اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المطبخ الدولي

abofasad

Recommended Posts

لاحظت ان الكثير من اعضاء منتدانا يعيشون خارج الوطن

ما رأيكم لو كل واحد يكتبلنا وصفة لأكلة وطنية مشهورة بيه البلد اللي عايش

فيها

ونبدأ بأسبانيا

واعتقد ان مدام سلوى استاذة في هذا الموضوع

رابط هذا التعليق

عشان خاطرى....

ماما سلوى أو بابا أبو فصاد... يتبنونى و يوصفولى طريقة الPaella porque me muero por probarla aun una solita vez mas... :huh:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

عشان خاطرى....

ماما سلوى أو بابا أبو فصاد... يتبنونى و يوصفولى طريقة الPaella porque me muero por probarla aun una solita vez mas...  :huh:

بقى بالذمة ده كلام يا عالم ..

يعني انا أدخل مطعم وأقول للجرسون لو سمحت هاتلي شاندوشت

بيلا روسيا روكوا مي ميرو بور بروبار و أنسولين لوليتا فازماس

أو لو هاياخد وقت يبقى إقطع لي منه ربع كيلو وأنا أطبخه في البيت عشان مستعجل .. بس بلاش شغت وحياة والدك وإبعد عن الدهن !!!!

أنتظروا مني مقادير وطريقة عمل الكبسه ...

أهاروح أسأل مدام س س واجيلكوا على طول

تحذير هام : الإدارة غير مسئولة عن أي أضرار أو أثار جانبية تترتب على الوصفات المكتوبة في هذا الموضوع خاصة الأكلات اللي من عينة بيلا روسيا بتاعت كليو

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

مساء الخير ...

لو بدأنا نتكلم على الأكلات المشهورة فى كل بلد ...فعلا حانلاقى اشهر اكلة هنا هى البائييا او ال PAELLA..وهى تختلف من بلد لبلد حسب نوع الأكل الموجود ...ورغم انهم يطلقوا هذا الاسم على نوع ..الوعاء...الذى يتم انضاج البائييا به فى بعض الاماكن لكن كما سبق وقلت لكم ان اصل الكلمة عربى وتأتى من كلمة // البقية //..بمعنى بواقى الأكل ..

وتوجد بائييا من الخضروات وبائييا تحتوى على خضار ولحم وفراخ ..معا ..

واخرى تحتوى اسماك .

وانا سوف اقول لكم طريقة عمل البائييا .البحرية....على الطريقة..///الاسكندرانية ///..اى...الاسكندرانية اسبانية ...بمعنى ..

ككل شئ ...لابد من وضع بصماتى الخاصة ...ويارب تعجبكم..

المقادير....ل6 اشخاص..

نصف كيلو سبيط // او.. كالامار //..او الاثنين..

كيلو جمبرى ....كبير نوعا ما ..

قواقع بحرية ...

فلفل اخضر وفلفل احمر و3 طماطم ...بصل...ثوم...

ملح ..فلفل اسود ..زعفران ..زيت زيتون ..

كوب ونصف ارز...

سيجالا ...// دى زى الجمبرى لكن لها قراصات زى الكابوريا واعتقد انها غير متوفرة فى مصر ..مفيش فى اسكندرية..//

الطريقة ....

نسلق الجمبرى ب تقطيع بصلة رفيع ونضع عليها ملح وفلفل ونقلب كله مع بعض ونضعه على النار ومن وقت لآخر نقلب كل الاناء ...بدون وضع ملعقة ..اى نمسك الاناء من الناحيتين ونقلبه..

نأخد حوالى نصف الجمبرى ونقشره ...

ننظف السبيط والكالامار ونقطعه قطعا صغيرة ..او شرائح..

نسلق السبيط والكالامار ...

ننظف القواقع ...ونضعها على النار كى تفتح ..ونحتفظ بالمياه التى تتكون من النضج..

.

نبدأ نقطع البصل صغير ونحمره شوية ..ثم نضيف له الفلفل الاحمر والاخضر المقطع مكعبات او شرائح صغيرة ...وعندما يكون لونه ذهبى ..نضيف له الطماطم المبشورة ..ثم نضع ملح وفلفل وزعفران / تتم اذابة الزعفران بعد طحنه ....فى بعض المياه ..ربع كوب مياه . ./ فيه طريقة سهلة وهى اننا نطحن الفلفل الاسود مع نصف ملعقة الزعفران /..وعندما تنضج نزودها كوب او كوب ونصف من المياه ./او حساء القواقع او الجمبرى / ..ثم نضيف الأرز.....وعندما يبدأ فى الغليان ..

نضيف بطريقة جميلة محتويات البائييا ...القواقع والسبيط والجمبرى المقشور ..ونزين حروف صينية البائييا بالجمبرى اللى بقشره .ولو فيه سيجالا ايضا .// تسلق زى الجمبرى /..ونضعها على نار هادئة جدا لمدة عشر دقائق ..

ممكن وقت ما الأرز يبدأ فى الغليان ...نضع فصين ثوم مدقوق ..

مثل تحديقة الباميا ...

وبالهنا والشفاء .

انا يمكن مش بعرف اشرح كويس ....لكنى قلت لكم الطريقة كما اصنعها انا .....بعض الاسبان يحب وضع بسلة بدلا من الفلفل ...

وهى تقريبا تقليدية فى البائييا اللى باللحم والفراخ ايضا ..لازم شوية بسلة ...

وانا افضل الفلفل الأخضر والأحمر .....

الى اللقاء فى اكلة اخرى ..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

الابنة العزيزة كليو

وبعد قراءاة الوصف التفصيلي للبائييا من الاستاذة مدام سلوى

يمكنك ان تغرفي طبق من الصورة التالية

عجبك الطعم

على فكرة الأكل اللي في الصورة عمله ابني في عيد ميلاده

قلتلكم تعالوا زورونا .. تجدوا ما يسركم

رابط هذا التعليق

هي دي البائييا اللي عملتها مدام سلوى

عجبتكم

قشطه عليه ...

شكلها يجنن ..

طب ده على كده انا ملك البواقي والفضل وال تقولي صيدناوي ولا شوكوريل .. انا ساعات بأجيب كل الأكل والفاكهة - آه والله - اللي في التلاجة واحطهم على بعض بس بطريقة معينة وبصراحة بتطلع أكله 100 % ...

بس من ساعة ماتجوزت بقيت أخاف اعمل كده .. أحسن العيال يحصل لهم حاجة ..

بس أيام العزوبية كنت هاري العيال اللي معايا إختراعات من دي ..... وأخليهم ياكلوا منها الاول لو عاشوا بأكل .... لو حصل حاجة أبقى أنا في الامان .. وعلى الأقل يبقى فيه واحد عايش يشيل الجثث للمستشفى ..

وكنت أطلق عليها أسامي من عندي مثل

" ياما كلوا ياماماتوا " دي أكله يابانية ..

" شوفوتوا " دي سوداني ..

" مكرونيزيا " دي أسم دولة بس انا عملتها أكله ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ربنا يخليلنا ماما سبوى و بابا أبو فصاد و دعوة حلوة من القلب لصاحب براءة اختراع البائييا...

أنا كلتها من 3 سنين فى بالينثيا و من يوميها مستعدة أدفع تمن تذكرة الطيارة و الإقامة بس أقعد إسبوع واحد كمان أفطر و أتغدى و أتعشى Paella...

حدش بقى يكرمنا بطريقة عمل الـ Tortilla espanola??

(وش وحد طفس قوى مع إن عنده القولون...)

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

كليو ياعزيزتى ....

سبق انى قلت طريقة عمل العجة الاسبانى ..فى موضوع كان كتبه حشيش ...ويطلب فيه طريقة عمل اكلات سهلة ..حاتلاقيه فى شئون المحاورات ...باسم ...نداء الى لايت هاوس ..

وبالهنا والشفاء......

تحياتى .....

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 145
      برررررررر برررررد ......... كوباية الشاي ما حوقتش ... الف في البيت ... حر طليق ..... انا الملك .... هدووووووء رائع جونيور و أمه عند حماتي اكمنها تعبانة ... ربنا يشفيكي يا حماتي ... بس مش بسرعة يعني .... احط شريط لأسمهان ..... و وواحد تاني لليلي مراد .... خير اللهم اجعله خير مافيش أصوات اعتراضات .. يا حلاوة يبقي نحط فريد .. و ما حدش منهم حيتريق خصوصآ المفعوص اللي دايمآ يقوللي دي عالم عندها مغص بتغني ... ايش فهمك في الغنا يا بتاع الهافي ميتال و تيمبرجاك و لا تيمبرلاند..... سندوتش فينو
    • 0
      يقام دوليا لاول مرة الاحتفال الدولي باليوجا يوم 21 يونيو بعد موافقة الامم المتحدة بناء على اقتراح قدمه رئيس الوزراء الهندى. ان شاء الله حنشارك في اليوم في الازهر بارك كعادتنا في المشاركة في الاحداث التي تهدف الى التوعية بالعقل و الجسد FDM ( FREE Dynamic Meditation ) - EGYPT نشارك في الافنت ك FDM FREE Dynamnic Meditatoin https://www.facebook.com/pages/FDM-FREE-Dynamic-Meditation-EGYPT/140699212612966 و Blue Lotus Wellbeing Foundation https://www.facebook.com/bluelotuswellbeing?fref حن
    • 2
      تم بحمد الله و توفيقه تغيير الترميز في محاورات المصريين الى الترميز الدولي UTF-8 ما سبق كان استهلالا لابد منه قام بعملية التحويل المهندس احمد  Tech.support و العملية استغرقت تقريبا ٣٦ ساعة مستمرة عملا شاقا منه و من المسئولين في شركة الاستضافة يكفي ان تعلموا ان حجم قاعدة البيانت للمشاركات فقط ٨١٣,٠٠٠ مشاركة تم تحويلها الى الترميز الدولي UTF-8 من المزايا التي ستلاحظونها بجانب اسرع سيمكنكم الآن إستخدام البحث المتقدم. و كذلك. غرفة الدردشة  كما يمكننا جميعا التطلع إلى تحديث البرمجيات إلى الإصدار
    • 2
      لم أستطع مقاومة إغراء زيارة معرض الكتاب. رغم كل ما يجري حولنا من أحداث فإن معرض الكتاب يبقى حدثا ثقافيا له وزنه ما سبق كان إستهلالا لابد منه بداءة أود أن ألزيارة كانت قصيرة أو قل خاطفة ، و لكن الأمر الذي لا يدرك كله. لا يترك كله ... مذاق الكتب مذاق مميز و رائحة الكتب لها عطر خاص. في الأيام الخوالي. كنت من زبائن سور الأزبكية و أذكر سنة 1951 أن إشترى لي والدي قاموس ميشيل وست إنجليزي إنجليزي. و دفع فيه مبلغ سبعة قروش و كان هارد كوفر. لا أعرف سبب عشقي للكتب القديمة. .. طلبت
    • 6
      بسم الله الرحمن الرحيم انشغلت الآيام الماضية بأمور عائلية أخذتني عما يحدث حولنا من أمور المحروسة ؛ ولكن بالأمس اشتقت للمعرفة وجلست مع الحاسوب أرى ما الجديد الذي فاتني ‘وياليتني ما فعلت وما اقتربت من اللاب !! قلت أبدأ بعمل مرور على الصحف - كانت العناوين كالصخر الذي جثم على الصدر ثم توالت المفجعات ... اغتيال رجل الشرطة بطريقة بشعة ما هذا الفجور؟!لم أبالي بعد هذا الخبر بمن يتحدث ويحلل ويتوعد .المهم الرجل راح ضحية الإ رهاب وأصاب قلبي الوجع --لم تمر لحظات حتى وجدت أكثر من حادثة أبشعه
  • أضف...