اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

في بيتنا مراهق - مشاكل المراهقة المزمنة

se_ Elsyed

Recommended Posts

كنت أرغب في فتح هذا الموضوع من مدة ولكن لم أتشجع إلا عندما حدث الموقف التالي أما عيني خلال الأسبوعين الماضيين :

- فمنذ 9 شهور تقدم للعمل لدينا شاب مصري حديث التخرج وذو مؤهل عالي ولم يكن لديه الخبرة الكافية للعمل في مجال السكرتارية ولكنني بفضل الله أقنعت الإدارة بإعطاءه الفرصة في إثبات ذاته وقد كان ، وخلال الستة شهور الأولى أثبت الولد كفاءة لدرجة أنه تم ترقيته إلى منصب لم يكن يحلم به طوال حياته وقمنا بإلحاقة بدورات تدريبية على مستوى عالي وبتكاليف ليست بالقليلة .. وهذا ما أصابه بالصدمه فأصبح يتغيب عن العمل بشكل مستمر .. وتم توجية عدة إنذارات إليه ولكن لم يلتزم ...ثم أكتشفنا بإنه يستخدم خطوط الهاتف الدولي في مكالمات مخلة بالأدب .. فتم فصله من العمل وأكتشفنا بعدها مباشرة بإنه قام بسرقة عدة أجهزة موبيل غالية الثمن من مكتب المدير العام ... فحقيقة كنت في نص هدومي وأحسست بإنني أنا من فعل هذا .. وضبطنا المسروقات معه .. وتدخلت بصفة شخصية وبقوة لدى الإدارة لمنعهم من إبلاغ الشرطة لأن معنى ذلك ان يسجن وتقطع يده ويتم ترحيله إلى بلده ...

وأكتشفت انا من خلال تحدثي مع أحد أقربائه بإنه مدمن مخدرات مع إن مظهره لا يوحي بذلك على الأطلاق وأنه أيضاً كان في فترة الجامعة في مصر يتلقى العلاج في أحد المصحات لعلاجه من هذه الآفة فحاول أهله إبعاده عن رفاق السوء ومن ثم دبروا له تأشيرة عمل بالسعودية .. وتحاشيت أن تصل هذه المعلومات إلى الإدارة بل أقنعتهم بصرف كامل مستحقاته مع تذكرة طيران بحجة أنه مريض نفسياً وأنه غير مسئول عن تصرفاته بدليل أنه لم يتصرف في المسروقات التي تساوي الكثير وقمنا بترحيله إلى مصر منذ عدة أيام ..

المشكلة هنا لا تمس فرد بعينه ولكنها مشكلة جيل ، فقد لاحظت في مصر إنتشار ظاهرة عقوق الوالدين وبإن كثير من الشباب لم يعد لديهم أي هدف في الحياة والبعض منهم يترك الدراسة ليهيم على وجهه في الشوارع بدون عمل أو دراسة ضارباً بنصائح والديه عرض الحائط وليس مستبعداً بإن يموت أحداهما نتيجة صدمته في إبنه كما حدث لأم هذا الشاب التى علمت بالموضوع من خلال عمه هنا فأصيبت بأزمة قلبية وهي الان ترقد بين الحياة والموت في الإنعاش ....

فبالله عليكم ما هو الحل مع مثل هؤلاء الشباب ، وأريد حل عملي وليس نظري .. كأن نقول لابد للأباء ان يتقربوا من أبناءهم وينشئوهم نشأة دينية .. أقسم بالله شاهدت بعيني اولاد مشايخ ورجال دين منحرفين ... أو لابد للأباء ان يتابعوا أبناءهم ويتعرفوا على أصدقاءهم ..إلخ

يعني بإختصار انا هاقفلها زي لعبة الدومينو .. فرضاً أب وأم عملوا كل ده وأكثر، ومع ذلك مازال الشاب على إعوجاجه ومازال منحرفاً فماذا يفعلان خاصة في ظل غياب مؤسسات إجتماعية تهتم بتوجيه الشباب وبعلاجهم العلاج النفسي المناسب ..

يعني مثلاً يبلغوا الشرطة عن الولد أو البنت ولا يحطوه في مؤسسة الاحداث عشان يطلع مجرم محترف .. ولا ايه ؟

يالله همتكم معانا عشان يبقى موضوع موثق يستفيد منه الجميع وربنا يعافينا ويبارك لنا في ذرياتنا...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السجن تهذيب و تاديب و اصلاح :P

لا لا لا استنى يا س.س. ماتجيبش عربية الترحيلات :rolleyes:

الحقيقه انا باشوف ان الحل الامثل لهذه الحالات المصره على الاعوجاج هو ارسالها لمعسكرات عمل شاقه .. زى كده فى مسلسل امراه من زمن الحب "ثقافتى جزء منها مسلسلاتى" اما الولد الصغير كان متشرد وعايش حياته بطريقه تبشر بقرب انحرافه الاب هدده ان يدخله الجيش ثم كان الحل فى ارساله الى مزرعه يعيش فيها حياه شبه عسكريه .. يشتغل اشغال شاقه من الصبح لآخر النهار .. وبالطبع خلال هذه الفتره لابد ان يكون هناك جلسات للحديث و المصارحه واصلاح المعوج بهدوء وبدون انفعال كلما امكن ..

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

الاب هدده ان يدخله الجيش ثم كان الحل فى ارساله الى مزرعه يعيش فيها حياه شبه عسكريه ..

خلاص يا نيروز أنا أي حد هاشوفه كده في مصر هاقول لأبوه " ما تبعته يا اخي لمزرعة الخيول بتاعتك اللي في تكساس واهو منها يتهد حيلة في الشغل ومنها يباشر المزرعة اللي بعد عُمر قصير هاتبقى ليه "

س س كُحيت موظف في أخبار اليوم

رابط هذا التعليق

س.س. اخونا الصغنن بردو وواجب نستحمله :rolleyes:

عزيزى س.س. mf-:

مش لازم يعنى تبعت المحروس مزرعة الخيول فى تكساس :P

ابعته ورشة عبد السميع السنكرى .. "وفى قول آخر السمكرى" يتمرن تمرين صيفى ;)

ابعته يشتغل عند الاسطى عبد المولى المنجد mc:

خليه ياخد دورة حلاقه وصباغة شعر "راجع موضوع راى الدين فى صباغة الشعر فى باب محاربة الفساد" عند الاسطى نعيم المزين واهو يبقى له مستقبل sbx:

المعنى اللى فى بطن الشاعر هو ان العمل النافع الشاق هو خير ما يبعد الانسان عن الانحراف .. يعنى تبقى مطمئن لمكان عمل ترسل اليه الشاب من دول .. وارجو انك ماتحطليش العقده فى المنشار وتقول لى ان كل اصحاب الحرف ممن ذكرتهم باعلى او غيرهم منحرفين زمفيش منهم رجل شريف يمكن ائتمانه على شاب صغير طائش mf( خلاص لو صممت اشترى تلت علب بويه وخليه يدهن لك الشقه بالوان الباستيل me0:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

س س : ابعتة بعثة عمل لدي الحكومة... حيتعب و يتهد حيلة...

ولو مش مصدقني دوق السجق......من طرف اخوك اللمبي....

انا لومكانك كنت سبتهم يقطعوا ايدة و رجلة كمان... معلش س س قلبة ابيض...

إلي كل المصريين:

لا يستطيع أحدٌ ركوب ظهرك .. إلا إذا كنتَ منحنياً.

رابط هذا التعليق

على فكره انا لم اقصد المحروس الذى تحدث عنه س.س. كمثال

الحقيقه كان مفروض يلقى عقابه العادل !! هو مش حرامى ولص فعلا !! يبقى اشمعنى هو يستثنى من العقاب؟ مش الرسول قال ان سبب الفساد ان كبار القوم لا يحاسبوا اذا اخطئوا بينما يحاسب الصغار !!

انما الحلول التى اقترحتها كانت بالنسبه لاى شاب مراهق اهله مدلعينه حبتين "وانا موتى وسمى العيال المتدلعه :rolleyes: "

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

مانمان ، نيروز شكراً ياولاد هو ده العشم برضوا ..

خلينا واقعيين يا نيروز ، بقى أنا لو من مصر الجديدة او من الباشمهندسيين وعندي إسم الله عليه توتو اللي عمره 18 سنة واخلاقة فلتانه ولسه عايش بعقلية العيال .. فهاجي أقول له تعالى يا توتو أشغلك سمكري او ميكانيكي ..

العمل الشاق مفيد لطبقة او نوعية معينة ولكنه ليس بالضرورة أن يكون حلاً فعالاً مع الكل ...

وكذلك الحوار ممكن يكون مُجدي مع البعض ولكن مع البعض الأخر بيكون كلام في الهوا ويسمعه المراهق من الودن دي ويعديه من الودن التانية ..

لكن بجد لا بد أن يكون هناك دور للأخصائيين الإجتماعيين في المدارس والجامعات فهم بدراستهم الأكاديمية بيكونوا مؤهلين للوصول إلى حل مع مثل هؤلاء الشباب في هذه السن الخطرة ..

ولكن الواقع المرير يقول بإن وظيفة الأخصائي الإجتماعي في بلادنا عامله زي مدرس الألعاب والموسيقى والرسم يعني ده واحد كل شغلته ييجي أول كل شهر يقبض وباقي الشهر بنسمع عنه فقط وليس له دور في الحياة عشان كده معظمهم اللي بيبقى جايب تاكسي بيشتغل عليه او إذا كانت أمرأه بتبقى خياطه أو بتشتغل كانفا وشغل أبره ...

رابط هذا التعليق

مانمان ، نيروز شكراً ياولاد هو ده العشم برضوا ..

خلينا واقعيين يا نيروز ، بقى أنا لو من مصر الجديدة او من الباشمهندسيين وعندي إسم الله عليه توتو اللي عمره 18 سنة واخلاقة فلتانه ولسه عايش بعقلية العيال .. فهاجي أقول له تعالى يا توتو أشغلك سمكري او ميكانيكي ..

وبعدين معاك يا س.س.

انا عرضت عليك حلول لكل طبقات المجتمع

يعنى لو من طبقه متوسطه او اقل يبقى يشتغل فى اى شغلانه من اللى قلت لك عليهم او ما شابه ومش هيستنكف الامر

لكن لو توتو او سوسو زى ما بتقول هيبقى فيه مجالات اخرى مناسبه للسوسوه اللى هو فيها دى و تبقى شيك واوريجينال عشان يروح يقول لاصحابه فى النادى انه بيعمل حاجات كول لزوم الروشنه .. وان كان يعنى شخص يقترب من الانحراف اظن انى لن استشيره فيما يمكن او لا يمكن ان يقوم به من انشطه .. يعنى هو لو راح مصحه لعلاج الادمان و اضطروا يربطوه فى السرير عشان يبطل الهباب اللى بيتعاطاه هاقول له "ايه رايك يا سوسو تحب نربط ايدك اليمين الاول ولا الشمال"؟ طبعا هياخد فوق دماغه :rolleyes: يبقى ياخد فوق دماغه من قبل ما يوصل للمرحله دى :P sbx:

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

لموآخذة

دة مش مراهق

دة قليل الأدب ومتخلف وفاسد ولص

ويستاهل حش رقبته

دة أقل وصف لهذا الشاب المستهتر

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

ياجماعه هو أنتم بتدورا على حلول للي فسد وأنتهى أمره ؟؟؟ المفروض نبحث أصلا في أسباب الفساد من جذورها

السبب الرئيسي في رأيي هو تدليل الوالدين الزائد عن الحد لأبناؤهم وهم يظنون أن هذا هو الصح لأن مظهر الولد ومقدار روشنته هي من كماليات المظهر الأجتماعي والأبهه ..

شاب لسه حتى ماشبش .. 14 أو 15 سنه وتلاقي مصروف جيبه أكبر من مرتب خريج جامعه ... ولا مانع من عربيه صغنونه وعليه سجاير أجنبي خارج نصها من جيب القميص وفلوس بالزياده ... ويرجع البيت 2 و3 الصبح محدش يقوله كنت فين ولا مع مين ... متوقعين من أمثال هذا الشاب أيه غير أنه يضرب بانجو وزفت أزرق ؟؟؟ منتظرين منه أنه يجتهد وينجح ليه في حياته إذا كان لما يتخرج مش حياخد اللي بياخده حاليا كمصروف

المشكله أن الأفكار الأجتماعيه نفسها بقت غلط في غلط وللأسف أنه غلط الأهل قبل أن يكون غلط الأبناء ... للأسف أن الأبوين هما اللي لازم يتربوا الأول قبل ماينجبوا أولاد بهذا الشكل المؤسف

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

الأستاذ داروين: agreed 100%

وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ

أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ

فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ

فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ

فَلَمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ

فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآخِرِينَ

رابط هذا التعليق

ماحدش فاهمني في الزمن ده .. يا عيني عليك يا س س ويا خسارة دماغك ..

طب يا عم دراوي ويا عم زيزو ياللي موافقوا ..

عندنا حالة الأب والام فيها دلعوا العيال وهشتكوهم لحد ما العيال باظوا .. وبعدين فاقوا لنفسهم .....إزاي نلحق العيال قبل ما يعملوا مصايب يروحوا فيها ورا الشمس ؟ .. هو ده السؤال ( وش شكسبيري )

إنني لا أُنكر دور الأب او الأم في مثل هذه المشاكل ..

وعلى سبيل المثال الولد اللي قولتلكم عليه ده أبوه كان هنا طول عمره وحتى الواد واخد الثانوية من هنا ونزل بعد كده مصر عشان الجامعة وطبعاً أحلي فلوس كانت بتوصل له عالجاهز من السعودية وأحلى ترفيه لحد ما بقى مدمن وأبوه نزل وأستقر في مصر ودخله مصحة للأدمان ...

رابط هذا التعليق

طيب والله أنا فاهمك من الأول يابو السيد بس مش عاوز أتكلم ...

سعادتك أتصرفت غلطططططططط mf-: :D :lol: لما منعتهم يحبسوه ويرحلوه لأنه أنت كده أوحيته بشكل غير مباشر أنه ممكن يعمل كلللل اللي هو عاوزه وفي الآخر حيلاقي اللي يقوله ... بس يابابا عيب ماتعملش كده تاني :lol: wst:: wst:: .... لكن لو أتحبس وأتربى من تاني جوا السجن lmo: lmo: lmo: كان عرف أن الغلط آخره بهدله .... وكمان غيره كان حيخاف لو فكر يعمل زيه

ماتزعلش يابوالسيد ... جت فيك أنت المره دي fsh:: ... صباحك فل ياباشا

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

سعادتك أتصرفت غلطططططططط    لما منعتهم يحبسوه ويرحلوه لأنه أنت كده أوحيته بشكل غير مباشر أنه ممكن يعمل كلللل اللي هو عاوزه وفي الآخر حيلاقي اللي يقوله ... بس يابابا عيب ماتعملش كده تاني    .... لكن لو أتحبس وأتربى من تاني جوا السجن    كان عرف أن الغلط آخره بهدله .... وكمان غيره كان حيخاف لو فكر يعمل زيه

ايوه كده يا استاذ داروين .. لازم نشخط يعنى عشان الناس تقتنع fsh::

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

طبعا قبل اى شئ .......

انا موافقة الأخ داروين فى كل كلامه ......

يجب البحث عن اساس او مسببات المشاكل دى ..

حكاية انك ياسى السيد تتكلم بالذوق وتجيب له مصلح اجتماعى ودكتور نفسانى .......كل ده سليم لو انت مسكته وهو بيحاول يدمن لأول مرة ...// خد بالك //..

انما واحد اتمسك قبل كدة ....ودخل مصحة ..وله تاريخ يعلم بيه ربنا ...منتظر منه ايه ؟؟

وعلى فكرة الولاد اللى بيوصلوا للمرحلة دى .......لو تحاول تتكلم معاهم بالذوق ...بيرسموا على وجوههم ابتسامة ويفضلوا يسمعوك للآخر وممكن يوطى رأسه وهو بيسمع وكأنه مقتنع ..والحقيقة هو يسخر من كل ما تقول واساسا هو مش معاك خالص .......واللى زى دول هم اللى بنسمع بعد كدة انه ضرب ابوه وامه علشان ياخد فلوس ومش عاوزة اقول مصايب اكثر بتحصل ....العن من انه يضرب امه .....

والحل ؟؟

الانعزال فى مكان ...// مش مصحة ونفس الممرض هو اللى بيحضر له المخدرات ..وكله بالفلوس //...

يعنى ينعزل فى مكان مضمون ..مع اشخاص قوية مضمونة ..تستطيع السيطرة عليه فى حالة محاولة الانتحار او التصرف اى تصرف طائش نتيجة لتقليل جرعة المخدر من جسده .

الحمدلله رب العالمين ...

الاسر المتدينة مفيهاش اى فرد اعوج ......

وفعلا ..مرة اخرى اقول ..الأخ داروين صح ....ابحث عن الآباء

وسوف تعرف من هم الأبناء ..

سواء الدلع ....او قلة الحنان ....او عدم التفرغ للابناء ...او عدم تعليم الابن حدود حريته ومسئوليته وقبلها دينه ...كل هذه واكثر منها تساعد على خلق جيل هش ..غير مسئول ..مغيب ...

وقانا الله واياكم ...هذه الشرور ...

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

يا جماعة أنا عارف كل الكلام ده ، لكن أنتم كأباء وأمهات متخيلين منظر شاب عنده 23 سنة وراجع لأبوه وأمه بعد أقل من عام ويده مقطوعة ؟

هنا في السعودية ما فيش تهريج في العقوبات ، يعني مش زي مصر هايتحبس شهرين تلالته غير الضرب .. لأ إذا ثبتت عليه تهمة السرقة فإحتمال كبير يقطعوا أيده وده بيكون في ظل ملابسات معينة ..

وحاشا لله أن اكون تدخلت في تعطيل حد من حدود الله ولكنها مسالة إنسانية والولد لم يسرق ليأكل أو يبيع تلك المسروقات ولكنه كان تحت تأثير البلاوي الزرقا دي كما أن أصحاب الشان فوضوني لتسوية الموضوع بالشكل الذي أراه صحيحاً ..

وعلشان تتاكدوا إنها مأساة جيل بدون هوية وبدون قدوة ... من فترة ليست بالقصيرة حسيت إن الولد متضايق فبنسأله مالك يابني قال إن صديق قريب منه جداً بس في مصر أبوه وأمه راحوا يحجوا هذا العام ورجعوا لقوا الواد شانق نفسه في السقف وده ليه ؟...

عشان طلع بمادة في التيرم الأولاني بالكلية ، وساب لهم ورقة بكده وطبعاً كان بيتعاطى زفت على دماغه هو كمان .....

اللهم لا حول ولا قوة إلا بك يا علي يا عظيم ...

انا كل هدفي إننا نحتوي هؤلاء الشباب ونرجعهم للطريق الصحيح بحيث يبقوا نافعين لنفسهم ولمجتمعهم ...

مافيش أب وأم في الدنيا يتمنى يشوف إبنه في هذه الحالة ...حتى لو كانوا أباء وامهات مستهترين ...

رابط هذا التعليق

شوف ياسى السيد ..

انا ممكن اقول حاجة ما تعجبكش ......

بس قبلها اؤكد لك انك اتصرفت صح وانا متخيلة موقفك ...وربنا ما يجعلنا سبب ابدا فى اذية اى انسان ..

اللى عاوزة اقوله ..ان...الأب مستهتر ....ازاى ؟؟؟

واحد عارف ظروف ابنه ....ولسة يادوب خارج من مصحة ..

يبعثه يعيش لوحده ؟؟؟

طيب مفيش دكتور نفسانى يشرح للأب ان المفروض هذا الشاب يظل فترة تحت رعايته ؟؟؟

هى الحكاية ماشية ازاى بالظبط ؟؟؟..

يعنى عملية سحب المخدر من الجسد ...ليست سهلة ..دى اولا ..

ثانيا ..ممكن تكون النكسة العن من العلاج ..فهمت قصدى ؟؟

يعنى هذا الأب ..رمى الحمل كله ....على دماغ غيره ..!!!

بالظبط زى ما ترمى عصفور لسة مولود ..من البلكونة ...وتقول خليه يتعلم يطير لوحده ...

انت اتصرفت بدافع من شهامتك ....لكن الخطأ الأول والأخير هو خطأ الشاب وعائلته ...

ومرة اخرى .....ابحثوا عن الأسباب ...تجدوا العلاج ...

الفقر الزائد ...الغنى الفاحش...انعدام الحنان ....انعدام التعاليم الدينية ...عدم تحمل المسئولية ...محاولة الظهور فى صورة البطل ...محاولة العيش فى الأوهام والخيالات ....وغيره..

سلامى ...

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

واحد عارف ظروف ابنه ....ولسة يادوب خارج من مصحة ..

يبعثه يعيش لوحده ؟؟؟

بالعكس يا مدام سلوى ده أهله هنا في السعودية أكتر من اللي في مصر .... يعني في مصر أبوه وأمه بس .. لكن هنا كل أعمامه وأولاد عمه ..

الغريب بقى أنه يحصل على المخدرات دي من هنا في بلد اللي بيتاجر أو بيشرب ممكن تتقطع رقبته مباشرة ..

رفاق السوء لهم عامل كبير في مثل هذه المشاكل وتأثيرهم بيكون قوي في فترة المراهقة ...

واعتقد بإنه فات أوان ملامة الأب او الأم اللي كبروا في السن ولا نستطيع أن نحاسبهم على أخطاء فعلوها في الماضي ...

رابط هذا التعليق

انا آسف إني أقطع الحديث، ولكن...

23 سنة ومراهقة؟

23 سنة ده المفروض يكون إنسان ناضج من جميع الوجوه...

23 سنة بيتسمى مراهق؟ فعلاً مصر حالة فريدة!

وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ

أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ

فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ

فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ

فَلَمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ

فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآخِرِينَ

رابط هذا التعليق

انا آسف إني أقطع الحديث، ولكن...

23 سنة ومراهقة؟

23 سنة ده المفروض يكون إنسان ناضج من جميع الوجوه...

23 سنة بيتسمى مراهق؟ فعلاً مصر حالة فريدة!

يا زيزو الزمن إتغير ..

كان على أيامنا الواحد بيتخرج من الجامعة عنده 21 أو 22 سنة وتلاقيه متحمل للمسئولية ويفكر جدياً في رسم مستقبله وتكوين أسره ..

دلوقت صباح الخير .. بيبقى الشاب عنده 26 سنة ولسه بياخد مصروف من ماما وحلني على مايفكر في الشغل وفي الجواز يكون دخل على الـ 35

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...