اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. Howayda Ismail

    Howayda Ismail

    الأعضاء


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      6,454


  2. اغابي

    اغابي

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      6,398


  3. jasmin hamed

    jasmin hamed

    الأعضاء


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      977


  4. الغريب

    الغريب

    الأعضاء


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      2,931


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 31 مار, 2011 في جميع الأقسام

  1. السادة الافاضل : استاذى /عادل ابو زيد صديقتى / مصرية متغربة - الفاضل ابو محمد - الاخ العزيز س س - اخى العزيز طارق حسن - صديقتى ضحى - الاخ العزيز اسلام المصري - الى كل الزملاء الافاضل والتى خطت اقلامهم هذا المكان ارجوكم كفاية - كفاية فليس من الانصاف مطلقا المساس بالزميل الغائب تيمور / ارتكيت ارجوا من الجميع عدم مهاجمتة فمن غير الانصاف مهاجمة انسان لا يستطيع ان يرد او يدافع عن نفسه نرجو تفهمكم للامر - حتى نكون مثالا جيدا يليق بصفحات المحاورات التى نرجوه جميعا ورجاء خاص ليك انت يا ضحى - كفاية - لان تيمور مش موجود علشان يرد على اى حد او يدافع عن نفسه او نسمع وجه نظره احنا لينا كذا يوم بنسمع فقط طرف واحد وهو مش مسموح له يدافع عن نفسه كــــــفاية دى مش اخلاق المحاوراتية يا جماعة - جرالكم ايه بس خالص تقديري للجميع
    4 نقاط
  2. جزاكم الله خيرا محتاجين نفضل في كوكب التحرير هيا دي مصر اللي كنت عارفة انها موجودة مهما قاوحوني و قالولي.. كان زمان بيوجعني دلوقت اني الاقي ناس "راكبة دماغها" .. و مصرة انها بس الصح بيوجعني اننا نسمح للاشاعات و تصرفات فردية تفرقنا لو فضلنا ايد واحدة.. هتنجح ثورتنا
    2 نقاط
  3. هل تؤيد ترشيحي لرئاسة الجمهورية . . . . .... . . . . . . 1-نعم 2-ايوه 3-اه 4_طبعا 5-بالتأكيد جاوب بكل حرية احنا في بلد ديموقراطي
    2 نقاط
  4. " قصيدة الأمل " أمس اتصلت بالأمل .. قلت له هل ممكن ان يخرج العطر لنا من الفسيخ والبصل ؟ قال : أجل قلت : وهل يمكن أن تشعَل النار بالبلل ؟ قال أجل قلت : وهل من الحنظل يمكن تقطير العسل ؟ قال : نعم قلت : وهل يمكن وضع الأرض في جيب زحل ؟ قال : نعم , بلى , أجل فكل شيء محتمل قلت إذن عربنا سيشعرون يوما بالخجل ؟ قال : تعال ابصق على وجهي إذا هذا حصل !!! أحمد مطر
    2 نقاط
  5. سئل الخوارزمى عالم الرياضيات عن المرأة : : : : ......: : فأجاب إذا كانت المرأة ذات دين فهي = 1 وإذا كانت المرأة ذات جمال أيضـــــاً فأضف إلى الواحد صفراً = 10 وإذا كانت المرأة ذات مال أيضاً فأضف صفراً آخـــــــــر = 100 وإذا كانت المرأة ذات حسـب ونسـب أيضاً فأضف صفراً آخـــــر = 1000 فإذا ذهب الواحــد....(الدين)... لم يبق إلا الأصفار...!!!
    2 نقاط
  6. نحتاج احيانا ان نكتب بعض السطور بعض الحروف فى المطلق ربما بلا هدف لكنها كيف نشعر فحسب دعونى اشارككم ولنكتب معا كلام ............ وبس فارس حزين فى غربته من جديد رفرف عليه الحنين قاعد يزيد حط الوجع جوه قلبه وبكى اصله ياعينى مشواره لسه بعيد ***** عجبى على دهر زى الشهر ما يتمش يبلينى بالقهر زى البحر ما يلمش وان رحت اشكى بضلوعى قالوا ما يهمش انت الوجع دنيتك والصبر مِتهمش
    1 نقطة
  7. مــيثــاق الشــرف لــكل مهــنة ميــثـاق شــرف،و لمـهــنة الطــب مــيثاق شــرف،و لكل فرع من فروع الطب ميثاق خــاص به يتعلق بنوعية التخـصص،و ميثــاق الشــرف يختلف عن القوانين و اللوائح و التعليمات،يختلف عن القوانين المنظــمة للمرور،و يختلف عن القواعد التي تحــكم العلاقة بين البائع و المشتري . ميثــاق شــرف مهنة الطب،انه شئ اســمي،و النصوص المدونة فيه اقل بكثير من النصوص غير المدونة،فهناك مــيثاق مكتوب و اخــر غير مكتوب .. اما الغير مكتوب فهو الاخطر و الاكثر قدســية . المـــكتوب يطلع عليه الناس و غير المكتوب يطلع عليه {الله} المكـــتوب ينظــم علاقة شكلية،و غير المكتوب ينظم علاقة انسانية غير المكتوب مســتوحــي من قــيم الحق المكتوب يلذم ابناء مهنة الطب بأسلوب و قواعد معينة في ممارستهم للمهنة،اما غير المكتوب فكل انسان يلذم به نفسه. الانســان حــين يتألم يــقــول يارب ثم يبحث عن الطــبيب،اي قدسية،و اي مكانة رفيعة،و اي دور عظيم في حياة الناس،و هي علاقة تنشأ بسبب الالم،ذلك الالم الذي يلجــئ المـريض الي الطــبيب ،و الطــبيب بعلمه الذي اعطــاه {الله} اياه يحاول ان يخــفف من هذا الالم و يزيلــه،و الطــبيب محظوظ ان ســخره اللـه لهذا العمل،وهذا تكــريم ،لانها ارفع و ظيفة او من ارفع الوظائف قد لا يضاهيها الا المعلم . فالطــبيب الكفء يحمل هم مــريضه في قلبه و يتألم لألمه و يتألم اكثر اذا فشل في اذالة المه ؟ ؟ بالامس،و بالصــدفة في المــساء كنت استمع الي إزاعة مونت كارلو و قد كان هنالك حوار بين المزيعة و احد الاطــباء النفسانين العرب لم يسعني المجال لمعلرفة اسمه و لكن شدني حديثه عن المرض النفسي،و الصــحة النفســية للانســان العربي بالذات،و كيف ان لويلات الحروب و الضغــوط و الخوف تؤدي في النهاية الي نفسيات منهارة و انسان محطم نفسيا،و تراكمات تستمر لسنوات طويلة انعكاسات ما بعد الصــدمة،تؤدي الي التبول الاارادي لدي الاطفال و العقد النفسية لدي الكبار. و تحدث أيضــا عن أهــمية الفصــل بين المــرض النفســي و الاضطــراب العقلي . و أن المجتــمع العربي قد لا يرحم الشخص الذى يلجــأ للبحث عن العلاج لدي الاطــباء النفسيين،و ان المجتمع لا يخلو من المرضي و لكن يخـشـون القيل و القال ؟ ؟ و تحدث عن ان الطبيب النفسي هــو نفســه درس كما يدرس الطبيب الجراح او طبيب الاطفال او طبيب النساء و التوليد،درس لنفس عدد السنين و و تخــرج بنفس الدرجة،و يستطيع ان يؤدي عملية جراحية مثله مثل اي متخصص،و لكنه تخصص في الطب النفسي. فأين الحــرج اذا ؟ ؟ لذا لا انفصــال بينهما،و ان بعض الامراض العضــوية سببها نفسي . بعض الناس تخشــي الذهاب هى نفسها او بإبنها او إبنتها الي العلاج النفســي كأنما هو عيب او حرام . المريض بمرض عضــوي قد يجد من يواسيه و يعزيه،و لكن المريض النفــسي من يواسيه او يحس به ؟ ؟،هذا اذا علمنا اصلا انه مريض و قد لا ينتبه اليه احد،والغرض من هذا الموضوع هو ان نقف و نحلل و نسترجع بعض التصرفات لبعض الناس و نسأل انفسنا من السوي و من المريض،من تعرض لضغوط و من لم يتعرض،من هذا و من ذاك...؟ ربمــا المرأة اكــثر قدرة علي التعبير عن انفعالاتها و قد تستسلم للبكــاء عند الاحــساس بالألم و لكن الرجــل الشــرقي يجب الا يبكــي و لا يحب ان يظــهر اي إنفعال فهذا فى قاموس الرجال الشرقيون عيب،و يجب ان يكتم كل احساس بالعجز او الضــعف،او هكذا يجب ان يكون فى نظر البعض،وبالتالي يصبح اكثر عرضة من غيره الي الضغط،و هنا يكمن الخطــأ،الكبت للعواطف و الانفعالات يؤدي الي تراكم الضغوط و بالتالي للاضطــرابات النفسـية. و نحن الشرقيون اذا كان الصبي عمره 10 سنين و بكي ننهره و نطلب منه بحذم الا يبكي و لا يظهر انفعالاته. و قد اكدت الدراسات الطبية الحديثة ان 6 امراض من امراض العصر الحديث و التي تؤدي الي الموت العاجل 4 منها أمراض نفسية ؟ ؟ لذا يجب الا نخــجل من الذهاب الى الطبيب النفسى فى حال شعرنا او من حولنا،بضغط نفسي او عصبى،واننا بحاجه فى الذهاب اليه. المدرس ينير العقول و يبني الشــخصــية،و الطبيب يزيل الآلآم لتصبح حياة الناس ،اجمل و امتع . و هـــي ادوار هــامة تحتاج لابداع،و مكابده و صبر،و اجتهاد . و الطــب النفســــي هو طب اعــظم الآلآم .... و الطــبيب النفســي هــو الاب و الاخ و الابن و الصديق و ..... ان دوره غير محدد بالتفصــيل في كتب الطب النفســي،الكتب التي تصــف الامــراض و تقــرر العلاج فقط،اما دور الطــبيب النفسي في حياة المــريض فلم يوصف بكلمات لانه دور فوق الكلمات .. و لذا من الصعب ان نحدده بميثاق شــرف . العلاقة بين الطبيب و المريض هــي علاقة مقدسة،و ترتفع درجة القداسه الي أقصي حد لها اذا كان المــريض يعاني نفسيا ؟ ؟ و {اللـه} الموفق . يصلح حال الجميع و يهدئ سرهم .
    1 نقطة
  8. بوابة الاهرام انا وضعت الموضوع في محاربة الفساد لان الموضوع متعلق باموال يتم تحصيلها بدون وجه حق وللتحقق من اذا لم تكن شركات السياحة تتحمل هذه التكلفة الاضافية ويتحملها المواطن فالي اين كانت تذهب هذه الاموال ليس هذا فحسب ولكن هناك بعض الوزارات التي تقوم بتحصيل اموال من الشعب وتذهب الي جهات معلومة مجهولة ومنها علي سبيل المثال وزارة الكهرباء التي اعتادت الصيف الماضي علي قطع الكهرباء عن المواطن المصري وفي نفس الوقت كانت تقوم بدعم الحزب الوطني بـــ 8 مليار جنية سنويا يتم تحصيها من الشعب المصري نرجوا معرفة ماهي حسابات الحزب الوطني من اين تمول واذا كانوا يقولون في الماضي انها تبرعات من رجال الاعمال فلماذا لا يتم التحفظ علي هذه الحسابات ومعرفة مصدرها فنحن كنا بالنسبة لهم كالبقرة التي كانوا يحلبونها او الدجاج الذي يضع يوميا مئات البيض الذهبي واذا كان زكريا عزمي قال ان الفساد للركب في الوقت الذي كان الشعب يري فيه ان الفساد قد الجم الجميع فالفساد في النظام البائد كالتسونامي الذي ظل يضرب مصر طوال ثلاثون سنة
    1 نقطة
  9. بالطبع منقوله و لكن نقلتها لاهميه الرساله من الجميل ان تكون حياتنا قائمه على نوازن بين اهداف لتعمير حياتنا و اهداف لتعمير اخرتنا لا بديل لاحدهما عن الاخر دعوه لوقفه صغيره نضع فيها اهداف و لو بسيطه بالتاكيد اجرها لاعند الله مادامت خالصه لوجهه الله بناء جامع حفظ للقران كفاله ايتام وقف المال او الصحه او العلم حتى و ان كان فقط تقديم صوره صحيحه و محببه للاسلام بتصرفاتنا و افعالنا ليكن لكلا منا مشروعه الاخروى الذى لا يريد منه اى استفاده الا فقط رضى الكريم تحياتى
    1 نقطة
  10. ملحوظه:يا استاذ طارق حسن لو ماكانش الثوار نزلوا كل جمعه ونادوا بالمليونيه .ماكانش حصل ربع اللي وصلناله دلوقتي المجلس العسكري بينقطنا بالقطاره في بديهيات كان مفروض يعملها .بس ما بيعملهاش غير لما نقول كلمة السر..........مليونيه والدليل: اخبار امبارح والنهارده حد كان يتوقع ده كله يحصل في يومين (قبل الجمعه)؟؟؟
    1 نقطة
  11. حاجة مهمة يا ريت ناخد بالنا منها الشباب حديث العهد بالالتزام و طلب العلم .. لازم يكونوا سفراء و قدوة تحبب الناس في المنهج مينفعش يتصرفوا كانهم الصواب المطلق.. خصوصا في المسائل الخلافية الموضوع ده مشايخ كثير اتكلموا عنه وانتقدوه واعود و أؤكد ان من ينشرون الاشاعات و يجتزئون الكلام لا بد من مقاضاتهم و فضح من وراءهم لان عاقبة تخويف المجتمع من بعضه و تربص فئاته ببعضها لن تكون الا وبالا على مصر الشيوخ و العلماء ادعوهم ان يتثبتوا قبل ان يتكلموا.. فمن يسمعون لهم كثر و هم عن كلامهم مسئولون ربنا يحفظ بلادنا و يصلحها
    1 نقطة
  12. قرأت لكبار الشعراء والكتاب .. وصغارهم وتأثرت ببعضهم احيانا،لكننى الان استطيع ان اجذم،ان لى لغتى الخاصه،وقليلون هم من بأستطاعتهم قراءتى،وتحويل افكارى الى كلمات ذات معانى،وعندما اجدهم لا اعرف كيفية التعامل معهم،فأنا اكبر فوضاوى فى التاريخ البشرى حياتى تعمها فوضى عارمه،وقراراتى نابعه من قناعاتى،التى هى بدورها نابعه من ذاتى قرأت لشعراء الجاهليه،مثل عنتره،ولبيد،وزهير والخنساء،وجليله،وجنوب،وبركه،وغيرهن كثروا والمعلقات السبع والعشر،ولعمرو بن كلثوم المهلهل،والنابغه الزبيانى،والحارث بن حلزمه والشنفرى،لشعراء الاسلام،مثل حسان بن ثابت وامرؤ القيس،والفرزدق،والصاحب،وملة وغيرهم ولشعراء الحداثه مثل،جبران،ونزار،وكامل وصلاح ولكبار الكتاب امثال،العقاد،طه،السحار،وحقى وغيرهم،وبى من الغرور ان اجذم،انه لو ان هناك من ينظمها حياتى لكان اسمى يتوسط من ذكرتهم بأعلى الشعراء ثلاثه،شاعر،متشاعر،شويعر،واذيد عليهم شعرور ولست اعد نفسى فى واحدا منهم، فقط انا اكتب كى افرغ احمالى على الورق،فهو الوحيد القادر على حمل اثقالى لى لغتى الخاصه جدا بى،كما لا اهتم ان كان يستحسنها البعض او حتى يزدريها اخرون،فقط اكتب حتى لا انفجر،بما يعج به خاطرى عرفت الغيره بين النساء،اما ما يحاك بصدور الرجال،فله مسمى واحد قد لا يختلف عليه اثنان .. هو حقد .................... واعمى وانها لا تعمى الابصار .......... ولكن تعمى القلوب التى فى الصدور { اللهم } زد فى عمى الحاقدين .. ونور بصيرة اولى الالباب المخلصين (امين)
    1 نقطة
  13. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لم يكن عندي شك أنها إشاعات وأكاذيب تنم عن انحطاط إخلاقي وإفلاس فمثلهم في ذلك كمثل القزم الذي نظر إلى عملاق فعلم أنه لن يستطيع مهما فعل أن يصل إليه فكان الحل الأمثل له أن يشوه صورة هذا العملاق قرأت أكثر من عنوان هنا لمثل هذه الأكاذيب وهممت بالرد ولكن قلت لنفسي وقتي أثمن من ذلك ولكنى تعجبت حقيقةأن ممن نقل هذه الأشاعات زميل فاضل كثيرا ما أعلمنا هو يرد أحاديث رسول الله صلى الله عليه وسلم والتي أجمعت عليها الأمة طيلة أكثر من أربعة عشر قرنا أنه توصل إلى ذلك عن طريق البحث والتحري وإعمال العقل ثم هنا نجده ينقل إشاعة لا يصدقها عقل وأرى أن الهدف من هذه الشائعات ليس فقط التشويه والإساءة لجماعة الإخوان أو السلفين وغيرهم ممن اصطلح على تسميتهم بالإسلاميين ولكن يوجد لذلك أسباب أخرى أهمها تعطيل مسيرتهم وإنهاكهم في الردعلى هذه الاتهامات والأكاذيب وكما قلت في تشبيه ذلك في موضوعي عزتي بحجابي أنهم كمن يضع العراقيل والحواجز أمام من يجدون في المسير فيقف ليزيلها وهكذا كلما جد فى السير وجد عراقيل أخرى فأنهك دون أن يصل إلى هدفه وأرجو أن ينتبه لذلك مشايخنا وعلماؤنا الأفاضل الذين يجوبون مصر الآن شرقا وغربا شمالا وجنوبا وكذلك الشباب العامل في الدعوة والذي ما إن زالت الموانع حتى انطلق يبدع فى المجالين الدعوى والخدمى وأن يكون للدعوة السلفية كيان ما يكون مهمته الرد على الأكاذيب والإساءات ويتخذ إجراءت قانونية كلما أمكن وحقيقة لا أعلم لماذا يقي بعض رموز الفساد خاصة في مجال الإعلام بكل أنواعه فما زالوا كما هم بنفس الفساد والعفن وكأن شيئا لم يتغير حولهم
    1 نقطة
  14. من اركيتكت : تلات حروف طيبه خدناها في الانشاء باء فاتحه باء طاء فاتحه طاء لام ضاماه لوون باااطااالوون ! وتلات حرووف ميته ! شيلناها مل الاخلاءءءء فاااء فاتحه فاااءء شين فاتحه شاااا لام ضمه لووون فااااشااالوون !
    1 نقطة
  15. طبعا مايحدث الان هو نتيجة انزعاج شديد لدى القله من الشعب المصرى الذين صور لهم خيالهم انهم سيطروا على مصر وان صوتهم هو المسموع ولكن جاء صندوق الانتخاب فى الاستفتاء جعلهم يفيقوا من اوهامهم طبعا انا لا اخفى اننا تخوفت على مصر من ان تسرق من العلمانيه واليبراليه بعد ماسمعت كلمات السيد الجمل المهم لابد ان نحترم ارادة الشعب ونتقبل الاخر انا ارى ان الجماعه السلفيه او جماعة الاخوان او الجماعه الاسلاميه ليسوا فى حاجه الى العنف المهم لنعترف ان مصر هى اغلبيه مسلمه وان الحكم الاسلامى قادم لا محاله عن طريق انتخابات حره ونزيهه ولذلك على المسلم العلمانى او المسلم الليبرالى ليس عيبا ان تشترك فى صياغة حكم اسلامى لا الاسلام ليس حكرا على الشيخ فلانى او الشيخ علانى تعال وشارك برأيك وضع صيغه اسلاميه لحكم اسلامى مهاجمة الاسلاميين لن يجدى نفعا مصر سوف تحكم اسلاميا خلال عشر سنوات فادعو العلمانيين والليبراليين الا يدفنوا رؤسهم فى الرمال وان لم يشاركوا ويتمسكوا بفكرهم فهذا حقهم لكن الا يسفهوا فكر الاخر ويتهموه بالرجعيه والتخلف وعليهم ان يقروا ويحترموا صندوق الانتخاب
    1 نقطة
  16. لعلمك ياجويرية اللبس فن وذوق مش بغنى وفقر يعنى عندك شعبان عبد الرحيم مثلا مليونير لكن شوفى لبسه عامل ازاى ولا الاراجوز ناس كتيرة معاها فلوس لكن معندهاش ثقافة اللبس وايه اللى يناسب المكان والتوقيت ده او لايناسبه شكلك عاوزنا ايران تانية ولا ايه ياجويرية ممكن طلبك ده فى رمضان يناسب صلوات التروايح او حتى صلاة الجمعة لكن الاولاد فى المدارس والجامعات او حتى اساتذة الجامعة وفيهم فقراء كتير صعب يروحوا بقفاطين طالما اللبس حشمة وساتر اللى لابساه لايهم يكون اسدال او غيره حتى لو مكنتش محجبة البنات والنساء مش بالاسدال ولا الرجالة بالعبايات لكن باحترامهم لنفسهم وخوفهم ربنا التغيير اننا نصلح اللى جوانا مش ندارى ورا عبايات وقفاطين
    1 نقطة
  17. ياستاذة جويرية اذا كان الغرض الغاء الفوارق الاجتماعية في اللبس فأيضا يوجد جلاليب وعبايات بينها فروق كبيرة في الاسعار والتفاوت الاجتماعي هيظهر هيظهر الا لو وحدنا التفصيلة والقماشة وبقي زي الزي المدرسي ربنا خلقنا بفوارق اجتماعية لا مانع تظهر في اللبس طالما بالحلال ودون تكبر صعب قوي المساواة في اللبس ثم ان لا كل الرجال هيلبسوا جلاليب وان كانت فاخرة ولا كل الانسات والسيدات هيلبسوا اسدال وان كان فاخر
    1 نقطة
  18. أقول لك إيه وأعيد لك إيه .. با حبيبي أنا بأضحك من معاميق معاميق قلبي الخبر لسه من نص ساعة ده على أساس إن كان عليهم كمبيالات من الدولة وواخدين سخانات بالقسط ؟ ويا ترى يا هل ترى إشمعنى النهاردة يا مجلس ؟
    1 نقطة
  19. المداخلة التالية لمداخلتك تجيب على سؤالك لأ يا أستاذ 'Mohammad' أنا ذكرت في مداخلتي التي أشرت إليها أن أغلب التجارب حولنا تؤكد هذه الفرضية ،، أثبتلي عكس الكلام ده مشكورا ..
    1 نقطة
  20. اتهامات جاهزة لمن خالفهم الرأى أو لمن صحح مساره أصبح أمن دولة واضح أنهم لسه عايشين فى زمن أمن الدولة الذى أصبح لاوجود له أو يمكن مابيقروش جرايد أو مش بيشوفوا التليفزيون ياريت حد يبلغهم ان مفيش حاجة اسمها أمن دولة دلوقتى يقول لهم أمن الدولة خلاص " بح " بلا شك يا أٍستاذ محمد الشيخ عليه علامة استفهام كبيرة من زمان وفتاويه غريبة جدا والجميع يعلم أن جماعة السلفيين بالذات مخترقة من زمان من مباحث أمن الدولة وكان للعملاء دور كبير قبل الثورة وفي الثورة المضادة وربما للآن ووصفه ربما باعتبار ما كان الشيخ الآن هو بطل الأون تي في وأو تي في والمواقع المسيحيية بفتاويه الغريبة والغير صحيحة فلذلك وجب التحذير منه تحياتي
    1 نقطة
  21. مسطول اتحكم علية بالاعدام سالوة اى اخر حاجة تتمناها ....... قال اتمنى ان يكون دة درس لية فى المستقبل مسطول حاضر عزاء واحدة حلوة .. المقرئ قال : اذكروا محاسن موتاكم .. قال المسطول : الله يرحمها .. دى كانت صارووووووووووووووخ شاب فرفور من الشباب السيكى ميكى دخل الجيش .. الظابط شافه وسأله اسمك ايه ؟ قاله : اسمي توتي .. قام الظابط ضربه على قفاه وقاله : بكره تجيني بإسم راجل .. تاني يوم بيسأله ها اسمك ايه ؟؟؟؟ قاله توتي الشرير فرفور حكموا عليه بالاعدام قالولوا :تحب تموت ازاى؟ قالهم :حطولي شطه فى الكورن فليكس مرة دكتور دخل عنبر فى سراية المجانين لقى واحد بيضرب نفسة بالشبشب سأل الممرضة ماله ده ؟ قالت أصله كان بيحب واحدة ومتجوزهاش ..دخل العنبر الى بعده لقى واحد بيخبط دماغة فى الحيطة قالها وده ماله قالتله اصل ده الى اتجوزها مواطن ليبي ... كتب على جدار ... القذافي عبيط. . . . .......... . . . . . . فاعتقلته الشرطة بتهمة افشاء اسرار الدولة القذافى : البلاك بيرى ممنوع سواء كان سامسونج او نوكيا مراسل للقذافي هل تخاف ممافعله المصريين والتونسين من قلب نظام ال...حكم؟ القذافي :انت مراسل غبي ايه الي يخلي المصريين والتوانسه يتظاهروا في ليبيا أوباما كان قاعد مع حسنى مبارك فى اجتماع جالهم صحفى سألهم ايه الخطط الجديدة ؟ جاوبه اوباما هنعمل حرب عالمية3 الصحفى قاله ازاى؟ اوباما :هنموت 120 مليون راجل و هيفاء وهبي سألهم الصحفي.... اشمعنا هيفاء وهبي ؟. قام ضحك حسنى و قال لاوباما مش قلتلك محدش هيسأل فى ال 120 مليون راجل
    1 نقطة
  22. اتهامات جاهزة لمن خالفهم الرأى أو لمن صحح مساره أصبح أمن دولة واضح أنهم لسه عايشين فى زمن أمن الدولة الذى أصبح لاوجود له أو يمكن مابيقروش جرايد أو مش بيشوفوا التليفزيون ياريت حد يبلغهم ان مفيش حاجة اسمها أمن دولة دلوقتى يقول لهم أمن الدولة خلاص " بح "
    1 نقطة
  23. انا ماكنتش فعلا اعرف موضوع الخوف ده واللي خلاني اتخانق مع واحد زميلي سوري بس دلوقتي عرفت هو ليه عمل كده كان عندنا اجتماع من حوالي شهر وكنا قاعدين في فندق واحد لعده ايام وكان لي زملاء يمنيين لما كنت اشوفهم سهرانين اقولهم يالا يابني انت وهو ناموا عشان عندكم ثوره الصبح بدري .احنا خلصنا ثورتنا خلاص فمن حقنا نسهر وكان الموضوع بيقلب بضحك وهزار وبعض الدعاء علي عبدالله طالح ولما قولت الكلام ده لزميلي السوري وشه اتغير وقالي ليه انت فاكر ان بشار زي حسني ؟ قولتله لأ بس انتم الي مش زي المصريين وعمركم ماهاتكونوا زيهم
    1 نقطة
  24. اه انا نسيت اقولك يا استاذ س س انا ماقدرتش اكمل فيديو (سيدى بشار) على راى واحده ست سوريه جارتنا الى شاطت فيا لما حاولت اطمن على اهلها فى سوريا متهمنا ( المصرين) اننا مابنحترمش حد و لسنا طويل و احنا اس بلاوى الوطن العربى الى جرائنا على حكامه من ساعت ما عملنا برامج تشتم الحكومه قلتلها يا سيتى ماهما الى ولاد ستين هوزء و حراميه هو احنا كونا بنشتمهم و هما بيصلوا فراخت تحكيلى على جمال سوريا و حلاوتها و الاكتفاء الذاتى و الدعم الحكومى و البنيه التحتيه و الصرف الصحى (قولت فى عقلى الله يحرق الصرف الصحى الى حكامنا ذلو اهلنا بيه ما علينا بعد السؤال عن سبب هجرة السوريين بره بلدهم لما الجو حار جاف صيفا دافئ ممطر شتاء راحت سايبانى و ماشياه عموما انا معنديش امل فى ثورة سوريا الراجل ده و ابوه العن من ستالين و عامل لمعظم شعبه غسيل مخ
    1 نقطة
  25. الشعب يريد يحرق مجلس الشعب و اعضاءه اولا احب احمد ربنا الحمدلله ان مبارك كان بيقول هطلع يطلع فى نفس ذات اليوم الشاب المبجل بقالنا ٣ ايام مستنيونه يطلع علينا بطلعتو الباهيه و بعدين العرب كلنا مستعدين نفدى الرئيس بروح و الدم ليه ان شاء الله و انا عايزه اقترح قانون يجرم و يحرم استخدام هتاف بالروح بالدم فى الوطن العربى يمنع كتابه و نطق ال ب و راها روح او دم و ان كان و لابد تنكتب البه فى صفحه و الروح فى صفحه تانيه بعدا عن الشبهات و يعاقب بالاعدام رميا بالصرم كل من يخالف هذا القانون اذ انى بعد تفحيص و تمحيص اكتشفت ان الهتاف ده هو السبب وراء تخلفنا الهتاف ده بيعملى نوع من الارتكريا المزمن و اه والله بحس انى مش طايقه نفسى
    1 نقطة
  26. كله كوم والراجل اللي قالوا "ياسيادة الرئيس العالم العربي قليل عليك ، أنت تستحق أن تحكم العالم أجمع" كوم تاني على فكرة لو بشار ليه أي إيجابية ، النفاق ده هيلغيها
    1 نقطة
  27. الباب الثالث: الحريات والحقوق والواجبات العامة مادة 40 المواطنون لدى القانون سواء، وهم متساوون في الحقوق والواجبات العامة، لا تمييز بينهم في ذلك بسبب الجنس أو الأصل أو اللغة أو الدين أو العقيدة. هذه المادة مخالفة للشريعة والواقع فالمواطنون رجال ونساء ليسوا متساوين فغالبية النساء عليهن واجبات الحمل والرضاعة وهى ليست واجبات على الرجال والرجل ليس متساوى مع المرأة فى الميراث مثلا كما قال تعالى "للذكر مثل حظ الأنثيين " وهو رئيسها كما قال تعالى "الرجال قوامون على النساء "والمسلم وغير المسلم لا يتساوون فى الشريعة فى الوظائف حيث تم تحريم عمل غير المسلم بالجهاد والقضاء ومن ضمنه الرئاسة مادة 41 الحرية الشخصية حق طبيعي وهي مصونة لا تمس، وفيما عدا حالة التلبس لا يجوز القبض على أحد أو تفتيشه أو حبسه أو تقييد حريته بأي قيد أو منعه من التنقل إلا بأمر تستلزمه ضرورة التحقيق وصيانة أمن المجتمع، ويصدر هذا الأمر من القاضي المختص أو النيابة العامة، وذلك وفقا لأحكام القانون. ويحدد القانون مدة الحبس الاحتياطي. يتم إلغاء ما يسمى الحبس الاحتياطى فهو مناقض لأول المادة "وهى مصونة لا تمس " والحبس مناقض للشريعة – حيث لا يوجد سجن فى الإسلام - ولأن العقاب لا ينفذ إلا بعد صدور حكم القضاء وأما قبله فلا لأنه قد يحكم ببراءة المحبوس بعد حبسه فيكون هذا اعتداء على حريته . مادة 42 كل مواطن يقبض عليه أو يحبس أو تقيد حريته بأي قيد تجب معاملته بما يحفظ عليه كرامة الإنسان، ولا يجوز إيذاؤه بدنيا أو معنويا، كما لا يجوز حجزه أو حبسه في غير الأماكن الخاضعة للقوانين الصادرة بتنظيم السجون. وكل قول يثبت أنه صدر من مواطن تحت وطأة شيء مما تقدم أو التهديد بشيء منه يهدر ولا يعول عليه. هذه المادة مخالفة للشريعة فلا يوجد سجون فى الإسلام لأن العقوبات آنية أى تنفذ فى لحظات وما يوجد هو حماية لبعض الناس فى بيوتهم بإقامتهم فيها مثل أهل القاتل حتى لا يقوم أهل القتيل بعمل مشاجرة معهم تنتهى بمقتل العديد من الناس . مادة 46 تكفل الدولة حرية العقيدة وحرية ممارسة الشعائر الدينية. هذه المادة مخالفة للشريعة فالدولة تكفل حرية العقيدة لغير المسلم وأما المسلم فليس عنده حرية فى العقيدة فلابد أن يخضع لأحكام الإسلام فى كل شئون حياته كما أن الدولة لا تكفل حرية ممارسة الشعائر الدينية كلها لأن الأمر لو كان كذلك لكان واجبا على الدولة حماية عبدة الشيطان فى ممارسة شعائرهم ومن ثم يجب تعديل المادة إلى : تكفل الدولة لغير المسلم حرية ممارسة شعائر دينه فى أماكن العبادة الخاصة به أو فى بيته ما لم تكن فيها جريمة محرمة فى قانون العقوبات مادة 47 حرية الرأي مكفولة، ولكل إنسان التعبير عن رأيه ونشره بالقول أو الكتابة أو التصوير أو غير ذلك من وسائل التعبير في حدود القانون، والنقد الذاتي والنقد البناء ضمان لسلامة البناء الوطني. هذه المادة مخالفة للشريعة فالمسلم ليس لديه رأى مخالف للشريعة ومن ثم يجب تعديل المادة إلى : حرية الاختيار مكفولة فيما أباحت الشريعة الاختيار فيه بين عدة أحكام أو قرارات أو أشخاص الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر وهو النقد واجب على كل مسلم ويقبل من أى شخص غير مسلم فى حدود الشريعة مادة 48 حرية الصحافة والطباعة والنشر ووسائل الإعلام مكفولة، والرقابة على الصحف محظورة وإنذارها أو وقفها أو إلغاؤها بالطريق الإداري محظور، ويجوز استثناء في حالة إعلان الطوارئ أو زمن الحرب أن يفرض على الصحف والمطبوعات ووسائل الإعلام رقابة محددة في الأمور التي تتصل بالسلامة العامة أو أغراض الأمن القومي، وذلك كله وفقا للقانون. هذه المادة يجب ربطها بالشريعة لأنها على إطلاقها تعنى أن من حق الصحف وغيرها إنكار وجود الله ونشر الفاحشة فى المجتمع وهو أمر حادث حاليا من خلال نشر صور النساء الخليعات العاريات والاعلانات عن المحرمات كالسجائر وغيرها ومن ثم يكون تعديلها إلى : مادة 49 تكفل الدولة للمواطنين حرية البحث العلمي والإبداع الأدبي والفني والثقافي، وتوفر وسائل التشجيع اللازمة لتحقيق ذلك. هذه المادة مخالفة للشريعة فالبحث العلمى والابداع الأدبى والفنى ليس حرا حرية كاملة فمثلا البحث العلمى يكون محرما عندما يبحث فى التجسس على الحرمات المصونة فى الدستور وعندما يبحث فى أمور تناقض الوحى مثل الصعود إلى القمر والكواكب والإبداع الفنى والأدبى عندما يستغل لنشر الفاحشة والكفر بالله يكون محرما ومن ثم وجب تعديل المادة إلى تكفل الدولة للمواطنين اختيار وتأليف البحوث العلمية والابداعات الأدبية والفنية فى حدود أحكام الشريعة مادة 53 تمنح الدولة حق الالتجاء السياسي لكل أجنبي اضطهد بسبب الدفاع عن مصالح الشعوب أو حقوق الإنسان أو السلام أو العدالة. وتسليم اللاجئين السياسيين محظور. هذه المادة مخالفة للشريعة فلا يوجد لجوء سياسى وإنما الدولة تكفل لمن يريد الإقامة فيها أمنه وسلامه كبقية المواطنين فيها واللجوء السياسى فى الإسلام هو مؤقت فيجب تأمين الكافر على حياته واسرته معه مع دعوته للإسلام طول فترة إقامته المؤقتة حتى يذهب لدولة أخرى يأمن فيها على نفسه وأسرته وفى هذا قال تعالى بسورة التوبة"وإن أحد من المشركين استجارك فأجره حتى يسمع كلام الله ثم أبلغه مأمنه " مادة 61 أداء الضرائب والتكاليف العامة واجب وفقا للقانون. لا يوجد ضرائب فى الإسلام وإنما الموجود الزكاة على أغنياء المسلمين والجزية وهى مقابل الزكاة على أغنياء المسيحيين مادة 62 للمواطن حق الانتخاب والترشيح وإبداء الرأي في الاستفتاء وفقا لأحكام القانون، ومساهمته في الحياة العامة واجب وطني. لا يوجد فى الإسلام شىء اسمه الترشيح من النفس وإنما الترشيح يكون من الغير لأن هذا مخالف لقوله تعالى "فلا تزكوا أنفسكم هو أعلم بمن اتقى "
    1 نقطة
  28. كل الحكم دي عن اللسان واللي بيجرا لنا من وراه "عبرة لمن يعتبر"
    1 نقطة
  29. كل وقت بتأكد انه البرادعي هو الاصلح والأنسب البرادعي اول ما انتقد الحوار الوطني وقال في تويتة له الم يكن الاعلان الدستوري بكل تداعياته ادعي الي الحوار الوطني منتقد ان محصلش حوار وطني زي ده قبل الاستفتاء البرادعي دايما يقول انا عمري هابقي ديكور ولو حسيت اني هابقي ديكور هانسحب والحوار الوطني بعد الاعلان الدستوري عن نفسي مش حاسس انه هيخرج باي قرارت مؤثرة والغرض الوحيد منه تهدئة الشباب الثائر اللي طمعان في اكتر من كده بكتير
    1 نقطة
  30. حاضر يا عم ابو محمد ... هاديها كمان فرصة أخيرة عشان خاطرك إنت تصدق بالله ؟ والله والله والله ... أي نقد أو هجوم لي على المجلس العسكري بيكون من ورا قلبي .. وبأبقى نفس أطلع واهم او كذاب او مش شايف الحقائق .. لكن للأسف ... انا أذكر حقائق على الأرض وحدثت بالفعل ولا أجد لها إجابة .. أعطي العدالة فرصة ؟ حاضر يا عم ابو محمد مرة تاني بس يا ترى : 1- أديها فرصة لحد إمتى عشان تفسر لي سر حرائق أقسام الشرطة وهروب المساجين من السجون ؟ 2- أديها فرصة لحد إمتى عشان تفسر لي تخاذل جهاز الشرطة حتى الأن .. وكان منظر اللواءات البشوات في منتهى الزبالة أمبارح وهما في ميدان رمسيس بيطهروه من الباعة الجائلين اللي إحتلوه .. وماشي حواليهم رجال الشرطة العسكرية عاملين كردون حواليهم بيحموهم .؟ 3- أدي للعدالة فرصة لحد إمتى ولسه أول أمبارح فقط ومنذ أكثر من شهرين الشرطة مختفية تماماً من محافظ العريش ولسه راجعين شغلهم أول أمس فقط يا عمنا ؟ 4- أديها فرصة لحد إمتى وعندنا فيديوهات موثقة عن سيارات الكلاب الشرطة اللي دهست الشباب اللي زي الورد .. الشباب دول أولاد حضرتك وأخواتي وقرايبي دمهم راح هدر يا فندم ؟ 5- أديلهم فرصة لحد إمتى وحتى الأن لا يوجد بلاغ ضد سيارة السفارة الأمريكية التي دهست العشرات قدام عنينا والموضوع راح سيادتك ؟ أظن دي لو في أمريكا او دولة من دول الموز حتى كانت الحرب العالمية الثالثة قامت .. لإن قيمة الإنسان لا تقدر بثمن هناك ؟ 6- أدي العدالة والمجلس العسكري فرصة وهما بيعينوا سامي الشريف عضو لجنة السياسات وأحد صقور الحزب الوطني ومهندس حملة الورنيش لترشيح مبارك سنة 2005 .. ومهندس حملة تلميع جمال مبارك عشان التوريث يبقى على مقاسه .... المجلس عينه حضرتك رئيساً لجهاز الإذاعة والتليفزيون . وهو أيضاً لسه عميد كلية الصحافة والإعلام والدنيا مولعة هناك من الطلبة والأساتذة اللي مخنقوين منه .. وعشان سواد عيونه ينزل الجيش يضرب المعتصمين ويعتقل منهم ناس ويفض الإعتصام .... ؟ أديلهم فرصة يا فندم ؟ 7- أديلهم فرصة يردموا على ملفات أمن الدولة اللي أستولى عليها الجيش والموضوع خخخخخخخخخخخخخخخخ .. نام ومش عارفين الدنيا حصل فيها إيه .. ولا ده أمر ما يهمناش أو على رأي شفيق يا راجل " مالناش فيها " ؟ 8- أديلهم فرصة وأنا سامع نائب رئيس جلس الورزاء بوداني بيقول إنه عاوز يمشيها بلدي ونقبل قرشين لا مؤخذه يترموا لنا على أقذر حذاء من الحرامية اللي مسجونين ونهبوا ثروات البلد .. ويطلعوا أطهار وشرفاء وصفحتهم بيضا ؟ 9- أديلهم فرصة وأنا سامع إميارح في مجلس الحوار الوطني أصوات تتحدث عن المصالحة الوطنية مع رموز الحزب الوطني وأولهم مبارك واللاشريف وفتحي شرور وزكريا عزمي وأبية جمال ؟ الله ... دي لعبة حلوه والله ... نتجمع بقى كلنا في دوار قصر العروبة ونقوم نبوس على راس بعض وحقك عليه يابا الحج وأنا غلطت في حجك 30 سنة ... ويحلفوا عالمصحف إنهم مش هايعملوا كده تاني ونرجع بقى المياه لمجاريها وسمنة على عسل .. لأ يا فندم .. أنا مش هاسمح لمصر تكون عزبة مرة أخرى ... ومش هاسمح لحد مهما كان إنه يعمل إنه بيفهم أكتر مني وإنه بيعمل الصح وإني علي السمع والطاعة ... دي بلدي ولي فيها حقوق ومن حقي أفهم ما يحدث .. هم لهم القيادة أينعم أتفق مع الجميع على ذلك .. لكنني لست دابة لكي يقودوها وهي مغمضة العينين ...
    1 نقطة
  31. اوكيه يوم السبت يكون عندك في رساله لانه عندي بالشغل وهوا اجازه طبعا اليوم
    1 نقطة
  32. أغلب تجارب العلمانية والليبرالية حولنا في العالم تؤكد على هذه الفرضية ، وهل وضعت قوانين تنظيم الدعارة إلا في ظلال العلمانية مثل تركيا البلد المسلم التي جردها أتاتورك لا سامحه الله من ثوب إسلامها فاضمحلت من ريادة العالم إلى تسول الإشتراك في الإتحاد الأوروبي ألم يكن الشذوذ الجنسي يتم وصفه بأسوء الألفاظ في أوروبا وأمريكا حتى الثمانينيات ثم تم تحوله منذ عقدين إلى سمو روحي وحرية شخصية تحت ظلال العلمانية والليبرالية. سؤال على الهامش : ياترى حضرتك تقصد مين بكلمة برتراند راسل ؟؟
    1 نقطة
  33. معلش يا جماعة تيمور بعت لي رسالة امبارح وقالي احطها ليكم هنا بس حظه اني كنت نمت قبل اقراها وده نصها وعلي مسؤليته هو من اركتيكت : الفاضلة مصرية ,, من السهل جدا اتهام الابرياء بعد قطع كل السبل عليهم للرد والدفاع ,, فقد اصبحت الساحة خالية الان فنكتب ما نشاء ونصطنع الادوار كيفما اتفق ,, اطلب من عادل بك حق الرد الذي يكفلة لي كل عرف لن اكتب تحت الوصاية ولن استعير قلم زميل لي قد اسبب له الاحراج لان مالدي بالتاكيد صادم كالعادة ,, في انتظار ردكم الكريم او فلتتوقفوا عن ذكر من قصفتم له القلم ,,
    1 نقطة
  34. يحدث في اليابان http://www.youtube.com/watch?v=0HeUixe_Lpg
    1 نقطة
  35. أعتقد أن من كتب هذا المقال تناول القضية من الجانب الذى يميل اليه ولكن لو نظرنا للقضية من كل وجوهها فلسوف نرى ماهو أسوء من ذلك. فلقد داب السلفيون بكل اشكالهم الا قليلا بشكل متعمد ولااعتقد انه كان عن جهل بتشويه معانى الديمقراطية والليبرالية والعلمانية ، فقد وصفوا الليبراليين والعلمانيين والديمقراطيين بصفات الكفر أرحم منها. اعتبروا اى ليبرالى او علمانى او ديمقراطى بأنه ممن يشجعون على الدعارة والشذوذ والإلحاد والدياثة وعدم النخوة متناسين عن عمد أنهم يتحدثون عن مسلمين الله وحده يعلم مدى قوة وصحة أيمانهم .
    1 نقطة
  36. أخي الفاضل حسام جميل ان الانسان يترك لإحساسه العنان في فهمه لمن حوله " أحيانا " و لكن لا يصح يا أستاذي أن تحاسبنا على شيء حضرتك حسيت بيه الاحساس قد لا يكون صادقا في جميع الأحوال خصوصا إذا وافق ميل معين لدى الإنسان في تصديق أمر ما فهو بالتالي سيحوّل كل ما يحدث أمامه إلى أشياء متوافقة مع ميله لتصديق ذلك الأمر حضرتك لست محاميا كما قلت و هدفك نبيل في رفع الظلم عن إنسان بريء ( في نظرك) طب ايه العمل لو كان الانسان ده كلامه معانا اللي محدش بيشوفه مفيهوش البراءة اللي حضرتك متصورها؟؟ بس للأسف قواعد الإشراف تحول بيني و بين ذكر ما يحدث في كواليس الإشراف و الذي نعتبره أمانة نتحملها كطاقم إداري و لسنا كغيرنا من المنتديات التي تفضح تصرفات الأعضاء على الملأ و تشطب على أسمائهم بشكل مخزي عند ارتكابهم لمخالفة و إن كنت أؤيد ذلك بشدة بشكل شخصي فإن الأستاذ عادل - الذي قيمتموه بالسلب - يرفض ذلك بشدة حرصا على مشاعر الأعضاء شفت حضرتك إن الإحساس مش دايما صح عموما بعد هذه المداخلة لن أرد مجددا لأنني لم يعد هناك ما أقوله خللي اللي يظلم يظلم و اللي يتكلم يتكلم و في الآخر كل واحد يعمل اللي يمليه عليه ضميره و اللي يخليه ينام مرتاح و هو متأكد أنه ما ظلمش حد و زي ما بيقول المثل المصري الجميل " يا بخت من بات مظلوم و لا باتش ظالم" تحياتي للجميع ملحوظة بس لرد الظلم عن الأستاذ طارق الموضوع اللي حضرتك معترض عليه في باب" استراحة المحاورات" و ليس في باب موضوعات جادة أو سياسة داخلية لذا فاختياره سليم تماما و لا يشوبه شيء تحياتي
    1 نقطة
  37. اخى الفاضل الاستاذ طارق كنت لا اود ان ارد عليك بنفس طريقة تصيد اخطاء (من وجهة نظرك البحتة) بعض الزملاء كما حدث فى المشاركة رقم 3 ولكن عشان تبقى الصورة واضحة ليك ومكتملة للجميع ارجو رايك فى الكلام ده دى كانت مشاركتك فى اول الموضوع وده كان موضوع جديد ليك النهاردة فوتوشوب للسيد الرئيس واللى من وجهة نظرى بتنفى كل الكلام اللى فوق واللى تحته خط اعتذر يا سيدى الفاضل على تصيد الاخطاء (وده مش اسلوبى) بس قولت اذكر أخ فاضل بالنسبة لى انا اتضايقت جدا من الصورة ومرضاش ان الصورة دى تكون فى كتاب محاورات المصريين والصورة لا تعنى اى فكر او مضمون وضيعت من وقتى 6 دقائق فى فتح الصفحة تقبل تحياتى سيدى الفاضل
    1 نقطة
  38. الموضوع دا لواحدة صاحبتي هي عارفه نفسها عاوزة تعرف طريقة اللازانيا المقادير علبة لازانيا بشاميل لحمة مفرومة معصجة مضاف عليها صلصلة الطريقة نجيب الصينية اللي هانعمل فيها اللازانيا و نحط طبقة بشاميل طبقة من رقائق اللازانيا طبقة لحمة مفرومة طبقة رقائق لازانيا طبقة لحمة مفرومة طبقة رقائق لازانيا و اخيرا طبقة من البشاميل و نرش على الوش شوية سمنة صغيرين عشان الوش يحمر و جبنة موتزاريلا و ندخلها فرن عالي نوعا و نحطها على الشبكة في النص يعني و نسيبها لحد ما القعر يحمر شوية و بعدين نفتح الشواية لحد الوش ما ياخد اللون الدهبي و ادي صورة و هي مقطوعة عشان تشوفوا الطبقات اي اسئلة احنا حاضرين
    1 نقطة
  39. صلاح الدين كان معدي وقابل ريتشارد قلب الاسد فسأله : أتريد السلام؟؟ فقال ريتشارد : لا انا اريد العبور فقط!! فقال له صلاح الدين: اركب الاتنين بنفس الاجرة :P
    1 نقطة
  40. بكل شده اؤيد هذهالمظاهره وامثالها ...سمعت تعليق من ابنتى كتبته على الفايسبوك ..اثار انتباهى جدا ..كتبت ..انتبه الثوره ترجع الى الخلف !!!!!! وما ضاع حق وراءه مطالب ...ولو صبرررررررنا زى ما بعضنا بينادى صدقونى سنين صابرنى لما اتعودنا الصبر والصبر زهق مننا ايه المانع اننا نشتغل والعجله تدور ومانتازلش عن حقنا ؟؟ ايه المانع اننا نفضل على يد واحده لحد ما تتحقق اهداف الثوره اللى راح فيها زهره شباب ولادنا ؟ اللى بيحصل دلوقتى مخيف جدا ..التسويف فى الامور ده مقلق جدا .. وجود حد زى زكريا عزمى وما يمتلكه من اسرار للبلد مخيف السكوت عنه وعن صفوت الشريف ونظيف وغيرهم مرعب هما فين ؟ وليه البطء فى التحقيقات دى؟ اتذكر برنامج كان عالمحور من شهور لسجينات فى سجن القناطر والله مانمت وقتها ولا نسيته للان...الستات كانوا محكوم عليهم من 3 سنوات ل 15 سنه ليه ؟؟ شيكات وكمبيالات لاتتعدى الالاف منهم اتحبست على كمبيالات بخمسه الاف جنيه كانت بتجهز بنتها اللى فاتها القطر زى ما قالت فكتبت كمبيالات على نفسها وما سددتش ... طيب 5 الاف جنيه وحكم فورى وسجن لامرأه جاهله او حتى متعلمه واللى نهب مليارات ومص دم شعب نستنى عليه ده كله ليييييه؟؟ لابد من الثوره والله واستمرارها مع دوران عجله الانتاج ...هى مرحله عصيبه مافيش شك ولكننا بدأنها ويااارب ثبتنا وساعدنا على الاستمرار كل فى مكانه حتى ان شاء الله ما يضيعش حق وراه مطالب به اعتذر لانى كتبت ومحيت المشاركه لخطأ ما ,,,وسامحونى لجهلى سابقا بأمور كتيره تخص بلدى ...مش عيب انى اتعلم من ولادى
    1 نقطة
  41. حلقة علم تحت القصف .. في غزة
    1 نقطة
  42. إليها ؟؟؟ المرأة كالشعلة اذا عرف الرجل كيف يمسكها أضاءت طريقه , و اذا أخطأ في مسكها أحرقت يداه
    1 نقطة
  43. اليكم جميعا ...احبائى المحاورين مالكم ؟؟؟ نبرتكم فى الكلام متغيره ؟ هو انا كنت مغيبه فعلا الفتره اللى فاتت...مش عارفه ايه اللى بيحصل بجد :happy: ومش لاقيه اللى يدلنى ؟؟؟ طيب ارجوكم بصوا على اللى فات بشكل تانى مختلف واوزنوا الامور بشكل محايد جدا ..حاولوا تفتكروا اى شىء أأأأأى شىء يكون حلو ايجابى للشخصيه او الموقف او.......اللى انا مش عارفاه ولا فهماه لحد الان يمكن يشفع له وترجعوا تانى احباب وراضيين رجعوا الابتسامه لوشوشكم وقبلها لقلوبكم صدقونى احنا محتاجين نبقى جنب بعض اوووووووووى مش ناقصين غربه حتى عن نفسنا صباحكم بلون الحب اللى من غير مقابل
    1 نقطة
  44. 1 نقطة
  45. وصلتني على الايميل قلت فرصة نغير جو الكآبة الي عايشين فيها بقالنا كام يوم .. An Egyptian Interview مقابله صحفيه مع مواطن مصري Reporter : Hi Egyptian : Hello Reporter : Do u speak English Egyptian : B erfect Reporter : Do u mind if I interview u Egyptian : No, I don't have a mind Reporter : What's your name? Egyptian : Taha Reporter : Sex? Taha : I love it Reporter : oh no, I meant male or female? Taha (yelling): what do u sink? Reporter : it's just for the sake of the report. Never mind...male. ... Taha : No.. I like female Reporte r : How do u find life here in Egypt ? Taha : Egybt..Very nice cantry..nice wezar..nice food..byramidz Reporter : Oh well..beside the weather and the pyramids..what else do u like in ur country? Taha : Byramids, nice wezar, nice food Reporter : DO YOU WORK? Taha : Yas, when I am not buzy.. Reporter : What do u think about the traffic problem in Egypt ? Taha : Very big broblem..very much cars..u see?..but za guvurment is trying to make it bettar..zey did za circle street and za mehwar street..and zey make all streets one way so if u go..u cant come back!!! Reporter : What about the economic problems in Egypt ? Taha : I do not undurztand what u say Reporter : I mean..how do u deal with money problems in egypt ? Taha : Egypt very rich cantry...we have alot of cotton..alot of water..and we have byramidz Reporter : So do u make a lot of money? Taha : No no.. it is not legal to make money..one frend I know make money at home..and he go to brizon..if u make money at home.. you will go to brizon Reporter : let me rephrase..since Egypt is a rich country.. do u have a lot of money? Taha : me? ...Not a lot…..but I eat and drink Alhamdulelah? Reporter : Then where does all the money go? Taha : Guvurment Reporter : And what does the government do with the money? Taha : Zey Build circle street, mehwar street and make all streets one way Reporter : well , Ok...Do u vote? Taha : What duz zat mean? Reporter : Do u choose your president Taha : Who, Mubarak? Reporter : yes Taha (nervously) : I didn't give my voice..But if I was. I will give him my voice Reporter : Why him? Taha : Because he was an airoplane in za war..he waz za leadar airoplane Reporter : But there r no wars right now Taha : But if we have war..u see?...we know we will have a very good airoplane in it Reporter : what about the last 26 years? Taha : I got marry..and have Ahmed an d Amira..and………. Reporter : No, I meant Mubarak. Taha : He also marry… and have… Reporter (interrupting) : No, I meant what did Mubarak do for Egypt in the last 26 years Taha : He build circle street, mehwar street and make all streets one way Reporter : Thank you very much for ur time Mr. Taha Taha : No broblem, only 10 bounds Reporter : I never said i will pay u for this Taha : ok ok…. Zanks a lot. <br clear="all">
    1 نقطة
  46. حقيقة علمية: عندما يغضبك احدهم فأنت تستهلك42 عضلة للتكشير فى وجهه :angry: مما يؤدي لشيخوخة مبكرة بينما انت لا تحتاج سوى 4 عضلات فقط عشان تلسعوا كف على آفاه فلا تتردد وحافظ على شبابك! :hysterical:
    1 نقطة
  47. في صيف 1825 قضي داروين وقته كطبـيب تحت التدريب اثناء مساعدة والده في معالجة الفقراء ثم التحق بجامعة ادينبورغ للطب . وجد داروين المحاضرات مملة والجراحات مكئبة فتجاهل الدراسة. في ثاني سنة انضم إلى جروب للطلبة المهتمين بدراسة الطبيعة . لاحقا عمل كمساعد لروبرت جرانت في ابحاثه عن تكوين وحياة اللا فقريات البحرية . عام 1927 قدم داروين للجروب الخاص بالطلبه أول اكتشافاته. في هذه الاثناء كان عالم الطبيعة لامارك أول من يستخدم لفظ evolution وأول من استطاع ان يصنع نظرية بتسلسل منطقي لفكرة التطور. اقترح لامارك ان ظروف الطبيعة تضغط على الكائنات للتغير جسديا . وان كل الكائنات ولدت بسيطة ثم دفعت لتكوين اكثر تعقيد ثم ورثت 'تعقيداتها' لذريتها. مثلا كمثاله الشهير: الزرافة. قال لامارك ان الزرافة كانت رقبتها قصيرة و مع ارتفاع الاشجار دفعت الزرافة كيميائيا وجسديا على 'تطويل' رقبتها . ثم ورثت هذه الصفة لذريتها. لم تكن هذه الفكرة جديد ةعلى داروين حيث انها كان مر على فكرة مشابهه لها في كتابـات جده الراحل ولم يعرها أي انتباه حين اذ. تجاهل داروين لدراسته الخاصة بالطب أغضبت والده فقرر نقله الي Christ's College في كامبريدج كخطوة لتحويله إلى راهب. وتبدل الحل من سيء إلى أسوأ. لم يعطي داروين أي اهتمام لدراساته وقضى كل وقته في الرماية وركوب الخيل .ثم تعرف على هواية جمع الخنافس واصبح يؤديها بحماس شديد مما ادى إلى نشر بعض من ماوجده في صحيفة Ilustrations of British Etymologyالعلمية التي امتلكها جون هينسلو استاذ علم النباتات . ومن هنا تعرف داروين على علماء طبيعية اخرين واصبح يتبع هينسلو في كل مكان حتى اطلق عليه لقب ' الرجل الذي يمشي مع هينسلو' the man who walks with Henslow).عندما اقتربت الامتحانات انتبه داروين للدراسة و حصل على المركز العاشر على دفعة تكونت من 178 طالب عام 1831. التحق داروين بجامعة ادينبـرغ لدراسة الطب عام 1825 وتركها عام 1827 التحق داروين بجامعة College Christ's عام 1828 وتخرج عام 1831 غرفة داروين في جامعة College Christ's مجموعة خنافس داروين بعد التخرج استقبل داروين رسالة من هنسلو يدعوه إلى رحلة على متن سفينة Beagle HMS والتي كانت ستنطلق بعد 4 اسابيع من تاريخ الرسالة وستسمر لسنتين . كان الغرض من هذه الرحلة هو رسم الخط الساحلي لجنوب امريكا . اعترض الوالد بشده معتبرها مضيعة للوقت , لكن نجح خال داروين في اقناعة. يتبع ...
    1 نقطة
  48. بالعكس خالص ياعزيزتي اغابي لا حالتي متوترة ولا اعصابي تعبانه واكبر دليل على كده اني مش انا الي بدأت الهجوم على شخص احد الاعضاء ومسكت فيه زي الي ماصدقت وبدال مااتناقش في كلامي اتفاجأ بالي جاي حامي يناقشني في ازاي ولد خرسيس تتجرأ تتكلم في حظرت افنظيم .. وللمرة الالف عدد الاعضاء الي بتتكلمي عنهم دول يافي باب كندا يافي مواضيع الشات بتاعت قسم المغتربين .. وهنروح بعيد ليه .. انزلي بالماوس تحت شويه في الموضوع ده او اي موضوع تاني ميكونش في القسمين دول وشوفي عدد الاعضاء الي دخلوه بعدين تعالي جادليني في العدد .. اجمل مافي الموضوع اني طرحت وجهة نظر جائني عليها ردين .. الاول بيدعي ان المنتدى ماشي بيتطور زي مصر كده باهلها وان الحزب الوطني جاء لسده الحكم برغبة الجماهير الغفيرة .. والثاني بيقولي اصلك مش واخده بالك انتي مش عارفه نفسك ومتعرفيش اعصابك شكلها ايه وعندك مشكلة مش شيفاها والاعوجاج الي ظاهر امامك من الشاشه مش من الي فيها بالظبط كده زي مشكلة دخول الاعضاء للمنتدى الي طلعت عيب في الجهاز عند الغالبية العظمى على مختلف اجهزتهم بل ومواقعهم ومش في الموقع ابدا طبعا هي اجهزتهم السبب بدليل انها بتختار مواقع ومواقع على مزاجها تفتح ده وتعصلج مع ده .. خلاص يااغابي ولايهمك انا الي غلطانه وانا الي لابسه النظارة بالمشقلب والمنتدى شغال وعمران ماشاء الله وعدد الاعضاء الهم بارك كل يوم في زياده . انا هوجع دماغي ليه ؟ مفيش حد بيقرأ ولو قرأ محدش بيهتم ولو اهتم يبقى عشان يعلق على شخص من تكلم مش على ماتكلم بيه .. بالعكس كلامك مزعلنيش نهائيا وان كنت بحسدك على نظرتك الوردية للمنتدى ومش عارفه ياترى انا الي خايفه علي زياده عن اللزوم فعوزاه يبقى احسن وبالتالي بنتقد ولا انتي الي بتحبيه اكتر وبالتالي مش شايفه فيه عيب ومش قابلة عليه نقد .. ربما تكون الاخيرة لان الرصيد عندي اوشك على النفاذ .. بقي تعقيب بسيط جدا وهو الجزئية دي ... اهو الجزئية دي بالذات هي سبب انهيار المنتدى يااغابي واهو طريقة التفكير دي تحديدا ان البعض بسببها بيكتب عشان يحصل على نقطه خضرا وبيخرس عشان مياخذش الحمرا .. هي دي بالذات الي هتجيب ضلفه لما كل واحد بيكتب الي مفروض يكتبه مش الي مفروض يعتقده .. لا ياعزيزتي آخر ماافكر فيه اني اسكت على غلط عشان احافظ على ( تاريخي ) او عشان ( مخسرش الناس ) .. اصلا كلنا بلا استثناء هنترك المنتدى ده وغيره ان مكانش بكرا ولا بعده يبقى بعد عشرة عشرين سنة .. محدش بيبقى في مكانه للابد .. ومش هيبقى مننا غير كلمه حق ووقفة مع حق .. مش هينفعنا بعدين اننا كتبنا عشان نرضي فلان او عشان انضم لشلة علان .. لو الحفاظ على ( تاريخي ) هيجي بسكوتي ولا محاباتي عشان مخسرش حد يبقى لا مؤاخذه ( طز ) في التاريخ ده .. مهو مش عشان اكسب الناس اخسر نفسي .. وفي النهاية الي هيزعل مني لمجرد اني بقول رايي يبقى زعله ميهمنيش .. وباستثناء من بادلتهم التهكم على تهكمهم وتكلمت معاهم بقلة ذوق تتماشى مع قلة ذوقهم معايا فاعتقد اني مغلطتش في حد واعتقد اني مقلتش حاجه تستدعي الزعل .. بشكرك على ذوقك اكيد..
    1 نقطة
  49. كلام وبس سافرت بين حروفك والنغم لحظات صارحت فيها قلبى بأنى عاشقة انتشت روحى ..........وابتسمت وحين نظرت الى عيون قلبك وجدت حدودى بين المقلة والجفن مجرد لحظة فعدت خانعة الى موطنى فى ركن الدفتر
    1 نقطة
×
×
  • أضف...