اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. se_ Elsyed

    se_ Elsyed

    الأعضاء


    • نقاط

      12

    • إجمالي الأنشطة

      25,017


  2. مغتربة

    مغتربة

    الأعضاء


    • نقاط

      7

    • إجمالي الأنشطة

      4,417


  3. لماضة مصرية جدا

    • نقاط

      6

    • إجمالي الأنشطة

      5,613


  4. الســـاري

    الســـاري

    الأعضاء


    • نقاط

      6

    • إجمالي الأنشطة

      869


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 14 مار, 2011 في جميع الأقسام

  1. متشكرين يا عم كامل ... ووصف لم أكن أتوقعه منك ... وياريت تسوق لنا أدلة على ما قام به زعيم السوقة والدهماء خصوصاً في إطفاء نار الفتنة بقرية صول ... وياريت كمان تتعب شوية وتنزل لزعيم الغوغاء والدهماء خطبة يوم الجميعة الماضية التي ألقاها في مسجد عمرو بن العاص .. واقسم بالله العظيم كانت تدرس للمسيحيين قبل المسلمين لما فيها من دعوة تسامح ومساواة ومواطنة وتعاون من غير تمييز . أما عن تشجيعك لهؤلاء المعتصمين وقولك لم أكن أتخيل إن إنسان مصري مثقف ووطني - من غير شك - مثلك يعقد مثل هذه المقارنة المقارنة بين المصلحة العامة للبلد ... وبين مصلحة خاصة لفئة خاصة في وقت حرج مثل هذا .... أما من يقود الغوغاء والدهماء .. فهم للاسف اللي لأول مره أشوفهم في حياتي على شاشات التليفزيون .. رجال دين مسيحيين يمسكون ميكرفونات ويسخنوا في الناس أمام ماسبيرو عشان يهتفوا - إرفع راسك فوق إنت قبطي .. و - كنيستي هي أمي وطظ في مصر والبلد كلها أهم حاجه الكنيسة هي اللي نتقوقع فيها ومش مهم البلد بحالها ... ولا أدري ما هو وجه المقارنة بين مظاهرات محترمة تعبر عن مطلب أو رأي ما لفترة معينة .... وبين ما رأيناه رأي العين من قطع لطريق المحور وكوبري 6 أكتوبر وتحطيم للسيارات التي تمر ؟ أما اللي خرج عليهم أهالي العشوائيات وهما يا عيني بيعبروا عن رأيهم في غاية الوداعة .. فقاموا بس بحرق أتوبيسات نقل عام وسيارات وبإستخدام الأسلحة النارية ... وكل ده رأيناه مش حد قاله لنا ..... ونعم الوداعة فعلاً ؟ وسلمية سلمية ... وخليهم يا سيدي هناك لحد ما يغيروا المحافظين ولحد ما الجيش يبني لهم الكنيسة ويسلمها قبل عيد القيامة بعد شهر ... عاوز أقول حاجه أخيرة بس .. ما نلومش موظفي البريد وعمال المصانع لما يعملوا إضرابات هما كمان ... وللعلم حسب أخر التقارير والأرقام .. لو أستمرت تلك الإضرابات لـ 3 شهور أخرى .. مصر كدولة ستُعلن إفلاسها .... وخلينا نبيع هدومنا عشان تغيير محافظ او زيادة رواتب أو مطالب هلاميه زي القضاء على المخاوف اللي عند الأقباط ...
    10 نقاط
  2. ان يحثوا الناس على الادلاء باصواتهم هذا شيىء بالطبع محمود ان يذكروهم بان ادلائهم بصوتهم واجب شرعى بالطبع ايضا شيىء محمود لكن ما معنى عباره ( الموافقه عليها واجب شرعى ) هل هذه هى الديموقراطيه ان تحرض الاخرين على اختيار معين بتخويفهم بسلطه الدين عليهم هل معنى ذلك ان الذى سيصوت بلا هو اثم فى نظرهم و هل هذه ستكون الطريقه التى سيتبعوها معنى اذا وصلوا الى حكم مصر بحيث ان اى معارضه لاى امر يدعمونه سيتم ترهيب اصحابها بسلطه الدين و هل سننتظر منهم وقتها قوائم الواجبات الشرعيه التى بالطبع ستتفق مع اهدافهم و ستصب فى مصالحهم هل نحن قمنا بهذه الثوره العظيمه ليتم سرقتها بهدوء ممن يعتبرون ان التصويت على ما يوافق رؤيتهم واجب شرعى و خلافه اثم هل نحن نتقدم للامام ام للخلف لا لاتخاذ الدين وسيله لتحقيق اهداف سياسيه لا لكل الحركات الدينيه التى تريد ان تصعد على اكتاف الثوره لتحقيق مكاسب شخصيه لنفسها لا لتسيس الدين
    5 نقاط
  3. السلام عليكم الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا الزميل سكوربيون جهلك باحكام الاسلام حول مفهوم الذمه مشكلتك وحدك . تطاول و تجاوز منك مرفوض على شيخ مسلم له مكانه بين قومه قام بالذهاب الى القريه مقربا بين اهلها و مطفئا لنار الفتنه الحقيقيه التى اراد مشعلوها ان تأكل الاخضر و اليابس تحقيقا لاغراضهم الدنيئه فى النيل من الثوره التى كشفتهم و فضحتهم ثم تدعى ان الشيخ السلفى متشدد ما ادراك انت عن السلفيه حتى تحكم بتشدد منتسبيها ثم إذا كان من ذهب للاصلاح بين الناس متشددا ..فماذا سنقيم و نحكم على من يريد طردهم اساسا من البلد كلها و إرجاعهم الى الصحراء التى اتوا منها منذ اربعه عشر قرنا من الزمان ماذا سنقول على بيشوى الذى يسب الاسلام و رسوله و يشكك فيه و ماذا عن مرقس عزيز و توماس و البراموسي و ماذا عن الكتيبه الطيبيه يا مثقف بل و ماذا عن رأس الكنيسه الذى تنقل الاخبار عنه انه بكى عند سماعه خبر رحيل مبارك و كان حتى اخر لحظه يدعمه سرا و جهرا مخالفا جموع المصريين و أولهم شعب كنيسته . يا سكوربيون الذى سيستمع الى كلمه اهل ذمه فقط فى كل ما قاله محمد حسان و غيره و يضع تحتها خط احمر و يلف و يدور حولها مسيئا تفسيرها جهلا و تعمدا.. متجاهلا و متناسيا تاريخ طويل من الاحتواء و الانسانيه الحقيقيه الممتده منذ دخول الاسلام مصر وصولا الى التلاحم الغير مسبوق بين اطياف الشعب اغلبيته و اقليته فى ميدان التحرير حتى انه لم تسجل حاله تعدى بسبب الاديان خصوصا عندما قامت الكنيسه الكاثوليكيه بتصدر مشهد الثوره من الجانب المسيحى بعد تخاذل الكنيسه الاورثوزوكسيه لدرجه إقامتها للصلاه بجوار المسلمين دون غضاضه من الجانبين اما عن المستوى الشعبى ..و هذا هو المحك ..فكان الاورثوزوكس اكثر وعيا من القياده التى امرتهم بعدم الخروج و تلاحموا مع نظرائهم الكاثوليك و باقى الملل و المسلمين مقدمين نموذج غير متكرر فى التاريخ سوى فى مصر المسلمه قلبا و قالبا التى تحتوى الجميع بالحب و ألامان الذى يفرضه الاسلام ..اكرر يا سكوربيون الاسلام و ليس مواثيق حقوق الانسان او المفاهيم العلمانيه و غيرها التى انهارت كلها امام اعيننا كبيت من ورق و بقيت القيم الاسلاميه كأسمى ما تناله البشريه على وجه الارض من احترام و حريه ..حريه ..بكل ما تحمله الكلمه من معانى . ميراث الاقصاء و الانعزال سببته الكنيسه المصريه منذ اربعين عاما يا سكوربيون و الحمد لله انكسر حاجز الخوف لدى الجميع و سترى عجبا فى المستقبل القريب من هؤلاء الذين تم حبسهم سنين طويله خلف اسوار الافهام الشخصيه و حواجز التقديس لاشخاص ..لبشر اليوم هم فوق الارض و غدا تحتها و تبقى المسيحيه . . رد إجمالى عن سؤال اخى احمد قطعا احداث إطفيح لمصلحه الثله الباقيه من العهد البائد و المستفيدين منه من قريب او بعيد و منهم بواقى الحزب الوطنى و المحليات و امن الدوله و الوزراء اهل الليبراليه و العلمانيه و الحداثه ..المقتاتين على النظام السابق الذى كان يدعمهم إستخداما له كمنظرين و درعا امام المد الدينى الذى طالما سبب له إزعاجا التيار المتطرف داخل الكنيسه المصريه و صاحب المصلحه الاولى فى إستمرار النظام السابق نظرا لما كان يحصل عليه من إمتيازات و دعم على طريقه شيلنى و أشيلك . .. الهدف من تلك الاحداث إثاره البلبله و القلق داخل البلد التى تتحد تدريجيا و تلتحم مع قيادتها المؤقته المتمثله فى رئيس الوزراء الذى ..لاول مره فى تاريخ مصر .. تحمله على اعناقها حبا حقيقيا و لنظافه سجله الوقيعه إن امكن بين الجيش الشعب لإثاره الجيش و إستفزازه للتنكيل بالشعب ..أو .. استمراره لاطول فتره ممكنه فى سده الحكم حتى يستطيع هؤلاء لملمه اوراقهم و ترتيب اوضاعهم للعوده مره أخرى تحت اى لافته او ضمن اى فريق فضلا عن إضاعه الفرصه على اكثر المؤهلين حاليا لإكتساح اى انتخابات قادمه و هم تحديدا الإخوان اصحاب الشعبيه الجارفه و التاريخ الطويل فى خدمه الشعب الحقيقيه و لا أدل على ذلك من فوزهم فى الانتخابات قبل الماضيه رغم الضغوط الرهيبه من الحزب الوطنى و دهاقنته مما أدى لجريمه 2010 الرهيبه فى التزوير الفاضح حتى انه فى احد اللجان لم يحصل احد المرشحين على صوت واحد ..حتى صوته هو تم تزويره .. هم يريدون مستميتين تأجيل الانتخابات التشريعيه أطول فتره و يشككون فى و يطعنون فى كل شئ بدء من اللجنه التى قامت بتعديل الدستور مرورا بالتعديلات و نصوصها .... لكنهم نسوا شيئا مهما حاجز الخوف زال و الناس صارت اكثر فهما ووعيا و مصر ذات الاغلبيه الكاسحه من المسلمين و التى تضم فى قلبها مسيحييها بكامل طوائفهم هى الاقدر على حمايتهم و منحهم حقوقهم التى اقرها الاسلام و ليس الدستور بما ليس موجودا فى اى قانون او تشريع بشرى موجود على ظهر الارض ..و أتحدى ..أتحدى ..اتحدى من يثبت عكس ذلك
    5 نقاط
  4. انا بقي لا متضايق و زعلان و لامخنوق من حد ... صعبان عليا يمكن ... لكن انا مش هنا علشان اعاتب او اتخانق .. انا مالقيتش احسن من الموضوع ده علشان الاقي فيه مساحة أعتذر فيها ... وددت أن أعتذر للفاضلة ضحي انني في موضوع يدور حول المحاورات أستخدمت معها اسلوب ساخر لا تستحقه ... و أعتذر لها أكثر لأنني مكبلا بالصداقة لم أقل كلمة حق لصالحها مؤخرآ .. فوتكم بعافية بقي ...
    3 نقاط
  5. بوستر الدعاية جاهز اهو يا ريس
    3 نقاط
  6. كح كححححححححححححححح ككككككككككككككككح شكلك كده ياريهام زودتى البخور حبتين وبقينا مش شايفين بعضنا من كتر الدخان الخوف بقى انها تقلب حريقة
    3 نقاط
  7. بعد أن قرأت مداخلة الأستاذ / سكوربيون المثيرة للأعصاب أجد نفسي مضطرا للرد عليها .. وسوف أبدأ ردي ببداية قد لا تروق لبعضهم ... لكنني سأقولها صادحا بالحق، ولن أخشى شيئا ... لن أخشى التجميد أو الإيقاف أو حتى إلغاء العضوية .. فلا تهم العضوية مع محاولة إلغاء الهوية .. سوف أقولها صادحا بالحق في هذه القضية. بسم الله الرحمن الرحيم { وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى }. صدق الله العظيم. وحتى لا يغضب مني الأخ سي السيد ويقوم بحذف الآيات القرآنية بحجة أنني لم أذكر تفسيرها .. فها هو تفسيرها. من تفسير الإمام ابن كثير [ قال ابن جرير: يعني بقوله جل ثناؤه: { وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ } وليست اليهود -يا محمد -ولا النصارى براضية عنك أبدًا، فدع طلب ما يرضيهم ويوافقهم، وأقبل على طلب رضا الله في دعائهم إلى ما بعثك الله به من الحق. ]. هذا هو الحق الذي أبدأ به مداخلتي ... قبل أي شيء آخر .. وليغضب من يريد الغضب. أما بخصوص مداخلة الأستاذ / سكوربيون مفهوم أهل الذمة لن يُقضى عليه أبدا – قال صلى الله عليه وسلم ( من آذى ذميا فقد أذاني )... وهو مفهوم لا يؤذيكم في شيء.. بل بالعكس .. فهو هو ذا رسولنا الكريم يقول ( من آذى ذميا فقد أذاني )... فمسألة القضاء على مفهوم أهل الذمة هذا ... وهم لن يتحقق أبدا .. هذا هو كلام ابن تيمية إمام السلفية نفسه "...وَقَدْ عَرَفَ النَّصَارَى كُلُّهُمْ أَنِّي لَمَّا خَاطَبْت التَّتَارَ فِي إطْلَاقِ الْأَسْرَى وَأَطْلَقَهُمْ غازان وقطلو شاه وَخَاطَبْت مَوْلَايَ فِيهِمْ فَسَمَحَ بِإِطْلَاقِ الْمُسْلِمِينَ . قَالَ لِي : لَكِنَّ مَعَنَا نَصَارَى أَخَذْنَاهُمْ مِنْ الْقُدْسِ فَهَؤُلَاءِ لَا يُطْلِقُونَ . فَقُلْت لَهُ : بَلْ جَمِيعُ مَنْ مَعَك مِنْ الْيَهُودِ وَالنَّصَارَى الَّذِينَ هُمْ أَهْلُ ذِمَّتِنَا ؛ فَإِنَّا نُفْتِكَهُمْ وَلَا نَدَعُ أَسِيرًا لَا مِنْ أَهْلِ الْمِلَّةِ وَلَا مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ ." ها هو ابن تيمية إمام السلفية .. ( ولا ندع أسيرا لا من أهل الملة ولا من أهل الذمة )... بسم الله الرحمن الرحيم { لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَقَالَ الْمَسِيحُ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اعْبُدُواْ اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ إِنَّهُ مَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ (72) لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلاَّ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَإِن لَّمْ يَنتَهُواْ عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (73) }. فلم يزيف أحد وعينا في الحكم بكفر النصارى .. فهو ثابت عندنا وأصل من أصول عقيدتنا ... ولعل ... الإخوة المسيحيين هنا ... يذكرون ما يقوله قساوستهم عن مخالفيهم في الديانة ؟ أليس كفارا بالنسبة لهم أم ماذا ؟! لست أعلم عن أي دولة دينية عانى منهم المسيحيون طويلا كما يقول الأستاذ ... فهل هي دولة عبد الناصر الذي زج بالإخوان المسلمين كلهم في السجون .. وأعدم منهم شيوخا كبارا كالشيخ / سيد قطب.. أم هي دولة الرئيس السادات رحمه الله .. والذي لم يستمر طويلا في الحكم .. وكلمة البابا شنودة الشهيرة ( هخلي الدم للركب ).. وهي أحد حيثيات الاتهام الذي وجهته محكمة القيم برئاسة المستشار أحمد خفاجي للبابا شنودة عام 1982 ( أي بعد وفاة السادات – حتى لا يقال أن الاتهام كان بإيعاز من السادات ). أم هي دولة المبارك .. التي كان البابا شنودة هو أول المدافعين عنها .. وأول المهاجمين لمن ثاروا عليها .. وأكبر الداعمين لتوريثها إلى جمال مبارك حتى صرح بأنه لا يجد في مصر من هو أكفأ منه ( أي من جمال ) لحكم مصر. يا ليت الأستاذ .. يخبرنا .. ما هو الحق الذي يريده. والسلام على من اتبع الهدى.
    3 نقاط
  8. شكلي كده والله اعلم دخلت في حتة غلط ... انا فاكر زمااان كنت بتحاور مع ناس في صالون ثقافي .. نتكلم عن مشاكلنا ... احلامنا .. ندور علي حلول ... لكن قلب الحكاية كلها كان افكارنا احنا الشخصية .. هوبا حصلت اخيرآ الأمنية اللي استنيناها سنين كتيرة ... قوي ... هزة جامدة مرت في البلد كلها ... هزتنا معاها .. فرحت.. فرحت أوي.. لكن كل مرة اخش هنا علشان اعرف أفكارنا و مشاعرنا .. كل مرة ابقي حابب اتناقش في حاجة .. اخش علشان اكتبها الاقي ماسورة مواضيع و بيانات و شعارات كلها منقولة .. مجاميع علي مواقع علي فيسبوك .. كل اللي يلاقي حاجة في طريقه ييجي يدلقها هنا قبل ما حد تاني يسبقه .. و فين و فين لما الواحد يلاقي موضوع جدير بالصالون الثقافي ده .. و لما يتفتح مافيش دقايق بدون مبالغة الا ويتدفس تحت مواضيع الزعامة المنفوخة و انت من الاحرار يا عتريس و انجي حتتجوز بنت الجنايني ... و ده خاين و ده حنعلقه عالعمبوكة و احنا اللي دهناالهوا دوكو اما التانيين فدهنوه جير و بس .. اقول عادي .. ده رد فعل اكثر من طبيعي في زخم الاحداث اللي بتحصل كل يوم بل كل ساعة .. لكن بصراحة العملية بقت اوفر بجد ... ممكن نحاول نرجع للمحاورات دورها الطبيعي و ما نخليهاش مجرد مكان ندلق فيها اخبار و نعيش في ادوار و نخون ده و نمجد في ده .. ممكن يرجع الصالون الثقافي صالون بحق و حقيقي ... ممكن كبارات المحاورات يرجعوا يكتبوا تاني و يضيفوا ثقل تجاربهم و خبرتهم لأعادة الحوار مرة تانية للمكان ده ... ممكن ؟؟ ملحوظة الركن ده انا فاتحه للاعضاء العاديين اللي زي حالاتي .. اعضاء المحاورات اللي اعرفها و مش لاقيها بقالي فترة طولت بجد ..
    2 نقاط
  9. ازيكم.. انا بقى داخلة اعتذر ......لكم كلكم . اعتذر لكم مقدما لأنى ......ان شاء الله....ناوية اعاتبكم كلكم . صاحبة الموضوع (( لماضة مصرية جدا )) فتحت الموضوع وهى اول واحدة اتقمصت ....وزعلت. كلكم زعلتوا من بعض.. كلكم ... زى نتيجة المدارس ...(( لم ينجح احد )) .... لماضة فتحت الموضوع ...لتصفية القلوب . ومش معنى اننا نحاول نصفى القلوب والنفوس ....أننا بقى نفضل نبحث ونبحث عن اسباب الزعل لحد لما نكتشف اسباب ..مكانتش حتى ف الحسبان. انتوا كلكم على بعضكم ....فيكم شئ كتير من الأنانية ....محدش يزعل . مش انتوا اتفقتوا انكم تصفوا النفوس ؟؟؟ البلد مولعة ... ايوة ..البلد مولعة . كلناااااا ومعانا اهالينا ....كل يوم بنتعذب . القريب والبعيد.. وانتوا هنا بتحاولوا تطلعوا كل ..يأسكم ...,وعدم صبركم ... ف اول واحد يقول أى رأى ... أى رأى ... اى كلمة تتقال مش على هوى حد فيكم....خلاص الدنيا حاتخلص .. مش ممكن بجد... امال بقى لو كنا حصل لنا كارثة بحق وحقيق ,.....زى اليابان؟؟ كنتم عملتوا ايه؟؟ انا الصراحة ببص كدة على المحاورات وبيجيلى ذهول ... مسلم بيتخانق مع مسيحى ....... لاده حايصلح اى وضع ولا ده حايصلح اى وضع . والنتيجة ؟؟.....يخسروا بعض ...ومفيش اى مناقشة ادت لأى نتيجة ايجابية . رجل يتخانق مع واحدة ست....,ابدا ياعم التريقة ... صغير يزعل ويتقمص من الكبير....والعكس برضه موجود ومحدش يزعل .. ثورى ياخد موقف من ...تقدمى ؟؟ وشيوعى يفرض رايه على سلفى ... واخوانى يدخل يسفه رأى سلفى .....وواحد يحلف انه اكييد مسيحى .. هو فيه ايه؟؟ فيه ايه؟؟؟ والآخر نعتذر؟؟؟ ماشى ... حانعتذر على ايه والا ايه والا ايه... انا شخصيااا...........اقدم اعتذارى لكم جميعااااااااا وارجو ان تتقبلوا اعتذار الجميع ...حتى من لم يقدم اعتذاره..هنا ظروف البلد بوظت اعصاب الجميع... صحينا وفرحنا وفرحنا وفرحنا...فرحنا قوى قوى قوى .. وبعدين؟؟ اكتشفنا اننا عايشين ف شيكاغو.....لالالالالالالا.......العن....ف كولومبيا؟؟؟ العن بكتيررررر.. خلينا دلوقت ايد واحدة ...البلد بتضيع بجد.. البلد بتضيع مننا ...أنتوا كدة بتساهموا ف التقصير... صحصحوا لكل اللى بيحصل.... قلتها قبل كدة وحاقولها لكم تانى ... فوقوا ... انهم يحرقون باقى المحصول ....يحرقون كل شئ ...وينشرون كل الأوبئة مرة اخرى وحثيثا حثيثا... كلنا ايد واحدة وكلنا خلاص نسينا ...اى لحظة غضب. الله معنا... :clappingrose:
    2 نقاط
  10. اوقات كتير الحياة بتضطرنا نخبى الى جوانا وبنتمنى اقرب مالينا يحس بينا من غير مانتكلم
    2 نقاط
  11. خلاص جمع الرجالة بتوعك وانا اجمع بتوعي وانت عليك المكان وانا عليا الزمان بس عايزين حكام اجانب للاستمتاع بالخناقة السعودي / المصري يرجى التفضل بزيارة توبيك كابتشينو المنتظر.. بطولة / الساري و كابتشينو للاستمتاع بالخناقة المسلم / المسيحي يرجى التفضل بزيارة توبيك احداث كنيسة اطليفح مدري اطفيحة .. معرفش اسمها ايه للاستمتاع بخناقة مشرفين / اعضاء او اعضاء / مشرفين يرجى التوجه لصندوق مراسلات مدام فلانة بمساعدة اي هكر محترم للاستمتاع بخناقة بتوع الكويت / مع بتوع السعودية .. مافيش داعي تتوجه لاي مكان لان مافيش مجال للمقارنة اصلا .. يعني مباراة من طرف واحد =================================== الله يهدي النفوووس خدوا دي
    2 نقاط
  12. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اتضايقت من غلق التوبيك بتاع عنبو امبارح هو كتب بعصبية..... و استاذة مصرية ردت بنفس العصبية و استاذة فولانة اغلقت التوبيك.....و مفهمتش ليه و بالسرعة دي؟؟؟؟ قواعد المنتدي المكتوبة مهمة ....بس روح المنتدي اهم استاذة ضحي و استاذ سين سين اتخانقوا....و مع كل البلاغة اللي فيها اساتذتي ليه مش قادرين يوصلوا لنقطة مشتركة....ارض حياد الخناقة المعتادة بين المسيحين و المسلمين في اي توبيك......هتخلص امتي؟؟؟ هتقولولي و انتي ايه اللي حشرك طالما اسمك مش مكتوب......معاكو حق..... بس اعمل ايه معشتش عالم المنتديات.....انا اول ما جيت علي وطن الغربة....حطيت رحالي هنا....و معرفتش اروح اي حتة تانية حزينة.....ده أكيد مستغربة.....و ده برضه أكيد معترضة...ده اكيد جدا جدا جدا كتير بنتكلم في المنتدي هنا ان احنا لازم نفكر في الأفكار المطروحة من غير ما نحكم علي قائلها من غير ما نحكم يا تري خلفيته ايه...من غير ما نتنصح و نعمل نفسنا فاهمين ايوة ده كتب الكلمة ديت عشان كان يقصد كذا....و حط المداخلة دي في الوقت ده عشان يوصل رسالة كذا هي مش الدنيا بره المنتدي صعبة بما فيه الكفاية..... هو احنا ليه غاويين نصعبها كمان في المكان الافتراضي اللي بايدينا نتخلص فيه من كل احكامنا المسبقة عجبتني اوي كلمات الساري.... و خليني اكمل حروفك........و اقول من فضلك اقراني...... من أقصي اليمين.... ابتداء بالصورة الرمزية و انتهاء بالتوقيع و مرورا بالفكرة اللي عرضتها في المداخلة اللي تخص التوبيك الاصلي من فضلك متحاولشي تستنصح و تفتكر انك قادر تعرف اللي في قلوب الناس اكتفي بالحروف المكتوبة.... قلبها يمين و شمال يمكن تحرك فكرة في راسك... يمكن تخليك تعيد النظر في حاجات كتير في حياتك الحقيقية و اللي محدش يعرف عن التاني حاجة هنا الا بالقدر اللي بنتشاركه بارادتنا و بنطرحه علي استحياء في موضوع هنا او موضوع هناك لما فتحت التوبيك.....مكنشي قصدي اني اجبر اي عضو او عضوة معانا انه يعتذر لاي حد تاني انا فتحته مساحة للتصافي.... مساحة لاكتشاف ارضية مشتركة نقدر نقف عليها بدل ما عمالين نتنازع عنها في توبيكات السياسة و مرورا بالتوبيكات الخفيفة المساحة دي...عمرها ما هتحصل لو فضلنا نستخدم اللون الرمادي....في الحوار و مش هتحصل لو كل واحد قال كلمتين يطبطب بيهم علي اللي قدامه لما اختلف مع حد في فكر....يبقي نرد عليه في فكر....(من ساعة ما دخلت المنتدي انا بسمع الجملة دي..!!!!) لما فتحت الموضوع كان قصدي بوضوح شديد يا فولان انا اتضايقت من فولان عشان الفكرة 1-..... 2-..... 3- ....... و ارجوك وضحلي برضه..... في نقط محددة 1. ..... 2...... 3...... و بكده نلاقي ارض مشتركة.......نلاقي حتة نتنفس فيها و الا يبقي بنضيف للحياة معركة جديدة.....مع انها مش مستاهلة علي هامش المداخلة انا معرفشي بشكل شخصي هنا في المنتدي......غير شخصيتين نسائيتين فقط و دولم ادافع عنهم قلبا و قالبا ......غير كده...... مبدافعشي عن اي حد و مبهاجمشي برضه اي حد و زهقت من كتر الواحد يحط مداخلة و بعدين يحط مداخلة تاني يشرح فيها الاولانية (وش واحد عمالة تنفخ و تقول افتتتتتتتتت) بس خلاص لماضة.....زهقت آآآآآآآآآآآآآخر حااااااااااااااااااجة
    2 نقاط
  13. إذا كان القانون قد أجاز له الخروج من السجن فمرحباً به وإذا خالف القانون فليعود مرة أخرى إلى لاسجن حسب القانون سعيد بخروجه أو غير سعيد بخروجه هذا أمر غير ذي موضوع هنا لأن هناك قانون يطبق .. وبالتالي يجب علينا أن نحترمه وإلا أصبحت فوضى إذا كان مايحمله عبود الزمر أو غيره هو فكر.. فمواجهة الفكر لا تكون إلا بفكر .. غير ذلك .. تحدث الفوضى
    2 نقاط
  14. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته قد لا أكون أهلاً للتدخل في هذه المشكلة بحكم حداثة عهدي بكم و بحكم كوني دخيلاً إلى حدٍ ما عليكم أو هذا ما أشعر به و لكن لي رأي أود أن أقوله و أرجو أن يتسع صدر الجميع له خلافات و مشاكل المنتديات جميعها سببها الوحيد سوء الفهم المبني على توقع نية الطرف الآخر و هو مبدأ خاطيء فلا يعلم النوايا إلا الله ، لذلك فحل الخلافات بدون مواجهتها و تحليلها يتشابه مع المجالس العرفية اللتي لا تسمن و لا تغني من جوع غالباً تُحل خلافات المنتديات بمثل هذا الموضوع الملائكي للفاضلة ريهام و لكن هذا الأسلوب يذيب ما يطفو من المشكلة على السطح و يبقي الجزء الأكبر منها في الأعماق و الحلول اللتي تعتمد على إحراج طرف على حساب طرف لا تجدي فعلى حسب إجماع الفقهاء ما أخذ بسيف الحياء فهو حرام الحل الجذري هو المواجهة في هدوء و شرح إختلاف وجهات النظر و شرح المقاصد الحقيقية من أفعال الطرفين و هنا سيتحدد هل هناك مخطيء أم أن القصة كلها إعتمدت على سوء فهم من الطرفين بناءاً على قراءة كل طرف لنوايا الطرف الآخر في النهاية أتمنى أن يدوم الود دائماً و يبقى المحاورات معتصماً بأعضائه و مشرفيه اللذين هم عماده و كل ثرواته
    2 نقاط
  15. مش صعبة دي متهيالي تقول حضرتك انا آ س ف سهلة دي....... و مترخمشي عليهم تاني... برضه سهلة دي و لوحسيت ان اللي قدامك راح ينحرج يبقي خلاص تسيبه في حاله.... سهلة دي اقول لحضرتك ايه تاني سهلة دي مش كده
    2 نقاط
  16. 6 أبريل دخل تاريخ مصر سواء رضينا أو أبينا و مهما تعددت المسميات التى تطلق على هذا اليوم سياسيا أو إعلاميا فستبقى كلمة 6 أبريل تجب كل تلك المعانى ، الحدث أكبر من أن يحتويه يوم واحد أو موضوع واحد ثم نعود للإهتمام بنتائج مباريات كرة القدم ، و الذى أستطيع أن أؤكده أن كل من مر بهذا الموضوع و لم يعقب فى الحقيقة إهتم و فكر و لم يصل لصورة واضحة يضعها كتعقيب هنا. ما سبق كان إستهلالا لابد منه الحوار هنا لن يكون حول النجاح أو الفشل لأننا قبلها يجب أن نعرف بل يجب أن يكون فى يقيننا شكل النجاح المطلوب. هل كنا نتوقع إستقالة الحكومة ثم البحث عن مجموعة من الأفاضل نعهد إليهم بتكوين حكومة إنتقالية ؟ بالتأكيد الإجابة بالنفى هل رأيتم حجم الإستعداد الأمنى ليوم 6 أبريل ؟ هل رأيتم عدد و حجم قوات الأمن فى الشوارع فى مدن مصر .... ببساطة كان هناك إستنفار أمنى على نطاق واسع ...... و كل هذا فى مواجهة " شوية عيال" ... نعم هى الكلمة التى يطلقها عليهم رجال الأمن. قوة و نجاح 6 أبريل تتمركز فى أن من قام بها "شوية عيال" "شوية عيال" أراهم أنا الإصدار الجديد من "مدافع المياه التى هدمت خط بارليف سنة 1973" مدافع المياه هذه كانت إختراعا مصريا أو إلهاما مصريا و تم شراء مدافع المياه هذه علنا و على رؤوس الأشهاد و من ألمانيا و أظن بعضها كان من إنجلترا .... من تحت أنف العدو و أمام عينيه و كانت المفاجأة التى قلبت كل الحسابات. "شوية عيال" خرجوا من رحم الوطن لا يملكون إلا حب هذا الوطن آسف ليس حب هذا الوطن و لكن عشق هذا الوطن ... إنهم يخترعون آليه جديدة للإنطلاق إلى مستقبل مضئ بل هم يخترعون المستقبل "شوية عيال" يفرضون إستنفارا أمنيا شاملا فى دولة ذات جهاز أمن أسطورى. لم نعرف أمائهم بعد و أشك أننا سنعرف أسمائهم فى القريب العاجل أحمد فؤاد نجم الشاعر الشعبى المعروف إستخدم مثل شعبى لوصف 6 أبريل و قال "أول الرقص حنجلة" يا "شوية العيال" إغفروا لنا جهلنا و لكننا نقسم لكم أنكم الأمل الذى نتطلع إليه مشاركة واحدة لا تكفى
    2 نقاط
  17. متشدد ككلمة مش شتيمة انما فى عرفنا بقى المتشدد الاسلامى اقرب للشخص للمتطرف
    1 نقطة
  18. طيب يا اساتذة ممكن تقبلوا اعتذاري ونبدأ صفحة جديدة ؟ وزي ما قال الساري من غير عتاب ,, استاذ كامل لك كل التقدير لشخصك والاعزاز بجد ,, استاذتي الكريمة لكم الاحترام القديم والله والاعزاز ويعني كل بن آدم خطاء ,, والعفو من شيم الفضلاء امثالكم ,, وزيادة ,,
    1 نقطة
  19. أن تركب القطار وهو يتحرك ، يعني أنك قد فشلت في تنظيم وقتك ، وأنك تركض في الوقت الضائع . جل العظماء ينظمون أوقاتهم ، ويتعاملون بحزم مع مضيعات الوقت ، وتوافه الحياة المزعجة ! . إن التسويف يشيع الفوضى في حياة المرء منا ، ويجعلنا دائما سريعي الحركة في غير إنجاز ، كما يجعلنا أكثر توترا .. أكثر انشغالا .. أقل عطاءً وإنتاجاً .. تماما كإمرءٍ يجري ليلحق بالقطار بعدما تحرك ، قد تسقط منه حقيبة ، أو يتعثر على الرصيف ،وربما فاته القطار بعدما أنهكه التعب والإرهاق . والفرق بين صاحبنا المتأخر ، وآخر ركب القطار في موعده وجلس في هدوء يقرأ في الجريدة وهو يتناول مشروبه المفضل ، يعود إلى القليل من التنظيم للوقت . وما أكثر الأوقات التي تضيع منا ، لفشلنا في إدارة حياتنا بالشكل السليم . ماذا يضير المرء منا لو اتخذ لنفسه جدولا يكتب فيه مهامه وأولوياته ، ويرتب من خلاله أعماله والتزاماته . ماذا يفيد المرء منا حين يسوف ، ويعمد إلى تأجيل أعماله لأوقات أخرى لا لشيء إلا للتسويف والتأجيل ، بلا سبب أو داع . يتساءل بنيامين فرانكلين قائلا : هل تحب الحياة ؟ إذن لا تضيع الوقت، فذلك الوقت هو ما صنعت منه الحياة . وما أروع معادلة الحسن البصري حين ساوى(الإنسان) بأيام عمره فقال: (يا ابن آدم إنما أنت أيام فإذا ذهب يومك ذهب بعضك) وكان يقول: (أدركت أقواماً كانوا على أوقاتهم أشد منكم حرصاً على دراهمكم ودنانيركم) لا تؤجل عملا يا صديقي فأنت بهذا تسمح لدقائق حياتك بأن تتساقط وتضيع منك . ولا تقتل وقتك ، فأنت بهذا تقتل عمرك ، وتضيع أغلى وأثمن ما تملك في الحياة . كن حريصا على وقتك أكثر من حرصك على درهمك ودينارك . وكن أول من يستقل القطار .. قال جون بوروف : لا زلت أرى اليوم قصيراً جداً على كل الأفكار التي أود أن أفكر فيها، وكل الطرق التي أود أن أمشي فيها، وكل الكتب التي أود أن أقرأها، وكل الأصدقاء الذين أود أن أراهم منقول من كتاب " أفكار صغيرة لحياة كبيرة "
    1 نقطة
  20. أعلن المستشار محمد أحمد عطية نائب رئيس مجلس الدولة ورئيس اللجنة القضائية المشرفة على الاستفتاء على التعديلات الدستورية المقرر لها يوم 19 الجارى، أن المجلس الأعلى للقوات المسلحة حدد 28 ألف مجند وضابط صف، و8 آلاف ضابط للإشراف مع الشرطة فى تأمين عملية الاستفتاء، مؤكدة على أحقية جميع منظمات المجتمع المدنى ووسائل الإعلام المصرية والعربية والأجنبية فى متابعة ومراقبة عملية الاستفتاء بعد الحصول على تصاريح، وذلك لمزيد من الشفافية. كما أكد المستشار محمد عطية أن اللجنة قامت بدراسة إمكانية إبداء المصريين المقيمين بالخارج برأيهم فى الاستفتاء، إلا أن اللجنة تبين لها أن الإطار التشريعى لا يتيح ذلك لعدة أسباب، وطلب من المجلس الأعلى للقوات المسلحة أن يمكن المقيمون بالخارج بالمشاركة والإدلاء بآرائهم فى تشريعاته القادمة، مهيباً بالمشرع المصرى سرعة تعديل القوانين الانتخابية بما يحقق ذلك فى أسرع وقت، وقال إنه تم استبعاد مقار اللجان العامة من مراكز الشرطة، وستكون فى جهة مدنية كمحكمة أو مركز شباب. جاء ذلك خلال المؤتمر الصحفى الذى عقده رئيس اللجنة القضائية بمجلس الدولة، وقال إن هذا الاستفتاء يعد أول ثمرة من ثمرات ثورة 25 يناير، وهو خطوة أساسية من خطوات التحول الديمقراطى نحو الدولة المدنية الحديثة، ونحو السلطات الدستورية والقانوينة العليا والسلطة المدنية المنتخبة من الشعب، والتأسيس لجمهورية جديدة تعلى مبادى القانون والعدل والمساواة. وأضاف أن الاستفتاء لكل من بلغ 18 سنة فى أول مارس سنة 2011 بموجب بطاقة الرقم القومى، وفقا لمحل الإقامة الثابت بها أو أى مكان يتواجد فيه المواطن يوم الاستفتاء، لمن لم يستطع اللحاق بمحل إقامته لأسباب العمل أو غيرها، ويكون متاحاً لكل مصرى متمتع بحقوق سياسية غير معفى لانتمائه للقوات المسلحة أو هيئة الشرطة فقط، ذلك أن الهيئات القضائية غير معفاة من مباشرة عملية الاستفتاء، ويكون غير محروم بسبب قانونى مثل صدور حكم قضائى ضده، له إبداء رأيه من الثامنة حتى السابعة فى اللجان المحددة والمعلن عنها. وتمنى المستشار عطية أن يكون الاستفتاء نموذجاً يحتذى به فى الانتخابات المصرية القادمة، سواء الرئاسية أو البرلمانية، ويقدم الشعب نموذجاً للعالم ولكل الدول الديمقراطية على قدرة العمل والتنظيم، كما فعل فى ثورة يناير التى أبهرت العالم فى أيام معدودات. وأعلن عطية أحقية جميع منظمات المجتمع المدنى ووسائل الإعلام المصرى والأجنبى فى متابعة تلك العملية الديمقراطية فى شفافية كاملة، حيث أطلقت اللجنة لكل من يرغب متابعة العملية بشكل منظم وحر، وألا يؤدى ذلك لإعاقة العمل أو التاثير على حرية المواطنين فى إبداء الرأى، وحرصاً على أن يتم ذلك بشكل جيد من حيث التنظيم فقد أصدرت تصاريح عمل لكل من تقدم بطلب متابعة، سواء كان مصريا أو أجنبيا، وكذلك لكافة وسائل الإعلام المرئى والمسموع المصرى والعربى والأجنبى. وحرصاً أن تتم العملية فى جو من الأمن والسكينة والنظام، فقد نسقت اللجنة مع المجلس الأعلى للقوات المسلحة ووزير الداخلية لوضع كافة التدابير لتوفير الأمن الخاص بالمواطنين واللجان والقضاء المشرفين، بحيث تقوم الشرطة بالدور الأساسى فيها، ولابد لكل مصرى غيور على بلده المساعدة فى ذلك. وأشار عطية إلى أن الاستفتاء وإبداء الرأى فيه بالموافقة أو الرفض لهو حق واجب وأصيل لكل مواطن يجب أن يحرص عليه ويؤديه فى سبيل إقامة الدولة والهدف المنشود لمصرنا الغالية. وأكد أن عملية الاستفتاء ستتم بإشراف قضائى كامل بمساعدة ما يقرب من 16 ألفاً من أعضاء الهيئات القضائية المختلفة، وأمام كل لجنة توجد لوحة إرشادات عليها التسع مواد، وسيتم الاستفتاء على الـ9 مواد مجتمعة، لأن هناك صعوبة بالغة فى عمليات الفرز إذا تمت بكل واحدة على حدة، مشيرا إلى عدم وجود كشوف فيما يتعلق بالاستفتاء، حيث سيدخل المواطن إلى اللجنة بحوزته بطاقة الرقم القومى، ويوجد كشوف فارغة يقيد اسمه ورقم بطاقته ويدلى برأيه ويوقع. وأضاف أن هناك نوعيات من الأحكام تحرم أصاحبها من إبداء رأيه مثل المحكوم عليه فى جناية مالم يكن قد رد إليه اعتباره، والحبس فى سرقة، أو إخفاء أشياء مسروقة، أو نصب، أو شيك بدون رصيد، أو من فصل من الخدمة بسبب جريمة مخلة بالشرف والأمانة. ورفض عطية التحدث عن مواد الدستور التى سيتم الاستفتاء عليها ومناقشتها، حينما وصف أحد الحاضرين هذه التعديلات بــ"المهزلة" والترقيع لدستور تم إسقاطه، ودعا لمظاهرة مليونية لرفض تلك التعديلات، فقال عطية ليس من سلطتنا مناقشة التعديل، فاختصاص اللجنة هو الإشراف القضائى على عملية الاستفتاء فقط. وقال عطية إنه فى حال أن تكون نتيجة الاستفتاء بالرفض لتلك المواد سنكون فى فراغ تشريعى، والذى يملأ هذا الفراغ هو قرار من المجلس الأعلى للقوات المسلحة. وأخيراً قال رئيس اللجنة القضائية إنه لأول مرة سيتم الاستفتاء بعد الثورة، ولابد على كل فرد أن يتوجه للمشاركة فى الحقوق السياسية، سواء بالرفض أو القبول، فالشعب استرد سيادته وأصبح هو السيد، وليس هناك أى شىء يجعلنا نتخوف من الرئيس القادم لأنه يعلم تماما قوة الشعب المصرى.
    1 نقطة
  21. أ.صبحي صالح يشرح لماذا نصوت نعم للتعديلات الدستورية http://www.youtube.com/watch?v=L9orhB1LwwE&feature=player_embedded
    1 نقطة
  22. 1 نقطة
  23. مسئلة دخول الجيش السعودي للبحرين أمر ليس بالهين الأمور الآن ستزداد تعقيدا أعتقد أن نجاة منطقة الخليج من المخططات الإيرانية في توحدها بقوة مما يزيب الفوارق بينهم
    1 نقطة
  24. فعلاً كدة كل يوم بنسمعلنا عن نفرين تلاتة من باحثي السلطة (بفتح السين) يا جماعة عاوزين برنااااااااااامج حد يفهم الناس اللي عمالة تعلن عن نيتها دي احنا مالناش دعوة بالنية .. النية دي لله .. إحنا عاوزين نسمع عن برنااااااامج و تعديلات في الحياة لهي ست الستات كانت فاهمة انها أول ما تعلن الاعلان الخطير ده هنهيص و نزغطط كلاهيتنا و نفرح بيها .. مين دي أساساً؟؟
    1 نقطة
  25. الناس اللي بتقول نقاطع الإستفتاء رجاء عدم الوصاية علي الشعب في ناس كتير والله بتفهم في بواطن الامور وعندها نفس طريقة التفكير اللي عند عمرو حمزاوي أو عمرو سلامة او محمد دياب أو الأخوان أو البرادعي أو غيرهم صحيح أن الأضواء مسلطة عليهم دلوقت لكن حد شاف صاحب المخبز الراجل الفصيح اللي بيتكلم بمنتهي السلاسة والإقناع بجد فيه منه كتير في الشعب رجاء أيها النخب لا تستخفوا بالشعب وتظنوا أنه سيضلل من أجل لقمة العيش أو من فلول الحزب أهل النخبة رجاء أحترموا ذكاء الشعب المصري
    1 نقطة
  26. صعب يا عصام .. عفواً يعني .. الثلاثين الف توقيع الواحد كان يجمعهم من قاريبة او قبيلته وعائلتة فقط لكن شرط إنهم يبقوا موزعين على 15 محافظة على لأقل هايبقى صعب جداً إلا لو كان شخصية مشهورة ولها مؤيديها زي عمرو خالد والبرادعي وعمرو موسى وسين سين .... إنتوا فتحتوا نفسي يا ولاد والله وكتاب الله حاسس إني لو عملتها ورشح نفسي إنتوا أول ناس هاتبيعوني
    1 نقطة
  27. بس برضوا يا جماعة خدوا بالكم بشكل عام من تاريخ صلاحية البطاقة تجنباً لأي مشاكل في معاملاتكم اليومية شغل عجن وناس بتستهبلنا ولا ايه مش عارف ازاى يحرموا 7 مليون مصرى مغترب معظمهم معاهم بطاقات سارية ويدوروا على اللى بطاقته مش سارية المفعول خد السؤال ده بقى يا س س كام واحد طلع بطاقة رقم قومى وبعدين مات .. مات .. توفاه الله وبالتأكيد لم يستطع تجديد البطاقة وبياناته فى الداخلية وصورته ممكن تتغير وتنطبع بطاقة جديدة كام واحد مغترب زى حضرتك ممكن تكون بطاقته مطبوعة دلوقتى بصورة تانية وجاهزة للتصويت اذا حضرتك مقررتش تنزل تصوت فاكر اذن الداخلية بتاع السفر .. حد كان عارف ايه فايدته ؟ انا لما وجهت الاسئلة دى للصفحة الرسمية للانتخابات مش سكتوا ولم يردوا لأ شالوا التوبيك وكل تعليقات الناس ومن ضمنها تعليقاتى!!! عشان كده انا قلقان جدا ولم ترد اللجنة على تساؤلى ايضاً عن الضمانات اللى تمنع التزوير ؟
    1 نقطة
  28. السيد : سكربيون أنت تعلم علم اليقين أن عقيدتي وديني يحكم بكفر من جعل الإله شخصا حتى لو كان نبيا رسولا ويحكم بكفر كل من جعل الله ثالث ثلاثة هذه عقيدتنا ولن نغيرها ولن نكفر بالله لأجلك فإما أن نرضيك وإما نرضي الله وطبعا عقيدتنا هذه لا تؤثر على معاملتنا لك أو لغيرك بالحسنى كما أمرنا ربنا وأنا أعلم أنك تكفرني لأني لا أؤمن بما تؤمن به فلك دينك ولي دين فلا أنا أمثل عليك دور المتسامح المتنازل المتهوك المتميع ولا أقبل منك أن تتنازل عما تؤمن به من أجلي أما حكاية السيخ محمد حسان رغم أنني هاجمته في الثورة وتحاشيت الكلام عن غيره فأقول لك بكل صراحة الآن أنت تعلم أن الأنبا شنودة قد قال فيه القضاء في عهد السادات إنه مجرم وخائن ورغم ذلك أفرج عنه حسني مبارك ومع ذلك لم نتناوله بالحديث حرصا على مشاعركم والظاهر إن السماحة بتاعتنا غرتكم وجعلتكم تتطاولون علينا تحت مسمى التطرف الذي اخترعه لكم الرئيس المخلوع اللا مبارك رغم أن غالبيتكم كانت معه ويريدون الآن أن يتصدروا المشهد على الجاهز
    1 نقطة
  29. ارجوكم بلاش خناق حتي عشان خاطر ارواح الشهداء دول انا يمكن اكون شايفهم دلوقتي بيبصوا علينا وبيقولوا دول خساره فيهم ارواحنا اللي راحت عشانهم http://www.youtube.com/watch?v=btXZMh5tHDA
    1 نقطة
  30. ممكن اسأل سؤال صغير اوي اعلن من كام يوم عن رقم الحساب دا في البنك المركزي 25/1/2011 حد من اللي قاعدين يتخانقوا هنا حول فلوس لمصر على الحساب دا عشان يبني الاقتصاد و يقوي الدولة؟ لو الاجابة لأ يبقى ربنا يوفقكم كملوا خناق براحتكم بس انا و غيري كتير هانسيب الخناقات و الاختلافات و المنازعات عشان مش فاضيين في حاجه اهم بس هاقولكم كلمة اخيرة لوجه الله لو بتحبوها ابنوها
    1 نقطة
  31. الرد المختلف معه لايمكن ان يوصف بالخزعبلات والسخافات وبالتأكيد هو أسلوب مرفوض انتقاد الرأي مقبول ما دام لا يخرج عن الآداب العامة و خزعبلات و سخافات دي مبتجرحش الآداب العامة لأن الفكرة المطروحة فعلا كده ،، بالتاريخ و التجارب الديمقراطية الاخري اللي أعرفه إن آداب الحوار إني أحترم المحاور فقط و مجرحشي في شخصه لكن رأيه ،، قابل للنقد بأي أسلوب لا يخرج عن الآداب العامة (( خزعبلات و سخافات )) لا تعني سوي إنها وجهة نظر مفتعلة و ملفقة باختصار بانتقد رأي ،،، و ليس شخص أو شريعة سماوية عادة أنا لاأحب الدخول فى جدال ولكن، لو حدث انك كنت حاضرا مناقشة بين شخصين ، هل تقبل عندما يختلف أحدهما مع رأي آخر بأن يصف الرأى الآخر بأنه رأى تافه؟ لو كانت اجابتك بالإيجاب فهذه وجهة نظر احترمها ، ولكننى لن اقبل بذلك
    1 نقطة
  32. شبكة رصد : حديقة الحيوان : مؤكد ! البلاغات من حديقة الحيوان بالجيزة تفيد بتناقص رهيب في اعداد الافيال و قطعان الزرافات بالحديقة الجيش يحقق في حالات الاختفاء الغامضة !
    1 نقطة
  33. مصرية مغتربة في اول ليالي العتاب .. لا يجد الصلح مكانا .. هذه حقيقة نحن نقول فقط .. امنحوا انفسكم مهلة تفكير .. ليس هذا الوقت الملائم للحكم ان كانت الارواح ائتلفت او اختلفت لن يصور لي عقلي في حالة العتب او الغضب .. ان من اختلف معه تقع روحينا على نفس الموجة والكلام الذي قاله الفاضل MEMES كلام رائع في محله ونشكره عليه نحن في النهاية في منتدى لا تربطنا مصالح عمل .. او واجبات قرابة .. او التزامت عيش مشترك ان هي الا مساحة نتنفس فيها .. ونتحاور .. وتتلاقى الافكار لا الشخوص قد تقع كلمة وهي مقروءة موقعا عظيما في النفس يختلف في حالها ان كانت الكلمة مسموعة عندما نتكلم .. تحكم نبرة الصوت صدق عاطفتنا .. ان كنا نعني منها ما يثير النفس او يهدئها لكن الحروف .. قد تقع موقعا آخر .. ليس بالضرورة ان تكون في مكانها الصحيح قبل عدة ايام .. قلتي كلمة يا سيدتي .. قلتي ان الابتسامات والسمايلز وضعت في المنتديات لتعبر عن روح العبارة احتجتي ان تقولي هذه العبارة .. عندما شعرت ان عبارتك وقعت في محل غير الذي اردتيها فيه هي لغة اخرى .. نستوعبها شكلا .. وقد لا نستوعب روحها .. فكلنا مختلف في طبائعه و طريقته في السرد وتبقى النوايا لا احد هنا ينوي السوء لاحد .. لماذا ؟ باختصار لانه لا احد يستفيد من اثارة عداوة احد .. حتى من يخالفه الفكر لن تفيده عداوته ولن تضره .. ففي النهاية نحن في هذا العالم الافتراضي صور وتواقيع وحروف متراصة لكن نفوسنا وارواحنا هي ما يظهر هنا .. وعلينا ان ننقيها باستمرار .. ان كنا مطالبين هكذا في واقعنا .. لماذا نعجز ان نظهره الان اختي .. امنحي نفسك وقتا .. وليس الكلام لك وحدك .. بل هو لنا جميعا .. كم في هذا المنتدى من عداوة جبرت .. و نفوس هدئت بعد شحناء .. طيب بيني وبينك .. فيه عضوة هنا كانت تكرهني كره العمى وكنت مش طايق اسمع اسمها .. ودلوقتي نفتكر مشكلة ايام زمان ونضحك اوي واول حرف من اسمها فتفوتة :P خلونا نعطي نفسنا مساحة نحاول نقلل فيها من رشق الحجارة على قولة الفاضلة سلوى .. وما نتسرع في اعطاء اوصاف او الحكم على وضع معين بس اللي عايزينه منكم .. مساحة صبر .. وحلم .. وبعدها ربك يجيب الخير ان شاء الله
    1 نقطة
  34. شوف يا ارك باشا الأرواح جنود مجندة ما تعارف منها ائتلف و ما تناكر منها اختلف في ناس مع بعضها ما تحتاجش عتاب و بيروقوا بسرعة من غير اعتذار و لا عتاب و في ناس طيبة بس ممكن تقول حاجات أو تعمل حاجات من غير ما تحس ان وقعها جامد على الآخرين فدول مفيش مانع نواجههم بلطف و ممكن بطريقة غير مباشرة باللي بيعملوه و حسب أهمية الانسان اللي قدامك بتختار له طريقة تناسبه اما لو الشخص مش مهم أساسا فلا داعي أصلا لإضاعة الوقت في البحث عن طريقة تناسبه ابتعد عنه و لا تفكر فيه تعرف يا ارك كنت بافتكر زمان ان الناس الشريرة بيبقى شكلهم وحش و بيخططوا للشر و اكتشفت ان محدش بيعترف بالسوء اللي جواه و دايما بيعتبر نفسه ضحية و يبرر لنفسه تصرفاته و الحقيقة لا أميل لتصنيف الناس لأشرار و أخيار لأن التصنيف ده غير سليم تماما في ناس مثلا بحبهم جدا و معايا زي العسل و خدومين جدا و جدعان جدا و الاقي اصحاب تانيين بيعيطوا منهم بالدموع كلنا فينا خير وشر بس سبحان الله ربنا يرزقنا خيرهم و شرهم يذهب لغيرنا عشان كده ما باشغلش نفسي كتير بالتفكير باسيب نفسي لأحساسي تهت مني مش كده :blink: عموما كويس انك بتحب الناس و مبتحبش حد يزعل منك ده شيء طيب ربنا يزيدك العتاب بينفع مع البعض و بيكبر المواضيع مع البعض عن نفسي مبحبوش أبدا عن تجارب كتير بيزود الخلاف و مادام الصلح تم يبقى ايه فايدة العتاب؟ من الآخر كل واحد له مفتاح لو الشخص يهمك يبقى لازم تدور على المفتاح
    1 نقطة
  35. بالأمس 12 مارس 2011 كان هناك حوار مهم جدا حول التعديلات الدستورية حضره اللواء ممدوح شاهين المستشار القانونى والدستورى للمجلس الأعلى للقوات المسلحة والمستشار ماهر سامى نائب رئيس المحكمة الدستورية العليا وعضو لجنة تعديل مواد الدستور .. وأدار اللقاء خيرى رمضان الذى وضع كل الاعتراضات على التعديلات أمامهما على الطاولة .. اللقاء موجود على يوتيوب فى 8 أجزاء .. أهم اعتراض هو ما جاء ابتداء من الدقيقة 3 من الجزء الرابع .. لذلك سأضع هذا الجزء أمام حضراتكم وسأضع روابط باقى الأجزاء لمن يريد المتابعة .. أثار إعجابى رد للمستشار ماهر سامى اعتذر فيه بشكل راق يليق بجلال منصبه عن عدم الإجابة على أحد الأسئلة .. ومع ذلك فهمت - وأعتقد أنكم ستتفقون معى - أن الدستور سيظل معطلا إلى أن يتم انتخاب البرلمان (الذى سيتم قبل انتخاب الرئيس) وسيدير المجلس العسكرى البلاد بالإعلان الدستورى وبالمواد المعدلة من الدستور المعطل إلى أن تتم انتخابات حرة نزيهة تحت إشراف قضائى لانتخاب مؤسسات الدولة .. الحوار مهم جدا ويجيب على كل التساؤلات حول التعديلات وسيساعدكم على تكوين رأى قبل الإدلاء بأصواتكم فى الاستفتاء http://www.youtube.com/watch?v=QneCB2BnRWk الجزء الأول الجزء الثانى الجزء الثالث الجزء الخامس الجزء السادس الجزء السابع الجزء الثامن
    1 نقطة
  36. والله انتى بنت حلال كنت لسه داخلة اقول كده برضو احنا اتحسدنا يا ولاد صلوا عالنبى دى عين وصابتكم والله مافيش داعى نقف لبعض عالواحدة لازم نعدى شوية الله يخليكم يا جماعة كل واحد يضليق من التانى يعد من واحد لعشرة ويقول...اللهم انى اعوذ بك من شرورهم واجعلك فى نحورهم الدعاء ده بجد لما بيكون فيه خناقة بين اى اتنين بحبهم بدعيه وربنا بيهدى نفوسهم ان شاء الله ارجع يا ريس.....إرجع عملنالك الفتنة اللى كنت عاوزها ارجع بقى
    1 نقطة
  37. استاذ 'tarek hassan' هى دى يعنى اللى وقفت عندها يا سيدى انا قلتها بما معناه يعنى لأنى مش حافظ الآية كنت اتمنى انك توقف عن مظلمة مثلا وتردها لصحابها ولو بالرأى او كلمة حق تقولها ورزقك على الله فرق كبير بين أن يحكم أهل الإنجيل بما أنزل الله فيه كما أخبرنا القرآن وبين أن يحكم كل واحد بما يدين به ( دون ذكر للأناجيل ) كما عبرت حضرتك ونسبت ذلك إلى ديننا الذي هو براء من قولك هذا أما حكاية المظالم فأشهد الله أنكم تتمتعون بحقوق أفضل مما نتمتع بها نحن أو تساوونا فيها وأبرأ بكم عن الذلة والمسكنة والبغي على الدولة وكنت أتمنى عليك أن تعترف بالمظالم التي عليكم والتي لا داعي لتكرارها على أسماعكم حيث لا طائل
    1 نقطة
  38. لا اخفيك سيدي الفاضل فمداخلتك دي على قدر ماتفهمت وجهة نظرك فيها على قدر مااحزنتني وبعمق .. بقدر صراحتك وعدم لجوئك للمجاملات المعتاده عند الحديث عن مثل هذا الموضوع الشائك .. ومش هكون اقل منك صراحه واقولك اني شايفه الناس دي واخده حقها .. حقيقة متفهمه لموقف المسيحيين المتظاهرين وعن نفسي مبشوفش في تقبيل الشيوخ للقساوسه شيء ممكن يحل ازمه موجوده وبقوة على ارض الواقع . . يعني لو حطيت نفسي مكانهم ولقيت ان حياتي ممكن تكون مهدده بسبب عقيدتي او ان دار عبادتي ممكن يكون مهدد فاعتقد مش هيكفيني ابدا مجرد الاعتذار او التعويض .. اعتقد لو الفرصة اتيحت لي لمزيد من المطالب الي تخليني آمن على نفسي و( آخذ وضعي ) في بلدي الي بقالي سنين بينلعب في ودني اني مضطهده فيها فاكيد مش هتردد .. كل ده اظننا متفقين عليه بس ماآلمني فعليا هو وجهة نظرك حول مفهومنا كمسلمين لأهل الذمة .. وجهة نظرك الي همني اقراها ليس لكونك مسيحي فقط وانما لانك مسيحي مثقف يعني اكيد لما هتقول حاجه فانت عارف بتقول ايه والغالب ان رايك بيمثل راي الاغلبية من ابناء عقيدتك . . ياسيدي الفاضل انا مش هدافع عن مفهوم الذمية عندنا بس زي ماتفقنا خلينا نتكلم بواقعية .. نسبة المسيحيين في مصر اقل بكتير جدا من نسبة المسلمين .. ان يبقى لكم حقوق ده اكيد مفروغ منه زيكم زينا متقلوش عننا ملي .. لكن . .ايهما احسن لهذا العدد القليل .. ان ينصهر في دولة كبيرة لها وزنها في منطقتها والعالم ولا ينعزلوا في دويلة صغيره محاطه باثنين او ثلاثه من الدويلات المسلمه المتشدده الي هتتربص بيهم بكل تأكيد ؟ عدد المسيحيين القليل مش هيتيح لهم غير انهم يبقوا في حماية المسلمين .. مش احسان مننا وانما لان وجودكم وسطنا بيعززنا يبقى فرض علينا نعززكم .. احنا كمصريين محتاجين لبعض سواء كنا مسلمين او مسيحيين ومحدش مننا بيعمل كده احسان او فضل على الثاني وانما انا بمد لك ايدي لاني محتاجالك بالظبط زي ماانت مفروض مترفضش الايد الممدوده دي لانك برضه محتاجها . . مش هينفع هنا اني اتحجج بالاخوان واقول اصل لو مسكوا البلد هيخربوها على دماغنا .. زي ماقلت لحضرتك فلو خربت هتخرب على الكل مسلم ومسيحي ومش من مصلحه اي حد فينا انه ( يتحسس ) من كلمات بيعنها او فئة معينة .. المسيحيين المصريين زيهم زي المسلمين المصريين كلنا لو ضاق بينا الوطن فللاسف ملناش اي وطن تاني حتى لو حاولنا يكون لنا .. مفيش انا مش عارفه مطالب الناس الي معتصمه عند ماسبيرو وصلت لفين ولا عارفه مين وراهم ولا حتى ان كانوا مسيحيين بس ولا بينهم عناصر مدسوسه هدفها تبقي الفتنة مشتعلة .. لكن الي اعرفه ان المصريين ابقى لبعض من الحكومة او حتى من اي جهات خارجية ممكن تستفيد من تأزم الوضع .. وان مهما كان للمسييحيين من آمال او تطلعات فمش هيكون وضعهم كويس غير وسط اهلهم المسلمين مش في اي وسط تاني .. اعتقد وبكل اسف ان الاعتصام ده وان كانت اسبابه مبرره ودوافعه مفهومه الا ان نتائجه قد تكون وخيمه ومش دي ابدا الطريقة الي ممكن ينال بيها المسيحي حقه لان حتى لو الحكومه استجابت فهياخذ رضاها باليمين ويكسب الاهم وهو سخط شركاء الوطن بالشمال .. وربنا يستر على مصر والمصريين ..
    1 نقطة
  39. والله يا استاذي الفاضل اذا وجدت ان كونك مسلم يتعارض مع كونك مصري .. ففي حالتي لا أجد اي اعتراض ... الأعتراض هو انه يوجد هناك من يريدني ان اكون محصورآ فقط في نطاق ديانتي ... و يعاملني بأسلوب المن عندما يتعلق الأمر بحقوقي ... و هذا لا يقبله اي انسان سوي ... استاذي العزيز استاذ كامل امن المسلم المصري واجب عليا اولا عشان ديني امرني بيه وثانيا عشان هو ابن بلدي اما امن المسبحي واجب عليا برضه عشان ديني امرني بيه وثانيا عشان هو ابن بلدي ممكن نسيب فرصه نبني مصر وبعدين ندبح بعض فعلا مشاعر الوحده التي عاصرت الثوره وصوره المسيحيين اللي بيحموا المسلمين في صلاتهم واللي ابكاني كثيرا بدأت تتشرخ بداخلي الان فاكر المداخله دي من حوالي اربع شهور
    1 نقطة
  40. المشكلة يا تيمور ان التصويت للواد ده مش هيبقى في صناديق ده هيبقى في طبلة مقلوبة
    1 نقطة
  41. بالنوسبة للواد ده التصويت هيكون بالصاجات مش بالأوراق ولو فاز واصبح الرئيس هتلاقي الولية التخينة اللي بتطلع في دور رقاصة في الافلام وشايلة الشمعدان على راسها هي اللي هتصور السلام الوطني الجديد وسمعني سلام طفا طيفي طاطي طيب والنبي شوفوا صورته كاريزما رئيس يجنن
    1 نقطة
  42. لست قاضياً حتي احدد من يخرج ومن يدخل السجن انسان ارتكب جريمة فحكم عليه وانهي مدتة يخرج حتي لو الشعب كله ضد خروجة نريد دولة قانون لااكثر ولااقل
    1 نقطة
  43. اروع حاجة عملها العقيد عمر عفيفى هو كتاب عشان متضربش على قفاك وخلال الثورة سمى نفسه محامى الناس وهو من تروس هذه الثورة بحق لكن جميع خبراته تنحصر بالداخلية والقوانين ..وهو مؤهل لقيادة جهاز امنى بناء على ذلك ولا ينبغى ان نرفعه لمرتبه لم يطلبها هو نفسه
    1 نقطة
  44. أنا شايفة إن الكلام ده قلة أدب بصراحة يعني المتزوجة ملخومة ومش فايقة يعني و الا يقصدوا أنهم عشان ماتجوزوش فطلعوا همهم في الأمن سفالة غير مستغربة أحيي هؤلاء البنات اللي الواحدة فيهم بألف رجل من اللي قعدوا في البيوت أو في اتفرجوا على الثورة من البلكونات و رأيي إن البنات دول حتى لو متزوجات و عندهم دستة عيال كانوا برضه حينزلوا و بعيالهم كمان زي كتير سيدات نزلوا بأطفالهن و في حوامل كمان كانوا في المظاهرات و كانوا معتصمات في ميدان التحرير الشجاعة و اليقين و الثبات صفات لا تعرف جنس ولا لون و لا عمر تحية لكل بنت و لكل شاب لكل سيدة ولكل رجل لكل طفل و لكل مسن شاركوا في الثورة ليعيدوا لنا مصر حرة أبية و ليجعلونا ننعم بالكرامة بعد عقود من الذل و الهوان
    1 نقطة
  45. هو الانسان الشريف دلوقتى هو الانسان اللى بيتعالج على حسابه !1
    1 نقطة
  46. انة يعمل حزب هو حر بس هو يعنى هيستفيد اية من انهو يعمل حزب سؤال يعنى الراجل اعمالة كلها خيرية تدعو الى التكافل و مساعدة الاخريين دة ممكن يعملة بدون اى احزاب ومش محتاج بوتقة سياسية علشان يحط نفسة فيها الا اذا لو كان دة بداية انة يرشح نفسة فى الرئاسة او انة يمارس نشاط سياسيى وهذا ارفضة لاسباب اولا ارفض الخلط بين السياسة و الدين ثانيا من اللى شوفتة ان الناس بتكون كويسة جدااا فى مكانها لكن لما الطموح بيمسكها و تروح حتت تانية بينقلب الحال و بيحصل ما نرتضية ثالثا دة هينفتح الباب امام تكوين احزاب اخرى تقوم على مبادىء دنينة و دة برضة هيؤدى الى جعل اخواتنا الاقباط بعمل حزب مقابل طيب فى الحالة دى بقى الوضع هيكون اية يا جماعة كل واحد كويس جدا فى مكانة و خلط الدين بالسياسية كالعب بالنار متعرفش هى هتحرقك امتى بالتالى لا اشجع تكوين مثل تلك الاحزاب
    1 نقطة
  47. الأخ الفاضل أبو محمد أكرر عميق شكري وامتناني لأهتمام حضرتك في الرد والتوضيح والصبر علي جهلي أنا شخصيا كنت أفضل أن تكون صياغة نص المادة الأساسية ملزم بشكل واضح أكثر حتي لو كان في اطناب من الناحية اللغوية للأسف موروث ثقيل من عدم الثقة. أما بالنسبة لموضوع الانتخابات الرئاسية أولا أم البرلمانية أولا فأنا من مؤيدين البرلمانية أولا لكن في حالة وجود فترة انتقالية بمعني إن حاليا لازال قانون انشاء أحزاب جديدة غير معدل وبالتالي لاوجود لأحزاب جديدة وطبعا أحزاب المعارضة القديمة ليست لها شعبية في الشارع ولا تمثل المجتمع المصري. سامحني هأختلف مع حضرتك إن اللي عايزين فترة انتقالية ومجلس رئاسي لفترة سنة كل خوفهم من الأخوان ولكن في رأيي وده خوفي أيضا إن البرلمان اللي بنحلم بيه اللي المفروض يراقب الرئيس والحكومة يكون غير معبر عن الشعب وده فعلا اللي هيحصل لو حصل انتخابات برلمانية في الوقت المحدد لها لأسباب عدة أهمها عدم امكانية تكوين أحزاب جديدة تعبر عن الشارع الذي تغير كثيرا بعد 25 يناير و بالتالي لو هتكلم عن نفسي عندما أنزل لأنتخب هأكون بأفاضل بين مرشح حزب وطني أو مرشح أخوان أو مرشح من أحزاب المعارضة الموجودة حاليا واللي أنا شايفة أنهم لا يمثلون الواقع الجديد إلي جانب نقطة في وجهة نظري خطيرة ثقافة الانتخاب في حد ذاتها الناس كانت بتختار المرشح علي أسس قبلية ومحبة أو من يستطيع أن يقدم خدمات أكثر للمنطقة من حيث وظائف لأولادهم ويجيب تأشيرة مهمة علي أوراقهم وهكذا ....إلي جانب فئة من النواب كانت بتعتمد علي العامل المادي يعني الاختيار لم يكن يتم عن طريق أداء وأراء هذا المرشح السياسية وكيف سيكون أدائه السياسي في البرلمان عشان كده من وجهة نظري محتاجين فترة انتقالية لمصلحة الشعب ككل وليس محابة لأحد ولا خوفا من أحد ومن قراءاتي البسيطة هذا حدث في دول كثيرة تحولت من نظام ديكتاتوري إلي النظام الديمقراطي وطبعا أرفض بشدة أن تكون الانتخابات الرئاسية أولا فكيف أضع شخص بكل هذه الصلاحيات (مع الدستور الحالي حتي بعد التعديلات) أيا كان حتي لو كان ملاك ثم أثق أنه لن يتحول إلي فرعون وأنه هو نفسه سيقلص من صلاحياته وكمان من غير ما يكون في برلمان رقيب عليه؟! أنا أسفة طولت علي حضرتك بس عذري إني جاهلة سياسيا ونفسي أفهم من حد عنده علم زي حضرتك مشكلة أخري في التعديلات الدستورية إني لو اقتنعت فعلا أن هيتم انشاء لجنة تأسيسية لأنشاء دستور جديد مين اللي هيختار هذه اللجنة؟ الرئيس والبرلمان........البرلمان اللي لوتمت الانتخابات الخاصة به في وقتها غالبا هيكون لا يمثل الشعب تمثيل حقيقي وبالتفاؤل هيكون بيعبر عن الشعب بنسبة 50%......فمن سيضمن لي اختيارهم للجنة؟ بعكس إذا تم انشاء لجنة تأسيسية حاليا لأنشاء الدستور ستكون بالانتخاب أو باختيار المجلس العسكري من شخصيات يرتضيها الشعب أتفق مع حضرتك إن الديمقراطية مسئولية ولازم نتحملها لكن في رأي ما سيحدث لو تمت الموافقة علي التعديلات والاسراع في الانتخابات الرئاسية والبرلمانية أيا كان الترتيب فما سيحدث لن يكون نتيجة للديمقراطية ولكن نتيجة لعملية الاسراع الغير مبررة من وجهة نظري فلماذا لا نسير علي خطي واضحة واثقة لكي نصل إلي مصر جديدة قوية ولا نحتاج كل شوية ننزل ميدان التحرير لأن سامحني ياسيدي الكلمة دي بتضايقني أنا نزلت ميدان التحرير واثنين من أصدقائي استشهدوا يوم 28 يناير وآخر فقد بصره في بسبب رصاصة مطاطية يعني مش من الأفضل أننا نصلح الأوضاع حاليا بالحل الأفضل والنموذجي بدل ما كل شوية ننزل ميدان التحرير اللي ماكنش نزوله فسحة هل لا يستحق هذا الجيل اللي ضحي بالكثير أن يحلم بدستور محترم لبلد بحجم مصر؟ سؤالي الأخير هل إذا تم التصويت بلا علي التعديلات سيتم العمل بالدستور القديم أم تتم إعادة التعديلات ؟ ووقتها كيف سيحددوا التعديلات التي تم رفضها؟
    1 نقطة
×
×
  • أضف...