اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. عبير يونس

    عبير يونس

    الإشراف العام


    • نقاط

      6

    • إجمالي الأنشطة

      11,871


  2. بهية

    بهية

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      25


  3. م تيمور المراغي

    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      10,060


  4. se_ Elsyed

    se_ Elsyed

    الأعضاء


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      25,017


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 18 نوف, 2010 في جميع الأقسام

  1. الحق أقول انني كتبت ردا مطولا جدا على مجمل مشاركات الأستاذ يوسف (أعترف انه كان يحوي كثيرا من اللّوم والتحفظات على أكثر من نقطة في حديثه) الا انني مسحته تماما وعدلت عن نشره وصدقا ليس بسبب ان ما كتبه في مداخلته الأخيرة يحوي اطراءا أربكني حقا،و لا أجد ما يفيه حقه من كلمات الشكر .....فضلا عن انني لا استحق ربعه :) لكن بسبب انني صدقا لا اريد (للهوّة) ان تتسع أكثر وأعني بالهوّة تلك الهوّة التي تعلن عن نفسها دوما بين من يعشقون الوطن بلغات مختلفة بين من يرى ان الاصلاح (شعبا ووطنا) لابد ان ينحصر -وفقط- في التوجّه نحو الصور المشرقة (حتى مع ندرتهاالبالغة)واشاحة الوجه أحيانا عن المؤلم منها وبين من يرى العكس ..ان الاصلاح لن يتأتى الا بنكأ كل الجراح حتى مع كم الألم الذي سيتسبب فيه هذا(مع كونه ضرورة) وبين من يحاول ان يوازن بين الطريقين (وهم كُثُر).. الحقيقةالتي أرجو الا ننساها ...ان لكل منّا لغته الخاصة في ممارسة عشق الوطن والتي قد يراها البعض -ولو لوهلة- أنها واهية و لا تؤتي أُكلها ،بل ومردودها عكسي و(سلبي) ما أرجوه فقط أن يفسح كل منّا دوما مكانا -في وعيه- للمختلف عنه لغة واسلوبا... وهذا طالما ان هدفنا (واحد) ... والمنظور واحد وان تباينت زوايا الرؤى خالص احترامي وتقديري للزميل الفاضل يوسف(برغم الاختلاف) والزميلة العزيزة شيكو وكل الزملاء المشاركين شرف حقيقي لي ان أكون بينكم :give_rose:
    3 نقاط
  2. كلمة الاعتقاد هي مصدر للفعل اعتقد على وزن افتعل و هي من الجذر عقد أي ربط و حزم و شدّ و وثق و العقد هنا محله القلب و الاعتقاد درجة أعلى من الإيمان و أقل من اليقين و قوة الاعتقاد ترقى إلى اليقين و هي قوة محركة فقوة اعتقادك بحدث ما تجعله يحدث فعلا خيرا كان أو شرا عن نفسي مثلا كنت أعتقد أنه لو عطس شخص في الغرفة أو المكان الذي أتواجد فيه فأنني حتما سأصاب بالزكام أو الانفلونزا انتهى هذا الأمر تماما عندما اعتقدت بقوة أن هذا لن يحدث و قيسوا على ذلك كل أمور حياتي من أصغر الأمور و حتى الأحداث المصيرية زواجي ... انجابي.. الولادات السهلة و المتعثرة...عملي ودراستي... العين و تأثيرها... حتى ريجيمات التخسيس جرب أن تأخذ أي شيء من حياتك اليومية مما تعتبره من المسلمات و حاول أن تغير اعتقادك عنه ( للأفضل طبعا) يعني اذا كنت معتقد ان مديرك يضطهدك مثلا و واقفلك ع الواحدة جرب تعتقد بقوة أن ده كلام فارغ و انه شخص ظريف و بيستظرفك بشدة كمان بجد و بدون شك في النتائج إذا كنت شايفة زوجك بعيد عنك و كلامه قليل معاكي يدوب الكلام العادي جربي تعتقدي ان زوجك بيحب يتكلم معاكي جدا و انه صديقك الصدوق بقوة و بدون سخرية من الفكرة جرب تعتقد بقوة ان ابنك قمة في الأدب و الأخلاق و انه متفوق في المدرسة جربي تعتقدي بقوة انك جميلة و ان انفك التي تؤرقك مثلا هي اجمل مافيكي او ان شعرك جميل و ناعم و كذلك جسمك رشيق جرب تعتقد بقوة ان صحتك بمب و حديد و انك مبتشتكيش من أي مرض جرب تعتقد بقوة ان رزقك حيزيد و ان ربنا موسع عليك و مبارك لك جرب تعتقد بقوة انك ناجح جرب تعتقد بقوة انك سعيد أدعو حضراتكم أن تجربوا قوة الاعتقاد و أخبرونا بالنتائج و أعتقد بقوة ان منكم من سيستجيب و أعتقد بقوة أن منكم من سيخبرنا بنتائج مذهلة حدثت بعد ان غير قوة اعتقاده للجانب الأفضل ملحوظة هامة جدا لا تستخدم صيغة المستقبل و انما صيغة المضارع لا تعتقد أنك سوف تنجح لا بل اعتقد بقوة انك ناجح فعلا منتظراكم
    2 نقاط
  3. يا جماعه فيه اتنين صوحابنا هنا واقفين قصادنا ,, هما عارفين نفسهم كويس اوي مش لازم اوضح اكتر من كده ,, - واخد بالك انت يا حج عبده - والظاهر والله اعلم حيحصل معاهم زي ما حصل في الكليب ده بالظبط لو الانسان يعتبر بما صار لكان في افضل حال ,, نتابع ونشوف المصير المحتوم ,, http://www.youtube.com/watch?v=Pexp0r95fhw
    2 نقاط
  4. الموضوع ده عامل "أزعرينة" حد فكَّر إن كلمة "أزعرينة" (يعنى دوشة ، وهيصة ، وزمليطة) ممكن يكون أصلها شامى (سورى أو لبنانى) يعنى ممكن تكون مشتقة من كلمة "أزعر" بمعنى مهياصجى أو صايع أو بلطجى ؟ وعلى ذكر النهاية Suffix "جى" فمعناها بالتركى "صاحب" أو بتعبير الخليج "راعى" .. يعنى "بلطجى" معناها صاحب أو راعى البلطة (أبو بلطة) مثل عربجى ، قوهجى ، جزمجى أو كونترجى ، حلوجى ، أجزجى .......... والأجزجى هو من يعمل فى أجزاخانة .. "أجزا" يعنى دواء بالفارسى أو التركى .. "خانة" ، وتنطق "خانيه" ومعناها دار أو محل .. قيسوا عليها بقى عربخانة .. شفاخانة .. سلخانة
    2 نقاط
  5. اتمنى ان لا يتم استغعلال ذلك لاي دعايا انتخابية وان يكون هذا اللقاء تحت اشراف اي لجنه من لجان الحزن الوطني هذا ما اخشاه وان يكون السم ف العسل وتم الزج بالفاضل عمر خالد في مثل هذه الدعايا
    2 نقاط
  6. صحصح كده.. وركز يابا من غير لا طبله ولا ربابه ح اروى أنا.. قصه حزينه عن دوله أغلبها غــلابــه إختارها ربنا...... وبلاها بحكــومه أشبه لعصابه جــارت ونشرت طغيانها وطبقت شـــرع الغــابــه والدوله ديه..... المنكوبه ريسها إسمـه عـلى بـابـا إللى بحديدُه...... وبنارُه وبجهلُه..... حولها خرابه صحصح كده وركز يابا على بابا دا للى ما يتسمى الحاكم اللى ملوش لازمه من يوم ما هـلت أيـامــه والغُمـــه حلــت عالأٌمـــه وبـلاده تطلــع من كارثه وتخش فى مصيبه وأزمه بفضل شـــلة حرامـــيـه هَلَّيبه.... معدومى الذمه ملقوش لا مانع ولا رادع الفَجَّره..... أولاد الهِرمَه وكل ده.. وسى على بابا ضاربها ميت مليون صرمه صحصح كده وركز يابا على بابا دا ..حاكم سَكَّا يشبه كـده لحــاكم عـكا باع للعِدا ثـــروات وطنه والقبض كــان حبِّة فكه وحَـط من قيــمة شعبه وضيع الخـــير والبــركه والناس وبالأفواج هجُّوا كندا... أوروبا….وأميركا وبعــد ما اتنهبــت بلــده واتقسمت.. وكما الكعكه عــــايز يورثـــها لإبــنه ما أصلها.... صبحت تِركه صحصح كده وركز يابا شعب الغلابه دا راس ماله صبر...وخـلاص دايبه حباله أصل الضنى.... سمم بدنه والظــلــم مــزع أوصـــاله ومعــدش بيحــس الفرحه من كتر حزنه على عــياله وكل يــوم..... زى العــاده على ضهره …بتزيد أحماله عشان كده... لازم يصــحى من نومه.... يتحدى مُحَـالُه يا إما ...يستسلم..... يرضى بــ..ذُلُّه ….ومـــرارة حالُه صحصح كده.. وركز يابا من غير لا طبله ولا ربابه رويت أنا.. قصه حزينه عن دوله أغلبها غــلابــه مع خالص عزائى wst:: التونسى wst::
    1 نقطة
  7. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ان من البيان لسحرا كما قال الرسول صلى الله عليه وسلم كنت متردد من فتره فى فتح موضوع خاص بالاناشيد الاسلاميه موضوع الاناشيد الاسلاميه قديم اعتبره البعض وانا منهم البديل لمن يرى حرمه الغناء الموضوع ليس لمناقشه الاناشيد الاسلاميه لا بل هو ابسط من كدا بعضنا يسمع الاناشيد ومتابع جيد لها وانا منهم ومن فتره وبعضنا سمع انشوده اثرت فيه لذلك كل من سمع انشوده تواشيح او حتى ألقاء لقصائد شعريه اثرت فيه فليتحفنا بها رجاء: بعيدا عن حكم الدين فى ادوات الغناء والمعازف برجاء ادراج اناشيد خاليه من ادوات المغازف بسم الله نبدأ: المنشد احمد ابو خاطر : صوت جميل فعلا من اكثر من احب سماعهم من المنشدين وبمناسبه عيد الاضحى المبارك اهديكم هذا النشيد وكل عام وانتم طيبين http://www.islamway.com/?iw_s=Nasheed&iw_a=view_nasheed&song_id=1452
    1 نقطة
  8. الإعلام يؤثر بشكل كبير جداً في الشعوب .. وفي بعض المجتمعات نرى أن الإعلام يتحكم فيها بشكل كبير .. بل ويقود المجتمع في إتجاه دون آخر .. بالطبع .. عادة ماتحدث معاكشات ومعارضات لهذا الإتجاه .. ولكن في الغالب ترجح كفة الإعلام في التحكم والسيطرة .. في مصر .. أعتقد أن الماكينة الإعلامية قادرة على عمل ذلك .. وقادرة على توجيه أفكار المصريين وتشجيعهم على مسار معين .. إلا أن للأسف الشديد أن تلك الماكينة تالفة بشكل ما .. فيوجد عندنا جهازين إعلاميين .. واحد حكومي .. والثاني .. خاص وحزبي .. ومستقل .. الخ الجهاز الإعلامي الحكومي .. عاطل وتالف تماماً .. سواء الصحف .. أو التليفزيون أو الإذاعة .. فهذا الجهاز الذي كان فيما سبق يشحذ الهمم وايشد الأزر .. أصبح الآن جهاز شاحب باهت لا لون له ولا طعم ولا رائحة .. ولا فائدة .. الجهاز الآخر .. المستقل والحزبي والخاص .. يهتم بالتركيز على السلبيات أكثر من طرح الحلول والأفكار .. وإن حدث فيحدث بشكل هامشي .. أنا هنا .. لا أد أن أرصد حالة الإعلام الحالية .. فالحالة معروفة وواضحة .. لا تسر عدو ولا حبيب .. ولكني مشغول ومهموم بكيفية تنمية المجتمع .. وتنمية قيمه المتذبذبة .. وإشعار المصريين بذاتهم .. وتاريخهم .. حضارتهم .. بل وأهميتهم .. كما نرى .. كثير من الشباب حديث السن .. لا يعرف حتى ما هي قيمته كمصري . ويشعر أنه شخص ليس له فائدة .. ولا أحد يهتم به .. والأكثر من ذلك .. نجد أن هناك من يشكك حتى في تاريخنا وانتصاراتنا .. فماذا نتوقع من تلك الحالة .. أعتقد أن دور جيد للإعلام المصري . قد يكون له أهمية قصوى في تنمية المجتمع ... أعتقد أنه ينبغي أن تكون هناك رؤية يتبناها الجهاز الإعلامي كله .. ويكون دور وزير الإعلام هو المنسق لحركة ورؤية الإعلام المصري .. له هدف ورؤية واستراتيجية يعمل لها .. أنا لست متخصصاً في الإعلام .. ولكني أعلم تماماً .. ما للإعلام أهمية قصوى في تنمية وتغيير المجتمعات ... فالتغيير .. إذا أردناه .. يبدأ من هنا .. من هذا الجهاز الساحر ..
    1 نقطة
  9. هناك العديد من الألفاظ التي يخالها الكثيرون أنها عامية و لكنها في الحقيقة ألفاظ فصيحة هنا في هذا الموضوع نتشارك معا في ابراز تلك الألفاظ خلّونا نبتدي وياكم هذه الكلمات الثلاثة خلّونا نبتدي و ياكم يخلي = يدع نبتدي= نبتدأ و ياكم= و إياكم كمان عاوزين كلمات غريبة و غير متوقعة كمان = كما أن عاوزين= اسم فاعل من ( يعوز) يعوزنا = يلزمنا هه مين حيبتدي يا جماعة؟؟
    1 نقطة
  10. حاضر يا ست الكل إللى تحسبه فصحى .. يطلع فرعونى العديد من الألفاظ يظن الناس أنها شديدة الفصحى ولكنها فى واقع الأمر من المصرية القديمة .. عبير الحب يا لها من عبارة فصيحة جميلة يقولها شاعرنا المتيم ولكن لفظة "عبير" لفظة هيروغليفية "عبير" وتعنى (رائحة) ، وقد أخذتها اللغة العربية منها ، ومن الطريف حقاً أن يضع الفراعنة رمز القلب مخصصاً لهذه الكلمة الزكية ، يالا رقة هذه اللغة الفرعونية! وهنا ستقول له "لو سمحت اطلع بره .. انت جاى تكلمنى هيروغليفى ؟". على الرحب والسعة ويبدو لك أن كلمة "رحب" هى كلمة عربية فصيحة ، والواقع أن الكلمة أصلها مصرى قديم من "رحبو" بمعنى (واسع أو فسيح أو رحب). وقد تحولت فى القبطية إلى rwhbw "روحبو" وربما جاءت منها "يرحب" أى يوسع ويكثر ، فنقول "فلان بيرحب بعلان" اعطت مصر مِنحة لا تُرَد من يتصور أن لفظة "منحة" هى لفظة هيروغليفية ، حقاً إن اللغة بها عجائب ، فهذه اللفظة مصرية قديمة "منحت" بمعنى (هبة ، عطية) ، ويتجلى فى اللفظة ظهور الزهور فى الكلمة الهيروغليفية وتاء التأنيث. ومن نفس اللفظة إشتُق الفعل "يَمنح" التى أصل معناه "يعطى كهدية" ثم إستُخدِم للدلالة على "الإعطاء" فقط. فنقول "لقد مُنح فلان درجة الدكتوراة" بمعنى (أُعطِى). قطوف من الأدب الجاهلى لايساورنا أى شك من عربية كلمة "قطوف" التى هى جمع "قَطفة" من فعل "يقطف" ، فنقول "قَطَف الورد" بمعنى (جنى الورد). ولكن الواقع غير ذلك فللدكتور عبد الحليم نور الدين رأى آخر ، فقد أورد فى كتابه "اللغة المصرية القديمة" صفحة 247 أن هذه الكلمة قد أخذتها العربية الفصحى من الكلمة المصرية القديمة "قدف" بمعنى (يجمع). ومما هو مسير للدهشة أن هذه الكلمة قد تحولت فى القبطية إلى شكلين كما ورد فى قاموس إقلاديوس يوحنا لبيب ، هما ketf "كَتَف" ، ketb "كَتَب" وهما مترادفان وقد يُتَرجما على نحوٍ مختلف كما ذُكر فى القاموس ، مثل (يجمع بين ، يتحد ، يلصِق) أو بالمعنى الآخر وهو (يجنى أو يقطف ثمراً). وظنى أن هذه الكلمة الظريفة قد ورثنا بسببها ثلاث كلمات مختلفة ، واحدة فصيحة وهى "قطف" وإثنتان عامية هما "كَتَف" و "قَطَب". فنقول "قَطَفتُ الوردة" بمعنى (جنيت الوردة) ومنها إشتُقت "قُطوف" و "مقطوف" و "قطايف" و "قَطْفَة" وهو المعنى الذى أخذته الفصحى ، ونقول "كَتِف إيدك وأقعد مؤدب" وهو المعنى العامى الأول الذى تعنى فيه (يجمع) ثم فُصِحَتْ فقالوا "مكتوف الأيدى" ، ويقول العامة "لقيت نفسى متكتف ومش عارف أعمل حاجة". ويقول صنايعى المحارة "قَطَب على الزاوية دى بالمونة" وهنا يظهر المعنى العامى الثانى وهو (يلصق) ، ومنها "تقطيب" بمعنى (لصق وترميم). هوى الطير من أعلى الشجرة يظن أغلب الناس أن لفظة "هوى" هى اللفظة الفصيحة للفظة "سقط ، ولكن كما ورد فى كتاب قواعد اللغة المصرية للسيد جاردنر صفحة 579 نجد أن كلمة "هاى" تعنى (سقط) وقد ظلت فى القبطية إلى hei "هاى" وهى اللفظة التى تحولت فى اللغة العربية إلى "هوى" حتى أنها إستخدمت كثيراً فى الشعر على أنها فصيحة ، فيقول الشاعر الرقيق إبراهيم ناجى فى قصيدة الأطلال : يا فـــؤادى رحم الله الهــوى كان صرحا من خيــال فهوى إسقنـى وأشـــرب على أطلاله وأروِ عنى طالمــا الدمع روى تجرع كأس الألم لم تعرف اللغة العربية يوماً لفظة "كأس" فقد إستعارتها – كما يذكر الدكتور عبد الحليم نور الدين – من اللغة المصرية القديمة "كاثا" بمعنى (كأس ، آنية للشرب) ، وظن الشعراء العرب أنها لفظة فصيحة ، وإستخدموها فى شِعرهم.
    1 نقطة
  11. السلام عليكم كالعادة .. القائد و لاّ الشعب المثل ده مقتنعة به لحد كبير: تعس ذلك البلد الذي يحتاج بطلا طول ما التغيير بييجي من فوق هنفضل في انتظار القائد اللي همه بناء المواطن و ليس مجده الشخصي او حساباته في الخارج إذا لم نتغير نحن .. سيتحول أنقى الانقياء إلى كابوس يجثم على صدورنا بتأليهنا له و تنزيهه عن المحاسبة إذا لم نتغير نحن .. كيف نحاسب القائد؟
    1 نقطة
  12. مبروك وصولنا للعالمية ... وتحية من القلب لكل من ساهم في فضح النظام المصري عالميًا ... http://www.roger-waters.com/gallery?params=showPage/page/13 http://www.roger-waters.com/gallery?params=showDetail/id/663/filter/0/sort/created_at|desc
    1 نقطة
  13. السلام عليكم لما شفت الموضوع في البداية لم يكن لدي ما أقوله بالذات لاني احسن الظن ببهية و أعلم حرصها على الإصلاح لكن بعد مناقشاتكم.. حبيت اضيف حاجة الفيديو لم أعتبره بكائية .. هو تسليط للضوء على هذا الحاكم و فقدانه الاحساس بمن يحكمهم أو ربما فقد الاحساس بمعنى و مسئولية الحكم التي سيسأل عنها ربما كان تسليط الضوء مهما لأن كثيرين لا زالوا تحت وهم ان الريس طيب و لو عرف اللي بيجرى هينصفنا و يقضي على الفساد و المفسدين لكن أما آن الأوان أن ننخرط أكثر في البحث عن حلول كيف نتغير و نغير لا أقصد أن نتوقف عن تسليط الصوء على الفساد و فضحه فهذا جزء من العلاج شرط ألا نصوره غولا ينشب اظفاره في كل مكان يستحيل هزيمته لأن هذه ليست الحقيقة دمتم بكل خير :egyflag:
    1 نقطة
  14. أخي الفاضل عبد الله بالطبع شاهدت الفيديو كاملا قبل ان اضع لحضراتكم رابطه و هو فيديو موجه للبشر عل اختلاف عقائدهم و ليس للمسلمين فقط ربنا سبحانه و تعالى قال: {وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ }الرحمن10 و لا يخفى على حضرتك أن كل من يؤمن بوجود رب يأخذ كافة حقوق المؤمنين بالربوبية و أولها السلام الداخلي الذي قد يصل إليه البوذي و الهندوسي من غير الكتابيين عن طريق التأمل و يصل إليه النصارى و اليهود بصلواتهم كما نصل إليه كمسلمين بالخشوع في الصلاة الكون له نواميس من فك شفرتها أستطاع أن يأخذ كما يريد من خيراته التي خلقها لنا رب العزة و سخرّها لنا حتى اللاديني أو الملحد يرزقه رب العالمين التجاذب قانون كوني لكافة الخلق مهما كانت عقائدهم و هذا سر الخلق و تأمل معي التدرج القرآني " قل أعوذ برب الناس* ملك الناس* إله الناس" و في الحديث القدسي "عبدي أطعني تكن ربانيا تقول للشيء كن فيكون" كوننا مسلمين نؤمن بتوحيد الألوهية فذلك أعطانا ميزات إضافية و سهل علينا الوصول لرب العالمين فنحن نتبع منهجا مرسلا إلينا لنتبعه بحذافيره و لا ينفي ذلك أن من أصحاب العقائد الأخرى من وصل إلى ربه الفرق بيننا كمسلمين و بين غيرنا من أصحاب العقائد الأخرى انهم كمن يجرب المكونات لصنع كعكة ويجرب بزيادة و تقليل مقادير الكعكة كما أنه يجتهدوا في طريقة الصنع قد تنجح و قد لا تنجح لكنهم لا يكفون عن المحاولة و قد يصلون للحقيقة لأن الناموس الكوني أن لكل مجتهد نصيب بينما نحن لدينا الوصفة بمقاديرها و طريقة الصنع و مع ذلك لازال معظمنا لا يصل و الأدهى و الأمرّ أننا حتى لا نحاول
    1 نقطة
  15. استاذ محمود اتفق معاك ان هناك تزوير بس التزوير مش بالضخامه اللى الناس متصورنها بدليل ان الحزب الوطنى خسر الانتخابات فى سنه 2000 و 2005 لصالح المستقلين اللى انضموا له بعد كده و فى سنه 2005 الاخوان رشحوا 150 مرشح نجح منهم 88 فيه تزوير بالفعل بتسويد بطايق و حرمان الناخبين من التصوييت بس ده بنسبه قول 10%. الباقى الاصوات ناخبيين فعلا بس لو الشعب فعلا بيؤيد مرشح بيبقى التزوير اصعب بكتير و بينجح المرشح ده رغم محاولات التزوير الحزب الوطنى نفسه ان الناس تصدق فعلا ان الانتخابات متزوره و ميروحوش ينتخبوا و ده يضمن لهم الانتخابات الحل هو الذهاب لصناديق الاقتراع بكثافه و فضح النظام عند التزوير بدل ما نسيبهالهم مخدره و تذكر ان مرشحى الحزب الوكنى خسروا اخر دورتين!
    1 نقطة
  16. مش ذنبي يا ساري إن إنتو بتسمعوها غلط شابوره غير شبورة وبعدين الأكلات اللي إنت قولتها دي معظمها إتقالت في اعمال كوميديه على سبيل الدعابة زي الشلولو والكلام ده .. مافيش حاجه إسمها كده وبالنسبة للقلقاس ... أومال إسمه إيه هنا ؟
    1 نقطة
  17. لا طبعا مش منطقي .. بس اللي يخلي الملايكة تاكل رز بلبن .. يخلي البنقال يفطروا فراااخ بص يا استاذ مسافر .. هم يقلبوا اللغة زي ما هم عاوزين .. تفضل كلمات مصرية كمان من الخاطر .. الضباب معروف .. بس عندهم يسموه شبورة .. الشبورة اللي ناكلها دي بالفطار مع ( اللبن ) على قولتهم خلوها ضباب وهما سموا الشبورة ايه ؟ بقسماااااط ... بيضحكوا على كلمة دلخ وسلنتح .. وهما مطلعين كلمة ترللي .. بمعنى المجنون او العبيط ha) الرجاء الحاق كلمة عبيط بجدع من ضمن الكلمات اللي مالهاش صاحب دي .. عندهم كلمة تملي بمعنى دائما .. القرافة بمعنى المقبرة .. يا عم مسافر ح اقعد للصبح اطلع كلام .. وقال ايه .. زعلانين من كلمة مطازيز :lol: امال نقول ايه بالممبار ؟ نقول ايه بالحواوشي ... ؟؟ قول دي اكلات عايزة لها راجل يقدر الاسم الفخم بتاعها نيجي للاكلات الخفيفة الترمس عندنا الوعاء اللي يحفظ برودة او سخونة الماء عندهم نوع من البقوليات الهيل يسموه حبهان وكلو كوم وزر بطاطا دي كوم .. زر بطاطا؟؟ ..يعني نقول احنا اكلنا النهاردة ازرار بطاطس ؟ بالراحة عليهم يا مسافر .. احنا لسه بنقول ياهادي .. :D
    1 نقطة
  18. نستغل بقه عدم وجود الزملكاوى الصميم الاخ nightmare ربنا يرجعه بالسلامه ونكتب براحتنا عن الزمالك انا زملكاوى والزمالك عندى .. دم ماشى فى وريد لـــكن بعــد اللى حصـــلو .. لازم يكون فى تجديــــد ايــــدينا فى ايد بعضينا .. ونشجع بنى عبيـــــــــــد سامحنى يا اهلى يا عمى .. غلطت فى حــــقك اكيد وان قالو جاسوس او خاين ... مبخفش من التهديد عاملينلى ملوك الكوره .. ولا حصلـــــتوا حتى عبيد ال ايـــه المره الجايه .. ال ايــــــــه لاعيبه حديـــــد اهو فى الملعب غسلونـــا .. ونزلوا فينــــــا تنفيض انا من دلوقتى هــغير .. لفريق مش غاوى تقليـــد ومن بكره هغنى وازئطط .. واعيش فى حياتى سعيد او انــــــــى اشنق نفسى .. مهو جايز يقولوا شهيــد وهاجى علــى شاهد قبرى .. واكتب ببنط عريـــــض زملكاوى مات مفروس .. على قبرى وزيد
    1 نقطة
  19. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أذكر زميلة إيطالية قالت لي ان المثقفين أغلبهم طفشوا من إيطاليا بسبب برلسكوني ليه يا بنتي؟ قالت لي لأنه مسيطر على الإعلام و ده اللي مكنه يستمر في السلطة و الناس في إيطاليا - على حد قولها- ما لهمش غير اللي بيشوقوه في التليفزيون و يقروه في الجرايد و كل دول هو مسيطر عليهم الإعلام يملك الكثير نفسي يتقوا الله فيم يقدموه نفسي كلنا نتقي الله
    1 نقطة
  20. هل أطمع من الزملاء الأعزاء الذين يودون أن يشاركوا في هذه الحملة ان يضحوا ببعض الوقت لمشاهدة المواضيع الخاصة بها في هذا الباب .. بدايتها .. التصور الخاص بدفعها امامآ علي الساحة الدولية ... و الأهم الألتماس نفسه الذي يجب ان يكون ممهورآ بأكبر عدد ممكن من المطالبين به ... كيف يمكن ارساله الي الميديا الأيطالية مثلآ و من وقع عليه لم يتجاوز عشرين فردآ فقط ... هناك افكار عديدة تمت دراستها بالفعل .. ما علينا الا قراءتها مرة أخري و التفاعل معها بدلآ من البدء من جديد ... كل تحياتي و احترامي البالغ ...
    1 نقطة
  21. الحكومات الغربية لن تفعل شيئا إلا بضغط إعلامي منظم يكسب الرأي العام هناك الالتماسات خطوة مهمة .. لكن دون أن يعلم عنها مواطنو هذه الدول تأثيرها ضعيف نحتاج التواصل مع وسائل الإعلام إرسال رابط هذا الالتماس إلى أكبر عدد في الخارج
    1 نقطة
  22. عزيزى د / تهامى كل سنة و أنت طيب و عيد سعيدعليك نفسى أدخل المنتدى و ألاقيك عاملنا مفاجأة و رجعت تكتب تانى بصراحة مفتقدينك قوى ووحشتنا قوى قوى ربنا يوفقك فى حياتك الجديدة و يا ريت بس لو مداخلة صعنطوطةقوى تقولنا فيها أنا تمام و الحمدلله
    1 نقطة
  23. وودت ان اشارك من مدة كبيرة فى هذا التوبيك لكن مالفت نظرى ان جميع الردود تحدثت عن حملة لازالة الالغام دون تعريفنا بحكم الكارثة الفعلية لهذه الالغام وخلال بحثى عن معلومات حول هذا الموضوع وجدت بعض المعلومات عن الالغام فى مصر وكذلك وجدت حلول عملية غير مكلفة فى الكشف عن هذه الالغام من الممكن الاستعانة بها عن طريق بعض الهيئات الدولية او حتى الجمعيات الاهلية سواء دولية او محلية دون استجداء الدول المعنية بذلك التى من الواضح مدى تراخى حكومتنا فى التعامل مع هذه الدول والزامها برفع هذه الالغام او حتى دفع تعويضات لمتضرريها اولا التعريف بحجم الكارثة والخسارة مشكلة الألغام فى مصر تعاني مصر من مشكلة الألغام الأرضية المضادة للأفراد والدبابات والمنتشرة فى مساحات كبيرة فى منطقة الساحل الشمالى وسيناء ، فقد خلفت الحرب العالمية الثانية فى منطقة العلمين جنوب الساحل الشمالى وحتى حدود مصر الغربية ما يقرب من 17.5 مليون لغم تحتل مساحة تزيد على ربع مليون فدان صالحة للزراعة ، كما خلفت الحروب المصرية الإسرائيلية ما يقرب من 5.5 مليون لغم فى سيناء و الصحراء الشرقية . وحسب الإحصاءات الرسمية يوجد في مصر حالياً حوالي 21.800 مليون لغم بعدما كان 23 مليون لغم ، وذلك بعد نجاح القوات المسلحة المصرية منذ عام 1995 فى إزالة ما يقرب من 1.200 مليون لغم. الأثار السلبية للألغام فى مصر مما لاشك فيه أن وجود هذا العدد الهائل من الألغام يعوق التنمية على النحو التالى : - الصحراء الشرقية : 1- إعاقة العديد من مشروعات التنمية السياحية بشواطئ البحر الأحمر وسيناء وإرتفاع تكلفة المشاريع التى تقام بهذه المناطق لإرتفاع تكاليف تطهيرها من الألغام . 2- إعاقة عمليات التنمية الصناعية وإنشاء مجتمعات عمرانية جديدة بجانب التكلفة الباهظة لتطهير المناطق المخطط لتنميتها . 3- إعاقة عمليات التنمية الزراعية فى بعض مناطق سهل الطينية و بالوظة وشمال سيناء . 4- تعطيل عمليات التنقيب عن البترول . - الصحراء الغربية : أ- تعطيل زراعة مساحات شاسعة من الأراضى الصالحة للزراعة على توافر المياه اللازمة لها فى مناطق مثل الحمام والعلمين . ب- تعطيل إقامة مشروعات التنمية فى الساحل الشمالى وبعض مناطق مرسى مطروح . جـ- تعطيل مشروعات منخفض القطارة كأحد المشروعات العملاقة لتوليد الطاقة بسبب اعتراض الألغام لطريق القناة . د- التنقيب عن البترول . - مشكلات وعوائق إزالة الألغام فى مصر أ- تعدد أنواع الألغام المضادة للأفراد والدبابات التى زرعتها قوات الحلفاء والمحور فى صحراء مصر الغربية خلال الحرب العالمية الثانية . ب – مشكلات تحريك الألغام من اماكنها بسبب الكثبان الرملية ، والتغيرات المناخية على مدى نصف قرن . جـ - مشكلات حساسية الألغام للإنفجار بسبب تقادمها أو بسبب العوامل الجوية . د – إختفاء أو عدم وجود خرائط لهذه الألغام . هـ - عدم وجود طرق ممهدة للمناطق الملغومة . و – عدم توافر معدات حديثة متقدمة تكنولوجياً لإستخدامها فى عملية إزالة الألغام . ز – التكلفة المالية التى تحتاجها عملية إزالة حوالى 23 مليون لغم . ح – ضخامة الأعباء البشرية المرتبطة بعملية إزالة الألغام ، وعدم وجود العدد الكافى من الخبراء . ط – عدم إدراج مصر على خريطة العمل الدولية لمكافحة الألغام . الجهود المبذولة لإزالة الألغام فى مصر - مطالبة مصر الدول التى زرعت الألغام فى أراضيها بتحمل مسئولية إزالتها ، وذلك خلال مؤتمر نزع السلاح بجنييف 1996 . - اللقاء الذى تم بين وزير الدفاع المصري ونظيره الألمانى فى مارس 1998 ، والذى أبدت فيه ألمانيا استعدادها لتقديم المساعدة التكنولوجية والمالية لإزالة الألغام ، وقدمت ألمانيا لمصر 110 جهاز للكشف عن الألغام فى أكتوبر 1998 . - مطالبة مصر من خلال مندوبها فى الأمم المتحدة الدول التى زرعت الألغام فى مصر بتحمل مسئوليتها وتقديم الخرائط وسجلات حقول الألغام ومواقعها ، وذلك خلال أجتماعات الجمعية العامة للأمم المتحدة عام 1993 . - الكتاب الذى أصدرته وزارة الدفاع بعنوان : " القتلة الحديدين Iron Killers " ، والذى كان بمثابة توعية عالمية بمشكلة الألغام فى مصر . - طرح موضوع الألغام فى مصر من خلال مناقشات لجنة التعليم والبحث العلمى بمجلس الشعب . ـ الجهد الذى قامت به وزارة الخارجية المصرية فى الاتصال بالدول المعنية ، وعلى رأسها بريطانيا وألمانيا ، ومطالبتها بتقديم مساعدات وأجهزة ومنح تدريبية لإزالة الألغام . مركز مكافحة الألغام بمصر تأسس كأول مركز فى مصر ومنطقة الشرق الأوسط لمكافحة الألغام وهو منظمة غير حكومية تم تأسيسها فى الثالث من ديسمبر عام 1997 ، بهدف التعاون مع العديد من المنظمات الدولية والإقليمية والجهات الرسمية التى تعمل فى مجال مكافحة الألغام فى العالم ، وهو يضم نخبة من أساتذة الجامعات والصحفيين والمحاميين والأطباء والمهندسين والكيميائيين ، وتقوم مرجعية المركز على قواعد القانون الدولي الإنساني ، والإتفاقيات الدولية التى تكافح الألغام . ويمكن رصد أهم الأهداف المنوط بالمركز القيام بها على النحو التالي : - الرصد الجغرافى الدقيق لمواقع الألغام ، وتحديدها بحواجز وأشارات تحذيرية . - رصد الأعداد الحقيقية لضحايا الألغام من قتلى أو مصابين ، وتصنيفهم. - تقديم الخدمات القانونية والصحية لضحايا الألغام ، وتأهيل المعاقين للأندماج مع باقى أفراد المجتمع. – التوعية بخطر الألغام . - تطهير المناطق المصابة بالألغام عبر الأستفادة من الجهود الدولية والرسمية والشعبية المحلية. وقد حرص المركز فى سبيل تدعيم عمله على تبادل البيانات والمعلومات والخبرات فى مجال مكافحة الألغام مع الدول والمنظمات المعنية . وقد أسفر جهد المركز عن حصوله على عضوية الحملة الدولية لحظر الألغام .. وعضوية ائتلاف المنظمات غير الحكومية من أجل إنشاء محكمة جنائية دولية . كذلك استطاع المركز إعلان تأسيس الحملة العربية لمكافحة الألغام والمكونة من 13 منظمة غير حكومية. ـ موقف مصر من أتفاقية اوتاوا لحظر الألغام : على الرغم من أن مصر لم توقع على إتفاقية اوتاوا لحظر استخدام ونقل وتخزين وإنتاج الألغام المضادة للأفراد فى ديسمبر 1997 ..إلا أنها ساندت من حيث المبدأ الهدف من هذه الاتفاقية .. وقد سبق وشاركت مصر فى كل المراحل التمهيدية السابقة على توقيع الإتفاقية. وقد طالبت مصر فى اجتماعات الخبراء لمناقشة مشروع الإتفاقية فى أوسلو فى سبتمبر 1997 .. بمزيد من الضغط الدولى لدفع الدول التى شاركت فى معارك الحرب العالمية الثانية على أرض مصر ، إلى تقديم خرائط الإلغام ، وتقديم الدعم الأكبر لإزالتها . ويمكن عرض الموقف المصري من عدم توقيعها على إتفاقية اوتاوا كالآتي : - إن مصر تتفق تماماً مع الهدف الأنسانى للإتفاقية .. إلا أن صعوبة موافقاتها على الأنضمام ، يرجع لإنها تعيق مصر عن ممارسة حقها المشروع فى الدفاع عن النفس والحفاظ على أمنها القومى ، وكذلك حقها فى الحصول على المساعدات اللازمة لتطهير ألغام زرعت فى أراضيها . - مطالبة مصر النظر بعين الأعتبار للطبيعة الجغرافية لها .. حيث الحدود الشاسعة والتى ليس فيها اى موانع تحول دون عمليات التسلل ، وقد تلخص مطلب مصر الأمنى فى الحصول على بديل اقتصادى مناسب للألغام .. وقد تم شرح هذا الموقف خلال المراحل التمهيدية لإعداد مشروع الإتفاقية . - إن استفادة مصر من المساحات الملغومة والتى بها ثروات كثيرة مختلفة .. لن تتحقق إلا بتوافر المسئولية الدولية للمساعدة فى تطهير الألغام ، والمسئولية النسانية التى تحتم احترام الحقوق الشرعية للأنسان . لقد أضحت الصورة أكثر إيضاحاً للمأساة التي تخلفها الألغام على البشرية ، ومع تدفق المعلومات التى أصبحت الآن متاحة للجميع وتبين مدى حجم الخسائر البشرية من إستخدام هذه الألغام ، و أصبح التحرك الدولي حاسماً ونشطاً فى مواجهة هذه القضية . فقد ولدت هذه المعلومات اهتماماً دولياً واسع النطاق بمشكلة الألغام فى العالم وسبل مواجهتها , بعد أن كان العالم إلى وقت قريب يجهل هذه القضية تماماً ، أو لا يضعها فى دائرة إهتمامه . ولعل الحملة الدولية لحظر الألغام التى بدأت نشاطها منذ عام 1991 ، وتدخل الأمم المتحدة بثقلها وامكانياتها من عام 1994 للبحث عن حلول جذرية لهذه المشكلة . وما تمخض عن الإهتمام الدولى بها فى توقيع 135 دولة على إتفاقية دولية تحظر وتحرم إستخدام الألغام الأرضية ، كل ذلك أصبح مدعاة لتحقيق حاجة المجتمع الدولى الملحة لتضافر الجهود الدولية والإقليمية والمحلية لمواجهة هذا الحظر والقضاء عليه . غير أنه يبقى السؤال المهم .. حول مدى إلتزام الدول التى زرعت ألغاماً فى أراضى الغير ، وتركتها رغم إنتهاء العمليات الحربية ، والأمثلة على ذلك كثيرة مثل الألغام المزروعة فى مصر وافغانستان .. وللإجابة على هذا التساؤل .. أننا نعتقد بوجود إلتزام على عاتق هذه الدول بإزالة وتطهير هذه الألغام للأسباب الآتية : - إن الجمعية العامة للأمم المتحدة إيدت مطالبات الدول التى تصيبها أضرار نتيجة لتواجد مخلفات الحروب ومنها الألغام على أراضيها ، والتى تطالب بدفع تعويضات لها من الدول المسئولة عن ذلك ( القرار 36 / 188 لسنة 1981) والقرار (39/139 لسنة 1984) والقرار (48 / 7 لسنة 1993) والقرار (49 / 215 لسنة 1994) . - وجود قاعدة من قواعد القانون الدولى العام أو العرفى تقضى بإلزام من وضع الألغام بطريقة تؤثر على حياة المدنيين أو سلامتهم الجسدية .. بإزالة تلك الألغام وتحمل تكاليف إزالتها . وهو إيضاً ما يمكن الاستفادة به من إتفاقية اوتاوا لعام 1997 ، والتى اعترفت بوجود قواعد يقرها القانون الدولى بخصوص الألغام حيث نصت المادة 20 / 4 من الإتفاقية على أن انسحاب الدولة الطرف من الاتفاقية لا يؤثر بإى طريقة على واجب الدولة فى الاستمرار بالوفاء بالإلتزامات المقررة وفقاً لأى من قواعد القانون الدولى ذات الصلة . وبالنظر إلى واقع مشكلة الألغام الأرضية فى العالم ، فإن إزالة الألغام أو تطهيرها يجب أن يتم عن طريق : - التعاون بين كل طرف من الأطراف المتحاربة والمسئولة عن زراعة هذه الألغام بغض النظر عن ملكية الأرض المنزرعة فيها . - تفعيل التعاون الدولى طبقاً لقواعد القانون الدولى وللإتفاقيات الدولية . - إنشاء آلية فعالة تقوم بمهمة التنسيق والمتابعة لعمليات إزالة الألغام ومراقبة زرعها إبان النزاعات والحروب . - تفعيل دور المنظمات الدولية والإقليمية والمحلية وغير الحكومية المتخصصة ومدها بالدعم المناسب لممارسة دورها على اكمل وجه . الرباط الخاص بي
    1 نقطة
  24. موضوع أكثر من رائع من أكبر الأدلة علي قوة الاعتقاد الحديث القدسي الذي يقول فيه الله عز وجل : (أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ماشاء) وقول الرسول صلي الله عليه وسلم : " تفاءلوا بالخير تجدوه" قانون الجذب يبلور فكرة قوة الاعتقاد في صورتها النهائية فقانون الجذب ينص علي : أنت تجذب إلي حياتك كل ما تشعر بما تفكر فيه معظم الوقت. وأخطر ما في قانون الجذب أنك تجذب كل ما تشعر به أي كل ما تفكر به سواء كان التفكير بالسلب أو بالايجاب أي أنك تجذب ما تفكر فيه حتي إذا كنت لا تريده فلو إن قناعاتك الداخلية أن الناس وحوش وكلهم شر فسوف تجذب لحياتك هذه النوعية من الناس إذا كانت قناعاتك الداخلية أن الحياة تعب وكبد وألم فقد جذبت إلي حياتك المعاناة من الجمل المعبرة عن قوة الاعتقاد: "ليس المهم ما يحدث لك ولكن المهم هو ما الذي ستفعله بما يحث لك " "نحن لا نري الأشياء كما هي بل نراها كما نحن" أكثر شخص شرح قانون الجذب بصورة رائعة هو د/صلاح الراشد في إصدار له أكثر من رائع في رأيي الشخصي أجمل من كتاب السر لأنه يربط قانون الجذب بالأدلة العلمية والشرعية من الممكن اقتناء نسخة من الاصدار من أي مركز من مراكز الراشد في جميع الدول العربية لقد وجدت نسخة من كتاب السر علي الانترنت تحميل كتاب السر كاملا ومن الكتب الجميلة جدا التي تتكلم عن قوة التفكير والاعتقاد كتاب د/ابراهيم الفقي قوة التفكير لتحميل كتاب قوة التفكير مرة أخري جزاكم الله خيرا لفتح هذا الموضوع الهام ولي عودة إن شاء الله
    1 نقطة
  25. طيب و لما روشتة الدكتور تثبت انه مريض ، و لما يكون فعلا الشخص فقير ، و لما يكون فشل بالفعل و لم ينجح يبقي مش حنكر الواقع اللي انا فيه ، لكن الرضا .......، من رضي فله الرضا ومن سخط فله السخط حتى لو روشتة الدكتور قالت إنه مريض ! يجب أن نخرج بره الصندوق.. نطلق لقوانا الداخلية (الغير مرئية) العنان! مش شوفنا ناس بقوة الإرادة بتعيش لساعات طوال داخل حيز مغلق لا يحتوي على كمية هواء تكفي للعيش لأكثر من دقائق !! هناك جانب آخر من النفس البشرية لا يستطيع أي أحد الوصول إليه إلا بالتحرر من قيود الواقع اللي ذكرتيها. طب هحكي عن موقف حصل معايا أيام زمان يعني موقف عيالي شوية لكن بيثبت النظرية. كنا واقفين على ناصية بيتنا مجموعة من الشباب حديثي السن (ثانوية و أولى جامعة) و واحد ظريف قال مين فيكو يقدر يكسر عصاية المقشة دي بإيده يعني يضربها ضربة و احدة بجانب اليد يعني بسيف يده، و كانت عصاية من العصيان المحترمة مش زي بتوع اليومين دول، حاول بعضنا ففشل و حاول البعض فنجح، و كنت ممن نجحوا في كسرها. فقام صاحبنا أياه صاحب الفكرة و قال طب مين يقدر يكسر عصايتين مع بعض، و العصايتين كانو هما ناتج الكسر الأول للعصاية الطويلة فقام بلفهم مع بعضيهم، فأصبحت الصعوبة مضاعفة لأنهم اتنين و الاهم لأن الطول المطلوب كسره أصبح نصف الطول الاصلي، فاصبحت عصا مزدوجة قصيرة، و برضه المحاولة لكسرها ستكون بضربة واحدة باليد، فحاول جميع من نجح في المرة الأولى و فشلوا، و انا كنت بحب التحدي فوقفت قدام العصا و طلبت اللي ماسكها إنه يركن أحد أطرافها على سور فيلا قصير بارتفاع 120 سم كان جنبنا، و يمسك الطرف الأخر بيديه الإثنين علشان إيده ما تهبطش لما أحاول أكسر العصا ، و طبعاً أنا لا كنت بالعب كاراتيه و لا باتدرب على حاجة من دي، كمان محدش يقول عادي ما في ناس بتكسر حاجات أقوى من كده لأن الشاهد هو إن كل اللي فشلوا في كسرها كانوا في نفس مستوى قوتي، كمان لو حاولت أكسرها مرة ثانية يمكن مقدرش يعني كسر العصا دي كان صعب بصفة عامة عليهم و عليا، المهم لقيت نفسي كده حاسس إني حقدر أكسرها، و حابب إني أكسرها، مع قصر طولها، قمت سكت خالص، و ركزت نظري على نقطة منتصف المسافة و قعدت على كده حوالي 60 ثانية و يمكن أكتر مش فاكر صامت و مركز في النقطة دي، وقتها و بجد كنا صحيح صغار في السن و الموضوع دا ممكن ميكونش مهم و قد يعتبره البعض لعب عيال، لكن بحكيه فقط لأنه فعلاً بيأكد إن فيه حاجة اسمها استخدام قوة الاعتقاد و ممكن الإرادة لإحداث تغيير في أمور منطقياً و بالمقاييس العادية تعتبر صعبة أو مستحيلة ، و ما قصدش كسر العصا (مع إنها وقتها و حسب ما حتشوفوا كانت حالة من دول) لكن اقصد بصفة عامة و في جميع أمور الإنسان. وقت ما كنت ساكت كنت زي اللي بيجمع شئ، بيستدعي شئ من جواه علشان أكسرها، كنت حاسس بأن إيدي مش ممكن إلا إنها حتعدي .. يعني حتعدي .. و احتمال الفشل يساوي صفر و كانت النتيجة إللي كل ما افتكرها أستغرب مش علشان نجحت في كسرها لكن علشان الكسر نفسه كان متساوي كأنه مقطوع بضربة بلطة أو بضربة سيف مش بإيدي. لا أظن إني كسرتها (بعد إرادة الله) بقوة عادية، بل بقوة الاعتقاد أن إيدي حتعدي و تشطر العصا بسهولة، كان في مخيلتي أثناء ال 60 ثانية صمت قبل ما أضرب العصا صورة واحدة هي إنشطار العصا و منظر أيدي و هيا بتعدي بكل سهولة، و عدت زي ما تخيلتها بالظبط. في حاجة يا جماعة جوانا احنا ممكن تستغلها بس عاوزين نعرف نطلعها.. اللي يقدر يساعد بمعلومة يا ريت يكتبها هنا.
    1 نقطة
  26. سيدتي الفاضلة د. بهية أؤمن بشدة بقانون التجاذب نحن نجذب لأنفسنا كل ما نفكر به دون أن نشعر و حتى إن كنا لا نريده و لكننا بتفكيرنا به نجذبه لحياتنا أعطيك مثال بسيط تخرجت من كلية التجارة جامعة عين شمس و تبعا للتوزيع الجغرافي تضم الجامعة عدة مستويات اجتماعية شديدة التباين بين الطلاب اولاد الناس المهذبون و مروجي المخدرات و شبكات الدعارة كانت معي فتاة في نفس ظروفي لم تكن صديقة و لكني أعرفها جيدا لماذا تعرضت هي للوقوع في براثن أحد مروجي المخدرات و لكنها نجت بأعجوبة بفضل الله عز وجل لماذا هي و ليست أنا؟ أو غيري ممن لم يتعرضوا لذلك؟ لماذا وقعت العديد من الفتيات في فخ الزواج العرفي و حماني ربي؟ لماذا رسبت في مادتين في العام الدراسي الأول و لماذا نجحت بعد ذلك بتقدير جيد؟؟ انها افكاري انا اجتذبت الفشل و انا من اجتذبت النجاح انا من اجتذبت حماية ربي بيقيني فيه سبحانه و تعالى ما قصدته لم يكن عيشا في الوهم نحن دائما نفكر بالنظام و ظلم النظام تفكيرا جماعيا و لهذا فهو راسخ و موجود حتى اليوم و عدم يقيننا في حدوث التغيير هو السبب الحقيقي لعدم قدرتنا على التغيير ما قصدته هو التفكير الايجابي لماذا لا نتفق مثلا في المحاورات او حتى على مستوى مجموعة صغيرة قد تكبر بعد ذلك ان نفكر معا و في نفس الوقت ان النظام القائم تغير و ان النظام الجديد نظام عادل حل مشاكل الصحة و التعليم و رفع الانتاجية و زاد متوسط دخل الفرد لماذا لا نشعر بذلك و نعيش في هذا الاحساس لعلك تقولين الآن من هذه المجنونة الفاقدة لأدنى درجات الادراك لما نحن فيه فعلا و انا اؤكد لحضرتك اننا قادرون على التغيير فعلا و بنتائج مذهلة حضرتك ذكرت قوله تعالى: إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ من عدل ربنا سبحانه و تعالى أنه قال ما بأنفسهم و لم يقل ما حولهم لأن تغيير ما بالنفس هو الخطوة الأولى و هناك مقولة كيف يمكنك أن تغيّر ما حولك و أنت لا تستطيع تغيير ما بنفسك لو حضرتك تفاءلتي و نظرتي لنصف الكوب المليان ستغيرين حياتك كلها للجانب المليان فهو اختيارك انتي فقط قبل ما تردي عليا ياريت حضرتك تتطلعي على الموضوع ده و تشاركي في التجربة http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=112851&pid=658873&st=0entry658873
    1 نقطة
  27. عزيزتي مصرية... أسعدني تأييدك للمبدأ الوسطي في التعاطي مع القضايا لكن اسمحي لي ان اتحفظ على جزئية (التفاؤل الشديد فقط)؛فالمسألة في رأيي لا تخضع لمقاييس التفاؤل والتشاؤم عزيزتي... المسألة تخضع لمعطيات حقيقية تؤدي لنتائج بديهية فحسب من واقع عملي كطبيبة دعيني اقول لك ان الجرح يحتاج دوما لفتحه حتى وان تسبب هذا في الم لا يحتمل للمريض الألم في حد ذاته ليس وسيلة للعلاج وانما من مقتضياته الحتمية...فبدون فتح الجرح لا سبيل لنا الى تطهيره وعلاجه ثم تضميده بعدها ولا مناص لنا من السير على هذه الخطوات بالترتيب...اذ ان تضميد الجرح دون فتح أو تجاهله تماما لن يقي المريض من مضاعفاته وحتما لن يؤدي الى شفائه بل بالعكس الأمل مطلوب قطعا يا مصرية.. .لكن لعلك تتفقين معي انه ليس بالأمل وحده يشفى الانسان (أو تشفى الأوطان)...بالاضافة الى ان هذا الأمل لابد ان يستند الى أرض صلبة حتى لا تنقطع الشعرة الرفيعة بينه وبين الوهم التفاؤل شعور طيب ودافع مطلوب لكنه ليس وسيلة.. للتوضيح أكثر ...انني لن اخاطر مثلا بأن ادع مريضي يفقد ذراعا أو قدما خوفا من ألم المشرط عند فتحي لجرحه...لن يكفيه تفاؤله أو تفاؤلي وقتها لعلاجه فمابالك لو كان مريضي هو...بلدي؟! ومن قال انني وضعت هذا الفيديو او وضعه غيري بغية الإحباط واليأس؟! سيدتي ما توقعتيه هو عكس المراد من الموضوع تماما... اليائس أو الداعي الى اليأس هو شخص فقد الرغبة في الحياة وأحس بعبثيتها بمعنى آخر ترك نفسه طوعا لرياحها تقذف به انى شاءت...(مش فارقة معاه يعني...أهو عايش وخلاص) فلماذا اذن سيأتي بدليل على حتمية تغيير واقع مؤلم وباحثا عن سبيل للعلاج ولو بطيء المفعول...اذا كان يائس أو داعي لليأس؟!! وهل هذه هي دلائل الحياة فحسب...وغاية آمالنا فيها؟! الحياة تسير وستسير (بهذا النهج الذي اشرتِ اليه) لو مات منا 2أو 10 مليون حتى سيدتي...نحن لسنا مأمورين على الاطلاق باشاحة وجوهنا عن تجبّر الحكام والاستهانة بالأرواح والقبوع بانتظار رصاصات الرحمة بدعوى (ان الحياة تسير)! "إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم" وبالنسبة لتلك الجزئية: نعم اتفق معك...نحن من نصنع عالمنا لكن دعيني اتساءل...أي عالم نريد حقا؟ عالم صعب مثير للتعب واللألم صعب المنال ...لكنه حقيقي؟ أم عالم سهل ناعم سعيد مريح ...لكنه وهمي؟ أعتقد ان اجاباتنا هي ما سيحدد طريقنا لصناعة عالمنا المنشود دعيني اقول لك ايضا أن (المسكنّات) ليست علاجا للألم يا مصرية الا في الحالات المستعصية المتأخرة جدا التي تفتقد (للأمل) ؛لكن طالما علمنا بسبب الألم (وكان لسة عندنا أمل) لابد من السعي في طريق العلاج لا المسكّنات المريحة. هو من أحب الأحاديث الشريفة الى نفسي بل تأمليه معي يا سيدتي العزيزة انتِ فضلا.. هل سيرى غارس الفسيلة نتيجة عمله ؟! لا ؛ بل ربما لن يرى الغارس الفسيلة-وهي النخلة الصغيرة- في حياته قط عندما تتحول الى نخلة باسقة وأقصد ان لم يكن بغارسها مع قيام الساعة كما اشار الحديث الشريف فمابالك وان ارتبط غرس الفسيلة (وهو العمل الدنيوي بطيء المفعول) مع قيام الساعة نفسها؟! الحديث ببساطة ببساطة يدعو الى... قمة الأمل ان ارتبط -فقط-بعمل أرجو ان تكون رسالتي وصلت ووجهة نظري قد اتضحت خالص احترامي لكِ
    1 نقطة
  28. بأشوفها في السوبر ماركت .. حاجه عاملة زي الشيبسي .... دائرية كده .. وإن كنت أعتقد إنها زي الرقاق عندنا بتتعمل بالشوربة أو الطبيخ صورتها أهي ----------- بالمناسبة بقى ... حرف الجيم في دول الخليج متبهدل وزي ما يكون مالهوش اهل يسألوا عنه .. فيا عيني كل اللي رايح واللي جاي بيلطش فيه بُصوا بيتنطق ويتبدل كام مره : جوجل = كوكو .. قصدي قوقل .... ادي قاف أهي والعهده على مسافر زاده الخيال هههههههه أنجليزي = أنكليزي .... ومره كاف أهو جاليري = غاليري ... أمبارح عُمر أتصطدم لما قرا اليافطة بتاعت محل " باريس غاليري " أه والله رجال = ريال ... أنظر الكتاب صفحة أمل حياتي ... يعني الفروانية وعفاريت السالمية والان أترككم مع المطربة الصاعدة الواعده أمل حياتي .. تشدو بأحدى روائع الشيخ سيد درويش صبح الصباح .. فتاح يا عليم .. والجيب ما فيهش ولا مليم هنا تدخل المجاميع وترد وتقول " يا حلولي " والديش بيدن شوشو شوشو في الفيرية ... هنا تدخل المجاميع مره اخرى وتقول " يا لهوي " PS >>>>>> من فضلك بدل الشين مكان الكاف .. عشان تبقى والديك بيدن كوكو كوكو ... ومن ثم بدل الياء مكان الجيم .. عشان نقول في الفجرية إن ما وريتك يا أمل حياتي
    1 نقطة
  29. اسمحوا لي حضراتكم أشارك معاكم عجبني تصنيف حضرتك يا أستاذة بهية في نوعيات من يريدون الإصلاح بطرق مختلقة و الحمد لله أن الوسطية لازالت بخير و مريديها كثر و لو أنني اتبع مدرسة التفاؤل الشديد ليقيني بأننا نصنع حاضرنا و مستقبلنا بالتفاؤل و التفاؤل فقط اعذريني غاليتي لا أتحمل نكأ الجرح و لا أعتقد أنه الأسلوب الأمثل للعلاج و لا يخفى على حضرتك أن العلاج طرقه كثيرة و لكن الشافي هو الله تعالى و هو من أمرنا بالتفاؤل فالبكاء يؤدي إلى الإحباط ثم إلى الإكتئاب ثم إلى اليأس و هو ما حرمه الله عز وجل و قرنه بالكفر {يَا بَنِيَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلاَ تَيْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ }يوسف87 لا بد من التفاؤل و الأمل نحن لا نشيح بوجهنا نحن نتجاهل عمدا الحياة لابد أن تسير مهما حدث على مستوى شخصي جدا بعد وفاة والدي رحمه الله و قد كان توأم روحي و أحب إنسان لي في الوجود عندما أخذ الله وداعته لم أظهر الحزن رغم ألمي الشديد بل أنني و أثناء العزاء كنت أشفق على المعزين و أبتسم و أمازحهم لأزيل عنهم هم تعزيتي تجاهلت الألم و بقيت الذكريات الجميلة و عاشت روحه بداخلي لا اشتاق إليه لأنه معي أنا اخترت ذلك و ما هي المعية؟؟ هل هي حضور الجسد؟؟ هي فكرة داخلنا نحن من نصنع عالمنا بمقدورنا أن نعيش سعداء رغم أن المشاكل لا تنتهي اذا أيقنّا أننا سعداء و بمقدورنا أيضا اتعاس أنفسنا حتى لو كنا وسط كل مباهج الحياة اذا اقتنعنا أن السعادة مفقودة ما المقصود من الفيديو ؟؟؟ إظهار أن الريس لا يهتم؟؟ طب و هو في شك في كده؟؟ هل كنا نحتاج لدليل إدانة؟؟ ماذا أفادنا الفيديو غير أنه أعطانا جرعة مكثفة من الحزن؟؟ و أخرج الدمع من مآقينا ثم ماذا؟؟ حسبنا الله و نعم الوكيل و هل نحتاج للفيديو لنقولها؟؟ مصر فيها 80 مليون فيها الغني و فيها الفقير فيها السعداء و فيها المقهورون كل يوم ناس بتموت و ناس تلقى مصرعها في حوادث و ناس يأكلها المرض و رغم ذلك هل عزف الناس عن الطعام و الشراب؟؟ هل استغنوا عن النوم؟؟ هل توقفوا عن أشغالهم أو دراستهم؟؟ هل استغنوا عن الزواج؟؟ هل استغنوا عن إقامة الأعراس و الولائم؟؟ كل هذا موجود و أول من يفعلونه أهل الميت نفسهم بعد انتهاء العزاء يا أستاذة بهية الدنيا لازالت بخير يا ريت حضرتك تتأملي معايا الحديث الشريف: ( إِنْ قَامَتْ السَّاعَةُ وَفي ِيَدِ أَحَدِكُمْ فَسِيلَةٌ ،فَإِنْ اسْتَطَاعَ أَنْ لَا يَقُومَ حَتَّى يَغْرِسَهَا؛ فَلْيَغْرِسْها )‏. أعتقد مفيش أفظع من أهوال القيامة نأملي معي ماذا يريد الحديث الشريف أن يرسخه في نفوسنا عدم فقدان الأمل و هذا هو ما نحتاجه لنكمل رحلة الحياة على خير
    1 نقطة
  30. Just Signed! Join our campaign to return one of the most precious Egyptian art from the museum of fine arts (MFA) in Boston http://www.facebook.com/group.php?gid=213757839361&v=wall
    1 نقطة
  31. أنا عاوز أفتح لك توبيك مخصوص .. بجد والله .. على الكلمات اللي بتسمعها يا مسافر في الأغاني ولها معاني تاني يا عم إسمها أضحك بقى وأفردها يا عم أفردها = ده مصطلح مصري دليل على الإبتسام .... الواحد يفرد وشه يعني يبتسم غير اللي بيكشر وبيقطب جبينه دليلاً على الحزن شوفت بقى يعني ظلمت عبحليم .. وقبله عبد الوهاب بتاع مسافر زاده الخيال .. فاكره ؟ وبعد كده البنت الغلبانه حنان بالمناسبة ساري بيتتريق على المصريين إنهم بيقولوا على الحليب = لبن طب اعمل سيرش يا ساري في المصحف .. وفي الأحاديث الشريفة .. وشوف الحليب بيتقال عليه إيه ... والاهم بقى ... بقى الرز بلبن مش عاجبك ؟. يا سلام ... طب إنت تذوقته ؟
    1 نقطة
  32. مقياس القدم عندي هو إني شفت الفيديو من أسابيع مضت .. بل وأضيف هذا الفيديو هنا في المنتدى في أحد المواضيع التي تغلب علي مداخلاتها النواح والولولة .. أو كما يسميها الأستاذ عادل أبوزيد بإسلوبه الأرقى بكثير من طريقتي في الكلام .. مداخلات البكاء .. ونعم أقر مع حضرتك ما ذكرتِ من إن مصر فعلا لازم تفرح .. حتى من غير عيد لازم تفرح .. مصر الحمد لله فيها خير .. وفيها قليل من أبنائها مستعد يرسم الفرحة دونما تباهي وظهور .. ودنما إضاعة وقته في البكاء على لبن مسكوب .. دونما إمساك لمعول السلبية يهدم به .. ولكن هؤلاء القلائل ببساطتهم يمسكون (قصعة) الإيجابة .. ويعملون دومنا ضوضاء .. لازم نفرح .. لإن فيه دايما وجه آخر للعملة .. لو ماكنتش أفرح بيه في العيد الكبير هافرح بيه إمتى .. لازم أقر حضرتك فيما ذكرتِ .. مصر لازم (تفرح) .. لإن ممكن جدا مصر يكون فيها ألف مصيبة .. لكن فيها ألفين شيء مليء بالخير والفرحة .. والعيد أحلى مناسبة نفرح فيه بالوجه الآخر المضيء .. أقر حضرتك يا أستاذة بهية .. مصر لازم في العيد (تفرح) .. ربنا يعيد علينا كل عيد .. ونفرح كلنا .. دونما اختزال منا لوجه واحد من حال مصر .. فنحن أكثر موضوعية وإيجابية وحب لمصر من أن نعمل على اختزال الصورة ظنا منا أن في ذلك خير .. ربنا يعيد علينا كل عيد .. ونفرح كلنا .. ومصر كلها (تفرح) .. جل تقديري لحضرتك .. وكل عام ومصر كلها فيها خير .. وفرح .. وسعادة .. وفيها ناس تعمل على زيادة كل ده .. محمد
    1 نقطة
  33. ....إنا لله وإنا إليه راجعون ... كل نفس ذائقة الموت . اللهم احسن خاتمتنا فى الامور كلها احيانا نحسب انفسنا ممن يحسنون صنعا رغم ذنوبنا و احيانا يغرنا ما اعطيتنا من فضل ان نعمل لدينك واحيانا تغرنا رحمتك و نعيش بالتمنى
    1 نقطة
  34. عيد بأي حال عدت يا عيد **** بما مضى أم لأمـر فيك تجديد أما الأحبة فالبيـداء دونهم **** فليت دونـك بيد دونهـا بيد المتنبي لما كان شريد طريد في الصحرا و جيه عليه العيد بس الناس اللي بيزعلوا في العيد دول ناس غلطانين لأن العيد فرحة و اجمل فرحة مش عشان صفاء ابو السعود قالت كدة ، عشان فعلا العيد فرحة ذكريات الطفولة و فرحة الأطفال و تهاني العيد ، وكلمة كل سنة و انتو طيبين
    1 نقطة
  35. بغض النظر عن مدى اقتناعي بالبرادعي .. لكني لا أرى إطلاقا إنه "خاف"! إطلاقا! في واقع الأمر .. سلوك المصريين في انتظار الفدائي اللي مستعد للاعتقال والسجن والمعاناة كما يحدث لكل الأبطال الشعبيين في الحواديت في الحقيقة هو الشيء الوحيد اللي جعل البرادعي يتوقف .. البرادعي مش مستعد يضحي عشان لامؤاخذة ناس متستاهلش! هو قالها صريحة .. أيها المجتمع أنا لي دور .. هاعمله .. ثم أرمي الكرة في ملعبكم .. والله مستعدين تعملوا إنتم كمان الدور اللي عليكم يبقى خلصوا وارمولي الكورة عشان أكمل دوري .. بس .. ووقفنا عند النقطة دي .. الراجل ماغلطش نهائي .. والناس أساسا مبسوطين كده بس بيستعبطوا وبيقولي احنا قرفانين .. أساسا أساسا المشكلة هي الناس .. المجتمع .. كل واحد فيه وحش وعايز يلطش ويجري .. كل واحد بتاع مصلحته وسبوبته وبس .. هو ده المشكلة .. حتة إن يبقى فيه عصيان أو تغيير أو أو لن يغير من الأمر شيء .. المجتمع الفاسد سيحافظ على الوضع كما هو .. لو كانت الثورة على الوضع تضمن تحوله للأفضل كان البرادعي كمل .. وقبل إنه يبقى الفدائي .. لكن اللي ليهم مصالح هم اللي هيحركوا كل شيء بظاهر بريء ثم تعاد الكرّة والمجتمع مستعد جدا بل وسعيد إن الكرّة تعاد لأنه خلاص اتعود إنه يبقى بتاع مصالح وسبوبة .. وأي إدّعاء غير ذلك لا يغير من الحقيقة دي أكتر من ظاهر الادعاء الزائف .. المهم بلاش نقول على البرادعي إنه خاف .. البرادعي راجل .. والراجل قال .. أنا مش جاي ألعب ولا أنا فاضي زيكم .. أنا جاي أشتغل صح .. اضغطوا لتغير الدستور .. أنا مش هنا لغاية ما تعملوا كده .. المجتمع مش مستعد بقى يضحي عشان يضغط من أجل تغير الدستور .. فين الخوف اللي هنا! هو يعني لو اتسجن كان الدستور هيتغير! كتير مننا أصحاب مصالح وبنسعى بكل ما أوتينا من قوة في بقاء الوضع النفعي اللي عايشين فيه لكننا فقط بوعي أو بلا وعي ندعي غير ذلك .. وأي تغيير إذا لم يعمل على إجبار الناس بالقوة بل وممكن كمان بالقهر ليتوقفوا عن التفكير والسلوك النفعي الفردي السبوبي لن يكون لهذا التغيير أي مردود .. لأن كل الوحشين هيظهروا في وجوه جديدة بعد التغيير اللي هنموت عليه .. لازم نعترف إن جزء كبير جدا من المجتمع ناس منتفعين ووصوليين وبتوع مصالح ولا يهمهم سوى رؤية أي حد يكون الفدائي إلا لو الحد ده أنفسهم أو مصالحهم .. هذا مجتمع يستاهل أكتر بكتير مما هو فيه .. وأنا لست حزينا على وضعه .. بس :)
    1 نقطة
  36. من دعاء النبي صلي الله عليه وسلم
    1 نقطة
  37. حادى بادى ....وحدرجة بدرجة وهقولها بالكلمة الدارجه اصل الحقيقة مهاش غايبة واضحة كما الشمس السارجه.................(سارجه.....يعنى منورة بس عندنا فى دمياط) اهبش كما تحب وعبى ربى الارانب يا مربى كرشك يا ابو اللغد البمبى متخافش من حد دى بوظه خليك مع ابن المحظوظة وانتا القرب هتخر عليك مية دهب لما لاذنيك دية بلدنا المحفوظه بقرة وكانت لظلوظه من موقعت جوة البير صبحت عظام صبحت عارجة حادى بادى ...وحدارجة بدارجة مسرح بتدخل فيه ببلاش تدفع هناك بعد الخارجة رائع جدا يا استاذ تونسى ......ويا استاذ اشرف وربنا يفك ضيقتنا
    1 نقطة
  38. صحصح كده.. وركز يابا من غير لا طبله ولا ربابه حادي يا بادي و ضايعه بلادي احنا فراااااااخ و لا ديابه حادي يا بادي ف مالطه نهاتي من غير حكومه و نيابه خليني اقولها على بلاطه هما أصحاب المعالي و الدماغ و احنا افراد العصابه احنا شركا ب الموارب ف السريقه بس خلطين الجهاله ب العباطه اللي فاتح جيب و غارف و اللي م الخالق ما خايف احنا اولاد الشويش المستكين اللي بـ الشلوط بياخد و يمشي يتباهى ب ئلاطه احنا اولا اللي شايف بس عامل فيها نايم أعمى سايب إيد و سايق لـجل م يوصل بسرعه لـ الولاه ولاد الذينا او أكيد ب العند فينا يطبخولنا (السوس مفوّل) و هما يتعشو ف مارينا م احنا اولاد الغلابه المعجونين عم عبد الله و امينه و هما اولاد الذوات(متظبطين) أوعي عقلك يوم يهفك يا مواطن و تحط راسك ب ولاد شيرين :lol: خبي وشك جوه رملك كُل ف طين خلّي م الشبشب شعارك اعمل عايشه و ألزم دارك خيّط خشمك حضر كفنك .. أدفن صوتك ربي صغارك قبل م ولد العالمه يشوفك راح يلعب بك حادي يا بادي حتي محمد البغدادي راح يبعتلك فاكس يوماتي فط ب جلدك قبل م ليلك يبقى الأغطس منه نهارك ............ حمد لله ع السلامه يا تونسي وحشني و الله يا نجم . . . كفاااره :)
    1 نقطة
  39. أتفق بشدة.. أشعر أن الجهازين الإعلاميين لا يهمهما الأمر في شيء .. أن تدعو كل الأطياف للتفكير والبحث عن الحلول أمر ترفي جداً لهذا الفريق أو ذاك.. فلا إعلام المال السياسي الذي يستقطب عدداً من أكثر الأقلام شهرة وإثارة للجدل يفعل ، ولا إعلام الحزبوطني الذي يمتلك بوضع اليد العديد من الكوادر في الجامعات ومؤسسات البحث العلمي يفكر في فعل ذلك إلا فيما يتوافق مع أجندته ويخضع لنفوذه ويرتفع عليه علمه وشعاره.. ولا يوجد أكثر من الأمثلة على ذلك.. قِس على ذلك تخاذل كل منهما في دعم أي جهد تنموي حقيقي يتم خارج المؤسسة البيروقراطية ، كعمل خيري أو حملة لمواجهة مشاكل كالإدمان والعشوائيات وإيقاف نزيف الأسفلت وإيقاف التسرب من التعليم ..الخ.. ونجد ذلك صارخاً في إعلام الحزبوطني الذي يتشدد ويتشنج في مواضيع ويتساهل ويتراخى بكل برود في أخرى.. تخاذل يمكن تحميل بعضه على القيادات الحزبية التي لا تهتم كثيراً بمسألة التنمية إلا في الخطب فقط ، وجزء آخر لأسباب نعرفها جميعاً تتعلق بطبيعة الشخصيات السائدة فيه.. هذه الإزدواجية في المعايير تجاه تلك القضايا الحياتية الخطيرة ، تزيد من فصل الجهازين الإعلاميين الكبيرين عن الشارع ، فكل منهما يتنافس على تحديد "أولويات الشارع" بشكل وصائي ، سواء "الاستقرار السياسي" و "بلدنا بتتقدم بينا" و... بالنسبة لإعلام الحزبوطني ، أو "التغيير السياسي" و"الديمقراطية" و.... بالنسبة لإعلام المال السياسي .. علماً بأن للمواطن أجندة يرفض الجهازان سمعها ، أو الاعتراف بها.. والأثر الأكبر لما سبق هو فضاء مساحة للإعلام المتمذهب دينياً هنا أو هناك يعمل كما يشاء ، يملك أدوات تأثيره من خلال شخصياته ورموزه سواء أكانت سلفية أو مستصوفة ، والإعلام المتمذهب هو الآخر لا يفكر في التنمية إلا بشكل سطحي للغاية.. خلص الكلام
    1 نقطة
  40. بالطبع كلنا يعلم مشكلة حقول ألغام العلمين، والتى تعوق التنمية فى هذه المساحة الشاسعة المهيئة لزراعة القمح و غيره، غير أنها أرض سهلة، يمكن التوسع العمرانى فيها لولا 20 مليون لغم مزروعين تحت ثراها. الكثير منا يعيش خارج مصر، أو له علاقات و أصدقاء من الأجانب... فلماذا لا نعرض قضيتنا عليهم ربما طرحوا الموضوع على قطاعات أكبر فى بلادهم وتصبح القضية متداولة بين الطبقات المثقفة فى بلاد مختلفة وقد تكون مفتاحا لتوسيع القضية على مستوى الدول. أفكر أن نتناول هذه القضية من خلال مجموعة م ن الرسائل الإلكترونية... ويمكن لمن يمتلك منا موقع على الشبكة أن يضيف عليها الموضوع وهكذا. ولكن لكى نفعل هذا المشروع يزمنا أولا أن نكون فرقة عمل نتعاون على تجميع المادة اللازمة و كذلك الصور و نضع تصورا لكيفية تنفيذ المشروع. مين يحب يشارك؟؟
    1 نقطة
  41. بسم الله الرحمن الرحيم صح بروف داروين .. بس ليه؟!!! مش بس المصريين .. شعوب أخرى كثيرة فيها نفس الداء .. من نفس المحيط .. ببساطة إذا الإيمان ضاع .. فلا أمان .. ولا دنيا لمن لم يحيي دينا .. نقص الإيمان .. أدى إلى ما وضحه أخي داروين .. فتكالب الناس على الرزق وقد نسوا أنه الرزاق .. وأنك لن تأخذ مهما فعلت ما ليس لك .. فداس الأخ على أخيه .. وقتل الإبن أمه .. وأبيه!! تطاحن الناس بشكل مسعور في الداخل والخارج .. وفي الخارج يكون أولا مجسما بسبب الأقلية .. والضرر فادحا بسبب الغربة .. متى ترى الأمور قد تحسنت .. عندما يعم الإحساس بالخطر .. تضامت وتكافل لا مثيل له .. ترى الدمع في العيون .. ألما وربما ندما على ما قد أسلفنا .. هذا ما جرى في أرض الرباط في الانتفاضة الأولى .. وتكرر بشكل جلي في الانتفاضة الثانية .. وهذا الذي تراه اليوم بين الناس ليس وليد الساعة .. بل هي تراكمات وزخم ناجم عن قواعد سلوكية ترسخت فوق "الإيمان" الذي كان!!
    1 نقطة
×
×
  • أضف...