اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. عبير يونس

    عبير يونس

    الإشراف العام


    • نقاط

      17

    • إجمالي الأنشطة

      11,871


  2. الدكتورة أم أحمد

    • نقاط

      9

    • إجمالي الأنشطة

      1,260


  3. أسد

    أسد

    الإشراف العام


    • نقاط

      7

    • إجمالي الأنشطة

      5,345


  4. MZohairy

    MZohairy

    الأعضاء


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      9,960


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 03 أبر, 2011 في جميع الأقسام

  1. الشيخ الكريم قال رأيا مخالفا لرأيك وهو رأي خالفه فيه مشايخ آخرين على أساس أن النهي كان أيام كانت التماثيل تعبد!!!؟؟؟ ولكن هذا رأيه فلماذا لم تحترم رأيه خاصة وأنه رأي غير ملزم ولم ولن يتبعه فعل أين احترام الآخر؟؟؟ بل أين الإلتزم بالماده الأولى من دستور الموقع ثم ألا تخشى على نفسك أن يقول لك الملك (ولك مثله؟) ويجب ألا نغفل بالرغم من أنه قد خالفه في ذلك مشايخ آخرين أن رأيه قد يكون هو الصحيح فالله أعلم ،فكل يجتهد وقد يصيب أو يخطيء وحسابه على الله بصرف النظر هذا الأمر أنا شخصيا أرى أن التنمية والعمل الإنتاجي أفضل مليون مرة من الإعتماد على السياحة خاصة وأنها تهتز لأي عارض. ثم هل كل الآثار المصرية تماثيل؟؟؟؟
    8 نقاط
  2. ايه يا جماعة امال فين الحرية اللي بننادي بيها الراجل قال دعوة هي دي وجهة نظره في طرق كتير نعرض بيها اعتراضنا من غير ما نتهمه و لا نتبع معاه تكميم الأفواه اللي معترض عن اللي قاله يقدم شكوى لرئيس الوزراء أو يرفع عليه قضية الدول المتقدمة كلها تزخر بدعاوى غريبة و غير مقبولة المهم أن نحسن رد الفعل إما بالتجاهل أو بالشكوى في قنواتها التي - بحمد الله وفضله- أصبحت مفتوحة و متاحة للجميع احنا كنا زمان بنعترض بيننا و بين بعض بمثابة فضفضة لأن ده كل اللي كان في إيدينا نعمله أما الآن فلنقبل أو نرفض بشكل عملي و حقيقي تقبل ... حسنا و لازلت أحترمك ترفض... مهلا لا تجريح اكتب عريضة واجمع توقيعات تؤيدها و قدمها للمسئولين تحياتي
    8 نقاط
  3. 5 نقاط
  4. مساء رايق ومظبوط قوى . ده بقى احلى موضوع ف الدنيا يعنى ممكن افضل اتكلم فيه شهر ومفيش زهق .. انا يعنى ....استاذة يعنى استاذة ف القهوة والشاى ..يعنى ده تخصصى. الشاى والقهوة مرتبطين معايا بكل ما تتخيلوه ..يعنى كوووووووول ما يخطر على بال اى انسان . مفيش بلد سافرت لها الا وكان اهم شئ اشتريه منها .كتب وشاى وقهوة( بن يعنى ) . مثلا..ممكن نقول انى جربت كل انواع الشاى ماعدا ....الشاى اللى بالفواكه عندى منه كميات كبيرة ولادى جابوهالى هدايا ومن بلاد كتير لكن؟؟ ..مش بيعجبنى . احلى شاى بيعجبنى ...لوكسورى جولد وبعدين انجليش بريكفاست التقليدى والتويننج ...وبعدهم احمد تى ...ثم..نوع رائع من الشاى من كينيا ...و...شاى اسود من نيبال (( نوعية دارلينج...ده غير دارجلينج ..وده بقى تووووووحفة يعنى توووووحفة ))..ان لم تتيسر هذه الأنواع اضطر ...ممكن الليبتون . يعنى (( حاجة تكسف )) كل الستات تجرى ف لندن تدور على الموديلات ومش عارف ايه ؟؟؟وانا ارجع شنطتى مليانة شاى ..ههههههه والقهوة ؟؟.....مفيش احلى من البرا كافيه او البن البرازيلى الحقيقى.. وفيه نوع قهوة عربى بيعجبنى جداااااا ولو لقيته عند السوريين اشتريه وهو ماركة النجار ..وان كنت ف السعودية بشترى من جدة فيه تقريبا محلات اسمها دلة جدة او حاجة شبيهة ..مش فاكرة ..بس مشهورة هناك . الطقوس بقى ... الفجر ...دى بقى اول كباية شاى مع اتنين توست ..( شاى سادة مع ملعقة سكر ) ف كوباية ...رغم ان ابنى جايب لى طقم خاص يابانى للشاى يعنى المج بالمصفة وده مرسوم رسم خاص على اليد وملعقة مخصوصة ومش عارف ايه ..لكن؟؟مش بحب شاى المج. على فكرة برضه...عندى مجموعة عبارة عن ستة انواع من الشاى الصينى نادرة ....برضه مش زى شاى كينيا او شاى سيلان .. نكمل... حوالى الساعة تسعة ونصف تقريبا او عشرة .....فطار خفيف وكباية شاى ودى بقى بالقرنفل .. الساعة حداشر بقى ميعاد القهوة ....قهوة دوبل ..يعنى ممكن نقول اكسبريسو دوبل..دى مهمة جدااا . على فكرة ..انا اعشق رائحة القهوة فعلا ...القهوة ريحتها تجنن وهى لسا بتتعمل ... تانى قهوة بقى بعد الغدا بساعة ..بتكون قهوة تركى .. دى بقى بحب اعملهابطريقتى على كل فنجان ملعقة بن وملعقة سكر (( دى خبرة بقى ف عمايل القهوة )) ..لابد تكون الميه ساقعة (( كنت الأول لابد اعملها على السبرتاية .بس دلوقت زهقت وبعملها على البوتاجاز على نار هادية )). لو اضطريت اطلب شاى برة البيت بختار الايرل جراى رويال ..صعب يكون متوفر اى انواع تانية بحبها . آخر حاجة بقى احكيهالكم على اهمية الشاى بالنسبة لى .. اول ما اتجوزت (( كنت بقى قبل الزواج مش بتخيل ان فيه مخلوق ف الدنيا ممكن يقوللى ..لأ ...على اى شئ )).......ههههههههه والمهم...قاللى لأ.. وانا مقولتش حاجة .بس اتقمصت بكل هدوء..وقررت اخاصمه. تانى يوم نزل وانا نايمة ....و...صحيت وملقيتش شاى ف البيت ...!!!! الأفضل بلاش احكى اى تفاصيل ...بس هو انقذ الموقف . عارف مواعيدى وطقوسى ....اتصل بيضحك...ويسألنى ؟؟؟لقيتى الشاى ؟؟ اضطريت اضحك...(( هو طبعااا ميعرفش انى كنت متغاظة وكنت ناوية اسيب البيت وكنت ناوية اعملها قصة يعنى ...ايه التصرف ده؟؟ بيخبى منى الشاى ؟؟)) والمهم..قاللى ..ماهو انتى دماغك حاجة كدة لوحدك ..ومكنتيش حاتردى عليا الا لو عملت كدة ..والشاى ف التلاجة ..هههههههههه يعنى بصراحة ...قلة الشاى ممكن تعكنن عليا اليوم بحاله . انا دايما معايا سكارين ( علبة صغيرة للشنطة يعنى ) ..لو سافرت ورحت اى اوتيل دايما بيبقى فيه ف الحجرة غلاية مياه.. ومرة حصلت حاجة ..زوجى فضل يضحك ييجى ساعة ومش قادر يبطل ضحك. فوجئ انى جايبة معايا باكيتات شاى ف شنطتى ...وقلت له اصلى عارفة انى ف الفجر مش حلاقى الكافتريا مفتوحة ومش حلاقى شاى .. وفعلا...عملت شاى الفجر وكان يوم تمام .. كفاية بقى عليكم كدة ... :clappingrose:
    3 نقاط
  5. مسألة الطمس هذه معروفة .. و هي - و هذه مفارقة - تمت على أيدي المسيحيين الرومان المتشددين حين دخلوا مصر .. و نظرا لما على المعابد على أنها ديانات وثنية قديمة .. فكانوا يطمسون صور الأجساد .. و اذا رأيت صورا لواجهة معبد حورس بادفو ستجد نحتا لصليب روماني قديم فوق النقوش .. هذا فقط لتصحيح المعلومة... و ليس لاثبات أي شيء يتعلق بالديانة المسيحية لأننا نعلم أن الرومان لم يكونوا يمثلوا الديانة المسيحية كلها .. لكن المسلمون لم يفعلوا هذا .. و ستجد زاوية داخل معبد الأقصر للصلاة تدعى مسجد أبى الحجاج الذى يقال أنه أدخل الاسلام الى الأقصر .. و لم يعرف أنه هدم أو كسر من المعبد الذى يعد أثرا و شاها على تاريخ مصر و هويتها... كما أن أقباط مصر - احقاقا للحق - لم يتبنوا أبدا فكر هدم آثار المصريين القدماء . أما مسألة مهادنة الملحدين .. فان أي شخص من حقه أن يتساءل و أن يجاب تساؤله طالما كان فى حدود الأدب و بحسن نية .. أو أن يحاجج و يقابل بالحجة و الدليل ان أحسسنا أنه ليس بأحمق و أنه يعتبر الأساليب المتحضرة فى النقاش و مقابلة الحجة بالحجة .. أما من هو غير ذلك فلن يحظ بذات المعاملة. و موضوع رسام الدنمارك .. فان الأمر يختلف لأن من يلصق تهمة بديني و هو من غير المحسوبين على الاسلام .. فيجب أن نعلمه و نضرب له المثل فى لغة الحوار و النقاش اذا ما أبدى استعدادا كما علمتنا السنة المطهرة . لكن أن يأتي من هو محسوب على الاسلام و يتصرف بما يسيء للدين و للدعوة .. ليس عن حسن نية أو تساءل فلا مجال لمعاملته بمثل ما يريد .. و انما يعامل بما يستحق و بما هو أهل له. تلك دعوى فتنة و تخريب .. و ليس من ورائها اصلاح و لا طائل .. و هي دعوى ضد الثقافة و الدراسة و العلم و التاريخ .. و أنا ليس عندي مشكلة أن يدعو اليها أى جاهل أو أحمق .. لكن كل مشكلتى أن يلصق هذا بالاسلام .. ساعتها سنقف له بالمرصاد .. و سنعامله معاملة أعداء الدين. مهيب
    3 نقاط
  6. ومازال الفأر يلعب في عبي ؟ ليه في الوقت ده خروج اسلاميين من المعتقلات .......انا ليس ضد خروج اي برئ بينما مازال بعض السياسيين في السجن ليه تلميع السلفيين والاخوان؟ هل هو سيناريوا اما مبارك او الفوضي او الاسلاميين وقطع الاذان وهدم الاصنام وسيكون افضل الخيارات طبعا الخيار الاول ........... وطبعا كلنا هانقول ولا يوم من ايامك .......الارهابيين هايحكمونا؟ هل هذا هو المطلوب؟
    3 نقاط
  7. المثل بيقول: اللي يعتقد في الحجر يشفيه أساس الشفاء هو ( قوة الاعتقاد) اليقين ربنا سبحانه و تعالى خلق الداء و الدواء و من رحمته سبحانه ان الشفاء حقيقته انه بداخلنا يعني ستشفى حتى و لو لم تتعاطى أي عقار أو تأخذ أي علاج يقينك في الشفاء يجعله يحدث حتى بدون تناول دواء و قد اكتشف العلماء ان الجسم يفرز المورفين ذاتيا بدون تدخل منا عند الاحساس بالألم الشديد و عند الحوادث و الاصابات الشديدة - عافانا الله و إياكم- يحدث إغماء فوري للانسان كأنه فصل بطارية سبحان الله و العسل و الحجامة و الكي علاجات مؤكدة من الهدي النبوي الشريف و عن نفسي جربت الحجامة عندما كنت حامل في طفلي الأول و كانت عندي آلام مبرحة في الظهر و الحوض و كانت تؤثر على ساقي حتى انني كنت أفضل قطعها على الألم الذي كنت أصرخ منه حتى انهار من التعب و أنام ظللت شهرين على هذه الحالة و فقدت الكثير من وزني من قلة الأكل و النوم و زرت أكثر من 8 أطباء مختلفي التخصصات ما بين عظام و مخ و أعصاب و كل واحد منهم بتشخيص مختلف و الجميع يقول نفس العبارة (لا يمكن أقدر أعمل لك حاجة و انتي حامل) أحدهم قال ان ما بي اما سحر أو مس من غرابة ما رأي من الصراخ المتواصل ثم الهدوء التام بعد ذلك!! حتى أكرمني الله بأخت فاضلة عرضت عليا الحجامة و فعلا حجمتني و لن أنسى قولها: " لابد أن تكوني على يقين انها ستكون سببا في شفائك" و بعد ٍأول جلسة شفاني الله تعالى بنسبة 80% و تاني يوم من الجلسة دي كنت بأصلي الجمعة في المسجد بعد ان كنت لا أستطيع الحركة متر واحد دون مساعدة و الاسبوع التالي حجمتني مرة أخرى فشفاني المولى عز وجل شفاء تاما و كأنني لم يكن بي شيئا!!! سبحان الله الشافي سبحان من خلق لكل داء دواء و تبقى تجربة المرور بأقسى أنواع العذاب و العجز ثم يد العناية الالهية التي تمتد لتنتشلنا من بئر الألم
    3 نقاط
  8. بإختصار شديد...هل هم إدمان زي المخدرات كده؟؟..ولا هي حاجة نفسية عند الواحد مننا..الصراحة مش عارف يعني أنا لو ما كنتش أضرب كباية شاي صعيدي شحط محط عالصبح..أحس اني تايه و مصدع و عمال أدور علي سرنجة الشاي عشان أضربها بسرعة ناهيك عن بعض اللخبطة اللي بتحصل لما بكون مسافر..و الشاي اللي بشربه في مصر مثلا ما ألاقيهوش بره مصر..يعني أنا في مصر مثلا متعود أشرب ليبتون لما بكون عاوز أشرب شاي سادة.....أو شاي العروسة لما بكون عاوز أشرب شاي بنشارة الخشب.. لما سافرت طرابلس سنة 2005 قبل ما القذافي يخربها و كانت أول سفرية ليا أشتغل بره مصر..لقيت هناك شاي العروسة و بصراحة أدمنته..حتي لما رجعت مصر ما فدرتش أبطله نهائيا.. لما جيت السعودية..من حوالي أربع سنوات...مالقيتش شاي العروسة.ولاحتي ليبتون شاي ناعم..الشاي الموجود..إما خرز أو فرط..و الفرط ده للي ما يعرفوش هو حاجة زي الخرز بس علي خفيف.. و فضلت محتاس فعلا فترة كبيرة..و حالتي النفسية بقت في الحضيض..و بقيت أقطع زراير القميص و كدهوت و أدور علي سرنجة شاي العروسة ما ألاقيهاش..لحد ما ربنا أكرمني و لقيت شاي الكبوس..... و الكبوس ده حاجة كده بشعه...هو شاي يمني بس ناعم جدا..أنعم حتي من الشاي اللي في مصر..ملعقة واحدة منه تديك تقريبا ملعقة و نصف من الشاي العادي.. أنا عاوز حل و علاج بسرعه..أنا بصرف نص فلوسي علي الشاي و القهوة..ما هو يا تزودولي المرتب..ياتوفرولي الشاي..و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.. من مصحة علاج الادمان بالمنفوحة سيتي.....
    2 نقاط
  9. الآن استطيع الكتابة ببطء وهدوء ليت يدى تجارى عقلى اقتقد كل الصفحات وكل الكلمات وحتى مجالسة شاشة الكمبيوتر لكن صزتا يحمل كل الود والحب تواصل معى ليعيدنى لهذه الصفحات ولا استطيع ألا أستجيب ووجدت كتابا جديدا جميلا يحمل نسمات من روح المحاورات يلقى الضوء على عالمنا الجميل الذى لطالما شارك بفعالية فى حياة الناس وقدم لهم ايدى النصح والمشاركة والمساعدة فى كل الاوقات وانا وطفلى ندين لأعضاء المحاورات بالكثير والكثير الذى لا تكفيه كلمات الشكر طوال اعمارنا مبروك كتاب المحاورات الأول وليس الأخير بإذن الله تعالى وشكرا للرائع استاذنا الاستاذ عادل ابوزيد وللكاتب الصحفى الاستاذ محمد رفعت واتمنى ان القاكم جميعا فى الندوة الخاصة بالكتاب يوم الثلاثاء القادم بإذن الله وحقا افتقدتكم جميعا ولكنه قضاء الله فقد مررت بظروف مرضية سيئة والحمد لله والشكر له ان اعادنى اليكم كونوا جميعا بكل خير البنت المصرية
    2 نقاط
  10. صباح الخير يا ناس يافل يعني أنا من كام يوم بعمل دراسة ما ، المهم وقعت على مصطلح جديد على هو ما بعد المادية post-materialism وعمال أجمع عنه معلومات شويه من هنا وشويه من هناك وحاجه اخر دوخه........ ماعلينا وفي الآخر أدخل الاقي الناس بتتكلم عن التماثيل وابو الهول اللي انا مصور معاه مع اولادي وكل لما يقوموا بثورة على عدم الفسحه معايا ادخل اجيب الصورة واقولهم ما انتم الاهرامات وابو الهول اتصورتوا معاهم اهو..... كل سنه نعمل حاجه جديده............... ماعلينا الموضوع بسيط خالص ..... بعد الثورات او حتى بدون ثورات ....... كل واحد ممكن يقول إفتكاسه....... ويدعمها بالدليل العلمي لو كان عالم او بالاحصائيات...... وممكن يدعمها بالدين سواء كان على بينه صحيحه ام خاطئة. واقصد بالبينه الصحيحه حتى لايحدث سوء فهم....... أيه قرآنية مباشرة يعقبها رقم الايه وليس نصف أيه . واقصد بالبينه الخاطئة ...... تفسير لاحد المفسرين في زمن ما ....... وهذا التفسير كان بغرض ما في وقته وعصره..... وربما كان بغرض التقرب من السلطة .... ومات المفسر ..... ولازالت الاجيال تتناقله بدون وعي او فهم ..... واحيانا يكون بغرض الظهور. أنا عاوز اقول نحن في زمن الافتكاسات لو عدد المفتكسين كان كبييييييييير....... وعدد اللي صدقوهم كان كبيييييير سواء صدقوهم بالرضا او بالقهر.......... هنا يندثر المجتمع ويتدهور ويرجع لعصر ما قبل الديناصورات............ مثال طالبان وافغانستان. لو عدد المفتكسين كان كبييييييير........ وعدد اللي صدقوهم صغييييييير.......... تتحول المجموعة المفتكسة الى مجموعة صغيرة تعيش داخل اسوار فكرها ومنبوذة اجتماعيا....... ولكن يصبح فكرها موجود ويدرس مثل حبة طماطم بيضاء وسط قفص طماطم احمر. لو عدد المفتكسين صغييييييير ........ وعدد اللي صدقوهم كبير............ مثل نازية هتلر......... يتحرك المجتمع في اتجاه الافتكاسة........ والمتغيرات العالمية والدوليه هي التي تصحح او تعدل او تلغي الافتكاسة........ وتدرس الظاهرة مثل سابقتها. الخلاصة: مفهوم الشذوذ الفكري والسواء الفكري (مافيش حد يسألني معناهم إيه) موضوع قديييييييم بعمر تاريخ الانسان...... والخلاف عليه سيدوم حتى يرث الله الارض ومن عليها. الافتكاسات موجوده وستوجد سواء رضينا ام ابينا الافتكاسات ستحدث في حياتي وحياتك وحيات اولادنا واحفادنا ولنا ان نصدقها او نرفضها................. ولكن لا نستطيع ان نوقفها.......... سنة الحياة سقراط المصري
    2 نقاط
  11. هو في ايه بالضبط ليه تفنيد كلامي حتة حتة و اثبات اني ناقصة الأهلية و معتوهة و احتاج للتوعية بخطورة الأمر؟؟؟!!! لازال لدي الحق في حرية إبداء الرأي و لن أتنازل عنه رأيي لآخر مرة اللي يشوف خطورة من كلام البشمهندس يقدم شكوى رسمية لرئيس الوزراء انما 5 صفحات لمناقشة كلام الرجل اسمحولي تضييع وقت و مش حنكسب غير الخلاف و بندي كامل الفرصة لمن يريدون إحداث الفتنة رأي المعترضين لن يسمعه الغوغاء اللي واقفين "ستاند باي" بالفؤوس لتحطيم الأصنام و رأيي بوجوب احترام حرية ابداء الرأي أيضا لن يسمعونه يبقى ليه احنا نختلف هنا؟؟؟!!!! ما زلت أرى ضرورة احترام جميع الآراء حتى لو كانت آراء الملحدين هو رأي أي حد ملزم لينا؟؟؟!!! اللي يقول يقول ده حيؤثر علينا في ايه؟؟؟!!! اللي حيتأثر ده عنده أصلا استعداد للتأثر و مش حينفع نقعد جنبه 24 ساعة نوجهه و نحميه من التأثر!! نرفض ما لا يعجبنا دون تجريح و اتهامات من يملك سلطة فقط هو من نواجهه و نقاضيه لو لزم الأمر و الناس اللي حيسمعوا الكلام و ينفذوا حيفضلوا طول عمرهم موجودين في كل المجتمعات و محاولاتنا لإسكات الآراء مش حتمنع وجودهم المجتمع المثالي لم ولن يوجد على وجه الأرض حيفضل الشر و الفساد و العته و الجنان و التخريف موجودين و من يحاربهم فكأنما يحارب طواحين الهواء و الحل - في رأيي - هو زيادة نسبة الخير و النزاهة و إعمال العقل لتطغى على نواقضها رأيي اننا نحاول ننسى حكاية الوصاية على الناس و محاولات تفهيمهم بالعافية احنا خلصنا من نظام شمولي قمعي و بالشكل اللي احنا فيه ده من الوقوف لبعض على الكلمة بنجذبه مرة أخرى تحياتي
    2 نقاط
  12. فاهمك يا أبو الأسيان و الله بس هو أصلاً معلوماتي الضئيلة يعني بتقول إن مفيش حاجة اسمها الجماعة السلفية زي الإخوان مثلاً كدة .. فيه الدعوة السلفية و ليها شيوخها المعروفين .. و أنا ما وكلتش حد يتحدث باسمي عشان يكون المتحدث الرسمي للجماعة لأن مفيش جماعة ولا أنا في تنظيم اصلاً ... السلفية دعوة و ليست جماعة و أنا ما سمعتش الرجل و لكن نقل حديثه ثقة (سي السيد) فلذلك هو (الرجل) لا يمثلني في نفسي ولا أظنه يمثل السلفيين في مصر كلها ولا في الاسكندرية تحديداً لأن السلفية - على حد علمي - ليست جماعة .. إنما هي دعوة و منهج. أنا عمري ما حد قالي انضم للسلفية .. يمكن قالولي انضم للإخوان تعالى معانا الدعوة و التبليغ و حتى بتوع أسامة القوصي لكن عمر ما حد قالي تعالى ابقى سلفى .. لأني فهمت و اتعلمت ان السلفية هي الأصل في الدعوة و هي الاعتدال و التوسط على نهج النبي صلى الله عليه و سلم الذي ما خير بين أمرين الا اختار أيسرهما. فل يا إخواننا؟؟ قولوا فل :)
    2 نقاط
  13. العلماء هم الربانيون قال الله تعالى: "ولكن كونوا ربانين بما كنتم تعلمون الكتاب وبما كنتم تدرسون" سورة"آل عمران" الآية (79) قال العلامة ابن القيم-رحمه الله تعالى: "فالعالم الرباني هو الذي لا زيادة على فضله لفاضل، ولا منزلة فوق منزلته لمجتهد" "مفتاح دار السعادة"للعلامة ابن القيم (1/405) "فالعالم الرباني يخشى الله ويتقه حق تقاته ويعمل بطاعته ويحذر معصيته علمه لا يباري به العلماء ولا يجاري به السفهاء ولا يصرف به وجوه الناس إليه ليوسع له المجالس وتغدق عليه الجوائز والصلات ويلقى عليه هالة من التقديس فيمدح بما ليس فيه ويتشبع بما لم يعط فيغدو كلابس ثوبي زور من صفاتهم: اعتقاد عقيدة السلف الصالح ومنهجهم وتعظيم السنة ومحاربة البدعة وأهلها مجاهدا في سبيل الله لا يخاف في الله لومة لائم العالم الرباني يتبع ولا يبتدع ولا يضرب السنة بالكتاب ولا يقسم الدين إلى قشر ولب0 العالم الرباني يعظم السلف الصالح ويوقرهم ويجلهم ويثني عليهم بما هم أهله العالم الرباني ينصاع للحق ويشكر من أهدى إليه نصحاً ولو كان أصغر منه سناً العالم الرباني يخاف من سوء الخاتمة" " الأصالة"العدد الثالث "العالم الرباني وحاجة الأمة له" للشيخ محمد بن موسى نصر –وفقه الله . نقلا عن كتاب "بيان الشريعة الغراء لفضل العلم والعلماء...
    2 نقاط
  14. طائر الليل الحزين .. مهيب (مع حفظ الالقاب) .. بارك الله فيكما على تلك المعلومات .. انا مع الراى الذى يقول انه ليس من (((((((((((الكياسه))))))))))))))))) ولا (((((((((((((((((الفطنه))))))))))))) وهى صفات المسلم الحق لو اراد ان يدخل فى معترك السياسه .. ان يتم الدعوه الى ازالة التماثيل الفرعونيه ((((((((((((((حتى لو افترضنا ان الدين الاسلامى يدعو الى هذا صراحة ووضوحا ))))))))))))))))))))))))) .. فهذا ليس من ((((((((الفطنه )))))) ولا (((((الكياسه))))) ولا (((((( السياسه))))))) فى شئ (((وهذا الوقت ليس وقت مثل تلك الدعوات تمااااااااااااااااااامااااااااااااااااا)) انا حقيقى مستفز جدااااااااااااا ..وده واضح فى أقواسى الكثيره .. لو السلفيين حيكون ده نهجهم السياسى .. يبقى انذرهم بما لا يحمد عقباه ((وبتاييد شعبى)) وهمسه الى سى السيد .. انا مع غيرتك وخوفك على مصر ..وأويدك فى الفكره الاساسيه ها هنا .. ولكن اتحفظ بعض الشئ ..على اسلوبك ...عند الحديث ..عن او مع.. السلفيه أوالسلفيين .. لا تنسى انهم ربانيين .. وانهم فى نفس الوقت حديثى العهد بالسياسه .. ((بالراحه عليهم يعنى))
    2 نقاط
  15. افتكر زمان كان فيه واحد بالمحاورات اسمه كليك الظاهر كدا وكان بيقول كلام كبير جدا .. العن واطين من كل الكلام اللي قاله المهندس الشيخ كان بيشكك بالذات الاهلية .. ويشكك بوجود الله واراء في غاية الالحاد الغريب ان بعض الاعضاء هنا عاملوه بحنان الامومة والابوة وقالوا ان من حقه ان يسأل ويتسائل ودي حرية رأي جات دلوقتي على راي الشيخ هنا نقول لاااااااااا .. مش كل راي يتنشر .. مش كل راي يتقال .. هي دي الديموقراطية والحرية ؟؟ انا مش مع دعواه لاني ببساطة لست عالم حتى افتي .. لا بتاييده ولا بنفيه لكن لو كانت دعواه صحيحة .. فلا يهم وقتها الاف من ستتعطل اعمالهم .. ولا يهم ايضا الاف من يونيسكو وسياح .. لو كان الراي الشرعي الصحيح قطعي بالادلة على صحة ما افترضه ولو انتفت قاعدة درء المفاسد الفقهية التي حتما .. لست انا من يرى وجوبها او عدم وجوبها في هذه الحالة فلا يلام وقتها على رأيه ابدا اما لو كانت دعواه باطلة .. فهل التلفظ عليه هو الحل ... ؟؟ لما لا يتم التعامل معاه بحنان المعاملة مع صور الالحاد .. ؟؟ الغريب ان البعض اعتبروا ان رسام الكاريكاتير الدنماركي مثلا هو جاهل بعظمة النبي - صلى الله عليه وسلم - .. والموقف الافضل هو تعليم الناس بالاسلام وكنا نرى في ردودهم بصراحة .. الكثير من التسامح والدعوة لعقلانية الحوار و ضرورة تفهم موقفه الذين شنعوا الهجوم على الرسام الدنماركي .. اراهم هنا يشنون حربا ضروسا على راي المهندس اليست هذه ازدواجية بالمعايير ؟؟ مش كلها آراء بالنهاية ؟
    2 نقاط
  16. سؤال بيتبادر على ذهنى و انا باقرا الاخبار اللى عمالة تتسرب مين و هنا دى بافكار كلها رجعية و تخلف الاخبار دى بيوصلوا ليها ازاى و مين اللى بيروح للجماعات دى علشان يعمل معاها لقاء و ينشر تلك الافكار اللى باعتبرها مسمومة فى مجتمعنا معلش بقى ماهما موجودين من زمان الجماعات الاسلامية و السلفين و غيرهم و غيرهم طول عمرهم معانا و فى وسطنا من زمان قوى اشمعن بقى دلوقتى بسم بالله ما شاء الله اصبحوا نجوم مجتمع و اى حد قليل منهم لا نعرف لهم اصل و لا فصل و لا لة اى لزمة يطلع بتصريح و تتنقال على صفحات الجرائد بامارة اية بقى فجاة كدة اصبحوا نجوم مجتمع مين اللى بيصدر اوامر للصحفين انهم يجروا على الناس دى تاخد الافكار دى من بقهم مين اللى بيجرى ينشر الافكار دى فى كل الوسائل المقرؤة و المسموعة فجاة كدة بقى القاتل نجم ساطع والنسا تجرى علية تروح تعمل معاة لقاء و كمان بتقل افكارة الىل كلنا اصلا عارفانها و قجاة برضة بعد ما يقول افكارة تطلع اى مذيعة و رسمة الخوف و الرعب على وشها و تقول لا تعليق يا جماعة مش عارفة مصر رايحة على فين يا سلام ما كلنا عارفين افكار الناس دى كويس و هما من زمان موجودين دلوقتى بقى احنا اللى بادينا بننشرها و نوزدها و نحط عليها بنزين علشان النار تولع اكتر يا جماعة فية مخطط كبير بيمارس بمنتهى الحرفية علشان نكون فى اللى احنا فية الان بلا حرية بلا ديمقراطية بقى اللى هتجيب الناس دى تهد اللى عملهنا فى السنين دى لازم يكون فية خط احمر فى اللى يتقال و اللى يتقفل علية و ميطلعش لازم الافكار الهدامة دى تتحط فى مكانها الصح مش يتعمل منهم ابطال و اى حد من هب و دب يروح ينقل كلام من على لسانهم ويكون فية رقابة اللى يعرض و اللى ميطلعش دة امن دولة و مستقبل امة
    2 نقاط
  17. يبدو ان البعض فهم أنني أشجع رأي من قال بهدم التماثيل الفرعونية انا أدافع عن حرية الرأي فاكرين حضراتكم القس الأمريكي اللي عمل دعوة لحرق المصحف الشريف وجد استنكار من مسيحي أمريكا قبل استنكار المسلمين أنفسهم بس ردود الفعل هي اللي تهمني محدش هاجمه زي عندنا لما بنفتح في الهجوم عشان كده الموضوع انتهى العنف يجلب مزيد من العنف اؤمن اننا لن نتمكن من اقتلاع فكرة من رأس إنسان إلا بإعطائه البديل عملية إحلال ما ينفعش نتهم الناس بالجهل والتخلف و عدم الوعي ما ينفعش نقول لهم الصح كده و المفروض كده و هو كده احنا ثرنا مطالبين بالحرية و الحرية تعني قبول الرأي الآخر و عدم فرض الرأي يعني حأعطي حضراتكم مثال بسيط لما موضوع في المحاورات ميكونش بيقدم حاجة لو تم تجاهله حيندفن تحت المواضيع و لو دخلنا و هاجمنا بنية توضيح تفاهة الموضوع فالنتيجة ان الموضوع بيعلى و بتعلى نسبة مشاهدته و المشاركات فيه و كده طبعا نتيجة عكسية لما أردنا و بدون قصد أعطيناه أكبر من حجمه هو الأخ اللي قال الكلام ده مسئول في الوزارة؟؟؟ لو مسئول تتم مقاضاته و لو مجرد شخص عادي بيقول رأي خليه يقول ما نساهمش احنا بقى في نشر دعوته بدعاية مجانية ننشر احنا دعاوي مضادة هيا نحافظ على الآثار ... مثلا مستحيل أن نخرج الهواء من زجاجة فارغة إلا بإحلاله بمادة أخرى
    2 نقاط
  18. معروف أن هناك رأي فقهي يحرم التماثيل حتى لو لم تكن تعبد لأنه في تفسير سورة نوح أن ودًا و سواعًا و يغوث ويعوق و نسرا كانوا عبادًا صالحين و لما ماتوا .. صنعوا لهم تماثيل ليكرموهم ومع مرور الزمن .. عبدوهم على أنهم آلهة و ليسوا تماثيل لعبيد مؤمنين و الرسول صلى الله عليه و سلم هدم التماثيل حول الكعبة عند فتح مكة ما فات كان رأيًا لفقهاء و هناك رأي آخر يقول أن الآثار القديمة و ما فيها من تماثيل لآلهة.. لم تعد تعبد الآن و هي إرث حضاري للإنسانية يجب الحفاظ عليه ما دام ينظر إليه بهذه الصورة .. و لا يمس العقيدة بأي حال من الأحوال فلا نجد أحدًا من المسلمين يذهب إلى المعابد في الأقصر مثلًا و يدعو الآلهة القديمة و عليه نحن أمام رأيان فقهيان لا يجب أن نسفه أحدهما ... كما يجب أن نحترم من قال بأي منهما هذا هو الأمر ببساطة و بدون تشنجات و أنا مع الرأي الثاني .. فعندما نذهب لزيارة أبو الهول ..لا نذهب للتبرك به و العياذ بالله بالعكس أول كلمة تقولها هي سبحان الله الذي قدر الإنسان المصري قبل آلاف السنين أن يبني هذا البناء الضخم بدون وسائل علمية حديثة
    2 نقاط
  19. إذن .. يجب إيقاف كل الأنشطة الرياضية وماشابهها التي يمكن أن يتجمع فيها أعداد كبيرة من هؤلاء الناس يجب تكثيف الضغط الإعلامي للقضاء على تلك الحقيقة الموجودة في مصر يجب الإسراع في التعامل مع هذا الملف ... بقوة وحسم .. الأحكام الرادعة ضرورية مع البعض .. يمكن الحصول على سجلاتهم الإجرامية .. ويمكن التعامل مع كل حالة يتم القبض عليها على حده من يكون اعتاد ممارسة البلطجة .. يجب بتره من المجتمع على فكرة .. في مصر الآن يتم الإفراج عن المساجين الجنائيين الذين أمضوا نصف مدة العقوبة .. لأن مفيش مكان في السجون .... السجون مملوءة عن آخرها .. وفوق طاقتها الاستيعابية الوضع في مصر من تلك الناحية مزري جداً .. جداً ... يجب أن نهتم بتلك القضية الشائكة ... هناك أصوات تقول أن تلك إشاعات لبث الرعب بين الناس .. ولكن هل ما حدث بالأمس كان إشاعة .... !!!! طبعاً لأ .. هذه حقيقة .. وتحدث حقائق كثيرة في مصر ... ويجب التعامل بشجاعة مع تلك الحقيقة أولاً .. يجب أن نعترف بوجودها .. ثم ..د دراسة كيفية التعامل مع تلك الحقيقة
    2 نقاط
  20. لا حول ولا قوة إلا بالله .. ربنا يعوض على أصحاب المصنع للأسف الشديد .. لا توجد لدينا في مصر ثقافة الإجراءات الوقائية والإحترازية ... وأنظمة الوقاية .. والتأمين .. والإنذار المسبق .. تعتبر رفاهيات أو كماليات غير ضرورية لدى الغالبية من الناس في مصر هذا عوضاً عن عدم اتباع الأساليب الصحيحة في التخزين والنقل والتي باتباعها يمكن تقليل الخسائر في مثل تلك الحوادث أضف إلى ذلك .. أن أنظمة الدفاع المدني أو الحماية المدنية كما يسمونها الآن .. قوات المطافي سابقاص ... تتحرك ببطء شديد .. علاوة على تخلف أدواتها ومعداتها نتيجة إهمال سنوات مضت في العادة .. نقرأ الأخبار بصيغتين لا ثالث لهما .. أنقذت العناية الإلهية (...........) من حريق مروع بعد أن قضى على جزء كبير من المكان أو ... حريق مروع أو هائل يقضي على (..............) بالكامل .... في العادة .. لا تنجح قوات الإطفاء المصرية .. لا في الوقاية من إندلاع الحرائق ولا في إطفاؤها إن وقعت وفي الحقيقة .. كلنا شركاء في هذا الأمر ... لأن في ثقافتنا .. أننا لا نهتم .. ولا نتوقع المصائب (تف من بقك) ... (إفتكر لنا حاجة كويسة) .... الخ ربنا يعوض على أصحاب المصنع ... خسارة حقيقية
    2 نقاط
  21. يجب على السلفيين في مصر تحديد موقفهم بوضوح وضوح تام لا يحمل الشك أو اللبس ويحددوا من يتحدث باسمهم ... ومن يخالف ذلك يتقدمون بشكوى ضده .. ليقدم للمحاكمة بتهمة الإساءة للإسلام ... أو ... ليصمتوا تماماً .... أما أن يخرج أحدهم ويقول مايريد .. ثم يأتي آخر ويقول أنه لا يمثلنا .. أو يأتي آخر ويقول تلك إشاعات أو يتحدث شخص باسمهم ثم يخرج آخرون ويقولون لا يمثلنا أو يقال أن الأمر فهم بشكل خاطئ فلله الحمد .. منح الأخوة فصاحة وبلاغة عالية المستوى .. تمكنهم من توضيح مايريدون قوله بما لا يحمل مجالاً للشك .. وإذا قال أحدهم كلاماً يحمل معنيين .. فهو بالتأكيد يقصد ذلك لإثارة الجدل .. لا أعتقد أننا في حاجة الآن لمثل تلك المهاترات
    2 نقاط
  22. هههههه لذيذه قوى اتفرجوا عليها معلش انا قصدى حد ينزل لنا بالترجمه علشان المناقشه باين حاميه قوى لو حد من المشرفين يغير العنوان اكون جزيله الشكر له http://www.youtube.com/watch?v=lih0Z2IbIUQ&feature=player_embedded
    1 نقطة
  23. الصورة عمرها ما هتبقي حلوة و حد من اخواتك مش طالع فيها السلفي و الاخواني و الجهادي و الليبرالي و العلماني و الكاثوليكي و الانجيلي و الارثوذكي كلهم ابناء مصر ... شئنا ام ابينا فمينفعش حد يطلع من عيالها بعيد عن الصورة ده اولا ثانيا بقي لما ابناء منهج يسيبوا الساحة و يمشوا .. طب مين يدافع عنه و يدعو اليه...؟؟؟ ايدك بقي علي ورقة بمائة عشان الكلمتين دول ولا اقولك خليهم عند الله .. اهو ينفعوا هناك
    1 نقطة
  24. الاخوه الافاضل / للازهر مكانه كبيره فى قلوب المصريين،كما فى شعوب الدول العربيه والاسيويه والافريقيه والكثير من دول العالم،وفى الماضى كان له دور جليل فى الحياه العامه،والتعليم خاصه لكنه مسيس منذ اكثر من اربعين عاما،ولهذا اهتزت ثقه البعض برجاله وعلماءه الافاضل والامر ليحتاج الى وقت واعادة بناء وهيكله،لاستعادة كامل دوره المشرف على مدى عصور كامل احترامى للشاعر الكبير / فاروق جويده لكن عندما اريد ان استشهد فى امر يخص دينى .. عفوا .. سوف اذهب لاقرب رجل دين لا اقلل من شأن الرجل ولا من كلامه،ولكن افضل بل واميل الى التخصص The specialty وعندما اريد ان ابحث فى امر عروضى (علم العروض) او تفعيله او وزن سوف اتوجه مباشرةً الى سيادته.
    1 نقطة
  25. يادريم احنا مش عاوزين نفس الصورة انما عاوزين الاحترام والتربية ترجع تانى كثير من المدرسين اتسببوا فى تدنى اخلاق التلاميذ بالتخلى عن احترامهم لنفسهم لو مرتبات المدرسين اتحسنت بحيث تضمن لهم عيشة كريمة ومحترمة صدقينى اداءهم المهنى حيتغير كتير وهم نفسهم حيرفضوا يدوا دروس خصوصية وحيشتغلوا بضمير فى المدرسة المدرس مش حيدخل الفصل قرفان زى مابيحصل دلوقت ويسب ويلعن فى العيال والمحترم منهم بيحاول يشرح ولما مش بيلاقى استجابة من العيال بيكبر دماغه ويقعد لو الحكومة احترمت المدرس ساعتها بس حيجبر الاولاد على احترامه والانتظام غصب عنهم فى المدارس لان ساعتها مفيش بديل غير المدرسة
    1 نقطة
  26. الكلام .. من شيخنا شيخ الأزهر http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=383048
    1 نقطة
  27. بسم الله والصلاة والسلام علي رسول الله انتشرت في هذه الايام افة جديده علي مجتمعنا فمجتمعنا الذي لا يعرف للتطرف طريقا ولا سبيلا اندس بين جنباته مجموعة من الذين ينسبون انفسهم زورا وبهتانا لدين الاسلام يتزينون بزينته ويتكلمون كلامه ويستطيع المسلم ذو البصيره ان يعرفهم من لحن القول فكلامهم ظاهره العسل وفي قاعه السم القاتل من يتجرعه لاخره يفقد عقله ورشده لذلك سنوضح الفروق بين السلفي الحقيقي والسلفي المزيف حتي نحتذر منهم جميعا السلفي الحقيقي تراه ذو اخلاق عاليه سمحا في تعامله مع اخوانه سمحا في تعامله مع بني مجتمعه حتي لو كانوا علي دين غير دين الاسلام السلفي المزيف تراه ذو اخلاق متدنيه تنفر منه الناس ومن تعامله ويتعالي علي من هم علي دين اخر غير دين الاسلام السلفي الحقيقي يتدبر ايات الله ليعمل بها فالقرأن بالنسبة له دستور ومنهاج يتدبر اياته ثم يعمل بها ومن كثرة ذكره لتلك الايات يحفظها السلفي المزيف تراه يحفظ ايات الله لكي يتظاهر بها امام العباد حتي يقولوا انه يحفظ كتاب الله ولكنه لا يتعدي الحفظ ومثله كمثل الحمار يحمل اسفارا السلفي الحقيقي يقدر العمل ويقدسه ويعد ساعات عمله عبادة لله طالما يعمل وينتج ويفيد المجتمع ويتحري الحق والضمير في عمله ويتقنه السلفي المزيف لا يقدر العمل والعمل بالنسبة له مظهر اجتماعي ولو كان الامر بيده لتكاسل عن اداء عمله كلية ولكنه لن يتكاسل عن اخذ اجره كاملا وياحبذا لو استطاع ان يسرق حقوق اكبر من حقوقه وتجده يضيع الوقت في اشياء تافهة كما انه يطوع الدين لاغراضه حتي لا يترك مجال لصاحب العمل ان يوبخه فتراه يعطي للصلاة وقتا اكبر مما يجب وعندما تأتي الصلاة بعد ذلك في غير وقت العمل تراه يؤديها بسرعة فائقه السلفي الحقيقي لا يتنابز بالالقاب كما انه لا يسخر من اخيه المسلم ومن اخيه في المواطنه ويلتزم حرفيا بتنفيذ قول الحق تبارك وتعالي (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْراً مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْراً مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ) (الحجرات : 11 ) السلفي المزيف يقرأ هذه الايه لانه يعتقد انه سيأخذ عليها حسنات دون العمل بها لذلك وعيه لها لا يتعدي فمه فقط لذلك تراه دائما يسخر من غيره ويحقر غيره ويتعالي علي غيره ويطلق علي هذا اسم ويتهكم علي هذا والايه السابقه تمثل له فقط فائده في قرائتها دون العمل بها السلفي الحقيقي يعتز بسيرة السلف ويحاول ان يعمل عملهم فتراه اواب دائما ويرجع الي الحق دائما ولا تأخذه العزة بالاثم ولا يكابر عليها ابدا السلفي المزيف تنطبق عليه نص الايه (وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ) (البقرة : 206 ) السلفي الحقيقي يهتم بجوهر الدين واخر اهتماماته المظهر ويكاد ينعدم هذا الاهتمام لانه مازال يحاول جاهدا الالتزام بجوهر الدين حتي اخر عمره السلفي المزيف لا يهتم بجوهره بل تري ان اول اهتماماته هي المظهريه التي لا تعبر عن جوهرة مطلقا لذلك يركز تركيز تام علي ظهوره بمظهر السلف حتي يقول الناس عنه انه تقي ورع وقد قالوا اما جوهرهم فلا يهمه لذلك عندما تراه فكأنك تري مسخ شيطاني في صورة سلفي السلفي الحقيقي يعمل علي اصلاح المجتمع المحيط به ويندمج معهم ويعيش مشاكلهم ويشارك معهم في وضع الحلول فتواضعه له اساس في الدين فمن تواضع لله رفعه وهو يعلم انه لن يدخل الجنة من كان في قلبه مثقال ذرة من كبر لذلك يرفع الله مقامه ويحبب فيه خلقه السلفي المزيف ينعزل عن المجتمع لانه يري نفسه افضل منهم ويري نفسه علي دين الاسلام دون غيره ومن ليس معه فهو عليه لذلك تجد سلبيته في التعايش مع مجتمعه ولا يعيش افراحهم واحزانهم ومشاكلهم مما ينفر منه خلق الله السلفي الحقيقي لا يؤذي جاره ابدا بل تراه يداوم علي السؤال عنه ويحسن اليه ويطبق قول الحق تبارك وتعالي (وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئاً وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالاً فَخُوراً) (النساء : 36 ) وهو لا يفرق بين الجار المسلم والغير مسلم فهو يتعامل مع جار له انسانيا كما امرنا الحق تبارك وتعالي السلفي المزيف يفرق بين جاره المسلم والغير مسلم بل ويفرق ايضا بين جاره المسلم العاصي والمسلم الغير عاصي وحكمه علي تلك الامور لا تعدو ان تكون حكم مظهري كما تعود ونسي انه مطالب ان يتعامل برحمه وان يحسن الي جاره بصرف النظر عن لونه او دينه او بلده السلفي الحقيقي لا يلعن العصاة بل يشفق عليهم ويدعوا لهم بالهدايه وان ينير الله لهم الطريق ويدعوهم بالقول الحسن وبالحكمه والموعظه الحسنه السلفي المزيف يظل يلعن مخالفيه ويتهمهم بالفسوق والعصيان ويدعوا عليهم من علي المنابر بالهلاك والتدمير السلفي الحقيقي مثال للمسلم الحقيقي ويمثل الاسلام السلفي المزيف عار علي المسلمين ويمثل الشيطان
    1 نقطة
  28. مكاوي .. ياسلفي .. يلااااا يقول المولى فى محكم آياته الكريمه { وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطاً } وهذا هو المطلوب الاعتدال والوسطيه هما وجها الاسلام الحقيقى واقصد التخصص الطبيب يعالج المرض والمدرس ينير العقول ورجل الدين يسمو بالقلوب والالباب والروح وقال تعالى { وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَكَ عَلَيْهَا مِن دَآبَّةٍ وَلَكِن يُؤَخِّرُهُمْ إلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى } من منا لا يخطئ ولكن خيارنا التوابون ( *-*-*وخير الخطائين التوابون*-*-* ) اللهم تب علينا جميعا
    1 نقطة
  29. كلام حضرتك مضبوط يا فندم بس مفيش في كلامي هذا المعنى!!! بالعكس ده أنا بأعتبر أن الشفاء لا يتم إلا باليقين في الله الشافي فكيف يجتمع اليقين بالتجربة؟؟؟!!! قلت: تجربة المرور بالمرض تجربة كانت قاسية جدا لم أخرج منها إلا باليقين في الله تعالى و ما كانت الحجامة الا أخذ بالأسباب و لم أقل تجربة الخالق عز وجل حاشا لله تحياتي انا باكد كلامك مش بنفيه يقينك في أنه شفاء جعله فعلا شفاء س س حالته تختلف لانه لم يكن يعاني من شيء والحمد لله ربنا يديله الصحة بقي احاديث الحجامة في الصحيح 4 - إن أفضل ما تداويتم به الحجامة والقسط البحري . ولا تعذبوا صبيانكم بالغمز الراوي: أنس بن مالك المحدث: مسلم - المصدر: صحيح مسلم - الصفحة أو الرقم: 1577 خلاصة حكم المحدث: صحيح عاد عمر بن الخطاب رضي الله عنه احد المسلمين وهو مريض فوضع عمر بن الخطاب يده على جسد المريض ورقاه بالفاتحه فشفي الرجل وبعد ان استشهد عمر رضي الله عنه مرض هذا الرجل مرة اخرى فعاده احد اخوانه المسلمين واراد ان يفعل كما فعل عمر فوضع يده على جسد المريض ورقاه بالفاتحه ثم قال له كيف حالك الان فقال كما انا اي انه لم يحصل الشفاء فقال هذا الرجل كلمته المشهوره الفاتحه هي الفاتحه ولكن اين يد عمر
    1 نقطة
  30. أتفق الى حد كبير جدا ما هذا الرأي .. مع بعض الاختلافات الغير جوهرية الا أننى أحترمه و أقدره .. فقط أردت أن أعلق بأنني أميل كثيرا الى الأفكار الليبرالية و الاتجاه الليبرالي .. الا أننى لا أريد أن تطمس هوية مصر الاسلامية .. بل على العكس هذه الهوية بالذات يجب أن تصقل و تلمع .. و تستعيد مصر مكانتها كدولة حفظت الاسلام و انتهجته و جعلت منه عمقا لها .. و رفعها الله بالاسلام لمصاف لم تكن لتبلغها لولا أن حباها الله بأن تحتضن هذا الدين .. فارتقت به و علت .. و نحمد الله أنها لم تتطرف و لم تطل فترات حيودها عن صحيح الدين تاريخيا. مهيب
    1 نقطة
  31. اللى زار الاثار الفرعونيه فى الاقصر واسوان حيلاحظ انه فيه تماثيل كتيره وكبيره مطموس ومشوه وجهها بالفعل ..انا شفت ده بنفسى ... فيه اقاويل بتقول ان ده بفعل الفراعنه نفسهم بفعل العاده الفرعونيه المعروفه بتشويه كل ملك حالى للملك اللى قبله ومحاولة ازالة اثاره .... وفيه اقاويل ان ده حدث بعد الفتح الاسلامى لمصر اتناء الحكم الاسلامى بحثت بحث بسيط لكن موصلتش لنتيجه قاطعه .. يارت حد من اخواتنا المتبحرين فى التاريخ المصرى يقطع لنا الشك باليقين وبخصوص الموضوع ..ليا رأى .. بجد انا صعبان عليا السلفيين جدا .. لان هما ذات نفسهم بيساعدوا بكلامهم ده وتصريحاتهم دى فى خطه خبيثه ما مدبره ضدهم ..وضدنا كمصريين بشكل عام كمان .. بيساهموا فى دق مسامير فى نعشهم .. وفى نفس الوقت بيساهموا فى ارعاب المصريين وتخويفهم من مستقبل كله تخبط وفتن
    1 نقطة
  32. يا اخي هناك الكثير من السلفيين معتدلون ومتفاعلون مع المجتمع ونحن لا نتكلم عن المعتدلين نحن نتكلم عن المنحرفين منهم والمخربين واصحاب الفكر الشاذ الذي يحاول البعض ان ينفي وجودهم ويغني علي نغمة ما حصلش ماصدقش ما يعملوش كده انتوا ما بتقولوش الحقيقة انتم مغرضين يا اخي عليك انت وانا ان نعيش في المجتمع بشروط المجتمع وليس بشروطنا واذا وجدت هناك منكر فعليك بتقديم النصحية واذا وجدت مخالفة قانونية فعليك بابلاغ الجهات المختصة هذا هو المطلوب منك ان تعمله مثلك مثل باقي ابناء الوطن
    1 نقطة
  33. الثورة المضادة .. تُعتبر حقيقة لإن الحزب اللي خرب البلد وقعد على تلها لسه موجود بشكل رسمي ورموزة حُره طليقة وتمارس حياتها العادية جداً وبتلعب أسكواش كل يوم في نادي هليوبوليس ولهم تصريحات إعلامية بتبارك للثورة وبتفكرنا من وقت للتاني انهم كانوا ضد الفساد .. وبيستعدوا لنزول الإنتخابات كحزب رسمي له كيانه وتاريخه العريق .. الثورة المضمادة .. تُعتبر شماعة لو أغفلنا إن شخص بإذن الله أتمنى أن يكون مسواه قعر الجحيم . إستطاع على مدار 30 سنة خلق طبقة مطحونة حاقدة على المجتمع كله .. لإنها محرومة من أبسط مقومات الحياة ... والحمد لله وأسجد لله شكراً إن الثورة ما جاتش من ناحيتهم وإلا كنا بقينا صومال أخر .... وبالتالي عدم إحتواء هذه الطبقة .. وعدم الإلتفات إلى مطالبهم المشروعة كأولوية بالمجتمع ... هايخلق ثورة مضادة طبيعية لا يقف وراءها إتجاه سياسي .. ولكن يقف وراءها الفقر المدقع والجهل الضارب بأعماقه في حياتهم .... وفي نفس الوقت ... نطالب أن تكون هناك قبضة أمنية عادلة ... تبطش بكل من يخرج على القانون .. حتى لو بداعي الفقر عُمر الفقير ما يسرق أو ينهب أو يقتل جاره . ده مش مبرر على الإطلاق . لإنه لو كده كان سرق من زمان ... مش دلوقت والبلد في طريقها للإزدهار وتوفير حياة كريمة لهم بإذن الله
    1 نقطة
  34. انا لست مع ايقاف النشاط الرياضي ليس من باب ان هناك بيوت مفتوحة ولكن لان من خطط لما حدث في الاستاد كده يبقي حققنا غرضه وبكده ممكن بكرة يتطلع شوية بلطجية علي البورصة ولا اي بنك ونقفل البنك ولا البورصة ونوقف النشاط الاقتصادي ما حدث بالامس هو مسئولية الامن من الالف الي الياء وهذه المشكلة من بعد الثورة ان الامن منفض ع الاخررررررررررررررررررر لموش دعوة باللي بيحصل في البلد فيها ايه لو كان هناك تفتيش للجماهير قبل دخول الاستاذ من قبل الشرطة ومعاهم فقط فرد من القوات المسلحة مكنش حد قدر يعمل حاجة ...... انا مع استكمال الحياة الطبيعية للشعب دحنا لسة دخلين علي موال انتخابات مجلس شعب وشوري اذا استمر الاداء الامني علي هذا النحو فاضمنوا انه لن يذهب احد الي الادلاء بصوته في الانتخابات خوفا من البلطجية
    1 نقطة
  35. ابن الشهيد محمد عبد الرازق يقول كلمة مؤثرة في حفل تكريم أسر الشهداء في الأوبرا http://www.youtube.com/watch?v=Rm1s4QT885Q
    1 نقطة
  36. يا ناس يا هووووووو هو أحنا في المريخ أو بنتكلم لغة غير اللغة العربية يا مدام لونا هانم وإيه اللي خرج الأراء الفهية المحترمة دي الأن ؟ يا فندم يا جميع أصحاب العقول .. الرسول عاش قد إيه في مكه قبل فتح مكه وتحطيم اأوثان ؟ تفتكروا عندما نزل عليه الوحي لماذا لم يقم في اليوم التالي بتحطيم تلك الأوثان ؟ يا ناس يا هوووو ... ياللي بتفوتوا الكلام ولا كإنه إتقال مره أخرى وللمرة المليون .... تفتكروا ليه سيدنا عُمر بن الخطاب وجميع الصحابة اللي حكموا مصر أيام الاوثان الفرعونية لما كانت موجودة تفتكروا ليه ما كسروهاش وهم كانوا أهل حُكم وحكمه وعدل وقوة ؟ وهل تقبلوا على انفسكم إن كل واحد لبس جبه وقفطان ولا بدلة حتى يفتي ويحرم ويحلل بعيداً عن هيئات كبار العلماء ورجال الدين الثقات ؟ يا اصحاب العقول ... ألا تشعرون بالخطر على البلد من هذه الأراء الخبيثة والشاذة ؟ والله العظيم حرام ... --------- خلوا بالكم .. مش هاقول سلفية ولا جهادية ولا غيره تفتكروا الناس مجهولي الهوية اللي هدموا الأضرحة الأسبوع الماضي ... تفتكروا الصوفية ومن يعتقدون في هذه الأشياء الوهمية والخزعبلية ... وهم بالملايين وشوفوهم في مولد الحسين الأسبوع الماضي .. كانوا أكثر من مليون شخص .. تفتكروا مش هايكون لهم رد فعل مدمر هم الأخرين ؟ هل تريدونها حرباً أهلية وعقائدية؟ وهل ترون الوقت مناسباً لكل هذه الأراء التي يجب أن نُسفهها ؟ وهل نحن هنا نناقش رأياً إجتهادياً فقهياً في كتاب .. ولقينا نفسنا فاضيين وخلصنا كل الأمور المهمة والحرجة في حياتنا .. فقولنا يالا نناقشها ... أم أن هذا رأياً لإنسان غير مسئول طالع من الباب للطاق ولإثبات وجوده يقول على الهواء هذا الرأي بدون مقدمات ولا حتى يبرر إنه سمع إن في واحد راح دبح قرابين عند ابو الهول فهو كرجل دين شعر بالإنزعاج وعشان كده بيأمر بهدم تلك الأوثان التي تُعبد ؟ إن كنتم لا تشعرون بالخطر من تلك الدسائس والمؤامرات اللي على البلد كلها اللي كلنا وأهلنا فيها والنار لن تستثني أحداً .. فأقول لكم راجعوا أنفسكم ....
    1 نقطة
  37. وقع كلام البعض على النفوس يختلف فى الى هيسمع الكلام و يقتنع بيه و يسكت و فى الى هيروح يرفع قضيه على الدوله و فيه الى هيغير المنكر بيده لانه مش ضعيف الايمان و الحريه الى انا اتمتع بيها فى انى اقول الى يعجبنى كل ما اترقى فى المنصب تقل واى حد يفهم الحريه ببديهيتها انك كلما كنت مسئول كلما قلت حريتك والكبير اقل حريه من الطفل الى يقول ما لا يعى امام الجامع لا يتحدث بلسان العامه يعنى رئيس جمهوريه يطلع يقول الاسرائلين خنازير مثلا د يه حريه كل فرد فى الشعب ممكن يقول ده جهارا نهارا لكن مسئوليته الرئيس تفرض عليه الكلام بطريقه مختلفه المسئوليه تقوض الحريه و عليها يحاسب الفرد و المتحدث الرسمى لو فاهم مسئوليته فى انه بيمثل شريحه عريضه فيها المعتدل و المتزمت بحكم منصبه مش فرده و قناعته الشخصيه لازم كلامه يمثل الوسط و لازم يحاسب على ما يقول بردو بحكم منصبه و تاثيره على الناس مش بحكم قناعته
    1 نقطة
  38. لست اخوانيا .. لكننى - عفوا - لا أصدق هذا الكلام بتاتا ... كما أننى أعلم جيدا أن جماعة الاخوان المسلمين كانت مخترقة - الى مستوى معين - من قبل جهاز أمن الدولة .. شأنها شأن أجهزة الاعلام و الكنيسة و الازهر و الجماعات الاسلامية و السلفيين و الشيوعيين و كل ما يمكن أن يطلق عليه تيارا بشكل أو بآخر... باختلاف مستويات الاختراق .. و لعل هذا كان الدور الحقيقي المنوط بجهاز أمن الدولة فى الحقبة الغابرة. أنا أعتقد أن الاخوان المسلمين كانوا فى فترة الثورة ذائبين حقا ضمن النسيج المصري .. و هذا بتأكيد الكثير من شباب الائتلاف و منهم الدكتور شادي الغزالي حرب .. كما أنني أعتقد أنهم كان لهم دور تنظيمي بالغ الأهمية فيم حدث بعد يوم الغضب .. و ان كان سيذكر التاريخ لهم أنهم لم ينسبوا لأنفسهم الأمر . أما هذا الكلام فهو بعيدى تماما عن المنطق .. ما الذى يجعل الاخوان كتنظيم يثقوا فى أي وعد من النظام بعدما حدث فى الانتخابات التى سبقت الثورة ؟ هذا كلام من السهل تفنيده سياسيا .. كما أنه ليس عليه أي دليل .. أعتقد أن هذا العضو كان عنصرا كامنا تلقى أوامرا ما .. فتحرك الآن. أنا أؤيد الدكتور البرادعي و أتمنى أن أراه رئيسا لمصر .. و لو ترشح فسأنتخبه .. و أرى أن الأصلح بعده ممن على الساحة هم جماعة الاخوان المسلمين .. ذاك رأيي .. لكن لن يقنعني أبدا استخدام الاخوان كبعبع مرة أخرى .. أنا لا أخاف ان حكم أحد أقطابهم مصر شريطة ألا ينفردوا بالحكومة أو البرلمان .. تحياتي مهيب
    1 نقطة
  39. قد يمنع الله عنك .. ما تريد ليعطيك ...... ما تحتاج ♥
    1 نقطة
  40. من يالا كورة بصراحة أحلي خبر قرأته النهاردة..ولو انه جه متأخر حبتين و كان المفروض النشاط الكروي كله يتلغي للإنعدام حالة الأمن في البلد..يعني مش عارفين نأمن البلد..هنأمن تجمعات لألاف الجماهير ازاي؟؟
    1 نقطة
  41. حبيت اقول رده قلبت فى دماغى مالقتش لها مثال فى التاريخ حتى المستعمرين،والغازين،والفاتحين،والقراصنه لم يفعلوا ذلك اسرائيل مثلا،لما حبت تهدد مصر على لسان احد وزرائها قالت سوف نضرب السد العالى،وليس ابو الهول او الهرم او تمثال رمسيس،وحتى فى زمن الحرب لم تمس طائرتها الحربيه اثر واحد،وكذا كل المستعمرين الذين تعاقبوا على مصر. انه تخلف يتبع مجاهل التاريخ ما قبل الحجرى !!! متأكد انه مهندس ؟؟؟
    1 نقطة
  42. لعله يكون خير إن شاء الله ويكونوا فعلا حاسوا بالغضب المتراكم داخل صدورنا بسبب التباطؤ في الاجراءات ولو أني أنا شخصيا مبحبش كلام البيانات دي لأنهم من أول يوم وهم بيقولوا سنحاسب المفسدين وأدي عدي أكثر من شهرين ومفيش حاجة حصلت
    1 نقطة
  43. أغابي الموضوع اصلا عن اختلاق حوادث و نسبتها للمتدينين و التسرع في قراءة الاحداث و الاصرار على نسبتها لمنهج معين اصرار يصل حد الجريمة .. لانه يتسبب في مزيد من التوتر و تسهيل لعمل الحريصين على فشل الثورة و احراق مصر فقط نطلب التثبت ليس في الاخبار التي نسب الى السلفيين فقط بل في كل الاخبار كلها انت نفسك طالبت بذلك في الفيديو الي ادرجه الاستاذ طارق السؤال عن المحرض كان اول ما طالبت انا ايضا به في اولى مداخلاتي في هذا الموضوع و محاسبته بصرامة و العقاب الرادع إسمها : تهديد السلام الاجتماعى ياأم زيد تعرفى إن فيه ناس "مثقفين" فاكرين أى حد مربى لحيته أو أى واحدة منقبة من الإخوان المسلمين ؟؟ ولو كانت بعض الصحف عاملة حملة لتشويه صورتهم فماتنسيش إن الشيخ حسين يعقوب والشيخ الزمر عملوا شغل جامد برضه :) اما موضوع الجزية و المواطنة فقد قتلت بحثا يا اغابي و حقوق غير المسلمين مكفولة في الاسلام تماما المهم الفهم و التطبيق الصحيح
    1 نقطة
  44. اللهم أنت السلام و منك السلام تباركت يا ذا الجلال والإكرام لا سلام إلا في القرب من الله تعالى اليقين في وجوده سبحانه و في قدرته اللانهائية ذكره في القلب و باللسان و سجود الجسد و التصاقه بالأرض في منتهى التذلل والعبودية للواحد القهار لحظة التصاق الجبهة بالأرض و توجه القلب لخالقه هي أكثر اللحظات سلاما أن نعلم أولادنا اللجوء إلى الله تعالى هو أفضل ما يمكننا تقديمه لهم و هو ما سيحقق لهم السعادة في الدنيا و الآخرة
    1 نقطة
  45. ^^ تعال اتجول معك فى طرقات وطني واعرفه عليك وأهمس له ياوطني هذا الرجل وطني !ا شهر زاد الخليج
    1 نقطة
  46. موضوع قديم يتم رفعه بمناسبة ندوة محاورات المصريين المزمع إقامتها فى نقابة الصحفيين يو الثلاثاء القادم الخامس من أبريل الساعة السادسة و النصف مساء بقاعة طه حسين
    1 نقطة
  47. ياستاذة جويرية اذا كان الغرض الغاء الفوارق الاجتماعية في اللبس فأيضا يوجد جلاليب وعبايات بينها فروق كبيرة في الاسعار والتفاوت الاجتماعي هيظهر هيظهر الا لو وحدنا التفصيلة والقماشة وبقي زي الزي المدرسي ربنا خلقنا بفوارق اجتماعية لا مانع تظهر في اللبس طالما بالحلال ودون تكبر صعب قوي المساواة في اللبس ثم ان لا كل الرجال هيلبسوا جلاليب وان كانت فاخرة ولا كل الانسات والسيدات هيلبسوا اسدال وان كان فاخر
    1 نقطة
  48. عارف لما واحد من العصر الحجري معندوش اي خبرة في الدنيا دي كلها فجأه يلاقي قدامه هيفا وهبي بتغني قالولي عنه كلام عشان ارضيه؟؟؟؟ متخيلين الراجل دا هيكون متتنح ازاي؟ اهوا انا ببقي عاملة كدا لما تعدي قدامي عربية بحبها :) بعشقهم بجنون.... وعندي مشكلة اني لما بشوف موديل جديد بحب اتصور معاه مش بس في معرض لا دا ممكن يكون في الشارع يسلام لو كانت مثلا ميني كوبر او هامر كمان الموضوع دا بيكون محرج اوي النهاردة كنت في معرض اوتوماك مكنتش قادرة اروح لما شفت toyota fine_s الجديدة آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه يا وجع قلبي... مخي بيسرح كتير فيهم..ومعظم تخطيطي المستقبلي بيكون ديما مرتبط بعربية احلامي بس سريعا ما برجع لعقلي تاني وابص لل128 واقول ربنا يهديكي يا بت يا آيس عصفور في اليد
    1 نقطة
  49. بلا شك انها مأساة واحدا من آلاف المصريين الذى قدموا لمصر الكثير ، منهم من قدموا أرواحهم ومنهم من أصابه العجز الجزئى الدائم أو حتى العجز الكلى الذى حرمه من متع الحياة بعد الاصابة بالعجز. الأرقام التى ذكرت فى التحقيق الصحفى مخيفة بأرقام تلك الفترة " مئات الآلاف من الدولارات ، الدفعة الأولى 180.000 دولار ، حقيقى ارقام مخيفة بحسابات تلك الفترة. لماذا لم يشترك فى التأمينات حتى يضمن لنفسه معاشا بعد ان يبلغ سن المعاش أو الاصابة بالعجز؟ ألم يكن ذلك اليوم فى الحسبان؟ لماذا نحمل الدولة كل شيئ؟ من المعروف أن بعض اصحاب الاعمال الحرة والشركات يتهربون من تسديد مايستحق عليهم للتأمينات ، أو يشتركون بأقل قيمة مسموح بها ( الحد الأدنى للأجور ) متناسين أن أموال التأمينات فى النهاية تذهب لمن يحالون على المعاش أو من يصابون بعجز يقعدهم عن العمل. لاشك أن كل مواطن مصرى له الحق فى العلاج والمعاش إذا لم يكن لديه مايعينه على ذلك ، ولكن لماذا لم يفكر القادرون فى ذلك عندما كانت الاموال تجرى بين اصابعهم جريان الماء؟ أنا لاأتكلم عن أحمد الشوان بصفة شخصية ، ولكن هذا هو الحال فى هذه البلد ، الكل يأخذ ويريد ان يستمر فى الاخذ ، والاخذ والاخذ ، وانظروا الى السادة الممثلين الذين حصلوا على الملايين ، ثم بعد أن يبلغوا من الكبر عتيا يبداون فى مهاجمة الدولة لتقاعسها عن صرف معاشا لهم او ارسالهم للعلاج بالخارج على نفقة الدولة ، وتسألهم لماذا لم تتذكروا ذلك ايام شبابكم ؟ فيكون الرد لقد قدمنا للسينما والمسرح مارفع رأس مصر عاليا ، وفى الحقيقة هم صنعوا ماصنعوه مقابل المال ، والمال فقط .
    1 نقطة
×
×
  • أضف...