رهبة من حاجة بتجمع مظاهر الموت والحياه معا ( تعبير الوش الثابت كأن حد مات وهو بيضحك في حاله المهرج )

وطلما طلعتي حساسة كده ارشحلك فيلم اسمه Dead silence

والله ياضحى الموسيقى التصويرية بتاعته لوحدها تخليكي تموتي في جلدك .. ورعب نظيف لا فيه تشريح ولا اقتلاع عيون

ولو بتحبي القراءة قوليلي وانا اظبطك

مش بقولك .. حبيبتشي والله يا ضحى

تم تعديل بواسطة ام نور محمود

اللهم احفظ مصر والمصريين

رابط هذا التعليق

زاي ما مدام ام نور محمود قالت انا برضو شايفاها ترسبات من الطفولة ممكن تكوني عارفه سببها و ممكن لا. لعلمك يا ضحى انا كمان عندي حاجة بخاف منها و و انا طفلة كنت مش بخاف منها بتاتااااا بس بسبب افلام رعب مكنش مرفوض اشوفها في سني الصغير اتقلبت ١٨٠ درجة. بس لا هي كلاون ولا هي لوحات ولا خيال مأته. كل اللي هقوله انها حاجة مجبرة اني اواجهها في حياتي اليومية

تم تعديل بواسطة Damo

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

بنت حلااااااااااااااااااااااال

بحثت في ملفاتي المنسية ووجدت التالي

اسمحيلي اشارك المحاواراتيه في خوفنا الغريب ده

بجد فيلم يستحق المشاهدة

وادي الساوند تراك بتاعه كمان

http://www.BLOCKED77/audio/IBZoSyzh/dead_silence.html

مش بقولك يادودو .. مبخته انتي والله :roseop:

اللهم احفظ مصر والمصريين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لست وحدك فى هذا العالم الذى لايحب شكل المهرج

هناك الكثيرين لايحبونه ، وهناك اغلبية لايمثل لهم الا نوعا من المرح والفرفشة والضحك .

شوفى الفيديو ده كده

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

بجد والله كنت فاكره نفسي الوحيده الفريده في الدنيا اللي بتكره المهرج وفعلا بيسبب لي نوع من القشعريره والخوف الغريب ..يمكن فعلا بسبب ان ملامحه وتعبيرات وشه مخفيه ..لكن عمري ما تجرأت اقول لحد ولا اجيب سيره اني بخاف منه..ده اول اعتراف

ذابلة كزهور بلادي

دامعة كعيون القدس

والأحزان تلف فؤادي

واقاوم في نفسي اليأس

رابط هذا التعليق

أستاذ mohammad و hebapharm

يا نهار أبيض للدرجة دي الناس بتخاف منه وبتكرهة .. بجد حاجة غريبة أوي .. سبحان الله

بقا رمز البهجة والشيء اللي بيخلينا نضحك نخاف منه ..!!!!

حاجة غريبة فعلا ً وتثير إلي البحث والإطلاع لمعرفة الأسباب ..

جاري البحث والتفتيش عن السبب ...؟؟؟

متابع ..

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لست وحدك فى هذا العالم الذى لايحب شكل المهرج

هناك الكثيرين لايحبونه ، وهناك اغلبية لايمثل لهم الا نوعا من المرح والفرفشة والضحك .

شوفى الفيديو ده كده

الحمد لله موصلتش معايا للدرجه دي ..

برضه مش بخاف لا من التماثيل ولا العرايس ولا خيال المآتة ولا اي حاجه الا هو الهباب ده ..

بيجيب لي ضيق وتعاسه واحيانا بخاف منه بجد زي ماتخاف من فار كده او حاجه تسبب لك رعب لو لقيتها قدامك صلا مش بتحمل ابص على صورة مهرج حتى ..

الي مستغرب ولا بيقول الكلاون ده حاجه حلوة .. شوفوا معايا كده المشهد ده فكراه مع اني شفته من اكتر من عشرة او 15 سنة .. بس خليكم للآخر .. هتعذروني

رابط هذا التعليق

لو شفتي فيلم اليس في بلاد العجائب

كلهم لابسين كدة كدة وجوني ديب عامل دور حلو فيه

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

سبحانك يا رب

نبهتني الأخت أم نور الى حقيقة اشتراكي معكم في نفس الخوف ... بس انا ما زلت حاسس ان خوفي غريب

اتفضلوا عاينوا نوعية الخوف دي كدة

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...st&p=595295

مكاوى

رابط هذا التعليق

انا كمان مش بحبه يا ضحى وعمره ما حسسنى بالسعادة لا هو ولا الاراجوز بتاع زمان

دايما بحس انه تعيس هو وحكايات الاراجوز كمان وبضايق جداااا منه

بس مش بخاف يعنى لو شفته ايوه هغير المحطة لكن مضايقة بس مش خوف

ومش بحب ولادى يتفرجوا عليه

رابط هذا التعليق

لاحظتها علي من كام سنة ..

كنت فاكره اني متوهمة ولما تاكدت اني فعلا بخاف لحد الرعب احيانا افتكرت ان الموضوع له سبب . .

تتوقعوا ايه الحاجه الي بتخوفني بجد ومش بهزار مع انها المفروض مبتخوفش ..

دهوه ...

المهرج او الـ CLOWN

كل ماشوف صورة مهرج اشعر بنوع من الضيق يتحول بعد قليل لتوتر ثم ارتفاع الى حد ما في دقات القلب واخيرا بخاف بجد ..

في البدايه كنت فاكره اني لوحدي الي بعاني من المشكلة دي وقلت يمكن السبب اني زمان شفت فيلم رعب اسمه IT عن مهرج قاتل ( هو المحروس الي في الصورة فوق ده ) .. بس بما اني كنت مدمنة افلام رعب في تلك الفترة وبما اني عمري ماخفت من حاجه فيها والى الآن مش فاكره اني شفت فيلم ارعبني خارج فترة مشاهدته فاعتقد ان الموضوع ملوش علاقه اوي بالفيلم ..

في مرة وانا بتفرج على مسلسل اجنبي ( كوميدي ) لقيت ان واحد من الي فيه بيعاني من نفس مشكلتي دي وبيخوفوه بالكلاون ..

عملت سيرش على النت ..

اكتشفت انها حاله معروفه فعلا اسمها فوبيا المهرجين وان فعلا في ناس بتخاف منهم بعكس الي المفروض يحصل من اننا نضحك او ننبسط بوجودهم ( اعوذ بالله ) ..

المشكلة اني برغم البحث ملقيتش سبب للحكايه دي وليه الناس الي انا منهم بكل اسف بنخاف من الكلاون ..

على فكره انا مش بنخض لما اشوفه لكن بجد بكرهه وصورته بتثير عندي انزعاج غير عادي ..

كتير بقعد افكر في سبب الحكايه دي وبلاقي يمكن اقرب تفسير ان وشه دائما بيضحك ومهما كان ناوي على شيء وحش ومهما كان في نيته حاجه ممكن تؤذيك الا انه دائما وابدا هيبتسم والمكياج هيغطي تعابير وشه وبالتالي عمرك ماهتعرف هو جواه ايه ..

مش عارفه حد تاني عنده نفس المشكلة ؟ وياترى لها حل ؟

باحيكى على موضوعك يا ضحى ودايما افكارك جديدة وبتعجبنى - تصدقى انت لفت انتباهى

على فكرة يا ضحى انت صعبت على اوى دي اول حاجة

بس انا لفت انتباهي انى مش بخاف منه بس برضوه مش بيستهوينى او يشدنى اتفرج عليه - انا لغاية دلوقتى ممكن اقعد وقت كبير قدام توم وجيري او ميكى ماوس لكن فقرات المهرجيبن ما تشدنيش اساسا عموما السيرك بشكل عام مش بحبه - مش عارفة ليه ؟

لفتى انتباهى وزودتولى معلومات يا جماعة كلكم ميرسي بجد - اول مرة اسمع عن فوبيا المهرجين معلومة جديدة - خلونى اطبق اختبارات على اولادي واسالهم عن المهرجين وكمان حابقي ارد عليكم - جاير حد منهم بيخاف وانا ما اخدش بالى نظرا لجهلى عن المعلومة دي .

تحياتي

:blush2:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

لو شفتي فيلم اليس في بلاد العجائب

كلهم لابسين كدة كدة وجوني ديب عامل دور حلو فيه

مبخافش من الحاجات دي خالص .. يمكن اقرف منها او تقلب معدتي بس متوصلش للخوف ..

الكلاون حاجه تانية خالص ..

صداع لما اشوفه .. مقدرش ابحلق في صورته بل على العكس اعديها من قدامي بسرعه .. ممكن لو شفته احيانا في التلفزيون تزود ضربات قلبي واحس بالخوف بجد ..

حد يشوف لي حل ياجماعه احسن انا خدت جرعة كلاونات امبارح والنهرده مخدهاش اسمو ايه ده في البتاع الي بيطلعه ..

رابط هذا التعليق

قريت في حته ان واحد كان بيخاف جدااااااا من الكلاون و بعدين لما قعدوا يبحثو معاه و يشوفو ليه اكتشفو حاجة غريبة جدا. ان الخوف ده بدأ لما مامتو ابتدت تحط ماسك تجميل على وشها

فكرني ان و انا صغيرة مامتي كانت حصلها حادثةو كانت بتلبس بتاع الرقبة ده (مشعرفه اسمو) اللي بيخلي راسها بصه قدام علطول و عشان تبص في حته لازم تبص بجسمها كلو. كنت بخاف منها قوي لما تلبسو :roseop: بس يومين و اكتشفت اني بخاف منها لما تلبسو و بقت تلبسو من ورايا بس :roseop:

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      عرض الصفحة
    • 4
      يا للي فتحت البتاع فتحك على مقفول لأن أصل البتاع واصل على موصول فأى شئ في البتاع الناس تشوف على طول والناس تموت في البتاع فيبقي مين مسؤول ؟ وإزاي حتفتح بتاع في وسط ناس بتقول بأن هذا البتاع جاب الخراب مشمول لأنه حتة بتاع جاهل غبي مخبول أمر بفتح البتاع لأنه كان مسطول ! وبعد فتح البتاع جابوا الهوا المنقول نكس عشوش البتاع وهد كل أصول وفات في غيط البتاع قام سمم المحصول وخلا لون البتاع أصفر حزين مهزول وساد قانون البتاع ولا عله ولا معلول فال
    • 10
      بحب عيونك الحلوين بحب عيونك الحلوين بخاف منهم لاياخدونى لدنيا غريبة وبعيدة واتوه منهم بحب ف شعرك الناعم ..دهب مكسوف شريطة بتربطه لا يطير.. حصان ملهوف ونفسى اطوف وادق بايدى على بابك واحوش بالتانية خطابك واوصى عليكى اصحابك يعاتبوكى عشان خاطرى يعاتبونى نفاد صبرى مادام الامر مش بايدك ومش امرى ما تيجى نرجع الماضى ونتسامر ده انتى الكلمة يا قصيدتى وانا الشاعر ومن غيرك هغنى لمين.. بحب عيونك الحلوين بحب الورد علشانك عشان لونه ف لون خدك بحب القمرة علشانك عشان نورها شعاع منك بحب
    • 18
      بصراحه انا مش عارفه ابدأ منين وهل انا بفكر صح ولا غلط بس بجد الموضوع ده بدأ يضايقنى جدا وبدون لف ولا دوران هادخل فى الموضوع على طول مشكلتى انى كل ماجي اخرج بابنى برجع بيه تعبان ويمرض اسبوعين تلاته او بيحصله حاجه او يبطل ياكل او ............. الحاجات كتير المهم انه مفيش خروجه بتعدى بسلام الاول كنت بقول يمكن انا مش ملبساه كويس لا يمكن السنان لا يمكن مش عارف ايه بس بجد انا زهقت مفيش مره اروح بيه عند حد او حد يجيلي الا وبعدها ابنى يتعب بكلم واحده صحبتى على النت بتقلي ابنها مش بياكل نهائي قلت
    • 14
      هذا الخبر منقول بالنص من الوفد :) ما فهمته ان مسلسلا كان يحمل اسم نصر الله ويتم الانتهاء منه ثم تحول بقدرة قادرإلى نصر السماء :) القرار فوقي في تغيير اسم مسلسل نصر الله جمال عبد الناصر فى مشهد من المسلسل تحقيق: أمجد مصباحكان تغيير اسم مسلسل نصر الله الي نصر السماء وفي هذا التوقيت بالذات صدمة للجميع وتهرب الجميع من مسئولية هذا التغيير لكن يبدو أن قرار التغيير فوقي ولا نستطيع أن نجزم من صاحب هذا القرار الشاذ وحاولنا في هذا التحقيق البحث عن الحقيقة. في البداية ذهبنا الي مكتب را
  • أضف...